Zihin Felsefesi Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıda verilen I. Meditasyon ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur?
Sistematik şüphe yöntemi bizi, her türlü peşin hükümden kurtarmaya, şeyler hakkında açık seçik bilgiye ulaşmamıza yarar. |
İnsan zihninin özünü anlamaya ve zihni tanımanın bedeni tanımaktan daha kolay olduğuna ilişkindir. |
Şüphesinin sınırlarını sorgulanmasıyla başlar. |
Descartes Yöntem Üzerine Konuşma’da bu akıl yürütme zincirini meşhur “düşünüyorum, o halde varım” (cogito ergo sum) ifadesiyle özetlemiştir. |
Descartes bir kere var olduğundan kesin olarak emin olduktan sonra ne tür bir varlık olduğunu sorgular. Descartes, kendi özünü anlamaya ilişkin sorgulamasını “var olduğumdan kesinlikle emin olan ben, ne olduğumu yeter açıklıkla bilmiyorum” ifadesiyle başlatır. |
I. Meditasyon kendilerinden şüphe edilen şeyler hakkındadır ve Descartes’ın şüphe yönteminin temel sorusuyla başlar: Kesin olarak bildiğim, doğruluğundan şüphe edemeyeceğim bir şey var mıdır? Descartes’ın Meditasyonlar için yazdığı özette belirttiğine göre, I. Meditasyon’daki sistematik şüphe yöntemi bizi, her türlü peşin hükümden kurtarmaya, şeyler hakkında açık seçik bilgiye ulaşmamıza yarar. Kesinlik arayışında Descartes, o güne kadar sahip olduğu inançlarının, gerçekten hakikati yansıtıp yansıtmadığını sorgulamaya başlar.
2.Soru
"Platon'a göre ruhun aşağı bölümü ..........., orta katı .......... en üst bölümü ............ ortamıdır." Cümlesinde boş bırakılan yere sırasıyla hangileri gelmelidir?
kanının - gerçek bilginin - duyumun |
duyumun - kanının - gerçek bilginin |
kanının - duyumun - gerçek bilginin |
gerçek bilginin - kanının - duyumun |
duyumun - gerçek bilginin - kanının |
Platon Devlet’in V. Kitabında bilgiyi (episteme) ve kanıyı (doksa) sürekli olarak birbirinden ayırır ve bunu ruhun birbirinden farklı üç işlevine bağlar. Ruhun aşağı bölümü duyumla ilgilidir (aistesis) ve duyum dünya zevklerine açılma eğilimindedir. Ruhun orta katı kanı (doksa) katıdır, bu düzeyde ruh yanılmaya eğilimlidir. En üst bölüm ruhun ölümsüz yanı olan nous’tur ve bilimsel düşüncenin ya da gerçek bilginin (episteme) ortamıdır.
3.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi VI. Meditasyonla ilgili doğru bir ifadedir?
VI. Meditasyon, maddesel şeylerin varlığına ve insanın ruhuyla bedeni arasındaki gerçek ayrılığa ilişkindir. |
Descartes, meditasyonun başında, maddesel şeyler üzerine kesin ve şüphe götürmez hiçbir şeyin bilinip bilinmediğini araştırmaya koyulmadan önce, bu şeylerin kendi zihnindeki idelerinin, sırf yalnızca düşüncesinde var olan ideler olarak ne kadar açık ve seçik olduklarını görmek gerektiğini söyler. |
Descartes, ben’in tanrıya ilişkin bilgisinden hareketle dış dünyaya yönelir. Dolayısıyla dış dünyanın bilgisine, “düşünüyorum o hâlde varım” önermesine ulaştığı gibi sezgiyle değil, tümdengelim yöntemi ve duyumlarına dayanarak ulaşır. |
İlk önce kendi ben’inin, oradan da Tanrı’nın bilgisine ulaşan Descartes, yanılgının kaynağı sorunu çerçevesinde, dış dünyanın bilgisini nasıl edinebileceğini araştırır. |
Maddesel şeylerin özünün, bir kere daha Tanrı ve Tanrının varlığına ilişkinliğidir. |
VI. Meditasyon, maddesel şeylerin varlığına ve insanın ruhuyla bedeni arasındaki gerçek ayrılığa ilişkindir. Descartes buraya kadar, birçok konuda kesinliğe sahip olduğunu göstermiştir; var olduğu, varlığının özü, nedensel ilke, Tanrının varlığı, Tanrının onu yaratmış olduğu, Tanrının onu aldatmayacağı, açık ve seçikliğin hakikatin belirleyicileri olduğu, özgür iradeye sahip olduğu, hataların kaynağı ve Tanrının zorlu bilimsel kanıtların doğruluğunun kaynağı olduğudur.
