Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 1 Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 18 Soru1.Soru
"Bütünüyle idealsiz bir insan düşünülemez. Ancak bizde ideal, muayyen bir amacı ifade etmekten ziyade, umumi bir arzuyu ihtiva etmektedir. Böyle olduğundan, hedefe ulaşmayı ancak irade ve gayretimizle değil, tesadüften bekleriz. Bu durum bizde tembellik, aşırı tevekkül, şaşkınlık vs. gibi sıfatların fazlasıyla hakim olmasına sebep olmuştur."
Buna göre; Filibeli'nin muayyen bir amacı ifade etmek derken altını çizerek, bizde eksik olduğunu düşündüğü "nosyon" aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru verilmiştir?
Ethik |
Yöntem |
Ontoloji |
Paradigma |
Kritisizm |
İslam dünyası ya da Doğu eleştirel bir şekilde incelendiğinde, en büyük eksikliğin yöntemsizlik olduğu görülür. Yöntemsizlik, açık ve belli bir idealizmin olmamasına yol açmıştır. Gerçi bütünüyle idealsiz bir insan düşünülemez. Ancak bizde ideal, muayyen bir amacı ifade etmekten ziyade, umumi bir arzuyu ihtiva etmektedir. Böyle olduğundan, hedefe ulaşmayı ancak irade ve gayretimizle değil, tesadüften bekleriz. Bu durum bizde tembellik, aşırı tevekkül, şaşkınlık vs. gibi sıfatların fazlasıyla hakim olmasına sebep olmuştur. Doğru cevap B'dir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hilmi Ziya Ülken'in felsefe anlayışının özelliklerinden biri değildir?
Felsefenin konusu, her şeyden önce ilk felsefedir |
Felsefenin konusu, varolan her şey üzerinde, tahlilci ve tenkitçi düşüncedir |
Filozofların sistem kurma gayretleri eskiyi yıkıp kendine göre yeni bir bina yapmak için değil eskiyi tamamlamak, düzeltmek ve onu ilerletmek içindir |
İnsan bilgisini her devirde yeniden sistemleştirmek, bütün ilimler gibi felsefenin de kaderidir. Buna göre; felsefe, bir bakıma her düşünürün kendinden önceki görüşleri ortadan kaldırarak yeni bir sistem kurması demektir |
Felsefenin çeşitli sorunlarını tartışan Ülken, felsefeyi, bir hikmet, varlık, bilgi, ilk ilkeler, yöntem gibi temel değerleri kendine barındıran bir düşünme tarzı olarak görmüştür. |
Ülken’e göre felsefe, her düşünürün kendinden önceki görüşleri ortadan kaldırarak yeni bir sistem kurması demek olsaydı, filozoflar kadar çelişik sistemler olur ve buradan fikir anarşisi doğardı. Filozofların sistem kurma gayretleri eskiyi yıkıp kendine göre yeni bir bina yapmak için değil eskiyi tamamlamak, düzeltmek ve onu ilerletmek içindir. Doğru cevap D'dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Takiyettin Mengüşoğlu’nun felsefe anlayışında dile getirdiği sorunlardan biri değildir?
Ne biliriz? |
Nereden geldik? |
Ne yapmamız lazım |
Şimdiki hayatımızda sonraki hayatımız için ne umut edebiliriz? |
Kant’ın eklediği insan nedir? |
Değişmez Değerler, Değişen Davranışlar (1965) adlı kısa çalışmayı Mengüşoğlu, felsefi etik için eleştirel bir hazırlık olarak tanıtmıştır. Söz konusu çalışmada, değerin tanımı, değerlerin sınıflandırılması ve değişip değişmeme sorunları incelenmiştir. Yazıda, etiğin fenomen ve problemleri antropolojik - ontolojik bir esastan hareket edilerek ele alınmaktadır. Ona göre etik fenomenlerin, antropolojik – ontolojik temellere dayanması, onların varolan fenomenler olarak kökünü insanın somut varlık bütününde bulması demektir. Felsefe tarihi boyunca felsefeyi belirlemiş olan dört soruyu Kant’ın belirlediği sırayla ele almıştır:
I. Ne biliriz?
II. Ne yapmamız lazım.
III. Şimdiki hayatımızda sonraki hayatımız için ne umut edebiliriz.
IV. İnsan nedir?Bu soruların cevapları adı geçen kitapta kısaca verilmiştir.
4.Soru
Nermi Uygur'a göre felsefedeki "nedir" neyi sormaktadır?
Kavramların anlamını |
Felsefenin neliğini |
Filozofun kimliğini |
Şaşma belirtisinin anlamını |
Bir tanımı |
Felsefedeki "nedir" felsefe sorularının kuruluşunu beliler ve kavramların anlamlarını sorar. Doğru yanıt A'dır.
