İslam Ahlak Esasları Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi anne-babanın çocukları üzerindeki haklarından biri değildir?
Öldüklerinde üzerine düşen görevleri yerine getirmek
|
Onlara saygıda kusur etmemek
|
Bakıma ve yardıma muhtaç olunca, yardımcı olmak
|
İstekleri dine ters bir şey olmadığı sürece, yerine getirmek
|
Onlar için hacca gitmek
|
2.Soru
Yunus Emre'ye göre aklın baştan gitmesi halinde insanda ortaya çıkan rezilet hangisidir?
Cesaret |
Cehalet |
Gurur |
Zulüm |
Öfke |
Yunus Emrer akıl gidince yerini öfkenin kaplayacağı tespitinde bulunmuştur.
3.Soru
Kur'an'da insanın ne alabilmesiyle, onun diğer varlıklardan üstün olduğu ifade edilmiştir?
Sorumluluk |
İlerleme |
Nefis |
Keyf |
Bağımsızlık |
Kur’an’da insanın sorumluk
alabilmesiyle, onun diğer varlıklardan üstün olduğu ifade edilmiştir.
4.Soru
- Dinin yaptırım gücü daha çok vicdanî, ahlâkın ise uhrevîdir.
- Din, hukuk ve ahlâk bir üçgenin birbirini tamamlayan üç kenarı gibidir.
- Toplumsal hayatta da insan ilişkilerini düzenleyen, din, hukuk ve ahlâktır.
- Kendi arzu ve isteklerimiz ahlâk anlayışımızda oldukça önemlidir.
Toplumsal ahlâk anlayışı ve ilkeleri ile ilgili yukarıda verilenlerden hangileri doğrudur?
III- IV |
I- IV |
II -III |
II -III – IV |
I - II -III – IV |
Toplumsal hayatta da insan ilişkilerini düzenleyen, din, hukuk ve ahlâktır. Hukuk, koyduğu kanunlara uymayanları cezalandırır. Dinin yaptırım gücü, daha çok uhrevî, ahlâkın ise vicdanîdir. Ama üçü arasında yakın bir ilişki, hatta paralellik vardır. Üçünün de toplumda insan ilişkilerini düzene sokmada ayrı bir katkısı vardır. Bu üç alan (din, hukuk ve ahlâk), bir üçgenin birbirini tamamlayan üç kenarı gibidir. “Başkası” bizim dinimizde de, ahlâk anlayışımızda da oldukça önemlidir. İslâm kültürü ve medeniyeti “ben merkezli” bir kültür ve medeniyet değildir. Doğru cevap C'dir.
5.Soru
Bizi kuşatan, canlı-cansız her şey ile olan ilişkilerimizi ahlâki açıdan ele alıp düzenlemeye çalışan ahlâk dalı hangisidir?
Çevre ahlakı |
Toplum ahlakı |
Sosyal ahlak |
Ontolojik ahlak |
Genel ahlak |
Çevre, bizi kuşatan, canlı-cansız her şey; çevre ahlâkı ise çevre ile ilişkilerimizi ahlâki açıdan ele alıp düzenlemeye çalışan bir ahlâk dalıdır.
6.Soru
Arzu gücünün eksikliği durumunda aşağıdaki hastalıklardan hangisi görülmez?
Tembellik
|
Kıskançlık
|
Korkaklık
|
Üzüntü
|
Haset
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde kuralı koyan ile yaptırım eşlemesi doğru olarak verilmiştir?
Hukuk - uhrevi Din - ceza Ahlak - vicdani |
Hukuk - vicdani Din - uhrevi Ahlak - ceza |
Hukuk - ceza Din - uhrevi Ahlak - vicdani |
Hukuk - kötü Din - uhrevi Ahlak - vicdani |
Hukuk - ceza Din - erdemli Ahlak - vicdani |
Hukuk, koyduğu kanunlara uymayanları cezalandırır. Dinin yaptırım gücü, daha çok uhrevî, ahlâkın ise vicdanîdir.
8.Soru
Seçeneklerden hangisi çevre sorunlarının önemsenmesi gerektiğinin önemli nedenlerinden biridir?
Suçlu suçsuz herkesi etkilemesi |
Gelişmiş ülkelerin artan sorumluluğu |
Atık yönetiminde karşılaşılan sorunlar |
İnsanların çevre konusundaki bilinçsizliği |
Dini kurumların çevre üzerine yeterince eğilmemesi |
Sebebi kimler olursa olsun, çevre sorunları, sadece suçlunun bedelini
ödeyeceği türden sorunlar değildir. Aksine Dünyanın bir yerinde ortaya çıkan
bir çevre sorunu, onun her yerini ve ondaki herkesi etkileyebilmektedir. Hatta
daha da kötüsü ve üzücü olanı şudur: Çevre konusunda sorunun kaynağı olan
suçlular, sonuçta en az cezayı çekmekte, sorunda hiçbir rolü olmayanlar ise
en ağır bedeli ödeyebilmektedir. Örneğin, suçlu gelişmiş ülkelerdir, cezayı
gelişmekte olan ülkeler çeker; suçlu zenginlerdir, cezayı fakirler çeker; suçlu
yetişkinlerdir, cezayı çocuklar çeker; suçlu insanlardır, cezayı hayvanlar,
bitkiler ve doğal çevre çeker; ve suçlu bugünkü nesildir, cezayı gelecek
kuşaklar çeker. Dolayısıyla, çevre konusunda suçlu olmamak, çevre
sorunlarından etkilenmemek anlamına gelmemekte; sorunun kapsayıcılığı,
suçlu-suçsuz herkesi sorunun çözümüne katkıda bulunmak zorunda
bırakmaktadır.
