Çocuk Ve Drama Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Drama sürecinde olması gereken bazı ögeler vardır; bu ögeler olmadan etkili bir drama çalışmasından söz edilemez. Aşağıdakilerin hangisinde bu ögeler doğru olarak verilmiştir?
Çatışma/Gerilim ve Öğrenme Alanı/Tema |
Çatışma/Gerilim ve Bakış açısı /Çevre |
Çatışma/Gerilim, Bakış açısı /Çevre ve Öğrenme Alanı/Tema |
Bakış açısı /Çevre ve Öğrenme Alanı/Tema |
Bağlam, Öğrenme Alanı/Tema, Çatışma/Gerilim ve Bakış açısı /Çevre |
Drama sürecinde olması gereken bazı ögeler vardır; bu ögeler olmadan etkili bir drama çalışmasından söz edilemez. Akar-Vural ve Somers’a (2011; s.15-16) göre başlıca dramatik ögeler aşağıda açıklanmıştır;
Bağlam: “Dramada kimler yer alacak?”, “Ne oluyor?”, “Nerede ve hangi zamanda oluyor?”gibi temel soruların planlanmasıdır. Drama sürecinin ana hatları belirlenirken bu soruların yanıtları dikkate alınmalıdır.
Öğrenme Alanı/Tema: Öğrenme alanının gerektirdiği kazanımlara çocukların
ulaştırılabilmesi için ele alınacak sorunun seçimi büyük öneme sahiptir. Öğrenme
alanının öngördüğü kazanımlar, drama liderinin drama çalışmasını planlarken hangi
teknikleri, hangi materyalleri seçeceğini ve bunları ne şekilde sıralayacağına rehberlik etmektedir.
Çatışma/Gerilim: Gerilim, drama sürecinin başlamasında ve sürdürülmesinde
önemli bir itici güce sahiptir. Bu gerilim pek çok değişkenden kaynaklanabilir. Gizemli durumlar, üstesinden gelinmesi gereken güçlükler, acil çözülmesi gereken sorunlar,önceliklerin belirlenme güçlüğü gibi durumlar ve çatışmalar gerilimi yaratmaktadır. Bu gerilim durumu oluşturulurken, çocukların yaşamlarında karşılaşabilecekleri olaylar dikkate alınmalıdır.
Bakış açısı /Çevre: Drama çalışmasının planlanması sırasında dramada yer alacak karekterlerin bakış açısının ana hatları ile tasarlanması gerekir.
2.Soru
Drama tekniklerinden olan “dedikodu halkası”ndaki amaç aşağıdakilerden hangisidir?
Katılımcılardan birinin ya da liderin ortamda olmayan birisi ile görüşmesi şeklinde yapılması |
Grubun bir üyesinin, bir karakterin duygularını ve düşüncelerini yüksek sesle söylemesi |
Seyirci konumunda olan çocuklardan birinin süreci durdurup/dondurup, rolde olan çocuklardan birinin yerine geçmesi ve oyunun gidişine müdahale etmesi şeklinde uygulanması |
Üzerinde çalışılan hikâyeden etkilenen insanların bir araya gelerek, rol içinde konuşmalarını sağlaması |
Toplumsal konuları ele alması ve değişik yaklaşım ve çözümler üretmeye olanak sağlaması |
Üzerinde çalışılan hikâyeden etkilenen insanların bir araya gelerek, rol içinde konuşmalarını sağlamaktır. Halkanın etrafında söylentiler yayılırken, abartılı ha^le getirilerek çarpıklaştırılabilir. Dramanın daha ileri aşamaları için çatışmaları yaratmada etkili bir teknik olarak kullanılabilir.
3.Soru
Dramanın çalışmalarını planlarken ve uygularken liderin dikkat etmesi gereken ve çocuklar üzerinde olumsuz etki yaratabilecek faktör aşağıdakilerden hangisidir?
