Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Biçim ve öz bakımından tragedyaların ve komedyaların nasıl olması gerektiğine dair düşüncelerini Poetika adlı kitabında dile getiren düşünür kimdir?
Aristoteles |
Platon |
Sokrates |
Pisagor |
Diyojen |
Edebiyat eserlerini değerlendirmede bir ölçüt oluşturma fikri, sanıldığı kadar yeni değildir. Antik Yunan Dönemi’nde edebiyatın ne olduğu, işlevi ve etkisi üzerine Platon ve Aristoteles düşünmüştür. Aristoteles, biçim ve öz bakımından tragedyaların ve komedyaların nasıl olması gerektiğine dair düşüncelerini Poetika adlı kitabında dile getirmiştir. Daha çok tragedya üzerinde yoğunlaşan Aristoteles, tiyatroya nesnel ölçütler getirmeyi amaçlamıştır. Kendisi eserini bitirene dek yazılmış/sahnelenmiş oyunları izleyerek vardığı sonuçlar bütününü yöntemli olarak açıklamış, böylece iyi bir tragedyanın kurallarını belirlemiştir.
2.Soru
Gerçek mekânların romanda yerini alması hangi türle başlar?
Romantik roman |
Natüralist roman |
Modernist roman |
Postmodernist roman |
Pikaresk roman |
Doğru cevap E şıkkıdır.
3.Soru
"Deyiş bilimi" bağımsız bir bilim haline getiren kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Orhan Veli |
Gürsel Aytaç |
Berna Moran |
Charles Bally |
Terry Eagleton |
Deyiş bilim, Charles Bally’nin çalışmalarıyla bağımsız bir bilim dalı hâlini almıştır. Doğru cevap D'dir.
4.Soru
Modern anlamda edebiyat tarihi çalışmaları Avrupa’da ve Türkiye’de hangi yüzyılda başlamıştır?
15. yüzyıl |
16. yüzyıl |
17. yüzyıl |
18. yüzyıl |
19. yüzyıl |
Modern anlamda edebiyat tarihi çalışmaları Avrupa’da ve Türkiye’de 19. yüzyılda başlamıştır.
5.Soru
Orta Çağ’da İngiliz edebiyatının en ünlü romanı aşağıdakilerden hangisidir?
Sir Gawain ve Yeşil Şövalye |
Altın Eşek |
Tilkinin Romanı |
Gülün Romanı |
Galyalı Amadis |
Orta Çağ’da büyük rağbet gören eserlerden İngiliz edebiyatında en ünlü olanı XIV. yüzyılda yazılan Sir Gawain ve Yeşil Şövalye’dir.
6.Soru
Bir sanatçının bütün bir eserini veya onun bir bölümünü alıp üslup bakımından taklit edilmesi ve ona benzer bir eser yazılmasına ne denir?
Parodi |
Pastiş |
Montaj |
Bilinç akışı tekniği |
Üstkurmaca |
Pastiş bir sanatçının bütün bir eserini veya onun bir bölümünü alıp üslup bakımından taklit edilmesi ve ona benzer bir eser yazılması esasına dayalıdır. Aslında postmodernizm öncesinde bir yazma kusuru olarak kabul edilen bu durum, postmodernizmin özgünlüğü ortadan kaldırmak amacıyla bilinçli bir biçimde kullandığı bir teknik hâlini almıştır. Postmodern romancı pastişi, taklit ettiği sanatçının kusurlarını göstererek alay etme veya takdir ettiği bir sanatçının üslubunu örnek alarak metnini zenginleştirme amacıyla kullanmaktadır.
7.Soru
James Cooper Lawrence öyküleri içerik olarak nasıl sınıflamıştır?
Tarihi ve ahlaki öyküler |
Duygulara bağlı ve olaylara bağlı öyküler |
Gerçek öyküler ve hayali öyküler |
Kısa öyküler ve uzun öyküler |
Geleneksel ve modern öyküler |
James Cooper Lawrence, öyküleri içerik olarak: A. Gerçek öyküler B. Hayalî öyküler şeklinde sınıflamıştır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Orta Çağ Avrupa edebiyatının manzum anlatılarından biri değildir?
Nibelungen |
Gılgamış |
Chans de Roland |
Beowulf |
El-Cid |
Gılgamış, Orta Çağ Avrupa edebiyatının manzum anlatılarından biri değildir. Gılgamış, Mezopotamya'da ortaya çıkmış tarihteki ilk yazılı destandır. Gılgamış, Orta Çağ Avrupa edebiyatına ait bir manzum anlatı değildir. Doğru yanıt: B'dir.
9.Soru
“Ankara, sınırdaki durumdan rahatsız” cümlesindeki mecaz aşağıdakilerden hangisidir?
