Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki edebiyatçılardan hangisi modernist dönemin temsilcilerinden biri değildir?
Franz Kafka |
Samuel Beckett |
Virginia Woolf |
James Joyce |
Umberto Eco |
Virginia Woolf, James Joyce, Franz Kafka ve Samuel Beckett modernist romanın önde gelen isimlerindendir. Umberto Eco o dönemden sonra doğduğu için modernist romancılardan biri değildir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk edebiyatında hikâyenin konumuna ilişkin yanlış bir ifadedir?
Yazılı edebiyatta hikâyelere 15. yüzyıldan itibaren rastlanır. |
Modern Türk edebiyatının ilk adımları çevirilerle atılmıştır. |
Türk edebiyatında temel tür hikayedir. |
Tanzimat Dönemi metinlerinin merkezi kaygısı Batı-Doğu sentezi bir toplumdur. |
Modern öyküye geçiş romantizmden realizme yönelimle gerçekleşmiştir. |
Türk edebiyatı söz konusu olduğunda, uzun bir sözlü geleneğin ardından 15. yüzyıldan itibaren yazılı edebiyatta da hikâyelere rastlamanın mümkün olduğu söylenebilir. Bu çerçevede, halk edebiyatında sözlü gelenek devam ederken divan edebiyatında bu edebiyatın niteliklerine uygun olarak mensur ve manzum hikâyeler kaleme alınmıştır. Modern Türk edebiyatının ilk adımları geleneksel hikâye anlayışıyla Batılı örneklerin harmanlanmasıyla atılmıştır. Buna ek olarak, özellikle Tanzimat Dönemi metinlerinde yazarların merkezi kaygısı yeni ve mümkün olduğunca özgün bir insan tipi ve Batı-Doğu sentezinden oluşan bir toplum vücuda getirmek olmuştur. Geleneksel hikâyeden modern öyküye geçiş ise Türk edebiyatının romantizmden realizme yönelmesiyle birlikte gözlemlenmiştir. Buna ek olarak, temel tür hikaye değil romandır, fakat süreç içerisinde hikâye de türe özgü niteliklerini bulmaya başlamıştır.Doğru cevap C’dir.
3.Soru
Roman kişisinin aklından geçenleri üçüncü tekil kişi anlatıcı tarafından doğrudan, dolaylı ya da serbest dolaylı anlatı kipinde aktarılması yöntemine ne ad verilir?
İç Çözümleme |
Bilinç Akışı |
İç Konuşma |
Üstkurmaca |
Metinler Arasılık |
İç çözümleme, roman kişisinin aklından geçenleri üçüncü tekil kişi anlatıcı tarafından doğrudan, dolaylı ya da serbest dolaylı anlatı kipinde aktarılması yöntemidir
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk öyküsünün kurucusu olarak kabul edilebilir?
Halid Ziya |
Orhan Pamuk |
Ramazan Korkmaz |
Mehmet Rauf |
Mutlu Deveci |
Türk romanının da kurucu ismi olarak kabul edilen Halid Ziya, Batı edebiyatlarında önemli mesafeler kat etmiş öyküyü kısmen Samipaşazade Sezai’den gelen eklerle temellendirme işini üstlenir. Türk öyküsü Halid Ziya’yı takip eden yıllarda geleneksel unsurlarla bağını zamanla koparacaktır.
5.Soru
Edebiyat kuramı, edebiyat eserine bakışta ne kazandırır?
Esere yöntemli ve derinlikli bakış |
Esere kişisel ve olumlu bakış |
Eseri edebiyat tarihinde doğru bir yere yerleştirme |
Eseri diğer eserlerle karşılaştırabilme |
Eserin güçlü yanlarını belirleyebilme |
Esere yöntemli ve derinlikli bakış
6.Soru
Olay örgüsünden çok günlük hayattan kesitleri ve kahramanların duygu durumlarını ön plana alan öykülere ne ad verilir?
Kahramanlık öyküsü |
Geleneksel öykü |
Gerçek öykü |
Durum öyküsü |
Hayali öykü |
Olay örgüsünden çok günlük hayattan kesitleri ve kahramanların duygu durumlarını ön plana alan öykülere Durum öyküsü adı verilir.
