Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Enformasyon toplumunun sanayi toplumundan farklılığı ekonominin ne üretimine dayanmasıdır?
Enformasyon toplumunun sanayi toplumundan farklılığı ekonominin ne üretimine dayanmasıdır?
bilgi |
tarım |
teknoloji |
imge |
fikir |
İçinde yaşadığımız dönem, bilgi toplumu veya enformasyon toplumu olarak adlandırılıyor. Enformasyon toplumunun sanayi toplumundan farklılığı ekonominin bilgi üretimine dayanmasıdır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Feminist epistemoloji üzerine çalışan düşünürlerin egemen bilgi üretimine yönelik yaptıkları eleştirilerinde temel çıkış noktasını oluşturan düşüncelerden biri değildir?
Kadın konusunu temel araştırma alanları dışında tutması
|
Kadınların toplumdaki toplumsal cinsiyet ilişkileri hiyerarşisini değiştirecek bilgi üretmesi
|
Kadın konusunu bilişsel yöntemler ve bilgi türleri arasında saymaması |
Kadınların toplumdaki ikincil durumlarını değiştirecek bilgi üretmemesi |
Kadın eylemlerini ve temel ilgi alanlarını görünmez kılan toplumsal fenomenlerin teorilerini üretmesi
|
Egemen bilgi üretimine yönelik yapılan temel eleştirilerde bu bilgi üretiminde kadın konusunu, 1. Temel araştırma alanları dışında tutarak, 2. Bilişsel yöntemler ve bilgi türleri arasında saymayarak, 3. Kadınların toplumdaki ikincil durumlarını ya da toplumsal cinsiyet ilişkileri hiyerarşisini değiştirecek bilgi üretmeyerek, 4. Kadın eylemlerini ve temel ilgi alanlarını görünmez kılan toplumsal fenomenlerin teorilerini üreterek, geri planda ya da görünmez hale getirmesi feminist epistemoloji üzerine çalışan düşünürlerin temel çıkış noktasını oluşturmaktadır (Zalta, 2015: 1-2).
3.Soru
Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından “Uluslararası Kadın Yılı” hangi tarihte ilan edilmiştir?
1970 yılında |
1975 yılında |
1980 yılında |
1985 yılında |
1987 yılında |
Söz konusu adımlardan biri Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından 1975 yılında “Uluslararası Kadın Yılı” ilan edilmesiyle atılmıştır.Doğru cevap B 'dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gazete ve dergi haberlerinde kadın imajının değersizleştirilmesine neden olan unsurlardan değildir?
Haber türlerinde de daha önemsiz görülen magazin, yaşam veya sağlık gibi sayfalar kadın okurlara yönelik hazırlanması. |
Kadınların magazin sayfalarında daha çok yer alması. |
Kadınlar için bahsi geçen meslek grubunun ise oyuncu, manken veya cemiyet hayatının ünlü simaları olması. |
Kadınların giyim-kuşamları, güzellikleri, estetik operasyonları veya aşk hayatı gibi soft konuların aktörü olarak yansıtılması. |
Kadınlar için hazırlanan sayflarda ağırlıklı olarak ekonomi ve politika haberlerinin yer alması. |
Nasıl ki toplumsal düzen içerisinde erkek ilgileri ve uğraşları önemli görülüp kadı- nın sözü ve ilgileri değersizleştirilmekte ise, haber türlerinde de daha önemsiz görülen magazin, yaşam veya sağlık gibi sayfalar kadın okurlara yönelik hazırlanır. Bu sayfaların gerek metinlerinin gerekse de görsellerinin aktörleri ağırlıklı olarak kadınlardır; kadınlar magazin sayfalarında daha çok yer alır. Meslek grubu ise oyuncu, manken veya cemiyet hayatının ünlü simalarıdır. Bu sayfalarda kadınlar daha çok dekolteli giyim-kuşamları, güzellikleri, estetik operasyonları veya aşk hayatı gibi soft; yani ekonomi, politika gibi ciddi olmayan konuların aktörleri olarak temsil edilirler. Doğru cevap E'dir.
5.Soru
Kadın ve Erkeğin Eşit/Benzer Cinsiyet Kodları ile Betimlenmesi hangi zaman diliminde karşımıza çıkmaktadır?