4.Soru
Dünyanın ve varoluşun düşünmeye ve bilince bağlı olduğunu, tinsel, ruhsal veya zihinsel süreçlerin fiziksel gerçekliği belirlediğini savunan öğreti hangisidir?
Transendental |
İdealizm |
Deneycilik |
İdeler |
Deneme |
Locke’un ardılı ve Hume’un önceli olan Berkeley, her ne kadar onlarla birlikte İngiliz deneycileri arasında sayılsa da deneyciliği, en üst noktaya kadar ilerleterek idealizm noktasına varmıştır. İdealizm dünyanın ve varoluşun düşünmeye ve bilince bağlı olduğunu, tinsel, ruhsal veya zihinsel süreçlerin fiziksel gerçekliği belirlediğini savunan bir öğretidir.
5.Soru
Aşağıdaki tanımda boşluğa gelmesi gereken en uygun sözcük hangi seçenekte verilmiştir?
…………….......... tüm tanrıcılık demektir. Bu görüşe göre, Tanrı her şeyde, doğada, nesnelerde, insan dünyasındadır. Tanrının evrenden bağımsız ve ayrı bir varlığı yoktur; evren Tanrı ile doludur; evren Tanrının kendisidir.
Materyalizm |
Düalizm |
Panteizm |
İdealizm |
Monizm |
Panteizm tüm tanrıcılık demektir. Panteizme göre, Tanrı her şeyde, doğada, nesnelerde, insan dünyasındadır. Tanrının evrenden bağımsız ve ayrı bir varlığı yoktur; evren Tanrı ile doludur; evren Tanrının kendisidir. Buna göre doğru cevap C’dir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ‘’Kendime Düşünceler’’ isimli eserinde, kendi kendisini sorguya çekerek, vicdan muhasebesi yapan, ve ruhunun yetkinliğe ulaşmak için gösterdiği çabayı anlatan düşünürdür?
Elealı Zenon |
Marcus Aurelius |
Augustinus |
Aristoteles |
Thomas Aquinas |
Marcus Aurelius Kendime Düşünceler isimli eserinde, kendi kendisini sorguya çekerek, vicdan muhasebesi yapar, ruhunun yetkinliğe ulaşmak için gösterdiği ça- bayı anlatır. Buna gore doğru cevap B’dir.
7.Soru
Spinoza, duygulanış deyince, bedenin etkileme gücünün artmasına, eksilmesine, tamamlanmasına ya da indirilmesine sebep olan değişiklikleri ve o değişikliklerin idelerini anlar. Spinoza’ya göre duygulanışlar kaça ayrılır?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Spinoza, duygulanış deyince, bedenin etkileme gücünün artmasına, eksilmesine, tamamlanmasına ya da indirilmesine sebep olan değişiklikleri ve o değişikliklerin idelerini anlar. Duygulanışlar, etkiler ya da eylemler (actions) ve edilgiler ya da tutkular (passions) olmak üzere ikiye ayrılır. Buna göre doğru cevap A’dır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi John Locke'un felsefesinde karşı çıktığı görüşlerdendir?
