Toplumsal Yaşamda Aile Final 20. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
...örf, adet, gelenek, görenek ve tüm bunları şekillendiren din olgusunun önemi azalmakta, dinsel özgürlük, sanat, bilim ve tartışmalar önem kazanmakta olan kültür, ifadesi aşağıdakilerden hangisi için kullanılan bir tanımlamadır?
Kent kültürü |
Köy kültürü |
İlçe kültürü |
Taşra Kültürü |
Lonca ve grup kültürü |
Kent kültüründe örf, adet, gelenek, görenek ve tüm bunları şekillendiren din olgusunun önemi azalmakta, dinsel özgürlük, sanat, bilim ve tartışmalar önem kazanmaktadır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde neolokal ailelere örnek teşkil eden bir aile vardır?
Gelinin ailesi Zonguldak'da; damadın ailesi Zonguldak'da; yeni evliler Zonguldak'da yaşıyor |
Gelinin ailesi İstanbul'da; damadın ailesi Mersin'de; yeni evliler Eskişehir'de yaşıyor |
Gelinin ailesi Konya'da; damadın ailesi Antalya'da; yeni evliler Konya'da yaşıyor |
Gelinin ailesi Eskişehir'de; damadın ailesi Tekirdağ'da; yeni evliler Konya'da yaşıyor |
Gelinin ailesi Ankara'da; damadın ailesi Bartın'da; yeni evliler Bartın'da yaşıyor |
Doğru cevap "d" şıkkıdır. Neolokal aileler: Bu tip ailelerde yeni evliler her iki tarafın ailesinden de uzakta , bağımsız , yeni bir yerleşim yerinde otururlar.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi köyden kente göçün nedenlerinden değildir?
Yakınlık |
Tarımın makineleşmesi |
Kentte daha kolay ve daha uygun koşullarda iş bulabilme imkanı |
Kitlesel üretim ve kitlesel tüketimin yaygınlaşması |
Kent koşullarının sağlıklı ve hijyenik hale getirilmesi |
Tarımın makineleşmesi, kitlesel üretim ve kitlesel tüketimin yaygınlaşması,kent koşullarının sağlıklı ve hijyenik hale getirilmesi,kentte daha kolay ve daha uygun koşullarda iş bulabilme imkanı gibi sebepler köyden kente göç sebebiyken, mesafenin yakın veya uzak oluşu öncelikli tercih oluşturmaz.
4.Soru
McMaster'ın, aile işlevlerini değerlendirirken kullandığı ''Empatik Yaklaşım'' aile içi ilişkilerde sorunlar çözülürken kullanılır mı?
Sorun Çözme, |
Duygusal Katılım, |
İletişim, |
Roller, |
Duygusal Tepkiler, |
Ailenin işlevlerinden biri, karşılaştığı sorunları gerekli aşamalardan geçerek çözebilmesidir. Ailelerde, genellikle pratik ve duygusal olmak üzere başlıca iki tip sorun çıkar. Pratik sorunlar, ailenin günlük gereksinmelerinin karşılanmasına yönelik sorunlardır. Duygusal sorunlar ise, genellikle geçmişe ilişkin yaşantıların izlerin taşıyan ve daha karmaşık olan sorunlardır. DUYGUSAL TEPKİLER: Aile bireylerinin, duygusal tonu olan yaşantılara uygun nitelik ve dozda tepki verme yetisini kapsar. Barker, bireyin ailede haz alma, sevgi, hoşgörü, kabullenme gibi olumlu duyguların yanı sıra özellikle önemli durumlarda üzüntü, öfke, elem gibi duyguları da yaşayabilmesinin gerekli olduğunu belirtmektedir. Kültürel ve toplumsal yerel özellikler ailenin duygusal tepkilerini belirlemede önemli rol oynar. Aile bireyleri duygusal tepkilerini sözel ve sözel olmayan yollarla ifade eder. DUYGUSAL KATILIM: Epstein ve Bishop, aile bireyleri, birbirleri ile ilgi ve etkinliklerine katılmalarını, duygusal destek vermelerini, duygusal katılım olarak değerlendirmektedir. Aile bireylerinin duygusal katılımı değişik düzeylerde olmaktadır. a) Katılım olmayabilir: Böyle bir durumda aile bireyleri, birbirleriyle ilgilenmezler. Bireyler sadece pratik işleri yürütürler. b) Zorunlu katılım vardır: Burada aile bireyleri birbirlerinin etkinliklerine göstermelik olarak katılır. Ailede bireylerin birbirlerine karşı bir duygusal yatırımları söz konusu olmaz. c) Narsistik katılım vardır: Burada katılım ben merkezcil düzeydedir. Yani kişi kendi duygusal ihtiyaçlarını karşılamak için diğeriyle ilgilenir. d) Empatik katılım vardır: En sağlıklı katılım biçimi olarak ifade edilmektedir. Çünkü bireyler birbirlerinin yaşamı ve etkinlikleriyle empati yapabilme yeteneğindedir. e) Sembiyotik katılım olabilir: İki ya da daha fazla aile bireyleri arasındaki sınırların bulanık ve ilişkilerin yoğun oluşuyla dikkati çeker. Çoğunlukla ağır patolojiye ilişkin bir ipucudur. Bunların içinde en sağlıklısı empatik katılımdır. En sağlıksızı ise katılımsızlık veya sembiyotik katılımdır.
