XVII. Yüzyıl Türk Edebiyatı Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 13 Soru1.Soru
Divan şiirinde işlenen temaların başında gelen aşk için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Aşık rolü gereği sevgiliye kavuşamaz. |
Aşıka hep gam çekmek düşer. |
Âşık her önüne gelene aşk ilan eder. |
Sevgiliye kavuşma (vuslat) olmaması aşığın kabulüdür. |
Aşık, âşıklık rolünden vazgeçmek istemez. |
Aşık rolü gereği sevgiliye kavuşamaz. Aşıka hep gam çekmek düşer. Sevgiliye kavuşma (vuslat) olmaması aşığın kabulüdür. Aşık, âşıklık rolünden vazgeçmek istemez. Âşık her önüne gelene aşk ilan etmez.
2.Soru
IV. Murad’ın almış olduğu tedbirler, taassup derecesinde dinî vaazlarda bulunan hangi grubun cesaretlenmesine sebep olmuştur?
Sofizadeliler |
Celalîler |
Dervişzadeliler |
Hacılar |
Kadızadeliler |
IV. Murad’ın almış olduğu bu tedbirler, taassup derecesinde dinî vaazlarda bulunan ve “Fakılar”, daha ziyade “Kadızadeliler” olarak isimlendirilen tutucu dinî anlayış mensuplarının cesaretlenmesine sebep olmuştur.
3.Soru
Osmanlı sultanları arasında ilk reformcu sultan olarak kabul edilen II. Osman’ın şiirde kullandığı mahlas nedir?
Kul Osman |
Osmanî |
Şâhî |
Farisî |
Süvarî |
Osmanlı sultanları arasında ilk reformcu sultan olarak kabul edilen II. Osman’ın Farisî mahlasıyla yazdığı şiirler bulunmaktadır.
4.Soru
Fars edebiyatı, Hindistan’daki altın çağını BabürlüTürk hanedanı egemenliğinde yaşarken İran’da hangi Türk hanedanı bulunmaktadır?
Gazneliler |
Safeviler |
Selçuklular |
Kaçarlar |
Afşarlar |
Fars edebiyatı, Hindistan’daki altın çağını Türk hanedanlarının egemenliğinde yaşamıştır. Bu da tarihsel olarak İran’da Safeviler, Hindistan’da Babürlüler dönemlerine (1526-1858) rastlar.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı şiir üsluplarından biri değildir?
Hikemî |
Sebk-i Hindî |
Klasik |
Bursevi |
Mahalli |
XVII. yüzyıla kadar klasik bir hüviyete kavuşan Türk şiir geleneği içinde daha önce bireysel deneyim veya yenilik arzusu düzeyinde kalan üslup arayışlarının bu asırda daha geniş mecralar bulduğu ve önemli temsilcilerini yetiştirdiği görülmektedir. Osmanlı şiir geleneği içinde XVII. yüzyılda temsilcisini veya takipçilerini bulan üsluplar; Klasik Üslup, Sebk-i Hindî, Hikemî Tarz, Mahallî Tarz ve Tasavvufî Şiirdir. Doğru cevap D’dir.
6.Soru
Osmanlı devletinde sadrazamlık makamı aşağıdakilerden hangisidir?
Sema. |
Devran. |
Fakı. |
Sadaret. |
Tasavvuf. |
Sadaret. Cevap D'dir.
7.Soru
Nefî’nin Türkçe Divanı adlı eseri hangi üniversitede doktora tezi olarak hazırlanmıştır?
İstanbul Üniversitesi |
Marmara Üniversitesi |
Anadolu Üniversitesi |
Atatürk Üniversitesi |
Boğaziçi Üniversitesi |
Atatürk U¨niversitesi’nde eserin tam metni doktora tezi olarak hazırlanmış ve popüler neşri yapılmıştır.
8.Soru
Bârekallâh zihî rahş-ı hümâyûn-sîmâ
Ki komuş nâmını sultân-ı cihân Bâd-ı Sabâ
Yukarıdaki beyitteki “Bâd-ı Sabâ neyi anlatır?
Seher yeli |
Gül bahçesi |
Sevgilinin kokusu |
Sabah rüzgârı |
IV. Murad’ın atı |
Nefî de “barekallah” ibaresiyle başladığı kasidesinde IV. Murat’ın Bâd-ı Sabâ adını verdiği atının güzelliği karşısında hayranlık duyguları içinde olduğunu sezdirmektedir. Padişahın atları içinden Bâd-ı Sabâ’yı ilk başta anarak divan şiirinin bu terkip etrafında oluşan hayallerini devreye sokmak niyetindedir.
