Zihin Felsefesi Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Yalnızca zihinsel olayların ya da zihinlerin var olduğunu ileri süren görüş hangisidir?
Materyalizm |
Maddecilik |
Görüngücülük |
Pragmatizm |
İdealizm |
İdealizm yalnızca zihinsel olayların ya da zihinlerin var olduğunu ileri süren görüştür. İdealizm hem zihinsel, hem de fiziksel olayların ve şeylerin, birbirinden
bağımsız var olduğunu ileri süren düalizm görüşüne taban tabana zıttır. Ancak,
idealizme göre fiziksel olayların ve şeylerin var olmadığını söylemek, yanlış ve yanıltıcıdır. İdealizm zihinsel olmayan hiçbir fiziksel olay ve şeyin olmadığını savunur.
2.Soru
Colin McGinn aşağıdaki düşünce akımlarından hangisine dahildir?
Yeni gizemciler |
İndirgemeci olmayan fizikalizm |
Panpsişizm |
Evrimsel psikoloji |
Heterofenomenoloji |
McGinn gibi beynin, bilincin nedensel temeli olduğunu kabul eden, ama bu bağlantının doğasının, bizler için bir giz olduğunu iddia eden araştırmacılar yeni gizemciler olarak bilinir. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
İd, ego, superego modeliyle bilinçli zihinle bilinçdışı zihni, yatay olarak ikiye ayıran düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Freud |
Jung |
Platon |
Kant |
Hume |
20. yüzyılda Freud’un id, ego, superego modeli, bilinçli zihinle bilinçdışı zihni, yatay olarak ikiye ayırmış ve onu takiben Jung da arketipler kuramıyla bilinçdışında birbirinden ayrı güçlü bazı varlıklar olduğunu iddia etmiştir.
4.Soru
Bundle (Yığın) Kuramı'nı ortaya atan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Descartes |
David Hume |
John Perry |
Godfrey Vesey |
John Locke |
Kişisel özdeşliği ve kendiliği ölümsüz bir ruhla tanımlayan Kartezyen düalizm görüşüne karşı 17. yüzyıl düşünürü David Hume deneyci bir yaklaşımla Bundle (Yığın) Kuramı olarak bilinen görüşü ortaya atmıştır.
5.Soru
Malebranche ile Leibniz’ in paralelizm görüşleri arasındaki fark aşağıdakilerden hangisinde doğrudur?
Leibniz’ e göre Tanrı, bir nedensel zincirin hareketini başlatır ama, sonradan onların hareketine karışmaz. Buna karşın Malebranche Tanrı’nın, üç nedensel zincirin hareketini başlattığını, her etkinin esas nedeni olarak, bu üç zincirin hareketini sürekli olarak kontrol ettiğini kabul eder. |
Leibniz’ e göre Tanrı, iki nedensel zincirin hareketini başlatır ama, sonradan onların hareketine karışmaz. Buna karşın Descartes Tanrı’nın, nedensel zincirin hareketini başlattığını, her etkinin esas nedeni olarak, bu iki zincirin hareketini sürekli olarak kontrol ettiğini kabul eder. |
Leibniz’ e göre Tanrı, iki nedensel zincirin hareketini başlatır ama, sonradan onların hareketine karışmaz. Malebranche Tanrı’nın, iki nedensel zincirin hareketini başlattığını, her etkinin esas nedeni olarak, bu iki zincirin hareketini sürekli olarak kontrol ettiğini kabul eder. |
Leibniz’ e göre Tanrı, iki nedensel zincirin hareketini başlatır sonradan onların hareketine karışır. Malebranche Tanrı’nın, iki nedensel zincirin hareketini başlatmadığı, her etkinin esas nedeni olarak, bu iki zincirin hareketini sürekli olarak kontrol etmediğini kabul eder. |
Malebranche Tanrı’nın, iki nedensel zincirin hareketini olduğuna inanır. Leibniz Tanrı’nın, beş nedensel zincirin hareketini olduğuna inanır |
Malebranche ile Leibniz’ in paralelizm görüşleri arasındaki fark şu şekilde ifade edilebilir: Leibniz’ e göre Tanrı, iki nedensel zincirin hareketini başlatır ama, sonradan onların hareketine karışmaz. Buna karşın Malebranche Tanrı’nın, iki nedensel zincirin hareketini başlattığını, her etkinin esas nedeni olarak, bu iki zincirin hareketini sürekli olarak kontrol ettiğini kabul eder.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Searle’in zihin, beden ve bilgisayar etkileşiminin doğasına ilişkin argümanının dayandığı öncüllerden biri değildir?
