Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi radyonun eğlendirme-dinlendirme işlevi ile ilgili değildir?
Radyo yayınlarının eğlendirme-dinlendirme ve hoşça zaman geçirme işlevi özel radyoculukla birlikte daha çok öne çıkmıştır. |
Eğlendirme işlevi ile dinleyiciye en zahmetsiz ve en ucuz eğlenme biçimi sunulmaktadır. |
Eğlendirme işlevi ile radyolar, dinleyicinin dikkatini önemli toplumsal konulardan ve eşitsizliklerden başka yöne çevirmektedir. |
Ticari kaygılarla yayın yapan radyolar daha çok eğlendirme işlevlerini yerine getirdikleri doğrultusunda eleştirilmektedirler. |
Eğlendirme amaçlı programlar radyo için önemli bir finansman kaynağıdır. |
Radyo yayınlarının eğlendirme-dinlendirme ve hoşça zaman geçirme işlevi özel
radyoculukla birlikte daha çok öne çıkan bir işlevdir. Eğlendirme işlevi ile dinleyiciye en zahmetsiz ve en ucuz eğlenme biçimini sunmaktadır. Eğlendirme işlevi ile radyolar, dinleyicinin dikkatini önemli toplumsal konulardan ve eşitsizliklerden başka yöne çevirir. Ticari kaygılarla yayın yapan radyo ve televizyonlar daha çok eğlendirme işlevlerini yerine getirdikleri doğrultusunda eleştirilmektedirler. Ticari kaygıların sonucunda dinleyiciyi günlük yaşamın sıkıntılarından uzaklaştırmayı amaçlayan özel radyolar, radyonun, kültürel işlevlerini, bilgilendirme işlevini ve toplumsallaştırma işlevini göz ardı ederek
eğlendirme ve mal-hizmetlerin tanıtılması işlevinin üzerinde durmaktadırlar.
2.Soru
Aşağıdaki eşleşmelerden hangisi, bir televizyon programı ve alt türü hakkında doğru bir örnek değildir?
Haber programı- hava ve yol durumu |
Spor programı- spor magazin |
Kültür programı- sohbet programı |
Din ve moral Programlar- dini tören yayını |
Eğitim programı-belgesel |
Haber program türleri; haber bülteni, hava ve yol durumu, ekonomi bülteni, haber programları, yorum programları ve güncel programlardan; spor programı türleri: spor bülteni, spor karşılaşmaları, spor haber programları, spor belgeselleri, spor magazin programları ve spor eğitim programlarından; kültür programları; belgeseller, bilgi-kültür yarışmaları, sanat programları, sohbet programları ve gösteri sanatı ile ilgili programlardan; din ve moral programlar ise; dini tören yayınları, dini ve moral sohbet programları, dini eğitim programlarından oluşmaktadır. Televizyonda yayınlanan eğitim programları; çocuk programları, örgün eğitim programları, yaygın eğitim programları, eğitim spotları, bilgi-beceri programları, sağlık programları ve gençlik programları alt türleri şeklinde sınıflandırılabilmektedir. Belgesel ise kültür programları kapsamında ele alınmaktadır.
3.Soru
Teknik özellikleri nedeniyle alıcısına en hızlı biçimde ulaşan kitle iletişim aracı hangisidir?
Televizyon |
Radyo |
Gazete |
Dergi |
Kitap |
Radyo, teknik özellikleri nedeniyle, diğer kitle iletişim araçlarından daha hızlı bir biçimde alıcısına ulaşır. Gazete, kitap ve yazılı materyallere alıcının ulaşabilmesi, bunların önceden yazılması, dizilmesi ve basılması işlemleri gerçekleşmelidir. Televizyonda ise görüntünün kaydedilmesi ve kurgulanması gerekir. Radyoda programların ve haberlerin hazırlanması televizyona göre daha kolaydır. Haber açısından değerlendirmek gerekirse, radyo, dinleyicisine, haberleri daha kısa sürede ulaştırabilir. Doğru cevap B'dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyo haberlerinin özelliklerinden birisidir?