M.Ö. 2000 ler |
M.Ö. 6. yy. |
6. yy. |
8.yy. |
9. yy. |
M.Ö. 2. binlere gelindiğinde, Mezopotamya’nın güçlü devletlerinden Asurlular ile yoğun ticaret ilişkisi bulunan ve dönemin önemli devletlerinden olan Hititlerde kadınların ticarette etkin olduklarını, kadın haklarını gözeten bir hukuk sisteminin varlığını ve kadın ile erkeğin pek çok alanda eşit görüldüğünü günümüze gelen çivi yazılı yüzlerce kil tabletten biliyoruz. Kadının erkeğiyle eşit konumu, Geç Hitit Dönemi mezar anıtlarında da karşımıza çıkar
6.Soru
“Dedelerimiz hakkında her şeyi biliyoruz, tarihlerini, yaptıkları işleri… Peki, büyükannelerimiz hakkında ne biliyoruz? Evlilik tarihlerini, belki kaç çocuk doğurduklarını…” diyen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Virginia Woolf |
Simone de Beauvoir |
Halide Edip Adıvar |
Margeret Fuller |
Mary Wollstonecraft |
Soru kökünde verilen alıntı Virginia Woolf’a aittir. Yazar, o dönemde eşine az rastlanan bir titizlikle kadın tarihinin üzerinde durmuştur. Çünkü yazara göre özgür bir kadın olabilmenin en önemli koşulları tarihi bilmek ve sorumluluk sahibi olmaktır. Doğru cevap A’dır.
7.Soru
Çok tanrılı Mezopotamya kültürlerinde "göğün hanımı" olarak geçen tanrıça aşağıdakilerden hangisidir?
Enlil |
An |
İştar |
Kubaba |
Gaia |
Çoktanrılı Mezopotamya kültürlerinin baştanrısı An, göğün kişileştirilmiş halidir; ‘tanrıların kralı’, ‘göğün kralı’ ve ‘ülkelerin kralı’ olarak anılır. Daha sonraki dönemlerde, An’ın yerini baştanrı Enlil alır. Aynı kültürlerde ‘göğün hanımı’ olarak geçen ana tanrıça İnanna/İştar; hiyerarşide baştanrı An/Enlil’in altında, diğer bütün tanrısal varlıkların üstündedir.
8.Soru
"Kadınların, bedenleriyle yaşadıkları ilişkileri biçimlendiren “kültürel”, kadınlar ve erkekler için ayrı ayrı düzenlenmektedir. Adı geçen bu kültüreli yeniden biçimlendiren yazma edimidir ve bu kadın için çok önemlidir. Kadının bedeni, aile ve eş olma temelinde acı çekmiştir. Cinsiyetsel eşitsizlik, kadının aleyhine işlemiştir. Egemen olan erkek yazımı, erkek bedeni ve cinselliğinden, artık, kadın yazımı ve kadın bedeni ve cinselliğinin söylemlerine bir geçiş olmalıdır."
Yukarıdaki feminist düşüncelerin sahibi Fransız düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Irigaray |
Kristeva |
Butler |
Cixous |
Moi |
H. Cixous’ya göre kadın, erkekten daha fazla
beden ve daha fazla yazıdır. Ona göre yazı, var olan dizgeyi yeniden üretmek zorunda değildir. Kendisi, kadının çıkarlarını gözeten bir yazı biçiminin üretilmesini önermektedir. Kadınların, bedenleriyle yaşadıkları ilişkileri biçimlendiren “kültürel”, kadınlar ve erkekler için ayrı ayrı düzenlenmektedir. Adı geçen bu kültüreli yeniden biçimlendiren yazma edimidir ve bu kadın için çok önemlidir. Kadının bedeni, aile ve eş olma temelinde acı çekmiştir. Cinsiyetsel eşitsizlik, kadının aleyhine işlemiştir. Egemen olan erkek yazımı, erkek bedeni ve cinselliğinden, artık, kadın yazımı ve kadın bedeni ve cinselliğinin söylemlerine bir geçiş olmalıdır. Cevap D şıkkıdır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi RTÜK tarafından yapılan ve Türkiye genelini temsil eden ‘Kadınların Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması’na göre doğrudur?
