Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Final 20. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Birinin ölümünden hemen sonra ya da ölümünün yıl dönümlerinde gazete ve dergilerde o kişi hakkında yayımlanan bilgilere ne denir?
Biyografi |
Nekroloji |
Monografi |
Otobiyografi |
Fotobiyografi |
Doğru cevap B dir. Birinin ölümünden hemen sonra ya da ölümünün yıl dönümlerinde gazete ve dergilerde o kişi hakkında yayımlanan bilgilere nekroloji denir.
2.Soru
Aşağıdaki dönemlerden hangisinde eleştiri ile ilgili bir gelişme görülmez?
Antik dönem |
Orta Çağ |
Rönesans |
Yakın Çağ |
Yeni Çağ |
Orta C¸ağ’da eleştiri alanında kayda değer bir gelişme görülmez. Hristiyanlıkla uyuşmayan görüşler yüzünden Orta C¸ağ’da Yunan ve Latin kültürü bir süre ihmal edilir. Rönesans ile Antik kültüre yönelen anlayış onları keşfeder ve yeniden yorumlamaya başlar. Doğru cevap B’dir.
3.Soru
Türk edebiyatında mektup ile denemeyi birleştirerek yazan kimdir?
Ruşen Eşref |
Ziya Gökalp |
Ahmet Rasim |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Ömer Seyfettin |
Mektup formunu kullanarak okurlarıyla sohbet eden ve belli konulardaki gözlem ve düşüncelerini onlarla paylaşan Ahmet Rasim, mektup ile denemenin özelliklerini birleştirir. Plansız, özgür ve samimi bir ifade aracı yaratır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde oyunda yer alan neden-sonuç ilişkisini belirleyen ve sahnede gerçekliğin benzerini yaratmaya çalışan yöntemdir?
Epik yöntem |
Prolog |
Epilog |
Klasik -dramatik yöntem |
Serim |
Sahnede gerçekliğin benzerinin yaratılmasına çalışır. Böylece yaşamın yanılsaması oluşturulur. Eyleme ve taklide dayanır. Oyunda her sahne neden-sonuç ilişkisi içerisinde bir sonrakini belirler.
5.Soru
Çalıkuşu romanında Feride'nin esas dönüşüm noktasını hangi olay belirler?
Feride'nin Hayrullah Bey'le evlenmesi. |
Feride'nin Munise'yi evlet edinmesi. |
Feride'nin Çanakkale'ye tayin edilmesi ve burada yaşadıkları olaylar. |
Feride'nin Kamran'ın kendisini aldattığını öğrenip evden ayrılması. |
Babasının Feride'yi Dame De Sion'a kaydettirmesi. |
Feride'nin Kamran'ın kendisini aldattığını öğrenip evden ayrılması.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sait Faik Abasıyanık'ın "Havuz Başı" öyküsü hakkındaki doğru bilgilerden biri değildir?
“Havuz Başı” öyküsü basit ama genişlemeye ve yorumlanmaya müsait bir içeriğe sahiptir. |
Olay örgüsü birkaç vaka halkasından oluşmaktadır. |
Öykünün akış hızı bakımından durağan yapıdadır. |
“Havuz Başı” öyküsünün dört kişi etrafında geçer. |
Öykü kişileri hareket hâlindedir. |
Öykünün akış hızı bakımından durağan yapıda olduğunu söylemek mümkündür. Öykü kişileri
hareket hâlinde değildir. Olaya hız kazandıran şey bu üç kişi arasındaki diyalogların varlığıdır.
7.Soru
19. Yüzyıldan itibaren gelenekten uzak, modern ve müstakil bir alan olarak değerlendirilen edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?
Destan |
Roman |
Şiir |
Kısa Öykü |
Hikaye |
Kısa öykü iki yüzyıldan biraz daha uzun geçmişiyle edebiyat tarihinde kısmen genç bir tür olarak görülmektedir.
8.Soru
Batı edebiyatında eleştiri dört dönemde ele alınmaktadır. Buna göre aşağıdakilerden hangisi bu dönemlerden biri değildir?
klasik |
romantik |
realist |
neoklasik |
modern |
Batı edebiyatında eleştiri klasik, neoklasik, romantik ve modern olmak üzere dört dönemde ele alınmaktadır. Realist eleştiri bunlar arasında yer almaz.
Bu nedenle doğru yanıt C'dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nâzım Hikmet’in Ferhad ile Şirin oyunundaki sanat ehli olan kişilerden biri değildir?
