XVII. Yüzyıl Türk Edebiyatı Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi bilinen ilk Osmanlı vakanüvisidir?
İbrahim Peçevî |
Kâtip Çelebi |
Naima |
Silahdar Fındıklılı Mehmet Ağa |
Hasan Beyzade |
Bilinen ilk Osmanlı vakanüvisi Naima’dır.
2.Soru
Vefayî mahlasıyla şiir de söyleyen padişah kimdir?
IV. Mehmed |
IV. Murad |
II. Osman |
I. Ahmed |
II. Mahmud |
Ava olan aşırı merakından dolayı “Avcı Mehmed” olarak da anılan IV. Mehmed de
âlimi ve sanatkârı himaye etme geleneğini devam ettirmiştir. Vefayî mahlasıyla şiir de söylemiştir.
3.Soru
Kimdür ol kim mey-i mansıbla olup şîrîn-kâm
Ana hemyâze-i azl olmaya âhir encâm
Makam, şöhret, saltanat içkisini içip o içkinin tadı damağında kaldıktan sonra o makamdan ayrılmanın sıkıntısını çekmeyen var mıdır?
Yukarıdaki beytin geçtiği Nabî eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Surname |
Terceme-i Hadis-i Erbain |
Fetihname-i Kamaniçe |
Azliyye |
Hayriyye |
Yukarıdaki beyit Nabî’nin işinden ayrıldıktan sonra ona karşı davranışları değişen insanlara tepki olarak yazdığı Azliyye’de geçmektedir.
4.Soru
Nabi^’nin hayatında en uzun süre kaldığı ve düşünceye dayalı dünya görüşünü yansıtan edebi^ kişiliğini kazandığı en önemli şehir hangisidir?
Halep |
Şam |
Musul |
İstanbul |
Kerkük |
Halep, Nabi^’nin hayatında en uzun süre kaldığı ve düşünceye dayalı dünya görüşünü yansıtan edebi^ kişiliğini kazandığı en önemli şehirdir.
5.Soru
Nabî kaç eser vermiştir?
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
Nabî on eser vermiştir.
6.Soru
Türk edebiyatında Sebk-i Hindî’nin en büyük temsilcisi olarak kabul edilen Nailî’nin aşağıdaki beytinin günümüz Türkçesine doğru çevirisi hangisidir?
Biz, o temiz âşığız ki, günahsızlık perdesi bizim gönül kanına bulaşmış olan eteğimizdir. |
Biz, o temiz âşığız ki, baştanbaşa kanlı etekle perdelenmiş olan bizim gönlümüzdür. |
Bizim günahsızlık perdemizle eteğimiz bizim gönül kanımıza bulaşmıştır. |
Biz, gönül kanına bulaşmış olan günahsızlık perdesini sevgilimize etek yapacak kadar temiziz. |
Biz, öyle âşıklarız ki, gönül kanına bulaşmış olan günahsızlık perdesidir; bizim eteğimiz ise tertemizdir. |
Türk edebiyatında Sebk-i Hindî’nin en büyük temsilcisi olarak kabul edilen Nailî’ye ait beytin günümüz Türkçesine doğru çevirisi “Biz, o temiz âşığız ki, günahsızlık perdesi bizim gönül kanına bulaşmış olan eteğimizdir.” şeklindedir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde manzum türdendir?
Divan |
Şerh |
Biyografi |
Sefaretname |
Tarih |
Divan manzum tür örneği diğerleri ise mensur örneklerdir.
8.Soru
İbrahim Peçevi’nin Tarih-i Peçevi adlı eseri hangi dönemi anlatır?
Fatih Sultan Mehmet ile Kanuni devri arasındaki olayları anlatır. |
Fatih Sultan Mehmet ile II.Selim arasındaki dönemi anlatır. |
Kanunî devri başlarından IV. Murat’ın ölümüne kadar gerçekleşen olayları anlatır. |
IV.Murat ile II.Mustafa arasındaki dönem |
Yavuz Sultan Selim Dönemini anlatır. |
İbrahim Peçevî, Kanunî devri başlarından IV. Murat’ın ölümüne kadar gerçekleşen olayları anlattığı Tarihi-i Peçevî adlı eserinde devrinde yetişen devlet adamları, bilginler, şeyhler ve askerî sınıftan kimselerin biyografilerine yer verir.
