Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Eski edebiyatın edebî eleştiri bağlamında en önemli kaynağı nedir?
hatıratlar |
tezkireler |
divanlar |
menkıbeler |
mesneviler |
Eski edebiyatın edebî eleştiri bağlamında en önemli kaynağı tezkirelerdir. Tezkireler, devrin şairleri ile ilgili bilgi, yorum ve değerlendirmeler içerir. Aynı zamanda devrin edebiyat anlayışı ve değer sistemini de aktaran kaynaklarıdır.
2.Soru
Şairin ‘Ve irin yeşili bir trahom’ dizesinde ‘irin’ kelimesini yeşilin sıfatı yapmasından amacı nedir?
iğrenme duygusu uyandırmak |
görsellik katmak |
yeşili pekiştirmek |
duygusal yoğunluğun şiddetini arttırmak |
sanatkârane söyleyişte bulunmak |
Bu dize, şiirin öznesinin duygusal patlamasına, tiksinti duygusu uyandırabilecek bir imajı ekler; böylelikle şiirin anlamsal bütünlüğü korunarak duygusal yoğunluğun şiddeti arttırılmış olur.
3.Soru
- Şehir Mektupları eseri, mektup ve deneme türlerine örnek olabilecek özellikte bir eserdir.
- Mektup formunu kullanarak okurlarıyla sohbet eder ve belli konulardaki gözlem ve düşüncelerini onlarla paylaşır.
- Yaşadığı kentin sorunlarını dile getirir.
- Plansız, özgür ve samimi bir ifade aracı yaratır.
Yukarıdaki özelliklere sahip olan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Yukarıdaki özelliklere sahip olan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Rasim |
Mustafa Kutlu |
Ahmet Haşim |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Nurullah Ataç |
Ahmet Rasim’in Şehir Mektupları, mektup ve deneme türlerine örnek olabilecek özellikte bir eserdir. İçerdiği yazılar İstanbul ile ilgili çeşitli meseleleri özel bir üslupla işleyen ve geniş bir okur kitlesine hitap edebilen örneklerdir. Mektup formunu kullanarak okurlarıyla sohbet eden ve belli konulardaki gözlem ve düşüncelerini onlarla paylaşan Ahmet Rasim, mektup ile denemenin özelliklerini birleştirir. Plansız, özgür ve samimi bir ifade aracı yaratır. Deneme ve fıkralarıyla Osmanlı bürokrasi geleneğindeki “vilayet mektupçuluğu”na karşı “şehir mektupçuluğu” diye fahri bir görev yaratır (Akbayar, 1992, s. 5). Yaşadığı kentin sorunlarını dile getirir. Ahmet Rasim’in kendine yakıştırdığı “şehir mektupçusu” adı okurlar tarafından da benimsenmiş ve uzun yıllar Ahmet Rasim bu isimle anılmıştır. Ahmet Rasim (1864-1932), köşe yazıları, sohbetleri, Gülüp Ağladıklarım (1926), Falaka (1927), Muharrir Bu Ya (1927) adlı denemeleri vardır.
4.Soru
Olaylara uzak açıdan ve eleştirel bir bakışla bakmayı sağlayacak biçimde kurgulanan ve daha çok siyasi konuları işleyen tiyatro türü hangisidir?
Epik Tiyatro |
Absürd Tiyatro |
Çağdaş Tiyatro |
Dışavurumcu Tiyatro |
Klasik Tiyatro |
Bertolt Brecht’in teorisini geliştirdiği ve sahneye koyduğu epik tiyatro, toplumsal ilişkilerin diyalektik yapısını ve bu yapıyı tarihsel koşullar içinde göstermeye çalışarak seyircinin bu konularda düşünmesini ve bilinçlenmesini temel alır. Olaylara uzak açıdan ve eleştirel bir bakışla bakmayı sağlayacak biçimde kurgulanır. Bu anlayışa göre tiyatro; işsizlik, açlık, savaş, ekonomik bunalım gibi sorunları ele almalı; somut ve görünen gerçeğin altında yatan nedenleri ortaya çıkartmaya çalışmalıdır. Dolayısıyla epik tiyatro, halkçı ve toplumcu bir sanat anlayışı içindedir.
5.Soru
Antik estetiğin ve drama kuramının temel kavramı olan ve yansıtma kuramının temelini oluşturan sanat kategorisine, sanatın özgüllüğünü açıklamak amacıyla ortaya konmuş estetik kavrama ne ad verilir?
Dram |
Sahneleme |
Mimesis |
Tragedya |
Komedya |
Antik estetiğin ve drama kuramının temel kavramı olan ve yansıtma kuramının temelini oluşturan sanat kategorisine, sanatın özgüllüğünü açıklamak amacıyla ortaya konmuş estetik kavrama "mimesis (taklit)" adı verilir.
