Din Psikolojisi Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. dindarlık dinamik bir yapı ve süreçtir
II. dindarlık hayatın her alanında etkisini gösterir
III. dindarlık kişinin ruhsal sağlığına göre değişiklik gösterir
IV. dindarlık siyasi ve toplumsal olaylara göre değişebilir
V. dindarlık yaşa göre değişebilir
Din psikolojisi hem öznel, bireyin iç dünyasında yer alan dini ele alır hem de kültürel bir gerçeklik olarak var olan dinin psikolojik yönünü inceler. Yukarıdaki dindarlık özelliklerinden hangisi bu durumla ilişkilidir?
II, III, IV, V |
I, III, IV, V |
I, II, IV, V |
I, II, III, V |
I, II, III, IV, V |
I, II, III, IV, V
2.Soru
Dini, inanan insan için yaşama gücü ve hayat kaynağı olarak değerlendiren düşünür kimdir?
Locke |
W. James |
Kutnsel |
W. Jhon |
Adward |
W. James dini, inanan insan için yaşama gücü ve hayat kaynağı olarak değerlendirmiştir. Aynı şekilde Jung’da, dinî inanç ve pratiklerin ruh sağlığına olumlu yönde katkıda bulunduğu konusundaki klinik tecrübelerini pek çok kez ifade etmiştir. Kısacası din, insanın ruh sağlığını koruyucu bir etkiye sahip olduğu gibi, ruh sağlığı bozulma eğilimi gösteren insanlar için de bir çıkış kapısı olarak görülebilmektedir. Nitekim dinî bir arayış ve değişim yaşayan çoğu kimseler yeni durumlarında bazı ruhsal sorunlarının çözümünü bulabilmekte, daha önce bulamadıkları huzur ve güveni yeni dinî hayatlarında yaşayabilmektedir.
3.Soru
Aşağıdaki bilim adamlarından hangisi “Tanrı Noktası”, “İnanç Geni” vb. gibi dindarlığın biyolojik kaynakları ile ilgili araştırmalar yapmamıştır?
M. Persinger
|
L. Koening
|
A. Newberg
|
D. Hammer
|
A. Maslow
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dindarlığı etkileyen faktörlerden biri değildir?
Cinsiyet
|
Yaş
|
Öğrenim durumu
|
Sosyo-ekonomik durum
|
Fiziksel özellikler
|
5.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi dindarlığın fizyolojik etki ve işlevlerindendir?
İyimserliği arttırmak
|
Yalnızlık duygusunu gidermek
|
Benlik saygısını arttırmak
|
Kaygı ile başa çıkmayı kolaylaştırmak
|
Beden sağlığını güçlendirmek
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Din Psikolojisinin amaçları arasında yer alır?
Dinî kavram ve değerlerin nihai hakikatini ortaya çıkarmaya çaılşmak
|
Dinî temel metinleri yorumlayarak ilke ve hükümlere ulaşmak
|
Bir din ya da mezhebin diğerine olan üstünlüğünü ispatlamak
|
Farklı dinî inançlar arasında karşılaştırmalar yapmak
|
Dinî yaşayış ve davranışın tasvirini ortaya koymak.
|
7.Soru
Belli bir dinin inanç ve öğretilerinin belli bir zaman ve şartlarda belli bir kişi, grup ya da toplum tarafından yaşanmasını ifade eden tanım aşağıdaki seçeneklerden hangi kavrama aittir?
mezhep |
grup |
din |
vicdan |
dindarlık |
Hayata gözlerini açan her insan yavrusu, kendisini bir dinî geleneğin ve kültürün içerisinde bulur. Dinî sözler ve telkinlerle karşılaşır, dinî nesne ve mekânları müşahede eder, dindar kimselerle görüşür ve onlarla iletişim içerisinde hayatını sürdürür. Din hakkında ailesinden, çevresinden çeşitli
bilgiler öğrenir; dinî ibadetlerini yerine getiren insanları görür ve zaman zaman bu ibadetlere kendisi de katılır. Sorular sorar, araştırmalar yapar, dinî söz ve kavramları kullanmaya yönelir. Böylece kişisel anlamda dindarlık denilen yaşantı ortaya çıkmaya ve yapılanmaya başlar. O halde dindarlık, belli bir dinin inanç ve öğretilerinin belli bir zaman ve şartlarda belli bir kişi, grup ya da toplum tarafından yaşanmasını ifade etmektedir. Dindarlık hem kişinin bağlı olduğu dine ait inançlar ve değerlerle ilgilenme ve etkinliklerle meşgul olma düzeyi ve hem de bireysel ya da grup düzeyinde bunların yapılaşmış biçimlerini ihtiva eden bir kavramdır. Dindarlık, bir kişinin ya da grubun günlük hayatında dinin önemini ifade eden, dine inanma ve bağlanma derecesini gösteren bir kavramdır. Cevap E'dir.
