Toplum ve İletişim Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. KaynakII. İletiIII. KanalIV. AlıcıV. Kodlamaİnsanlar arası bir süreç ve o süreçte yer alan araçlar anlamına gelen iletişimde temel ögeler yukarıdakilerden hangileridir?
II, III ve IV
|
I ve IV
|
I, II, IV
|
I, II, IV ve V
|
Hepsi
|
2.Soru
Öykünün bir film öyküsü olarak düzenlenmiş biçimine ne ad verilir?
Diyalog |
Senaryo |
Söylem |
Kurgu |
Anlatı |
Öykünün bir film öyküsü olarak düzenlenmiş biçimine Anlatı denir. Doğru cevap E'dir.
3.Soru
Türkiye’de ilk radyo iletişimi hangi tarihte gerçekleşmiştir?
1901 |
1912 |
1927 |
1936 |
1940 |
Türkiye’de ilk radyo iletişimi TTTAŞ tarafından 1927 tarihinde gerçekleştirilmiştir.
4.Soru
Orta Çağ’da müslüman ülkelerdeki posta örgütüne ne ad verilmektedir?
Çavuş
|
Berid
|
Mektupçu Kalemi
|
Curcus Publicus
|
Peyk
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sinema filmleri dağıtım firmasının üstlendiği işlerden biri değildir?
Filmin tanıtımını yapmak
|
Filmin gereken sayıda kopyasını hazırlamak
|
Filmi salonlara ulaştırmak
|
Film oyuncularını seçmek
|
Film çoğaltım ve gösterim haklarını televizyon, video disk şirketlerine ulaştırmak
|
6.Soru
Kitle iletişim araçlarının toplumlarda var olan siyasal, ekonomik, kültürel ilişkileri ve bir bütün olarak egemen ideolojiyi yeniden üreten araçlar olarak gören toplum bilimsel akımın adı nedir?
Bireyci akım
|
Eleştirel akım
|
Ampirik akım
|
Kültürel akım
|
İdeolojik akım
|
7.Soru
- Telgraf
- Fotoğraf
- Radyo
- Film
- Matbaa
Tarihsel olarak değerlendirildiğinde yukarıda verilen iletişim araçları hangi seçenekte doğru sıralanmıştır?
V, II, I, IV, III |
I, II, V, III, IV |
II, V, III, IV, I |
V, II, III, I, IV |
II, V, I, III, IV |
Soruda verilen kitle iletişim araçlarından ilk önce 1456 tarihinde matbaa ortaya çıkmıştır. Daha sonra 1827 yılında fotoğraf icat edilmiştir. Ardından 1837 tarihinde telgraf kullanılmaya başlanmıştır.1895 yılında icat edilen filmin ardından 1920 yılında da radyo kullanılmaya başlanmıştır.
8.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’nun Türkiye’deki radyo yayınlarını denetleme kriterlerine göre yanlıştır?
Yapılan tüm yayınlar anayasa çerçevesinde belli ilkelere, kurallara bağlı sınırlar içinde gerçekleştirilir |
Dinleyicilerin sorunsuz bir şekilde alabileceği en fazla radyo yayını sayısına ulaşabilmesi amaçlanır |
Radyo sahiplerinin ekonomik ve siyasi ilişkilerinin kuvvetli olması gerekir |
Frekans tahsisi verilen radyo yayın lisansları ile yasal olarak yayın yapabilme olanağına kavuşur |
Öncelikle karasal yayınların yayın kapsama alanları ve frekansları dikkate alınır |
Günümüzde radyo yayınlarına, televizyon ve internet yayınlarıyla birlikte birçok ülkede yasal düzenlemeler getirilmiştir. Bu düzenlemelerde öncelikle karasal yayınların yayın kapsama alanları ve frekansları dikkate alınır. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Türkiye’deki radyo yayınlarını, yayın kapsama alanına göre üçe ayırmıştır. Ulusal, bölgesel ve yerel olmak üzere yapılan bu ayrım, radyo kanallarını hangi ölçekte yayın yapabileceğini tanımlar. Ayrıca, her kapsam için belirli sayıdaki radyo kanalına izin verilir ve izin verilen radyo kanallarına frekans tahsisleri yapılır. Yapılan bu düzenlemeler, dinleyicilerin sorunsuz bir şekilde alabileceği en fazla radyo yayını sayısına ulaşabilmesi amaçlanır. Frekans tahsisi, sadece yayın frekanslarının düzenlenmesi anlamını taşımaz, ayrıca bu tahsis sırasında verilen yayın lisansları ile kanallar yasal olarak yayın yapabilme olanağına kavuşur. Radyo yayınları sadece teknik olarak değil, yapılan yayınların içeriği konusunda da belirli düzenlemeler ile denetlenmektedir. Yapılan tüm yayınlar anayasa çerçevesinde belli ilkelere, kurallara bağlı sınırlar içinde gerçekleştirir. Radyo yayınlarında getirilen bir başka sınırlama ise, radyo sahiplerinin ekonomik ve siyasi ilişkileri doğrultusunda gerçekleşmektedir. Birçok ülke radyo ve televizyon sahiplerinin bu etkinlik dışında ticari bir etkinliğe girmesini ya da siyasi bir partiyle ilişkisini yasalarla engellemiştir.
