Bireyler Arası İletişim Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nietzsche’ye göre kültürün açıklamasıdır?
İnsan davranışlarını ve insanın yarattığı maddi ve maddi olmayan ürünleriyle görünür hale gelen fikir, inanç, düşünce ve değer yönelimleri sistemidir. |
Kültür, insan için, insanlık için, insanlar tarafından, hatta bazen insana rağmen, yaratılmış, bulunmuş her şeydir. |
Kültür; her şeyden önce bir ulusun yaşam tarzlarının tamamındaki sanatsal stil (tarz-üslup) birliğidir. |
Kültür, sembol, anlam ve normların tarihsel aktarım sistemidir. |
Kültür insan toplulukları tarafından insanın temel gereksinimlerini karşılamak üzere üretilen yaratılan her türlü insan yapısı ürünler bütündür. |
Nietzsche’ye göre kültür; her şeyden önce bir ulusun yaşam tarzlarının tamamındaki
sanatsal stil (tarz-üslup) birliğidir.
2.Soru
İletişim kuramcısı Marshall McLuha'nın teknolojik belirlenimcilik görüşüyle anlatmak istediği aşağıdakilerden hangisidir?
Medya teknolojilerinin bireyi ve toplumu nasıl şekillendireceğini belirtmesi |
İletişimin bir fikrin, duygunun, tutumun iletilmesini belirtmesi |
Gönderici-Mesaj-Kanal-Alıcı çizgisel modeliyle karakterize etmesi |
Hedefe ve bağlamın özelliklerine bağlı olarak kullanılacak olması |
Tek duyuyu uzatan ve izleyiciye tamamlaması için çok şey bırakması |
İletişim kuramcısı Marshall McLuhan da teknolojik belirlenimcilik görüşüyle medya teknolojilerinin, toplumda bireylerin nasıl düşüneceğini, hissedeceğini, hareket edeceğini ve/veya toplumun biçimini ve çalışmasını şekillendireceğini belirtir.
3.Soru
Kıt kaynakların dağıtımıyla ilgili yaşanan sorunlar, Wehr'in çatışma haritasında hangi sorun kategorisinde yer almaktadır?
Gerçekler merkezli |
Değerler merkezli |
Gerçekçi olmayan |
İlgiler merkezli |
Dinamikler |
“Kim ne alacak” üzerine anlaşmazlıklar (örneğin enerji, imtiyaz, ekonomik faydalar, saygı vb) ilgiler merkezli sorunlar olarak ifade edilmektedir. Doğru cevap D seçeneğidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ön yargıların temel özelliklerinden biri değildir?
İnsanları tartışmaya sevketmesi |
İnsanları sınıflandırmaya tabi tutması |
Ön yargının konusu hakkında basmakalıp yargıların oluşması |
İnsanlar arasında sosyal uzaklık yaratması |
İnsanlar üzerinde aşağılık duygusu yaratması |
Ön yargıların temel özellikleri; İnsanları sınıflandırmaya tabi tutması, ön yargının konusu hakkında basmakalıp yargıların oluşması, İnsanlar arasında sosyal uzaklık yaratması, insanlar üzerinde aşağılık duygusu yaratmasıdır.
5.Soru
Hangi seçenekte kültürün özelliklerinden biri yer alır?
Kültür bireyseldir |
Kültür öğrenilir |
Kültür sabittir |
Kültür bir önyargılar bütünüdür |
Kültür güdüsel ya da genetiktir. |
- Kültür öğrenilir. Güdüsel ya da genetik değil, her bireyin doğduktan sonra, yaşayarak kazandığı, iletişim halinde olduğu bireylerden öğrendiği bilgi, davranış ve alışkanlıklardır.
- Kültür tarihidir ve süreklidir. Bütün canlılar, yaşadıkları sürece, varlıklarını sürdürecek, kendilerini tehlikelerden koruyacak bazı beceriler kazanırlar. İnsan öğrendiklerini yavrusuna aktarabilen tek canlıdır. Onun biricikliği kuşkusuz dil öğrenme ve öğretme becerisinden gelir. İnsanın ilk varoluşuna kadar uzanan kültür, tarihi ve sürekli bir varlık alanıdır.
