Yeni İletişim Teknolojileri Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Doğru, önemli veya yararlı olma, paydaşların katılımını sağlama, objektif, dengeli ve hesap verebilir olma, kurumların itibarını etkileyecek sosyal medya değerlerinden hangisi ile ilişkilidir?
Katılım
|
Güven
|
Yakalama
|
Anlama
|
Şeffaflık |
Şeffaflığın üç önemli öğesi şu şekilde sıralanabilir: (1) doğru, önemli veya yararlı olma; (2) paydaşların katılımını sağlama; (3) objektif, dengeli ve hesap verebilir olma. Bu unsurlar, çalışanlara halkla iletişim kurmak için güvenmek ve başkalarının kurumun neyi ve neden yaptığına anlamasına yardımcı olacak bilgileri iletmek gibi çeşitli davranışları içerir.
2.Soru
Mikrofonlu ve kameralı şapkasıyla dolaşarak, tüm yaşamını 24 saat süreyle canlı yayınlayarak "yaşam kaydı" ekolünün öncüsü olan İnternet girişimcisi aşağıdakilerden hangisidir?
Justin Kan |
Sam Altman |
Kyle Vogt |
Dennis Crowley |
Justin Sun |
Mikrofonlu ve kameralı şapkasıyla dolaşarak tüm yaşamını 24 saat süreyle canlı yayınlayan Justin Kan, "yaşam kaydı" (lifecasting) ekolünün öncüsüdür.
3.Soru
Satışa sunulan ilk tablet türü mobil cihaz hangi elektronik firması tarafından üretilmiştir?
Nokia
|
Samsung
|
Motorola
|
Ericsson
|
Apple |
GRiD System için Samsung tarafından 1989 yılında üretilen GRiDPad, satışa sunulan ilk tablet türü mobil cihaz olarak bilinmektedir.
4.Soru
Kullanıcılara kendi profillerini yapılandırma, arkadaş listesi oluşturma ve gezinme olanağı veren ilk sosyal ağ sitesi aşağıdakilerden hangisidir?
SixDegrees |
Badoo |
Orkut |
Yonja |
Hi5 |
Kullanıcılara kendi profillerini yapılandırma, arkadaş listesi oluşturma ve gezinme olanağı veren ilk sosyal ağ sitesi olan SixDegrees.com, 1997 yılında kurulmuştur.
5.Soru
Arttırılmış Gerçekliği Sanal Gerçeklikten ayıran özellik nedir?
Gerçek-zamanlı ve etkileşimli olarak gerçek dünyayı, bilgisayar ortamında geliştirilen sanal ortamlarla zenginleştirmesi |
Gerçek dünyayı taklit eden sanal ortamlar oluşturması |
Kullanıcıların tamamen bilgisayar ile oluşturulmuş sanal bir ortamla etkileşime girmesi |
Bilgisayar ortamında geliştirilen sanal ortamları, algılanan gerçek ortamlar ile harmanlaması |
Gerçeklik ile sanallığın bir arada kullanımına olanak sağlaması |
Sanal Gerçekliğin (Virtual Reality) aksine Arttırılmış Gerçeklik, gerçek dünyayı taklit eden sanal ortamlar oluşturmamakta; gerçek-zamanlı ve etkileşimli olarak gerçek dünyayı, bilgisayar ortamında geliştirilen sanal ortamlarla zenginleştirmektedir.
6.Soru
Standart televizyona oranla taranan satır sayısını artırarak daha yüksek ses ve görüntü kalitesine ulaşan televizyon türü aşağıdakilerden hangisidir?
Etkileşimli TV |
Kablolu TV |
Bölme ekranlı TV |
Internet TV |
Yüksek çözünürlüklü TV |
Yüksek çözünürlüklü televizyonda (HDTV) taranan satır sayısı standart televizyonda taranan satır sayısının yaklaşık üç katı olduğu için daha çok ayrıntıya ulaşılabilmekte, dolayısıyla ses ve görüntü kalitesi yükselmektedir.
7.Soru
Giderek gerçek ile siber yaşam arasındaki sınırların ortadan kalktığını aşağıdaki hangi sosyal medyaya özgü kavram/etkinlik göstermektedir?
Sosyal ağların arkadaş önerme özelliği |
Bireylerin özellikle doğum günü kutlamaları |
Sevmediği kişilerin de yaşantısını gözetliyor |
Beğenme, dürtme gibi sözsüz iletişim unsurları |
Televizyonda tartışma programları sürerken paylaşımda bulunmak |
Sosyal medya etkinliklerine bir örnek daha vermek gerekirse, sanal topluluklarda bireylerin özellikle doğum günü kutlamaları konusunda büyük beklenti içerisinde olmaları konusuna değinebiliriz. Bu tür beklentiler ve kaygılar; sosyal ağların ve bu ortamlarda gerçekleşen paylaşımların gün geçtikçe bireylerin yaşamlarında daha önemli bir hâle geldiğini, giderek gerçek ile siber yaşam arasındaki sınırların da ortadan kalktığını göstermektedir.
