Marka İletişimi Tasarımı ve Uygulamaları Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Aynı ürünlerle aynı markette on yıl kalınabileceğini varsayan bir girişim pek yaygın
ve akılcı değildir.” diyen bir bakış açısı günümüz itibariyle hangi şirketi eleştiriyor olabilir?
Apple |
Kodak |
H&M |
Bpost |
Dominos |
“Aynı ürünlerle aynı markette on yıl kalınabileceğini varsayan bir girişim pek yaygın
ve akılcı değildir.” diyen bir bakış açısı günümüz itibariyle değişime ayak uyduramadığı için hayatta kalamayan "Kodak" şirketini eleştirmektedir.
2.Soru
Self servis olan bir işletmenin ‘servisimiz bulunmamaktadır’ şeklinde bir mesaj yazmak yerine ‘servise katıldığınız için teşekkür ederiz’ mesajını kullanması aşağıdakilerden hangisine örnektir?
Deneyimin temasının oluşturulması. |
İzlenimlerin pozitif işaretlerle uyumunun sağlanması. |
Hatırlanabilirlilik içerisinde özümsenmesi. |
Beş duyunun birbirine bütünleştirilmesi. |
Negatif işaretlerin ortadan kaldırılması. |
Negatif (olumsuz) ipuçlarının ortadan kaldırılması deneyim tasarım ilkelerinden birisidir. İşletmeler müşterileri yönlendirebilmek için zaman zaman anlamsız ve müşterileri kızdıran mesajlar verebilirler. Self servis olan bir işletme ‘servisimiz bulunmamaktadır’ şeklinde bir mesaj yazıp duvara asmak yerine, örneğin ‘servise katıldığınız için teşekkür ederiz’ mesajı ile temelde aynı mesajı daha farklı ve pozitif bir şekilde verebilecektir. Doğru cevap E seçeneğidir.
3.Soru
Tüketicinin bir markayı her durumda satın alma eğilimi, sadece içinde bulunulan zamanda değil, gelecekte de belirli bir markayı satın alması kavramı aşağdakilerden hangisidir?
Marka bağımlılığı |
Marka sadakati |
Marka alışkanlığı |
Marka tercihi |
Marka seçimi |
Marka sadakati, müşteri ile marka arasındaki bağlılıktır. Tüketicinin bir markayı her durumda satın alma eğilimidir.
4.Soru
Güven, sadakat, bilgelik, zeka ve inancı sembolize eden renk hangisidir?
Yeşil |
Sarı |
Kırmızı |
Beyaz |
Mavi |
Mavi gökyüzü ve denizin rengidir. Genellikle derinlik ve sabitlik ile ilişkilidir. Bu, güven, sadakat, bilgelik, zeka^, inanç, hakikat ve cenneti sembolize eder. Mavi zihin ve beden için yararlı olarak kabul edilir. İnsan metabolizmasını yavaşlatır ve sakinleştirici etki yaratır. Mavi güçlü huzur ve sakinlik ile ilişkilidir. Kapsam olarak, mavi dindarlık ve samimiyeti sembolize etmek için kullanılır. Mavi aynı zamanda bilinç ve akıl ile bağlantılıdır. Mavi genellikle yüksek teknoloji ürünlerini teşvik eden, zaman konusunda hassas şirketler tarafından kullanılır. Buna ek olarak koyu mavi derinliği, uzmanlık ve istikrarı temsil eder. Doğru cevap E'dir.
5.Soru
Ürün tasarımlarının ürünlerin görsel nitelikleri yoluyla kurumsal tasarım anlayışı ve hedefleri ile bağdaşması aşağıdaki ürün tasarım ilkelerinden hangisini ifade eder?
bakım kolaylığı |
düşük maliyet |
görünüm |
iletişim |
yararlılık |
Ürün tasarımının İletişim ilkesi ürün tasarımlarının ürünlerin görsel nitelikleri yoluyla kurumsal tasarım anlayışı ve hedefleri ile bağdaşmasını ifade eder.
6.Soru
- Markanın tanımında da vardır.
- Her zaman birincildir, evrenseldir, kaçınılmaz olandır.
- Çoğu zaman kalıcı olurlar. Geri döndürülebilmeleri zordur.
- Benlikle ilişkilidir.
- Karar almada etkilidir.
- Deneyimin oluşturucusudur.
