Çocuk Ve Oyun Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özellikle grup halinde oynayan çocukların oyunlarına bir anlam vermek ve değerlendirmek amacıyla yapılır?
Anekdot kaydı |
Olaya dayalı örneklem |
İşaretleme listeleri |
Gelişigüzel gözlem |
Sistemli gözlem |
Yetişkinlerin plansız olarak yaptıkları gözlemlere gelişigüzel gözlem denir. Oyunu gözlemlemek için ise daha planlı ve sistemli gözlem yapmak gerekir. Yetişkinin gözleme başlamadan önce gözlem sürecinde neye bakması gerektiğine ve gözlem verilerini nasıl kaydedeceğine karar vermesi gerekir. Ancak sistemli gözlem ile özellikle grup halinde oynayan çocukların oyunlarına bir anlam vermek ve değerlendirmek mümkün olur.
2.Soru
"Tek bir kullanım şekli olan oyuncak ya da materyaller kapalı uçlu materyaller olarak adlandırılırken; çok farklı şekillerde kullanılabilen ve kullanım seçenekleri oldukça fazla olan materyaller ise açık uçlu materyaller olarak adlandırılmaktadır."
Aşağıdaki materyaller türlerinden hangisi kapalı uçlu bir materyaldir?
Beceri ve kavram materyalleri |
Manipülatif materyalleri |
Yapı materyalleri |
Doğal ve günlük hayatta kullanılan nesneler |
Kendini ifade etmeyi sağlayan materyalleri |
Beceri ve kavram materyalleri, ürün odaklı ve kapalı uçludur. Nasıl yapılacakları belli olduğu ve tek bir kullanım şekilleri olduğu için yaratıcılığı ve ıraksak düşünmeyi desteklemezler. Çocuklar bu materyalleri kullanarak el-göz koordinasyonu, ince motor beceriler, sıralama, sınıflama, sayma gibi becerileri geliştirirler. Günlük yaşam ve özbakım materyalleri, eşleştirme veya sıralama yapmayı sağlayan materyaller, çeşitli kart oyunları, yap-bozlar, resimli kavram kitapları, boncuk dizme setleri bu tür materyallere örnektir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okul öncesi fen eğitimi alt alanlarından bilim ve teknolojide gerçekleşir?
Çocuk, nesne, organizma ve olaylarla ilgili olarak fikirler ve açıklamalar sunar |
Hareketle ilgili kelimeleri anladığını gösterir |
Yakın çevresindeki ses ve renk kaynaklarını araştırır |
Nesnelerin insan yapımı ya da doğal diye sınıflanabileceğini araştırır |
Nesneleri farklı şekillerde hareket ettirmenin yollarını araştırır |
A, B, C ve E şıklarındaki kazanımlar fizik ile ilgili, B şıkkındaki kazanım bilim ve teknoloji ile ilgilidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dış mekanda geçirilen zaman ile ilgili olarak öğretmenlerin kaçınması gereken bir tutumdur?
Dış mekânda geçirilen süreyi kendileri için bir mola zamanı olarak değerlendirmek |
Çocuklarla etkileşimde bulunarak oyunun niteliğini arttırmak |
Oyunları sırasında çocukların güvende olduğundan emin olmak |
Çocukların merak duygularını yüksek tutmada onları desteklemek |
Yaratıcı oyunu destekleyen uyarıcı bir çevre hazırlamak |
Okul öncesi öğretmenlerinin dış mekân oyunları süresince çocukların serbest oyun oynamasına izin vererek bu zamanı bir mola gibi kullanmaları, bu sürenin keşif ve etkileşimin yanı sıra bitkiler, hayvanlar, mevsimler ve hava koşulları gibi yaşamla ilgili pek çok şeyin öğretilmesinde kullanılmamasına ve değerli bir fırsatın boşa gitmesine neden olacaktır.
5.Soru
Özel gereksinimi olan çocukların arkadaşlarının oyuna katılmasını sağlamanın temel ilkeleri ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Başlangıç döneminde birlikte oynanacak gönüllü 4-5 çocuğun katılımıyla bir oyun grubu oluşturulur. |
Çocuklara özel gereksinimi olan arkadaşlarına nasıl yardım edip iletişim kurabilecekleri açıklanır. |
Oyunun nerede, hangi saatte, kimlerle oynanacağı öğretmen tarafından önceden planlanır. |
Özel gereksinimi olan çocukla öğretmen oyunu önceden birlikte çalışır. |
Diğer çocuklarla oyun sırasında öğretmen özel gereksinimi olan çocuğun hemen arkasında yer alır. |
Alan yazında özel gereksinimi olan çocuğun arkadaşlarının oyununa katılımında başlangıçta tek bir akranla oyun oynama önerilmektedir. Ancak çocuk sayısının kalabalık olduğu sınıflarda böyle bir düzenleme yapmak mümkün olmayabilir. Özel gereksinimi olan çocuklar başlangıçta 2-3 normal gelişim gösteren çocuğun katılımıyla oluşturulan bir oyun grubuna katılmalıdırlar. A seçeneğindeki 4-5 çocuk ifadesi yanlıştır.