Aile katılımına önem verilmesi |
Olayların nerede, ne zaman geçtiği ve olaylarda kimlerin olduğu gibi durumların önceden belirlenmesi |
Dramada sonucun değil sürecin önemli olduğu |
İlk kim yaptı, ilk kim söyledi, en güzel kim yaptı gibi ifadelerin kullanımı |
Dramanın başarılı olabilmesinde eğitim ortamının düzenlenmesi |
Drama sürecinde ilk kim yaptı, ilk kim söyledi, en güzel kim yaptı gibi ifadeler çocukların heyecanla dramaya katılmalarını önlemektedir. Bu nedenle bu tür ifadelere yer verilmemelidir. Diğer seçeneklerde verilenler olumlu etkileyen, kazanımı iyi sonuçlar veren faktörlerdir.
4.Soru
Drama etkinlikleri çocuklara yaparak yaşayarak öğrenme olanağı sunan, çocukların aktif oldukları ve sanal bir gerçek dünyanın yaratıldığı bir süreçtir. Bu durum aşağıdakilerden hangi öğrenme modelini tanımlar?
Hareket yoluyla öğrenme |
Aktif öğrenme |
Etkileşim yoluyla öğrenme |
Yaşantılara dayalı öğrenme |
Sosyal öğrenme |
Drama etkinlikleri çocuklara yaparak yaşayarak öğrenme olanağı sunan, çocukların aktif oldukları ve sanal bir gerçek dünyanın yaratıldığı bir süreçtir. Bu durum yaşantılara dayalı öğrenme modelini tanımlar.
5.Soru
- Türk Dil uzmanıdır.
- 1965’te “Uygulamalı Dramatizasyon” isimli bir kitapçık yayınlamıştır.
- Dramatizasyonu çocukların taklit güçlerine dayanan doğal bir öğrenme olarak tanımlamış ve çocukların çevresinde genellikle dramatizasyon sürecinin içinde yer aldığını vurgulamıştır.
Yukarıda özellikleri verilen dramanın Türkiye'deki öncüsü aşağıdakilerden hangisidir?
Selahattin Çoruh |
Emin Özdemir |
Tamer Levent |
İnci San |
İsmail Hakkı Baltacıoğlu |
Türk Dil uzmanı olan Emin Özdemir Pamukpınar Köy Enstitüsü, Gazi Eğitim Enstitüsü Edebiyat Bölümü’nden mezun oldu. Emin Özdemir’in 1965’te yayınladığı “Uygulamalı Dramatizasyon” isimli bir kitapçığın sınıfta dramatizasyon bölümünde “hangi türlüsü olursa olsun dramatizasyonun temel gereği eğlendirerek öğretmektir” sözleri yer almaktadır (Özdemir, 1965). Bu kitap kılavuz özelliği taşımaktadır. İçeriğinde çocuklara yönelik parmak oyunu, sözsüz dramatizasyon, (metinden) bağımsız dramatizasyon, (metne) bağlı dramatizasyon, kukla oyunu gibi drama türleri sıralanmıştır. Özdemir bu dramatizasyon türlerini açıklayarak, içerik özelliklerini anlatmaya, uygulanabilmesi için ipucu vermeye çalışmıştır (Çebi, 1996). Dramatizasyonu çocukların taklit güçlerine dayanan doğal bir öğrenme olarak tanımlamış ve çocukların çevresinde genellikle dramatizasyon sürecinin içinde yer aldığını vurgulamıştır. Temel amacının eğlendirerek öğretme olması gerektiğini ve sınıf içerisinde çeşitli derslerde kullanılmasını belirtmiştir (Adıgüzel, 2012).
6.Soru
Drama sürecinde çalışılacak konunun nerede, ne zaman geçtiğinin ve dramada kimlerin olduğunun belirlenmesi aşağıda yer alan hangi dramatik öğenin kapsamında yer almaktadır?
Öğrenme Alanı / Tema |
Bağlam |
Gerilim / Çatışma |
Bakış Açısı / Çevre |
Araç gereç |
Bağlam, drama sürecinin ana hatlarını belirlerken, kim, ne, nerede, ne zaman gibi temel soruların planlanmasını içerir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dramanın bileşenleri arasında yer almamaktadır?