7.Soru
Hangisi öykü türünün yapısını oluşturan ana ögelerden birisi değildir?
olay örgüsü |
kişiler |
mekân |
zaman |
estetik zevk |
Öykü türünün yapısını oluşturan ana ögeler; olay örgüsü, kişiler, mekân ve zaman kabul edilmektedir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi edebiyatın insan üzerindeki etkilerinden bir değildir?
Toplumsallaştırma |
Bireyselleştirme |
Evrenselleştirme |
Sekülerleştirme |
Estetikleştirme |
Edebiyat insan üzerinde doğrudan sekülerleştirici bir etkide bulunmaz.
9.Soru
I. Özetleme
II. Eksilti
III. Açıklama
IV. Sahneleme
Yukarıdakilerden hangisi öyküleme ağırlıklı anlatılarda kullanılan teknikler arasındadır?
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
III ve IV |
II, III ve IV |
O¨yküleme ağırlıklı anlatılarda özetleme, eksilti, açıklama, betimleme ve dolaylı iç çözümleme teknikleri; gösterme ağırlıklı anlatılarda ise sahneleme (dramatik metot) yani diyaloglar ve olayın/eylemin betimlenmesi, doğrudan iç çözümleme, iç konuşma, bilinç akışı teknikleri öne çıkar. Doğru cevap C'dir.
10.Soru
İlk dönem öykücüleri, roman yazarlarına benzer kaygılarla vakanın hangi yönüne dair ayrıntılara yer vermeyi temel görevleri kabul etmişlerdir?
Ne zaman geçtiği |
Nasıl geçtiği |
Ne olduğu |
Kimler olduğu |
Nerede geçtiği |
İlk dönem öykücüleri, roman yazarlarına benzer kaygılarla vakanın “nerede” geçtiğine dair ayrıntılara yer vermeyi temel görevleri kabul etmişlerdir. Olayın sahnesine dair ayrıntıları sunmak, bunları sunarken de gerçek mekânlara mümkün olabildiğince benzetme isteği öyküdeki gerçeklik izlenimini kuvvetlendirmiştir. Mekâna verilen yer bu bakımdan realizmin yükselişiyle yakından ilgilidir.
11.Soru
Her okuduğumuzda bize beklenmedik, yeni, benzersiz gelen ve güncelliğin arka plandaki gürültüsüne rağmen varlığını sürdüren şeylerin klasik olduğunu ve klasiklerin genellikle “yeniden okunan” kitaplar olduğunu söyleyen yazar kimdir?
Italo Calvino |
Roman Jacopson |
Terry Eagleton |
Rita Felski |
Charles Bally |
Italo Calvino, klasiklerin genellikle “yeniden okunan” kitaplar olduğunu söyler ve klasik eseri şöyle tanımlar: “Klasikler, gerek unutulmazlıklarıyla varlıklarını duyurduklarında gerek kolektif ya da bireysel bilinçdışı kılığına bürünüp belleğin katmanları arasına gizlendiklerinde, özel bir etki gösteren kitaplardır”. Calvino ayrıca, her okuduğumuzda bize beklenmedik, yeni, benzersiz gelen ve güncelliğin arka plandaki gürültüsüne rağmen varlığını sürdüren şeylerin klasik olduğunu belirtir.
12.Soru
I. İletişimsel boyut
II. Bilgisel boyut
III. Yaşamsal boyut
Yukarıdakilerden hangilerinin edebiyatın boyutlarından olduğu söylenebilir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Bebekken kulağımıza mırıldanan ninnilerden başlayan bu sanatsal macera, romanlara, öykülere, şiirlere doğru sürer. Bu, dilin sadece iletişimsel, bilgisel, yaşamsal boyutunun bir üst aşaması olan estetik boyutudur. Doğru cevap hepsidir, E'dir.