5.Soru
Bir kırsal alanın tam kırsal alan olarak nitelenebilmesi içinde aşağıdaki hangi
özelliğe sahip olması gerekir?
• Kırsal alanın gelir seviyesi çok yüksek olmalıdır. |
• Kırsal alanın gelir seviyesi çok düşük olmalıdır. |
• Kırsal alanın toprak seviyesi çok düşük olmalıdır. |
• Kırsal alanın sebze üretim seviyesi çok düşük olmalıdır. |
• Kırsal alanın aktif düşünce seviyesi çok düşük olmalıdır. |
Bir kırsal alanın tam kırsal alan olarak nitelenebilmesi içinde
• Kırsal alanın nüfus yoğunlukları çok düşük olmalıdır.
• Kırsal alanın gelir seviyesi çok düşük olmalıdır.
• Kırsal alanın yaşlı bir nüfusu olmalıdır.
• Kırsal alanın ekonomisi tarımsal istihdama dayanmalıdır.
• Kırsal alanda temel hizmet sunumu düşük yeterlilikte olmalıdır.
• Kırsal alanın çevreden izole olmaya neden olacak coğrafi özellikleri bulunmalıdır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi birincil kümelere örnektir?
Toplantı |
Yaş |
Şirket |
Okul |
Dernek |
Doğru cevap "d" şıkkıdır. Cevabınız yanlış ise "" bölümünü yeniden okuyunuz.
7.Soru
Toplumsallaşmanın gerek tanımlanması, gerekse süreci konusunda ortaya atılan ve etkisini uzun süre, sürdüren ilk kuram aşağıdakilerden hangisidir?
Çatışmacı kuram |
Sosyal Öğrenme kuramı |
Psikanalitik kuram |
Öğrenme kuramı |
Kültürleştirme kuramı |
Psikanalitik kuram: Toplumsallaşmanın gerek tanımlanması, gerekse süreci konusunda ortaya atılan ve etkisini uzun süre, sürdüren ilk kuramdır.
8.Soru
“Bütün kent yaşamı modern değildir, ancak bütün modern yaşam kent yaşamıdır.” sözünün sahibi aşağıdakilerden hangisidir?
Bauman |
Redfield |
Merter |
Kinnen |
Louseman |
Bauman modern yaşamı kentlilik ile ilgili olarak: “Bütün kent yaşamı modern değildir, ancak bütün modern yaşam kent yaşamıdır.” şeklinde tanımlamaktadır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi geleneksel toplumlardan modern toplumlara dönüşüm için Spencer' ın yaptığı tanımdır?
Tarım toplumundan sanayi toplumuna geçiş
|
Basit toplumlardan karmaşık toplumlara geçiş
|
Mekanik dayanışmalı toplumlardan organik dayanışmalı toplumlara geçiş
|
Kutsal toplumlardan laik toplumlara geçiş
|
Kır toplumundan, kentsel topluma geçiş
|
10.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde kırsal/kentsel yaşam hakkında doğru bir ifade yer almaktadır?