9.Soru
I. Pazarlık etmek
II. İhsan
III. Haksızlıktan kaçınma
IV. Temizlik
V. İyi niyet
VI. Çalışkanlık
Yukarıdakilerden hangileri İslam iş ahlakının dört temel esası olarak kabul edilmiştir?
I-II-IV-VI |
I-III-V-VI |
II-III-IV-V |
II-III-V-VI |
III-IV-V-VI |
İslâm iş ahlâkında pek çok ilke ve erdemden bahsedilebilir ve kaynaklarımızda da bahsedilmektedir. Biz bunları, sadelik ve kolaylık olsun diye dört genel ilke veya temel erdem altında toplayabiliriz. Bunlardan ilk ikisi, çalışma ve iş hayatına başlamadan önce iş konusunda sahip olmamız gereken iyi niyet ile çalışma konusundaki doğru dini bilgiler ve çalışkanlığın fazileti ile ilgilidir. Sonraki ikisi ise iş hayatına atıldıktan sonra işle ilgili çeşitli alanlar ve ilişkilerde uyulması gereken helal kazanç ve adaletle ilgili kurallar ile lütuf ve ihsanla ilgili ahlâki faziletlerdir. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
İslâm ahlâkının koyduğu toplumsal ilkelerin temelinin dayandığı esas aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Toplumsal huzur ve mutluluğun elde edilmesi |
Başkasını önemseme ve ona değer verme |
İyiliği tavsiye etme ve kötülükten sakındırma |
Kardeşlik, akraba, komşu ve dostluk ilişkilerini önemseme |
Yardımlaşma ve dayanışma |
İslâm ahlâkının koyduğu ahlâk ilkeleri, toplumsal huzur ve mutluluğun elde edilmesinde büyük önem arz eder. İslâm ahlâkı “başkası”nı önemsediği ve ona değer verdiği için, başkalarıyla iyi geçinmemizi istemiştir. Doğruluk, yardımlaşma ve dayanışma, başkalarıyla iyi geçinmek, büyükleri saymak ve küçükleri sevmek, iyiliği tavsiye etmek, kötülükten sakındırmak, kardeşlik,
akraba, komşu ve dostluk ilişkilerini önemseyip bunların hakkını gözetmek vb. ilkeler, İslâm ahlâkının koyduğu toplumsal ilkelerdir. Dikkat edilirse bunlar, hep “başkası” ile gerçekleşen ilkelerdir. “Başkası”nı korumayı, hakkını gözetmeyi, ona yardım etmeyi ve onu iyileştirmeyi ilke edinen bir ahlâk anlayışının kurduğu medeniyet, bir hayır medeniyeti olmuştur. Doğru cevap B'dir.
11.Soru
"Her bir faziletin sonsuz sayıda zıddının olması gerekir" düşüncesini savunan İslam ahlakçısı aşağıdakilerden hangisidir?
İbn Sina |
Kınalızade |
Devvani |
Tusi |
İbn Miskeveyh |
Kınalızâde her erdemin zıddı olduğunu kabul etmekle beraber, etraflı bir araştırmadan sonra "her bir faziletin sonsuz sayıda zıddının olması gerekir" düşüncesinin açıkça ortaya çıkacağı kanaatindedir. Çünkü erdem asla fazlalık ve eksiklik tarafına gidilmeyen gerçek orta ve itidaldir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Müslüman kişinin davranışlarında rezilet ve kötü huyların çıkmasına sebep olmaktadır?
İfrat ve tefrit |
İnfak ve itidal |
Vicdan ve erdem |
Tevazu ve kibir |
Tevazu ve itidal |
Müslüman kişi davranışlarında itidâl (orta yol), fazilet ve güzel huyların, ifrat ve tefrit (aşırılık veya bir şeyin yokluğu) ise rezilet ve kötü huyların çıkmasına sebep olmaktadır.
13.Soru
I. Hacca gitmek
II. Zekat vermek
III. Kamu yararına hizmetlerde bulunmak
IV. Sadaka vermek
V. İşini büyütmek
Yukarıdakilerden hangileri, ahlâklı bir Müslüman iş adamından kazancının hukuki ve ahlâki gereklerini yerine getirmek üzere yapması beklenenler arasında yer almaktadır?
