Halk Hikayeleri Final 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Köroğlu’nun ideolojisini vurgulamada halk hika^yesi anlatıcıları ve araştırmacıların üzerinde yoğunlaştığı noktalardan biri değildir?
Fakiri, fukarayı incitmeme |
Zenginden alıp fakirlere dağıtma |
Ütopik C¸amlıbel ülkesinin ideal lideri olma |
C¸iftçilerin hamisi olma |
Bezirga^nların mallarını dağıtma |
Köroğlu’nun ideolojisini vurgulamada halk hika^yesi anlatıcıları ve araştırmacıların şu noktalar üzerinde yoğunlaştığı görülmektedir:
-”Fakiri, fukarayı incitmeme.”
-”Zenginden alıp fakirlere dağıtma.”
-”Köroğlu arşını ile bezirga^nların mallarını dağıtma.”
-”C¸iftçilerin hamisi olma.”
-”Gariplere yardım etme.”
Doğru cevap C’dir.
2.Soru
"Masalların değişen değerlerinin kişi adları ve kişilerin nitelikleri olduğunu, değişmeyen yönlerinin ise kişilerin eylemleri ile işlevleri" olduğunu saptayan masal araştırmacısı aşağıdakilerden hangisidir?
Julius Krohn |
Kaarle Krohn |
Lord Raglan |
Vladimir Propp |
C. Levi-Strauss |
Rus masal araştırıcısı Propp (1895-1970) masalların değişen değerlerinin kişi adları ve kişilerin nitelikleri olduğunu, değişmeyen yönlerinin ise kişilerin eylemleri ile işlevleri olduğunu saptamıştır
3.Soru
Kaynağını Binbir Gece Masalları’ndan alan ve Arapüzengi, Koca Arap gibi karakterler içeren kahramanlık hikayesi aşağıdakilerden hangisidir?
Yaralı Mahmut Hikayesi |
Keloğlan Hikayesi |
Kirmanşah Hikayesi |
Şah İsmail Hikayesi |
Köroğlu Hikayesi |
Kirmanşah hikâyesinin kaynağı Binbir Gece Masaları’dır. Hikâyede geçen yer adları (Yemen, Kaf Dağı) masal ülkesidir. Yine masal kahramanları arasında olan Ağ Dev Mahperi’yi Kaf Dağı’na kaçırmış ve mağarasına Mahperi’yi hapsetmiştir. Arapüzengi ve Koca Arap da bu hikayenin karakterlerindendir.
4.Soru
Türkiye’de halk hikâyelerini bilimsel yöntemlerle ele alıp değerlendiren araştırıcıların başında hangisi gelmektedir?
Pertev Naili Boratav |
İlhan Başgöz |
Muhan Bali |
Fikret Türkmen |
Ensar Aslan |
Türkiye’de halk hikâyelerini bilimsel yöntemlerle ele alıp değerlendiren araştırıcıların başında Pertev Naili Boratav gelir. Boratav, 1931 yılında bir lisans tezi olarak hazırladığı Köroğlu Destanı adlı çalışmasında, kahramanlık hikâyesi olarak değerlendirdiği Köroğlu’nun Paris, Özbek, İstanbul, Tobol, Urfa, Azeri gibi çeşitli varyantlarını inceler. (1931, 1984). Pertev Naili Boratav ile Halil Vedat Fıratlı’nın birlikte hazırladıkları İzahlı Halk şiiri Antolojisi’nde Dede Korkut ve Köroğlu kollarının yanı sıra Kirmanşah, Emrah ile Selvi, Kerem ile Aslı, Tahir ile Zühre, Âşık Garip, Şah İsmail ve Beyböyrek hikâyeleri yer almaktadır (1943).
5.Soru
Tahir ile Zühre hika^yesindeki şiirler daha çok kaç heceli yazılmıştır?
Tahir ile Zühre hika^yesindeki şiirler daha çok kaç heceli yazılmıştır?
Beş heceli |
Yedi heceli |
Dokuz heceli |
On bir heceli |
Aruz vezinli |
Tahir ile Zühre hika^yesindeki şiirler daha çok yedi heceli ve ma^ni şeklinde yazılmıştır. Bu da hika^yenin teşekkül ettiği coğrafyanın tespiti bakımından önemlidir. Doğru cevap B’dir.
6.Soru
Köroğlu hikâyelerinin konusu nedir?
