Dijital İletişim ve Yeni Medya Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Pac Man dirseği”, “video bileği”, “Nintendinitis” gibi ad tamlamaları aşağıdakilerden hangisini ifade eder?
Dijital oyun geliştirme egzersizleri |
Dijital oyun oynama pratikleri |
Oyun oynamayı mümkün kılan ekipmanlar |
Oyun oynamadan kaynaklı fiziksel rahatsızlıklar |
Sanal oyundaki oyun karakterinin özellikleri |
“Pac Man dirseği”, “video bileği”, “Nintendinitis” gibi ad tamlamaları oyun oynamadan kaynaklı fiziksel rahatsızlıkları tanımlamaktadır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Daniel Katz, Graeme Burton ve Denis McQuail'e göre kitle iletişim araçlarının bireyler açısından fonksiyonlarından biri değildir?
Bilgilendirme |
Konsolide etme |
Kültürel devamlılık |
Toplumsallaştırma |
Eğlendirme |
Daniel Katz, Graeme Burton ve Denis McQuail'e göre kitle iletişim araçlarının bireyler açısından fonksiyonları şunlardır:
- Bilgilendirme
- Kültürel devamlılık
- Toplumsallaştırma
- Eğlendirme
- Kamuoyu yaratma
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi markalar için Facebook stratejilerini belirlemede faydalı olabilecek dijital stratejileri arasında yer almaz?
Buluşmalar organize etmek. |
Diğerlerinin profillerine yorum yazmak. |
Mevcut blogu Facebook’tan desteklemek. |
Olumsuz geri bildirimleri kaldırmak. |
Sosyal imleme girişlerini duyurmak. |
Geri bildirim yoluyla Facebook sayfaları paylaşımın ve katılımın hızlı ve devamlı olduğu ortamlardır. Bu nedenle müşterilerden belli bir hizmet veya ürün hakkında geri bildirim almak mümkündür. Yaratıcı olmak ve müşterilere değer sağlamak önemlidir. Bu sayede kritik konular hakkında müşterilerin fikri alınarak işi geliştirmek adına bilgi toplanabilir. Geri bildirim gelişme yolu olarak görülmelidir. Doğru cevap D’dir.
4.Soru
I. Başarı
II. Dahil olma
III. Toplumsallık
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Nick Yee'nin (2006), çevrimiçi oyun oynama pratiklerini ve oyuncuların bu konudaki motivasyonlarını ele aldığı başlıklardandır?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Nick Yee (2006), çevrimiçi oyun oynama pratiklerini ve oyuncuların bu konudaki
motivasyonlarını 3 temel başlık altında ele almıştır ki, bunlar: başarı, toplumsallık ve dahil olmadır.
5.Soru
“Yoksullar enformasyon ve iletişim teknolojilerine erişimde, zenginlere göre daha dezavantajlı. Bu durum ise zenginle yoksul arasındaki sosyo-ekonomik eşitsizliği, adaletsizliği daha da artırıyor, artıracak. Dolayısıyla, örneğin eğitimde fırsat eşitliği için, düşük gelirli ailelerin çocukları zengin çocuklarının gerisinde kalmasın diye, devlet okullarında teknolojiye yatırım yapılması gerekiyor”.
Yukarıdaki metinde yeni medya ortamının sivil toplum örgütleri ve diğer toplumsal hareketler açısından olumsuzluklarına ilişkin hangi özelliği vurgulanmaktadır?
Dijital uçurum |
Dijital tekelleşme |
Dijital gözetim |
Dijital denetim |
Dijital ayrım |
Soruda, verilen metnin yeni medyanın hangi olumsuz özelliğini açıkladığı sorulmaktadır. Sosyal medya ve demokrasi ilişkisini değerlendiren ikinci yaklaşım bu konuya ilişkin daha karamsar bir bakış açısı sergilemekte ve bu yeni mecranın değişim getirmeyeceğini iddia eden görüşlerden oluşmaktadır. Yeni medya ortamının sivil toplum örgütleri ve diğer toplumsal hareketler açısından olumsuz özellikleri; tecimselleşme ve tekelleşme olgusu, dijital uçurum olgusu, elektronik gözetim ve dijital denetim ile kolektif eylemin zayıflaması olgusudur. Sorunun yanıtlanmasında kitap dışından verilen metnin hangi özelliği ifade ettiği tahmin edilmelidir.
6.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi sosyal medya ve demokrasi bağlamında kötümser yaklaşımı temsil eder?