Zihni oluşturan tüm zihinsel süreçlerin temeli beyindeki süreçlerdir. |
Sözdizimini anlamdizimi için yeterli değildir. |
Hiçbir bilgisayar programı tek başına bir sisteme zihin vermeye yetmez. |
Zihin ve beden birbirinden bağımsızdır. |
Zihnin zihinsel, ve anlamsal bir içeriği vardır. |
Searle’in kuvvetli yapay zekaya karşı çıkışı, makinelerin düşünemeyeceğini savunması onun, zihin ve bedenin ilişkisine ilişkin görüşleriyle bağlantılıdır. Searle’e göre, zihin ve beden etkileşim içindedir, ama töz düalizminin aksine zihin ve beden birbirinden ayrı ve farklı şeyler değildir.
7.Soru
"Dışarıda yağmur yağdığına inanmak, dışarı çıkıyorsak yanımıza şemsiye almamıza, asılı çamaşırımız varsa onları toplamamıza sebep olur."
Bu durum hangi görüşe bir örnektir?
Davranışçılık |
İşlevselcilik |
İdealizm |
Paralelizm |
Töz düalizm |
Davranışçılık görüşüne nazaran daha gelişmiş bir materyalizm görüşü işlevselciliktir. İşlevselciler belli bir zihinsel durumu, belli bir işlevsel rolle tanımlarlar. Örneğin; dışarıda yağmur yağdığına inanmak, dışarı çıkıyorsak yanımıza şemsiye almamıza, asılı çamaşırımız varsa onları toplamamıza sebep olan bir durum
olarak tanımlanır. Bu işlevsel rolü yerine getiren her durum, yağmur yağdığına
inanmak olarak kabul edilir.
8.Soru
Kişisel özdeşlik sorununun tanımı nedir?
“Ben kimim?” sorusunun felsefede ele alınış şeklidir. |
Bir kişinin zaman içinde aynı kişi olarak kalmasının koşullarıdır. |
Önceki ben ile şimdi, şu anda var olan benin farklı olmasıdır. |
Kişi ve kendilik kavramlarının birbiriyle yakından ilişkisidir. |
Bütün içsel yaşantıların ilk elden, aracısız olarak değerlendirilmesidir. |
Kişisel özdeşlik sorunu “ben kimim?” sorusunun felsefede ele alınış şeklidir. Kişisel özdeşlik kuramları bir kişinin zaman içinde aynı kişi olarak kalmasının koşullarını açıklamaya çalışır. Yıllar önceki ben ile şimdi, şu anda var olan benin, aynı ben olmasını sağlayan şey nedir?
9.Soru
Aşağıdaki yüklemlerden hangisi, karşıtı zihinsel birer nitelik olan fiziksel nitelikler arasında yer alır?
zamansal |
içsel |
şekle sahip |
kutsal |
ben |
Zamansal'ın karşıtı uzamsal-zamansal'dır ve zamansal bu ayrımda zihinsel tarafa denk düşer. İçsel'in karşıtı dışsaldır ve bu ayrımda içsel zihinsel tarafa denk düşer. Şekle sahip'in karşıtı ise şekilsiz olup, şekle sahip yüklemi bu ayrımda fiziksel bir niteliktir. Doğru yanıt C seçeneğidir.
10.Soru
Eğer bir bilgisayar bir robotun içine yerleştirilirse ve etrafını algılayabilmesi ve çevresi ile bağlantı kurabilmesi için duyu organları verilirse o zaman insanlar gibi anlayabilir. Bu cevaba karşılık Searle'ın “programı yeni bir örnekle de desteklesem yine de uygun, yani anlamlı veya yönelimsel türden bir zihinsel duruma sahip olamam. Bütün yaptığım, formel sembolleri eşleştirmeye ilişkin formel kuralları uygulamaktır” diyerek yanıtlamıştır. Aşağıdakilerden hangisi örnekle ilişkili Çin odası deneyi cevabıdır?