Soruda numalalar dahilinde özelliklerine yer verilen kavram hangi seçenekte bulunmaktadır?
Deneyim |
Duyu |
Eylem |
Bilgi |
İletişim |
Duyular deneyimlerin oluşturucusudur. Duyular arasında yleme geçmek için gerekli ve yeterli bilgiye ulaşılır.İletişim de duyular sonucunda elde edilen bilgiler ışığında gerçekleştirilen bir eylemdir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Marka estetiği dâhilinde estetiğe dayalı 4 kimlik unsurundan biri değildir?
Malvarlıkları |
Ürünler |
Sunumlar |
Yayın Faaliyetleri |
Fiyatlandırma |
Markanın estetik stratejisi, şirket ve pazarlama stratejilerini bir veri olarak alıp, görsel ve diğer türlerde duyulara hitap eden iletişim araçlarını kullanarak şirketin görevini, stratejik amaçlarını ve kültürünü yansıtır. Bir markanın karakteri, çekici kimlik unsurlarının kullanılması yoluyla oluşturulur ki, kurum (veya marka) estetiğinin yaratılması bu yolla mümkün olur. Marka estetiği dâhilinde estetiğe dayalı kimlik unsurları, pazarlama diliyle 4 ana “p” tipine ayrılmaktadır: Bunlar; malvarlıkları (Properties), ürünler (Products), sunumlar (Presentations) ve yayın faaliyetleri (Publications) olarak sıralanabilir. Doğru cevap E’dir.
8.Soru
Bir firmanın iyi bilinen bir markasının ismini başka kategorideki bir üründe kullanması aşağıdakilerden hangisinin tanımıdır?
Marka farkındalığı |
Marka genişlemesi |
Marka kişiselleştirme |
Marka aşinalığı |
Marka bağlılığı |
Marka genişlemesi: Marka genişlemesi, bir firmanın iyi bilinen bir markasının ismini başka kategoride ki bir üründe kullanması olarak tanımlanan bir pazarlama stratejisidir. Şirketler bu stratejiyi marka özlüğünü arttırmak için kullanırlar. Marka
genişlemesi farkındalık yaratır ve kârlılığın da artmasına olanak sağlar.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi görsel duyular ve marka arasındaki ilişki için söylenemez?
Renk, ambalaj, paket, logo, amblem, tipografi, birer görsel ikondur. |
İnsanoğlu edindiği bilgilerin %53’ünü görerek edinmektedir. |
Reklamda görsel dil, sürekli olarak görmeye ve gözlemlemeye dayanır. |
Reklam imajı açıkça bir belirtidir. |
Görsel ikon, ürünü veya hizmeti temsil eden sembollerdir. |
İyi bir pazarlama programının hedefi “imajı” beyine “çivilemektir”. Görsel ikon, sonuçta ürünü veya hizmeti temsil eden sembollerdir. Bunlar basit sembollerdir. Kaynağın kim olduğunu hatırlatırlar. Görsel hafızaya dayanırlar. Güçlüdürler. Bu beynin çalışma prensibinden de kaynaklanır. İnsan beyni dünyayı resimler şeklinde algılar. Renk, ambalaj, paket, logo, amblem, tipografi, birer görsel ikondur. İmgeleşen, bir görme biçimi hale gelen eşsiz bir deneyimdir bu. Reklam imajı açıkça bir belirtidir. Temelinde yönlendirme bulunur. Bir reklam imajında görsel unsurlar anlamla birlikte bulunur. Reklam imajı, benzer olandır; taklidi gibi olandır ve andırandır. Birçok durumda farklılaştırandır. Reklamda görsel dil, sürekli olarak görmeye ve gözlemlemeye dayanır ki, bu özelliğiyle bilişsel süreçlerle ve algılamayla ilişkilidir. İnsanlar dış dünyada olup bitenleri algılamak için tüm duyu organlarını kullanırlar; dolayısıyla da görsel algı, işitsel algı ve diğer algılar gibi her duyuma özgü algılar bulunmaktadır. Bu algılar içinde de yoğunluk görsel algıda toplanmaktadır. İnsanlar çevrelerini tanıma, değerlendirme ve yorumlamada özellikle görme organını kullanmaktadır. Görme duyusu, beş duyu içinde en güçlü olanı ve en kolay fark edilir olanıdır. Bu nedenle pazarlama aktiviteleri en çok göze hitap edecek şekilde planlanmaktadır. İnsanoğlu edindiği bilgilerin %83’ünü görerek edinmektedir. Yani kısacası, beynimizin üçte biri görme duyusuna adanmıştır diyebiliriz (Batı, 2012: 182). Birçok bilgi ve deneyim de görsel algılarla, dikkatli izlenimlerle zihnimizde yer edinmektedir. Bu da insanın çevresinde olup bitenleri daha kolay ve daha kalıcı kavramasını sağlamaktadır.
