Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 1 Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Ahmet Midhat Efendi hangi çeviri türünden yanadır?
Mot à mot çeviri |
Özetlenmiş çeviriler |
Aslına sadık çeviriler |
Genişletilmiş çeviriler |
Mealen çeviriler (Tadilen Çeviri) |
Bir dilden bir dile harfi harfine yapılan çevirideki güçlükten söz eden Ahmet Midhat “mealen tercüme”, kendi ifadesiyle “tadilen tercüme”den yanadır. Önemli olan muhtevayı okuyucuya yabancı gelmeyen bir sentaksa oturtarak aktarmaktır. Tercümede eserdeki maksadı anlamak ve o maksadı kendi dilinde ifade etmek yolunu seçen Ahmet Midhat’ın çevirileri bir nevi “adapte metin” özelliği taşımaktadırlar.
2.Soru
“19. yüzyılın ilk sefaretname müellifi olup Fransa elçiliği sırasındaki izlenimlerini Küçük Sefaretnâme ve Büyük Sefaretnâme olarak adlandırdığı iki ayrı kitapta anlatmıştır.”
Yukarıda bahsedilen yazar kimdir?
Abdurrahim Muhib Efendi |
Mehmed Emin Vahit Paşa |
Seyyit Mehmet Ref ’î Efendi |
Bozoklu Osman Şakir Efendi |
Mehmed Namık Paşa |
- yüzyılın ilk sefaretname müellifi Abdurrahim Muhib Efendi’dir. Fransa elçiliği sırasındaki izlenimlerini Küçük Sefaretnâme ve Büyük Sefaretnâme olarak adlandırdığı iki ayrı kitapta anlatmıştır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yanlış bir bilgidir?
1887-1895 yılları arasında çoğu nesir olarak Batı dillerinden çevrilen şiirler, Tanzimat dönemi üslubunun |
Okul yıllarından itibaren Avrupa kültür ve edebiyatını tanıyarak yetişen Servet-i Fünun nesli, |
Gerçekçilik ve natüralist akımlara yönelen bu |
Tanzimat’tan sonra yetişen ilk edebiyatçı kuşak Namık Kemal, Ahmet Midhat, Abdülhak |
Ahmet Hamdi Tanpınar, 19. yüzyıl Türk edebiyatı tarihini “her şeyden evvel Türk insanında başlayan bir buhranın ve yeni ufuklar ve değerler etrafında yavaş yavaş kurulan bir iç düzenin tarihi” olarak tanımlar. |
1887-1895 yılları arasında çoğu nesir olarak Batı dillerinden çevrilen şiirler, Servet-i Fünun üslubunun
şekillenmesinde etkili olur ve bir “mensur şiir” cereyanı oluşturur
4.Soru
Mustafa Refik tarafından 1862’de yayımlanan, ilk resimli dergi olma özelliğini taşıyan dergi aşağıdakilerden hangisidir?
Diyojen |
Hayal |
Mirat |
Mümeyyiz |
Vaka-i Tıbbıye |
Mustafa Refik tarafından 1862’de yayımlanan Mirat, ilk resimli dergi olma özelliğini taşır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ayni'nin yeniçeriliğin kaldırılmasıyla ilgili olarak mesnevi şeklinde kaleme aldığı eseridir ?
Neşâtengiz |
Mihnet-Keşân |
Sâkînâme |
Dürrü'n-Nizam |
Nusretnâme |
Hacimli olan divanı Dîvân-ı Belâgatunvân-
ı Aynî adıyla basılmıştır. III. Selim’in katli
dolayısıyla tercî-i bend şeklinde yazdığı mersiye,
dönemine göre bu türün başarılı örneklerinden sayılır.
Divanıyla birlikte basılan Sâkînâme ise içinde
yer yer değişik nazım şekilleri kullanılmakla beraber
1500 beyitlik bir mesnevidir. Manzum bir
sözlük olan Dürrü’n-Nizam Nazmü’l-cevahir’in ilk
şeklidir. Nusretnâme ise Aynî’nin yeniçeriliğin kaldırılmasıyla
ilgili olarak mesnevi şeklinde kaleme
aldığı eseridir.
6.Soru
Yaşadığı dönemin İstanbul’unun güzellikleri yanında şehrin problemlerini ve sosyal meselelerini de şiirlerinde zaman zaman işlemiştir. İstanbul’da yaşam standardının bugün olduğu gibi o dönem içinde de yüksek olduğu, kira sorunlarının dile getirildiği beyitlerinden anlaşılmaktadır. Bu şair aşağıdakilerden hangisidir?