Ferhad |
Behzad |
Müneccim |
Ustabaşı |
Şerif |
Oyundaki kişiler, Mehmene Banu, Şirin, Vezir, Hekimbaşı, Müneccim, Dadı gibi saray halkından olan kişiler; Ferhad, Behzad, Ustabaşı, Şerif, Boyacı gibi sanat ehli olan halktan kişiler; Derviş, Meşaleli Erkek, Çocuklu Kadın, Kısa Boylu Adam gibi Arzen halkından olan kişiler; Kavak, Demirdağ, Karacalar, Geyikler, Bülbül, Gülen Nar, Ağlayan Ayva gibi doğa varlıkları ile Gürz, Çobanyıldızı, Işıyan Karanlık, Zaman gibi kişileştirilen kimi kavramlardan oluşur. Oyundaki müneccim saray halkından olan kişilerden biridir. Doğru cevap C’dir.
10.Soru
Fuad Köprülü’nün değerlendirmesine göre bir roman olmaktan çok aşk mektuplarının derlemesi olan eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Safahat-ı Kalb |
Levayih-i Hayat |
İki Yeni Gelinin Hatıraları |
Bîkes |
Felsefe-i Zenan |
“Safahat-ı Kalb” Fuad Köprülü’nün değerlendirmesine göre bir roman olmaktan çok aşk mektuplarının derlemesidir. Ancak mektupların zaman ve mekân bakımından birbirlerine bağlı olmaları, eserin kurgusu zayıf da olsa bir roman olarak Kabul edilmesine neden olur.
11.Soru
"...tiyatronun gelişimi sekteye uğrar. Bu dönemde kilise, tiyatroya karşı suçlayıcı bir tavır sergiler. Genel kanı, trajik sahne oyunlarının ayartıcı olduğu, ruhu tuzağa düşürüp yozlaştırdığı, bazı heyecanları bastıracak yerde beslediği, dolayısıyla sakıncalı olduğu yönündedir. Bu dönemdeki anlayışa göre tiyatro, gerçek olmayana yer verdiği ve kutsal ruha, ahlaka aykırı düştüğü için de tehlikelidir. "
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Orta Çağ Dönemi |
Klasik Dönem |
Rönesans Dönemi |
Roma Dönemi |
Antik Yunan Dönemi |
Orta Çağ’da tiyatronun gelişimi sekteye uğrar.
Bu dönemde kilise, tiyatroya karşı suçlayıcı bir tavır sergiler. Genel kanı, trajik sahne oyunlarının
ayartıcı olduğu, ruhu tuzağa düşürüp yozlaştırdığı,
bazı heyecanları bastıracak yerde beslediği, dolayısıyla sakıncalı olduğu yönündedir. Bu dönemdeki
anlayışa göre tiyatro, gerçek olmayana yer verdiği
ve kutsal ruha, ahlaka aykırı düştüğü için de tehlikelidir.
12.Soru
Dünya edebiyatında diğer türlerde verdikleri eserlerin yanı sıra edebiyat, sanat, toplumsal meseleleriyle ilgili görüşlerini yansıtan yazarlar da bulunmaktadır. Aşağıda verilen seçeneklerden hangisi bu kapsamdaki yazarlardan biri değildir?
Paul Claudel |
Paul Valéry |
Propos d’Alain |
André Gide |
Marcel Proust |
Asıl adı Emile Chartier olan Alain (1868-1951) “Propos d’Alain” (Söyleşiler) adı altında gazete ve dergilerde yayımlanan yazılarında insana ve topluma özgü sorunları ele alır. Dolayısı ile Propos d’Alain yazar adı değil, eser adıdır. Sorunun doğru cevabı C seçeneğidir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “belgesel özyaşamöyküleri” ile ilgili bir açıklama/özelliktir?
Bilgi ve belge aktarma kaygısı öndedir |
Başkalarına örnek olmayı amaçlar |
Yazarın estetik, toplumsal ya da eğitimsel kaygısı yoktur |
Okunması kolay, göndermeleri açıktır |
Sanatçı kendini anlatmanın yanı sıra estetik bir haz yaratmayı da amaçlar |
Belgesel özyaşam öykülerinde bilgi ve belge aktarma, kendini tanıtma kaygısı öndedir. Bu nedenle daha nesnel sayılabilir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi öğretim üyelerinin ve öğretmenlerin özyaşamöykülerinden biridir?
Kâzım Taşkent (Yaşadığım Gibi, 1980 ve Duygularım, Düşüncelerim, İnançlarım, 1989) |
Abidin Dino (Kısa Hayat Öyküm, 2007) |
Muhsin Ertuğrul (Benden Sonra Tufan Olmasın: Anılar, 1989) |
Hasan Âli Yücel (Geçtiğim Günlerden, 1990) |
Kadir Has (Vatan Borcu Ödüyorum, 2002) |
Öğretim üyelerinin ve öğretmenlerin özyaşamöyküleri: Hasan Âli Yücel (Geçtiğim Günlerden, 1990), Nermin Abadan Unat (Kum Saatini İzlerken, 1996), Mina Urgan (Bir Dinozorun Anıları, 1998). Doğru cevap D’dir.