10.Soru
Marka dünyasında tüketicilerin kalpten kayıtsız ve şartsız bağlandıkları aşırı sadakat yaratmış markalara ne ad verilir?
Tutku markaları |
Zevk markaları |
Aşk markaları |
Hayranlık markaları |
Romantik markaları |
Aşk markaları kullanıcılarının yani müşterilerinin onlara kalpten ve kayıtsız şartsız bağlandıkları aşırı sadakat yaratmış markalardır. Bu markalar müşterileriyle arasında aşka benzer bir bağ kuran markalardır. Bir anlamda, marka sadakatinin ve tüketiciyle marka arasındaki duygusal bağın ulaşabileceği en son noktayı ifade eder. Örneğin Harley - Davidson, Armoni, Apple, Google vb. Doğru cevap C'dir.
11.Soru
Hangisi bir afiş tasarımında yer alan öğelerden biri değildir?
Başlık |
Slogan |
Logo |
Cingıl |
Gövde metni |
Cingıl sesli bir öge olduğu için afiş tasarımında yer alamaz
12.Soru
Tüketicinin hayatında markayla ilişkilendirilebilecek bir gerçeğin, bir duygunun ya da bir değerin kullanılmasıyla rakiplerden güçlü bir ayrışma yolu bulmak, içgörüleri anlamakla mümkündür. Aşağıdakilerden hangisi bu tip içgörü çerçevesini ortaya çıkarmak konusunda efektif araçlardan biridir?
Marka seçimi |
Marka tutkusu |
Marka bağımlılığı |
Marka aşkı |
Marka merakı |
Markaaşkı (brandlove) da bu tip içgörü çerçevesini ortaya çıkarmak konusunda efektif araçlardan biridir.
13.Soru
Bir firmanın birbirini tamamlayan ve aynı marka kavramını paylaşan ürünlerine genel bir marka adı vermesi, marka yazınına ait stratejilerden hangisidir?
Ürün hattı markaları |
Kategori markaları |
Şemsiye markalar |
Üretici + marka adının kullanımı |
Marka + üretici adının kullanımı |
Ürün hattı markaları: Bir firmanın birbirini tamamlayan ve aynı marka kavramını paylaşan ürünlerine genel bir marka adı vermesi şekilde olur. Örnek verilecek olursa; deterjan, yer temizleyici, sıvı sabun gibi aslında birbirinden farklı ürünlerin tek bir adla pazarlanması sürecidir. Doğru yanıt A'dır.
14.Soru
Hangi seçenekte bir marka türü yer almaktadır?
Firma olarak marka |
Dağıtım unsuru olarak marka |
Rekabet olarak marka |
Tüketici olarak marka |
Para olarak marka |
Diğer seçeneklerdeki şekilde marka türleri tanımlanmamıştır.
15.Soru
- Ürün yaşam eğrisinde hangi noktadadır?
- Rakiplerle olan farklılıklar nelerdir?
- Güdüleme ayrıntıları nelerdir?
- Değişim önerilerine açık mıdır?
Yukarıdakilerden hangileri markalaşma süreçlerini anlayabilmek için yanıtlanması gereken sorulardandır?
Yalnız I |
I, II ve IV |
Yalnız III |
I, II ve III |
I ve III |
Marka yönetim sürecinin çıkış noktası, pazar analizidir. Pazarın ayrıntılı bir haritası çıkarıldıktan sonra işletme, kendisinin ve rakip işletmelerin durum analizini yaparak, hedef kitlenin eğilimlerini belirleyerek işe koyulmalı, işletme faaliyetleri bu yönde geliştirilmelidir. Daha sonra markanın kişilik özelliklerinin pazardaki algılanış biçimi dikkate alınarak marka ile ilgili yapılması gereken değişiklikler olup olmadığı gözden geçirilmelidir. Markalaşma süreçlerini anlayabilmek için:
• Rakiplerle karşılaştırıldığında marka nerede duruyor?