13.Soru
Fetih, işgalden kurtuluş gibi savaşa ve mücadeleye dayalı bir konuyu, belirli bir mitik veya efsanevi bir kahraman etrafında işleyen uzun ve anlatısal şiirlere verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Didaktik |
Lirik |
Pastoral |
Dramatik |
Epik |
Epik; uzun, anlatısal şiirlere denir. Fetih, işgalden kurtuluş gibi savaşa ve mücadeleye dayalı bir konuyu, belirli bir mitik veya efsanevi bir kahraman etrafında işleyen şiirler, epik olarak sınıflandırılır. Doğru cevap E'dir.
14.Soru
Geleneksel romanla ilgili verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
Dilin yaratıcı bir özgürlük içinde kullanımına dayanır. |
Zamanda ileri, geri sıçramaları gösteren teknikler kullanır. |
Bilinç akışı ve iç monolog kullanır |
Gerçeklik birden çok öznel bakış açısından yansıtılır |
Çizgisel zaman kullanılır. |
Doğru cevap E şıkkıdır.
15.Soru
Edebiyat eleştirisinde de yaklaşımlar aşağıdaki grup başlıklarından hangisi altında ele alınmaz?
Sisteme odaklanan eleştiri |
Metne odaklanan eleştiri |
Sanatçıya odaklanan eleştiri |
Okura odaklanan eleştiri |
Metin dışına odaklanan eleştiri |
Doğru yanıt A şıkkıdır.
16.Soru
Kısa öyküler için aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bu türe özgü kapsamlı kuramsal yaklaşımlar eksiktir |
Şiir ve roman kadar ilgi görmemektedir |
Sınırlarını belirsiz olarak nitelendirilir |
Öyküler türe özgü metotlarla çözümlenmektedir |
Öyküler türe romana öykünerek uyarlanan şahsi yaklaşımlarla çözümlenmektedir |
Öyküler türe özgü metotlarla değil; romana öykünerek uyarlanan şahsi yaklaşımlarla çözümlenmektedir. Doğru cevap D’dir.
17.Soru
Modern anlamda edebiyat tarihi çalışmaları Avrupa’da ve Türkiye’de kaçıcı yüzyılda başlamıştır?
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
Modern anlamda edebiyat tarihi çalışmaları Avrupa’da ve Türkiye’de 19. yüzyılda başlamıştır.
18.Soru
'Herkesin yaşamında olan araçları olduğundan bambaşka bir duyuş ve sezgiyle gören bir insan tarafından yaratılır.' cümlesi genel olarak aşağıdakilerden hangisiyle ilgilidir?
Okur. |
Metin. |
Üslup. |
Deyiş. |
Sanat. |
Sanat. Cevap E'dir.
19.Soru
I. Yaban
II. Huzur
III. Kiralık Konak
IV. Tutunamayanlar
"Bir kültür ve uygarlık karşılaştırılması olarak Doğu-Batı karşıtlığını işleyen romanlara mekân romanı denebilir." Buna göre yukarıdaki romanlardan hangileri “mekân romanı” özelliği taşır?
I-II |
I-III |
II-III |
II-IV |
II-III-IV |
Bir kültür ve uygarlık karşılaştırılması olarak Doğu-Batı karşıtlığını işleyen romanlara mekân romanı denebilir. Huzur ve Kiralık Konak Doğu- Batı karşıtlığını ele alan, mekân romanı özelliği taşıyan romanlardır. Yaban ve Tutunamayanlar ise aydınların sorunları etrafında şekillenen romanlardır.
Bu nedenle doğru yanıt C'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "İç Çözümleme"yi açıklar?
Bir roman kişisinin aklından geçenlerin anlatıcının aracılığına ihtiyaç duymaksızın |
Roman kişisinin aklından geçenleri üçüncü tekil kişi anlatıcı tarafından doğrudan, |
Bireyin belli bir andaki tüm zihinsel faaliyetlerini aracısız yansıtma iddiası ya |
Anlatıcı arada yokmuş yanılsaması yaratarak insanın iç gerçekliğini teşhir |
Yazarın başka bir yazara ait bir parçayı -genelde kimden aldığını da belirterek- eserinde aynen kullanmasıdır. |
İç çözümleme, roman kişisinin aklından geçenleri üçüncü tekil kişi anlatıcı tarafından doğrudan, dolaylı ya da serbest dolaylı anlatı kipinde aktarılması yöntemidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