Kentsel kesim kapalı bir toplumdur. |
Kırsal kesim durağandır. |
Kırsal kesimde etkinlikler çeşitlidir. |
Kentsel kesimde birey toplumun kontrolünü sürekli üzerinde hisseder. |
Kırsal kesimin havası özgürdür. |
Köy ve kentin yaşam biçimleri arasında oldukça büyük farklılıklar vardır. Bu farklılıklar, kentleşmenin sosyo-psikolojik nedenini oluşturur. Kırsal kesim durağandır. Kapalı bir toplumdur. Etkinlikler sınırlıdır. Kırsal kesimde birey toplumun kontrolünü sürekli üzerinde hisseder. Buna karşılık, kentin havası özgürdür. Kentli olmak gurur verici bir durum olup başlı başına bir statüdür. Kentte var olan toplumsal ve kültürel olanaklar ve hizmetler kenti çekici kılmaktadır. Birçok durumda kente göç etmek ”statü kazanmak” olarak kabul edilir. Bütün bu sosyo-psikolojik,faktörler kentleşmeyi hızlandırıcı bir neden olarak rol oynar. Doğru cevap B'dir.
11.Soru
İlk kurulduğu tahmin edilen kent aşağıdakilerden hangisidir?
Nil |
Zeolka |
Teb |
Tauna |
Huangje |
Mısır’da kurulan Teb kentinin MÖ 1350’ye doğru nüfusu 100.000’i aşan ilk kent olduğu tahmin edilmektedir. Bu büyüklükte bir kent o zaman için oldukça dikkat çekicidir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "punaluan aile" biçimini ifade etmektedir?
Bir grup içinde erkek kardeşler ile kız kardeşler arasındaki evlenmelere dayanır. |
Bir grup içinde birden çok erkek kardeşlerin birbirlerinin karılarıyla ya da birden çok kız kardeşlerin birbirlerinin kocalarıyla evlenmelerinden oluşur. |
Bir erkek ile bir kadının evlilik biçiminde birleşmesi şeklindedir ancak erkekle kadının birlikte aynı evde oturmalarını öngörmez. |
Bir erkeğin birden çok kadınla evlenmesi esasına dayanır. |
Tek bir erkeğin tek bir kadınla evlenmesi esasına dayanır. |
Kan yakınları arasında evlenmeye dayanan aile: Bir grup içinde erkek kardeşler ile kız kardeşler arasındaki evlenmelere dayanır.Punaluan ailesi: Bu aile biçimi adını awailerin “Punaluan dedikleri akrabalık ilişkilerinden almaktadır. Bu aile bir grup içinde birden çok erkek kardeşlerin birbirlerinin karılarıyla ya da birden çok kız kardeşlerin birbirlerinin kocalarıyla evlenmelerinden oluşur.Syndyasmian aile: Toplumların demografik yapısı değiştikçe ve zamanla evlenmeleri yasak olan kardeş ve akrabalar çoğaldıkça grup halinde ilişkilerin sınırlanması sebebi ile iki başlı anlamına gelen “Syndyasmian ailesi ” görülmeye başlamıştır. Bu aile bir erkek ile bir kadının evlilik biçiminde birleşmesi şeklindedir. Fakat erkekle kadının birlikte aynı evde oturmalarını öngörmez. Bu aile tek eşli ailenin başlangıcı olarak kabul edilir. Ataerkil aile: Bu aile bir erkeğin birden çok kadınla evlenmesi esasına dayanır. Tekeşli aile: Bu aile tek bir erkeğin tek bir kadınla evlenmesi ve her ikisinin kendi başlarına bir evde oturmaları esasına dayanır. Esas özelliği uygarlaşmış toplumlarda ortaya çıkmış olmasıdır. Bu nedenle modern bir aile biçimi sa- yılmaktadır. Bu aile babaları kesin olarak bilinen çocuklar yetiştirmek amacı ile erkek egemenliği üzerine kurulmuştur. Bu ailede evliliği bozma hakkı erkeğe tanınmıştır. Doğru cevap B'dir.
13.Soru
- Sosyal değişme zorunlu ve kaçınılmazdır.
- Toplumun sosyal ilişkiler ağı dediğimiz sosyal statüler, roller ve değer yargılarından oluşan yapısıdır.
- Toplumun şekil ve çevresi olarak belirtilen dış görünüşünü oluşturan nüfusun yerleşim tarzı yani köy - şehir fiziksel yapısını oluşturur.
- Örneğin, geniş aile yapısından çekirdek aile yapısına geçiş, sosyal değişmeye örnektir.
Yukarıda verilen ifadelerden hangisi ya da hangileri "Fizik yani Maddi Sosyal Yapı" ile ilgilidir?
III, IV |
I, III |
II, III, IV |
I, II, IV |
I, III, IV |
I, III, IV numaralı olanlar doğrudur. Doğru cevap E'dir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kültür tarafından düzenlenmeyen ikincil kümelere bir örnektir?