• Ürün yaşam eğrisinde hangi noktadadır?
• Marka kimliğini yenileme dönemi geldi mi?
• Rakiplerle olan farklılıklar nedir?
• Tüketici üründen ve markadan memnun mu?
• Tüketicinin tatmin edilmeyen bir ihtiyacı var mı?
• Güdüleme ayrıntıları nelerdir?
öncelikle sıralanan bu soruların yanıtlanması gerekir. Doğru yanıt D'dir.
16.Soru
Bir kurumun şirket içi/şirket dışında tavrını, duruşunu ve davranışını görsel olarak temsil etme biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Kurum kültürü |
Kurumsal iletişim |
Kurumsal yapı |
Kurum kimliği |
Kurumsal yayın |
Kurum kimliği: Bir kurumun şirket içi/şirket dışında tavrını, duruşunu ve davranışını görsel olarak temsil etme biçimidir. Kurum kimliği, bir anlayış, bir kültür, bir geçmiş ve bir hedef içerir. Uzun süre değişmez olandır. Tutarlı olandır. Bir kurumun tüketici nezdindeki görünümü. Kurumun fiziksel görünüşü. Bütün marka unsurlarında belirlenmiş aynı yazı tipi, stili, harf ve satır arası boşlukları aynı tür boşluklar kullanılır. Bu parçalar bütün yayınlarda aynı yerlerde olur. Doğru cevap D'dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kuruluşları, marka iletişimi faaliyetlerine daha fazla önem vermeye yönelten nedenlerden birisi değildir?
küreselleşme |
ürün ve hizmetlerdeki artış |
bilgi ve iletişim araçlarının çeşitlenmesi |
artan rekabet |
toplumsal göç olayları |
Günümüzde küreselleşme, ürün ve hizmetlerdeki artış, artan rekabet, bilgi ve iletişim araçlarının çeşitlenmesi, medyanın dağınık bir yapı göstermesi, pazarlama anlayışının geleneksel pazarlama anlayışına göre farklılaşması, tüketici merkezli anlayışın egemenliği, tüketicileri anlamayı ve pazarı kavramayı zorlaştırırken kuruluşları marka iletişimi faaliyetlerine daha fazla önem vermeye yöneltmektedir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi marka sadakatini belirleyen faktörlerden değildir?
algılanan önem/risk derecesi |
ürün performansı/memnuniyeti |
ekonomik düzey |
yenilik ve çeşitlilik arayışı |
markaya tutumsal bağlılık |
Marka sadakatini belirleyen faktörlere baktığımızda; algılanan önem/risk derecesini, ürün performansı/memnuniyetini, alışkanlığı, yenilik ve çeşitlilik arayışını, markaya tutumsal bağlılığı, satın alma isteğini, satın alma sıklığını, marka farkındalığını, markanın pazarda bulunma süresi/geçmiş deneyimini ve tavsiye unsurunu görüyoruz.
19.Soru
Pazarlama karması temelde kaç bileşenden oluşmaktadır?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Pazarlamanın yıllardır kabul görmüş temel “pazarlama karması” adında bir yapısı vardır. McCarthy’nin yıllar önce geliştirdiği ve o zamanlar 4 ana bölümden oluşan ancak daha sonraları 15’e kadar çıkarılan pazarlama karması, temelde 4 bileşenden oluşmaktadır. Pazarlama karmasını oluşturan dört temel bileşen; ürün (product), fiyat (price), tutundurma (promotion) ve dağıtım (place) olarak sıralanabilir.
20.Soru
Ara renkler renk çarkında ana renklerin birbiriyle karışımı sonucu elde edilen renklerdir. Yeşil ara rengi aşağıdaki renklerin hangisinin karışımından oluşmaktadır?
Sarı - mor |
Kırmızı - sarı |
Turuncu - mavi |
mavi - Kırmızı |
Sarı - mavi |
Ara renkler: Renk çarkında ana renklerin birbiriyle karışımı sonucu elde edilen
renklerdir. Kırmızı ve mavi, mor; sarı ile mavi, yeşil; kırmızı ile sarı karışımından
turuncu elde edilir. Diğer renklerde olduğu gibi birbirlerinin tonlarıyla kullanılarak dekorasyonda çeşitlilik elde edilebilir. Doğru cevap E'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