8.Soru
aşağıdaki işlevsel tanımlardan hangisi dinin ana konusunun “ölüm” olduğundan hareketle ifade edilmiştir?
“ Din, canlı varlıklar olduğumuzu ve mutlaka bir gün- bizimle birlikte |
“Din, genel bir varoluş düzenine ilişkin kavramlaştırmalar formüle |
Tanrı/kutsal/aşkın olana az veya çok bilinçli bağlılıktır. Bu bağlılık ve |
“ Tabiat üstü (aşkın; müteâl) ilahi ve kutsal bir varlık (Tanrı, Allah, |
Din psikolojinin araştırma konusu olan din her şeyden önce kültürün içinde |
Dinin ana konusunun “ölüm” olduğundan hareketle bir başka işlevsel
tanım şu şekilde ifade edilmiştir:
“ Din, canlı varlıklar olduğumuzu ve mutlaka bir gün- bizimle birlikte
diğer canlı varlıkların- öleceğimizi bilmemiz olgusundan doğan
sorunların sorumluluğunu tek tek şahsen yüklenmeye bizi sevk eden
her şeydir ”(Batson-Ventis, 1982, s.7).
Bu tanımda da dinin, ölümü kabullenme, hayatın sorumluluğunu
yüklenme işlevine öncelik verildiği görülmektedir.
9.Soru
Dini, düşünmenin, hissetmenin, davranışın ve ilişki kurmanın bir yolu olarak düşünürsek, o insan ve toplum hayatının her boyutunda yer alır. Bu yüzden de bütün boyutlarıyla dinin tek bir tanım altında ortaya konulması oldukça güç gözükmektedir. Dinin tanımlanmasındaki zorluğa ilişkin olarak aşağıdaki öncüllerden hangileri doğrudur?
I. Dinin bilişsel yönüne önem verilmelidir.
II. Dinin bilimsel olarak incelenemeyeceği göstermektedir.
III. Tecrübeye dayalı bir yolla dinî olgular hakkında elde edilen bilgilerin tek başına yeterli olmayacağı anlamına gelir.
IV. Din psikologları nicel ölçmeye dayalı yöntemlerin yanında nitel anlama ve yorumlama yöntemlerine de başvururlar.
I ve II |
III ve IV |
I, II ve III |
II, III ve IV |
Hepsi |
Dinin tanımlanmasının zor olması, onun bilimsel olarak incelenemeyeceği anlamına gelmez. Sadece tecrübeye dayalı bir yolla dinî olgular hakkında elde edilen bilgilerin tek başına yeterli olmayacağı anlamına gelir. Bu yüzden din psikologları nicel ölçmeye dayalı yöntemlerin yanında nitel anlama ve yorumlama yöntemlerine de başvururlar.
10.Soru
I. Dini tutum ve davranışlar acziyet ve tatminsizlikten doğmaktadır.
II. İnsanın üstesinden gelemediği için engellendiği tabiat ve dünya olaylarıdır.
III. Bireyin dindarlığı yalnızca çaresizlik durumunda ortaya çıkmaktadır.
IV. Statü, saygınlık ve özgüven kaybı giib insanın tek başına kolay aşamayacağı sosyal mahrumiyetlerdendir.Yukarıdaki maddelerden hangisi/ hangileri dini inanç ve değerlere dair Freud ve Marx’ın görüşlerini yansıtmaktadır?
Yalnız IV |
I ve II |
II ve III |
I ve III |
II, III ve IV |
Freud ve Marx din karşıtı olan kişiler bireylerin dindarlığını yalnızca acziyete indirgerler.
11.Soru
Din psikolojisi aşağıda yer alan alanlardan hangisini anlamaya çalışır?