Lider |
Ortam |
Araç ve gereçler |
Katılımcı |
Değerlendirme |
Drama çalışmalarında lider ve katılımcıların olmadığı bir drama çalışması düşünülemez. Lider dramayı planlarken dramanın gerçekleseceği ortam ve kullanılacak araç ve gereçleri de yazılır. Bu durumda drama sürecinin lider, katılımcılar, ortam, araç ve gereçlerden oluşan ve birbirini tamamlayan çeşitli bileşenlerden oluştuğu söylenebilir. Değerlendirme ise dramada uygulama aşamalarından biridir ve dramanın bileşenlerinden değildir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama çalışmalarında kaçınılması gereken durumlara bir örnektir?
İlk kim yaptı, ilk kim söyledi, en güzel kim yaptı gibi ifadeler kullanmak |
Çocukların da plan yapma sürecine katılımını sağlamak |
Çocuğun beş duyusunu kullanabildiği etkinlikler planlamak |
Okul öncesi dönem çocukları için renk, çiçek, hayvan vs. isimleri verme gibi yöntemler kullanmak |
Kazananı ve kaybedeni belirlemek |
Drama çalışmalarında kazanan ya da kaybeden olmamalıdır. Günümüzde çocuklara birçok alanda birbirleri ile rekabet hâlindedirler. Oysa bireyin kendisini baş- kası ile karşılaştırması doğru değildir. Önemli olan kendi yapabildiklerini geliştirmeye yönelik çaba harcamasıdır. Bu nedenle çocuğu rekabete yöneltecek oyunlara yer verilmemesinin gerekli olduğu söylenebilir
9.Soru
- Isınma aşaması
- Planlama aşaması
- Esas çalışma aşaması
- Değerlendirme aşaması
Yukarıdakilerden hangileri dramanın uygulama aşamalarındandır?
I ve III |
II ve IV |
I, II ve III |
I, III ve IV |
II, III ve IV |
Drama sürecinde yer alan uygulama aşamaları; ısınma, esas çalışma/canlandırma, değerlendirme çalışmalarıdır. Doğru cevap D şıkkıdır.
10.Soru
"Drama sürecinde, ana karakterin karşılaştığı herhangi bir ikilem ya da içinden çıkamadığı durum ................... tekniği ile ele alınabilir." ifadesinde bahsedilen teknik aşağıdakilerden hangisidir?
Bilinç koridoru |
Duvardaki rol |
Forum tiyatro |
Düşünce takibi |
Aradaki boşuk |
Drama sürecinde, ana karakterin karşılaştığı herhangi bir ikilem ya da içinden çıkamadığı durum bilinç koridoru tekniği ile ele alınabilir. Çocukların yüzleri birbirine dönük olacak şekilde karşılıklı iki sıra hâlinde dizilirler. Ana karakter, çocukların oluşturduğu iki sıra arasında yürür ve bu sırada çocuklar kahramanın karar veremediği konuda kendi görüşlerini söylerler. Bu görüş karşı görüş ya da destekleyen görüş şeklinde olabilir. Çocukların her biri değişik düşünce ve duyguları yansıtan birer cümle söyleyerek karakterin vicdanının sesi olurlar. Koridor boyunca önerilen düşünceler ve duygusal uyarımlar, karakterin bir karara varmasına yardımcı olur. Ana karakter geçidin sonuna ulaştığında kararını verir. Doğru Cevap A'dır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcılığı, “Problemlere ve eksikliklere karşı duyarlı olma, bunları belirleme, çözümler arama tahminler yapma ve hipotezler kurma ya da hipotezleri değiştirme, çözüm yollarından birini seçme ve deneme, yeniden deneme, daha sonra da sonuçları ortaya koyma” olarak tanımlamaktadır?
Guilfort |
Barron |
Torrance |
Lendau |
Deroche |
Torrance, yaratıcılığı problemlere ve eksikliklere karşı duyarlı olma, bunları belirleme, çözümler arama tahminler yapma ve hipotezler kurma ya da hipotezleri değiştirme, çözüm yollarından birini seçme ve deneme, yeniden deneme, daha sonra da sonuçları ortaya koyma olarak tanımlamaktadır.
