XIV-XV. Yüzyıllar Türk Edebiyatı Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Hasanoğlu
II. Kadı Burhaneddin
III. Nesimi
IV Sultan Ahmed b. Veys
V. Ulu Arif Çelebi
XVI. yüzyılda Azeri sahasının önde gelen şairleri aşağıdakilerden hangisidir?
I- II- III- V |
I- II- III- IV |
I- II- V |
I- II- IV- V |
I- III- IV- V |
XVI. yüzyılda Azeri sahasının önde gelen şairleri, Hasanoğlu, Kadı Burhaneddin, Nesimi ve Sultan Ahmed b. Veys’tir.
2.Soru
Çağatay Türkçesi veya Çağatayca ile Orta Asya Türk-İslam yazı dilinin Karahanlı ve Harezm-Altın Ordu Türkçelerinin devamındaki yazı dili olduğu tahmin edilen ve Timurlular zamanında şekillenen bu yazı dili, klâsik şeklini___________ ile almıştır.
Ali Şir Nevâî |
Molla Âzâdî |
Sâdıkî |
Ebu’l-Gâzî Bahadır Han |
Mîrzâ Mehdî Han |
Çağatay Türkçesi veya Çağatayca ile Orta Asya Türk-İslam yazı dilinin Karahanlı ve Harezm-Altın Ordu Türkçelerinin devamındaki yazı dili kastedilmektedir. Çağatay Hanlığı döneminde göçebe Türklerin dili olduğu tahmin edilen ve Timurlular zamanında şekillenen bu yazı dili, klâsik şeklini Ali Şir Nevâî ile almıştır.
3.Soru
Çağatay Türkçesi ne zamana kadar Orta Asya Türk devletlerinde yazı dili, edebî dil ve diplomasi dili olarak kullanılmıştır?
XV. yüzyılın sonuna kadar |
XVI. yüzyılın sonuna kadar |
XVII. yüzyılın sonuna kadar |
XVIII. yüzyılın sonuna kadar |
XIX. yüzyılın sonuna kadar |
Çağatay Türkçesi, XIX. yüzyılın sonuna kadar Orta Asya Türk devletlerinde yazı dili, edebî dil ve diplomasi dili olarak kullanılmıştır. Örneğin, Güney-batı Oğuz grubunun doğu kanadında yer alan Türkmen sahasında XVIII. yüzyıla kadar Doğu Türkçesinin Türkmenceye etkisinden değil hâkimiyetinden söz edilebilir.
4.Soru
I.Yusuf-ı Meddah=Yusuf u Zeliha
II.Seyyad Hamza=Varka vü Gülşah
III.Elvan Çelebi=Menakıbül-Kudsiyye
IV.Hoca Mes'ud=Hüsrev ü Şirin
V.Hoca Dehhani=Marzuban-name
Yukarıda verilen yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?
I |
II |
III |
IV |
V |
C şıkkındaki eşleştirme doğrudur. Cevap c şıkkıdır.
5.Soru
Çağatay sahası şairlerinden Ahmedî’nin bilinen tek eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Dîvân |
Sazlar Münâzarası |
Mantıku’t-Tayr |
Beng ü Bâde |
Sedd-i İskenderî |
Çağatay sahası şairlerinden olan Ahmedî’nin bilinen ve elde olan tek eseri Sazlar Münazarası’dır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Eckmann’ın gruplandırmasına göre Klasik Çağatayca Devri temsilcilerinden biridir?
Hamîdî |
Yûsuf Emîrî |
Mûnis Harezmî |
Atâî |
İvaz Otar |
Nevâî, Hüseyn-i Baykara, Hamîdî, Muhammed Sâlih, Şeybânî, Ubeydî ve Babür bu dönemin başlıca temsilcileridir.
7.Soru
İyi bir asker, iyi bir idareci olan şairimiz, aynı zamanda iyi bir şairdi. Herat’ı “Timuroğulları Rönesansı” diye bilinen büyük kültür ve medeniyet hamlesinin merkezi hâline getiren odur. Kısacası en büyük hizmeti, Türk dilini ve kültürünü himaye etmesidir. Onun döneminde Çağatay Türkçesi altın çağını yaşamış, Türkçeye olan
itibar artmıştır. “
Yukarıda hakkında bilgi verilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Gedâî |
Yakînî |
Ahmedî |
Ali Şir Nevâî |
Hüseyn-i Baykara |
İyi bir asker, iyi bir idareci olan Baykara, aynı
zamanda iyi bir şairdi. Herat’ı “Timuroğulları Rönesansı”
diye bilinen büyük kültür ve medeniyet
hamlesinin merkezi hâline getiren odur. Kısacası
Baykara’nın en büyük hizmeti, Türk dilini ve kültürünü
himaye etmesidir. Onun döneminde Çağatay
Türkçesi altın çağını yaşamış, Türkçeye olan
itibar artmıştır. “
8.Soru
Asıl adı Ali olan ve 1272’de Arapkir’de doğan, Kırşehir yöresinde yaşamış ve Garîb-nâme adlı eseri yazmış olan Anadolu sahası şairi kimdir?