Bireylerin ruhsal yaşayış ve davranışlarında ortaya çıkan dini olguyu anlamaya çalışır |
Dinin sadece insani boyutunu açığa çıkarmakla uğraşır |
Dinin gerçek kaynağını ve özünü anlamaya çalışır |
Dini kavram ve değerler üzerinde uğraşır |
Din, mezhep, gelenek ve doktrinlerin diğerlerinden üstünlüğünü tartışır |
Din Psikolojisi bireylerin ruhsal yaşayış ve davranışlarında ortaya çıkan dini olguyu anlamak, tasvir etmek ve en genel kavramsal çerçevelerle ifade etmek amacıyla araştırmalarını sürdürür. Dinin sadece insani değil aynı zamanda kültürel gerçeklik boyutunu açığa çıkarmaya çalışır. Ayrıca dinin gerçek kaynağı ve özü, dini kavram ve değerlerin nihai hakikati gibi konularda hüküm yürütmek din psikologlarının işi değildir. Aynı şekilde bu alan herhangi bir din, mezhep, gelenek ve doktrinin diğerlerine üstünlüğünü de tartışmazlar.
12.Soru
Oldukça yaygın, yaygın olduğu kadar da olumsuz sonuçlar doğurabilecek olan stresin etkisini azaltma konusunda en etkili faktörlerden birisi dinî inançtır. Dolayısıyla stresi azaltmak ile dini inanç arasında doğru orantı mevcuttur. Aşağıdaki unsurlardan hangisi ile din arasında daimi bir paralellik söz konusu değildir?
Başa çıkma davranışı |
Benlik saygısı |
Kaygıyla mücadele |
Yaş |
Depresyonla mücadele |
Yaş ile dindarlık arasında kesin bir orantıdan bahsedemeyiz. Bir birey her yaş skalasında farklı dini eğilimlere sahip olabilmektedir.
13.Soru
Dindarlığın eğitim boyutu konusunda en önemli kurum niteliği taşıyan kurum aşağıdakilerden hangisidir?
Aile |
Okul |
İbadethane |
Kurs |
Kitle iletişim araçları |
Önemli bir kurum olan aile kurumu, dindarlığın eğitim boyutu konusunda da en önemli kurum niteliğini taşımaktadır. Kaba bir basamaklandırma yapılacaksa, dindarlığın aile ortamında temellendiği; daha sonra okul, kurs, ibadethane, vakıf, kitle iletişim gibi örgün ve yaygın eğitim kurumları aracılığıyla geliştirildiği söylenebilir.
14.Soru
I. Din Sosyolojisi
II. Din Fenomenolojisi
III. Dini İnanç ve Öğretileri
IV. Din Felsefesi
V. Dini Mezhep ve Cemaat farklılıkları
Din Bilimleri, İlâhiyat İlimleri ile İnsan Bilimlerinin kesiştikleri bir ortak noktada yer alan bir dizi bilim dalıdır. Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri din bilimleri başlıca çalışma alanlarındandır?
Yalnız IV |
I ve II |
III ve V |
III, IV ve V |
I, II ve IV |
Dini inanç ve öğretileriyle , mezhep ve cemaat farklılıkları ilahiyat ilimlerinin konusudur.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini inançların ölüm kaygısı üzerine etkilerinden birisi değildir?
Ahiret inancına sahip olma |
Ölümden sonraki mükâfatlara ulaşma ümidi. |
İnsanların önceden tayin edilmiş ecelleri olduğu inancı |
Allah'ın affedici özelliğinden dolayı hata yapmaktan korkmama |
Ölümden sonra hataların cezalandırılacağı inancına sahip olma |
Dindar insanlar, yapılan bazı kötü davranışların hesabını vermeyi düşünüp diğer insanlardan daha fazla korku hissetme potansiyeli taşımaktadırlar. Dolayısıyla hata yapmaktan diğer insanlardan daha fazla kaygı duymaktadırlar.
16.Soru
Dinin tanımlarından hangisi dinin bireye ve topluma yönelik faydalarını merkeze almaktadır?