9.Soru
XVI. asırda, şairler hangi konuda daha fazla eser vermişlerdir?
Din |
Ekonomi |
Aile hayatı |
Savaş |
Felsefe |
XVI. asırda, şairler, geçen asırlara nazaran sosyal ve ekonomik konulara daha fazla eğilmişler, özellikle çevrelerinde olan hadiseleri gözlemleyerek bunları şiirlerine yansıtmışlardır. Bu da şiirlerde sosyal tenkidin ön plana çıkmasına sebep olmuştur. Nef’î, Nev‘îzade Atayî, Nabî, Sabit gibi şairlerin “sosyal çevre” ile çok fazla meşgul olmaları, bu dönem şiirinin genel karakterini de belirlemede etkili olmuştur. Doğru cevap B’dır.
10.Soru
Aşağıdakilerin hangisi Sebk-i Hindi'de İçe dönüklük ve Istırabın şiire girmesinin sebebidir?
Yaşamla iç içe olunması |
Şiirin konusunun ıstırap oluşu |
Manaya önem verilmesi |
Lafzi sanatlara önem verilmesi |
Tasavvufa önem verilmesi |
Bu üslupta, yaşanılan çevreden ve günlük hayattan uzaklaşılmış; insanın dış dünyasından çok, iç dünyasına yönelinmiştir. Şiirde derinleşen, genişleyen ve giriftleşen mananın altında insan ruhunun ıstırabı ortaya çıkmaktadır. Sebk-i Hindî şiirinin konusu ıstıraptır. Istırabın verdiği acı ve üzüntüler, bu üzüntülerden dolayı insan ruhunun çırpınışları ve çalkantıları hemen hemen bütün Sebk-i Hindî şairlerinin rağbet ettikleri ve şiirlerinde inceden inceye işledikleri konulardır.
11.Soru
I. Nigaristan
II. Divançe
III. Kaside-I Birde Tahmisi
Yukarıda verilenlerden hangileri Şeyhülislam Yahya’nın eserlerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
Şeyhülislam Yahya’nın en önemli eseri divanıdır. Şeyhülislam Yahya Divanı geçen asrın basında Ibnülemin Mahmut Kemal’in sunusuyla eski harflerle (Istanbul 1334), daha sonra iki kez yeni harflerle basılır (Ertem 1995, Kavruk 2001). Divandan başka Yahya Efendi’nin fetvaları, Kaside-i Bürde’ye yazdığı Arapça tahmisi ve Kemal Pasazade’den tercüme ettiği Nigaristan adlı bir eseri vardır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hamilik kurumunun işleyişini açıklayan etkilenlerden biri değildir?
Osmanlı sultanları ve hamilerin hem üretimde bulunup hem de değerlendirme kısmında bulunmaları |
Osmanlı sultanları ve hamilerin sanatın çeşitli dallarına destek vermeleri |
Osmanlı sultanları ve hamilerin şiir üretiminde aktif olarak yer almaları |
Osmanlı sultanları ve hamilerin şiir ortamının ve şairin üslubunun belirlenmesinde aktif rol oynaması |
Osmanlı sultanları ve hamilerin şairlerin hangi konular üzerinde yazacağını belirlemesi |
Osman Gazi’den başlayarak Sultan Mehmed Reşad’a kadar padişahlar,şehzadeler,yöneticiler ve devlet kademesinde görev yapan bürokratların ilgiye göre değişen derecelerde sanatın çeşitli dallarına destek verdikleri bilinmektedir. Hamilerin büyük çoğunluğunun, kendilerine takdim edilen şiirleri,bu işten anlayan biri olarak değerlendirmeleri, Osmanlı şiirsel üretiminde sadece aktif olarak yer almaları değil, aynı zamanda şiir ortamının ve şairin üslubunun belirlenmesi konusunda da aktif olduklarını göstermektedir. Osmanlı sultanlarının ve hamilerinin büyük çoğunluğunun sanatın aktif katılımcıları olarak böyle bir işleyişin içinde yer almaları, onları sadece hami ya da kendilerine şiir sunulan merci olmaktan çıkarmaktadır. Benzer şekilde Osmanlı’da birçok şairin aynı zamanda hami olarak başka şairlerin yetişmesine katkıda bulunmaları da bu çerçevede değerlendirilebilir. Bu noktada hem de eleştirel izleyici aynı kişi olmaktadır. Yani sanatın tüketicisi çoğu zaman üreticisi de idi. Bunun en karakteristik örneğini başta padişahlar ve şahzadeler olmak üzere osmanlı yöneticilerinde görmekteyiz. Bu isimlerin büyük çoğunluğu da aynı zamanda şair oldukları için, edebiyatın desteklenmesine özel bir önem vermişlerdir.
13.Soru
Sebk-i Hindî’de yer alan özellikler arasında aşağıdakilerden hangisi bulunmaz?
Hayal |
İçe dönüklük |
Tasavvuf |
Yalınlık |
Tezat |
Hint tarzında yalınlık yerine mübalağa sanatı önemli bir yer tutar. Aslında mübalağa, edebiyatta eskiden beri kullanılan bir edebî sanattır.