Kahramanlık |
Bezirgânlık |
Hilekârlık |
Şairlik |
Mitoloji |
Oysa buradaki kahramanlık biraz yanıltıcıdır. Hikâyelerin kuruluşunda bezirgânlar tarafından getirilen bir kahramanın veya güzelin haberi Köroğlu tarafından araştırılır. Verilen haber doğrulandıktan sonra kahramanlığın yanında, çeşitli hilelere de başvurarak çıkılan seferden galip gelinir. Doğru cevap A’ dır.
7.Soru
I- Dresden
II- Vatikan
III-Londra
Yukarıda verilen şehirlerden hangisi ya da hangileri Dede Korkut Hikayeleri’nin yazmalarına sahiptirler?
I, II |
I, III |
II, III |
I, II, III |
Yalnız III |
Eserin iki önemli yazması bulunmakta olup bunlar Almanya’nın Dresden şehrinde ve Vatikan’dadır.
8.Soru
I. Köroğlu
II. Kirmanşah
III. Şah İsmail
IV. Yaralı Mahmut
Yukarıdaki hikayelerden hangisi/hangilerinde çocuksuzluk motifi bulunmaktadır?
I-II |
II-III |
III-IV |
I-IV |
I-III |
Kirmanşah ve Şah İsmail hikayelerinde çocuksuzluk motifi görülmektedir. Anlatmaların bir kısmında bir yaşlının bedduası sonucunda Köroğlu’nun da “zürriyetsiz” olduğundan söz edilir ancak Batı anlatmalarında, Köroğlu halk hika^yelerinin genelinde Köroğlu’nun Hasan adından bir çocuğu vardır. Doğru cevap B' dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Şah İsmail hikayesinin bilindiği ülkelerden değildir?
Azerbaycan |
Rusya |
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti |
Özbekistan |
Türkmenistan |
Türkiye, Azerbaycan, Türkmenistan, Özbekistan, Balkanlar ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde bilinen hikâyenin sözlü ve yazılı kaynaklarda çok sayıda anlatması vardır. Gerek hikâyede görülen coğrafî saha (Hint, Yemen vb.) gerekse bazı motifler yönünden (devlerle savaş, göze kuş tüyünün sürülmesiyle görmeye başlanılması vb.) Şah İsmail hikâyesinin masal kaynaklı olduğunu söyleyebiliriz.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Anlatım türleri içinde yer alan destan, hikâye,
masal gibi türlerde bir metnin birbirinden ayrılan, ancak asıl konuya bağlı parçalarına verilen ad'dır?
Motif |
Epozit |
Sapma |
Kıssahan |
Ozan |
Epizot: Anlatım türleri içinde yer alan destan, hikâye, masal gibi türlerde bir metnin birbirinden ayrılan, ancak asıl konuya bağlı parçalarına verilen ad.
11.Soru
Dede Korkut'un, “Mecusiler hakîmi ve rahipleri olan bakşıların peygamberi” olarak gösterildiği eser aşağıdakilerden hangisidir?
Dede Korkut'un, “Mecusiler hakîmi ve rahipleri olan bakşıların peygamberi” olarak gösterildiği eser aşağıdakilerden hangisidir?
Şecerei Terâkime |
Şerefnâme |
Tevârihi cedîdi mir’ati cihan |
Târihi Dost Sultan |
Târihi âli Selçuk |
Dede Korkut hikâyeleri ile ilgili olarak çok sayıda çalışma yapılmıştır. Bu çalışma ların büyük çoğunluğu metin merkezlidir. Bazı araştırmalarda ise tarih araştırma sı yöntemi uygulanarak hikâyelerin tarihle olan ilişkisi değerlendirilmiştir. Ünite nin bu kısmında ilgili eserler kısaca tanıtıldıktan sonra Dede Korkut hikâyeleri ile ilişkileri üzerinde durulacaktır.
Câmiü’ttevârih: İlhanlı veziri Reşidüddin’in bir heyetle birlikte yazdığı dünya tarihi kitabının Târihi Oğuz u Türkân u hikâyeti cihangiri u adını taşıyan bölü münde dört Oğuz hükümdarının çağdaşı olarak Korkut Ata’dan söz edilir.
Dürerü’tticân: Mısırlı tarihçi Ebû Bekr b. Abdullah b. Aybek edDevâdârî, Dede Korkut hikâyeleri ile ilgili bir Oğuznâme ve Tepegöz hikâyesinden söz etmektedir.
Selçuknâme: Yazıcıoğlu tarafından yazılan Selçuknâme adlı eserde 65 satırlık bir Oğuznâme bulunmaktadır. XV. yüzyılda Yıldırım Bayezid’in oğlu Emir Sü leyman döneminde yazıldığı anlaşılan eserde Oğuz beyleri ve hikâyelerdeki bazı olaylardan söz edilmektedir.