6.Soru
Aşağıdaki bilimsel süreçlerin hangisinde birey gözlemlerini ya da bir durumun neden gerçekleşmiş olabileceğini açıklamak için mevcut bilgileri kullanır?
Gözlem yapma |
Sınıflama |
Hipotez oluşturma |
Tahminde bulunma |
İletişim |
Gözlem yapma sürecinde bütün duyular kullanılarak veri toplanır, sınıflama sürecinde nesne, yaşantı ve fikirler anlamlı bir şekilde gruplanır, tahminde bulunma sürecinde bir hipoteze dayalı olarak ne olacağı tahmin edilir, iletişim sürecinde ise bilgi paylaşılır ve tartışılır. Hipotez oluşturmada ise hangisinde birey gözlemlerini ya da bir durumun neden gerçekleşmiş olabileceğini açıklamak için mevcut bilgileri kullanır.
7.Soru
Normal gelişim gösteren akranlarıyla karşılaştırıldığında çevrenin keşfinde gecikme, daha az ayrıntılı oyun rutinleri, taklit ve sembolik oyunda gecikme gibi farklılıkları olan yetersizlik grubu aşağıdakilerden hangisidir?
İşitme yetersizliği olan çocuklar |
Ortopedik yetersizliği olan çocuklar |
Dil ve konuşma güçlüğü olan çocuklar |
Görme yetersizliği olan çocuklar |
Otizmli çocuklar |
Görme yetersizliği olan çocukların temel sorunları görme duyularının sınırlılığıdır. Bu sınırlılık nedeniyle oyunlarında yukarıda bahsi geçen farklılıklar gözlenmektedir.
8.Soru
Öğretmenin çocuklara sayıları onluk ve beşliklere ayırarak işlem yapabileceklerini öğretmesi, 6 sayısının 5+1, 3+3, 2+4’ten oluşması gibi işlemleri öğretmesi, ileride çocukların problem çözümlerinde kolaylık sağlar. Bu sayısal yetkinlik, standartlar kapsamındaki hangi temel matematik kavramı ile ilgilidir?
Oluşturma/ayrıştırma (parça/bütün) |
Karşılaştırma ve sıralama |
Ekleme/çıkarma |
Gruplama ve yer değeri |
Ölçme |
6 sayısının 5+1, 3+3, 2+4’ten oluşması, sayıların onluk ve beşliklere ayrılması ‘oluşturma/ ayrıştırma,’ kavramıyla ilişkilidir ve parça/bütün kavramlarının yerleşmesinde önemli olan işlemlerdir. Çocuklar deneyim kazandıkça belirli bir rakamı oluşturan alt sayılara ilişkin farkındalıkları artar.
9.Soru
Oyunun yapılandırılması ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Oyun sırasında uzun cümleler kullanmaktan kaçınılmalıdır. |
Çocuk davranışı sergilediğinde “Yaşa, Çak, Harika” gibi sosyal ödüllendirme yöntemleri kullanılmalıdır. |
Başlangıçta oyun rutini sadece iki ya da üç davranışı içermelidir. |
Özel gerekesinimli çocuk, arkadaşlarını görecek şekilde, öğretmen ise onun karşısında sınıfa arkası dönük oturmalıdır. |
Çocuğun aynı davranışı yapması için “Böyle yap.” yönergesini verilebilir. |
Bireysel çalışma sırasında özel gereksinimi olan çocuğun dikkatini normal gelişim gösteren akranları dağıtabilir. Bu nedenle özel gereksinimi olan çocuk onlara sırtı dönük olacak şekilde oturtulmalı, öğretmen de diğer çocukları rahatlıkla görebileceği şekilde özel gereksinimi olan çocuğun tam karşısına oturmalıdır. Böylece diğer çocuklar bir sorun yaşadığında hemen fark edip müdahale edebilir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çocuğun duygularını veya düşüncelerini mimikleri, davranışları veya nesnelerle ifade ettiği hayali oyunlardır?