5.Soru
İslam dini şüpheciliği reddederken öte yandan hangi ilimde şüpheciliği kullanmıştır?
Tasavvuf |
Belagat |
Tefsir |
Külliyat |
Hadis |
Felsefenin yöntem olarak kullanılması, mantık bağlamında gerçekleşmiştir. Başlangıçta mantık, dinsizliğin araçlarından biri olarak görülürken, sonraları, ilimlerin her birinde mantık temel disiplin olarak kullanılmaya başlanmıştır. İnanç değerleri çerçevesinde şüpheyi dışarıda bırakırken, Hadisler derlenip düzenlenmesinde şüphe sonuna kadar kullanılmıştır. Hadis ilmi, teknik açıdan şüpheci, eleştirel bir tutumu açıkça teşvik etmiştir.
6.Soru
Modern felsefenin Türkiye’de okunup yazılması ve ürünlerin ortaya çıkış şartları ilk olarak hangi alanda ve kaçıncı yüzyıldan itibaren oluşmaya başlamıştır?
(I) Hukuk- (II) 19.yüzyılın ikinci yarısı |
(I) Maliye- (II)19.yüzyılın ilk yarısı |
(I) Askeri Tıbbiye-(II) 19.yüzyılın ikinci yarısı |
(I) Askeri Mühendislik- (II) 18.yüzyılın ikinci yarısı |
(I) Mülkiye- (II) 19.yüzyılın ikinci yarısı |
1845 yılından itibaren Askeri Cerrahhane’de çalışan Fransız öğretmenler öğrencilere materyalizmi aşıladıkları ve onların materyalist bir dünya görüşüne sahip oldukları kabul edilmektedir. Materyalist anlayışın başlama tarihinin de ortaya koyduğu gibi, modern felsefenin Türkiye’de okunup yazılması ve ürünlerin ortaya çıkış şartları 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren oluşmuştur.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gökberk'e göre felsefe yapılması için gerekenlerden birisi değildir?
Belli bir bilgi birikimine sahip olmak |
Zeka ve akıl işletme alışkanlığının olması |
Büyük düşünürlerden ve yapıtlarından bağımsız hareket edebilme |
Doruktakileri takip edebilme |
Bilim ve sanattan faydalanma |
Özgün felsefe ortaya koyabilmek için, belli bir bilgi birikimine sahip olmak yanında, bu bilgi birikimi kullanacak bir zeka, bir aklı işletme alışkanlığı da olmalıdır. Bu aşamadan
sonra, felsefeyi ortaya koymuş, oluşturmuş büyük düşünürlerin yapıtlarına dayanarak, onlarla birlikte düşünerek, birlikte felsefe yapılabilir. Özgünlük bağlamında felsefe, felsefenin doruklarıyla ilişkilendirilmiş, doruktakilerin takip edilmesi ve aklı işletme alışkanlığı temeline dayandırılmıştır. Ona göre, sadece ve sadece felsefenin ana kaynaklarına gitmek, büyük filozofların eserlerini okumak, okumak ve okuyarak onlar gibi düşünmek. Felsefede, yapıcı, yaratıcı olan tek yol, felsefeyi yaratmış olan bu büyük
ustalarla birlikte düşünmek, birlikte düşünebilmek için de onların nasıl düşündüğünü kavramaktır. Ayrıca bilimler ile sanatlardan faydalanmak da gerekir. Doğru cevap C'dir.
8.Soru
Ziya Gökalp'e göre felsefenin kıymeti, bir taraftan müspet ilimlerle ahenkli olmasının derecesiyle, diğer taraftan, ruhlara büyük ümitler, vecidler, teselliler ve saadetler vermesiyle ölçülür. Bu ifadeden aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
Milli bir felsefe anlayışı mümkündür. |
Felsefenin nesnel bir yönü vardır. |
Felsefe milletlerarası kabul edilebilir olmalıdır. |
Felsefenin öznel bir yönü vardır. |
Felsefe müspet ilimlerle uyum içindedir. |
Felsefe ilim gibi milletlerarası olmaya mecbur değildir. Milli de olabilir. Doğru cevap C'dir.
9.Soru
Felsefenin konusunun her şeyden önce “ilk felsefe” olduğu görüşünü savunan Türk düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?
Filibeli Ahmet Hilmi |
Hilmi Ziya Ülken |
Ziya Gökalp |
Macit Gökberk |
Ahmet Mithat Efendi |
Aristoteles tarafından dile getirilen ilk felsefe, önce metafizik sonra da ontoloji adı verilen varlık anlayışı olarak bilinen felsefe disiplinidir. Hilmi Ziya Ülken’e göre felsefenin konusu da, herşeyden önce ilk felsefedir. Ona göre ilk felsefe, ilimler ve doktrinlerde ortaktır.
