Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Dikey farklılaşma toplumsal olarak neyin göstergesidir?
Eşitsizlik |
Çoğulculuk |
Eşitlik |
Özgürlük |
Adalet |
Blau’nun da ifade ettiği gibi sosyolojide dikey farklılaşma eşitsizliğin göstergesidir. Toplumsal statülerin varlığını ifade eder.
2.Soru
Marksçı yaklaşıma göre ara katmanların tasfiye süreci aynı zamanda aşağıdaki süreçlerden hangisidir?
Sınıfların yatay ve dikey hareketlilik sürecidir. |
Sınıfsal birleşme sürecidir. |
Sınıfsal kutuplaşma sürecidir. |
Tüm sınıfların tasfiyesi sürecidir. |
Tabakalaşma sürecidir. |
Marksçı yaklaşıma göre ara katmanların tasfiye süreci aynı zamanda sınıfsal kutuplaşma sürecidir.
3.Soru
Neoliberalizmin iktisat politikaları için referans oluşturan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
F. A. Hayek
|
R. Nozick
|
M. Friedman
|
R. Williams
|
M. Weber
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kast sisteminin özelliklerinden biri değildir?
Soy ve inanç farklılıkları ile sınıfsal farklılıkların örtüştüğü |
Toplumsal işbölümünde hangi işlerin hangi kast tarafından yerine getirileceği |
Tabakalar arasındaki yatay hareketler |
Tabakalar arasındaki dikey hareketler |
Tabakalar arasındaki paralel hareketler |
Toplumsal işbölümünde hangi işlerin hangi kast tarafından yerine getirileceği bellidir. Toplumsal tabakalaşması sınıfsal farklılıklara yaslanan toplumlar ile soy ve inanç farklılıklarına yaslanan toplumlar arasındaki en önemli ayrım, tabakalar arası yatay ve dikey hareketlilikle ilgilidir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bireyin yeteneğine göre mevki tevzi eden modern bir yönetim biçimidir?
Monarşi |
Aristokrasi |
Teokrasi |
Meritokrasi |
Despotizm |
Yukarıdaki diğer şıklardan farklı olarak meritokrasi kişinin yeteneğine göre konumunu tesis eder.
6.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde T. H. Marshall’ın “Vatandaşlık ve Toplumsal Sınıflar” adlı çalışmasında yer almamaktadır?
Sosyal hakların geliştirilmesi |
Refah devleti içinde hakların geliştirilmesi |
Sosyal vatandaşlık |
Köleleğin yaygınlaştırılması |
Vatandaşlığı sosyal refah devletiyle birlikte düşünülmesi |
T. H. Marshall “Vatandaşlık ve Toplumsal Sınıflar” adlı çalışmasında serbest piyasa ekonomisine sahip toplumlarda oy hakkının evrenselliği ile sosyo-ekonomik eşlitsizlikler arasında bir gerilim olduğunu, dolayısıyla da siyasal ve medeni hakların kullanılabilmesi için sosyal hakların geliştirilmesi gerektiğini ve bunun da ancak refah devleti içinde mümkün olduğunu öne sürer. Bu yönüyle vatandaşlık teorisinde Marshall oldukça önemli bir yere sahiptir. Özellikle Marshall “sosyal” haklar kavramını vurgulamış ve vatandaşlığı sosyal refah devletiyle birlikte düşünmemiz gerektiğini söylemiştir. Vatandaşlık ile onun toplumsal içeriği arasındaki ilişki “sosyal vatandaşlık” kavramı aracılığıyla düşünülmüştür.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Weber'in toplumsal sınıf çalışmalarına bakış açısının ana yapısını oluşturur?
Feodalite, modern kölelik sistemi ayrımı |
Kast sistemi, iktisat ayrımı |
Statü, sınıf ayrımı |
İşçi sınıfı; sınıf sistemi ayrımı |
Siyaset; kültürel sistem ayrımı |
Weber’in toplumsal sınıf çalışmalarına katkısı, statü ve sınıf arasında yaptığı ayrımla yakından ilgilidir. Weber’de kalıcı ve sürekli olan toplumsal konum sınıf değil statüdür.