Sosyal medya kamusal alanı genişletmiştir. |
Sosyal medya kullanmak siyasetçiler için bir modernite simgesi haline gelmiştir. |
Blogların demokratik kimlikleri geliştirici etkisi olmuştur. |
Sosyal medya mecraları aynı zamanda bir panoptikon oluşturmaktadır. |
İnternet gündelik bir yurttaşlık faaliyetine imkan vermektedir. |
Panoptikon, İngiliz filozof ve toplum kuramcısı Jeremy Bentham'ın1785 yılında tasarlamış olduğu hapishane inşa modelidir. Gözetim toplumunu anlatmak için bir metafor olarak kullanılmaktadır. Doğru cevap D' dir.
7.Soru
Kurumun adı, logosu, web sitesi adresi, web sayfası tasarımı, ürün adları ve şirket markası gibi tüm görsel ögeler .......................................... ögeleri olarak kabul edilmektedir.
medya ilişkilerinin |
çalışanlarla ilişkilerin |
kriz iletişiminin |
kurumsal kimliğin |
kurumsal itibarın |
Günümüzde her kurum için kurumsal kimlik çalı!ması vazgeçilmez bir uygulama olarak kar!ımıza çıkmaktadır. Kurumun adı, logosu, web sitesi adresi, web sayfası tasarımı, ürün adları ve şirket markası gibi tüm görsel ögeler kurumsal kimlik ögeleri olarak kabul edilmektedir. Günümüzde sosyal medya tasarımları da kurumsal kimliğin bir parçası olarak ele alınmaktadır. Kurum adı, logosu, web adresi, ürünlerin adı ve diğer görsel unsurların hepsi kurumun markasıyla bağlantılıdır
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi küreselleşmenin olumlu etkilerinden biridir?
Eğitimden yararlanmayanların sayısında artış |
Milli egemenlik ve bağımsızlık gibi kavramların içinin boşaltılması |
Fakirlik ve sefaletin dağılımının hızlanması |
Dünyada olup biten her şey bütün insanlığa mâledilmesi |
Emperyalist amaçların küreselleşme adı altında meşrulaştırılması |
Küreselleşmeye ilişkin olumlu ve olumsuz etkiler şöyle özetlenebilir:
Olumlu Etkiler
- Küreselleşme ile zaman ve mekân sınırları yüzyıllar boyunca adım adım genişleyerek günümüze kadar gelmiş, dünyada olup biten her şey bütün insanlığa mâledilmeye başlanmıştır.
- İnsanlığın ortak değerleri oluşmaya başlamış, insan ve onun eserleri, yani kültür ve uygarlık yeni baştan anlamlandırılmıştır.
- İnsan hakları, özgürlük, adalet ve eşitlik gibi kavramlar yaygınlaştıkça, insanlar yeni bir kişilik kazanmaya, kendine inanmaya ve güven duymaya başlamıştır. Kendini tanıyan ve giderek kendine güvenen insan, kendi değerini keşfetmiş, hiç bir kimseye ve kuruma kul köle olmaması gerektiğini anlamıştır.
- Her ülkenin sadece seçkin bir kesimini eğitmenin çıkar yol olmadığı, kalkınma için halkın tabanına kadar ulaşan bir eğitim sistemiyle kitlesel olarak yetişmiş nitelikli nüfusa ihtiyaç olduğu gerçeği kavranılmıştır.
- Sağlık alanında bir çok hastalık ülkelerin işbirliği ile yenilmiş, bebek ve çocuk ölümleri azalmış, insanların yaşam süreleri uzamış, sağlıklı yaşam olanakları genişlemiştir.
- Ülkeler arasında çeşitlenmiş işgücünün serbest dolaşımı sağlanmış, üretim ve tüketimde rekabet artmış, dünyanın neresinde olursa olsun insanlar birbirlerinin üretiminden faydalanmaya ve birbirlerinin ürünlerini tüketmeye başlamıştır.
- İnsanlar arasında yeni ve ortak yaşam biçimleri belirmeye başlamış, ortak eğitim politikaları yoluyla ülke vatandaşları arasında ortak kavrayış ve anlayışlar gelişmiştir.
Olumsuz Etkiler
- Küreselleşen dünyada güçlü devletlerle bütünleşmek zorunda kalan gecikmiş ulusal devletler ekonomik, siyasal ve kültürel açıdan büyük devletlerin açık etkisine maruz kalmıştır. Bunun sonucunda bir tür bağımlılık durumu oluşmuş, ulusal sınırlar yok sayılmış, milli egemenlik ve bağımsızlık gibi kavramların içi boşaltılmış, emperyalist amaçlar küreselleşme adı altında meşrulaştırılmaya çalışılmıştır.