Özsel tanımı
|
İşlevsel tanımı
|
Özsel-işlevsel tanımı
|
Nesnel tanımı
|
Psikolojik tanımı
|
17.Soru
Yapılan çalışmalar genel olarak değerlendirildiğinde, aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Kadınların erkeklere göre daha dindar olduğu |
Ergenlik ve ilk yetişkinlik dönemi hariç yaşın ilerlemesiyle birlikte dindarlığın da arttığı |
Genel olarak il ve büyük şehir gibi nüfusun yoğun olduğu yerleşim birimlerinde yaşayanlar, diğer daha küçük yerleşim birimlerinde yaşayanlara oranla dine daha ilgilidir |
Ailede iyi bir dini temel oluşturanların dini eğitim ağırlıklı okullara devam etmeleri halinde, öğrenim durumuna paralel olarak dindarlıklarının da arttığı |
Zenginliğin artmasına bağlı olarak dindarlık düzeyinin düştüğü |
Genel olarak il ve büyük şehir gibi nüfusun yoğun olduğu yerleşim birimlerinde yaşayanlar, diğer daha küçük yerleşim birimlerinde yaşayanlara oranla dine daha ilgisiz ve uzak durmaktadırlar. Doğru cevap C seçeneğidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi iç güdümlü dindarlığın özelliklerindendir?
Kendilerini dine uyumlu hale getirme çabası içindedirler |
Kişinin kendi içinden gelmeksizin Allah’a yönelmesi |
Dini değerler, birinci derecede önem ve anlam taşıyan bir konuma sahip değildir |
Din toplumda makam ve mevki elde etme, başkaları nezdinde değerli ve itibarlı olma için bir vasıtadır. |
Dua ve ibadeti, Allah’a karşı sorumluluk ve tapınma görevinin bir gereği olmaktan çok, başları sıkıştığında başvurulan geçici bir ilişki olarak algılarlar. |
Kişinin kendi içinden gelmeksizin Allah’a yönelmesi Dini değerler, birinci derecede önem ve anlam taşıyan bir konuma sahip olmaması, dinin toplumda makam ve mevki elde etme, başkaları nezdinde değerli ve itibarlı olma için bir vasıta olarak görülmesi, dua ve ibadeti, Allah’a karşı sorumluluk ve tapınma görevinin bir gereği olmaktan çok, başları sıkıştığında başvurulan geçici bir ilişki olarak algılanması dış güdümlü dindarlığın özelliklerindendir. İç güdümlü dindarlıkta kişiler kendilerini dine uyumlu hale getirme çabasındadırlar.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini oluşturan başlıca unsurlardan değildir?
Din tabiatüstü ve kutsal olduğuna inanılan bir varlığı temel alır. |
Din inanç, öğreti, ahlak ve kutsalla ilgili tutum ve davranışlardan oluşur. |
Din bireyin hayatında belli tarzda ve ölçüde inanç ve uygulamalar, düşünce ve tasavvurlar, tutum ve davranışlar bütünü olarak kendisini ortaya koyar. |
Dini olguları, kültür içerisinde yer alan kendine özgü kabul ettiği gerçeklikleri ve asli unsurları sosyal ve kültürel alana indirgenebilir. |
Nesnel gerçeklik olduğuna inanılan Allah aynı zamanda dindar insanın kendisine bağlı olduğunu hisseder. |
Dinin, asli ve değişmez bazı unsurları vardır ve bunların sosyal ve kültürel alana indirgenmesi mümkün değildir. Doğru cevap D'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi iç güdümlü dindarlığın özelliklerindendir?
Kendilerini dine uyumlu hale getirme çabası içindedirler |
Kişinin kendi içinden gelmeksizin Allah’a yönelmesi |
Dini değerler, birinci derecede önem ve anlam taşıyan bir konuma sahip değildir |
Din toplumda makam ve mevki elde etme, başkaları nezdinde değerli ve itibarlı olma için bir vasıtadır. |
Dua ve ibadeti, Allah’a karşı sorumluluk ve tapınma görevinin bir gereği olmaktan çok, başları sıkıştığında başvurulan geçici bir ilişki olarak algılarlar. |
Kişinin kendi içinden gelmeksizin Allah’a yönelmesi, Dini değerlerin, birinci derecede önem ve anlam taşıyan bir konuma sahip olmaması, dinin toplumda makam ve mevki elde etme, başkaları nezdinde değerli ve itibarlı olma için bir vasıta olarak görülmesi, dua ve ibadeti, Allah’a karşı sorumluluk ve tapınma görevinin bir gereği olmaktan çok, başları sıkıştığında başvurulan geçici bir ilişki olarak algınması dış güdümlü dindarlığın özelliklerindendir. İç güdümlü dindarlıkta kişiler kendilerini dine uyumlu hale getirme çabasındadırlar.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