Hâzihi errisâleti min kelimâti Oğuznâme elmeşhur biAtalar sözi: Berlin Dev let Kütüphanesi’nde bulunan yazmada Dede Korkut hikâyeleri (Dede Korkut, Sa lur Kazan, Okçu Kazan, Oğuz Ata)ndeki bazı kahramanların adları geçmektedir. Eser, XV. yüzyılda Emir Süleyman döneminde yazılmıştır.
Târihi âli Selçuk: Yazıcıoğlu Ali tarafından XV. yüzyılın ilk yarısında II. Mu rad adına yazılan eserde Dede Korkut hikâyelerinin girişinde rastladığımız “...ve hem peygamber aleyhi’sselâm zamanına yakın Bayat boyundan Korkıt Ata koptı” cümlesinin benzerleriyle karşılaşıyoruz.
Câmi Cemâyin: Tebrizli Hasan b. Mahmud Bayatî’nin hac yolculuğu sırasında tanıştığı Cem Sultan’ın isteği üzerine yazdığı eserde Dede Korkut’un adı geçmektedir. Nesâimü’lmahabbe: “Ali Şir Nevâî’nin Câmî’nin Nefahatü’lüns’den çevirme ve tamamlama yolu ile yazdığı” eserinde Dede Korkut’un Oğuzlar arasındaki ünün
den, kehanetlerinden ve veciz sözlerinden söz edilir.
Tevârihi cedîdi mir’ati cihan: Bayburtlu Osman tarafından III. Murad döne
minde yazılmıştır. Eserin “Bayundur Han” bölümünde hikâyelerdeki bazı şahısla rın adları geçmektedir.
Şerefnâme: Şeref Han’ın 1597 yılında tamamladığı eserinin Farsça girişinde Dede Korkut hikâyelerinde adı geçen Bügdüz Emen’in Hazreti Peygamber’e elçi gönderilmesi anlatılmaktadır.
Edirneli Ruhi: Dede Korkut hikâyelerinin girişinde rastladığımız Kayı boyu ile ilgili cümlelerin benzerlerini Ruhi’nin eserinde de görmekteyiz: “Korkut Atadan nakl iderler ki dimiş imiş ki hanlık Oğuz han vasiyeti mucibince âhır Kayı Han ev ladına düşse gerekdür. Ta kıyâmete denlü ol nesilden olmasa gerekdür.”
Müneccimbaşı’da Arapça tarihinde yukarıdaki bilgileri tekrarlamıştır.
Şecerei Terâkime: Ebulgazi Bahadır Han tarafından 16591660 yıllarında yazı lan eserde Dede Korkut, Salur Kazan, Eyrek ve Seyrek’den söz edilmektedir.
Târihi Dost Sultan: Bu eserde Dede Korkut, “Mecusiler hakîmi ve rahipleri olan bakşıların peygamberi” olarak gösterilmiştir.
12.Soru
Halk hikâyelerinde mezarda gül bitmesi ne anlama gelir?
Âşıkların ölümden sonra kavuşacakları |
Âşıkların dünyadaki simgeleri |
Âşıkların huzurlu olduğu |
Âşıkların arasına giren cadı |
Âşıkların birbirine olan sevgisi |
Halk hikâyelerinde mezarda gül bitmesi âşıkların arasına giren cadıyı temsil eder.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ercişli Emrah ile Selvi Han hika^yesinin doğuş yeri olarak görülmektedir?
Doğu Anadolu Bölgesi |
İç Anadolu Bölgesi |
Azerbaycan |
Türkmenistan |
Balkanlar |
Hem sözlü kaynakta anlatmaları, hem de yazılı kaynaklarda nüshaları olan Ercişli Emrah ile Selvi Han hika^yesi, Türkiye’nin dışında; Azerbaycan, Türkmenistan ve Balkanlarda da bilinmektedir. Araştırıcıların büyük çoğunluğunun kanaatine göre hika^yenin doğuş yeri Doğu Anadolu Bölgesidir. Doğru cevap A’dır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Köroğlu’nun ideolojisini yansıtır?
İnsanları incitmeme |
Çiftçiden baç alma |
Bezirgânların mallarını koruma |
Bezirgânların hamisi olma |
Gariplere yardım etme |
Köroğlu’nun ideolojisini vurgulamada halk hikâyesi anlatıcıları ve araştırmacıların şu noktalar üzerinde yoğunlaştığı görülmektedir:
-”Fakiri, fukarayı incitmeme.”
