Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bilgi mimarisi oluşturulurken bilgilerin sınıflandırılması aşaması ile ilgilidir?
Ağaç topolojisi
|
Ardışık ilişkilendirme
|
Aşağıdan yukarıya yaklaşımı
|
Matris ilişkilendirme |
Organik ilişkilendirme |
C Ağaç topolojisi yani hiyerarşik ilişkilendirme, ardışık ilişkilendirme, matris ilişkilendirme ve organic ilişkilendirme bilgi mimarisinin bilgileri birbiriyle ilişkilendirme aşaması ile ilgilidir. Aşağıdan yukarıya ve yukarıdan aşağıya yaklaşımı ise bilgi mimarisinim sınıflandırma aşaması ile ilgilidir.
2.Soru
İlk web sayfası kaç yılında yayınlanmıştır?
1984
|
1975
|
1991
|
1987 |
1972 |
İlk web sayfası 1991’de http://info.cern.ch/hypertext/WWW/ieProject.html adresi üzerinden yayınlanmıştır. Bunu, Internet medyasının başlangıcı takip etmiş ve yazılı basın sayfaları Internet’e aktarılmaya başlamıştır.
3.Soru
Aşağıdaki verilen ve kullanıcı deneyimi tasarımının beslendiği disiplinlerden hangisinin daha önemli olduğu söylenebilir?
Makine Mühendisliği-Elektrik Mühendisliği-Endüstriyel Tasarım |
Bilgi mimarisi-İletişim tasarımı-Etkileşim tasarımı |
Felsefe-Psikoloji-Sosyoloji |
Mimarlık-Pazarlama-Ses tasarımı |
Yazılım geliştirme- Bilgisayar Bilimi-Veri ve bilgi görselleştirme |
Kullanıcı deneyimi tasarımı birçok farklı disiplinden beslenmektedir. Birbiriyle iç içe girmiş olan bu disiplinler ürün, kullanıcı ve etkileşim kesişimleriyle karşımıza çıkmaktadır. “Bilgi Mimarisi (Information Architecture)”, “İletişim Tasarımı (Communication Design)” ve Etkileşim Tasarımı(Interaction Design) çalışma disiplinleri kullanıcı deneyimi tasarımını besleyen önemli disiplinlerdir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Denise Jacobs’ un ilham almak için beş adımlık kılavuzunda yer almaz?
Çalışmaları oyunlaştırmak |
Zorlukların üstesinden gelmeye çalışmak |
Destansı olmak |
Net hedefler ve uygulanabilir eylemler belirlemek |
Pratik çizimler yapmak |
Denise Jacobs’ un ilham almak için beş adımlık kılavuzu şu şekildedir: 1. Çalışmalarınızı oyunlaştırın, 2. Zorlukların üstesinden gelin, 3. Net hedefler ve uygulanabilir eylemler belirleyin, 4. Durumunuzu koruyun, 5. Destansı olun.
5.Soru
Bir bankanın internet bankacılığı uygulaması, minimalist tasarımı nedeniyle tercih edilmektedir. Bu uygulamanın ağırlıkla hangi kullanıcı deneyim türüne hitap ettiği söylenebilir?
Davranışsal deneyim |
Duygusal Deneyim |
Estetik deneyim |
Yansıtıcı deneyim |
Kritik deneyim |
Estetik kavramı duyularla oluşan algılara dayanmaktadır. Bu bağlamda estetik deneyim kullanıcıların bir ya da daha fazla duyusuna hitap eden duyusal algı ve kavrama üzerine temellenmektedir. Kullanıcıda yaratılan estetik deneyim sayesinde, “ilk kritik an” olan ürün ya da hizmetin fark edilme anı için önemli işlevlerinden biri olan “dikkat çekme” sağlanır. İçeriksel ve işlevsel olarak bazı vaatlerde bulunarak kullanıcıya ihtiyaç hissettirilmesi sağlanır. Bu nedenle uygulamanın görsel olarak minimalist bir tasarıma sahip olmasından hoşlanan kullanıcı, pozitif bir estetik deneyim yaşamıştır. Doğru cevap C'dir.
6.Soru
I. Kullanıcının aktif katılımı
II. Kullanılan içeriği anlamak ve belirlemek
III. Tasarım çözümlerinin kendini yenilemesi
IV. Disiplinler arası bir tasarım ekibinin bulunması
V. Tasarım çözümleri üretmek
Yukarıdakilerden hangileri ISO (Uluslararası Standartlar Teşkilatı) tarafından belirlenmiş kullanıcı merkezli tasarımın prensipleridir?