Radyonun haber dili karmaşıktır. |
Radyo haberi, değişime kapalıdır. |
Radyo haberi katıdır. |
Radyo haberi, etkileşim içerisindedir. |
Radyo haberi teknoloji ve dekor gerektirir. |
Radyo haberinin özellikleri şu şekilde sınıflandırlabilir: Radyonun haber dili sade olmalıdır. Radyo anlık bir kitle iletişim aracıdır. Sesin ve dalgaların hızı ile görüntü ve matbaa teknolojisi yarışamaz. Radyo haberi, esnektir. Değişiklikler ve gelişmeler aynı gün içerisinde anında yapılabilir. Radyo haberi, canlıdır. Tekonoloji ve dekor gerektirmez. Radyo haberi, değişim içerisindedir. Sürekli hareket halinde olmak radyo haberinin görevidir. Radyo haberi, etkileşim içerisindedir. Sözcükler dinleyicinin kendi imgelem gücüne göre biçimlenir.
5.Soru
Bir kitle iletişim aracı olarak televizyonun anlatı yapısı hangi metinlere dayalı olarak değerlendirilebilmektedir?
Klasik ve modern metinlere |
Kurmacaya ve gerçeğe dayalı metinlere |
Zengin ve karmaşık metinlere |
Akıcı ve az metinlere |
Bilinmedik ve zorlayıcı metinlere |
Televizyonun anlatı yapısı kurmacaya ve gerçeğe dayalı metinler olarak iki farklı şekilde değerlendirilebilir. Kurmaca metinler, düşsel öykülerle, kurmaca olmayan metinler ise doğrudan gerçeğin ta kendisi ile eşitlenmesidir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bilgilendiren/eğlendiren program türünün alt sınıflarından biridir?
Yarı belgesel |
Doğa belgeselleri |
Tanıtım-reklam amaçlı belgeseller |
Haber filmi |
Toplum içerikli belgeseller |
Bilgilendiren / Eğlendiren Program Türleri. eğlendirirken bilgilendirmeyi amaçlayan programlardır. Öncelikli amacı bilgilendirmek olan bu programlarda bilgiyi eğlence unsurlarını kullanarak aktarmak amaçlanır. Televizyon yayınlarında diğer türlerin biçimsel özelliklerinden yararlanan Bilgilendiren/eğlendiren program türünün alt sınıflarında, kuşak programlar, yaşam tarzı ve eğilimleri ile ilgili programlar ve yarı belgesel gibi alt sınıfları bulunmaktadır.
7.Soru
Diğer kitle iletişim araçları ile karşılaştırıldığı zaman, radyo izler kitle ve yayıncı açısından nasıl tanımlanabilir?
Ucuzdur, |
Teknolojik altyapısı ve kurulumu pahalıdır, |
Ulaşılması zordur, |
Program yapımı zordur, |
Alıcı olan radyo pahalı bir araçtır, |
Radyo, diğer kitle iletişim araçlarıyla karşılaştırıldığında, radyo, hem alıcı, ham de yayıncı açısından son derece ucuzdur. Gazete ya da televizyona oranla bir radyo istasyonu kurmak ve yayın yapmak için çok paraya ihtiyaç duyulmaz. Dinleyici-alıcı için de radyoya sahip olmak ucuzdur. Bir kez bütçeye uygun bir radyo sahip olduktan sonra bir daha ücret ödenmeden radyo yayınları dinlenebilir. Radyo sadece sesten ibaret olduğu için, profesyonel olmayan insanlar da yayında kolaylıkla yer alabilir. Dinleyici açısından bakıldığında, radyonun okuma yazma bilmeyi gerektirmemesi, her yerde dinlenmesi açısından da uygundur.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyo program yapımında kullanılan ses efektlerinin amaçlarından birisi değildir?
Olayın geçtiği yeri belirler. |
Sözlerle belirtilen durumu daha da güçlendirir. |
Olayın geçtiği zamanı belirtir. |
Konunun, zamanın ve yerin değiştiğini belirler. |
Sadece doğal ortamlarda kaydedilir. |
Radyo programlarının söz ve müzik kadar önemli üçüncü unsuru ise efekttir. Efekt, programlarda işlenen konulara canlılık, gerçeklik ve derinlik kazandırmak amacıyla kullanılan yardımcı unsurlardır. Daha çok dramatik yapımlarda kullanılan efektler doğal ve yapay efektler olarak ikiye ayrılmaktadır. Doğal efektler; daha önceden, sesin kaynağından kaydedilir. Araba korna sesi, su sesi, havlama ve gülme efektleri doğal ses efektleridir. Yapay efektler ise; iç efektler olarak tanımlanır ve yayın sırasında yapılan efektlerdir. Bir parça kâğıdı buruşturarak çıkartılan yangın sesi yapay efektlere verilebilecek en güzel örnektir. Efektler başlıca şu amaçlarla kullanılırlar: Yer belirleme, Sözün etkisini güçlendirme, zaman belirleme, atmosferi belirleme, program giriş ve çıkışlarını belirleme, geçişleri belirleme.
