Çocuk Ve Drama Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
- Çocuk açısından değerlendirme
- Maliyet değerlendirmesi
- Eğitimci açısından değerlendirme
- Ortamın değerlendirilmesi
- Program değerlendirmesi
Yukarıdakilerden hangileri dramayı değerlendirme kriterlerindendir?
I ve III |
II ve V |
I, III ve V |
III, IV ve V |
Hepsi |
Lider planladığı ve uyguladığı drama sürecini çocuk, program ve eğitimci açısından değerlendirmelidir. Çocuk açısından; çocukların etkinliğe katılımları ve çocuklarda gözlenen gelişimler değerlendirilir. Program açısından; süreçte planlanan drama çalışmasının uygulanıp uygulanamadığı nedenleri ile açıklanır. Eğitimcinin kendsini değerlendirmesi; çalışmayı planlamada, uygulamada liderin kendisinden kaynaklı aksaklıkların olup olmadığı, esneklik gösterip gösteremediği gibi konularda eğitimcinin kendisini değerlendirmesi gerekir. Doğru cevap D şıkkıdır.
2.Soru
Drama çalışmalarını A (Egzersiz), B (Dramatik oynama), C (Tiyatro), D (Anlayış için drama) tipi olmak üzere dört başlık altında inceleyen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Harriyet Finlay Johnson |
Henry Caldwell Cook |
Peter Slade |
Gavin Bolton |
Dorothy Heathcote |
Bolton Heathcote gibi öğrenme ve öğretmen için dramanın bir araç olarak kullanılması ve çocukların pasif rol oynamaması gerektiği düşüncesini savunmuştur. Bolton’a göre öğretmenin sınıf içinde öğrencileriyle karşılıklı güvenin nasıl kurulacağını bilen, iyi gözlemci ve çocuklara yönlendirme yapabilen drama deneyimlerine sahip bir kişi olması gerektiğini vurgulamıştır (Adıgüzel, 2012). Bolton Peter Slade, Brian Way ve Heathcote ile beraber çalışarak kendi bakış açısını yakalamış ve drama çalışmalarını A, B, C, D tipi olmak üzere dört başlık altında incelemiştir. A-tipi: Egzersiz: Brian Way’n kuramında yer verdiği parça parça deneyimleri içeren kısa süreli sadece forma odaklanan biçimdir. B-tipi: Dramatik Oynama: Olay akışı, mekân, kişiler ve konunun belli olduğu, fakat düşük düzey düşünme becerisi gerektiren, genelde bir sonraki veya bir önceki adımda neler olduğunu düşünmenin yeterli olduğu, basit düzey “-mış” gibi oynamalardır. C-tipi: Tiyatro: Oyunların drama içi veya dışı seyirci ile buluşmasıdır; konuşma ve aksiyonda açıklık gerektirir, olay izleyen kişilere aktarılmalıdır ve bu aktarım genelde çocuklarda başarı duygusu yaratmaktadır. Son olarak Bolton kendi dramasını; D-tipi: “Anlayış için Drama” (Drama for Understanding) olarak isimlendirmiştir. Bu dramanın sembolik çocuk oyununu temel aldığını söyleyen Bolton, dramada anlamın çok katmanlı olduğunu açıklamıştır. Dramadaki deneyimin tanımını “öğretmen tarafından öğretilen değil” çocuk tarafından ‘yakalanan’ anlam üzerinden açıklanabileceğini söylemiştir (Özbek, 2014).
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi oyun ve drama arasındaki benzerliklerden biridir?
Tekrarlar vardır. |
Planlı bir çalışmadır |
Bir başlangıç ve sonuç bölümü vardır. |
Çocuk enerjisini ve dikkatini etkinlik üzerinde yoğunlaştırır. |
Etkinlik sonunda tartışma ve değerlendirme yer alır. |
Dramada tekrar vardır. Ancak süreç ve yaşantılar farklılaşır. Drama planlı bir çalışmadır. Oyun ise kendiliğinden başlayabilir. Dramada o anda yaratılanlar ilk kez vardır. Bir başlangıç yada sonunun olması gerekmez, süreç önemlidir.. Oyunda tartışma ve değerlendirme söz konusu değildir. Gerek dramada gerekse oyunda çocuk enerjisini ve dikkatini etkinlik üzerinde yoğunlaştırır.
4.Soru
Araç ve gereçler ile ilgili liderin dikkat etmesi gerekenler aşağıdakilerden hangisidir?
