Kelam'A Giriş Ara 1. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Cebr düşüncesine aşırı vurgu yapmış kelâmcı kimdir?


Ma’bed el-Cühenî

Ca‘d b. Dirhem

Cehm b. Safvân

Gaylân ed-Dımaşkî

Malik b. Dinar


2.Soru

“Metinleri, bazı sosyal-siyasî etkiler sonucunda, peşin fikirlerle ve onu anlamak için değil de anladığını, önceden kararlaştırdığını Kur’ân ve Sünnet’in metnine onaylatmak isteyen” iafadesinde hangi ekolden bahsedilmektedir?


Mu‘tezile

Cebriye

Matüridiye

Eş’ariye

Ehl’i Sünnet


3.Soru

İbadet ve muamelat hangi ilmin konusudur?


Kelam

Fıkıh

Hadis

Muhaddis

Tevsir


4.Soru

I. Kur’an’ın ana konusunu kendine konu edinmesi ve itikadî meseleleri araştırırken insana söz söyleme gücü vermesiII. Naklî ve aklî delillerle desteklenen kuvvetli kanıtlara dayanmasıIII. Kelâm ilminin maksadını, yani ana ve öncelikli konusunu teşkil eden inanç esasları bütün peygamberlerin tebliğlerinde yer almış değişmez ve evrensel gerçeklikler olduğundan kelâm ilmi bu anlamda gerçek ve evrensel bir ilimdir. Öte yandan bu ilim, diğer dinî ilimlerin esas ve dayanağı konumundadır. Yukarıdaki ifadelerden hangileri kelâm ilmine kelâm adının verilme nedenlerindendir?


I
II
I, II, III
I, II
III, IV

5.Soru

1. Akıl2. Kur’ân3. Felsefe4. Sünnet5. Diğer dinlerYukardakilerden hangileri Kelâm ilminde ele alınan konuların her birini bulmamızda öncelikli temel kaynaklardır?


1-2
1-2-4
2-4
2-3-4
1-2-3-4-5

6.Soru

İslâm bilgini Gazzâlî’ye göre neden her beldede Kelâm ilmiyle uğraşan kimselerin bulunması gereklidir ve bu bir farz-ı kifayedir?


Kelâm ilmi avama değil, havâssa ait entelektüel bir bilgidir.

Kelâm en önemli, en üstün ilim (eşrefu’l-ulûm)’dir.

Kelâm özel ve dakîk bir ilimdir ve belli bir donanıma sahip olmayan insanların bu ilimle uğraşmamalıdır.

Kelâm ilminin zor bir ilim olması nedeniyle onunla ilgilenmek, o sahada söz sahibi olmak zordur.

Kelâm ilmi, inanç alanında ortaya çıkacak hastalık ve problemler için bir ilaç konumundadır.


7.Soru

Mu‘tezile’nin “el-usûlü’l-hamse” diye anılan beş temel prensibine temel teşkil eden görüşleri ilk önce aşağıdakilerden hangisi dile getirmiştir?


Gaylân ed-Dımaşkî

Ebû Zer el-Gıfârî

Ma’bed el-Cühenî

Ebû Hureyre

Abdullah b. Abbas


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İsferayini’ye göre Ehl-i sünnet grubuna girer?


Sahabe

Ashâbü’l-hadîs

Onlara (Ashâbü’l-hadîs) tabi olan fakihler.

Nesil nesil günümüze kadar onları takip eden, yollarını izleyen yeryüzünün doğusunda ve batısında bulunan Müslümanlar.

Ehl-i hadis


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi kelam ilminin doğuşunda rol almış kişilerden değildir?


Hasan-ı Basrî,

Ebû Hanîfe

Ca‘d b. Dirhem

Ma’bed el-Cühenî

İmam Zeyd


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Eş‘arî ekolünün temel görüşlerinden olan Nübüvvet ilkesini açıklamaktadır?


Havadis yani sonradan var olan her şey Yüce Allah’ın kudretiyle var olmuşlardır.

Allah kullarının dünya ve âhirette mutlu olmalarını sağlamak için öğütler içeren talimatlar göndermiş ve bunları insanlardan seçeceği kimseler vasıtasıyla yapmıştır.

İnsanın ihtiyari fiilleri de Allah tarafından yaratılmışlardır.

Yüce Allah bir ilimle âlim, bir kudretle kâdir ve bir irâde ile mürîttir.

Allah vardır, birdir, ezeli ve ebedidir; eşi-benzeri yoktur.


11.Soru

Basr ve Bağdat ekollerini birbirinden ayıran en önemli fark aşağıdakilerden hangisidir?


Basr ekolünün Hz. Peygambere olan yaklaşımı

Basr ekolünün Hz. Ali’ ye olan yaklaşımı.

Bağdat ekolünün Hz. Ali’ye olan yaklaşımı.

Bağdat ekolünün Hz. Peygambere olan yaklaşımı.