Yunus Emre |
Gülşehrî |
Ahmedî |
Dehhânî |
Âşık Paşa |
Kırşehir yöresindeki Arapkir’de 1272 yılında doğan Âşık Paşa’nın asıl adı Ali’dir. Babası Muhlis Paşa, Baba İlyas’ın oğludur. Şeyh İlyas da denilen Baba İlyas, Horasan’dan Anadolu’ya göç etmiş, önde gelen bir din âlimi ve Sünnî bir mutasavvıftır. Âşık Paşa’nın en önemli eseri olan Garîb-nâme 10613 beyitten meydana gelen ve gözleme dayanan bu mesnevi, sosyal yönü zengin, dinî, tasavvufî ve ahlaki bir eserdir. Tasavvufun Türkçe olarak en ince şekilde anlatıldığı bir eser olan Garîb-nâme, “insân-ı kâmil” olmayı öğütleyen, ahlaki, öğretici bir özellik taşır.
9.Soru
Şiirlerinde gerçekçi olan, bazen resmeder gibi gazeller yazan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Fahrî |
Ahmedî |
Hoca Mes’ûd |
Şeyyâd Hamza |
Yûsuf-ı Meddâh |
Ahmedî, XIV. yüzyılın ikinci yarısında, beylikler döneminin önde gelen şair ve yazarlarındandır. Şiirlerinde gerçekçi olan Ahmedî, bazen resmeder gibi gazeller de yazar ve mevsimler onda doğal renkleri ile görünürler.
10.Soru
Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı 2. Sınıf öğrencisi Hasan, Hoca Mesud (Mesud Bin Ahmed) ile ilgili bir ödev hazırlamak istemektedir. Kaynak taraması için öğrenim gördüğü üniversitenin kütüphanesine gittiğinde Türk Edebiyatı ile ilgili bir çok kaynak olduğunu görmüştür. Sınırlı bir zamanda ödevini hazırlayabilmesi için aşağıdaki konu başlıklarından hangisinde arama yapması Hasan için daha uygun olacaktır?
XIV. Yüzyıl Batı Türk Edebiyatı Azerî Sahası
|
XIV. Yüzyıl Batı Türk Edebiyatı Anadolu Sahası Şairleri
|
XV. Yüzyıl Batı Türk Edebiyatı
|
XVII. Yüzyıl Türk Edebiyatı
|
XVIII. Yüzyıl Türk Edebiyatı
|
11.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi XIV. yüzyıl Yûsuf u Zelîhâ şairleri arasında değildir?
Şeyhoğlu Mustafa |
Ahmedî |
Hoca Mes’ûd |
Suli Fakîh |
Kadı Darîr |
Yûsuf u Zelîhâ şairleri arasında Şeyyâd Hamza, Garîb, Kadı Darîr, Suli Fakîh, Ahmedî ve Şeyhoğlu Yusuf sayılmaktadır. Ancak Hoca Mes’ûd’un Yûsuf u Zelîhâ mesnevisi yoktur.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tekke edebiyatı eserlerinden biridir?
Kesikbaş Destanı |
Ejderha^ Destanı |
Hatun Hika^yesi |
Varaka vü Gülşa^h |
Mantıku’t- tayr |
Tekke edebiyatı eserleri içerisinde en meşhurları Gülşehri^’nin Mantıku’t- tayr’ı ile A^şık Paşa’nın Gari^b-na^me’sidir.
13.Soru
Gülşehrî tarafından, Ferîdüddîn-i Attâr’ın aynı isimli eserinden hareketle oluşturulmuş alegorik bir mesnevinin içeriği aşağıdakilerden hangisidir?
Vahdet-i Vücûd” İnancı |
Mahşer Günü |
Hz. Muhammed’in Mucizeleri |
Büyük Komutanların Dini Savaşları |
Hz. Muhammed’in Hayatı |
Gülşen-nâme olarak da isimlendirilen Mantıku’t-tayr, Gülşehrî tarafından, Ferîdüddîn-i Attâr’ın aynı isimli eserinden hareketle oluşturulmuş, “vahdet-i vücûd” inancını işleyen alegorik bir mesnevidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIV. Yüzyılda Anadolu'da yazılan mensur eserlerden değildir?
Kelîle ve Dimne |
Marzubân-nâme |
Kâbus-nâme |
Kenzü’l-küberâ |
İskender-nâme |
İskender-nâme Ahmedi'nin yazdığı mesnevidir. Manzum eserlerdendir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIV-XV yüzyıllar arası Çağatay Edebiyatı şairlerinden değildir?
Sekkâkî |
Hassan |
Fuzuli |
Yûsuf Emîrî |
Mevlânâ Lütfî |
Fuzuli Çağatay şairlerinden değildir.