Eğer bir bilgisayar bir robotun içine yerleştirilirse ve etrafını algılayabilmesi ve çevresi ile bağlantı kurabilmesi için duyu organları verilirse o zaman insanlar gibi anlayabilir. Bu cevaba karşılık Searle'ın “programı yeni bir örnekle de desteklesem yine de uygun, yani anlamlı veya yönelimsel türden bir zihinsel duruma sahip olamam. Bütün yaptığım, formel sembolleri eşleştirmeye ilişkin formel kuralları uygulamaktır” diyerek yanıtlamıştır. Aşağıdakilerden hangisi örnekle ilişkili Çin odası deneyi cevabıdır?
Sistem cevabı |
Robot cevabı |
Beyin taklitçisi cevabı |
Bilişim cevabı |
Diğer zihinler cevabı |
Eğer bir bilgisayar bir robotun içine yerleştirilirse ve etrafını algılayabilmesi ve çevresi ile bağlantı kurabilmesi için duyu organları verilirse o zaman insanlar gibi anlayabilir. Bu cevaba karşılık olarak Searle ufak bir değişiklikle aynı deneyin robot için de geçerli olduğunu ileri sürer.
Searle’e göre, C¸ince odasını ve Searle’in kendi- sini bir robotun içine koysak ve C¸ince odasına gelen sembollerin bir televizyon kamerasından geldiğini varsaysak ve Searle’ün diğer C¸ince sembolleri dışarı verirken robotun içinde bir motoru çalıştırarak robotun el ve ayaklarını hareket ettirdiğini
de varsaysak yine de sonuç değişmez. “Robotun içinde de olduğumda sembol eş- leştirmeye ilişkin kuralların dışında hiçbir şey anlamam” (Searle, 1980: 420) der Searle. “programı yeni bir örnekle de desteklesem yine de uygun, yani anlamlı veya yönelimsel türden bir zihinsel duruma sahip olamam. Bütün yaptığım, formel sembolleri eşleştirmeye ilişkin formel kuralları uygulamaktır” (Searle, 1980: 420).
Günümüzde hala bir “anlam”a sahip olabilmesi için sembollerin fiziksel dünya ile gerçek deneyim içinde temellenmeleri gerektiğine inanan bazı yapay zeka araş- tırmacıları vardır. Ama ne olursa olsun, fiziksel dünyayla gerçekten ilişki kurarak öğrenilmeden Turing testini geçmek için zorunlu olan fiziksel dünyaya ait bütün bilgiyi içeren bir program yazmak herhalde nerdeyse olanaksızdır.
11.Soru
- Locke
- Freud
- Descartes
Yukarıdaki düşünürlerden hangisi veya hangileri bilincinde olmadığımız zihinsel durumların da olduğunu savunur?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve III |
II ve III |
Descartes, Locke gibi düşünürler, bilinçli olmanın zihnin içeriklerini bilmek olduğunu savunurken Freud gibi düşünürler, özellikle materyalist yönelimli araştırmacılar, bilincinde olmadığımız zihinsel durumların olduğunu savunur.
12.Soru
Aranedenciliğin paralelizmden farkı nedir?
zihinsel olayların, fiziksel olayların özel niteliklere sahip parçaları olduğuna inanması |
maddesel olayların nedensel olarak bağımsız olduklarına inanması |
bütün fiziksel dünyanın aslında bir yanılsama olduğuna inanması |
zihin ve bedenin, nedensel olarak birbirine bağlı olduğuna inanması |
Tanrı’ya daha etkin bir rol vermesi |
Aranedencilik de bir paralelizm çeşididir. Paralelizmden farkı, Tanrı’ya daha etkin bir rol vermesidir.
13.Soru
Kişinin kendinin farkında olmasına ne isim verilir?
Zombi |
Yönelimsellik |
Öznellik |
Kendi bilinci |
Dolaysız farkındalık |
Kant’a göre kendilik bilinci sayesinde, özne yetileri aracılığıyla kurduğu tasarımsal dünyayı ve bilgisini, bir birlik içinde, aynı kendilik altında tutar. Kant’a göre, özne tam algısı ya da “bilinçli algılaması” sırasında kendi bilincine varmaktadır.
14.Soru
Yanlzca zihinsel olayların ya da zihinlerin var olduğunu ileri süren görüş hangisidir?