Sembolik oyun |
Fonksiyonel oyun |
İşbirlikçi oyun |
Yapı oyunları |
Yalnız oyun |
Sara Smilansky (1968) çocukların oyun gelişiminde dört evreden geçtiklerini gözlemlemiştir. Bu evreler: duyusal-motor oyun, sembolik oyun, yapı oyunları ve kurallı oyunlardır. Duyusal-motor oyun çocukların büyük ve küçük kaslarını özgürce hareket ettirdiği ve duyularını kullandığı oyunlardır. Sembolik oyun çocuğun duygularını veya düşüncelerini mimikleri, davranışları veya nesnelerle ifade ettiği hayali oyunlardır. Yapı oyunları; fonksiyonel oyunda olduğu gibi duyusal motor etkinlik etrafında odaklanır, fakat yapı oyunlarında bir ön planlama vardır. Kurallı oyunlarda, oyunun kuralları oyuna başlamadan önce belirlenir. Çocukların bu kurallara uyması beklenir.
11.Soru
Zihin yetersizliği olan çocukların öğrendikleri oyunlar karmaşık gelebilir. Bu nedenle öğrendikleri oyunları ne yapma eğilimindedirler?
İzleme |
Dinleme |
Tekrarlama |
Kabullenmeme |
Yapmama |
Zihin yetersizliği olan çocuğa bu durum karmaşık gelebilir. Öğrendikleri oyunları tekrarlama eğilimindedirler.
12.Soru
Dört-sekiz yaş çocuklarının şekillerden kompozisyon yaratma becerilerinin gelişimsel basamaklarının hangisinde çocuk deneme-yanılma yoluyla şekilleri oluşturmak istedikleri resme uygun şekilde bir araya getirirler?
Kompozisyon öncesi |
Parça birleştirme |
Resim yapma |
Şekil oluşturma |
İkame kullanma |
Resim yapma basamağında çocuk deneme-yanılma yoluyla şekilleri oluşturmak istedikleri resme uygun şekilde bir araya getirirler ve farklı şekilleri tek bir görevi görmek üzere birleştirebilirler.
13.Soru
Günümüzde çocuk gelişimi ve çocuk eğitimine ilişkin ürettiği fikirleri ve çocukların
bulundukları ortam ve etkileşim içerisinde oldukları materyallere ilişkin geliştirdiği tasarımları yaygın olarak kullanılan eğitimci aşağıdakilerden hangisidir?
Lev Vygotsky |
David Elkind |
Friedrich Wilhelm Froebel |
Maria Montessori |
Jean-Jacques Rousseau |
Montessori’nin çocuk gelişimi ve çocuk eğitimine ilişkin ürettiği fikirler ve çocukların
bulundukları ortam ve etkileşim içerisinde oldukları materyallere ilişkin geliştirdiği tasarımlar değer görmüş ve günümüzde yaygın olarak kullanılmaktadır
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özel gereksinimi olan bir çocuğun oyun rutini oluştuktan sonra, oyuna yeni eylemler eklemek için kullanılabileceği ipuçları arasında yer almaz?
Jest/mimik ipucu |
İşaret ipucu |
Resimli/iki boyutlu ipucu |
Sayısal ipucu |
Model ipucu |
Jest/mimik ipucu, işaret ipucu, resimli/iki boyutlu ipucu, model ipucu, sözel ipucu ve fiziksel ipucu özel gereksinimi olan bir çocuğun oyun rutini oluştuktan sonra oyuna yeni eylemler eklemek için kullanılabilecek ipuçlarıdır.
15.Soru
Serbest oyun zamanına ilişkin hangisi doğrudur?
Çocukların öğretmen desteğinden uzak oradan oraya savruldukları bir zaman dilimidir. |
Öğrenmeye yönelik motivasyonun yer almadığı bir zaman dilimidir. |
Zengin öğrenme fırsatlarından uzak bir zaman dilimidir. |
İnformal olarak kazanılmış temel becerilerin sergilendiği bir zaman dilimidir. |
Öğretmenlerin sınıf dışında olduğu bir zaman dilimidir. |
Serbest oyun zamanı, hâkim anlayışın aksine, çocukların öğretmen desteğinden uzak, oradan oraya savruldukları bir zaman dilimi değil, öğrenmeye yönelik motivasyonu artıran, informal olarak kazanılmış temel becerilerin sergilendiği zengin öğrenme fırsatları sunan kurum temelli eğitimin önemli bir parçası olan olmazsa olmaz bir zaman dilimidir.
16.Soru
Karl Groos’a göre hayvanlar ve insanlarda oyun dürtüseldir. Bu yaklaşımı hangi kuram içerisinde yer alır?