- Küreselleşme toplumları birbirinden farklı ve hatta zıt olan iki yöne doğru çekmeye başlamıştır. Birinci yönde toplumlar daha da yakınlaşıp bütünleşirken, öteki yönde ulusalcılık, etnik ulusalcılık ile parçalanma sürecine sokulmuştur. Birbirine zıt bu iki durum, üye ülkeler için bir yandan küreselleşme sürecinin dışında kalmamak, öte yandan ulusal bütünlüğü korumak gibi bir ikilem yaratmıştır.
- Dünyadaki ülkelerin üretim gücü ve tüketim olanakları aynı değildir. Bu yönden sanayileşmesini tamamlamış ülkeler daha üstün durumdadır. Küreselleşme zenginleşmenin ve refahın dağılımı kadar, fakirlik ve sefaletin dağılımını da hızlandırmıştır.
- Dünyada eğitim sürecine katılan insanların sayısı giderek artmaktadır. Her kademedeki eğitim kurumları teknolojik imkânları kullanarak insanların bilgi ve beceri düzeylerini yükseltmektedir. Buna karşılık eğitimden yararlanmayanların sayısında bir azalma değil, artma olduğu ileri sürülmüştür.
9.Soru
Yurttaş gazeteciliğini internet üzerinden olanaklı kılan en önemli kavramsal yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Haber üretmek |
Katılımcı kültür |
Kullanıcı türevli içerik |
Dijital denetim |
Pro-aktif gazetecilik |
Soruda yurttaş gazeteciliğini İnternet üzerinden olanaklı kılan en önemli kavramsal yaklaşımın ne olduğu sorulmaktadır. Yurttaş gazeteciliğini ve alternatif medyayı sosyal medya ve İnternet üzerinden olanaklı kılan en önemli kavramsal yaklaşım katılımcı kültür ile ilgilidir. Katılımcı kültür çoğunlukla, dijital teknolojiler, kullanıcı türevli içerik ve medya endüstrileri ile onların tüketicileri arasındaki bir çeşit güç ilişkisini ifade etmek için kullanılan bir kavramdır. Sorunun yanıtlanmasında yurttaş gazeteciliği bilinmelidir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 2000 yılında yeni medyanın olanaklarından yararlanarak “her yurttaşı bir muhabir yapma” sloganıyla Güney Kore’de kurulan bir sitedir?.
Daily motion. |
Die Welt. |
Interfax. |
Pravda. |
OhmyNews |
OhmyNews sitesi, yeni medyanın olanaklarından yararlanarak “OhmyNews her yurttaşı bir muhabir yapıyor” sloganıyla 2000 yılında Güney Kore’de kurulmuştur. 2006 yılında 26.700 yurttaş gazetecisi ve 53 kadrolu muhabir ve editörü bulunan sitenin, 2012 itibariyle 62.000 yurttaş gazetecisi ve 70 kadrolu muhabir ve editörü bulunmaktadır ve günde yaklaşık iki milyon kişi tarafından ziyaret edilmektedir. Doğru cevap E şıkkıdır.
11.Soru
İnternet ortamının belli siyasal, toplumsal, ekonomik amaçlar doğrultusunda örgütler tarafından kullanılması ve örgütün çevrimdışı etkinliklerinin ve varoluşunun desteklenmesi ....................... olarak isimlendirilmektedir.
Yurttaş Gazeticiliği |
Kamusal Alan |
Dijital Aktivizm |
Sanal Topluluk |
Demokrasi Kültürü |
Dijital aktivizm, İnternet ortamının belli siyasal, toplumsal, ekonomik amaçlar doğrultusunda örgütler tarafından kullanılması ve örgütün çevrimdışı etkinliklerinin ve varoluşunun desteklenmesidir.
12.Soru
U¨rünler, hizmetler ve etkinlikleri hakkında haber yaymak amacını taşımaktadır. yaratmaktır. Ancak reklama benzemesi ve profesyonel tarzda yazılması, samimiyetten uzak olması nedeniyle eleştirilmektedir.
Yukarıdaki tanıma uyan blog türü aşağıdakilerden hangisidir?
U¨rünler, hizmetler ve etkinlikleri hakkında haber yaymak amacını taşımaktadır. yaratmaktır. Ancak reklama benzemesi ve profesyonel tarzda yazılması, samimiyetten uzak olması nedeniyle eleştirilmektedir.