-”Zenginden alıp fakirlere dağıtma.”
-”Köroğlu arşını ile bezirgânların mallarını dağıtma.”
-”Çiftçilerin hamisi olma.”
-”Gariplere yardım etme.”
Aslında ne Osmanlı Devleti, ne de başka bir devlet yol kesen, bezirgânlardan zorla baç alan bir insana ödün vermezdi. Çünkü ödünün verilmesi demek başka Çamlıbellerin, başka Köroğluların ortaya çıkarılmasına çanak tutmak demektir. Hikâye meclislerinde anlatıcı ve dinleyici kesimi her zaman Köroğlu’ndan yanadır. Bunu da normal karşılıyoruz. Çünkü hikâye / destan anlatıcıları Köroğlu’na biçtikleri bu kimlikte kendi isteklerini dile getirmektedirler. Çünkü meddahların / hekâtçıların / âşıkların kazanç noktaları Köroğlu’nun başarısıyla veya başarısızlığıyla orantılıdır.
Doğru cevap E’ dir.
15.Soru
Şah İsmail hikayesinde Şah İsmail’in görmeyen gözlerinin tekrar görmeye başlamasını sağlayan nedir?
Kuş tüyü |
Toprak |
Kan |
Kil |
Elma |
Hikayelerde görmeyen gözün tedavi edilmesi genelde toprak ve kanladır. Ancak bu hikayede babası tarafından gözleri çıkarılan Şah İsmail’in gözlerinin yerine konulması ve tekrar görmesinde bir kuş yardımcı olmaktadır. Gözlerin yerine konulması ve kuşların bıraktığı tüyün göze sürülmesiyle göz tekrar görmeye başlar.
16.Soru
Anadolu sahası araştırıcıları bade içme motifini dört ana başlık altında değerlendirmişlerdir. Buna göre aşağıda yer alan seçeneklerden hangisi yanlıştır?
Hazırlık safhası
|
Rüya
|
Uyanış
|
Son deyiş
|
İlk deyiş
|
17.Soru
Aşağıdaki şıklardan hangisinde Köroğlu hikayesini Kahramanmaraş bölgesinde anlatan, anlatırken de en heyecanlı yerinde şapkasını çıkarıp para toplayan hikaye anlatıcısı doğru olarak verilmiştir?
Ökkeş Bilal |
İshak Kemali |
Aşık Şevki Halıcı |
Aşık Murat Çobanoğlu |
Nuh Osman |
Kahramanmaraş bölgesinde ise Köroğlu hikâyesini anlatanlar arasında Hamza Küçükkürtül, Ökkeş Bilal (Fırıldak Ökkeş), Hancı Ökkeş, Nuh Osman (Suboşaltan), Hacı Demirci, vb. sayılabilir. Fakat içlerinden “Ökkeş Bilal içmelerde, ılıcalarda, ramazan akşamlarında kahvelerde Köroğlu’nu anlatır, en heyecanlı yerinde şapkasını dolaştırarak izleyicilerden 25 kuruş,50 kuruş para toplarmış. O kadar sürükleyici anlatırmış ki izleyicileri sanki büyülermiş.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi halk hikâyesinin barındırdığı diğer edebi türlerden biridir?
İlahi
|
Atasözü
|
Ninni
|
Şarkı
|
Sayışmaca
|
19.Soru
Masalların değişen değerlerinin kişi adları ve kişilerin nitelikleri olduğunu, değişmeyen yönlerinin ise kişilerin eylemleri ile işlevleri olduğunu saptayan masal araştırmacısı hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
L. Raglan
|
İ. Başgöz
|
V. Propp
|
C. Levi-Strauss
|
J. Campel
|
20.Soru
Hurşit’e Mahımihri’nin tasvirini gösteren kimdir?
Pir |
Yaşlı kadın |
Kırklar |
Kara Han |
Padişah |
Hurşit rüyasında Murat Tepesi’nde ona Mahımihri’nin tasvirini gösteren kırklarla karşılaşır. Hurşit’in aklı başından gider, bayılır. Kırklar kızın aşkına ona bir kadeh abıhayat verirler ve yedi ay sonra ona kavuşacağını ama onları gördüğünü kimseye anlatmamasını söylerler. Hurşit uyandığında yanında hiç kimseyi göremez ve o günden sonra Mahımihri’nin aşkıyla yanıp tutuşur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