Yetişkinlik hayatına hazırlık kuramı |
Tekrarlama kuramı |
Rahatlama ve eğlenme kuramı |
Fazla enerji tüketimi kuramı |
Bilişsel kuram |
Yetişkinlik hayatına hazırlık kuramının öncülerinden Groos’a göre hayvanlar ve insanlarda oyun dürtüseldir. Dürtüsel davranışlar eğitilir, arıtılır ve sonunda insanların mesleki, kişisel ve sosyal başarılar elde etmek için kullanacakları beceri, düşünce ve tutumlara dönüşür. Oyunun en temel ögesi keyif almaktır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi otizmli çocukların tipik oyun özelliklerindendir?
Nesneleri sallama, vurma gibi daha çok işitsel oyunlar oynama |
Her türlü oyuncağı işlevine göre kullanma ve oynamada herhangi bir zorluk çekmeme |
Bebeği giydirme gibi ince motor becerileri gerektiren hareketleri yapma güçlüğü |
Sembolik oyunlar oynayıp nesne ve kişilere kolaylıkla roller ve insani duygular yükleme |
Arabayı ileri geri hareket ettirmek yerine tekerleklerini döndürme gibi oyuncaklarla işlevleri dışında oynana |
Otizmli çocuklar kendiliklerinden oyuncakları işlevlerine uygun şekilde oynamada zorlanırlar. Örneğin arabayı yerde ileri geri hareket ettirmek yerine, sadece tekerleklerini döndürebilirler, arabanın kapılarını açıp kapayabilirler ya da nesneleri gözünün önünde ileriye geriye hareket ettirirler. Oyuncakların sadece tek bir özelliği ile ilgilenirler.
18.Soru
I. Rastlantısal vuruş
II. Planlı ürün yapma ve adlandırma
III. Detaylar ekleme
IV. Birden fazla ürünü birleştirme
V. Gerçekçi semboller
Yukarıdakilerden hangileri kil ve oyun hamuru ile oyunda görülen gelişimsel basamaklar arasında yer almaktadır?
I ve II |
II ve IV |
III, IV ve V |
II, III, IV ve V |
Hepsi |
Kil ve oyun hamuru ile oyunda görülen gelişimsel basamaklar aşağıda sunulmuştur:
1. Rastlantısal vuruş. Duyusal motor bir deneyim olarak rastgele oyun hamuruna/ kile vurur ve vurma davranışından zevk alır.
2. Kontrollü vuruş. Çocuk henüz hamur ya da kili bir ürün oluşturmak için kullanmaz. Sadece avucunda sıkma, elleriyle çekme, itme, vurma gibi duyusal motor davranışlar gösterir.
3. Planlı ürün yapma ve adlandırma. Çocuk oyun hamuru ya da kili elinde ya da masada yuvarlayarak çubuk ya da top şekline getirebilir. Çocuk planlı ürün yapmaya başlar ve yaptığı ürünü adlandırır. Örneğin çocuk oyun hamuruna şekil vererek kurabiye yaptığını söyler.
4. Detaylar ekleme. Çocuk yaptığı çubuk, yuvarlak ya da daireye parçalar ekler. Daireye göz, ağız, kol, bacak gibi vücut parçalarını ekler.
5. Birden fazla ürünü birleştirme. Birden fazla ürünü birleştirerek daha gelişmiş bir ürün ortaya çıkarır. Örneğin, atın, arabanın ya da motosikletin üstüne insan yapması gibi.
6. Gerçekçi semboller. Son aşamada çocuk daha detaylı ve aslına uygun, gerçekçi semboller yapar.
19.Soru
Görme yetersizliği olan çocukların akranlarına oranla daha çok yalnız oynamayı tercih ettikleri ve genellikle nasıl oyun rutinleri sergilediklerini gözlemlemiştir?
sallama, vurma gibi fiziksel hareket ve işitsel uyarım sağlayan oyun rutinleri |
sallama, vurma gibi fiziksel hareket ve dokunma uyarımı sağlayan oyun rutinleri |
sallama, vurma gibi fiziksel hareket ve ezberleme uyaran oyun rutinleri |
sallama, vurma gibi fiziksel hareket ve zevk veren rutinler |
sallama, vurma gibi fiziksel hareket ve tekrar edici oyun rutinleri |
Görme yetersizliği olan çocukların akranlarına oranla daha çok yalnız oynamayı tercih ettikleri ve genellikle nesneleri sallama, vurma gibi fiziksel hareket ve işitsel uyarım sağlayan oyun rutinleri sergilediklerini gözlemlemişlerdir.
20.Soru
Oyun çocuk için aşağıdakilerden hangisi yada hangilerini ifade eder?
I. Çevreyle iletişim kurduğu bir uğraşıdır.
II. Gelecekte kullandığı bazı becerilerin alıştırmasını yapar
III. En başarılı olmak için yarıştığı alandır.
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
Hepsi |
En başarılı olmak için yarıştığı bir alan değildir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