9.Soru
“Bir serinin parçaları olarak, en az üç bölüm halinde yayınlanan yapımlardır. Aynı konunun veya birbirini izleyen konular bütünlüğünün işlendiği drama yapımlarıdır. Bu yapımlar, tavır, tutum, deyiş yönünden birbirine bağlı bulunurlar. Televizyon yapımları içinde önemli bir yeri vardır. Kendi içlerinde bölüklü diziler ve uzun soluklu diziler olarak alt türlere ayrılmaktadır.”
Yukarıda özellikleri verilen program türü aşağıdakilerden hangisidir?
Çizgi filmler |
Dramatik diziler |
Sinema ve televizyon filmleri |
Gerçek insan yaşamından yola çıkılarak oluşturulan programlar |
Dramatik belgeseller |
Dramatik diziler, bir serinin parçaları olarak, en az üç bölüm halinde yayınlanan yapımlardır. Aynı konunun veya birbirini izleyen konular bütünlüğünün işlendiği drama yapımlarıdır. Bu yapımlar, tavır, tutum, deyiş yönünden birbirine bağlı bulunurlar. Televizyon yapımları içinde önemli bir yeri vardır. Dramatik diziler de kendi içlerinde bölüklü diziler ve uzun soluklu diziler olarak alt türlere ayrılmaktadır. Geniş bir izleyici kitlesine seslenen yapımlardır. Dramatik dizilerde sosyo-kültürel sorunlar, toplumsal ve tarihi olaylar ya da kahramanlar konu edilebilmektedir.
10.Soru
Türkiye'de 1990 yılında özel televizyon yayıncılığının başlamasıyla, radyo yayıncılığı nasıl etkilenmiştir?
Özel radyo yayıncılığı başlamıştır, |
İyi bir iletişim ortamı oluşmuştur, |
Kaliteli yayın anlayışı gelişmiştir, |
İlkeli yayın anlayışı gelişmiştir, |
Yasal düzenlemeler, teknolojinin önüne geçmiştir, |
Türkiye'de 1990 yılında ilk olarak Star TV ile başlayan özel televizyon yayıncılığını, 1992'de özel radyoculuk izlemiştir. Bu dönem yasal düzenlemeleri de gerçekleşmeden yürütülen yayınlar, kısa sürede sancılı ve karışık bir iletişim ortamı yaratmıştır. Gerçek, yasal düzenlemelerin teknolojinin gerisinden gelmesi, yalnız Türkiye'ye özgü bir olgu değildir, bu süreç farklı siyasal sistemlerle yönetilen ülkelerde de böyle yaşanmaktadır. Ancak bu durum, Türkiye'deki özel radyo ve televizyonlarda ilkesiz ve eğitimden yoksun bir yayıncılık anlayışının yerleşmesine neden olmuştur. Yayıncıların ve yasa yapıcılarının karşılaştıkları fırsatlar ve sorunlar her ülkede de farklıdır. Bu farklılıklar gereği her ülke kendi yayıncılık ortamını düzenleyebilmek için yayın birliklerini oluşturmuşlardır. Bunlar, kitle iletişim araçlarının işlevlerini belirlemişler yayıncılıkta kullanılan terimlere, kavramlara açıklamalar getirmişlerdir. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) Türkiye'de radyo ve televizyon yayınlarını düzenlemek ve denetlemekle görevli kuruluştur. Anayasanın, 3984 sayılı Radyo ve Televizyon Kuruluşları ve Yayınları Hakkında Yasa, Türkiye'deki yayıncılık alanını düzenleyen yasadır. Söz konusu yasa gereğince RTÜK kurulmuştur. Kurulun yetkileri ise şunlardır; Türkiye'de kamu ve özel televizyonlara frekans tahsisi yapmak, lisans vermek , teknik denetim yapmak, yayınlanan programların yasaya uygun olup olmadığını denetlemek ve yaptırım uygulamaktır. Radyo izleme servisi henüz kurulmadığı için daha çok televizyon yayınları denetlenmektedir.
