Tefsir Tarihi ve Usulü Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir kelimenin, hakiki anlamıyla arasındaki bir ilgiden ve hakiki anlamın kastedilmesine engel olan bir karineden dolayı hakikat anlamı dışında başka bir manada kullanılmasına ne ad verilir?
hakikat |
istiare |
mecaz |
mecaz-ı mürsel |
teşbih |
Hakikat, bir kelimenin dilde konulduğu ilk ve temel anlamında kullanılmasıdır. Mecaz ise kelimenin, hakiki anlamıyla arasındaki bir ilgiden ve hakiki anlamın kastedilmesine engel olan bir karineden dolayı hakikat anlamı dışında başka bir manada kullanılmasıdır. Doğru cevap C’dir.
2.Soru
Kendisinden istiare yapılan unsura ne ad verilir?
müsteârun minh |
müsteâr |
müsteârun leh |
karine |
istiare-i asliyye |
Müste’ârun minh, kendisinden istiare yapılan unsura denir. Doğru cevap A’dır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Kur’ân lafzı, “karînetün” kelimesinin çoğulu ve aynı zamanda hemzesiz olan “el-karâin/القرائن “lafzından türemiştir” görüşünün sahibidir?
Ebû Zekeriyyâ’ Yahyâ b. Ziyâd el-Ferrâ
|
Ebû Ubeyde Ma’mer b. el-Müsennâ
|
Ebu’l-Hasan Ali b. Hazm el-Lihyânî
|
Schwally
|
Wellhausen
|
Kur’ân lafzı, “karînetün” kelimesinin çoğulu ve aynı zamanda hemzesiz olan “el-karâin/القرائن “lafzından türemiştir” görüşünün sahibi Ebû Zekeriyyâ’ Yahyâ b. Ziyâd el-Ferrâ’dır.
4.Soru
Kur’an’ı semiyotik bir bakış açısıyla incelemedeki asıl sorunun ne olduğu aşağıdaki seçeneklerin hangisinde açıkça belirtilmektedir?
Kur’an’ın anlaşılması zor bir üsluba sahip olması |
Kur’an’ın çok derin manaları içinde taşıması |
Kur’an’ın eda dili olması |
Kur’an’ın tüm insanlığa mesaj veriyor olması |
Kur’an’ın telakki dili olması |
Kur’ân’ın bir eda dili değil, bir telakkî dili olması da aslında böyle bir okumayı zora sok- maktadır; yani Kur’ân’da esas olan, metinde var olan manayı tespit etmektir. Beşerî metinlerde mütekellimin (konuşanın) konuştuğu kelam, en nihâyet muhatap tarafından bir anlama kavuşturuluyorsa anlamlıdır. Muhatabın anladığı, kimi zaman anlama sürecinde kişisel katkılarını devreye sokmasını da gerektirir. Oysa ilahî kelam, anlamlarını sürekli kontrol eden mucizevî bir dile sahiptir. Kur’ân, bi- zim kendisine sınırsız manalar yükleyebileceğimiz bir kelam değildir; aksine o, ısrarla kendi anlam dünyasını bize kabul ettirmek ister.
5.Soru
Ayete ilişkin aşağıdakilerden ifadelerden hangileri doğrudur?
I .Allah’ın varlığına delalet eden her şeye ayet denir.
II. Kur’an’ın herhangi bir suresinde bir veya birkaç cümleden oluşan bölümlere denir.
III. Çoğulu ây’dır.
I
|
II
|
I-II
|
II-III
|
I-II-III
|
Âyet kelimesi sözlükte, iz, açık işaret, burhân, emâre, ibret, nişâne, şaşırtıcı iş ve mucize manasına gelmektedir. Allah’ın varlığına delâlet eden her şeye de âyet denilmiştir. Âyet kelimesinin çoğulu, ây veya âyât’tır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tarihselcilerin dikkat çeken fikirlerinden biri değildir?
Kur’ân’ın ezelî kelam olduğu düşüncesi reddedilir. |
Kur’ân’ın sabiteleri ve değişkenleri olduğu öne sürülür. |
Kur'an'daki bazı mucizeler pozitivist bir yaklaşımla tabiî hadiseler olarak tefsîr edilir |
Kur’ân’ın bütüncül bir tarzda okunması gerekir |
Kur'an'ı anlamının yolu hadisleri anlamaktan geçmektedir. |
Modernist Kur'an yorumcuları olan tarihselcilere göre rivayet eksenli gitmek yani hadislere göre tefsir yapmak Kur'an'ı anlamayı güçleştirir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi/hangileri klasik tefsîr ekollerindendir?