Millet |
Sosyal sınıflar |
Şirketler |
Dernekler |
Yaş grupları |
Cooley ve arkadaşları, ikincil kümeleri temel olarak, kültürel unsurlar tarafından düzenlenip düzenlenmemesine göre sınıflandırmaktadırlar. Kültürel olarak düzenlenen bu gruplar: i. Statü grupları; sosyal sınıflar gibi, ii. Milliyet grupları; ulus veya millet gibi, iii. İkamet grupları; topluluklar ve bölgesel gruplar, gibi gruplardır. iv. İlgi ve amaç grupları; kamusal ve kurumsal gruplar, dernekler, şirketler gibi. Kültür tarafından düzenlenmeyen gruplar ise: i. Biyolojik gruplar; yaş grupları, cinsiyet, ırk gibi, ii. Tesadüfî gruplar; kalabalıklar, toplantılar, dinleyici grupları gibi gruplardır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “uygun koşulların ortaya çıkmasıyla kırsal yörede bulunan küçük bir yerleşim yerinin, kalabalıklaşmaya başlaması sonucu, zaman içerisinde hızla büyüyerek, kent niteliğini kazanması” demektir?
İlleşme |
Gelişme |
Modernleşme |
Yerelleşme |
Kentleşme |
Kentleşme “uygun koşulların ortaya çıkmasıyla kırsal yörede bulunan küçük bir yerleşim yerinin kalabalıklaşmaya başlaması sonucu, zaman içerisinde hızla büyüyerek, kent niteliğini kazanması” demektir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Latince kökenli bir isim olan ‘socius' sözcüğünün anlamlarından biridir?
Toplum |
İştirakçi |
İşbirliği |
Sosyal |
Toplumcul |
Toplumsallaşma sözcüğü, Latince ‘socius’ ve ‘societas’ sözcüklerinden dilimize giren ve toplumsal anlamında kullanılan “sosyal” sözcüğüne dayanmaktadır. İsim olan ‘socius’, ‘dost, arkadaş, iştirakçi’; ‘societas’ ise ‘toplum, topluluk, işbirliği, diğerleriyle ilişki kurmak’ anlamlarındadır. Sıfat olan ‘socialis’ ise, ‘toplumcul, sosyal, topluma ait’ anlamlarına gelir.
17.Soru
Kırsal Kesim Aile Yapısı İçinde Erkek yada kız çocuğunun ailesininde desteğiyle kendi cinsinden seçtiği mezara kadar dostluğa ne ad verilir?
Mektup Arkadaşlığı |
Ahiretlik |
Okul Arkadaşlığı |
Sıra Arkadaşlığı |
Aile Arkadaşlığı |
Kırsal Kesim Aile Yapısı İçinde Erkek yada kız çocuğunun ailesininde desteğiyle kendi cinsinden seçtiği mezara kadar dostluğa Ahiretlik denir.
18.Soru
Özellikle Batı Karadeniz’de küçük ve dağınık yerleşmeler olan , orman açmaları ile elde edilen topraklarda gelişen, yerleşik ve çoğunlukla da akrabalık bağı hakim özellik gösteren köyaltı yapısı hangisidir?
Divan |
Oba |
Kom |
Ağıl |
Yayla |
Divan: Özellikle Batı Karadeniz Bölgemizde küçük ve dağınık yerleşmelere verilen addır. Orman açmaları ile elde edilen topraklarda gelişen bu basit yerleşme şekli Sinop, Bolu, Adapazarı ve Kocaeli illerimizde yaygındır. Yerleşik bir özellik gösterirler. Çoğunda akrabalık bağı hâkimdir.Tarım, hayvancılık ve ormancılık başlıca geçim kaynaklarıdır. Doğru cevap A’dır.
19.Soru
Ortalama ilk evlenme yaş farkının en düşük olduğu ilimiz aşağıdakilerden hangisidir?
Hakkari |
Şırnak |
Şanlıurfa |
Diyarbakır |
Samsun |
Ortalama ilk evlenme yaş farkının en düşük olduğu il ise 2,6 yaş ile Şırnak ilimizdir.
20.Soru
Toplumsallaşmanın getirileri hangi seçenekte doğru verilmiştir? I. Birey kişilik kazanır II. Bireyin kendine özgü özellikleri değişir III. Birey biyolojik bir varlık olmaktan çıkar IV. Toplum kültürü kuşaklar arasında aktarılır
Yalnız III
|
II, III
|
I, IV
|
I, II, III
|
I, III, IV
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