9.Soru
II.Mahmut'un modernleşme projesinin bir parçası olarak İstanbul'da Türkçe olarak yayımlanmaya başlayan ilk gazete aşağıdakilerden hangisidir?
Takvim-i Vekayi
|
Ceride-i Havadis
|
Tercüman-ı Ahval
|
Mektupçu Kalemi
|
Havadis-i Vekayi
|
10.Soru
- Sanayileşme, kentleşme ve modernleşme süreçleriyle ortaya çıkmıştır.
- İnsan ilişkilerinde bireyler arası iletişim belirleyicidir.
- Üretimde insan kas gücü önem kazanmıştır.
- Boş zaman kavramı ortaya çıkmıştır.
- Tüketim alışkanlıkları değişmiştir.
Yukarıda verilenlerden hangileri kitle toplumunun belirleyici özellikleri arasında sıralanabilir?
I, II, III |
I, III, IV |
II, III, V |
I, IV, V |
II, IV, V |
Kitle toplumu sanayileşme, kentleşme ve modernleşme süreçleriyle beraber ortaya çıkmıştır. İnsan ilişkilerinde kitlesel iletişim belirleyicidir. Üretimde kas gücünden çok makine gücü önemlidir. Çalışma saatlerinin düzenlenmesi boş zaman kavramını ortaya çıkarmıştır. Üretimin artması ve kitle iletişim araçlarının varlığı tüketim alışkanlıklarını da değiştirmiştir.
11.Soru
İşitme engelli bir bireyin televizyonda izlediği haber programından yalnızca görüntüleri görmesi dolayısıyla verilen mesajları tam olarak algılayamaması iletişim sürecinin hangi ögesinde yaşanan sorunla ilgilidir?
Kaynak |
Kanal |
Alıcı |
Kodlama |
Gürültü |
İletişim sürecinin öğelerinden kaynak soruda verilen örnek çerçevesinde haber programındaki sunucu olarak belirmektedir. Bu ögede bir sorun olmadığı görülmektedir. Kanal ise televizyondur. Televizyonda da bir sorun yoktur. Alıcı ögesi ise işitme engelli bir birey olabilir ancak işitme engelli bireyler de gerekli şartlar yerine getirildiğinde sorunsuz bir iletişim süreci gerçekleştirebilirler. Ortamda gürültü olarak değerlendirilebilecek bir sorundan da bahsedilmektedir. Burada yaşanan sorun iletinin işitme engelli bir bireyin anlayabileceği bir biçimde kodlanmamış olmasından kaynaklanmaktadır.
12.Soru
Bir filmde iki farklı planın bir araya gelmesi ile iki planın anlattığından farklı üçüncü bir anlam ortaya çıkabilmektedir. Kurgu sayesinde sağlanan bu durum sinemanın hangi özelliğine vurgu yapmaktadır?
Seyircinin beklentisine göre hazırlanması |
Sanatsal yapısı |
Endüstriyel yapısı |
Senaryonun önemi |
Eğlenceye önem vermesi |
Film kamerası gerçekliği olduğu aktarma işlevinin yanında kendine özgü ifade olanaklarının geliştirilmesi ile birlikte sanatsal bir yön kazanmıştır. Bahsedilen ifade olanaklarının biri de kurgudur. Kurgu sayesinde yan yana getirilen görüntüler bu görüntülerin toplamı olabileceği gibi başka bir düşüncenin ifadesi olarak da kullanılabilir. Bu durum sinemanın sanatsal yönünü vurgular.
13.Soru
Modern gazetecilikte kullanılan haber değerleri düşünüldüğünde aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Günlük sık tekrarlanan olaylar önemli bir haber değeri taşır.
|
Yeni, ani, geçerli, etkili olaylar önemli bir haber değeri taşır.
|
Bulunan coğrafyadan uzakta olan yerlerdeki olaylar daha fazla ilgi uyandırma açısından haber değeri taşır.
|
Olayların az sayıda insanı etkilemesi önemli bir haber değeri taşır.
|
Geçmişte yaşanmış olaylar önemli bir haber değeri taşır.
|
14.Soru
Kaynağın bir şeyi alıcıya iletmek için ürettiği sözel, görsel sinyal ya da sinyaller bileşimine iletişim sürecinde ne ad verilir?