12.Soru
Gruba tamamlanmamış yazı, resim veya şema sunularak, onlardan bunu tamamlamaları veya bitmemesine sebep olan problemi çözmeleri istenilen teknik aşağıdakilerden hangisidir?
Buz Dağı. |
Bitmemiş Nesneler. |
Sıcak Sandalye. |
Mektup. |
Liste Yapma. |
Bitmemiş Nesneler: Bitmemiş nesnelerde, gruba tamamlanmamış yazı, resim veya
şema sunularak, onlardan bunu tamamlamaları veya bitmemesine sebep olan problemi çözmeleri istenir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama tekniklerinin kullanımı hakkında doğru bilgi içerir?
Teknikler drama sürecinde her zaman amaç olarak kullanılmalıdır. |
Tekniklerin yapıları birbirleriyle aynıdır. |
Her bir tekniğin hangi amaçla kullanıldığının bilinmesi gereklidir. |
Teknikleri kitaplardan okumak veya başka bir liderden duymak yeterlidir. |
Teknik kullanmada herhangi bir eğitsel amacın olmaması olağandır. |
Her bir tekniğin hangi amaçla kullanıldığının bilinmesi drama sürecine katkı sağlar. Bir drama çalışmasında ne kadar sayıda teknik kullanılacağı, tekniklerin nasıl kullanılacağı ve hangi amaca ya da amaçlara hizmet edeceğinin farkında olunmalıdır. Grubu oluşturan bireylerin özellikleri de tercih edilecek teknik ya da teknikler üzerinde etkili olacaktır. Bu nedenle her grubun birbirinden farklı olduğu, her grubu oluşturan bireylerin de birbirinden farklı olduğu unutulmamalı ve süreçte kullanılacak tekniklerde bu farklılıklar dikkate alınmalıdır. Doğru cevap C'dir.
14.Soru
"Bu teknik genellikle grup halinde hastalıkları tedavi etmek amaçlı uygulanan bir terapi yöntemidir. Gerçeği dramatik yöntemler kullanarak bulmaya ve incelemeye çalışırken aynı zamanda bireylere başkaları ile olan ilişkilerini gözden geçirme olanağı verir.''
Yukarıda özellikleri verilen teknik aşağıdakilerden hangisidir?
Psikodrama |
Sosyodrama |
Yaratıcı Drama |
-Mış Gibi Yapmak |
Dramatik Durum |
Psikodrama genellikle grup hâlinde hastalıkları tedavi etmek amaçlı uygulanan bir terapi yöntemidir. Psikodramada amaç psikodramatik yöntemler kullanarak gerçeği bulmaktır. Örneğin, içine kapanık çocuklar psikodrama sayesinde kendilerini daha rahat ifade ederler, başkalarının kimliğine bürünerek kendi sorunlarının farkına varırlar ve çözüm bulmaya çalışırlar. Psikodrama “gerçeği dramatik yöntemler kullanarak bulmaya ve incelemeye çalışırken aynı zamanda bireylere başkaları ile olan ilişkilerini gözden geçirme, bu ilişkilerde yaşadıkları sorunları anlatma ve tanıma yeteneğini geliştirme, alternatif çözüm yollarının farkına varma, bu alternatierden birisini seçme ve ona göre davranma becerisini artırma olanağı verir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
15.Soru
Drama ile tiyatroyu ayıran kimdir?
Franz Cizek |
Dorothy Heatcote |
Peter Slade |
Brian Way |
Gavin Bolton |
Brian Way II. Dünya Savaşı sırasında olumsuz yaşantılar edinen ve zorluklara maruz kalan çocuklara drama yolu ile yardımcı olmaya çalışmıştır. Way, drama ile tiyatroyu kesinlikle ayırır. Ona göre tiyatro seyirciler için oynanır. Dramada ise seyirci değil katılanların kendi yaşantıları önemlidir. Way’e göre çocuğa kesin roller ver- mek ve çocuğu belli davranış kalıplarına hapsetmek zararlıdır. Drama çocuğu geliştirmek içindir; dramayı geliştirmek için değildir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yeni bir grubun başlangıç aşamasında kullanılan tekniklerden biri değildir?
