Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Tasarımcı, bir problemin çözümüne belirli bir zaman ayırdıktan sonra, dikkatini bir süre için başka bir konuya yöneltir. Bu aşamada bilinçaltı, problem üzerinde çalışmaya devam eder. Bu, bir konu üzerinde yoğunlaşmanın getirdiği tekdüzelikten ve kısırdöngüden bir tür kurtulma çabasıdır.” Açıklamada bahsi geçen yaratıcı yöntem hangisidir?
Dikey ve Kapsamlı Düşünme Yöntemi |
Beyin Fırtınası Aşaması |
Kuluçka Aşaması |
Sentez Aşaması |
Görsel İncelemeler Aşaması |
Kuluçka Aşaması: Tasarımcı, bir problemin çözümüne belirli bir zaman ayırdıktan sonra, dikkatini bir süre için başka bir konuya yöneltir. Bu aşamada bilinçaltı, problem üzerinde çalışmaya devam eder ve düşünceler bir anlamda kuluçkaya yatırılmış olur Bu, bir konu üzerinde yoğunlaşmanın getirdiği tekdüzelikten ve kısırdöngüden bir tür kurtulma çabasıdır.
2.Soru
Apple şirketinin 1997 yılında piyasaya sürdüğü işletim sistemlerinden hangisinde firma arayüzünde üç boyutlu görünüme sahip pencereler kullanmıştır?
Os X 10.0 |
Macintosh |
Macintosh II |
MacOs 8.0 |
Os X Yosemite |
Apple 1997 yılında MacOS 8.0 işletim sisteminin piyasaya sürmüştür. Bu sistemin arayüzündeki en belirgin özelliklerden biri üç boyutlu bir görünüme sahip olan pencerelerdir.
3.Soru
I. Tasarımı gerçekleştirir.
II. Var olan tasarımı geliştir.
III. Tasarım stratejisi oluşturur.
IV. Bireysel çalışır.
V. Ürün üzerindeki etkileşimli öğeleri belirler.
Yukarıdakilerden hangileri etkileşimli tasarımcı açısından doğrudur?
I. II
|
II. III. |
II. III.
|
I. II. III. V |
IV |
Etkileşimli tasarımcı tasarım gerçekleştiren, geliştiren, tasarım stratejisi oluşturan, ürün üzerindeki etkileşimli ögeleri belirleyen, kavramları test etmek için ilk örnekleri oluşturan, kullanıcıları etkileyecek eğilimleri ve teknolojileri belirleyen kişidir. Her ne kadar etkileşimli tasarımcı ortamın pek çok açıdan farkında olması ge- rekse de hiç kimse tasarımcının her şeyi bilmesini beklememektedir. Tasarım sorununa ilgi çekici veya yenilikçi bir çözüm geliştirebilmek için tasarımcılar takım hâlinde çalışır lar. Bu açıdan IV. maddesi etkileşimli tasarımcının özelliklerine uymamaktadır.
4.Soru
Aşağıdaki özelliklerden hangisi etkileşimli tasarım için söz konusudur?
Anlamlı deneyimler yoluyla etkileşime olanak tanıma |
Ürünler hizmetler ortamlar ve sistemlerin davranışı için formları oluşturma |
Bir ürün tasarımı kaynaşması, bilgisayar bilimi, iletişim tasarımı |
Çeşitli ürün ve hizmetler aracılığıyla insanları bir araya getirme |
Belirli bağlamsal koşullar altında belirli problemlerin çözümünde kullanılan süreç |
Anlamlı deneyimler yoluyla etkileşime olanak tanıma etkileşimli tasarımın bir özelliğidir.
5.Soru
I- Amacın Oluşturulması
II- Uygulama Evresi
III- Değerlendirme Evresi
Kullanıcı faaliyet döngüsü hem zihinsel hem de fiziksel aktiviteleri içermektedir. Yukardaki öncüllerden hangileri bu döngünün üç ana evresini oluşturmaktadır?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I - II |
I - II - III |
Kullanıcı faaliyet döngüsü hem zihinsel hem de fiziksel aktiviteleri içermektedir. Aşağıdaki bu döngünün üç ana evresini oluşturmaktadır.