Radyo yayınlarının denetimi internet ile birlikte, daha da güçleşir. İnternetle birlikte radyo yayıncılığı herhangi bir yayın kuruluşuna bağlı olmaksızın yapılabilen bir yayın şekli vardır. İnternet radyoculuğu dileyen her kesin yayın yapmasını sağlamıştır. Radyo yayıncılığı bölgesel ve yerel sınırları aşarak küresel bir boyut kazanmıştır.
11.Soru
Türkiye’de ilk özel televizyon yayıncılığı hangi yıl ve televizyonla başlamıştır?
Star-1990 |
Show-1995 |
CNN Türk 2000 |
Kanal D-1990 |
TRT 1-1990 |
Yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmelerden ve dünyadaki ekonomi-politik değişimden etkilenen Türkiye’de, özel televizyon yayıncılığı 1990’da Star TV’de başlamıştır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi TRT'de yer alan kültür sanat programları kapsamında değildir?
Belgesel programları |
Bilgi kültür yarışmaları |
Sanat programları |
Gençlik programları |
Sohbet programları |
TRT’de yer alan kültür sanat programlarını şu şekilde sıralayabiliriz: Belgesel programlar, bilgi-kültür yarışmaları, sanat programları, sohbet programları. Gençlik programları, eğitim programları kapsamındadır. Doğru cevap D'dir.
13.Soru
Radyo yayınlarının temel işlevlerini belirleyen bir ölçü var mıdır?
Radyonun sahibi, |
Program yapımcısı, |
Yayının amacı, |
Programın biçimi, |
Programın sunucusu, |
Radyo yayınları, temel olarak; haber verme, eğitme, eğlendirme, mal ve hizmetlerin tanıtımını sağlama, inandırma ve harekete geçirme işlevlerini sürdürmekte, gündelik yaşamımızın önemli bir parçası olmaya devam etmektedir. Radyo yayınlarının işlevlerini daha çok radyo istasyonunun yayın amacı belirlemektedir. Radyo yayınlarının eğlendirme-dinlendirme ve hoşça zaman geçirme işlevi özel radyoculukla birlikte daha çok öne çıkan bir işlevdir. Eğlendirme işlevi ile dinleyiciye en zahmetsiz ve en ucuz eğlenme biçimini sunmaktadır. Eğlendirme işlevi ile radyolar, dinleyicinin dikkatini önemli
toplumsal konulardan ve eşitsizliklerden başka yöne çevirir. Ticari kaygılarla yayın yapan radyo ve televizyonlar daha çok eğlendirme işlevlerini yerine getirdikleri doğrultusunda eleştirilmektedirler. Ticari kaygıların sonucunda dinleyiciyi günlük yaşamın sıkıntılarından uzaklaştırmayı amaçlayan özel radyolar, radyonun, kültürel işlevlerini, bilgilendirme işlevini ve toplumsallaştırma işlevini göz ardı ederek eğlendirme ve mal-hizmetlerin tanıtılması işlevinin üzerinde durmaktadırlar. Mal ve hizmetlerin
tanıtılması işlevine gelince; radyo örgütlerinin özel girişimin elinde olduğu ülkelerde yayının amacı mal ve hizmetlerin satışını arttırmaktır. Örneğin Amerikan sisteminde yayın örgütlerinin her türlü harcamaları ve kârları, yayınlarda yer alan reklam gelirleri yolu ile karşılanmaktadır. ABD yayın kurumlarında reklam ve tanıtım işlevi geniş bir yer bulur ve önemli bir finansman kaynağıdır. Haber alma-verme çağdaş toplumların ve demokrasinin vazgeçilmez ögelerindendir. Kamusal yayıncılığın temel amacı halkın her kesimine haber ve bilgi iletebilmektedir. Kitle iletişim araçlarının içerisinde en kolay
alınabilen ve kullanılabilen araç olan radyo, haber ve bilgi verme işlevini yerine getirebilecek en önemli araçtır. Okuma yazma bilmeyi gerektirmeyen, dinleyici ile birlikte her yere taşınabilen radyo, az gelişmiş ülkeler için önemli bir eğitim aracı olmuştur. Afrika’da ve Hindistan’da radyo örgün eğitimin önemli bir parçasıdır. Türkiye’de Cumhuriyet Devrimlerini ve İlkeleri’ni hayata geçirmek için radyo yayınlarından yararlanılmıştır.