Tanışma |
Grup dinamiği oluşturma |
Uyum sağlama |
Güven oluşturma |
Planlama |
Tekniklerin yapıları birbirinden farklıdır ve bu yapılar dikkate alınarak tekniğin sürecin neresinde kullanılacağına karar vermek gerekmektedir. Dramanın farklı aşamalarında kullanılan tekniklerin içerik ve yapı olarak birbirinden farklı olması söz konusu olabilir. Ayrıca, yeni bir grubun başlangıç aşamasında kullanılan teknikler daha çok tanışma, grup dinamiği oluşturma, uyum ve güveni sağlamaya yönelik teknikler olurken, ilerleyen aşamalarda belirli bir konunun derinlemesine işlenmesinde, sonlandırılmasında farklı teknikler tercih edilebilir. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dramada kullanılan doğaçlama tekniğinin özelliklerinden biridir?
Liderin, grubun bir parçası olarak ve role girerek drama sürecine doğrudan katılmasıdır. |
Drama etkinliği sırasında farklı rolleri oynayan çocukların rollerini değiştirmeleridir. |
Lider bazen çocuklara rolüne girecekleri kişinin ya da varlığın özellikleri ya da bulunduğu ortam hakkında bilgilerin yazılmış olduğu rol kartlarını verir. |
Çocukların ele alınan içerik doğrultusunda ve canlandırılan roldeki kişinin ağzından rapor, mektup, kartpostal, çağrı yazısı, mahkeme karar yazısı, toplantı duyurusu vb. yazmalarıdır. |
Atölye ortamında katılımcıların sonucunu öngörmeden, içten geldiği gibi rol oynayarak olayları olguları araştırma ve inceleme tekniğidir. |
Dramada kullanılan iki temel teknikten birisi doğaçlamadır. Dramada birkaç teknik hariç, hangi teknik uygulanırsa uygulansın sonuçta doğaçlama yapılmaktadır. Doğaçlama, atölye ortamında katılımcıların sonucunu öngörmeden, içten geldiği gibi rol oynayarak olayları olguları araştırma inceleme tekniği olarak ifade edilmektedir.
18.Soru
Liderin çocuklardan hikayedeki bir karakter in ağzından mektup yazmalarını istemesi hangi tekniğe örnek olarak gösterilebilir?
Mektup |
Rol içinde yazma |
Doğaçlama |
Özel mülkiyet |
Dramatizasyon |
Çocukların, ele alınan içerik doğrultusunda ve canlandırılan roldeki kişinin ağzından rapor, mektup, kartpostal, çağrı yazısı, mahkeme karar yazısı, toplantı duyurusu vb. yazmalarıdır. Çocuklar bunu birbirinden ayrı ayrı yapabilecekleri gibi, ikili, üçlü gruplar hâlinde ya da tek bir grup olarak da yapabilirler
Doğru Cevap B'dir.
19.Soru
Aşağıdakilerin hangisinde üst düzey bilişsel beceriler içerir?
Eleştirel düşünme, yaratıcılık, Iraksak düşünme ve iletişim. |
Eleştirel düşünme, Yaratıcı düşünme, Problem çözme ve Iraksak düşünme. |
Eleştirel düşünme, Yaratıcı düşünme, Problem çözme, Empati kurma ve İletişim. |
Eleştirel düşünme, Yaratıcı düşünme, Problem çözme, Iraksak düşünme ve İletişim. |
Eleştirel düşünme, Yaratıcı düşünme, Problem çözme, Iraksak düşünme, Empati kurma ve İletişim. |
Üst düzey Bilişsel Beceriler:
Eleştirel düşünme,
Yaratıcı düşünme,
Problem çözme,
Empati kurma
İletişim.
20.Soru
Eğitimde drama hangi ülke üzerinden diğer ülkelere yayılmıştır?
Norveç |
Finlandiya |
İngiltere |
Danimarka |
İsveç |
Eğitimde drama, İngiltere üzerinden Avrupa’da ve Kuzey Avrupa ülkelerine özellikle Dorothy Heathcote’un uluslararası atölye çalışmaları ile İngilizce konuşan diğer ülkelere de yayılmış, okulların eğitim programlarında yer almıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