8.Soru
Kullanıcıların kişiselleştirilmiş avatar biçiminde görünüp birbirlerine gerçek hayatta olduğu gibi etkileşimde bulunabileceği, üç boyutlu ortam sağlayan platform aşağıdakilerden hangisidir?
Bloglar |
Sosyal ağ siteleri |
İçerik toplulukları |
Sanal dünyalar |
İşbirlikçi projeler |
Sanal dünyalar, kullanıcıların kişiselleştirilmiş avatar biçiminde görünüp birbirlerine gerçek hayatta olduğu gibi etkileşimde bulunabileceği, üç boyutlu bir ortamı sağlayan platformlardır.
9.Soru
Gelecekte beyinler arası doğrudan iletişim sağlayacak olan uygulamalara günümüzde ne ad verilmektedir?
Retinal İmplant |
Sentetik Telepati |
Derin Beyin Uyarımı |
İnsan-bilgisayar Ortakyaşamı |
Transkranyal Manyetik Uyarım |
Retinal İmplant: Bir gözlükteki görüntü algılayıcısı ile sürekli biçimde yakalanan 10x10 pikselden oluşan görüntü beynin görmeden sorumlu bölgesine bir çip yardımıyla iletilerek tümüyle kör hastaların son derece bulanıkta olsa görmeleri sağlanabilmektedir. Retinal implant adı verilen bu teknolojiyle beyin bir süre sonra nöronal plastisite özelliğinden yararlanarak, bu küçük duyarlılığa sahip pencereden görmeyi öğrenebilmektedir. Transkranyal Manyetik Uyarım (TMS) adı verilen cihaz manyetik enerji patlamaları oluşturarak beyindeki belirli bölgelerin faaliyetini geçici olarak durdurmak amacıyla kullanılmaktadır. Derin beyin uyarımı (DBU) adı verilen teknikle beyin hasarlı hastalarda beynin derinliklerine yerleştirilen tüy inceliğindeki sondalarla beyne daha karmaşık uyarılar verilmesi sağlanabilmektedir. Bireyin dış dünya ile etkileşimini ele geçiren kişisel yapay zekâ ile başlangıçta konuşarak kurulan iletişim zamanla yerini zihinsel iletişime bırakacaktır. Bu gelişmenin gelecekte varacağı noktada insan zekâsıyla yapay zekânın birlikteliği doğacaktır. Günümüzde bu olasılıklar “insan-makine ortakyaşamı (human-machine symbiosis)” ve “insan-bilgisayar ortakyaşamı (human-computer symbiosis)” gibi bilim alanları altında araştırılmaktadır. Sentetik Telepati:Yakın zamanda bir farenin beynine yapay bir anı yerleştirilebilmiştir. Derin beyin uyarımı yoluyla beyne dış ortamdan bilgi yüklenmesinin sağlayacağı olanaklar sınırsızdır. Bu teknolojinin beyin okuma teknolojisiyle birlikte kullanımı durumunda insan beyninin vücut dışındaki cihazlarla ve dolayısıyla diğer beyinlerle iki yönlü iletişim kurması mümkün olacaktır. Bu teknolojilerin gelecek 30-40 yıl içerisinde daha da gelişmesiyle, beyin içerisine beynin uyarılması ve okunmasını sağlayacak implantlar yerleştirilerek, düşüncelerin beyinden beyin dışına ya da dışarıdan beyine mesajlar şeklinde iletilmesi mümkün olabilecektir. Gelecekte beyinler arası doğrudan iletişim sağlayacak olan bu uygulamalar günümüzde sentetik telepati olarak adlandırılmaktadır.
10.Soru
Bir ekmek kızartıcısının ısısını cihazın üstündeki boşlukta işaret parmağıyla hayali bir düğmeyi çevirerek ayarlamak geleceğin etkileşim biçimlerinden hangisini kapsamaktadır?
Üç boyutlu etkileşim |
Karma gerçeklik |
Holografik görüntüleme |
Sanal gerçeklik |
Artırılmış gerçeklik |
Üç boyutlu etkileşimde kullanıcılar dokunma özelliği olmayan ekranları sanki dokunma özelliği varmışçasına kullanabilmektedirler. Örneğin bir ekmek kızartıcısının ısısını ayarlamak, geleceğin etkileşim biçimlerinden üç boyutlu etkileşimi kapsamaktadır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günümüzün akıllı telefonlarının gelişiminde önemli bir etkiye sahiptir?