6.Soru
I- “Zaman üstü” ve ütopik olma özellikleri vurgulanır.
II- Deneme farklı kültürlere göndermeler yapar.
III- Zaman içinde özellikleri diğer türleri de etkiler.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri 20. yüzyılda deneme türü için söylenebilir?
Yalnız III |
I-II |
I-III |
II-III |
I-II-III |
20. yüzyılda artık denemenin “zaman üstü” ve ütopik olma özellikleri vurgulanır. Deneme farklı kültürlere göndermeler yaparak, referans alanları yaratarak okurda yeni düşünce kanalları açan ve kişinin kendini keşfetmesini sağlayan bir türdür. Zaman içinde bu özellikleri diğer türleri de etkiler. S¸air, roman/öykü yazarı, eleştirmen vb. tüm sanatçılar, şiir, roman, öykü gibi türlerde yazmanın yanı sıra bu türlerin kendilerine tanımadığı bir özgürlük alanı buldukları denemeden de vazgeçemezler. Doğru cevap E’dir.
7.Soru
"Türün kuramsal temellendirmesinde çok önemli bir yere sahip olunan Philippe Lejeune, özyaşamöyküsünü “Kendi deneyimleriyle ilgilenen gerçek bir kişi tarafından yazılmış, yazanın- kendi bireysel yaşamına, özellikle kendi kişisel gelişiminin hikâyesine odaklanan geçmişe dönük (retrospektif) düzyazı anlatı” olarak tanımlamıştır."
Bu tanım aşağıdakilerden hangisini içermez?
Söz sanatı |
Dilsel biçim |
Anlatı |
Anlatıcı |
Düzyazı |
• Dilsel biçim
• Anlatı
• Düzyazı
• Sorun: Bireysel yaşam
• Yazarın konumu
• Yazar
• Anlatıcı
• Anlatıcının konumu
• Anlatıcının temel kişi olması
• Anlatının geçmişe dönük bakış açısı
8.Soru
Gürsel Aytaç’a göre, edebiyat kuramlarını, tarihî gelişimini, çözümleme, alımlama yöntemlerini, değerlendirme olgusunun dayandığı ilkeleri, yaratıcılık-üreticilik sürecini, ulusal sınırları da aşarak inceleyen, belgelere dayandırarak araştıran bilim dalı hangisidir?
edebiyat eleştirisi |
belagat |
deyiş bilim |
edebiyat bilimi |
karşılaştırmalı edebiyat bilimi |
Edebiyat kuramlarını, tarihî gelişimini, çözümleme, alımlama yöntemlerini, değerlendirme olgusunun dayandığı ilkeleri, yaratıcılık-üreticilik sürecini, ulusal sınırları da aşarak inceleyen, belgelere dayandırarak araştıran bilim dalı, genel olarak edebiyat bilimidir.
9.Soru
Deneme türü, adını ve kesin biçimini hangi yazar ortaya koymuştur?
Montaigne |
Schopenhauer |
Kierkegaard |
M. Butor |
Sartre |
Deneme türü, adını ve kesin biçimini 16. yüzyılın ikinci yarısında Montaigne’in Denemeler (1580) adlı eserinden sonra alır. Doğru cevap A’dır.
10.Soru
Necatigil'e göre bizde olmayan fakat Alman yazım kurallarında bulunan düşünce çizgisi kaç çizgiden oluşur?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
2
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi oyunda son söz anlamına gelmektedir?
Epilog |
Protagon |
Prolog |
Monolog |
Epik |
Epilog
Oyunda son söz anlamına gelir. Antik Roma tiyatrosunda, Plautus tarafından oyunun oynanması ve anlamı üstüne izleyiciye son sözün söylenmesi
biçiminde getirilmiştir (epilogos).
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi denemenin 20. yüzyılda vurgulanan özelliklerinden biri değildir?
Zaman üstü ve ütopik olma özellikleri vurgulanır |
Farklı kültürlere göndermeler yapar |
Okurda yeni düşünce kanalları açar |
Kişinin kendini keşfetmesini sağlar |
Tasvir ön plandadır |
20. yüzyılda artık denemenin “zaman üstü” ve ütopik olma özellikleri vurgulanır. Deneme farklı kültürlere göndermeler yaparak, referans alanları yaratarak okurda yeni düşünce kanalları açan ve kişinin kendini keşfetmesini sağlayan bir türdür.
13.Soru
Edebiyatı diğer sanat dallarından ayıran nedir?