Deneycilik |
Tabula rasa |
Doğuştan gelen fikirler |
Yalın ideler |
Bileşik ideler |
Locke İngiliz deneyciliğinin en önemli temsilcilerinden biridir ve modern deneysel psikolojinin öncülerinden kabul edilir. Deneyci tutumuyla Descartes’ın akılcılığına ve insan zihninde doğuştan fikirler olduğuna karşı çıkmıştır. İnsan Anlığı U¨zerine Bir Deneme adlı eserinin ilk kitabını, Descartes’ın doğuştan fikirler görüşünü çürütmeye ayırmıştır. Doğru cevap C'dir.
9.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Herakleitos'un özelliklerinden biridir?
Antik Yunan’da ilk kez, duyu organlarıyla algıladığımız görünüşler alemi ve esas gerçeklik alemi arasında bir benzerlik ortaya çıkarmıştır. |
Herakleitos’a göre, gündelik yaşantımızda deneyimlerimizin süreklilik ve durağanlık göstermesi, şeylerin sürekli değiştiğinin farkına varamayışımızın nedeni, değişimin sürekli olarak farklı düzeyde olmasıdır. |
Şeylerin arasında hüküm süren uyum, evrendeki büyük uyumun da ilkesidir. |
Kozmosta hüküm süren bu karşıtlıkların çatışması, kaos anlamında bir karşıtlıklar çatışması değildir, aksine şeylerin özünde ve kendi aralarında gözlenen bu çatışma, evrendeki oluşun ilkesidir. |
Herakleitos, herşey her zaman kendisi gibi kalır. |
Kozmosta hüküm süren bu karşıtlıkların çatışması, kaos anlamında bir karşıtlıklar çatışması değildir, aksine şeylerin özünde ve kendi aralarında gözlenen bu çatışma, evrendeki oluşun ilkesidir.
10.Soru
Hayvanlar ve insanlar aynı yaşam fonksiyonlarına sahiptir. Hepsi de çevrelerini algılarlar, duyu organları yardımıyla aldıkları uyaranlara cevap verirler, hareket edebilirler. Aristoteles’e göre, aşağıdakilerden hangisi hayvanlarla insanlar arasındaki farklılıkları açıklar?
Duyusal ruh |
Hayvani ruh |
Akıllı ruh |
Bitkisel ruh |
Animus |
Aristoteles’e göre, farklılığın sebebi insanlarda akıllı ruh olmasıdır. Ruh “bitkilerde ve hayvanlarda onlara canlılık sağlayan işlevlerin ilkesidir”. İnsanda bulunduğu biçimiyle ruh ise “hareketin, düşüncenin, yargının ve algılamanın ilkesidir”. İnsanı diğer canlılardan ayıran, insan yapan özelliği, ruhunun bir yanının, aklın(logos) taşıyıcısı olmasıdır. Çünkü ruh, canlı varlıkların “hayatlarının nedeni ve ilkesi” olarak insanda olduğu gibi, bitkilerde ve hayvanlarda da vardır ve onlara canlılık verir.
11.Soru
Descartes akılcı bir düşünür olarak, idenin zihnimizde meydana geliş nedenlerine bağlı olarak kaç türde bulunduğunu söyler?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Descartes akılcı bir düşünür olarak ideyi kavram anlamında kullanır ve zihnimizde meydana geliş nedenlerine bağlı olarak üç türlü ide bulunduğunu söyler; “Bu idelerden bazıları benimle doğmuş, diğer bazıları yabancı olup dışarıdan gelmiş, bazıları da bizzat benim tarafımdan yaratılıp uydurulmuş gibi görünüyor.” der. Buna göre doğru cevap B’dir.