15.Soru
Modern romana geçiş çizgisinde öncü bir şahsiyet olan, "Gargantua" ve "Pantagruel" adlı fantastik eserleriyle romana yeni bir boyut getiren, köhnemiş değerleri ve kurumları hicveden, özellikle kilise ve yargıya eleştiriler yönelten yazar hangisidir?
Rabelais |
Cervantes |
Daniel Defoe |
Marivaux |
Boccacio |
XVI. yüzyılda Fransa’da Rabelais, "Gargantua" ve "Pantagruel "adlı fantastik eserleriyle romana yeni bir boyut getirir. Bir dev ailesinin serüvenlerinin anlatıldığı, köhnemiş değerleri ve kurumları hicveden eser, özellikle kilise ve yargıya yöneltilmiş eleştirilerle doludur. Modern romana geçiş çizgisinde Rabelais öncü bir şahsiyet olarak belirirken ondan yaklaşık yüzyıl sonra gelen Cervantes modern romanın doğuş noktasında yerini alır.
16.Soru
Geleneksel halk hika^yelerinden Ferhad ile S¸irin’i çağdaş bir oyun kimliğine kavuşturan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Geleneksel halk hika^yelerinden Ferhad ile S¸irin’i çağdaş bir oyun kimliğine kavuşturan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Na^zım Hikmet |
Reşat Nuri Güntekin |
Namık Kemal |
Orhan Kemal |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Geleneksel halk hika^yelerinden Ferhad ile S¸irin’i çağdaş bir oyun kimliğine kavuşturan yazar Na^zım Hikmet'tir.
17.Soru
Dadacı tiyatro anlayışı ve Freud’un bilinçaltı kuramından etkilenen akım aşağıdakilerden hangisidir?
Gerçeküstücü (sürrealist) |
Gelecekçi (fütürist) |
Sembolist (simgeci) |
Epik-diyalektik |
Dışavurumcu (ekspresyonist) |
Doğru cevap A şıkkıdır.
18.Soru
Hangi bilim dalının doğuşu edebiyat eserlerine genetik, evrimci, ruh bilimsel bakış açılarını getirmiştir?
astronomi - felsefe |
felsefe -biyoloji |
biyoloji - sosyoloji |
biyoloji - psikoloji |
psikoloji – paleontoloji |
Kuramlar bir yandan toplumsal, tarihsel, bilimsel, siyasal gelişmelerle bir yandan da başka bilim ve sanat dallarıyla edebiyat arasındaki ilişkilerle bağıntılıdır. Kadın hareketleri feminizmi, çevre felaketleri ve çevre eylemleriyse çevreci kuramları yaratmıştır. Biyoloji, psikoloji bilimlerinin doğuşu edebiyat eserlerine genetik, evrimci, ruh bilimsel bakış açılarını getirmiştir.
19.Soru
Bilinçaltının karmaşasını çözmek, parçalanmışlığı onarmak ve insanı topluma kazandırmayı amaçlayan tiyatro türü aşağıdakilerden hangisidir?
Ekspresyonist |
Sürrealist |
Romantik |
Realist |
Fütürist |
Ekspresyonist (Dışavurumcu) tiyatro anlayışına göre, bireyin bilinçaltında biriken itilimlerin, sanat yoluyla boşaltılması bireyin ruh sağlığı ve yeni toplumsal uyumlar kurabilmesi için gerekli olan ilk aşamadır. Sanat bireyin iç dünyasına yönelmekle onu toplum ilişkilerinden soyutlamamıştır. Bilinçaltının karmaşasını çözmek,parçalanmışlığı onarmak, insanı topluma kazandırmak içindir. Doğru yanıt: A'dır.
20.Soru
Günlük yaşam gerçeklerini ön plana çıkarmayı, bilimsel yönteme dayanmayı ve bunları süssüz, yalın bir anlatımla seyirciye sunmayı esas alan tiyatro akımı hangi döneme aittir?
Realist Dönem |
Romantik Dönem |
Klasik Dönem |
Sembolist Dönem |
Rönesans Dönemi |
Gerçekçi (Realist) anlayış, XIX. yüzyılın ikinci yarısında etkin bir tiyatro akımı olarak gündeme gelir. Bu tiyatro düşüncesi, öncelikle yaşamdan kopukluğu, toplum sorunlarına karşı ilgisizliği, aşırı duygusallığı ve yapaylığı gerekçeleriyle romantik tiyatro anlayışına ve popüler tiyatro uygulamasına karşı tavır sergiler. Gerçekçi tiyatro anlayışında, günlük yaşam gerçeklerini ön plana çıkarmak, bilimsel yönteme dayanmak ve bunları süssüz, yalın bir anlatımla seyirciye sunmak esastır. Bu düşüncede, biçimden çok öze ağırlık verilmiş, toplumun yaşayan sorunlarına yönelmek kıstas alınmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