Hayal gücünü beslemesi |
Gerçekçi olması |
Duyguları harekete geçirmesi |
Üretim aracının dil olması |
Estetik haz yaratması |
Edebiyatı diğer sanat dallarından ayıran, kullandığı üretim aracının dil olmasıdır.
14.Soru
Mektubun anlatım tekniği olarak kullanıldığı ilk roman hangisidir?
Cevdet Kudret’e Mektuplar |
Felsefe-i Zenan |
Genç Bir Şairden Genç Bir Şaire |
Âli’ye Mektuplar |
Dost Mektuplar |
Batı edebiyatının da tesiriyle, edebiyatımızda Tanzimat’tan sonra mektup, roman ve hikâyelerde bir anlatım tekniği olarak kullanılır. İlk örneğini Ahmet Midhat Efendi’nin Felsefe-i Zenan (1870) adlı eserinde görülür. Doğru cevap B’dir.
15.Soru
"Olayların belli bir konu çevresinde toplanması, birbirini olasılık ve zorunluluk kurallarına göre izlemesi" aşağıdakilerden hangi üç birlik kuralını tanımlamaktadır?
Beş perde |
Organik bütünlük |
Yer Birliği |
Hareket (Eylem) Birliği |
Zaman Birliği |
Hareket (Eylem) Birliği
Olayların belli bir konu çevresinde toplanması, birbirini olasılık ve zorunluluk kurallarına göre izlemesi demektir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Sergi İzlenimleri” şiiriyle ilgili bir çıkarım değildir?
Şiir kişisinin burjuva kesiminin tablolara olan ilgisizliğini eleştirirken bu kesimin sanat tarihindeki rolünü görmezden gelmesi. |
Resim sergisindeki tabloların çul ve çivi gibi basit nesnelerle, sergideki insanların ise gösterişli ve pahalı nesnelerle simgelenmesi. |
Tabloların sergide dikkat çekmemesi fakat sergi sonrasında lüks kâğıtlara basılması. |
ütün bu çatışmaları işlerken anlam ile biçimi kaynaştırması, sözel doku ile görsel doku arasında bir ilgi kurması. |
Şiirin her kıtasında kullanılan (- -) iki çizginin duvarları simgelemesi. |
Şiirin her kıtasında kullanılan (- -) iki çizgi, duvara asılı tabloları simgelemekte, böylelikle bir re- sim sergisini anlatan bir şiir, yapı itibarıyla bir resim sergisine dönüşmektedir.
17.Soru
I. Lady Montagu
II. Julia Kristeva
III. Madame de Sevigne
Yukarıdaki isimlerden hangileri dünya edebiyatında mektup türünün en güzel örneklerini veren yazarlardandır?
Yalnız I |
I-II |
I-III |
II-III |
I-II-III |
Lady Montagu ve Madame de Sevigne, dünya edebiyatında mektup türünün en güzel örneklerini veren yazarlardandır. Julia Kristeva gösterge bilimcidir, bu isimlerden biri değildir.
Doğru yanıt, bu nedenle C'dir.
18.Soru
Halide Edib’in, İngilizce kaleme aldığı Memoirs of Halide Edip ilk kez hangi yıl Londra’da yayımlanmıştır?
1906 |
1916 |
1926 |
1936 |
1946 |
Halide Edib’in İngilizce kaleme aldığı Memoirs of Halide Edib ilk kez 1926’da Londra’da yayımlanmıştır. Doğru cevap C’dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun Dönemi tenkit anlayışının en önemli ismi olan Ahmet S¸uayb’ın önemli bir bölümünü Taine’e ayırdığı eserinin adıdır?
Talim-i Edebiyat |
Kudemadan Birkaç S¸air |
Takdir-i Elhan |
Makber |
Hayat ve Kitaplar |
Servet-i Fünun Dönemi tenkit anlayışının en önemli ismi olan Ahmet S¸uayb, Taine’in ve Flaubert’in görüşlerinden etkilenir. Hayat ve Kitaplar (1901) adlı eserinin önemli bir bölümünü Taine’e ayıran S¸uayb, Taine’in ırk, muhit, an görüşünün önemini vurgular. Doğru cevap E’dir.
20.Soru
Metnin girişi yani romanın ilk cümleleri, okuru içerik ve sunum hakkında bir fikir sahibi yapan en kritik bölümüdür. Bu kısma ne ad verilir?
İncipit |
Avangart |
Giriş |
Sözleşme |
Giriş sözleşmesi |
Metnin girişi yani romanın ilk cümleleri, okuru içerik ve sunum hakkında bir fikir sahibi yapan en kritik bölümüdür. Bu kısma “incipit” denir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