kadınlar tarafından en az izlenen programları eğitici ve sağlık programları oluşturmaktadır |
kadınların günlük televizyon izleme saati ortalama 9.43’tür. |
kadınların eğitim düzeyleri ve medeni durumları ile televizyon izleme saatleri arasında anlamlı bir ilişki yoktur |
evli ve ilkokul mezunu kadınların televizyon izleme oranlarının, bekâr ve lisans/yüksek lisans mezunu kadınların televizyon izleme oranlarından daha azdır |
kadınların yarıdan fazlası televizyonda en çok haber programları izlemektedir |
RTÜK tarafından yapılan ve Türkiye genelini temsil eden ‘Kadınların Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması’na göre de kadınların program tercihleri literatürde ifade edilenlerle paralellik göstermektedir. Araştırma sonuçlarına göre kadınların günlük televizyon izleme saati ortalama 4.43’tür. Araştırmada kadınların eğitim düzeyleri ve medeni durumları ile televizyon izleme saatleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu, evli ve ilkokul mezunu kadınların televizyon izleme oranlarının, bekâr ve lisans/yüksek lisans mezunu kadınların televizyon izleme oranlarından daha yüksek olduğu bulunmuştur. Kadınların yarıdan fazlası televizyonda en çok yerli dizileri izlemekte, yerli dizileri ise haber bültenleri, sabah kuşağı kadın programları takip etmekte; en az izlenen programları ise eğitici ve sağlık programları oluşturmaktadır. (http://kadininstatusu.aile.gov.tr/ data/542a8e0b369dc31550b3ac30/media.pdf)
10.Soru
Simone de Beauvoir, kadınların edinmesi gereken temel niteliğin ne olduğunu kabul etmiştir?
Ev işlerini erkeklerle paylaşmak |
Daha fazla şiir yazmak için çabalamak |
Kendini bir özne olarak ortaya koymak |
Çocuk doğurmayı reddetmek |
Çocuklarına din eğitimini evde vermek |
Simone de Beavoir'e göre göre her bilinç, kendi varoluşunu karşısındaki varlıkta özgürlük içinde tanımalı, kendini ve öteki varlığı hem nesne hem özne olarak var etmelidir. Doğru yanıt C seçeneğidir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Antik Yunan edebiyatında rastlanan kadın şairlerdendir?
Sappho |
Fuller |
De Pisan |
De Beauvoir |
Wollstonecraft |
Sorunun doğru yanıtı A şıkkıdır. Antik Yunan edebiyatında nadir de olsa Sappho (M.Ö. 630-612) gibi kadın şairlere rastlanırken Ortaçağ boyunca kadınları edebiyat sahnesinde pek göremeyiz.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ahmet Midhat Efendi’nin Müşa^heda^t’ında azınlıklara mensup kadın karakterlerleri niteleyen sıfatlardan biri değildir?
Zayıf |
Korunmaya muhtaç |
Fettan |
Düşkün |
Mücadeleci |
Ahmet Midhat Efendi’nin Müşa^heda^t’ında azınlıklara mensup kadın karakterler vardır. Bu kadınlar zayıf, korunmaya muhtaç, fettan, düşkün gibi sıfatlarla tasvir edilirler. Doğru cevap E'dir.
13.Soru
Halide Edip Adıvar'ın hangi romanının kahramanları Rabia ve Peregrini, Doğu ve Batı felsefesinin çarpışmasını temsil etmektedir?
Halide Edip Adıvar'ın hangi romanının kahramanları Rabia ve Peregrini, Doğu ve Batı felsefesinin çarpışmasını temsil etmektedir?