İleti
|
Kaynak
|
Kanal
|
Alıcı
|
Geri bildirim
|
15.Soru
Klasik anlatı sinemasında seyirci star veya karakter ile özdeşleşerek gerçek yaşamdan kopar, pasif bir biçimde karakterleri ve filmde verili olan mevcut toplumsal düzeni kabul eder. Aşağıda yer alan seçeneklerden hangisi bu durumun oluşmasına katkı sağlamaktadır?
Anlatımın neden sonuç ilişkisine bağlı olmaması |
Filmde tesadüf ve rastlantılara yer verilmesi |
Filmlerin; giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşması |
Filmin sonunda her seyircinin farklı bir anlam çıkarması |
Uzlaşımsal öykülere yer verilmesi |
Film endüstrisi daha çok izleyiciyi sinema salonlarına çekebilmek için birçok farklı yöntem kullanmaktadır. Özdeşleşme bunlardan birisini oluşturur. Seyirciler filmdeki karakterler ile özdeşleşerek bir film izlediğini unutur. Filmlerde gerçeklik izlenimini arttırmak için dekor, ışık, kamera gibi araçlar gizlenir. Bu sebeple anlatı neden sonuç ilişkisine bağlı ilerler. Filmlerde tesadüf ve rastlantılara yer verilmez. Filmler sıkı bir neden sonuç zincirine bağlı olduğu için çoğu zaman seyirciler aynı filmden benzer anlamlar çıkarırlar. Bu durumda sadece E şıkkında yer alan ifade soruda yer alan durumu destekler. Uzlaşımsal öyküler ile seyirci filmden ne alacağını bilir. Daha önce benzer şekilde birçok kez seyrettiği öykü, karakter ile daha kolay özdeşleşmesini sağlar.
16.Soru
Kitle iletişimi tanımı çerçevesinde düşündüğümüzde aşağıda verilen örneklerden hangisi kitle iletişimine örnek olarak gösterilebilir?
Salonda sahnelenen bir tiyatro oyunu |
Şehirler arası bir telefon görüşmesi |
Binlerce kişinin ziyaret ettiği bir müze |
Çok satanlar listesine girmiş bir kitap |
Çevrimiçi mesajlaşma uygulaması |
Kitle iletişimi kaynak durumundaki kuruluşların topluma araçlar yoluyla çeşitli iletiler aktarma sürecidir. Bu anlamda kişiler arası iletişimden farklılaşmaktadır. Kitle iletişiminde öne çıkan en önemli fark mesajların iletildiği araçlar ve bu araçların sahibi kuruluşlardır. Kitle İletişim Araçları gazete, televizyon, radyo gibi, insanların kitle şeklinde alıcı durumunda olduğu iletişim sürecinde kanal olarak kullanılan araçlardır. Bu çerçevede çok satanlar listesinde yer alan bir kitap kitle iletişimine örnek olarak gösterilebilir.
17.Soru
Türkiye’de sinema ne zaman popüler bir eğlence aracı oldu?
1980’li yıllarda |
1970’li yıllarda |
1940’lı yıllarda |
1990’lı yıllarda |
1950’li yıllarda |
Sinemanın Türkiye’de kitlesel bir eğlence hâline gelişi kentleşmeyle ve ardından yerli film üretiminin çoğalmasıyla söz konusu olmuş, 50’li yıllardan başlayarak popüler bir eğlence kimliği kazanmıştır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Avrupa’da günlük gazetelerin ortaya çıkışındaki etkilerden biri değildir?
Ticaretin gelişmesi
|
Feodalitenin baskısı
|
Gelişen bir sınıf olarak burjuvazinin ihtiyaçları ve siyasi mücadele gereklilikleri
|
Dinde reform hareketleri
|
18. Yüzyılda gerçekleşen sanayi devrimi
|
19.Soru
Kontrollü olarak radyo sinyalini göndermeyi başaran ilk bilim insanı aşağıdakilerden hangisidir?
Heinrich Rudolf Hertz
|
James Clerk Maxwell
|
Michael Faraday
|
John Logie Baird
|
Guglielmo Marconi
|
20.Soru
Bir Alman fizikçi olan................................................................ , 1888 yılında Maxwell’in elektromanyetik kuramıyla, titreşen elektrik yükünün ortaya çıkardığı radyasyon tezini birleştirir ve radyo dalgalarını keşfeder.
Heinrich Rudolf Hertz
|
Orson Welles
|
James Clerk Maxwell
|
Faraday
|
Guglielmo Marconi
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