I. Dirâyet
II. Rivâyet
III. Mezhebî (kelâmî) tefsîr ekolleri
IV. İşârî tefsîr ekolü
V. Fıkhî tefsîr ekolü
I ve II
|
II ve IV
|
III, IV ve V
|
Yalnız III
|
I, IV ve V
|
Tefsîr ilminin genel yorumlama yöntemlerinin (dirâyet ve rivâyet) dışında Kur’ân âyetlerinin belli bir kısmıyla alakalı olarak özel açıklama biçimlerine sahip ekoller ortaya çıkmıştır. Bu açıklama biçimlerinin birçoğu, tefsîr tarihinin başlangıcına kadar uzanır. Çağdaş döneme kadar gelişen bu akımlar, klasik tefsîr ekolleri olarak adlandırılır. Bu ekoller, mezhebî (kelâmî) tefsîr ekolleri, işârî tefsîr ekolü ve fıkhî tefsîr ekolüdür.
8.Soru
I. Uydurma haberlerin çokluğu
II. İsnatların hazfedilerek sadece metinlerin yer alması
III. Aklın ikinci planda olması
IV. İsrailiyata dair haberlerin tefsire karışması
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri rivayet tefsirinin zaaf yönlerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve III |
Yalnız III |
I, II ve IV |
Rivayet tefsirinin zaaf yönleri:
- Uydurma haberlerin çokluğu,
- İsnatların hazfedilerek sadece metinlerin yer alması,
- İsrailiyata dair haberlerin tefsire karışması
şeklinde sıralanmaktadır. Doğru cevap E'dir.
9.Soru
Bütün modern İslam düşünürlerinin benimsediği ortak görüş aşağıdaki şıkların hangisinde açıkça dile getirilmiştir?
Eğitimin vazgeçilemez bir unsur oluşu |
İslami yaşantının gittikçe zorlaşması |
İslam dünyasının sorun üretmesi |
İslam düşüncesinde yenilenmenin gerektiği |
Ahlak ve edebin İslam için önem arz etmesi |
Neredeyse tüm modern İslam düşünürlerince islam düşüncesinde yenilenmenin zamanı geldiği ve gerekli olduğunu savunulmaktadır.
10.Soru
I- Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır
II- Ömer Rıza Doğrul
III- Hasan Basri Çantay
Yukarıdaki kişilerden hangileri Kur’an ın Türkçe mealini kişilerden biridir?
I
|
II
|
III
|
I ve II
|
I, II ve III
|
Yukarıda ismi geçen üç kişinin de Kur’an ın Türkçe mealini yazmışlardır.
11.Soru
Kur’ân, yetkinliğini inmiş olduğu dilden alır, diyen bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?
Muhammed Arkoun
|
Hasan Hanefi
|
Nasr Hamid Ebu Zeyd
|
Fazlurrahman
|
Elmalılı Hamdi Yazır
|
Kur’ân, yetkinliğini inmiş olduğu dilden alır, diyen bilim adam, Nasr Hamid Ebu Zeyd’dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modernist düşünürler arasında yer almaz?
Muhammed Arkoun
|
Fazlurrahman
|
Gazali
|
Hasan Hanefi
|
Nasr Hamid Ebu Zeyd
|
Gazali Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada modernist düşünürler arasında yer almamaktadır.
13.Soru
Konulu tefsir yöntemi temel olarak kaç kısma ayrılmaktadır?
Bir
|
İki
|
Üç
|
Dört
|
Beş
|
Arap tefsîr literatüründe “et-tefsîru’l-mevzûî” olarak geçen “konulu tefsîr”, Kur’ândaki bir konuyu, Kur’ân’ın temel hedef ve ilkelerine uygun bir şekilde belli usûller çerçevesinde bütüncül olarak araştırıp ortaya koyma yöntemine verilen isimdir. Konulu tefsîr yöntemi, temelde; Kur’ân merkezli konulu tefsir, Sûre merkezli konulu tefsir ve Âyet merkezli konulu tefsir olmak üzere, C seçeneğinde de belirtilen üç kısma ayrılmaktadır.
14.Soru
Kur’an’ı anlama ve yorumlamada yeni yönelişler dendiğinde hangi bölgelerde yeni gelişmeler olmamıştır?
