Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcı deneyimi tasarımının odak noktalarından biri değildir?
Kullanıcıya vadedilen fayda |
Kullanıcının faydaya nasıl erişeceği |
Kullanıcının kullandığı arayüz |
Kullanıcın süreci deneyimlediği andaki etkileşimleri |
Kullanıcının etkileşim sonrası nasıl hissedeceği |
Kullanıcı arayüzü tasarımı somut olarak ortaya bir arayüz tasarımı koyarken, kullanıcı deneyimi tasarımı sorun ya da ihtiyaçla ilgili olarak bizleri çözüme götüren soyut yaklaşımları ortaya koyan bir tasarım sunmaktadır. Bu açıdan “kullanıcı deneyimi tasarımı” bir arayüz tasarımı hazırlamaktan çok, kullanıcının sistem ile etkileşiminin nasıl olacağıyla ilgilenmektedir. Kullanıcıya vadedilen fayda, kullanıcının bu faydaya nasıl erişeceği, süreci deneyimlediği andaki etkileşimleri ve ardından nasıl hissettiği konuları, kullanıcı deneyimi tasarımının odak noktalarıdır.
2.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi bir ürünün potansiyel kullanıcıları tarafından, belirli bir kullanım bağlamı içinde, amaçlanan kullanım hedeflerine ulaşmak için, ne derece etkin, verimli ve tatmin edici bir şekilde kullanılabildiğini ifade eder?
Etkileşim |
Kullanılabilirlik |
Kullanıcı deneyimi |
Kullanıcı arayüzü |
Davranışsal deneyim |
Kullanılabilirlik “bir ürünün potansiyel kullanıcıları tarafından, belirli bir kullanım bağlamı içinde, amaçlanan kullanım hedeflerine ulaşmak için, etkin, verimli ve tatmin edici bir şekilde kullanılabilme derecesi”olarak tanımlanmaktadır. Bu açıdan kullanılabilirlik, işe yararlılığı kolaylaştıran etmen olarak görülmekte ve özellikle kullanım işlevlerinin yerine getirilip getirilmediğine odaklanmaktadır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi müşteri deneyimini etkileyen bir unsur değildir?
Arayüzün kullanılabilirliği |
Müşterinin ruh hali |
Etkileşim kalitesi |
Etkileşimden sonra hissedilenler |
Kullanılan yazılım dili |
Müşteri deneyimi, ürünün kullanımından çok daha önce başlayan bir süreci kapsayan tüketici ve müşteri olarak adlandırılan kullanıcının kendisine sunulan bir hizmeti nasıl deneyimlediği ile ilgilidir. Aynı müşteri deneyimine çok farklı yazılım dilleri kullanılarak ulaşılabilir, bu bakımdan ürünün geliştirilmesinde kullanılan yazılım dili, müşteri deneyiminde bir faktör değildir. Doğru cevap E'dir.
4.Soru
I. Tasarımın olası kullanıcıları tarafından nasıl kullanılacağını anlamaya yöneliktir
II. Kullanıcılar başkalarıyla etkileşim halindedir
III. Basılı olarak ya da elektronik olarak uygulanabilir
Kullanıcı anketleri ile ilgili olarak yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
Kullanıcı anketleri tasarımın olası kullanıcıları tarafından nasıl kullanılacağını anlamaya yönelik olarak kullanılan bir yöntemdir. Kullanıcıya basılı ya da elektronik olarak iletilen belli sorular üzerinde yapılan kullanıcı tercihlerinden, tasarımcıların karar vermesine yardımcı olacak bilgiler toplanır. Anket yönteminde mülakattan farklı olarak kullanıcılar başkalarıyla etkileşim hâlinde olmadığından seçimlerini daha özgürce yapmaları mümkündür.
5.Soru
Etkileşimin taraflar açısından incelendiğinde aşağıdakilerden hangisi bunlardan biridir?
İnsan-İnsan |
İçerik-İçerik |
İçerik-Sistem |
Sistem-Sistem |
Kapsam-Sistem |
Tarafları açısından incelendiğinde, karsımıza insan-insan etkileşimi, insan-içerik etkileşimi ve insan-sistem etkileşimi çıkmaktadır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcıda yaratılan deneyim türlerinden biri değildir?
Estetik deneyim |
Davranışsal deneyim |
Duygusal deneyim |
Kişisel deneyim |
Yansıtıcı deneyim |
Estetik deneyim, Davranışsal deneyim, Yansıtıcı deneyim, Duygusal deneyim. Kişisel deneyim değildir.
7.Soru
Bir ürünün başarısız olmasının en yaygın nedeni aşağıdaki sorulardan hangisindeki yanıta bağlı olabilir?
Ürün ya da hizmet ile ne elde edilecek? |
Ürün ya da hizmeti kim kullanacaktır? |
Ürün ya da hizmet ne zaman geliştirilecektir? |
Ürün ya da hizmetten ne kadar gelir elde edilecektir? |
Ürün ya da hizmetin sürdürülebilirliği nasıldır? |
Strateji geliştirme aşamasında temelde ürün ya da hizmet ile ne elde edileceği ve kullanıcıların bu ürün ya da hizmeti kullandıklarında ne elde edecekleri sorularına yanıt aranmaktadır. Bu sorularla ürün veya hizmetin hedefleri ve kullanıcı ihtiyaçları analiz edilmektedir.