Metafor |
Metonimi |
Anlamsızlaşma |
Benzetme |
Doğrudan anlam (denotation) |
Doğru cevap B şıkkıdır.
10.Soru
Modernitenin tanımını yaparak sanatla arasındaki ilişkiye ilk değinen kimdir?
Kundera |
Gonçarov |
Baudelaire |
Kafka |
Puşkin |
Modernitenin tanımını yaparak sanatla arasındaki ilişkiye ilk değinen sanatçı Fransız şairi Baudelaire’dir. 1863’te yayımlanan “Modern Hayatın Ressamı” yazısında, sonradan hep tekrarlanacak olan şu tanımı verir: “Modernite sözüyle, bir yarısı sonsuz ve değişmez olan sanatın, gelip geçici, ele avuca sığmaz, koşullara bağlı olan diğer yarısını kastediyorum”. Baudelaire’in geçmişin sanatı ile modern sanat arasındaki farkı belirttiği bu yazısı “modernist” sanat anlayışının başlangıcı kabul edilir.
11.Soru
Pastiş tekniği neyi ifade eder?
Önceden var olan farklı bütünlerin parçalarının yeni bir yaratma eyleminde kullanılması. |
Roman kuramının kurmacanın içinde tartışılması. |
Bir roman kişisinin aklından geçenlerin anlatıcının aracılığına ihtiyaç duymaksızın aktarılması. |
Bir sanatçının bütün bir eserini veya onun bir bölümünü alıp üslup bakımından taklit edilmesi. |
Bir roman kişisinin aklından geçenlerin anlatıcı tarafından doğrudan, dolaylı ya da serbest dolaylı anlatı kipinde aktarılması. |
Pastiş, bir sanatçının bütün bir eserinin veya bir bölümünün alınıp üslup bakımından taklit edilmesi ve ona benzer bir eser yazılması esasına dayalıdır.
12.Soru
Kısa öykünün bir oturuşta okunabilecek uzunlukta olduğunu ifade eden, 19. Amerikan kısa öykü yazarı kimdir?
Edgar Allan Poe |
Ernest Hemingway |
Oscar Wilde |
Mart Twain |
J. D. Salinger |
Kısa öykü tanımlamalarında karşımıza çıkan yönelimlerden biri türü ifade etmeye çalışırken onun ne olduğundan çok ne olmadığının tartışılmasıdır. Söz konusu eğilim zorunlu olarak ortaya çıkıyor görünmektedir. Türün ilk tanımlayıcılarından Edgar Allan Poe’dan itibaren görülen bu tanım sorunu yine en genel-geçer ifadesini bu yazarın satırlarında bulur. Poe bu tanımda kısa öykünün bir oturuşta okunabilecek uzunlukta olduğunu ifade eder. Kısa öyküdeki bu “kısalık” vurgusunun anlatılanlar kadar, hatta belki daha da çok anlatılamayanların etkisiyle oluştuğu tür eleştirmenlerinin birleştikleri konulardandır. Öykü yazarı çeşitli seçim ve elemelerle öyküde anlatılanları kurgusallaştırır.
13.Soru
Her okuduğumuzda bize beklenmedik, yeni, benzersiz gelen ve güncelliğin arka plandaki gürültüsüne rağmen varlığını sürdüren şeylerin klasik olduğunu söyleyen kişi kimdir?
Her okuduğumuzda bize beklenmedik, yeni, benzersiz gelen ve güncelliğin arka plandaki gürültüsüne rağmen varlığını sürdüren şeylerin klasik olduğunu söyleyen kişi kimdir?
Calvino |
Eco |
Hugo |
Camus |
Engels |
Calvino
14.Soru
I. Sıfır odaklayım
II. Çevresel odaklayım
III. İç odaklayım
Yukarıdakilerden hangileri Genette’in bakış açısı tasnifinde yer alır?
Yalnız II |
Yalnız III |
I-III |
II-III |
I-II-III |
Genette’in bakış açısı tasnifinde sıfır, dış ve iç odaklayım olmak üzere üç tasnif yer alır. Çevresel odaklayım tasnifi yoktur.
Bu nedenle doğru yanıt C'dir.
15.Soru
Öyküde, mekânın sahne oluşturmasının dışındaki bir diğer işlevinin aşağıdakilerden hangisi olduğu öne sürülebilir?