14.Soru
Karşılıklı konuşmalara dayalı, radyo ve televizyon diline uygun bir biçimde ya orijinal bir metne ya da edebi bir esere dayalı olarak hazırlanmış seri, dizi, tek oyun ya da dramatik belgesel biçimleri ile oluşturulmuş programlar olarak tanımlanan program türü aşağıdakilerden hangisidir?
Drama Programları |
Magazin Programları |
Eğitim Programları |
Gençlik Programları |
Kültür Sanat Programları |
Radyo oyunları, edebi bir metin türü olarak nitelendirilebilir. Radyo oyunları, dinleyicinin hayal gücüne seslenerek dinlediklerini zihninde canlandırmasına olanak sağlar. Radyonun bu özelliğini en iyi ortaya çıkaran program türü ise radyo oyunlarıdır. Radyo oyunları, karşılıklı konuşmalara dayalı, radyo ve televizyon diline uygun bir biçimde ya orijinal bir metne ya da edebi bir esere dayalı olarak hazırlanmış seri, dizi, tek oyun ya da dramatik belgesel biçimleri ile oluşturulmuş programlar olarak tanımlanmaktadır.
15.Soru
Radyo istasyonundaki teknik tüm cihazların satın alınması, tamir ve bakımı hangi görevlinin sorumluluğundadır?
Yayın yönetim şefi |
Teknik işletmen |
Şef mühendis |
Pazarlama müdürü |
Program yapımcısı |
Radyo istasyonundaki teknik tüm cihazların, satın alınması, tamir ve bakımı şef mühendisin sorumluluğundadır. Stüdyoların yapım gereksinimlerine göre hazırlanmasından başlamak üzere yayının dinleyiciye en sorunsuz bir biçimde ulaşması şef mühendisin sorumluluğudur. Doğru cevap C'dir.
16.Soru
Radyo programcısının, programa canlılık ve gerçeklik katmak için yararlandığı kaynak var mıdır?
Metin, |
Anlatım, |
Diyaloglar, |
Program temposu, |
Efektler, |
Radyo programlarının söz ve müzik kadar önemli üçüncü unsuru ise efekttir. Efekt, programlarda işlenen konulara canlılık, gerçeklik ve derinlik kazandırmak amacıyla kullanılan yardımcı unsurlardır. Daha çok dramatik yapımlarda kullanılan efektler doğal ve yapay efektler olarak ikiye ayrılmaktadır. Doğal efektler; daha önceden, sesin kaynağından kaydedilir. Araba korna sesi, su sesi, havlama ve gülme efektleri doğal ses efektleridir. Yapay efektler ise; iç efektler olarak tanımlanır ve yayın sırasında yapılan efektlerdir. Bir parça kâğıdı buruşturarak çıkartılan yangın sesi yapay efektlere verilebilecek en güzel örnektir. Efektler başlıca şu amaçlarla kullanılırlar:
Yer belirleme efektleri, Sözün etkisini güçlendirme, zaman belirleme, atmosferi belirleme, program giriş ve çıkışlarını belirleme, geçişleri belirleme. Yeri belirleme efektleri, dinleyicinin hayal gücünü harekete geçirerek, olayın geçtiği yeri belirlerler. Olay, kalabalık bir mekânda geçiyorsa, gürültü efektleri, mekanı, dinleyicinin hayal edebilmesini sağlar. Eğer olay kırsal bir bölgede geçiyorsa, akan dere sesleri, hayvan sesleri ile ortam canlandırılmaya çalışılabilir.
Sözün etkisini güçlendirme efektleri, sözlerle belirtilen durumu daha da güçlendirmek için kullanılır. Örneğin, odaya birinin girdiğini belirten sözler yanında, kapı açılması ile ilgili efektin kullanılması, sözün etkisini artırır.
Zaman belirleme efektleri, olayın geçtiği zamanı belirtmek için kullanılan efektlerdir. Zamanı belirlemeye yardımcı olur. Sabahın erken saatlerinin ifadesi olarak öten horoz sesi kullanmak, kalabalık bir ortamı anlatabilmek için hafif gürültülü bir kalabalık grubun sesini kullanmak gibi.
Atmosferi belirleme efektleri, olayın geçtiği yeri ve içinde bulunduğu havayı belirlemek için kullanılır. Vapur sesi, tren sesi ya da korno sesi atmosferi belirlemek için kullanılan seslerdir.