Sinekli Bakkal |
Ateşten Gömlek |
Raik’in Annesi |
Seviye Talib |
Yeni Turan |
Halide Edip Adıvar'ın eserlerinde kadın sadece kamusal alanda değil, aynı zamanda zihinsel bir felsefenin temsilcisi olarak da yer almıştır. Sinekli Bakkaladlı romanının kahramanları Rabia ve Peregrini, Doğu ve Batı felsefesinin çarpışmasıdır. İkisinin arasında ebedi^ bir mesele vardır. Rabia Doğuyu, Peregrini ise Batıyı temsil eder. Batı zıt unsurların birleşimidir, oysa Doğu daha sadedir, açıktır. Doğunun tek sesli mü- ziğine karşı Batının çok sesli senfonik müziği vardır. S¸üphesiz Doğu ve Batı bu romanda birbirini tamamlayan unsurlardır. Birini diğerinden tamamen ayırmak, bir diğerini yad- sımak, bütünlüğü bozar. Kitabın Rabia’nın zaferi ile bitmesi, sadece Doğu medeniyetinin üstünlüğünü ispatlamakla kalmaz, aynı zamanda kadının erkeğin karşısında zihnen üstün olması anlamına da gelir. Doğru cevap B'dir.
14.Soru
Türk edebiyatında kadın karakterler ilk olarak hangi dönemde, yalnızca namuslu ve iffetli gösterilmekle kalmayıp, aynı zamanda toplumsal ve siyasal olarak da etkili gösterilmeye başlanmıştır?
Tanzimat sonrası dönemde |
Servet-i Fünûn döneminde |
II. Meşrutiyet yılları ile birlikte |
Cumhuriyet döneminde |
Çok partili hayata geçiş ile birlikte |
II. Meşrutiyet yıllarıyla beraber kadınlar için yeni bir kimlik yaratma imkanı doğar. Bunun en güzel örneğini Halide Edib’in romanlarında görürüz. Adıvar’ın kadın kahramanları, yalnızca namuslu ve iffetli görünmekle kalmazlar, aynı zamanda toplumsal ve siyasal olarak da etkilidirler. Sadece geleneksel kadın tipini dönüştürmekle kalmaz, kadını bir fikir önderi olarak kamuya sokar. Geleneksel rolleri tümden yok saymamış, kadın, anne, namus gibi kavramları göz ardı etmemiştir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 20. yüzyılda İngiliz edebiyatının önemli temsilcilerinden biri olan Virginia Woolf'un Kendine Ait Bir Oda adlı eserinde değindiği konulardan biri değildir?
Aşağıdakilerden hangisi 20. yüzyılda İngiliz edebiyatının önemli temsilcilerinden biri olan Virginia Woolf'un Kendine Ait Bir Oda adlı eserinde değindiği konulardan biri değildir?
Kadınların erkeklerle aynı eğitimi alamaması |
Kadınların erkeklerle aynı deneyimleri yaşayamaması |
Kadınların toplum içerisine karışamaması |
Kadınların sanat ve diğer alanlarda geri planda kalması |
Kadının İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nde yer alan “kişinin doğal hakları”ndan yararlanamaması |
20. yüzyılda İngiliz edebiyatının önemli temsilcilerinden biri olan Virginia Woolf, 1929 tarihli A Room of One’s Own (Kendine Ait Bir Oda) adlı eserinde kadınların erkeklerle aynı eğitimi alamamasının, erkeklerle aynı deneyimleri yaşayamamasının, kadınların toplum içerisine karışamamasının bir sonucu olarak sanat ve diğer alanlarda geri planda kalmasının tarihini gözler önüne serer. Eser o döneme kadar yaşamış olan kadın yazarların ürettikleri sanat yapıtlarını sosyal koşullar içerisinde değerlendirir.18. yüzyılda İngiliz yazar Mary Wollstonecraft ise kadın hareketinin ilk önemli yapıtı olan A Vindication of the Rights of Woman (Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi)’ı yazar. Yazar bu kitabında, İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nde yer alan “kişinin doğal hakları”ndan kadınların yararlanamadığını, bu esaslara dayanmayan bir anayasanın eşitlikçi olamayacağını öne sürer. Doğru cevap E'dir.
16.Soru
Medyada insan, kurum, ülke veya bir değere dair kurulan anlamlara ne ad verilir?
Temsil |
Çalışma |
Perspektif |
Gösteri |
Sunum |
Medyada insan, kurum, ülke veya bir değere dair kurulan anlamlara temsil denir.Doğru cevap ''A'' şıkkıdır.