Ucuz olmalıdır. |
Her oyuncunun araç gereci olmalıdır. |
Çocuğun yaratıcılığını geliştirmeli ve role hazırlanmasına katkıda bulunmalıdır. |
Fazla miktarda olmalıdır. |
Araç gereçleri öğretmen kullanmalıdır. |
Öğrencinin araç gereç kullanması role hazırlanmasına katkıda bulunur.
5.Soru
Türkiye'de hangi yıldan bu yana ilköğretim okullarında seçmeli drama dersi verilmektedir?
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Eylül 1998’de MEB Talim Terbiye kurulunca yayımlanan Eylül 1998 tarihli tebliğler dergisinde, ilköğretim okulları seçmeli Drama Dersi 1-2-3 öğretim programı yayımlanmış ve 1997-1998 öğretim yılından itibaren ders programlarında seçmeli ders olarak yer almıştır.
6.Soru
Drama ve oyun arasındaki farklar baz alındığında aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Oyun planlı, drama ise plansız bir çalışmadır. |
Dramada çocuk tarafından belirlenmiş amaçlar vardır. |
Dramada süreç ve yaşantılar farklılaşsa da tekrar vardır. |
0yunda sadece yapısal anlamda tekrar vardır. |
Dramada önemli olan süreç değil, elde edilen sonuçtur. |
Drama ve oyun arasındaki benzerlik ve farklılıkları kısaca şu şekilde özetlemek mümkündür:
• Dramada lider tarafından önceden belirlenmiş hedef ve amaçlar vardır. Çocukların geliştirdikleri oyunlarda böyle bir amaç yoktur.
• Drama planlı bir çalışmadır. 0yun ise kendiliğinden başlayabilir.
• Gerek dramada gerekse oyunda çocuk enerKisini ve dikkatini etkinlik üzerinde yoğunlaştırır.
• Dramada önemli olan sonuç değil yaşanan süreçtir. 0 anda yaratılanlar ilk kez vardır ve doğrusu yanlışı yoktur. Bu nedenle dramada yanlış yapma korkusu yoktur. 0yunda ise bir başlangıç ve sonuç bölümü vardır. Çoğunlukla oyunda kazanma ve kaybetme söz konusudur.
• Dramada tekrar vardır. Ancak süreç ve yaşantılar farklılaşır.
• 0yunda tekrar vardır ancak yapısal anlamda tekrar yoktur.
• Drama etkinliği sonunda tartışma ve değerlendirme yer alır. Yapılan grup tartışması çocukların kendilerini rahatlıkla ifade etmelerini sağlar. 0yunda ise tartışma ve değerlendirme söz konusu değildir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eğitici drama tekniklerinden biri değildir?
Rol Değiştirme |
Doğaçlama |
Donuk İmge |
Şarkı Söyleme |
Öğretmenin Role Girmesi |
Eğitimde drama ve drama kavramlarının bugün bağımsız bir alan ve bir yöntem olan boyutları ve kendine özgü teknikleri vardır. Bunlar rol oynama, doğaçlama, rol değiştirme, rol içinde yazma, öğretmenin role girmesi ve donuk imge gibi tekniklerdir.
8.Soru
Drama eğitiminin amaçlarını "Çocukların kendi dünyalarını keşfetmelerini sağlamak, Yaşadıkları çevreye ne zaman ve nasıl uyum sağlamaları gerektiği konusunda bilgilenmeleri için onlara yardımcı olmak, Dramanın nasıl bir etkinlik olduğunu anlamalarını sağlamak" olarak ifade eden isim aşağıdakilerden hangisidir?
Winifred Ward |
Gavin Bolton |
Dorothy Heathcote |
Nellie McCaslin |
Brian Way |
Nellie McCaslin, “Creative Drama in the Classroom” (2006) isimli kitabında, yaratıcı dramayı, hem bir sanat, hem de sosyalleşme aracı olarak kullanılan bir tür etkinlik olarak tanımlamıştır. Eserinde dramatik yapı, oyun gibi terimler üzerinde durmuş, pantomim, sirk sanatları gibi daha çok gösteri amaçlı olarak tiyatroda kullanılabilecek terimleri ele almıştır. Ona göre drama eğitiminin amaçları şunlardır:
• Çocukların kendi dünyalarını keşfetmelerini sağlamak,
• Yaşadıkları çevreye ne zaman ve nasıl uyum sağlamaları gerektiği konusunda bilgilenmeleri için onlara yardımcı olmak,
• Dramanın nasıl bir etkinlik olduğunu anlamalarını sağlamaktır
9.Soru
Yaratıcılık kavramı incelendiğinde 1950’li yıllardan itibaren pek çok yönüyle ele alınmaya başlandığı ve araştırmacıların yaratıcılığa ilişkin tanımlamalarında farklı ögeleri vurguladıkları görülmektedir. Deroche’in vurguladığı yaratıcılık aşağıdaki tanımlamalardan hangisidir?