16.Soru
I. Edebiyatımızda tarihî-destani-menkıbevi mesnevilerin ilki ve en başarılı örneğidir.
II. “Sebeb-i te’lîf ” bölümü vardır.
III. Dâstân-ı Tevârîh-i Mülûk-i Âl-i Osmân bölümü manzum Osmanlı tarihi yazma geleneğini başlatmıştır.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi Ahmedî’nin “İskender-nâme” adlı eseri ile ilgili olarak doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
II, III |
I, III |
Nitekim bu asrın önemli şairlerinden ve klasik Türk şiirinin kurucularından olan Ahmedî (öl. 815/1412-13)’nin İskender-nâme’si, bu dönemin hem en önemli mesnevilerindendir hem edebiyatımızda bu konudaki mesnevilerin ilki ve en başarılı örneğidir hem de Anadolu’da Nizâmî’nin İskender-nâme’sine yazılan ilk naziredir. “Giriş bölümü” klasik mesnevi anlayışına uygun düzenlenen İskender-nâme’de, “sebeb-i te’lîf ” bölümü yoktur. Eserin bütün nüshalarında bulunmayan Dâstân-ı Tevârîh-i Mülûk-i Âl-i Osmân bölümü dikkat çekmektedir. Bugünkü bilgilere göre, manzum Osmanlı tarihi yazma geleneğini bu eser başlatmıştır.
17.Soru
Yusuf Emiri’nin Beng ü Çagır adlı münazarasının içeriği aşağıdakilerden hangisidir?
Ok ve Yay |
Sazlar |
Afyon ve Şarap |
Muhabbet |
Dinî ve Ahlaki |
Türk edebiyatında afyon ve şarap konusunu ele alan şairlerin ilki Yusuf Emiri’dir. Eserin adındaki beng “afyon, esrar” ve çagır “şarap” anlamlarına gelir.
18.Soru
I. Türk edebiyatında Türkçe mesnevisi ve divanı olan ilk şairdir.
II. Aruzla yazdığı şiirlerinde hece vezni görülmez.
III. Gazel tarzında na’t türünün de edebiyatımızdaki ilk temsilcisidir.
IV. Bazı şiirleri, şathiye özelliği gösterir.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi Yûnus Emre ile ilgili olarak doğrudur?
Yalnız I |
I, III |
I, IV |
I, II, III |
I, III, IV |
Risâletü’n-nushiyye isimli ahlaki bir mesnevisi ve Divan’ı olmak üzere iki eseri bulunan Yûnus Emre, Türk edebiyatında hem Türkçe mesnevisi ve divanı olan ilk şair hem de Anadolu’da başlayan Türk edebiyatında ilk Türkçe divan sahibi olan şairdir. Aruzla yazdığı şiirlerinde, bazı mısraların hece vezni ile yazıldığı görülür. Bu, Yûnus Emre’nin halk şiirinin vezin ve ahengine aruzdan daha yakın olduğunu gösterir. Şiirlerinde, Peygamber aşkı ve dostluğunu da dile getiren Yûnus, gazel tarzında na’t türünün de edebiyatımızdaki ilk temsilcisidir. Yûnus’un, anlamın kapalı olduğu bazı şiirleri, şathiye özelliği gösterir. Aslında Yûnus’un anlaşılır gibi görülen çok sayıdaki şiirinde de aynı durum vardır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi aşk mesnevilerinden bir değildir?
Hurşîd-nâme |
Yûsuf-ı Meddâh |
Hüsrev ü Şîrîn |
Cemşîd ü Hurşîd |
Yûsuf u Züleyhâ |
AŞK MESNEVİLERİ
Bu dönemde bazı şairler tarafından çeşitli konularda çift kahramanlı aşk hikâyeleri kaleme alınmıştır. Yûsuf u Züleyhâ, Cemşîd ü Hurşîd, Süheyl ü Nev-bahâr, Hüsrev ü Şîrîn, Hurşîd-nâme (Hurşîd ü Ferahşâd), Işk-nâme ve Gül ü Hüsrev bu tip eserlerdendir.
20.Soru
Kur’an’daki Yûsuf Sûresi’nden hareketle yazılan Kıssa-i Yûsuf mesnevisi aşağıdaki şairlerden hangisidir?
Şeyyâd Hamza |
Hoca Mes’ûd |
Erzurumlu Mustafa Darîr |
Yûsuf-ı Meddâh |
Şeyhoğlu Mustafâ |
Erzurumlu Mustafa Darîr, doğuştan kör olduğu için şiirlerinde hem Darîr mahlasını hem de bu kelimenin Türkçedeki anlamı olan Gözsüz kelimesini kullanmıştır. Kıssa-i Yûsuf (Yûsuf u Zelîhâ): Kur’an’daki Yûsuf Sûresi’nden hareketle fâilâtün fâilâtün fâilün vezniyle yazılan ve 2126 beyit olan bu mesnevi, Darîr’in ilk eseridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