17.Soru
“Suffrage Hareketi” ile kadınların politik hakları yani seçme ve seçilme hakkı için verilen mücadeleyle daha da genişleyen ve kadınların mülk edinme, miras gibi hakları için mücadeleyle devam eden feminist hareket aşağıdakilerden hangisidir?
Feminist teori |
Birinci dalga feminist hareket |
İkinci dalga feminist hareket |
Üçüncü dalga feminist hareket |
Toplumsal cinsiyet eşitliği |
Birinci dalga feminist hareket kadınların erkeklerle eşit eğitim haklarına sahip olması gerektiğini savunur. Yirminci yüzyılın başlarında ise “Suffrage Hareketi” kadınların politik hakları yani seçme ve seçilme hakkı için verilen mücadeleyle daha da genişler ve kadınların mülk edinme, miras gibi hakları için mücadeleyle devam eder. Doğru cevap B'dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Osmanlı minyatürlerinde toplumundaki çoklu toplumsal cinsiyet kodlarını gösteren bir unsurdur?
Cariyelerin tasvirlerine rastlanmakla beraber; kamusal alanda var olması yasak |
Standart erkek tiplemesinin yanında hem kadın hem erkek gibi betimlenen “şehir oğlanı” veya “içoğlan” tabir edilen genç erkek figürlerinin işlenmesi |
17. yüzyıldan başlayarak özel hayatın mahrem detaylarını resmeden minyatürler yapılmaya başlanması |
Minyatürlerde resmedilen kimi kadın ve erkeklerin cinsel kimlikleri çok katmanlı olması |
Kadınların günlük hayatlarından da kesitler sunan minyatürlerin, toplumsal cinsiyet kodlarına uygun resmedilmesi |
Osmanlı Dönemi’nin resim geleneği olan minyatür, figüratif betimlemelerin görüldüğü neredeyse tek alandır. Standart erkek tiplemesinin yanında “şehir oğlanı” veya “içoğlan” tabir edilen genç erkekler minyatürlerde sıkça işlenmiştir. Ne kadın ne erkek, hem kadın hem erkek gibi betimlenen bu oğlanlar; Osmanlı toplumundaki çoklu toplumsal cinsiyet kodlarını açıkça göstermektedir
19.Soru
Edebiyatta kadın temsilleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Kadın, edebi eserlerde masumiyetin simgesi olarak da kötülüğün kaynağı olarak da sunulabilir. |
Kadın, edebi eserlerde 19. yy'a kadar ataerkil bakış açısının bir ürünü olarak var olmuştur. |
Simone de Beauvoir'in felsefi bir bakış açısına sahip olduğu söylenebilir. |
Virginia Woolf, kadınların yeterlilikleriyle ilgili ön yargılara meydan okur. |
Aandrojen (zihnin hem erkeksi hem kadınsı yanının birlikte kullanılması) kavramı Virgina Woolf'un Dalgalar adlı eserinde üzerinde durduğu konudur. |
Kendine Ait Bir Oda’da Woolf ’un üzerinde durduğu önemli konulardan biri ‘’androjen (androgynous)’’ kavramı, yani zihnin hem erkeksi hem kadınsı yanının birlikte kullanılmasıdır. Doğru cevap E seçeneğidir.
20.Soru
Simone de Beauvoir ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Varoluşçuluk felsefesinin ilkelerini benimsemiştir. |
Kadın olma durumunun tarihsel, toplumsal ve kültürel olması anlamına geldiğini düşünür. |
Hegel'in bilincin diğer bilinci yadsıyarak kendini ortaya koyduğu görüşüne karşıdır. |
Bilincin, kendi varoluşunu karşısındaki varlıkta özgürlük içinde tanıması gerektiğini düşünür. |
Kadının özne olma hakkını sonuna kadar savunduğunu düşünür. |
Her bilincin, kendini bir özne olarak ortaya koyma eğilimi olmasının yanında, bir de özgürlükten kaçınıp kendini nesne haline getirme eğilimi vardır. Simone, kadının da çoğu kez öteki varlık olma durumu hoşuna gittiği için, özne olma hakkına sahip çıkmadığını düşünür. Doğru cevap E seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