- Kültür toplumsaldır. Kültürün öğrettikleri yalnızca zaman boyutunda sürekli mekan-coğrafya boyutunda da toplumdan topluma farlılık gösterir, değişir. Bir toplumun sahip olduğu, yarattığı, paylaştığı tüm alışkanlıklar o toplumun kültürüdür. Kültür toplumsal olduğuna göre, geleceği topluma bağlıdı.
- Kültür her ne kadar, ideal kural, davranış ve değerlerden oluşursa da, bireysel tutum ve davranışlar, büyük ölçüde ideallerden ayrılır. Diğer bir deyişle, her kültür bütü-nü, ideal ve gerçek adını verebileceğimiz bir kültür ikileminden oluşur. İdeal ile gerçek ara sıra birbirine yaklaşsa,üst üste gelse de, çoğu zaman birbirinden uzaktır. Öyleyse insan davranışlarının büyük bölümü kültürel -öğrenilmiş - olsa bile ideal olmayabilir.
- Kültür, ihtiyaçları karşılayıcı ve doyum sağlayıcıdır. Kültür, yaşamsal ve toplumsal gereksinimleri karşılayıcı, başka bir deyiş-le işlevseldir. Doyum düzeyi, alışkanlıkla-rı destekler ve pekiştirir, doyumsuzluk ise değişim ve boşluklara yol açar. Süreklilik, doyumun, doyumsuzluktan biraz daha faz-la oluşuna bağlıdır. Biyolojik gereksinim-ler evrenseldir, bunlara yanıt veren örgüt ve değerlerin, kültürlerin belli ölçülerde benzer olması kaçınılmazdır
- Kültür simgeseldir. Kültürde öğrenmenin yanı sıra dil ve etkileşim de önemlidir. Dil, toplumda insanları birbirine bağlayan bir öge olduğu kadar, kültürün gelecek ku-şaklara aktarılması açısından da önemlidir. Dil, toplumun simgesel sistemidir. Kültür, bireylerarasında bir iletişimin olmasını gerektirir. Kültür toplumsal bir üründür ve bireylerarası etkileşim sonucu doğup gelişir.
- Kültür örüntülüdür. Kültürler gelişigüzel toplanmış görenek ve inançlar değil bütünleşmiş örüntülü sistemlerdir. Adetler, değerler, kurumlar, inançlar birbirleriyle ilintili-dir. Bunlardan birinde meydana gelen bir değişme diğerlerini de etkiler. Bir kültürün farklı ögeleri çekirdek değerler etrafında bütünleştirilebilir . Yine bununla ilişkili olarak kültür bir soyutlamadır. Kültür, bütünüyle maddi, gözlemlenebilir bir olgu değildir, soyut, kişilerin zihinle-rinde olan bir kavramdır . Gelenekler, görenekler, töreler maddi bir olgu değildir ancak dilden dile, bireyle-re aktarılarak onların davranışlarını, yaşam tarzlarını etkiler. Özelliklerinden yola çıka-rak söyleyebiliriz ki, kültür çok boyutlu ve dinamik bir kavramdır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi iletişim araçları arasında yer almaz?
Sözlü iletişim araçları |
Kitle iletişim araçları |
Uzaktan iletişim araçları |
Yazılı iletişim araçları |
Görüntülü iletişim araçları |
İletişim araçları sözlü iletişim araçları, yazılı iletişim araçları, uzak iletişim araçları olarak sınıflandırılır. Kitle iletişim araçları uzak iletişim araçlarının bir alt türüdür.
7.Soru
I. Uzmanlık
II. Kaynak kontrolü
III. Bireylerarası bağlantılar
IV. Bireysel nitelikler
V. Yakınlık
Yukarıdaki ifadelerden hangileri güç geçerliliğinin açıklandığı kavramlar arasında yer almaktadır?
Yalnız I |
I, III ve IV |
I, II, III, IV ve V |
I, II, IV ve V |
II ve V |
Güç geçerliliği belirli kavramlar çerçevesinde açıklanabilir. Bu kavramlar ise şunlardır:
- Uzmanlık: İçinde bulunulan ortam için faydalı olabilecek bilgi, beceri ve yeteneklere sahip olmak.
- Kaynak Kontrolü: Bir insanın ilişkili olduğu ortamdaki pozisyonu ile ilgilidir.