10.Soru
Filibeli Ahmet Hilmi, Hangi Felsefe Ekolünü Seçmeliyiz? adlı yazısında hangi sorun üzerinde durmuştur?
Matematik |
Tabiat |
Ekonomi |
Yöntem |
Bilim |
Hakikati örten hayallerin yırtılmasıyla, insan, dünyanın gerçekliğiyle yüzleşir. Yüzleşme hayal kurmaktan düşünme aşamasına geçişi sağlar. Düşünme ile yöntem arasında bağlantı kuran Filibeli’ye göre medeni hayatta en çok lazım olan ve lüzumu zaruret derecesinde bulunan şey, düşünce ve uygulamada doğru bir yönteme uymaktır. Ona göre, en iyi, en sağlam ve en bilimsel yöntem, tahlildir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ahmet Mithat Efendi’nin felsefeyle ilgili yazılarından birisi değildir?
Felsefe ve Feylosoflar |
Duvardan Bir Sada |
Felsefenin Sergüzeşt-i Ahvali |
Hürriyetin Mahiyeti |
Mantığa Giriş |
Felsefeyle ilgili yazıları: Felsefe ve Feylosoflar, Felsefenin Sergüzeşt-i Ahvali, Hürriyetin Mahiyeti, Duvardan Bir Sada, insan, Schopenhauer’ın Yeni Hikmeti(1887), Nevm ve Halat-ı Nevm (Uyku ve Haller), Voltaire Yirmi Yaşında ya da ilk Aşkı (1885), Ekonomi Politik (1879), bilimlerin tanıtılmasıyla ilgili Düğümlerin Çözümü (Hallu’l-Ukad) (1890), Paris’te otuz Bin Budist (1890), Ben Neyim? Materyalist Hikmete Müdafaa (1891)
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Eski Çağ Yunan toplumu ile ilgili değildir?
Çok tanrılı bir yapıya sahipti. |
Kabile esaslı şehir devleti şeklinde yönetiliyorlardı. |
Topraklarını genişletmek çıkan savaşların temel sebebiydi. |
Sınıflı bir toplumdu. |
Hukuk açısından eşitsizlik vardı. |
Kabile esaslı şehir devleti şeklinde yönetilen Yunanlılar sınıflı bir toplumdur. Şehir devleti, kendi kendine yeterli, topraklarını genişletmek şeklinde değil, koloniler şeklinde yayılan, sürekli birbirlerini yağmaladıklarından aralarında savaşın hiç eksik olmadığı siyasi yapılanmadır. Atina’da olduğu gibi aristokrasi, tiranlık, krallık, demokrasi gibi siyasal sistemlerin yarattığı sorunlar, Atina’daki iç savaşların başlıca nedenleri arasındadırlar. Sınıf ve kölecilik esaslı bir toplumda oluşan insan anlayışı, hukuk açısından eşitsizliğin de kaynağı olarak öne çıkmıştır. Sınıflı yapı, siyasal sistem tartışmalarını canlı tutmuştur. Cevap C seçeneğidir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Taşköprülüzade'nin felsefeye bakış açısıyla ilgilidir?
İslamiyet haricinde başka ilimlerin terk edilmelerini vurgulamıştır. |
Dine uymayan her ilim kötüdür. |
Felsefi ilimlere bakmak haramdır. |
Felsefeyle uğraşanlar doğruyu yanlıştan ayırırlar. |
Felsefeye olumsuz gözle bakılması felsefenin kusurudur. |
Taşköprülüzade (1459- 1561), öğrencilerin ilim öğrenme sürecindeki vazifelerini ele alırken, yedinci vazife olarak, her ilimden bir şeyler öğrenmeyi, hiçbirini terk etmemeyi, her ilmin gaye, maksat ve yolunu bilmeyi dile getirmiştir. Genel olarak ilimleri tanıdıktan sonra, ömrü oldukça her ilmin detaylı olarak tanınması ve birini iyi bir şekilde tanımadan diğerine geçilmemesi gerektiğini de bildirmiştir. Bilinmeyen şeylere düşmanlıkların oluşması nedeniyle, ilimlerin genelini tanıma tavsiye edilmiştir. Bununla birlikte Taşköprülüzade’ye göre, dine uymayan her ilim elbette kötüdür. Fakat kalbinde şeriatın, yani İslam dininin sağlam bilgilerini bulundurup, imanı tam, gönlü Resulullah’ın azametiyle dopdolu, Kur’an’ı bilen, hadisi şerifleri öğrenmiş olan, şeriatın emir ve yasaklarına uyan ve bunlarla din ve imanını kuvvetlendirenin felsefi ilimlere bakması helaldir.Taşköprülüzade’ye göre insan, ömrünü felsefe öğrenmek için harcamamalıdır; bu yüzden çok Müslüman zarar görmüştür. Çünkü insanların çoğu hak ile batıl, doğru ile yanlış arasındaki farkı anlayamazlar. Cahil insanlar bazı meselelerin kelam kitaplarında ele alınmasına dayanarak doğruluğuna şahitlik ederler. Taşköprülüzade’ye göre felsefi ilimlerle uğraşanların çoğu doğruyu yanlıştan ayıramadıklarından, felsefeye olumsuz gözle bakılır. Bu felsefenin kusuru değil, felsefeyle uğraşanların kusurudur. Cevap B şıkkıdır.