Aranedencilik |
Paralelizm |
İdealizm |
Psikofiziksel |
Düalizm |
İdealizm yalnızca zihinsel olayların ya da zihinlerin var olduğunu ileri süren görüştür.
15.Soru
Kişi olmak için yeterli ve gerekli koşulların belirlenmesinde ortaya çıkan düalist ve materyalist görüşlere dayanan kuramlar aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir?
Ego Kuramı - Bundle (yığın) Kuramı |
Bundle (yığın) Kuramı - Özdeşlik Kuramı |
Ego Kuramı - Kartezyen Ego Kuramı |
Kişisel Özdeşlik Kuramı - Bundle (yığın) Kuramı |
Kartezyen Ego Kuramı - Kişisel Özdeşlik Kuramı |
Kişi olmak için, yeterli ve gerekli koşulların belirlenmesinde, iki farklı görüş karşımıza çıkmaktadır. Bunlar düalist görüşleri temele alan ego kuramı, materyalist görüşleri temel alan bundle (yığın) kuramıdır.
16.Soru
Descartes'e göre maddenin belirleyici niteliği aşağıdakilerden hangisidir?
Üç boyutlu olma |
Uzamsal olma |
Genel olma |
Edilgen olma |
Yer kaplama |
Descartes’a göre iki töz vardır, zihin ve madde. Her tözün de belirleyici bir niteliği vardır. Zihnin belirleyici niteliği düşünme, maddenin belirleyici niteliği ise yer kaplamadır.
17.Soru
Bir olgunun zihinsel mi, yoksa fiziksel mi olduğunu, örtük bir şekilde belirleyen belli yüklemler vardır. Aşağıda bu yüklemlerin hangisi yanlış verilmiştir?
Zamansal Zihinsel Niteliklerdir. |
Kutsal Olmayan Fiziksel Niteliklerdir. |
Bağımsız Zihinsel Niteliklerdir. |
Şekle Sahip Fiziksel Niteliklerdir. |
Yönelimsel Olmayan Zihinsel Niteliklerdir. |
Yönelimsel Olmayan Fiziksel Niteliklerdir.
18.Soru
Doğru olan ve doğru olmayan tanımlamayı birbirinden ayırt edecek bir ölçüt olmamasından dolayı benzerlik argümanını eleştiren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Augustine |
Wittgenstein |
Kant |
Frege |
Cantor |
Benzerlik argümanını, kişinin ağrı ya da kızgınlık gibi zihinsel bir durumu öncelikle belirleyebilmesini, daha sonra ortaya çıktığında da tanımlayabilmesini gerektirir. Wittgenstein’ın benzerlik argümanına eleştirisi, bu yaklaşımda, doğru olan ve doğru olmayan tanımlamayı, birbirinden ayırt etmeye yarayan bir ölçütün olmamasıdır. Oysa doğru ve yanlış, tanımlamanın birbirinden ayrılması ve bu ayrımın belli ilkelere bağlanması, sağlıklı bir tanımlama yapmak için son derece gereklidir.
19.Soru
Sembolik yapay zekada kullanılan üretim anlayışı hangi kısımlardan oluşur?
Üretim kuralları - Kontrol mekanizması - Bellek |
Yapay zeka - Kontrol mekanizması - Bellek |
Zihin - Beyin - Bilgisayar |
Bellek - Zihin- Üretim kuralları |
Yapay sinirsel sistem - Bellek - Yapay zeka |
Sembolik yapay zekada kullanılan en yaygın anlayış üretim sistemi anlayışıdır. Bir üretim sistemi genellikle üç kısımdan oluşur. Üretim kuralları adı verilen eğer ise-o zaman formunda bir kurallar listesi; belli kuralların ne zaman, nasıl uygulanacağına karar vermekte kullanılan bir kontrol mekanizması; ve çalışan bir bellek, kullanılan ateşlenen kuralların sonuçlarının yazıldığı bir “karatahta”.
20.Soru
Bilincin, her zaman bir şeyin bilincinde olması aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilmektedir?
Farkındalık |
Yönelimsellik |
Öznellik |
Kendilik Bilinci |
Ayrıcalıklı Erişim |
Yönelimsellik, bilincin, her zaman bir şeyin bilincinde olması demektir. Ancak bilincin nesnesi, her zaman, gerçekten orada var olan bir şey olmak zorunda değildir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