Yaratıcılık ile ilgili tanımlamalardan ilki daha önceden keşfedilmiş birşeyi yeniden keşfetme sürecine odaklanırken ikincisi tamamen yeni bir şey üretmeye odaklanmaktadır. |
Yaratıcılığı, problemlere ve eksikliklere karşı duyarlı olma, bunları belirleme, çözümler arama tahminler yapma ve hipotezler kurma ya da hipotezleri degistirme, çözüm yollarından birini seçme ve deneme, yeniden deneme, daha sonra da sonuçları ortaya koyma olarak tanımlamaktadır. |
Yaratıcılığın belirli bir zaman içinde ortaya çıkabilen düsünceler, bir problemin çözülmesi için önerilen farklı çözüm yolları gibi birbirinden bağımsız üç faktörü bulunmaktadır. |
Yaratıcı kişilerin karmaşıklığı sevdiklerini, yargılarında bağımsız, kendine güvenen, oldukça başat bir kişiliğe sahip olduklarını ve baskı ve sınırlandırmalara karşı tahammülsüz olduklarını vurgular. |
Iraksak düşünme, düşüncede esneklik ve özgünlük, sorunlara karşı duyarlılık da yaratıcı bireylerin özellikleri olarak karşımıza çıkmaktadır. |
Deroche’in vurguladığı yaratıcılık iki farklı yolla tanımlanmaktadır. Tanımlamalardan birincisi daha önceden keşfedilmiş bir şeyi yeniden keşfetme sürecine odaklanırken ikincisi tamamen yeni bir şey üretmeye odaklanmaktadır. Diğer seçeneklerde Torrance yaratıcılığı, problemlere ve eksikliklere karşı duyarlı olma, bunları belirleme, çözümler arama tahminler yapma ve hipotezler kurma ya da hipotezleri değiştirme, çözüm yollarından birini seçme ve deneme, yeniden deneme, daha sonra da sonuçları ortaya koyma olarak tanımlamaktadır. Guilfort ise yaratıcılığın birbirinden bağımsız üç faktörü olduğunu belirtmiştir. Bunlar; belirli bir zaman içinde ortaya çıkabilen düşünceler, bir problemin çözülmesi için önerilen farklı çözüm yolları ve tek ve özel çözümdür. Iraksak düşünme, düşüncede esneklik ve özgünlük, sorunlara karsı duyarlılık da yaratıcı bireylerin özellikleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Ayrıca Barron yaratıcı kişilerin karmaşıklığı sevdiklerini, yargılarında bağımsız, kendine güvenen, oldukça başat bir kişiliğe sahip olduklarını ve baskı ve sınırlandırmalara karşı tahammülsüz olduklarını vurgular. Iraksak düşünme, düşüncede esneklik ve özgünlük, sorunlara karsı duyarlılık da yaratıcı bireylerin özellikleri olarak karsımıza çıkmaktadır.
10.Soru
Yazılı olsun ya da olmasın başı-ortası-sonu belli olan, bitmiş olan, çocukların kendilerinden fazla bir şey katamayacağı, bir öykü ya da durumun olduğu gibi, değişiklik yapılmadan ve aslına sadık kalınarak canlandırılmasına ne ad denir?
Rol içinde yazma |
Dramatizasyon |
Liderin rolde olması |
Rol oynama |
Doğaçlama |
Dramatizasyon, yazılı olsun ya da olmasın başı-ortası-sonu belli olan, bitmiş olan, çocukların kendilerinden fazla bir şey katamayacağı bir öykü ya da durumun olduğu gibi, değişiklik yapılmadan, aslına sadık kalınarak canlandırılmasıdır.
11.Soru
“Drama çalışmalarına katılmak için tiyatro yeteneğinin olması gerekmemekle birlikte drama çalışmaları bu yeteneği geliştirmektedir. Sürece katılmak esastır.” ifadesi dramanın hangi bileşeni için söylenebilir?
Konu/Plan |
Lider |
Katılımcı |
Teknik |
Mekan |
“Drama çalışmalarına katılmak için tiyatro yeteneğinin olması gerekmemekle birlikte drama çalışmaları bu yeteneği geliştirmektedir. Sürece katılmak esastır.” ifadesi dramanın "Katılımcı" bileşeni için söylenebilir.