14.Soru
Hangisi Ziya Gökalp'e göre ahlak türlerinden birisi değildir?
Vatani ahlak |
Mesleki ahlak |
Aile ahlakı |
Cinsi ahlak |
Dini ahlak |
Gökalp Ahlakın çeşitli türlerinin olduğunu kabul etmiş ve bunları sınıflayarak
tanımlamıştır: Vatani ahlak, mesleki ahlak, aile ahlakı, cinsi ahlak, medeni ahlak,
milletlerarası ahlak (Gökalp 1999, 152). Doğru cevap E'dir.
15.Soru
'Felsefe, yani hikmet, insan zihninin bir çeşit pusulasıdır ki, hangi konu ve meselede olursa olsun insanın ortaya koyacağı en doğru hüküm, felsefenin kılavuzluğuyla gerçekleşecektir. Felsefe en eski şeylerdendir. İnsan zihninin düşünmeye başladığı andan itibaren felsefenin başladığı söylenebilir.'
Yukarıdaki tanım aşağıdakilerden hangisine aittir?
Filibeli Ahmet Hamdi |
Ziya Gökalp |
Ahmet Mithat Efendi |
Hilmi Ziya Ülken |
Ahmet Şuayip |
Ahmet Mithat Efendi’ye göre, Felsefe, yani hikmet, insan zihninin bir çeşit pusulasıdır ki, hangi konu ve meselede olursa olsun insanın ortaya koyacağı en doğru hüküm, felsefenin kılavuzluğuyla gerçekleşecektir. Felsefe en eski şeylerdendir. İnsan zihninin düşünmeye başladığı andan itibaren felsefenin başladığı söylenebilir.'
16.Soru
Mengüşoğlu’nun Felsefi Antropoloji ile açıkladığı kitabının ismi nedir?
Felsefi Antropoloji |
Değişmez Değerler, Değişen Davranışlar |
Felsefeye Giriş |
Kant ve Scheler’de insan Problemi |
İnsan ve Hayvan, Dünya ve Çevre |
İnsan ve Hayvan, Dünya ve Çevre (1979) adlı kitapta, Mengüşoğlu, insan ile hayvan arasındaki farkları ve benzerlikleri ortaya koyarken aynı zamanda insanın yaşadığı dünya ile hayvanın yaşadığı çevre arasındaki farkları da incelenmiştir. Mengüşoğlu’nun belirttiğine göre, Felsefi Antropoloji, insanın konkret varlık bütününü ve temelini bu varlık bütününde bulan insan fenomenlerini incelemiş, hiçbir insan topluluğunda eksik olmayan insan başarılarını ve onların dayandığı insanın varlık şartlarını göstermeye çalışmıştır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam düşünürleri tarafından benimsenmiş felsefe tanımlarından biri değildir?
Mevcut olmaları itibarıyla mevcut olan her şeyin bilgisidir. |
İlahi ve insani olan şeylerin bilgisidir. |
Ölüme sığınmaktır. |
İnsanın gücü yettiği ölçüde Tanrı’ya benzemesidir. |
Teorik olmasıdır. |
İslam düşünürleri tarafından benimsenen söz konusu tanımlardan bazıları şunlardır: Felsefe, mevcut olmaları itibarıyla mevcut olan her şeyin bilgisidir. Felsefe, ilahi ve insani olan şeylerin bilgisidir. Felsefe, ölüme sığınmaktır, yani ölümü sevmektir. Felsefe, insanın gücü yettiği ölçüde Tanrı’ya benzemesidir. Felsefe, sanatların sanatı, ilimlerin ilmidir. Felsefe, hikmetin tercih edilmesidir.
18.Soru
“Fende bilmek olduğundan, fen ilmin içinde sayılır. Fenler kanun ve akide temeline otururken, ilimde kanun ve akide aranmaz. Fen bilgisinde bir şey hakkında verilen hükümler değişmediğinden, fenler ilimlerden daha güçlüdür” yorumu aşağıdakilerden hangisine aittir?
Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
Ziya Gökalp |
Hilmi Ziya Ülken |
Ahmet Mithat Efendi |
Filibeli Ahmet Hilmi |
Bu yorum Ahmet Mithat Efendi’ye aittir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