9.Soru
Hangisi XVII. yüzyılda Osmanlı tahtına çıkan padişahlardan biri değildir?
I. Ahmed |
I. Mustafa |
I. Selim |
Sultan İbrahim |
II. Mustafa |
I. Selim bu dönemde Osmanlı tahtına çıkan padişahlardan biri değildir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Osmanlı nesir dilinin XVII. yüzyıldaki bir özelliği doğru verilmiştir?
İnşa örneği denilen estetik nesir tarzı en yüksek düzeye ulamıştır. |
Söz varlığının neredeyse tamamı Arapça ve Farsça kelimelere dayanmaz. |
Farsça zincirleme tamlamalara rastlanmaz. |
Ahenk önemli bir unsur değildir. |
Aliterasyon, asonans, cinas gibi imkânlarla ses güzelli aranmaz. |
.XVII. yüzyılda, inşa örneği denilen estetik nesir tarzı en yüksek düzeye ulaşır. Sanatlı nesir, estetik nesir, ağdalı nesir ve üslub-ı âlî diye nitelendirilen bu yüksek estetik üslupta söz varlığının yaklaşık dörtte üçü Arapça ve Farsça kelimelere dayanır. Öyle ki beş, altı hatta daha çok kelimeden oluşan uzun Farsça zincirleme tamlamalar yaygın biçimde kullanılır. Seçiminde önemli bir ses unsuru olarak kullanıldığı bu üslupta ahenk hep ön plandadır. Aliterasyon, asonans, cinas gibi imkânlarla ses güzelliğini arayan sanatkâr, mecaz, istiare, telmih başta olmak üzere edebî sanatların hemen her türüyle ifade gücünü artırmak, ayet ve hadis iktibaslarıyla ilmî derinlik ve ruhaniyeti yakalamak gayreti içindedir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nabî'nin mensur eserlerinden biridir?
Hayriyye |
Hayrabad |
Surname |
Münşeat |
Fetihname -i Kamaniçe |
Münşeat Nabî'nin mensur eserlerindendir.
12.Soru
Kâtib Çelebi’nin son eseri hangisidir?
Tarîh-i Frengi tercümesi |
Tarîh-i Kostantaniyye ve Keyasire |
Mizanü’l-hakk fî İhtiyari’l-ehakk |
Düsturü’l-amel fî Islahi’l-halel |
Tuhfetü’l-kibar fî Esfari’l-bihar |
Kâtib Çelebi’nin son eseri olan Mizanü’l-hakk fî İhtiyari’l-ehakk’ta, devrinde şiddetli tartışmalara sebep olan raks, devir, tütün, afyon, kahve, tegannî, bidat, rüşvet gibi birtakım meseleler üzerinde müspet fikirler ileri sürülerek bunların niteliği ortaya koyulmuştur.
13.Soru
Katip Çelebi’nin iki bölüm halinde hazırladığı, ilk bölümünü denizler, ırmaklar ve adalara, ikinci bölümünü karalara ayırdığı kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
Fezleke |
Keşfu’z-Zünun |
Cihannüma |
Tuhfetü’l-Kibar fi Esfari’l-Bihar |
Mizanül’Hakk fi İhtiyari’l-Ehakk |
Katip Çelebi’nin soruda tanıtılan eseri Cihannüma’dır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Şimkeşzade Feyzi’nin Miraçname-i Resul-i Ekrem adlı eserinde bahsettiği konular arasında yer almaz?
Miracın sırrı |
Dinler tarihi |
Burak’ın vasfı |
Peygamberin nereye kadar gittiği |
Kâbe Kavseynin anlamı |
Bu yüzyılda miraç konusunu mesnevi biçiminde işleyen şairlerden biri de Şimkeşzade Feyzî’dir. Feyzî’nin, şeyhi Abdulahad Nuri’nin isteği üzerine yazdığını söylediği Miraçname-i Resul-i Ekrem, kâmil bir zatın Abdulahad Nuri’ye sorduğu; “Miracın sırrı”, “Burak’ın vasfı”, “Peygamberin nereye kadar gittiği”, “Kâbe Kavseynin anlamı” gibi konularda verilen cevapların nazma çekilmesinden oluşur.