12.Soru
Antik Çağda doğa filozoflarının tekçi evren anlayışlarından sonra modern çağda monist bir felsefe sistemini ilk defa ortaya koyan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Descartes |
Aristoteles |
Spinoza |
Platon |
Sokrates |
Antik Çağda doğa filozoflarının tekçi evren anlayışlarından sonra modern çağda monist bir felsefe sistemini ilk defa ortaya koyan düşünür Spinoza’dır.
13.Soru
Locke'a göre, nesnelerin bizde, birincil nitelikleri yardımıyla çeşitli dış duyumlar üretmesini sağlayan güçlerine ne ad verilir?
Yalın ideler |
Bileşik ideler |
Soyut ideler |
Nesnel nitelikler |
İkincil nitelikler |
Locke, nesnelerin bizde, birincil nitelikleri yardımıyla çeşitli dış duyumlar üretmesini sağlayan güçlerine de ikincil nitelikler adını verir (II, 8, 10: 180). Locke’a göre, “cisimlerin birincil niteliklerine ilişkin ideler onların benzerleridir ve modelleri cisimlerin kendilerinde vardır” (II, 8, 15: 183), yani birincil nitelikler, nesnenin kendisine ait nesnel niteliklerdir. Buna karşın, ikincil nitelikler sadece cisimlerde “bizde dış duyumları üreten birer güç” (II, 8, 10: 183) oldukları için, onlar aracılığıyla üretilen ideler, kendileriyle hiçbir benzerlik taşımazlar. Bu yüzden ikincil nitelikler, algılayan kişiye dayanırlar, yani özneldirler.
14.Soru
I. Zihin Kavramı
II. Düşünme Kavramı
III. Bilinç Kavramı
IV. Bireysellik Kavramı
Yukarıdakilerin hangileri zihin felsefesinin temel kavramlarındandır?
I ve II |
III ve IV |
I, II ve III |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Seçeneklerin tamamı zihin felsefesinin temel kavramlarındandır.
15.Soru
Dünyanın ve varoluşun düşünmeye ve bilince bağlı olduğunu, tinsel, ruhsal veya zihinsel süreçlerin fiziksel gerçekliği belirlediğini savunan öğretiye ne ad verilir?
Dünyanın ve varoluşun düşünmeye ve bilince bağlı olduğunu, tinsel, ruhsal veya zihinsel süreçlerin fiziksel gerçekliği belirlediğini savunan öğretiye ne ad verilir?
İdealizm |
Materyalizm |
Nihilizm |
Pozitivizm |
Rölativizm |
İdealizm dünyanın ve varoluşun düşünmeye ve bilince bağlı olduğunu, tinsel, ruhsal veya zihinsel süreçlerin fiziksel gerçekliği belirlediğini savunan bir öğretidir. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
Aristoteles’e göre hayvanlar ve insanlar aynı yaşam fonksiyonlarına sahiptir. Aşağıdakilerden hangileri hem insanın hem de hayvanların yapabildikleri ortak özellikler arasında yer alır?
I. Göreceliğin ne anlama geldiğini bilirler.
II. Çevrelerini algılarlar.
III. Duyu organları yardımıyla aldıkları uyaranlara cevap verirler.
IV. Hareket edebilirler.
V. Karmaşık felsefi problemler üzerine düşünüp tartışabilirler.
I.II.III |
II.III.V |
I.IV.V |
I.III.V |
II.III.IV |
Hayvanlar ve insanlar aynı yaşam fonksiyonlarına sahiptir. Hepsi de çevrelerini algılarlar, duyu organları yardımıyla aldıkları uyaranlara cevap verirler, hareket edebilirler, ancak diğer hayvanlardan farklı olarak insanlar akıllarını kullanırlar. İn- sanlar, örneğin Pythagoras teoremini anlarlar, göreceliğin ne anlama geldiğini bi- lirler, bilimsel cümleler kurabilirler, karmaşık felsefi problemler üzerine düşünüp tartışabilirler, tanrının varlığını tartışabilirler, insanın evrendeki yeri üzerine ya da kendilerinin bir ruha sahip olup olmadığı üzerine düşünebilirler. Köpekler, kediler diğer hayvanlar, bu tür işlevlerde bulunmazlar. Buna göre I ve V. ifadeler ortak özellik olmadıklarından II,III ve IV ifadelerin yer aldığı E doğru cevaptır.