I- Amacın Oluşturulması
II- Uygulama Evresi
III- Değerlendirme Evresi
Doğru cevap E şıkkı
6.Soru
I. Eleştiri kapı dışında bırakılır
II. Sınırsız düşünme
III. Nicelik aranır
IV. Kombinasyon ve geliştirme aranır
Yukarıda verilenlerden hangisi/hangileri beyin fırtınasının yaratıcı düşünme ve imgeleme sağlayabilmesi için temel koşullardandır.
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
I, II ve IV |
I, II, III ve IV |
Beyin fırtınasının yaratıcı düşünme ve imgeleme sağlayabilmesi için dört temel koşulu vardır;1.Eleştiri kapı dışına bırakılır,2.Sınırsız düşünme,3.Nicelik aranır,4.Kombinasyon ve geliştirme aranır.
7.Soru
I. Karşılık verme düzeyi açısından etkileşimsizdir
II. İletişim kurmaktadır
III. Eğer sorulara izin verseydi toplantı etkileşimli olurdu.
Bir politikacının konuşmasını yapıp sorulara izin vermeden salondan ayrılması durumu ile ilgili olarak yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Etkileşim düzeyi, karşılık verebilme durumuna göre etkileşimli, yarı-etkileşimli ve etkileşimsiz olmak üzere üçe ayrılır. Örneğin bir politikacının basın toplantısı ele alınırsa toplantıyı yöneten politikacı şüphesiz iletişim kurmaktadır. Fakat politikacı soru almadığı sürece konferans etkileşimsiz kalacaktır. Sadece sorulara izin vermek de konferansı etkileşimli yapmayacaktır. Politikacı en azından basın mensuplarının sorularını cevaplandırırsa, toplantı tepkisel/yarı-etkileşimli olacaktır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi grafiksel arayüz tasarımının ögelerinden birisi değildir?
Animasyon kullanımı |
Simetri |
Renk kullanımı |
İkon ve sembol kullanımı |
Sayfa düzenİ |
Grafiksel arayüz tasarımının öğeleri; sayfa düzeni, renk kullanımı, ikon ve sembol kullanımı, tipografi, bilgilendirme tasarımı ve animasyon kullanımıdır. Simetri Gestalt ilkelerinden birisidir.
9.Soru
Web sayfasında yer alan ve fareyle üzerine gelindiğinde değişen bir düğme veya görüntüye ne ad verilir?
Akıllı nesne |
RAW |
HTML |
Photoshop |
Rollover |
Rollover, web sayfasında yer alan ve fareyle üzerine gelindiğinde değişen bir düğme veya görüntüdür. Rollover oluşturmak için en az iki görüntü olmalıdır: normal durum için birincil görüntü ve değişen durum için ikincil görüntü.
10.Soru
Grafik anlatım dili kullanıcı arayüzü anlayışını ve tasarımını kökten değiştirmiştir. İlk dönem metin tabanlı ekranlar tek yönlü, metin odaklı ve form benzeri bir kalitededir. Grafiksel arayüz tasarımı anlayışı ile birlikte ekranda değişen gelişmelerden biri değildir?