- Bireylerarası bağlantılar: Bireyin sistemin bütünü içindeki pozisyonu.
- Bireysel Nitelikler: Cazibe, sıcaklık, konuşma becerileri ya da sosyal statü.
- Yakınlık: Diğerleriyle yakın bağ kurma yeteneği.
Doğru cevap C’dir.
8.Soru
- Duyuya oldukça fazla enformasyon verirler.
- İzleyici katılımı yüksektir.
- Telefon sıcak iletişim aracıdır.
Yukarıda verilen bilgilerden hangisi ya da hangileri sıcak iletişim araçları doğrudur?
Yalnız II |
I, III |
I, II |
Yalnız I |
II, III |
Sıcak Araçlar: Tek duyuyu uzatan ve izleyiciye tamamlaması için çok şey bırakmayan araçlar sıcak araçlardır. Bu araçlara radyo, sinema ve fotoğraf vb. örnek olarak verilebilir. Bu sıcak araçlar duyuya oldukça fazla enformasyon verirler. İzleyici katılımı düşüktür. II ve III soğuk iletişim araçları için doğrudur.
9.Soru
İnsan iletişiminde anlamın, hangi seçenekteki eylemin bir sonucu olduğu varsayılmaktadır?
Dil |
Koklama |
Telaffuz |
Duyma |
Görme |
Anlamlandırma ve anlam yükleyerek yeni mesaj oluşturma iletişim sürecini devam ettirmede oldukça önemlidir. Anlam, telaffuz eyleminin bir sonucudur. Telaffuz ise dilin kullanımı sırasındaki üretimin aktif bir sürecidir. Anlam üretimi belirli bir söylem ve tez içerisindeki belirli bir bağlam ve belirli bir tarihsel anda gerçek-leştirilmelidir. Bu açıdan ifade her zaman bağlamla ilintilidir ve onun tarafından koşullandırılır. Rus kuramcı Valentin Volosinov’a göre anlamı belirle-yen telaffuz edildiği bağlamdır.
10.Soru
Hangi seçenekte teknolojik olarak zehirlenmiş bireylerdeki belirtilerden(semptomlar) biri yer almaktadır?
Hayatın her alanında hızlı, çabuk çözümler talep ederler. |
Zihinlerinde gerçek ve sahte kesin çizgilerle ayrılmıştır. |
Şiddetten uzaklaşma eğilimi vardır. |
Bireyler hayatlarını toplumla kaynaşarak, sade şekilde yaşamaktadırlar. |
Teknolojiyi günahları kadar sevmemektedirler. |
- Bireyler ibadetten beslenmeye kadar her şeyde hızlı çözümler tercih etmektedir.
- Bir yandan teknolojiden korkarken, diğer yandan teknoloji bağımlılığı söz konusudur.
- Gerçek ve sahte bulanıklaşmıştır.
- Şiddet normalleşmiştir.
- Teknoloji bireyler tarafından oyuncak gibi sevilmektedir.
- Bireyler hayatlarını mesafeli ve çılgın yaşamaktadır.
11.Soru
Bir toplumun sahip olduğu ortak tutum ve bakış açılarına ne ad verilir?
Norm |
Değer |
İnanç |
Efsane |
Sembol |
Kültür ve toplumbilim açısından, bir toplumun sahip olduğu ortak tutum ve bakış açılarına ‘değer’ denir.
12.Soru
Bireylerarası iletişimle ilgili hangisi söylenemez?