17.Soru
Zihinsel olanın, var olmayabilen bir nesnesinin ve içeriğinin olması ya da bir nesneye yönelmiş olması özelliğine ne ad verilir?
Kendilik |
Epistemoloji |
Kartezyen |
Yanılmazlık |
Yönelimsellik |
Zihinsel olanın var olmayabilen bir nesnesinin ve içeriğinin olması ya da bir nesneye yönelmiş olması özelliğine “yönelimsellik” adı verilir. Buna göre doğru cevap E’dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Platon'un ve Antik Bilişsel psikolojiyle ilgili ifadelerdendir?
Platon’a göre Sofistler, sadece Herakleitos’un değişmeyen duyular dünyasıyla ilgili oldukları için hakikati keşfedemezler. |
Adaletin güçlü olanın yararına olduğu fikri, Platon’u, sofistik kuşkuculuğu, ahlaki göreceliği çürütecek ve etik, sosyal ve politik konularda tatmin edici yanıtlar verebilecek, bir bilgi kuramı geliştirmeye götürmüştür. |
Oysa bilginin özü değişebilirliktir. Hakikat ve bilgi (episteme) Parmenides’in ortaya koyduğu fiziksel olmayan, zaman ve uzam üstü olan, değişmeyen, bir ve tek varlık alanına aittir. |
Platon’a göre öncesiz olan gerçektir, değişen şeyler de duygu dünyasıdır. |
Gerçek gerçekliklerin, yani ideaların (formların) dünyası düşünülür ve ancak duygularla kavranabilir. |
Sokrates’in ölümü ve özellikle de Sofistlerin, adaletin güçlü olanın yararına olduğu fikri, Platon’u, sofistik kuşkuculuğu, ahlaki göreceliği çürütecek ve etik, sosyal ve politik konularda tatmin edici yanıtlar verebilecek, bir bilgi kuramı geliştirmeye götürmüştür.
19.Soru
Aşağıdaki zihin felsefesi hakkında görüşleri verilen düşünür hangisidir?
- Sadece duyumlar aracılığıyla edindiğimiz deneyimlerimizi, bilebileceğimizi öne sürmüştür.
- Onun idealizmi, maddetanımazcılık (immaterialism) olarak bilinir.
- Fiziksel dünyanın zihnin dışında bir gerçekliği olmadığını, maddesel gerçekliğin zihne bağlı olduğunu ileri sürmüştür.
John Locke |
Kant |
Descartes |
David Hume |
George Berkeley |
Locke’un ardılı ve Hume’un önceli olan Berkeley, her ne kadar onlarla birlikte İngiliz deneycileri arasında sayılsa da deneyciliği, en üst noktaya kadar ilerleterek idealizm noktasına varmıştır. Locke’un “bir insanın, algıladığını algılamaksızın, algılaması imkansızdır,” yani insan ancak bilincinin içinde olup biteni bilebilir, düşüncesini kendisine çıkış noktası yapan Berkeley, buradan hareketle fiziksel dünyanın zihnin dışında bir gerçekliği olmadığını, maddesel gerçekliğin zihne bağlı olduğunu ileri sürmüştür.
20.Soru
Kendi kendisinin bilincinde olan bir bireyin durumu nasıl adlandırılır?
Kendilik |
Öznellik |
Bireysellik |
Özdeşlik |
Çelişmezlik |
Kendilik kendi kendisinin bilincinde olan bir bireyin durumunu ifade eder. Yani bir kendilik, bir birey olduğunun bilincinde olan bir bireydir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