Mehmed Es’ad Efendi |
Antepli Aynî |
Süleyman Neş’et Efendi |
Ebu Bekir Kânî |
Şirvanlı Fatih Efendi |
Kânî, yaşadığı dönemin İstanbul’unun güzellikleri yanında şehrin problemlerini ve sosyal meselelerini de şiirlerinde zaman zaman işlemiştir. İstanbul’da yaşam standardının bugün olduğu gibi o dönem içinde de yüksek olduğu, kira sorunlarının dile getirildiği beyitlerinden anlaşılmaktadır. Şair, kira verecek gücü olmayan sefil ve perişan hâlde binlerce kişinin bulunduğu İstanbul’da, devlet kademelerinde çalışan birilerinin himayesi olmadan İstanbul’da yaşamanın zorluğuna dikkat çekmiştir. Doğru cevap D dir.
7.Soru
"Türkçe Aruz" kitabı aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
Faik |
Namık Kemal |
Hakkı Bey |
Şeyh Galib |
İzzet Molla |
Hece vezniyle yazılmış bir de gazeli olan Faik, hece veznini aydın edebiyatçılara tanıtmaya karar verip ?Ahmed Cevdet Paşa’nın teşvikiyle? "Türkçe Aruz" adındaki kitabını kaleme alır.
8.Soru
Şiirde teşbih yoluyla kurulmuş bir imgenin arkasında saklanan anonim sembol, allegoriye ne ad verilmektedir?
Encümen-i Şuarâ |
Mazmun |
Sûk-ı Ukâz |
Mutavassıt |
Vezn ü Kafiye |
Şiirde teşbih yoluyla kurulmuş bir imgenin arkasında saklanan anonim sembol, allegoriye mazmun adı verilmektedir.
9.Soru
...... Osmanlı’da matbaa kurarak ilk Türkçe kitap basan kişidir. 1729’da Vankulu Lügati diye bilinen kitapla basım işlerine başlamış ve on yedi kitabın baskısını gerçekleştirmiştir.
Boşluğa hangisi gelmelidir?
Namık Kemal |
Muallim Naci |
İbrahim Müteferrika |
Recaizade |
Katip Çelebi |
İbrâhim Müteferrika’nın kurduğu matbaada tarih, coğrafya, dil ve askerlikle ilgili kitaplar basılır. Önceleri kitaplar 1000-1200 adet basılırken daha sonra bu sayı 500’e düşer. Bunda basılan kitapların satılamaması etkili olur. O, bastığı kitapların büyük bir kısmına ekler ve açıklamalar koyar, kimilerini harita ve notlarla zenginleştirir
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi şiirin barok özelliklerinden biri değildir?
Yerli icat arzusu |
Zevk bozulması |
Nesre ait hususiyetlerin artması |
Dilin gösterişli hale gelmesi |
Sanatçının sınırların dışına çıkmaması |
Kalsik anlayışın kurallarının yumuşadığı barok devrede şiir de bu döneme ait gelişmelerden etkilenmiştir. Sanatçının şahsiyeti ön plana çıkmış ve bireysel olana yöneliş başlamıştır.
11.Soru
Dönemindeki diğer dergilere göre daha sade bir dil kullanan, Namık Kemal’in imzalı imzasız makale ve fıkralarının yer aldığı ve Teodor Kasap’ın kurduğu dergi hangisidir?
Hadika |
Dağarcık |
Hazine-i Evrak |
Diyojen |
Mecmua-i Ulum |
Yukarıda verilen özelliklere sahip olan dergi Diyojen’dir.
12.Soru
Türk şiirinin tarihsel gelişiminde Batı edebiyatlarının etkisinin başladığı dönem olarak kabul edilen dönem hangisidir?
19. yüzyıl başları |
18.yüzyıl sonları |
19. yüzyıl ortaları |
19. yüzyıl ikinci yarısı |
18. yüzyıl ikinci yarısı |
Türk şiirinin tarihsel gelişiminde Batı edebiyatlarının etkisinin başladığı dönem olarak kabul edilen 19. yüzyılın ikinci yarısı, Türk şiirinin daha sonra göstereceği gelişimin de kaynağıdır. Bu dönemde Türk şiirinde görülen değişimin ve yenileşmenin kökenlerini sadece Batı düşüncesinden ve sanatından gelen etkilerde aramak bütüncül bir yaklaşım değildir. Doğru cevap D'dir.
13.Soru
Tanpınar Encümen-i Şuarâ’nın hangi şairinden bahsederken "Onun şiirinde eskilerin zevk düşüklüklerine pek az rastlanır” demiştir ve örnek olarak da “ciğer-kebab” imgesini göstermiştir?
Namık Kemal’den |
Şinasi’den |
Ziya Paşa’dan |
Mustafa Galib’ten |
Ebuziya Tevfik’ten |
Doğru cevap D dir. Tanpınar, Mustafa Galib’ten bahsederken “Onun şiirinde eskilerin zevk düşüklüklerine pek az rastlanır” demiştir ve örnek olarak da “ciğer-kebab” imgesini göstermiştir.