Basr ekolünün Hz. Ömer’ e olan yaklaşımı.


12.Soru

Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde Ehl-i sünnet olarak nitelendirilen 8 (sekiz) gruptan birine yer verilmemiştir?


Kelamcılar

Teologlar

Fakihler

Sufiyyeler

Muhaddisler


13.Soru

1.Müslümanlar, yeni fethedilen bölgelerde eski Yunan felsefesinin iyi bilindiğinive yapılan tartışmalarda bu felsefenin metodunun kullanıldığını görmüşlerdi.Bu da Müslümanlar arasında felsefeye karşı merak uyanmasına vefelsefî eserlerin Arapçaya tercüme edilmesine yol açmıştı.2.Müslümanlar, başlangıçta eski ilmî birikime karşı bir tavır takınmış, kendi evrenseldünya görüşlerine destek olacak unsurları bünyelerine almaktan kaçınmışlardır. Özellikle felsefe ile kelâmın, metotları ve çıkış kaynakları ayrı olması, onların felsefeden uzaklaşmalarına etken olmuştur.3.Gerçekleştirilen tercüme hareketlerinde tabiat ilimleri, tıbba dair ilimler, kimya, astroloji, simya ve ahlâk bilimleri de tercüme edilmişlerdir.4.Eski Yunan ilimlerini Arapçaya tercüme faaliyeti Emevîlerin son dönemlerindebaşlamış, Abbasî halifelerinden Mansûr (ö. 158/775), Hârun Reşid (ö.193/809) ve Memûn (ö. 218/833) döneminde devam etmiştir.5.Aslında ilk tercümelerin daha önce hicretin birinci asrında Halid b. Yezidb. Muaviye b. Ebî Süfyan (ö. 86/705)döneminde başladığı söylenmektedir.Bu ilk dönemde daha çok tıp, kimya ve astronomiye ilgi duyulmuş ve bu türeserler tercüme edilmiştir.6.Felsefî anlamda ilk tercüme, halife Mansûr döneminde yapılmıştır. Mansûrzamanında önce Mantık ilmi Arapça’ ya tercüme edilmiştir. MantığıArapça’ya ilk tercüme edenin İbn el-Mukaffa olduğu söylenir. Yukarıdakilerden hangileri kelâmın ortaya çıkışında tesiri olan etmenlerden tercüme hareketi ile ilgili olarak söylenebilir?


1-3-4-5-6
1-2-3-4-5-6
3-4-5-6
1-3-5
1-4-5

14.Soru

İslam dininin temelini oluşturan iki temel alan aşağıdakilerden hangisidir?


Niyet-Pratik

İtikad-Amelî

İman-Niyet

İtikad-Ahlak

Amelî-Kelam


15.Soru

Mu’ tezile mezhebinde aşağıdaki ekollerden hangileri benimsenmiştir?
I. el-va‘d ve’l-vaîd
II. el-menzile beyne’l-menzileteyn
III. tevhid
IV. itikat


I, II ve IV

I, II ve III

I ve IV

III ve IV

Hepsi


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi kela^m ilminin doğuşuna tesir eden etkenlerden biri değildir?


Tercüme faaliyetleri
Siya^si^, sosyal sebepler
Kur’a^n ve Sünnet’in anlaşılma çabası
İnsan faktörü
Ameli^ konulardaki gevşeklik

17.Soru

Mu‘tezile, kendi içinde Basra ve Bağdat ekolü olarak iki ana şubeye ayrılsa da tüm mezhep mensuplarının ittifakla kabul ettiği beş temel ilke vardır . Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?


Teaddüd-i kudemâ

Tevhid

Adalet

Va’d ve Va’îd

Emr bi’l-ma’ruf nehy ani’l-münker


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, Hz. Peygamber döneminde kelam ilminin olmama nedenleri arasında yer almaz?


Kur’ân-ı Kerim’ in henüz tamamlanmamış olması

Vahiylerin ilk ve en doğru yorumunu bizzat Hz. Peygamber’ den öğrenebilme

İtikadî konularda Müslümanlar arasında ihtilafa yol açacak fikirlerin fazlaca olmaması

Yeni bir vahyin nâzil olmaya devam etmesi

Ashab’ın inanç konularında tartışmadan sakınması


19.Soru

Allah’ın sıfatları ve halku’l-Kur’ân hakkında ilk defa konuşan kimdir?


Ma’bed

Cehm b. Safvân

Gaylân ed-Dımaşki

Ca‘d b. Dirhem

Dârekutnî


20.Soru

1.Yahudilik,2.Mecusîlik, 3.Sâbiilik, 4.Mazdekiyye, 5.Seneviyye 6.Zerdüştlük7.HristiyanlıkTarih boyunca yukarıdakilerden hangileri fetihlere bağlı olarak İslam aleminin etkileşim için de oldukları inançlardır?


1-6-7
1-7
1-2-3-4-5-6-7
1-3-6-7
1-3-4-5-6-7