Yukarıdaki tanıma uyan blog türü aşağıdakilerden hangisidir?
C¸alışan bloğu |
Grup bloğu |
Yönetici blogları |
Tanıtım bloğu |
Haber bloğu |
Tanımı yapılan blog tanıtım bloğudur. Doğru cevap D' dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi küreselleşmenin etki alanlarından biridir?
Toplumsal |
Psikolojik |
Yerel |
Siyasi |
Ulusal |
Küreselleşmenin etki alanlarını beş farklı boyutta ele alınabilir. Bunlar ekonomik küreselleşme, siyasi küreselleşme, sosyo-kültürel küreselleşme, coğrafi ve ekolojik küreselleşme ve teknolojik küreselleşmedir. Doğru cevap D seçeneğidir.
14.Soru
İşletme yöneticilerine ya da çalışanlara ait videoların, işletme ya da etkinlik tanıtımı amacıyla kullanılabilmesi, kurumlar açısından içerik toplulukları ya da medya paylaşım sitelerinin kullanım yerlerinden hangisi ile mümkündür?
Partiler |
Basın toplantıları |
Ürün ve hizmet sunumları |
Röportajlar |
Konferanslar |
Kurumlar açısından içerik toplulukları ya da medya paylaşım sitelerinin kullanım yerleri şöyledir (Tasner, 2010; 149):
• Konferanslar: Online konferansa katılım gerçekleştirilebileceği gibi, geleneksel ortamlarda gerçekleştirilen konferanslardaki önemli konuşmalar video olarak medya paylaşım sitelerinde paylaşılabilir.
• Ürün ve hizmet sunumları: Yeni ürün ve hizmetlerle ilgili olarak hazırlanan videolar online satış işlemleri ile birlikte kullanılabilir.
• Partiler: İşletme kutlamalarının küresel çapta online olarak yapılmasına olanak tanır. Kutlama videoları, yine medya paylaşım siteleri aracılığı ile hedef kitle ile paylaşılabilir.
• Röportajlar: İşletme yöneticileri ya da çalışanlara ait videolar, işletme ya da etkinlik tanıtımı amacıyla kullanılabilir.
• Basın toplantıları: Gerçekleştirilen basın toplantılarının videolarının paylaşılması, özellikle medya çalışanlarının televizyon haberlerinde kullanabileceği malzemeyi sağlayacaktır.
15.Soru
I. İki bireyin 3G bağlantısı ile cep telefonuyla görüntülü görüşmeyi gerçekleştirmesi, veya elektronik posta ile bireylerin ileti alışverişinde bulunması. II. Sosyal medya ortamlarında paylaşılan bir videoya farklı bireylerinyorum yapması III. Dijital ortamlarda oynanan oyunlar. Yukarıda verilen iletişim şekillerinden hangisi birey-birey iletişime örnektir?
Yalnız I. |
Yalnız II. |
I. ve II. |
II. ve III. |
I. II. ve III. |
I. maddedeki iletişim şekli birey-birey, II. maddedeki iletişim şekli birey-kitle ve III. maddedeki iletişim şekli birey-teknoloji/içerik etkileşimine örnektir. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
- Markayı yaratma
- Kimliğin tasarlanması
- Marka iletişimi çalışmalarının planlanması
- Üretimi yapılacak ürün kategorisinin belirlenmesi
Yukarıdaki kavramlardan hangisi/hangileri marka yönetimi faaliyetleri içerisinde yer alır?
II ve III |
Yalnız II |
II, III ve IV |
I, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Markalama, temel olarak ürüne ait bir kimlik oluşturulmasını ifade eder ve markaların yaratılması ve yönetilmesi süreci olarak tanımlanabilir. Markalama veya günümüzdeki anlamıyla marka yönetimi, bir markayı yaratma, markayı genişletme, yeniden konumlandırma, yenileme gibi uygulamaları içerir. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
Dijital markalar, yapılacak işleri –örneğin bir kitabın satın alınmasından, en iyi fiyatın bulunmasına kadar - daha hızlı, daha iyi ve daha ucuz bir hale getirirler. Bahsedilen dijital vaad aşağıdakilerden hangisidir?
Kolaylık |
Başarma |
Eğlence |
Aidiyet |
Tanınma |
Dijital markalar, yapılacak işleri –örneğin bir kitabın satın alınmasından, en iyi fiyatın bulunmasına kadar- kolaylık vaadiyle daha hızlı, daha iyi ve daha ucuz bir hale getirirler. Elektronik iş dünyasının ilk neslini oluşturanlardan biri olan Amazon.com internet sitesi, bu vaat üzerine kurulmuştur. Doğru cevap A’dir.