Android |
iPhone |
4G |
4.5G |
iOS |
Mobil telefonlar açısından en büyük gelişim 2007 yılında Steve Jobs liderliğinde Apple tarafından geliştirilen iPhone ile yaşanmıştır. iPhone, o güne kadar süre gelen mobil telefon kullanım alışkanlıklarına yeni bir yorum ve tasarımsal bakış açısı kazandırmıştır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kişisel öğrenme ağları aracılığıyla gerçekleşebilen yaşam boyu öğrenme olanağının sağladığı ayırt edici becerilerden biri değildir?
Bu ortamlarda mesaj oluşturamama |
Gizlilik ve güvenliğin risk altına girmesi |
Var olan içerikleri daha iyi anlayamama |
Analiz ve değerlendirme yetersizliği |
Doğru iletişimi kuramama |
Gizlilik ve güvenliğin risk altına girmesi
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi boşluğu doldurmak için en uygun ifadedir?
“…Bir sanal dünya sitesi olan …. 1999 yılında kurulmuş, 2001 yılında sosyal ağ özellikleriyle yenilenmiştir.”
|
Cyworld |
AsianAvenue |
LunarStorm Web |
|
Cyworld
14.Soru
‘’Renk üretmek için karbon kullanan bir ekran teknolojisidir.’’
Yukarıda özelliği belirtilen ekran teknolojisi aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
OLED
|
E-INK
|
Gorilla Glass
|
LCD
|
LED |
LED teknolojisinin organik sürümü olarak nitelendirilen OLED (Organic Light-Emitting Diode), renk üretmek için karbon kullanan bir ekran teknolojisidir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kurumların sanal ortamlarda itibarı izlemek ve korumak amacıyla dikkat etmesi gerekenlerdendir?
Müşteri ilişkilerini güçlendirmek.
|
Yeni müşteri potansiyelini artırmak.
|
İş alanı, kurum, marka ve ürünle ilgili önde gelen blogları takip etmek.
|
Yeni bir iş veya ürün satışı başarısını ölçmek
|
Satışları artırmak. |
Kurumların sanal ortamlarda itibarı izlemek ve korumak amacıyla şunlara dikkat etmesi gerekir (Güçdemir, 2010:74-75):
- Arama motorlarında ve toplumsal paylaşım ağlarında kurum ve marka ile ilgili anahtar kelimeleri takip etmek
- İş alanı, kurum, marka ve ürünle ilgili önde gelen blogları takip etmek
- Dijital iletişim ortamında özellikle sosyal medyada hedef kitlelere sistematik ve doğru bilgileri sağlamak
- Kurumu ya da markayı ilgilendiren paylaşımları görmezden gelmemek
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, kamuya açık ve son kullanıcılar tarafından hazırlanan çeşitli medya içeriğini tanımlayan kurumsal sosyal medya uygulama amacıdır?
Kullanıcı tarafından oluşturulan içerik üretimi |
Kurumlarda iki yönlü ve daha simetrik etkileşimi |
İnternet üzerinden bilginin viral yayılımı |
Kurumun görünürlüğünü artırma |
Müşteri ilişkilerini destekleme |
Kullanıcı tarafından oluşturulan içerik üretimi
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi akıllı saatlerde kullanılan mobil işletim sistemlerinden değildir?
Tizen
|
WatchOS
|
Android Wear
|
iOS
|
Pebble |
Akıllı saatlerde Android Wear, WatchOS, Tizen ve Pebble olmak üzere dört mobil işletim sistemi kullanılmaktadır.
18.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi boşluğu doldurmak için en uygun ifadedir?
“…: Intel’in belirlediği donanımsal kıstaslara uygun olarak üretilmiş, yüksek performanslı, az güç tüketen yeni nesil taşınabilir bir mobil cihaz türüdür...”
Oculus Rift |
Android Wear |
Ultrabook |
Google Glass |
Gear VR |
Ultrabook
19.Soru
Giyilebilir kamera kim tarafından geliştirilmiştir?
Steve Mann |
Micheal Mann |
Oskar Negt |
Alexander Kluge |
Andrei Tarkowski |
Giyilebilir kamera, 1980’lerde Steve Mann tarafından geliştirilmiştir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yeni medyanın ayırt edici prensiplerinden biri değildir?
Sayısal temsil
|
Modülerlik
|
Otomasyon
|
Kültürel kod çevirimi
|
Değişmezlik |
Değişmezlik yeni medyanın ayırt edici özelliklerinden biri değildir. Aksine yeni medya sayısal kodlara dayanması ve modüler olması sonucunda farklı versiyonlarda var olabilmektedir ve bu durum onun değişkenlik özelliğine sahip olduğunu göstermektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