8.Soru
Refah devleti ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Sermayenin emek açısından düzenlemelerini anlatır.
|
Sınıflar arası çıkar çatışmasını gizlemektedir.
|
Sınıf savaşımını açığa vuran bir kavramdır.
|
Neo-korporatist devletin karşısıdır.
|
Post-modern bir içeriğe sahiptir.
|
9.Soru
Vatandaşlık ve toplumsal tabakalaşma için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Modern kapitalist toplumlarda devlet sivil toplumdan, ekonomik alan da siyasal alandan kesin çizgilerle ayrıştırılması sonucunda siyasal alanda verilen eşitlik, toplumda ekonomik alanlarda yaşanan eşitsizliklerin ve tabakalaşmanın görünmesini engellemektedir. |
Vatandaşlık günümüze kadar siyasal ve hukuksal hakları ifade eden bir olgu olagelmiştir ancak sosyal ve ekonomik haklar vurgusu her zaman eksik kalmıştır. |
Kapitalist ulus-devletler ekonomik alanda yarattığı eşitsiz paylaşım sorunu nedeniyle vatandaşlığın sosyal ve ekonomik haklar boyutunu zayıflatmaktadır. Bir devlet biçimidir. |
Sosyal vatandaşlık anlayışı 1960’lardan sonra Avrupa’da yaygınlaşan sosyal refah devleti uygulamalarıyla birlikte tartışılmaya başlanmıştır. |
Vatandaşlık ve sosyal eşitlik arasında her zaman doğrudan bir bağ vardır. |
Vatandaşlık ve sosyal eşitlik arasındaki bağ, her zaman ikincil ve dolaylı bir bağ olmuştur.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangi seçenek “Fransa İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirgesinin” maddeleri arasında yer almamaktadır?
İnsanların eşit doğduğu |
İnsanların özgür olduğu |
İnsanların sadece inançları ile değerlendirilmeleri |
İnsanların kardeşçe yaşamaları |
İnsanlara soya dayalı ayrımların yapılmaması |
1789 yılında kabul edilen “Fransa İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirgesinde” insanların inançlarını diledikleri gibi yaşamaları, farklı inançlardan dolayı toplumdan dışlanmamaları yer almıştır.
11.Soru
Yatay farklılaşma toplumsal olarak neyin göstergesidir?
Eşitsizlik |
Çoğulculuk |
Eşitlik |
Özgürlük |
Adalet |
Blau’nun da ifade ettiği gibi sosyolojide yatay farklılaşma çoğulculuğun göstergesidir. Toplumda farklı grupların varlığını ifade eder.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi liberal korporatizmi anlatan bir özelliktir?
Sınırlı sayı: gruplararası ilişkilerin düzenlenmesi süreçlerinde ve mevcut katılımcıların yeni katılımcıları dışlamaları kasıtlı hükümet eylemiyle gerçekleştirilir. |
Merkezileşme: merkezileşme, devletin çok sayıda veya benzer nitelikteki grupları ortadan kaldırması ile gerçekleşir. |
Zorunlu üyelik: baskı veya iş yasaları yoluyla “de jure”, hukuken, resmî emir ya da takdir yetkisiyle sağlanır. |
Rekabetin olmaması: rekabet, içsel oligarşik eğilimlerin ya da örgütler arasında gönüllü anlaşmaların sonucunda oluşur. |
Hiyerarşik düzende olma: Bu durum yasa yoluyla merkezileşme zorunluluğunun ve devlete yönetsel bağımlılığın bir sonucu oluşur. |
D seçeneği liberal korporatizmi değil devlet korporatizmini anlatan bir özelliktir.
13.Soru
“Tabakalı Vatandaşlık” tezinin sahibi aşağıdakilerden hangisidir?
Yurie A. Ignatieff |
Karl Marx |
Anthony Giddens |
Ralph Dahrendorf |
David Lockwood |
Lockwood (1996) “tabakalı vatandaşlık” (civic stratification) tezinde vatandaşlığın pratiğinin en azından sınıf ilişkileri gibi bir grup çıkarı ve çatışma ve dış- lama alanları oluşturduğunu iddia etmektedir. Lockwood tarafından öne sürülen tabakalı vatandaşlık tezi, vatandaşlık yasaları ve uygulamalarının devlet tarafından verilen haklar yoluyla nasıl bir eşitsizlik sistemi oluşturduğunu göstermektedir.
14.Soru
Tabakalı vatandaşlık tezinde vatandaşlığın pratiğinin en azından sınıf ilişkileri gibi bir grup çıkarı ve çatışma ve dışlama alanları oluşturduğunu iddia kim iddia etmektedir?
Panitch |
Lehmbruch |
Lockwoo |
Crouch |
Alfred Stepan |
Tabakalı vatandaşlık Lockwoo'nun tezidir.
15.Soru
Toplumsal tabakalaşması sınıfsal farklılıklara yaslanan toplumlar ile soy ve inanç farklılıklarına yaslanan toplumlar arasındaki en önemli ayrım aşağıdakilerden hangisine dayanır?
Tabakalar arası sadece dikey hareketliliğin olmasına
|
Tabakalar arası sadece yatay hareketlilğin olmasına
|
Sınıfsal farklılıklarda yatay ve dikey hareketlili-ğin olmasına
|
Tabakalaşması soy ve inanç farklılıklarına dayanantoplumların açık toplum olmasına
|
Tabakalaşması soy ve inanç farklılıklarına dayanan
|
16.Soru
Marshall’ın vatandaşlık kuramına yaptığı en büyük katkı aşağıdakilerden hangisidir?