Dinamik bir yapı kazanması |
Kolay ve doğal etkileşime izin vermemesi |
Ekranın çok yönlü hale gelmesi |
Kullanıcı odaklı hale gelmesi |
Daha çekici görünüm kazanması |
Grafik anlatım dili kullanıcı arayüzü anlayışını ve tasarımını kökten değiştirmiştir. İlk dönem metin tabanlı ekranlar tek yönlü, metin odaklı ve form benzeri bir kalitededir. Grafiksel arayüz tasarımı anlayışı ile birlikte ekran çok yönlü, kullanıcı odaklı ve sürekli gelişen dinamik bir yapı hâline gelmiştir. Bilginin görsel sunumu kişinin bilgi isleme kapasitesini diğer sunum yöntemlerine göre çok daha etkili kullanmasını sağlar. Uygun bir şekilde kullanıldığında, bilgilerin zihinde yen iden organize edilmesine olan ihtiyacı ve hafızanın yükünü azaltır. Bilgisayarlar ve insanlar arasında daha hızlı bilgi transfer edilmesine ve insanlar tarafından miktar ya da ilişkiler gibi daha görsel karşılaştırmaların yapılabilmesine imkan sağlamaktadır. Grafikler aynı zamanda kullanıcı arayüzünün daha çekici bir görünüm kazanmasına ve büyük oranda kişiselleştirmeye imkan vererek, şirketler ve organizasyonlar için özgün stiller yaratılmasına olanak tanır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi HTML ifadesinin açılımı ve Türkçe karşılığıdır?
Web Tarayıcı |
Dünya Çapında Ağ |
Zengin Metin İşaretleme Dili |
Grafik Tasarım |
Yapay Zekâ |
Tim Berners-Lee 1989`da HTML işaretleme dilini geliştirerek Dünya Çapında Ağ (WWW) olarak da tanımlanan bilgi paylaşım sistemini kurmuş ve günümüzde internetin en yaygın kullanılan servisi olan webin altyapısını oluşturmuştur. HTML: Hypertext Markup Language (Zengin Metin İşaretleme Dili) anlamına gelir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisini seçerken kullanıcı özellikleri, sistem gereksinimleri yerine getirilen görevler ve çevresel etkenler göz önüne alınmalıdır?
Sayfa düzeni |
Renk kullanımı |
Tipografi |
Bilgilendirme tasarımı |
Animasyon kullanımı |
Renk kullanımı için kullanıcı özellikleri, sistem gereksinimler yerine getirilen görevler ve çevresel etkenler göz önüne alınmalıdır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi grafiksel arayüzü tasarımının dezavantajlarındandır?
Kullanıcıların sistemi kullanırken yaşadığı kaygının azalmasını sağlar ve sistem üzerindeki kontrol hissini güçlendirir. |
Grafik içerikler sayesinde kullanıcılar amaçlarını uzun metinler girmeden gerçekleştirebilirler. |
Dikkate alınması gereken çok fazla değişken bulunmaktadır. |
Arayüz kapsamında anlatım dilinin kullanılmasının evrensel bir nitelik sağlaması |
Obje ve kavramların görsel sunumu somut düşünmeyi teşvik ederek, çok katmanlı görev dizilerinin kullanıcıya sade bir biçimde sunumu sağlar. |
Her alanda olduğu gibi grafiksel arayüzü tasarımının da bazı dezavantajları bulunmaktadır. Dikkate alınması gereken çok fazla değişkenin olması tasarım sürecini zorlaştıran etkenlerin başında gelirken, sürekli gelişen teknolojiye kullanıcı temelli bir yaklaşımla ayak uydurmaya çalışmak da diğer bir sorundur.
14.Soru
Kullanıcı gereksinimlerin tespiti, kişi kartlarının (persona) oluşturulması, senaryoların hazırlanması, hikâye tahtası oluşturulması ve görev analizleri için faydalanılan teknik ve yöntemlere ne denir?
Boylamsal Araştirmalar |
Etnografi |
Netnografi |
Kullanım Bağlamı Analizi |
Gölge Çalışması |
Etnografi: Kullanıcı gereksinimlerin tespiti, kişi kartlarının (persona) oluşturulması, senaryoların hazırlanması, hikâye tahtası oluşturulması ve görev analizleri için faydalanılan teknik ve yöntemlerdir
15.Soru
Yazılı basından farklı olarak ortaya çıkan ilk elektronik haberleşme sistemi nedir?
Telgraf |
Mors Alfabesi |
Mektup |
|
Telefaks |
Telgraf: Yazılı basından farklı olarak ortaya çıkan ilk elektronik haberleşme sistemidir.