18.Soru
Sanal ortamda oyuncunun denetiminde olan, oyun dünyası ile bağını kuran nesne nasıl adlandırılır?
Rumuz. |
Suret. |
Avatar. |
Yansıma. |
Robot. |
Hint mitolojisine göre tanrıların yeryüzüne indiklerinde büründükleri şekil olan Avatar, sanal ortamda oyuncunun denetiminde olan, oyun dünyası ile bağını kuran nesne olarak adlandırılır. İnsan, hayvan, araba, uçak gibi farklı biçimler alabilir. Doğru cevap C şıkkıdır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanal ortamda topluluklar ve işlevleri değerlendirildiğinde, kanser hastalarının ve ailelerinin sanal ortamda bir araya gelmeleri, kadına şiddet ya da emeklilikte yaşa takılanların oluşturduğu toplulukları tanımlamaktadır?
İlgi toplulukları |
İlişki toplulukları |
Bilgi paylaşım toplulukları |
Fantezi toplulukları |
Tartışma toplulukları |
Soruda, verilen örneklerin sanal ortamda topluluklar ve işlevleri değerlendirildiğinde hangi sanal topluluğa ilişkin örnekler olduğu sorulmaktadır. Sosyal medyada topluluklar ve işlevleri değerlendirildiğinde en belirgin biçimde ortaya çıkan görünüm, dayanışma ve hak mücadelesi amaçlı bir araya gelen topluluklar ve bu doğrultuda alternatif medya olarak sosyal medyanın kullanımı ile bir pazarlama aracı olarak ticari anlamda toplulukların kullanımı olarak ortaya çıkmaktadır. Soruda verilen örnekler dayanışma ve hak mücadelesi amaçlı bir araya gelen topluluklar yani diğer bir ifade ile ilişki topluluklarıdır. Sorunun çözümünde verilen örneğin hangi topluluk türüne ait olduğu tahmin edilmelidir.
20.Soru
Haziran 2012'de Amerika’da 13-17 yaş arasındaki 1030 genç ergenin sosyal medya kullanımı üzerine yapılan “Sosyal Medya, Sosyal Yaşam: Gençler Dijital Yaşamlarını Nasıl Görüyorlar” isimli araştırma sonuçlarına göre aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
13-17 yaş arası gençler gün içerisinde bir biçimde sosyal medyayı kullanmaktadırlar. |
Sosyal medya kullanımının gençlerin özellikle arkadaş çevreleri ile ilişkilerini olumsuz yönde etkilemektedir. |
Çoğunlukla bu mecralarda yazarak üretimde ve katılımda bulunmaktadırlar. |
Çoğunlukla buradaki varoluşlarını ve deneyimlerini olumlu duygu durumlarıyla birleştirmektedirler. |
Çoğunlukla çevrimdışı ilişkilerini destekler bir biçimde kullanmaktadırlar. |
Bu konuda güncel bir araştırma Common Sense Media Research tarafından gerçekleştirilmiştir: Haziran 2012 de sonuçları açıklanan “Social Media, Social Life: How Teens View Their Digital Lives” “Sosyal Medya, Sosyal Yaşam: Gençler Dijital Yaşamlarını Nasıl G.rüyorlar” isimli araştırma, Amerika’da 13-17 yaş arasındaki 1030 genç ergenin sosyal medya kullanımı üzerine yapılmıştır. Araştırmada sosyal medya ile işaret edilen, Facebook, MySpace, Twitter, Thumbler gibi mikroblog uygulamaları, bloglar, çevrimiçi çok oyunculu dijital oyunlardır (2012:13). Araştırmanın bazı bulgularına sosyal medya ve etkile!im temelinde bakarsak !u sonuçları özetlemek mümkündür:
• sosyal medya kullanımının gençlerin özelllikle arkada! çevreleri ile ili!kilerini olumlu yönde etkilemektedir.
• 13-17 yaş arası gençler gün içerisinde bir biçimde sosyal medyayı kullanmaktadırlar.
• çoğunlukla bu mecralarda yazarak üretimde ve katılımda bulunmaktadırlar.
• çoğunlukla buradaki varolu!larını ve deneyimlerini olumlu duygu durumlarıyla birleştirmektedirler.
• çoğunlukla çevrimdışı ilişkilerini destekler bir biçimde kullanmaktadırlar.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