Program giriş ve çıkışlarını belirleme efektleri, programın tanıtılması için başlangıcında ve bitişinde kullanılır. Örneğin ekonomi ile ilgili bir program hazırlanırken programın başlangıcında ve bitiminde kullanılan, yazar kasa sesleri ya da para sesleri kullanılabilir.
Geçişleri belirleme efektleri, daha çok drama yapımlarında sözler ilgili efektlerle ayrılabilir. Konunun, zamanın ve yerin değiştiğini belirtmek için tıpkı müzik gibi efektler de kullanılabilir.
17.Soru
Televizyon program türlerinden belgesellerle ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
İçinde gerilim, çatışma gibi olaylar bulunan, insan ilişkileri ile gelişen, coşku ve acıma duygularını kamçılayan olay örgülerine sahiptir. |
Dramatik oyunlaştırılmış hikâyelerden oluşturulmaktadır. |
Televizyon diline uygun bir düzende veya sinema filmi olarak, orijinal bir metne veya bir edebi esere dayalı olarak hazırlanabilmektedir. |
Başarılı bir metin, senaryo yazımı gerektirirler. |
Konusunu ve materyalini gerçek olaylardan, kişilerden veya doğadan alabilmektedir. |
Belgeseller sinemanın bir türü olarak doğmuştur. Konusunu ve materyalini gerçek olaylardan, kişilerden veya doğadan alabilmektedir. Olayı kendi doğal çevresi ve akışı içinde görselleştirebileceği gibi, buna en yakın biçimde sonradan kurulmuş düzenlemeler içinde, canlandırmalar ile de işleyebilmektedir. İzleyiciler gerçeğe dayalı bir belgesel türünü izlediklerini bildiklerinden canlandırmanın farkına varabilmektedirler. Sinema filmi olarak çekilen birçok belgesel olmakla birlikte iletişim teknolojilerinin verdiği teknik alt yapı imkânları sayesinde televizyon programları içinde kendisine oldukça geniş bir alan bulabilmektedir. Sinema için çekilen belgeseller de televizyonda yayınlanabilmektedir. Belgesellerin ilgi çeken yapısı kendilerini belgesel kanalı olarak tanımlayan birçok kanalın yayıncılık hayatına katılmasına neden olmuştur. Türkiye’den kamu yararı gözetmek, toplumu eğitmek, toplumun aynası olmak ve toplumu bilinçlendirmek, belgesellerin yapısını ve içeriğini belirleyen öğeler olarak sıralanabilir. Toplum menfaatlerine uygun yayıncılık anlayışını benimseyen kanallardaki yaklaşımın da bu olduğu ifade edilebilir. Ticari amaçlı televizyon kuruluşlarının belgesel programlarında bu öğelere zaman zaman yer verilmesine rağmen, kar sağlama amacının daha ön planda olması, daha fazla ilgi çekme unsurunu göz önüne almayı ve öykü anlatan belgesel-drama kullanımını arttırmaktadır. Belgeseller, ele aldıkları konulara göre; haber filmi, doğa belgeselleri, toplumsal içerikli belgeseller, tanıtım-reklam amaçlı belgeseller gibi farklı alt türlere ayrılmıştır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi haber ve haber programlarının alt türlerinden biri değildir?
Ekonomi bülteni |
Haber programları |
Sohbet programları |
Yorum programları |
Güncel programlar |
Doğru cevap C'dir. Sohbet programları haber ve haber programlarının alt türlerinden biri değildir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir radyo yayın stüdyosunda bulunması gereken cihazlardan değildir?
Kazanç kontrol cihazı |
Yükseltici |
Referans monitörü |
Kamera |
Ses işleyici |
Bir radyo yayın stüdyosunda CD çalar, stereo kazanç kontrol cihazı (gain controller), efekt cihazı, Dijital ses kaseti (DAT, Dijital Audio Tape), pikap, amplifikatör,yükseltici (amplifikatör), reference monitorü, mikrofon, kulaklık, ses işleyici (audio prosessor), radyo sinyalleri üzerinden sayısal bilgi aktarma sistemi (RDS, Radio Data System), olmak üzere yayınla ilgili pek çok teknik araç ve gereç bulunmaktadır. Kamera bu cihazlardan biri değildir. Doğru cevap D'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’de kendisini haber kanalı olarak tanımlayan kanallardan biridir?
Kanal D |
TRT 1 |
CNNTürk |
Show TV |
Star |
Şıklarda yer alan CNNTürk kendisini bir haber kanalı olarak tanımlayan, tematik bir kanaldır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