Hindistan |
Malezya |
Endonezya |
Mısır |
Somali |
Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada yeni yönelişler dendiğinde Hindistan, Malezya, Endonezya, Mısır, Fas, Suudi Arabistan ile Avrupa ve Amerika’da tanık olunan pek çok gelişmeden bahsetmek mümkün olmakla birlikte Somali'de böylesi yönelişlerden söz etmek mümkün değildir.
15.Soru
I. Fıkhî tefsîr ekolü
II. Mezhebî Tefsîr ekolü
III. İctimâî tefsîr ekolü
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri klasik tefsir ekolleri arasındadır?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Klasik tefsîr ekolleri, üç temel başlıkta incelenmektedir: Mezhebî Tefsîr Ekolleri
(Mutezilî, Şîî, Hâricî ekoller), Fıkhî tefsîr ekolü ve İşârî Tefsîr ekolü. Çağdaş tefsîr ekolleri ise konulu tefsîr ekolü, bilimsel tefsîr ekolü ve ictimâî tefsîr ekolü olarak üç kısımda ele alınmaktadır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi semiyotik sürecin bir aşaması değildir?
Algı |
Bilme |
Açıklama |
Anlam |
Ses |
Semiyotik süreç, dört aşamadan oluşur; algı, bilme, anlam ve açıklama. Algı;
koklama, görme, işitme ve dokunma duyularına dayanan ve somut âlemde var
olan maddî bir şeyin duyu organlarımızla algılanmasını ifade eden duyusal düzeydir
17.Soru
Sözlükte “bir şeyi aşmak, geçmek” anlamına gelen “câze” fiilinden türemiş olan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Mâcez |
İzâfet |
Mecâz |
İcâzet |
Âciz |
Mecâz, sözlükte “bir şeyi aşmak, geçmek” anlamına gelen “câze” fiilinden türemiş olup terim olarak, kelimenin, hakîkî anlamıyla arasındaki bir ilgiden ve hakîkî anlamın kastedilmesine engel olan bir karîneden dolayı hakîkat anlamı dışında başka bir manada kullanılmasıdır.
18.Soru
İslam alimleri kaç tür nesihten bahsetmektedirler?
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
İslam alimleri genel olarak dört tür nesihin olduğunu bildirmişlerdir. Bunlar: 1.Kur’ân’ın Kur’ân’ı neshi. 2. Kur’ân’ın sünneti neshi. 3. Sünnetin sünneti neshi. 4. Sünnetin Kur’ân’ı neshi.
19.Soru
Yahudi, Hristiyan ve diğer kültürlerden İslamiyet’e giren rivayetler bütününe ‘____________’ denilmektedir. Yanda verilen boşluğa gelmesi gereken uygun ifade aşağıda verilen seçeneklerin hangisinde doğru bir şekilde paylaşılmıştır?
Kıssa |
Nesih |
Nuzül |
İsrailiyat |
Mefhun |
Kur’ân tefsîrinde isrâiliyât, Yahudi, Hıristiyan ve diğer kültürlerden İslâmiyet’e giren rivâyetler bütününe denir.
20.Soru
“Ey iman edenler! Ne oldu size ki; “Allah yolunda toptan savaşa çıkın!” denildiğinde yere çakılıp kaldınız? Yoksa ahiretten geçip dünya hayatına mı razı oldunuz? Dünya hayatından alınacak haz, ahiret hayatından alınacak hazza nispetle çok çok az değil midir?” Ayetinde asıl verilmek istenen mesaj aşağıdakilerden hangisidir?
Sadece ahiret için çalışılması gerektiği |
Dünya’ya meyletmenin acı sonuçlar vereceği |
Ahiret hayatının dünya hayatından daha mukaddes olduğu |
Dünya malına tamah etmenin gerçeklik boyutu |
Dünya hayatı ile ahiret hayatının eş değer olduğu |
Kur’a^n’da dünya ve ahiret ikilisi, birbirlerinin alternatifi olarak kullanılmaz. Sadece, eğer insanların dünyaya dört elle sarılmaları gündeme gelmişse, işte o zaman bir tercih olarak ahiret öne çıkartılır. “Ey iman edenler! Ne oldu size ki; “Allah yolunda toptan savaşa çıkın!” denildiğinde yere çakılıp kaldınız? Yok- sa ahiretten geçip dünya hayatına mı razı oldunuz? Dünya hayatından alınacak haz, ahiret hayatından alınacak hazza nispetle çok çok az değil midir?”
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