Toplumsal ve ekonomik eşitsizliğin vatandaşlık açısından olumsuz sonuçlar doğurduğunu ve ancak toplumsal ve ekonomik açılardan eşit hakların sağlanmasının vatandaşlığın eşitlik prensibini hayata geçireceğini öngörmesidir. |
Kamusal hak ve yükümlü- lüklerle donatılan vatandaşlık olgusunun, ulus-devlet içinde sınırlandırdığı insanları kısmen kapsayıcı kısmen de dışlayıcı bir içeriğe sahip olduğunu işaret etmiştir. |
Ulus üyeliği ile yurttaşlığı birbirine bağlamasıdır. |
Rasyonel ve özerk olduğu, siyasi katılım ve denetim yetenekleri olduğu varsayılan özgür bireyler ve onların yarattığı siyasi kurumlar üzerinde temellendirmiştir. |
Vatandaşlık modelinde kültür, kimlik ve etnik azınlık hakları kavramlarını birbirlerine eklemlemenin önemine vurgu yapmıştır. |
İkinci Dünya Savaşı sonrasında toplumsal eşitsizliğin vatandaşlık kurumuna olumsuz etkilerini ele alan Thomas Marshall, demokratik yurttaşlık kurumunun ancak sosyal hakların tanınmasıyla gerçek işlevini yerine getirebilir hâle geleceğini savunmuştur. Marshall, temel hak ve özgürlüklerle siyasi hakların ancak sosyal hakların varlığı sayesinde tüm vatandaşların etkili olarak kullanabildikleri haklara dönüşebileceğini iddia etmiştir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal sınıf çalışmalarının temel sorun alanlarından biridir?
Sosyal düşünce tarihinin yapı-özne ikiliği şeklindeki kalıcılaşmış gerilimi. |
Güç ilişkilerinin hiyerarşik yapısı. |
Sanayi sonrası toplumsal düşünceler. |
Temel sınıfların tasfiyesindeki engeller. |
Toplumsal işbölümü. |
Sosyal düşünce tarihinin yapı-özne ikiliği şeklindeki kalıcılaşmış gerilimi, sınıf çalışmalarının temel sorun alanlarından biridir.
18.Soru
Günümüzde halen varlığını sürdüren, inanç farklı-lıkları ile sınıfsal farklılıkların örtüştüğü sistem aşağıdakilerden hangisidir?
Sınıf sistemi
|
Kast sistemi
|
Toplumsal tabakalaşma sistemi
|
Feodal sistem
|
Modern kölelik sistemi
|
19.Soru
Mutlak güvenlik anlayışında aşağıdaki değerlerin hangisi mantıksal olarak kesinlikle var olamaz?
Özgürlük |
İstikrar |
Güvenlik |
Zenginlik |
Hiyerarşi |
Hayek’e göre, mutlak güvenlik anlayışı bireysel özgürlükleri boğan, dolayısıyla da ‘özgür topluma’ karşı olan bir sistemdir.
20.Soru
Vatandaşlık haklarını çimento gibi donmuş yapılar olarak değil (statü olarak vatandaşlık), sürekli olarak toplumsal ve siyasal eylem üzerinden yeniden yorumlanan, yeniden müzakere edilen, savunulması ve genişletilmesi gereken (pratik olarak vatandaşlık) olguları olarak değerlendiren kimdir?
Stuart Hall ve David Held |
Lockwood |
Giddens ve Ralph Dahrendorf |
Ignatieff |
Lister |
Ruth Lister’in belirttiği gibi, evrensel vatandaşlığın “özgürleştirici potansiyeli”nden vazgeçmemek çok önemlidir. Lister şu iki formülasyon arasında ayrım yapmayı önermektedir: vatandaş olmak ve vatandaş olarak eylemek. Vatandaş olmak sosyolojik manada sosyal ve siyasal katılım ve özne olmak için gerekli hakların kullanılması anlamındadır. Vatandaş olarak eylemek veya davranmak ise bu statünün tam kapasite ile kullanılmasına işaret etmektedir. vatandaşlık, sürecin ve sonuçların diyalektik bir ilişki içinde bulunduğu dinamik bir kavram olarak anlaşılmalı- dır. İşte bu noktada, Lister’in bakış açısına göre, vatandaşlık hakları çimento gibi donmuş yapılar değil (statü olarak vatandaşlık), sürekli olarak toplumsal ve siyasal eylem üzerinden yeniden yorumlanan, yeniden müzakere edilen, savunulması ve genişletilmesi gereken (pratik olarak vatandaşlık) olgulardır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