12.Soru
Eğitimde drama ve drama kavramlar aynı amaçlar doğrultusunda işlevlere sahiptir ve kendilerine özgü teknikleri vardır. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi bu tekniklerin dışında farklı bir seçenektir?
Rol oynama |
Doğaçlama |
Rol değiştirme |
Lider seçme |
Donuk imge |
Eğitimde drama ve drama kavramlarının bugün bagımsız bir alan ve bir yöntem olan boyutları ve kendilerine özgü teknikleri vardır. Bunlar rol oynama, doğaçlama, rol değiştirme, rol içinde yazma, öğretmenin role girmesi, donuk imge gibi tekniklerdir. Lider seçilmez, her rol ve durum ortaktır. Rollerin değişimi söz konusudur.
13.Soru
Programdaki farklı derslerin aynı drama çatısı altında buluşup çocukların alanlar arasındaki bağlantıları görebildikleri drama modeli aşağıdakilerden hangisidir?
Yuvarlanan Rol |
İnsanı Keşfetmek için Drama |
Kişiliğin Yedi Boyutu |
Uzman Rolü Yaklaşımı |
Komisyon Modeli |
Heathcote’un dört drama modeli vardır ve bunlardan birincisi bireyi ve bireylerin sorunlarını merkeze alan, İnsanı Keşfetmek için Drama (Drama used to explore people); ikincisi sorunu merkeze alan, çocukların hayali bir problemi uzman rolü alarak çözdükleri Uzman Rolü Yaklaşımı (Mantle of Expert); üçüncüsü programdaki farklı derslerin aynı drama çatısı altında buluşup çocukların alanlar arasındaki bağlantıları görebilecekleri Yuvarlanan Rol (Rolling Role); ve sonuncu olarak da çocukların gerçek hayatları ile bağlantılı sorunları çözmek üzere kurdukları komisyon içinde olayı değerlendirdikleri ve genelde de süreçlerine dair bir rapor seklinde yazılı çalışma yaptıkları Komisyon Modelidir (Commission Model).
Brian Way Dramanın insanların bireysel gelişimiyle ilgili olduğunu belirtmiştir. “Yaratıcı drama anlayışı genel olarak “Kişiliğin Yedi Boyutu” olarak adlandırılan çembersel gelişim modelinden yola çıkarak, bu çember üzerindeki yedi noktanın asamalı ve uzun süreli yaratıcı drama uygulamalarıyla geliştirilmesi temeline dayanmaktadır.
14.Soru
- İnsanı keşfetmek için drama
- Anlayış için drama
- Dramatik oynama
- Egzersiz
- Tiyatro
Gavin Bolton, Peter Slade, Brain Way ve Heathcote ile beraber çalışarak kendi bakış açısını yakalamış ve drama çalışmalarını A, B, C, D tip olmak üzere dört başlık altında incelemiştir. Yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri bu tiplerden biri değildir?
Gavin Bolton, Peter Slade, Brain Way ve Heathcote ile beraber çalışarak kendi bakış açısını yakalamış ve drama çalışmalarını A, B, C, D tip olmak üzere dört başlık altında incelemiştir. Yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri bu tiplerden biri değildir?
I, II |
IV, V |
III |
I |
II |
Gavin Bolton drama çalışmalarını A-tipi: Egzersiz, B-tipi: Dramatik Oynama, C-tipi: Tiyatro, D-tipi: Anlayış için Drama olmak üzere dört başlık altında incelemiştir. İnsanı Keşfetmek İçin Drama Dorothy Heatcote’un dört drama modeli arasında yer alan modellerden biridir.
15.Soru
Bilişsel davranışları, duyuşsal özellikleri ve devinimsel becerileri kazandırmada bir öğretim yöntemi; duyuların eğitimiyle bütüncül bir estetik anlayış oluşturmada bir sanat eğitimi alanı; yaşanılan süreci betimlemede, açıklama ve kontrol edebilmede bir disiplin olarak değerlendirilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Çatışma |
Drama |
Bağlam |
Tema |
Öğrenme Alanı |
Drama bilişsel davranışları, duyuşsal özellikleri ve devinimsel becerileri kazandırmada bir öğretim yöntemi; duyuların eğitimiyle bütüncül bir estetik anlayış oluşturmada bir sanat eğitimi alanı; yaşanılan süreci betimlemede, açıklama ve kontrol edebilmede bir disiplin olarak değerlendirilir. Doğaçlama, rol oynama vb. tiyatro ya da drama tekniklerinden yararlanılarak, bir grup çalışması içinde, bireylerin bir yaşantıyı, bir olayı, bir fikri, kimi zaman bir soyut kavramı ya da bir davranışı, eski bilişsel örüntülerin yeniden düzenlenmesi yoluyla ve gözlem, deneyim, duygu ve yaşantıların gözden geçirildiği “oyunsu” süreçlerde anlamlandırılması, canlandırılmasıdır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dramada başlangıç aşamasındaki bir grupta oluşturulması hedeflenenlerden biridir?
