Modern Felsefe 2 Final 3. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Schopenhauer'in söz ettiği yeterli neden ilkesinin formları aşağıdakilerden hangisinde bir arada verilmiştir?


Uzay, zaman ve kategoriler

Birincil töz, ikincil töz, nitelik ve ilinek

Sentetik yargı, analitik yargı, a priori bilgi ve a posteriori bilgi

Numenler ve fenomenler

Fiziksel nesneler, matematiksel objeler, soyut kavramlar, ben bilgisi


2.Soru

Marx'a göre ilk tarihsel olgu aşağıdakilerden hangisidir?


Doğa ve insanın etkileşimi

Doğadaki varlıkların keşfedilemesi

İnsanların diğer insanlarla iletişim kurabilmesi

İnsanların gereksinimlerini farketmesi

İnsanın gereksinimlerinin giderilebilmesi için gereçli araçların üretilmesi


3.Soru

Schopenhauer’e göre doğadaki birincil itki aşağıdakilerden hangisidir?


Yaşamın sorgulanması

Yaşamın devamı

Yaşamın üretilmesi

Yeniden doğuş

Yaşamın formülize edilmesi


4.Soru

Schopenhauer, idelerin (kavramların) daha ileri bir sınıfını ayrımlaştırdığı şekli nasıl ifade etmiştir?


Görüngüsel ideler

İdelerin ideleri

Basit ideler

Doğuştan ideler

Karmaşık ideler


5.Soru

Hangisi Hegel'in devlet çözümlemesine dair doğru bir bilgi içermez?


İnsanın en yüksek toplumsal başarısı devlettir.

Savaş devletlerin doğal bir koşulu olmasa da, barış durumunun bir kesintiye uğraması olarak savaşı, devletler sistemi­nin bir olgusu şeklinde görmekten başka bir yol yoktur.

Devlet ayrımlaşmamış birlik anlamında tümelliği temsil eder.

Devlet, öz­bilinçli etik tözdür, etik tindir.

Devlet, nesnel tin ola­rak bir anlamda zorunlulukla tanrısaldır.


6.Soru

Bentham’ın genel yarar ilkesini kısaca nasıl tanımlayabiliriz?


Etik yükümlülük ve psikolojik zorunluluk bu şekilde eşitlenince buradan haz, mutluluk ve iyinin eş anlamlı olduğu ve yine acı, mutsuzluk ve kötünün de eş anlamlı oldukları ortaya çıkmaktadır.

Seçtiğimiz eylem ve davranışlarımı­zın sonuçları en büyük sayıda insanın en büyük mutluluğunu ortaya koyabilme­lidir.

Bentham için her alandaki başarının birincil koşulu bilimsel olmaktan geçiyor­du.

Tüm yaptıklarımızda, tüm söyledikleri­ mizde, tüm düşündüklerimizde bizi hazlarımız yönetirler.

Doğa insanlığı iki üstün efendinin de­ netimi altına yerleştirdi.


7.Soru

Nietzsche aşağıdaki eserlerinden hangisinde "sonsuz yineleniş kuramı"na yer vermiştir?


Ecce Homo

Putların Alacakaranlığı

Antichrist (Deccal)

Zerdüşt Böyle Buyurdu

Ahlakın Soy Kütüğü


8.Soru

Arthur Schopenhauer'un yeterli neden ilkesinin dört temel formu hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?


Fiziksel nesneler, matematiksel objeler, soyut kavramlar, ben bilgisi

Fiziksel nesneler, matematiksel objeler, estetik, ahlak

Fiziksel nesneler, matematiksel objeler, soyut kavramlar, ahlak

Matematiksel objeler, soyut kavramlar, estetik, ahlak

Fiziksel nesneler, soyut kavramlar, ben bilgisi, ahlak


9.Soru

Mill, ahlaksal bilimler olarak adlandırdığı psikoloji ve sosyoloji için hangi bilimlerin deneysel yöntemini bu bilim dallarına uygulama girişiminde bulunur?


Etik

Mantık

Felsefe 

Matematik 

Fizik


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Schopenhauer’in ortaya koyduğu yeterli neden ilkesinin dört temel formundan biri değildir?