I, II ve III |
II, III ve IV |
III, IV ve V |
I, III ve V |
I, II ve IV |
Ahlâklı bir Müslüman iş adamı, işçileriyle ilişkilerinde faziletli davranışlar sergilediği gibi Allah’ın lütuf ve inayetiyle elde ettiği bol kazancının hukuki ve ahlâki gereklerini de yerine getirir, zekatını verir, sadakalarını verir, gelirinin büyüklüğü oranında kamu yararına büyük hizmetlerde bulunur. Ahlâklı bir zengin, cimrilikten sakınmalı, servetinin Allah’tan kendisine verilmiş emanet olduğunu ve malında başka insanların da hakkı olduğunu unutmamalıdır. Doğru cevap B seçeneğidir.
14.Soru
Gazali, ruh, akıl, nefs ve kalp kavramlarını farklı ve ayrıntıda değişen anlamlarıyla birlikte genellikle hangi anlamda kullanmıştır?
Vicdan |
Sevgi |
Tevazu |
Akıl |
İman |
Gazali, ruh, akıl, nefs ve kalp kavramlarını farklı ve ayrıntıda değişen anlamlarıyla birlikte genellikle akıl anlamında kullanmıştır. Doğru cevap D'dir.
15.Soru
Aşağıda ahlaki hastalıkların iyileştirilmesinde verilen bilgilerden hangisine ulaşılamaz?
Ahlaki hastalıkların meydana gelme sebebi beden ve nefistir. |
Reziletlerin tedavisinde ibadet önemli bir etkendir. |
İnsanın kendini fark etmesinde ritüeller ve ibadetler odaklanma görevi görebilir. |
İslam ahlakçıları; reziletleri zıddı olan rezilet kullanarak gidermeyi önerirler. |
Cesaret erdemi ile tevhid ve ibadetler arasındaki ilişki reziletlerin tedavisinde kullanılır. |
Adalet erdemi ile de “tevhid” arasındaki bağlantıya temas etmiştik. Bu bağlamda ibadetin önemine de işaret etmiştik.
16.Soru
Ailenin temeli aşağıdakilerden hangisi ile atılır?
Doğum
|
Nişan
|
Söz
|
Evlilik
|
Kız isteme
|
17.Soru
“…, insanın ‘iyi insan’ olma mücadelesidir.” Bu tanımda boş bırakılan yere en iyi uyan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
İnsan |
Kültür |
Toplum |
Ahlak |
Eğitim |
Ahlâkı, “insanın ‘iyi insan’ olma mücadelesi” olarak tanımlarsak, şüphesiz bu mücadele, onun kendini bilmeye başladığı andan itibaren hem bireysel yönünde, hem toplumsal yönünde aynı önemde devam eder. Doğru cevap D’dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an ışığında yardım edilecekler arasında yer almaz?
yakınlar |
fakirler |
yetimler |
zalimler |
borçlular |
Kur’ân ışığında, yardım edilecekler önem sırasına göre şöyle sıralanabilir: anne-baba ve yakınlar, fakirler, yetimler, yolda kalmış yolcular, esirler, köleler, borçlular, ihtiyaç sahibi muhacirler ve kalbi İslâm’a ısındırılmak istenen kimseler. Yardım edilmek öncelikle bunların hakkıdır. Onların haklarını yemek, dinî ve ahlâkî bir vebaldir. Doğru cevap D’dir.
19.Soru
Çevre ahlâkının ele aldığı konularla ilgili yaklaşık kaç ayet bulunmaktadır?
100 |
200 |
300 |
400 |
500 |
Çevre ahlâkının ele aldığı konularla ilgili yaklaşık 500 ayet ve pek çok hadis olması dolayısıyla genel İslâm ahlâkı içinde çevre ahlâkının her zaman var olduğu söylenebilir.
20.Soru
I. Haramdan sakınmak
II. Haksızlık yapmak
III. Helal yoldan kazanmak
IV. Harama bulaşmak
V. Servet sahibi olmak
Yukarıdakilerden hangileri, İslami değerler ışığında iş hayatının en temel yasakları arasında yer almaktadır?
I, II ve III |
I ve V |
II, III ve IV |
II ve IV |
III, IV ve V |
İslâm iş ahlâkını özetleyen iki temel kavramın “haramdan sakınmak” ve “helal kazanç” kavramları olduğunu söylemek mümkündür. Yukarıda belirtildiği üzere, ticaret yapmak, mal kazanmak, servet sahibi olmak meşru ve makbuldür fakat bunların hiçbir aşamasında haksızlığın ve dolayısıyla haramın bulunmaması gerekir. Haksızlık ve haram, iş hayatının en temel iki yasağıdır. Zira bir ayeti kerimede şöyle buyrulmaktadır: “Ey inananlar! Mallarınızı aranızda haksızlıkla değil, karşılıklı rıza ile yapılan ticaretle yiyin, haram ile nefsinizi mahvetmeyin” (Nisa/4: 29). Doğru cevap D seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