I, II |
I, II, III |
III, V |
I, III,IV |
V |
ISO’ya göre kullanıcı merkezli tasarımın dört temel prensibi vardır:
1.Kullanıcının aktif katılımı
2.Kullanıcı ve sistem arasında görevin uygun dağımı
3.Tasarım çözümlerinin kendini yenilemesi
4.Disiplinler arası bir tasarım ekibinin bulunması (ISO, 1999:7)
ve kullanıcı merkezli tasarım sürecinde dört ana aktivite bulunmaktadır:
1.Kullanılan içeriği anlamak ve belirlemek
2.Kullanıcının ve organizasyonun gereksinimlerini belirlemek
3.Tasarım çözümleri üretmek
4.Kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda tasarımı değerlendirmek (ISO, 1999:10)
Bu açıdan I., III. ve IV. maddler prensiplere ilişkindir ve II., V. maddler ise aktivitelere ilişkindir.
7.Soru
Etkileşimli tasarımın merkezindeki kavram nedir?
Kullanıcı |
Teknoloji |
Konuşma |
Tasarım |
Faydacılık |
Etkileşimli tasarım, teknoloji ve insanlar arasında döngüsel ve is birliğine dayalı süreçler aracılığıyla teknoloji ortamının anlamlı iletişimine odaklanan kullanıcı merkezli bir çalışma alanı olarak tanımlanmaktadır.
8.Soru
Objeleri çevreleri ile birlikte algılama biçimimizi ifade eden Gestalt ilkesine ne ad verilir?
Yakınlık
|
Devamlılık
|
Simetri
|
Tamamlama |
Şekil zemin ilişkisi |
Objeleri çevreleri ile birlikte algılama biçimimizi ifade eden Gestalt ilkesine şekil zemin ilişkisi adı verilir.
9.Soru
Etkileşimli tasarım ağırlıklı olarak “kendi başına yap” estetiği, anti ticaret ve anti sanat duyarlılığına odaklanan Fluxus hareketinden etkilenmiştir. Fluxus sözcüğü, doğadaki ve insan yaşamındaki sürekliliği, değişimi ve yenilenmeyi, durağanlığa karşı koyuşu ifade etmektedir. Bu açıdan aşağıdakilerden hangisi etkileşimli bir tasarım ortamına örnektir?
Televizyonda dizi seyretmek. |
Herhangi bir kişinin Facebook’ta yapılan bir paylaşıma yorum yapması. |
Youtube’da her hangi bir eğitim videosu izlemek. |
Konsere gidip müzik dinlemek. |
Radyoda müzik dinlemek. |
Fluxus kavramına bakıldığında pasiflik yerine aktif olmayı ve durağanlık yerine hareket etmeye vurgunun yapıldığı görülmektedir. Bu açıdan B şıkkı hariç diğer bütün şıklarda özne pasif durumdadır ve içinde bulunduğu ortama müdahale edememektedir.
10.Soru
I. Verimli ve sezgisel donanımlar üzerinde durma, cihazları kullanışlı, faydalı ve eğlenceli hâle getirme ile ilgilidir.
II. Anlamlı deneyimler yoluyla etkileşime olanak tanır.
III. Belirli bağlamsal koşullar altında belirli problemlerin çözümünde kullanılan bir süreçtir.
IV. Yazılımın kullanımı ve deneyimine odaklanır.
V. Teknoloji ve kullanıcı arasında diyalog kurma, iletişim kısıtlamalarını teknoloji aracılıgı ile en aza indirgeme ile ilgilidir.
Yukarıdakilerinden hangileri etkileşimli tasarım açısından doğrudur?
II, IV
|
I, III
|
III, V
|
I, III, V |
V |
II. ve IV. maddeler etkileşimli tasarım kapsamına girmektedir. Diğer maddeler ise etkileşim tasarımı kapsamına girer.
11.Soru
“ Kullanıcıların gezinmesi için çok fazla sekme ya da pencere kullanılmalıdır. Eğer bu tarz ögelerin kullanımı gerekiyorsa kullanıcının, arayüzü kullanma konusunda rahat ve deneyim sahibi olduktan sonra kullanılmasına özen gösterilmelidir.” bu ifade tasarımda kullanılabilirliğin hangi prensibini ifade etmektedir?
Geri Alma Seçeneğini Tasarlayın
|
Aşırı Yükü Azaltın
|
Sonuçlanan Diyalog ve Gezinme Tasarımı
|
Bireysellik İçin Tasarım |
Sık Kullanımlar İçin Kısayol Kullanın |
Sorudaki ifade tasarımda kullanılabilirliğe ilişkin prensiplerden Aşırı Yükü Azaltın prensibini tanımlamaktadır.
12.Soru
Arayüz tasarımı tarihinde 1984’ten günümüze kadar olan süreci kapsayan dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Komut Satırı Arayüzü |
İşitsel Arayüz Dönemi |
Grafiksel Kullanıcı Arayüzü |
Hareketsel Arayüz Dönemi |
Dijital Dönem |
1984’ten günümüze kadar olan süreci kapsayan ve komut dizinleri yerine ikon, menü ve pencereler gibi görsel ögelerin kullanıldığı Grafiksel Kullanıcı Arayüzü bugün kullanıcı arayüzü tasarımı işitsel ve dokunsal arayüzleri de kapsar duruma gelse de hâlen çoğunlukla grafiksel kullanıcı arayüzünü karşılamaktadır.