16.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bir ürün ya da hizmetten yararlanan veya yararlanma olasılığı bulunan kişiye kullanıcı denir |
Bir mal ya da hizmeti, ticari ve mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan ya da yararlanan gerçek ya da tüzel kişiye tüketici denir. |
Kullanıcı olmak için bir ürünün sahibi olmak gerekir. |
Ürün veya hizmeti satın alma veya kullanma kararını veren kimseye müşteri denir. |
Tüketici ya da müşteriler de kullanıcı olarak görülür. |
Kullanıcı kavramı, bir ürün ya da hizmetten yararlanan ve yararlanma olasılığı bulunan kişiyi ifade etmektedir. Tüketici, bir mal ya da hizmeti, ticari ve mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan ya da yararlanan gerçek ya da tüzel kişidir. Müşteri, ürün veya hizmeti satın alma veya kullanma kararını veren kimsedir Kullanıcı, cep telefonu, televizyon, araba gibi bir ürünü satın alarak kullanan biri olabileceği gibi, herhangi bir web sitesini ziyaret eden biri, cep telefonuna mobil uygulama indiren ya da ihtiyacına yönelik olarak uygulamadan faydalanan bir kimse de olabilir. Bunun yanında, tüketici ya da müşteri olarak henüz ürün ya da hizmetten faydalanmamış fakat faydalanma ihtimali olan, olması istenilen kişiler olarak da karşımıza çıkabilmektedir.
17.Soru
Kullanıcı deneyimi kavramının sorun çözmenin ötesine geçmesinin nedeni aşağıdakilerden hangisinde net olarak verilmiştir?
Tüm teknolojik sorunların çözülmüş olması |
Kullanıcılara deneyim kazandırılması gerektiği |
Kullanıcıya özgü tasarım anlayışının öne çıkması |
Kullanıcı sayılarının artması |
Kullanıcı odaklı uygulamaların maliyetli olması |
Kullanıcıların standart çözümlerle sunulan teknolojilerden ziyade kişiselleştirilebilir ve duygusal olarak bağ kurabilecekleri teknolojilere yönelmeleri kullanıcının odakta olduğu tasarımların öne çıkmasına ön ayak olmuştur.
18.Soru
I. Bilgisayardaki klavye.
II. Televizyondaki kumanda.
III. Bir radyonun üzerindeki tuşlar.
IV. Bir bilgisayardaki yazılım.
V. Bir tabletteki dokunmatik ekran.
Yukarıdakilerden hangisi kullanıcı arayüzüne örnektir?
I, II |
II, III, IV |
IV |
I, II, III, V |
IV, V |
Kullanıcı arayüzü, insan ve bilgisayar sistemlerinin arasındaki bağlantı noktasıdır. Sorudaki maddelere bakıldığında IV maddesi hariç birer arayüzüdür. Bir bilgisayardaki yazılımı çalıştırmak için bir ara yüze ihtiyaç vardır. Bundan dolayı IV maddesi arayüze örnek değildir.
19.Soru
İnsanın doğası gereği çevresi ile girdiği etkileşimler neticesinde çevresel uyarıcılara verdiği cevaplar ve onlardan aldığı tepkiler deneyimlerin oluşmasını sağlamaktadır. Bu kapsamda yapılan çalışmalarla deneyimin şekillendirilebilir olduğu görülerek aşağıdaki farkındalıklardan hangisi ortaya çıkar?
Deneyimin Farklılığı |
Deneyimin Değişkenliği |
Deneyimin Oluşumu |
Deneyimin Gelişimi |
Deneyimin Tasarlanması |
İnsanın doğası gereği çevresi ile girdiği etkileşimler neticesinde çevresel uyarıcılara verdiği cevaplar ve onlardan aldığı tepkiler deneyimlerin oluşmasını sağlamaktadır. Bu kapsamda yapılan çalışmalarla deneyimin şekillendirilebilir olduğu görülerek “deneyimin tasarlanması” olarak tanımlanan farkındalık ortaya çıkmıştır.
20.Soru
İnternet ne zaman icad edilmiştir?
1991 |
1995 |
1987 |
1980 |
1982 |
İnternet 1991’de icat edilmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