Yazara kurgusal anlamda yardımcı olmak |
Okuyucuyu kendi iç dünyasından koparmak |
Öyküdeki olay örgüsünü derinleştirmek |
Yazıldığı dönemin özelliklerini günümüze taşımak |
İnsanın eylemlerini ve iç dünyasını aydınlatmak |
Mekânın sahne oluşturmasının dışındaki bir diğer işlevi ise insanın eylemlerini ve iç dünyasını aydınlatmada görev üstlenmesidir. Öykü kişisinin mekân hakkındaki düşünceleri, mekândaki konumu onun iç dünyasına dair ipuçları sunar. Bu da kısıtlı bir biçimde çok şey anlatmak isteyen yazar için mekânı işlevsel bir öge yapar. Mekân sadece sahne işlevini üstleniyorken onu iç ve dış mekân olarak iki temel kategoriye ayırırız. Ancak mekân-insan ilişkilerinde bu ayrım tümüyle farklılaşır. Burada mekâna has nitelikler değil insanın algısı asıl belirleyicidir. Buradaki temel kategori ise kapalı-açık mekândır. Ramazan Korkmaz mekânı fiziksel özelliklerinin yanında olgusal anlamda da değerlendirmekte ve yeni anlam kategorileri önermektedir.
16.Soru
Sanatçının kendi içine çekilerek topluma yabancılaşması hangi dönemin başlıca teması olmuştur?
Sanatçının kendi içine çekilerek topluma yabancılaşması hangi dönemin başlıca teması olmuştur?
Postmodernist roman |
Natüralist romanı |
Modernist roman |
Pikarek roman |
Realistik roman |
Sanatçının kendi içine çekilerek topluma yabancılaşması modernist romanların başlıca temasıdır.
17.Soru
Batılı literatürde “short-short story” olarak yerleşen terimin Türkçe karşılığı nedir?
kısa kısa öykü |
kısacık öykü |
kısa kısa roman |
küçük öykü |
küçürek öykü |
Batılı literatürde “short-short story” olarak anılan tür bizde ise “küçürek öykü” terimiyle karşılanmaktadır.
18.Soru
"Yazarın bir başka metnin parçalarını yeniden yorumlayarak yazması ve kendi metninin bütünlüğü içinde harmanlamasıdır."
Alıntı |
Bilinç akışı |
Parodi |
Yeniden yazma |
Pastiş |
Yeniden yazma (re´ecriture) yöntemi, yazarın bir başka metnin parçalarını yeniden yorumlayarak yazması ve kendi metninin bütünlüğü içinde harmanlaması yoluyla gerçekleşir.
19.Soru
Modern öyküdeki içerik ve estetik değişimlerden hangisi diğerlerinden farklı bir dönemi nitelendirmektedir?
Öykü kahramanları ayırıcı vasıflara sahiptir. |
Öykülere izlenimler hakimdir. |
Öykü kronolojiye sadık kalınarak anlatılır. |
Olaylar, düşünceler ve temalar açıkça ifade edilir. |
Realist bir tutum söz konusudur. |
Modern öyküdeki içerik ve estetik değişimlerin üç önemli tarihi kesitte değiştiğine dair ortak bir kabul bulunmaktadır. Bu değerlendirmeye göre 1920 öncesindeki öykülerde olaylar, düşünceler ve temalar daha açıkça ifade edilir; öykü kahramanları ayırıcı vasıflara sahiptir; genel tutum realisttir; öykünün anlamı, dile getirdiği olayla bağlantılıdır ve bunlar çoğunlukla kronolojiye sadık kalınarak anlatılır. 1920’lerden itibaren olay örgüsü içermeyen öyküler ortaya çıkar. Bu dönemde duygusal karmaşa ve sunumun kısalması öykü yazarlarını sembolik anlatıma yöneltmiş; öykü kahramanları ise ayırıcı niteliklerini yitirerek sıradan insanlara dönüşmüşlerdir. Asıl dramatik değişimin başladığı 1960’larda ise olaydan ve kronolojiden tümüyle uzaklaşılmış; öykülere “izlenimler” hâkim olmaya, bilinçaltı açığa çıkmaya ve metinler kısalmaya başlamıştır. Öykü kahramanlarının bir önceki dönemin sıradanlığından marjinalliğe doğru evrildiği bu dönem, ayrıca öyküde sembolizmin etkin biçimde görüldüğü evre olarak da kabul edilmektedir. Doğru cevap B’dir.
20.Soru
Bir romanda kurmaca ve gerçeklik ilişkisini sorgulama, roman kuramını kurmacanın içinde tartışma, romanın yazılışını roman içinde konu etme, yani yazma eylemini metnin parçası hâline getirme gibi tutumlar nasıl adlandırılır?
İç konuşma |
Anlamsızlaştırma |
Üstkurmaca |
Metinler arasılık |
İç çözümleme |
Bir romanda kurmaca ve gerçeklik ilişkisini sorgulama, roman kuramını kurmacanın içinde tartışma, romanın yazılışını roman içinde konu etme, yani yazma eylemini metnin parçası hâline getirme gibi tutumlar üstkurmaca olarak adlandırılır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