13.Soru
Bir nesnenin yüzeyinde çizgilerin bir araya gelmesiyle oluşan tasarım elemanı aşağıdakilerden hangisidir?
Çizgi |
Doku |
Ton |
Renk |
Yön |
Bir nesnenin yüzeyinde çizgilerin bir araya gelmesiyle oluşan tasarım elemanı, "doku" dur.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi etkileşimli tasarımın özellikleri ile ilgili yanlıştır?
Geleneksel medyayı genişletir ve zenginleştirir |
Güncellenebilir ortama sahiptir |
Zengin ortamlar barındırır |
Kullanıcılar ile etkileşime olanak sunar |
Kullanıcı pasiftir |
Etkileşimli tasarım geleneksel medyayı zenginleştirir ve genişletir. Kullanıcılara; teknoloji ile olan iletişimleri sırasında paylaşma, yorum yapma ve içerikle etkileşime girme gibi olanaklar sunar. Güncellenebilir içeriğe sahip oluşu, zengin ortamları barındırması (video gibi) ve kullanıcılar ile etkileşime olanak sunması (yorum ve sohbetler) gibi özellikleri, etkileşimli ortamları cazip bir çözüm olarak ortaya koymaktadır. Kullanıcılar pasif değildir.
15.Soru
Birbirini andıran objeleri aynı grupta toplamak şeklinde ifade edilen Gesalt ilkesine ne ad verilir?
Yakınlık |
Benzerlik |
Simetri |
Şekil zemin ilişkisi |
Tamamlama |
Birbirini andıran objeleri aynı grupta toplamak şeklinde ifade edilen Gestalt ilkesine benzerlik adı verilir.
16.Soru
Kullanıcı odaklı bir arayüz tasarımı oluştururken metin kullanımına ilişkin aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Metin kullanımı mümkün olduğunca azaltılmalıdır.
|
Paragraflar kısa tutulmalı
|
Profesyonel bir imaj yaratmak adına sıkıcı olmak yerine, çekici ve kişiye özel olmak daha faydalı olabilir.
|
Her bir paragrafta birden çok düşünceye yer verilmelidir. |
İllüstrasyon ve görsel kullanımına önem verilerek daha okunabilir metin alanları yaratılabilir. |
Kullanıcı odaklı bir arayüz tasarımı oluştururken metin kullanımına ilişkin olarak her bir paragrafta bir düşünceye yer verilmelidir.
17.Soru
Yazar ve bilim adamı Donald Norman, Gündelik Eşyaların Tasarımı (The Design of Everyday Things) adlı kitabında kullanıcıların bir bilgisayar sistemi ile etkileşim sağlarken geçtiği aşamalarını psikolojik bir model aracılığı ile tanımlamıştır. Bu model aşağıdakilerden hangisidir?
İnsan faaliyet döngüsü |
Teknoloji ve insan etkileşimi |
Kullanıcı etkileşimleri |
Kullanıcı ve bilgisayar etkileşimi |
İnsan ve bilgisayar faaliyetleri |
Yazar ve bilim adamı Donald Norman, Gündelik Eşyaların Tasarımı (The Design of Everyday Things) adlı kitabında kullanıcıların bir bilgisayar sistemi ile etkileşim sağlarken geçtiği aşamaları “İnsan faaliyet döngüsü” adı altında psikolojik bir model aracılığı ile tanımlamıştır.
18.Soru
“Son noktadaki bir düğümden sistem içerisindeki diğer bütün ana düğümlere ulaşılabilme durumu” gezinim tasarımında hangi yaklaşımı tanımlar?
Yerel |
Tanımlayıcı |
Evrensel |
Bütünleyici |
Bağlamsal |
Evrensel gezinim; son noktadaki bir düğümden sistem içerisindeki diğer bütün ana düğümlere ulaşılabilme durumudur.
19.Soru
İlk bilgisayar faresini kim icat etmiştir?
Bill Moggridge |
Samuel Morse |
Douglas Engelbart |
Bill Verplank |
Thomas Edison |
İlk bilgisayar faresi, bilgisayar ekranındaki imlecin hareketlerini kontrol etmek amacıyla 1964 yılında Douglas Engelbart tarafından yapıldı.
20.Soru
İnternet standartlarındaki yüksek kalitedeki resimlerin, animasyon ve seslerin çok küçük dosya boyutlarıyla web sayfalarına yerleştirilmesini sağlayan uygulamalara ne ad verilir?
HTML |
Flash |
CSS |
JavaScript |
PHP |
İnternet standartlarındaki yüksek kalitedeki resimlerin, animasyon ve seslerin çok küçük dosya boyutlarıyla web sayfalarına yerleştirilmesini sağlayan uygulamalara Flash uygulamaları adı verilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