Sonsuz yineleme

Fiziksel nesneler

Matematiksel objeler

Soyut kavramlar

Ben bilgisi


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Marx’a göre insanlığın tarihsel süreçte geçirmiş olduğu aşamalardan biri değildir?


Liberal toplum

İlkel komünal toplum

Köleci toplum

Feodal toplum

Kapitalist toplum


12.Soru

I.   Öznellik

II.  Nesnellik

III. Tin

IV. Kavram

Yukarıdakilerden hangisi Hegel'in kavram mantığını dayandırdığı diyalektik unsurlar arasındadır?


Yalnız I

I ve II

III ve IV

I, II ve IV

Yalnız IV


13.Soru

Friedrich Engels  askerde kimden etkilenerek idealizmden maddeciliğe geçmiştir?


Zeitung

Bauer

Marx

Feuerbach

Hegel


14.Soru

I. İdeal bir biçim ve güzellik dünyası yaratmak Apolloncu bir yoldur. 

II. Epik ve plastik sanatlar Dionysosçu sanatlardır. 

III. Varoluşu tüm karanlığı ve ürkütücülüğü içinde onaylamak ve kucaklamak Dionysosçu tutumdur. 

IV. Yunan kültüründe gerçekleştirilen üstün başarılar Dionysioscu yolu benimseyip Apolloncu yolu yadsımaktan kaynaklanmaktadır.  

Nietzsche'nin Trajedinin Doğuşu eserinde ortaya koyduğu düşünceye göre yukarıdakilerden hangileri doğrudur?


I ve II

I ve III

II ve III

II ve IV

I, II, III ve IV


15.Soru

Hangisi Hegel'in nesnel idealizmi açısından doğru bir bilgiyi ifade etmez?


Hegel geniş kapsamlı ve karmaşık yapılı sistemi boyunca diyalektik yöntemi adım adım uygulamıştır.

Tekil olgular Hegel için ussal değildir; bunlar ancak  bütünün görünümleri olarak algılanabildikleri zaman ussallaşırlar.

Kavram mantığının diyalektik üçlüsünün tez olarak düşüneceğimiz ilk adımı nesnelliktir.

Hegel’in mantığının tüm eğilimi, başlangıçtaki varlık kavramından devinime geçerek, sonunda idea (kavram­ düşünce) fikrine ulaşmaktır.

Hegel varlık mantığı ile öz mantığının sentezi olarak gördüğü kavram mantığının öznellik, nesnellik ve kavram üçlüsüne dayandığını söyler.


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi nesnel tinin açınım evrelerinden biri değildir?


Yasa

Din

Devlet

Aile

Sivil toplum


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Hegel'in ölümünden sonra yayınlanan bir eseri değildir?


Tarih Felsefesi

Din Felsefesi

Sanat Felsefesi 

Felsefe Tarihi

Mantık Bilimi


18.Soru

Hegel hangisinde, zihin toplumsal ve politik kurumlardaki dışsal cisimleşmelerine göndermede bulunur ve hak-yasa, öznel ahlak ve toplumsal ahlaklılıktan bahseder?


Nesnel tin

Öznel tin

Öznel bilinç

Mutlak tin

Mulak varlık


19.Soru

Aşağıdaki eserlerinden hangisi Kant’ın eleştirel dönemine aittir?


Canlı Güçlerin Doğru Değerlendirilişi Üzerine Düşünceler

Genel  Doğa Tarihi ve Gök Teorisi

Dünya Yurttaşlığı Bakımından Bir Genel Tarih Tasarımı

Duyu Dünyası ve Düşünce Dünyasının Form ve İlkeleri

Yer Ekseni Etrafında Dönerken Birtakım Değişikliklere Uğradı mı?


20.Soru

I.   Hazza ulaşma isteği

II.  Acı çekme korkusu 

III. Başarılı olmak

IV. Mutlu olma arzusu

Bentham’a göre tüm eylemlerimiz yukarıdakilerden hangisi aracılığıyla güdülenir?


Yalnız I

I ve II

II ve III

I, II ve IV

Yalnız IV