14.Soru
"Medar-ı âzamı her devletin âlemde millettir/ Değildir devlete vâbeste amma satvet-i millet" dizelerinin anlamı aşağıdaki seçeneklerin hangisinde verilmiştir?
Allahım milltin ikbalini ver de devlet üzgün kalmasın. |
Dünyadaki her devletin etrafında dönüp durduğu en büyük mesele millettir. Ama milletin gücü devlete bağlı değildir. |
Devlet kuşu milletin oku ile yaralanmıştır. Devletin gücü milletten bağımsızdır. |
Yaradan sanatını ortaya koymak için millete devleti göstermiştir. |
Büyük yolu gösteren devletler milletlerini daima yaşatırlar. |
Dünyadaki her devletin etrafında dönüp durduğu en büyük mesele millettir. Ama milletin gücü devlete bağlı değildir.
15.Soru
Encümen-i Şuarâ kaç yıl devam etmiştir?
1 yıl |
2 yıl |
3 yıl |
5 yıl |
8 yıl |
Encümen, 1861 baharından itibaren, sadece bir sene kadar devam edebilmiş olsa da gerek müdavimleri gerekse destekçileriyle edebiyat tarihimizde küçük fakat önemli bir bölüm işgal etmeye hak kazanmıştır. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
Eskinin içinden ve ondan farklı olarak çıkabilen akıma ne denir?
Batılılaşma |
Edebi yenilik |
Modern edebiyat |
Edebi akım |
Mukabil |
Edebî yenilik, eskinin içinden ve ondan farklı olarak çıkabilirken modern edebiyat ?diğer bütün asri ürünler gibi? ithal ve taklit edilmek zorundadır. İşte bu sebepledir ki yeni yeni kıpırdanmakta olan ithal ve taklit esaslı modern edebiyata mukabil, Encümen-i Şuarâ’nın yerli bir yenileşmeyi savunup sürdürmeye çalıştığı fark edilmelidir.
17.Soru
Aşağıdakilerin hangisi Teodor Kasap'ın Diyojen dergisinin kapatılması üzerine çıkarılan mizah dergisidir?
Hayal |
Hadika |
Mecmua-i Ulûm |
Dağarcık |
Hazine-i Evrak |
Hayal, Teodar Kasap tarafından Diyojen’in kapatılması üzerine onun yerine çıkarılan bir mizah dergisidir. Doğru cevap A'dır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemi'nde batılılaşma her alanda görülürken tercüme ve telif eserleriyle yeni insan tipinin yetişmesine katkı sağlayanlardan birisidir?
Hoca İhsak Efendi |
Atıf Efendi |
Reşid Paşa |
Yusuf Kamil Paşa |
Ahmed Vefik Paşa |
Yusuf Kamil ve Ahmed Vefik Paşalar iki devlet adamı olup batılı eserlerden ilk kitap şeklindeki çeviriyi yapmışlardır. Reşid Paşa dönemin sadrazamlarındandır. Atıf Efendi de reisülkittab yani dışişleri bakanıdır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemi'nde çevrilecek metinlerin seçimi ve tercümesi aşamasında temel ilkeler olarak kabul edilen özelliklerden biri değildir?
Değişim ve yenileşme ihtiyacına cevap verebilmeleri |
Bilgi aktarımı sağlamaları |
Toplumun yapısına ve geleneklerine uygun olmaları |
Doğu kültürünü ve dünyasını tanıtmaları |
Kabul edilebilir olmaları |
Tanzimat Dönemi’nde çevrilecek metinlerin seçimi ve tercümeleri aşamasında değişim ve yenileşme ihtiyacına cevap verebilmeleri “bilgi aktarımı” ve toplumun yapısına ve geleneklerine uygunluğu, bir diğer ifade ile “kabul edilebilirlik” ilkesi temel ilkeler olarak saptanmaktadır. Yeni bir medeniyet ve dünya görüşü ile karşılaşma dönemi olan Tanzimat yılları ve edebiyatta yenileşmeyi hedefleyen Servet-i Fünun dönemlerinde tercümeler, Türk edebiyatına Batı kültürünün eserlerini, edebî türlerini ve imaj dünyasını tanıtan; okuru yeni hayat biçimleri ve kavramlarla tanıştıran kaynaklardır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemi ikinci kuşak çevirmenleri arasında yer almaktadır?
Ahmet Midhat |
Recaizade Ekrem |
Ziya Paşa |
Şemsettin Sami |
Yusuf Kamil Paşa |
Recaizâde Ekrem Tanzimat Dönemi ikinci kuşak çevirmenleri arasında yer almaktadır. Diğer seçeneklerdekiler birinci kuşak çevirmenlerdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