Uyum ve güveni sağlama |
Aşırı özgüven oluşturma |
Belirli bir konunun derinlemesine işlenmesini sağlama |
Rol kabiliyeti yüksek olan katılımcıları tespit etme |
Grup çatışması oluşturma |
Yeni bir grubun başlangıç aşamasında kullanılan teknikler daha çok tanışma, grup dinamiği oluşturma, uyum ve güveni sağlamaya yönelik teknikler olur. İlerleyen aşamalarda belirli bir konunun derinlemesine işlenmesinde, sonlandırılmasında farklı teknikler tercih edilebilir.
17.Soru
Aşağıda verilen seçeneklerden hangisi "bitmemiş nesneler" tekniğinin özelliğidir?
Drama çalışmasında yer alan bir karaktere, verdiği bir karar ya da yapmış olduğu bir davranıştan dolayı sorular sorulması biçiminde ilerleyen bir tekniktir |
Çocuklar nesneler, mektuplar, raporlar, kostümler, oyuncaklar, kimlik belgeleri vb. dikkatle seçilmiş kişisel eşyalardan yola çıkarak bir karakter yaratırlar |
Gruba tamamlanmamış yazı, resim veya şema sunularak, onlardan bunu tamamlamaları veya bitmemesine sebep olan problemi çözmeleri istenir. |
Çocukların oluşturdukları karakterlerin aralarındaki mesafe onların ilişki türleri hakkında ipuçları verir |
Çocuklar roldeyken bir sorunun çözümüne yönelik liste oluştururlar |
Bitmemiş Nesneler: Bitmemiş nesnelerde, gruba tamamlanmamış yazı, resim veya şema sunularak, onlardan bunu tamamlamaları veya bitmemesine sebep olan problemi çözmeleri istenir.
18.Soru
Liderin drama etkinliği sırasında, grubun içinde grubun bir parçası olması ve role girerek drama sürecine doğrudan katıldığı drama tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Liderin rolde olması |
Düşünce takibi |
Sözsüz oyun |
Yaşam çemberi |
Rol kartları |
Düşünce Takibi: Bu teknik, karakterin düşüncelerinin dışavurumunu sağlar. Bir gruptaki bireyler canlandırmalarını yaparken bir pozisyonda donarlar. Lider o kişilere düşünce ve duygularını yüksek sesle ve birkaç cümleyle anlatmaları için soru sorar.
Sözsüz Oyun: katılımcıların duygu ve düşünceleri söz kullanmadan ifade etmeleridir.
Yaşam Çemberi: Parçalara bölünmüş kağıtların her birine karakterin evi, ailesi, sosyal yaşamı, okul yasamı ile ilgili bilgiler yazılır.
Rol Kartları: Liderin yazmış oldugu rol kartlarını çocuklara vererek kendilerine verilen kartlarda yazılanları dikkate alarak role girmeleridir.
Liderin Rolde Olması: Liderin, grubun bir parçası olarak ve role girerek drama sürecine doğrudan katılmasıdır. Liderin role girmesinin en önemli katkılarından biri çocukların motivasyonunu artırmasıdır. Süreci monotonluktan kurtarmak, çatışmayı yaratmak gibi durumlarda da liderin role girmesi etkili olabilir. Etkinliğin başında, çocukları davet etmek ya da toplamak, rolleri dağıtmak ve etkinliği başlatmak için yönlendirici olabilir. Ancak etkinlik başladıktan sonra lider de çocuklar gibi belirlediği bir role girebilir.
19.Soru
Her bireyde olan ve doğuştan getirilen özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Her bireyde olan ve doğuştan getirilen özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Yoğunlaşma |
Drama |
Yaratıcılık |
Esneklik |
Özgünlük |
20.Soru
Eğitimde drama programını kapsamlı bir şekilde telaffuz eden ilk kişi kimdir?
Harriet Finlay-Johnson |
Peter Slade |
Brian Way |
Henry Caldwell Cambringe |
Dorothy Heatcote |
Dramanın ilk uygulamaları bu okullarda görülmüştür. Eğitimde drama programını kapsamlı bir şekilde telaffuz eden ilk kişi ise okul müdürlüğü yapan Henry Caldwell Cambringe olmuştur (Çalışkan ve Karadağ, 2008).
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