8.Soru
İnternet sitesinin nasıl görüneceğini esas alan ilke aşağıdakilerden hangisidir?
Yapı |
Kapsam |
Strateji |
Görselleştirme |
İskelet |
İnternet sitesinin nasıl görüneceğini belirleyen ilke, görselleştirme ilkesidir.
9.Soru
Etkileşim kavramını iletişim kavramından ayıran temel etmenlerden biri aşağıdaki seçeneklerin hangisinde yer almaktadır?
İletişim sadece sözel yolla gerçekleşir |
Etkileşim sadece yazılı yolla gerçekleşir |
Önce etkileşim sonra iletişim gerçekleşir |
Etkileşimde karşılıklı etkilenme söz konusudur |
İletişim birden fazla kişi arasında gerçekleşebilir. |
Etkileşim kavramı iletişim sonucu olan ve karşılıklı etkileme etkilenme durumunu açıklayan bir kavramdır.
10.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi wireframe kavramı ile ilgili doğru olarak ifade edilmiştir?
Bitmiş tasarım ögelerini içerir |
Tasarımın nasıl olacağı hakkında yönlendirme yapar |
İşlevler hakkında bilgi verir |
Renkli ve görsel tasarımlar barındırır |
İki boyutlu çizimlerdir |
Wireframe,sitenin işleyişini,görsel bileşenlerin nasıl yerleşeceği,ve etkileşimin nasıl olacağını gösteren iki boyutlu çizimlerdir.
11.Soru
Olumlu dil olmak
Kesin ifadeler kullanmak
Öznel ifadeler kullanmamak
“Web sitesi gösterişli olacak.” Bu cümle işlevsel özelliklerin yazımında dikkat edilmesi gereken yukarıdaki ana kurallardan hangilerine ters düşmektedir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve III |
II ve III |
Öznel ifadeler kullanmaktan kaçınmak: Öznel, diğer bir değişle anlamı kişiden kişiye değişen, ifadeler kullanmamak; kesin, açık, net olmanın, belirsizlikten ve yanlış anlaşılmalardan kaçınmanın bir başka yoludur. Örneğin, “Web sitesi gösterişli olacak.” cümlesinde çok büyük bir belirsizlik vardır, kişiden kişiye değişen “gösterişli ”den kasıt nedir açıklanmamıştır.
12.Soru
Sanal topluluk ilk kez kim tarafından ve ne zaman adlandırılmıştır?
Douglas Engelbart – 1989 |
Vannevar Bush – 1984 |
Bill Verplank – 1976 |
Rheingold – 1993 |
Bill Moggridge – 1965 |
Sanal topluluk ilk kez Rheingold tarafından 1993 yılında adlandırılmış ve yeterli sayıda bireyin sanal alanda kişisel ilişki ağları geliştirmek amacıyla yeterince uzun süre boyunca ve yeterli duyguyla kamusal iletişim kurduğu sosyo-kültürel gruplaşmalar olarak tanımlanmaktadır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi davranışçı görüşün etkileşim tasarımı anlayışına hizmet eder?
Kumanda ile televizyonun kontrolü |
İki kişinin telefonda görüşmesi |
Binaların kullanıcı dostu inşa edilmesi |
Teknoloji üretimi |
İzleyicilerin analiz edilmesi |
Davranışçı görüşe göre etkileşim tasarımı sistemlerin, çevrenin ve ürünlerin davranışlarını tasarlamakla ilgilidir. Bu görüş, işlevsellik ve geri bildirime odaklanır. Ürünün nasıl davranacağı ve kullanıcıların yaptıklarına nasıl geri bildirim vereceği etkileşim tasarımıyla şekillendirilir. Kumanda ile televizyonun kontrolü buna bir örnek niteliğindedir.
14.Soru
Kullanıcıların duyusal algı ve kavrama üzerine temellenen ve kullanıcının dikkatini çekerek etkileşime girmeyi amaçlayan deneyim türü aşağıdakilerden hangisidir?
Estetik deneyim |
Davranışsal deneyim |
Yansıtıcı deneyim |
Duygusal deneyim |
Hiçbiri |
Estetik deneyim kullanıcıların bir ya da daha fazla duyusuna hitap eden duyusal algı ve kavrama üzerine temellenmektedir. Kullanıcıda yaratılan estetik deneyim sayesinde, “ilk kritik an” olan ürün ya da hizmetin fark edilme anı için önemli işlevlerinden biri olan “dikkat çekme” sağlanır. Estetik özellikleriyle kullanıcının dikkatini çeken tasarım “ikinci kritik an” denilen kullanma aşamasına yani onunla etkileşime girmesine olanak sağlar.
15.Soru
“Web sitesi gösterişli olacak.” Bu cümle işlevsel özelliklerin yazımında dikkat edilmesi gereken aşağıdaki ana kurallarında hangilerine ters düşmektedir?