Bireylerarası iletişim genellikle kendiliğinden ve teklifsizdir. |
Bireylerarası iletişimin ilk evresi ev içi aile iletişimiyle başlar. |
İletişim biyolojik, düşünsel ve sosyal faaliyetleri yapabilmenin zorunlu bir koşuludur. |
Bir iletişim faaliyeti tek bir gereksinimi yerine getirmek için başlatılır ve sürer. |
Bireylerin yaptığı (yapmadığı) faaliyetlerde, iletişim zorunlu olarak ortaya çıkar. |
Bireylerarası iletişim genellikle kendiliğinden ve teklifsizdir; katılanlar birbirlerinden en üst
derecede geri besleme alırlar. Roller görece esnektir. Bireylerarası iletişimin ilk evresi bireyin toplumsallaşma sürecinin ilk basamağını oluşturan ev içi aile iletişimiyle başlar. Sonrasında arkadaşlar, akrabalar, okul çevresi, sosyal yaşamdaki ilişkiler ve iş yaşamında kurulan ilişkilerle devam eder. iletişimin nedeni, insanın biyolojik ve sosyal varlığını sürdürme amaçlı her tür gereksinimidir. Yemek, uyumak, giyinmek, barınmak, dinlenmek gibi temel ihtiyaçlar ve toplumsal yaşamdaki diğer tüm faaliyetler bazı doğal ve toplumda yaratılmış gereksinimlerin giderilmesi
için yapılır. Bir ilişki ve bu ilişkiyi gerçekleştirmek için yapılan iletişim faaliyeti (örneğin susuzluğu giderme) aynı anda hem fiziksel gereksinimi hem de sosyo-psikolojik gereksinimlerden birini veya bir kaçını gidermek amacını taşıyabilir. Her koşulda ve çevrede, insanın gereksinimlerini gidermek ve böylece belli amaçlara ulaşmak için yaptığı (yapmadığı) faaliyetlerde, iletişim zorunlu olarak ortaya çıkar.
13.Soru
İletişim sürecinin geri çevrilemez, belirli bir kısmının bir daha tekrar edilemez olması sürecin hangi özelliğini belirtir?
Teknolojik |
Kısıtlı |
Esnek |
Dinamik |
Toplumsal |
İletişim ve dolayısıyla bireylerarası iletişim dinamik bir süreçtir. Ona katılanlarda sürekli olarak diğerinin gönderdiği mesajları algılar ve kimi zaman sessiz kalarak bile bu mesajlara reaksiyon gösterirler. Bu süreç sonucunda çoğunlukla iletişim sürecinin başlangıcında olduklarından farklı duruma gelir, diğer bir ifade ile değişirler. İletişim süreci geri çevrilemez, söylenen sözler, gönderilen mesajlar söylenmemiş, gönderilmemiş sayılamaz ve iletişim sürecinin belirli bir kısmı bir daha tekrar edilemez. Bir film ikinci kez izlendiğinde bile birinci izlemeyle aynı şekilde anlamlandırılmaz. Doğru yanıt D'dir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “geri iletim” kavramını tanımlamaktadır?
Karşıdaki kişinin duygularını ve düşüncelerini tam olarak anlayarak bunu ona ifade edebilmek |
Başka insanların düşünce ve davranışları hakkındaki kendi düşünce ve duygularımızı ifade etmek |
Bir kimseyle konuşurken, onun demek istediğiyle bizim anladığımızın aynı olup olmadığını denetlemek |
Kişiye benlik algısını, kendisine verdiği değeri, kendine olan saygısını ve güvenini ölçme olanağı vermek |
İki kişiyi ilişki içine sokan psiko sosyal süreç |
Bir kimseyle konuşurken, onun demek istediğiyle bizim anladığımızın aynı olup olmadığını denetlemeye geri-iletim adı verilir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi etkili iletişimin önemli özelliklerinden biridir?
Kişinin canlı dinlemesi |
Kişinin çok okuması |
Kişinin sempatik olması |
Kişinin duyarlı olması |
Kişinin eğitimli olması |
Kişinin kendisini iyi ifade edebilmesi, kararlı olması, canlı dinlemesi, yıkıcı eleştiriden ziyade yapıcı eleştiri yöntemini kullanması ve grup içi iletişimde etkin olması (iyi dinleme, eleştiri yapma vs.) etkili iletişimin önemli özellikleridir (Güney, 2006: 178).
16.Soru
- Kültürel olarak belirlenmiş toplumsal standartlardır.
- Neyin nasıl olması gerektiğini belirler.
- Toplumun sürdürdüğü ortak amaçlardır.
Maddelerde açıklanan kavram hangi seçenekte yer almaktadır?
Normlar |
Değerler |
İnançlar |
Efsaneler |
Tarih |
Değerler, kültürel olarak belirlenmiş toplumsal standartlardır, neyin nasıl olması gerektiğini belirler ve toplumun sürdürdüğü ortak amaçlardır. Değerlerin oluşturulması ve sürdürül-mesi için toplumsal normların oluşturulması gerekir.