15.Soru
Mesnevi ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?
Başlangıçta nazım biçimi adıyken sonradan bu nazım biçimiyle yazılan bir türün adı olmuştur. |
Kafiyelerle uzun hikaye anlatmak oldukça zor olduğu için serbest ölçüyle yazılmıştır. |
Mesnevi tarzının ilk nazım biçimi örneği Mevlana'nın Mesnevi eseridir. |
Aşk ve günlük hikayeler işlenirken dinî konulardan hassasiyetle sakınılır. |
Mesnevilerin eleştirel olan tarzına hamse denir. |
Başlangıçta nazım biçimi adıyken sonradan bu nazım biçimiyle yazılan bir türün adı olmuştur.
16.Soru
Osmanlı Devleti’nde bulunan musahiplik mevkisinin anlamı nedir?
danışmanlık |
rakiplik |
düşmanlık |
bürokratlık |
yardımcılık |
Musahiplik nedimlik kavramıyla beraber Osmanlı Devleti’nde yakın arkadaşlık, dostluk, danışmanlık manasında kullanılmıştır.
17.Soru
“Nabi’nin ününü yaptığı en önemli eserlerdendir. Halep’te 1701 tarihinde yazılmıştır. Nasihatname türünde yazılış olan bu didaktik mesneviyi oğlu Ebulhayr için, onun hayatta izlemesi gereken yolu göstermek ona öğüt vermek amacıyla yazmıştır.” Verilen bilgiler Nabî’nin hangi eserini tanıtmaktadır?
Surname |
Türkçe Divan |
Hayriyye |
Hayrabad |
Münşead |
“Nabi’nin ününü yaptığı en önemli eserlerdendir. Halep’te 1701 tarihinde yazılmıştır. Nasihatname türünde yazılış olan bu didaktik mesneviyi oğlu Ebulhayr için, onun hayatta izlemesi gereken yolu göstermek ona öğüt vermek amacıyla yazmıştır.” Verilen bilgiler Nabî’nin Hayriyye isimli eserini tanıtmaktadır.
18.Soru
XVII. yüzyılda Nabi’nin haç hatıralarını anlattığı, hac yolculuğunun başlangıcından, konakladığı menzillere; Urfa, Suriye, Filistin, Mısır ve nihayet Mekke’ye ulaşmasına kadar gördüğü yerleri tarihi, coğrafi ve sosyo-kültürel özellikleriyle beraber ayrıntılı biçimde anlattığı, seyahati sırasında başından geçen olaylara da yer verdiği seyahatnamesi aşağıdaki eserlerden hangisidir?
Defter-i Ahbar |
Tarih-i Peçevi |
Tarih-i Naima |
Risale-i Koçi Bey |
Tuhfetü’l Haremeyn |
XVII. yüzyılda Nabi’nin haç hatıralarını anlattığı, hac yolculuğunun başlangıcından, konakladığı menzillere; Urfa, Suriye, Filistin, Mısır ve nihayet Mekke’ye ulaşmasına kadar gördüğü yerleri tarihi, coğrafi ve sosyo-kültürel özellikleriyle beraber ayrıntılı biçimde anlattığı, seyahati sırasında başından geçen olaylara da yer verdiği seyahatnamesi Tuhfetü’l Haremeyn’dir.
19.Soru
Nabî yaşamı boyunca kaç padişah görmüştür?
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Nabi^, Osmanlı Devletinin sıkıntılı günlerini yaşadığı XVII. yüzyılda dünyaya gelmiş ve Sultan I. İbrahim döneminden başlayarak toplam altı padişah dönemini görmüştür.
20.Soru
Estetik nesirin önemli temsilcilerinden Sinan Paşa’nın dil ve üslubunun ağır olmasının nedeni aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Süslü nesir ve yüksek üslupla yazmış olması |
Anlaşılmasını istememiş olması |
Sadece belli bir camianın okuyabileceği bir dil seçmesi |
Kendine özgü bir dil kullanması |
Yazma konusunda deneyimsiz olması |
Sinan Paşa’nın dil ve üslubuyla, dili ondan çok daha ağır olan ve secinin de o kadar sık görülmediği üsluba ise eskiler “üslub-ı âlî” (yüksek üslup) demişlerdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