I. Olumlu dil olmak
II. Kesin ifadeler kullanmak
III. Öznel ifadeler kullanmamak
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve III |
II ve III |
Öznel ifadeler kullanmaktan kaçınmak: Öznel, diğer bir değişle anlamı kişiden kişiye değişen, ifadeler kullanmamak; kesin, açık, net olmanın, belirsizlikten ve yanlış anlaşılmalardan kaçınmanın bir başka yoludur. Örneğin, “Web sitesi gösterişli olacak.” cümlesinde çok büyük bir belirsizlik vardır, kişiden kişiye değişen “gösterişli”den kasıt nedir açıklanmamıştır.
16.Soru
İlk kişisel bilgisayar ağadakilerden hangisidir?
ENIAC |
EDVAC |
ORDVAC |
XEROX ALTO |
ARPANET |
1973 yılında ilk kişisel bilgisayarlardan olan Xerox Alto, grafiksel kullanıcı arayüzü (GUI) kullanan ilk bilgisayar, geliştirildi. Ayrıca “masaüstü” metaforu yine ilk kez bu bilgisayarda kullanılmıştır. Ticari olmayan bu bilgisayar, yaklaşık 2000 adet üretilip Xerox ve çeşitli üniversitelerde kullanılmıştır.
17.Soru
Aşağıdaki kullanıcı deneyimi tasarımı ile ilgili görüşlerden hangisi insanların ihtiyaçlarını tanımlamaya yönelik olarak ihtiyaçların tasarım tarafından karşılanmasını deneyimin gerçekleşmesi adına yeterli görülmektedir?
Kullanıcı merkezli görüşler |
Ürün merkezli görüşler |
Etkileşim merkezli görüşler |
Estetik merkezli görüşler |
İşlev merkezli görüşler |
Kullanıcı Merkezli Görüşler
Kullanıcı merkezli görüşler insanların ihtiyaçlarını tanımlamaya yönelik olarak ihtiyaçların tasarım tarafından karşılanmasını deneyimin gerçekleşmesi adına yeterli görülmektedir. Kullanıcıyı merkez alan bu görüşte insanların ne düşündüğü (fikirleri, inançları, davranışları, beklentileri), insanların ne yaptığı (davranışlarının yapısı, rutinleri, anlamları ve kimlikleri) ve insanların ne kullandığı (çevreleri, eserleri, insanların ne düşünecekleri ve bunların ne yapacaklarına etkisi) ile ilgilenen deneyim merkezli tasarımlar gerçekleştirilmektedir.
18.Soru
Bir ürün ya da hizmetten yararlanan ve yararlanma olasılığı bulunan kişiye ne ad verilir?
Müşteri |
Kullanıcı |
Üretici |
Geliştirici |
Tüketici |
Kullanıcı kavramı, bir ürün ya da hizmetten yararlanan ve yararlanma olasılığı bulunan kişiyi ifade etmektedir.
19.Soru
Aşağıda verilen kullanıcı deneyimi ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kullanıcı deneyimi, kullanıcıların bir hizmeti veya ürünü kullanırken, onunla etkileşime girdiğinde ve sonrasında yaşadığı deneyimler bütünüdür. |
Kullanıcı deneyimi, kullanıcının ürünü/hizmeti kullanması ile başlayan, kullanıcısına vadettiği fayda, kullanım sırasında ve sonrasında yaşattıkları, hissettirdikleri ve düşündürdükleri ile devam eden bir süreçtir. |
Kullanıcı deneyimi sistemin bir özelliği olduğu için kullanıcı ile etkileşimin gerçekleşme anındaki zamansal ve inançsal özelliklere bağlıdır. |
Kullanıcının geçmiş deneyimleri, beklentileri gibi içsel durumu, etkileşimin gerçekleştiği çevre koşulları ve kullanıcının içerisinde yer aldığı ortam kullanıcı deneyimini etkiler. |
Kullanıcı deneyimi, kullanıcı ile tasarım arasındaki etkileşimin kullanım öncesi, kullanım esnası ve kullanım sonrası süreçlerindeki deneyimleriyle ilgilenir. |
Kullanıcı deneyiminin, kullanıcı ile etkileşimin gerçekleşme anındaki zamansal ve inançsal özelliklere bağlı olmasının nedeni onun sistemin bir özelliği olması değil sistem ile kullanıcı arasındaki etkileşimin bir çıktısı olmasıdır.
20.Soru
İlk kişisel bilgisayar ağadakilerden hangisidir?
ENIAC |
EDVAC |
ORDVAC |
XEROX ALTO |
ARPANET |
1973 yılında ilk kişisel bilgisayarlardan olan Xerox Alto, grafiksel kullanıcı arayüzü (GUI) kullanan ilk bilgisayar, geliştirildi. Ayrıca “masaüstü” metaforu yine ilk kez bu bilgisayarda kullanılmıştır. Ticari olmayan bu bilgisayar, yaklaşık 2000 adet üretilip Xerox ve çeşitli üniversitelerde kullanılmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