17.Soru
Bir grupta süren iletişime, kendi yaşantıları ile ilgili bilgiler sunarak katkı sunan bir bireyin bu davranışını en iyi açıklayan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Empati |
Pasif dinleme |
Aktif dinleme |
Kendini açma |
Çatışma |
Bireyin kendini açması, kişinin kendi hakkındaki bilgileri diğer birey/bireylerle paylaşma amacı ile iletişim kurmasını ifade eder. Kişi genellikle inançları, değerleri, istekleri, davranışları, yetenekleri, özellikleri hakkında açıklamalar ya da tanımlamalar yapmaktadır. Doğru yanıt D seçeneğidir.
18.Soru
Hangisi empatinin özelliklerinden değildir?
Empatide, dinlemesini bilmek işin en önemli bölümüdür. |
Dikkate alınmak, dinlenmek herkesin bir gereksinimidir. Bu da empati ile gerçekleşir. |
Sözcükleri dinlemek, empatiyi karşılar ve sözcükleri anlamak yeterlidir. |
Karşımızdakinin dünyasına dahil olmak ve onun gözüyle, yüreği ile birlikte hissetmek empatinin özüdür. |
Dışımızdaki insanların inançlarını, duygularını, düşüncelerini kendi yaklaşımlarımızı dahil etmeden anlayabilmektir. |
Empatiyi kimi farklı özellikleriyle şöyle özetlemek yerinde olacaktır (Salmış, 20117):
• Empati, dışımızdaki insanların inançlarını, duygularını, düşüncelerini kendi yaklaşımlarımızı dahil etmeden anlayabilmek, başkalarını “okuyabilmek” olarak tanımlanabilir.
• Empatide, dinlemesini bilmek işin en önemli bölümüdür. İnsanlar günün %70’ini iletişim kurarak geçirir, bunun
%45’i ise dinlemeyi kapsar.
• Görmezden gelinmek insanların canını sıkar ve bir aşağılanmışlık, önemsizlik duygusu verir. Bu nedenle dikkate alınmak, dinlenmek herkesin bir gereksinimidir. Bu da empati ile gerçekleşir.
• Sözcükleri dinlemek, empatiyi karşılamaz, empati daha fazla bir şeyi ifade eder; bu da bize verilen mesajın anlaşılması ve bunun anlaşıldığının karşıdaki ile paylaşılması ve karşımızdakinin düşünce ve duygularını anladığımızı onaylamamız demektir.
• Karşımızdakinin dünyasına dahil olmak ve onun gözüyle, yüreği ile birlikte hissetmek
empatinin özüdür.
• Kızılderili Reisin ifadesiyle empati: “başkasının makosenlerinde bir mil yürümek”tir
19.Soru
Başka insanların düşünce ve davranışları hakkındaki kendi düşünce ve duygularımızı ifade etme davranışına verilen ad hangi seçenekte yer almaktadır?
Empati |
Sempati |
Eleştiri |
Önyargı |
Geribildiirm |
Eleştiri, başka insanların düşünce ve davranışları hakkındaki kendi düşünce ve duygularımızı ifade etme olarak tanımlanabilir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bireylerarası iletişim süreci için doğru değildir?
İletişim araçları olmaksızın, iletişim olamaz. |
İletişim süreci geri çevrilemez, |
Bireylerarası ilişkilerden teknoloji kullanımı belirleyicidir. |
Bireylerarası iletişim dinamik bir süreçtir. |
Bağlam iletişim sürecinde etkili değildir. |
İletişim ve anlamlandırma sürecinde iletişimin gerçekleştiği bağlam oldukça önemlidir ve bu nedenle iletişim sürecini hangi bağlamda gerçekleştiğini dikkate alarak değerlendirmek gerekir. Bağlam kadar etkili diğer önemli nokta iletişim araçlarıdır. İletişim süreci geri çevrilemez, söylenen sözler, gönderilen mesajlar söylenmemiş, gönderilmemiş sayılamaz ve iletişim sürecinin belirli bir kısmı bir daha tekrar edilemez. İletişim ve dolayısıyla bireylerarası iletişim dinamik bir süreçtir. Ona katılanlarda sürekli olarak diğerinin gönderdiği mesajları algılar ve kimi zaman sessiz kalarak bile bu mesajlara reaksiyon gösterirler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