Çocuk Ve Drama Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dramada planlama ve uygulamaya dair yanlış bir bilgidir?
Çocuğun yapabileceklerinden başlanılmalıdır. |
Aile katılımına önem verilmelidir. |
Drama sürecinde somut malzemeler kullanılmalıdır. |
Drama çalışmalarında kazanan ve kaybeden açıkça belirtilmelidir. |
Yapılan drama çalışmalarından sonra mutlaka bir değerlendirme yapılmalıdır |
Drama çalışmalarında kazanan ya da kaybeden olmamalıdır. Günümüzde çocuklara birçok alanda birbirleri ile rekabet hâlindedirler. Oysa bireyin kendisini baş- kası ile karşılaştırması doğru değildir. Önemli olan kendi yapabildiklerini geliştirmeye yönelik çaba harcamasıdır. Bu nedenle çocuğu rekabete yöneltecek oyunlara yer verilmemesinin gerekli olduğu söylenebilir.
2.Soru
Dramaya ilişkin aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Düşünsel olanın eylemsel olana dönüşmesidir. |
Eğitim içerisinde süreç değil, sonuç odaklıdır. |
Bilişsel davranışları, duygusal özellikleri ve devinimsel becerileri kazandırabilir. |
Yaşanılan süreci betimleme, açıklama ve kontrol edebilmede bir disiplindir. |
Duyuların eğitimiyle bütüncül bir estetik anlayış oluşturmada bir sanat eğitimidir. |
Drama farklı açıklardan incelendiğinde bir öğretim yöntemi, bir sanat eğitimi alanı ve bir disiplin olarak değerlendirilebilmektedir. Drama düşünsel olanın eylemsel olana dönüşme sürecidir. Dolayısıyla drama sonuç değil, süreç odaklıdır. Doğru cevap B'dir.
3.Soru
Bilişsel davranışları, duyuşsal özellikleri ve devinimsel becerileri kazandırmada bir öğretim yöntemi olarak tanımlanan aşağıdakilerden hangisidir?
Bakış Açısı |
Çatışma |
Bağlam |
Öğrenme Alanı |
Drama |
Drama bilişsel davranışları, duyuşsal özellikleri ve devinimsel becerileri kazandırmada bir öğretim yöntemi; duyuların eğitimiyle bütüncül bir estetik anlayış oluşturmada bir sanat eğitimi alanı; yaşanılan süreci betimlemede, açıklama ve kontrol edebilmede bir disiplin olarak değerlendirilir. Doğru Cevap E şıkkıdır.
4.Soru
I. İnsanı Keşfetmek için Drama
II. Kişiliğin Yedi Boyutu
III. Uzman Rolü Yaklaşımı
IV. Yuvarlanan Rol
V. Komisyon Modeli
Yukarıdakilerden hangileri Heathcote’un drama modellerindendir?
I, II, III, IV, V |
II, III, IV, V |
I, III, IV, V |
I, III, V |
I, II, IV, V |
Heathcote’un dört drama modeli vardır ve bunlardan birincisi bireyi ve bireylerin sorunlarını merkeze alan, İnsanı Keşfetmek için Drama (Drama used to explore people); ikincisi sorunu merkeze alan, çocukların hayali bir problemi uzman rolü alarak çözdükleri Uzman Rolü Yaklaşımı (Mantle of Expert); üçüncüsü programdaki farklı derslerin aynı drama çatısı altında buluşup çocukların alanlar arasındaki bağlantıları görebilecekleri Yuvarlanan Rol (Rolling Role); ve sonuncu olarak da çocukların gerçek hayatları ile bağlantılı sorunları çözmek üzere kurdukları komisyon içinde olayı değerlendirdikleri ve genelde de süreçlerine dair bir rapor şeklinde yazılı çalışma yaptıkları Komisyon Modelidir (Commission Model).
5.Soru
Atölye ortamında katılımcıların sonucunu ön görmeden, içten geldiği gibi rol oynayarak olayları ve olguları araştırmaları ve incelemeleri olarak ifade edilen drama tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Liderin rolde olması |
Rol değiştirme |
Doğaçlama |
Dramatizasyon |
Rol içinde yazma |
Doğaçlama, atölye ortamında katılımcıların sonucunu öngörmeden, içten geldiği gibi rol oynayarak olayları olguları araştırma inceleme tekniği olarak ifade edilmektedir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama süreci öğelerinden olup içeriğinde gizemli durumları, güçlükleri ve çözülmesi gereken sorunları barındırmaktadır?
Çatışma/Gerilim |
Bağlam |
Öğrenme alanı/Tema |
Bakış Açısı/Çevre |
Gelişimsel Drama |
Gerilim drama sürecinin başlamasında ve sürdürülmesinde önemli bir itici güce sahiptir. İçeriğinde gizemli durumlar, güçlükler ve sorunlar vardır.
7.Soru
Dramanın tiyatro ile karıştırılmaması fakat tanınması, saygı duyulması, kendi başına korunması ve çocuğun kişisel gelişimi adına okul programlarında bağımsız bir yer alması gerektiğini belirten kimdir?
Henry Caldwell Cambringe |
J.J.Rousseau |
Harriet Finlay-Johnson |
Dorothy Heatcote |
Peter Slade |
Peter Slade dramanın “çocuk draması” adında kendi başına bir sanat formu olduğunu söyleyen ilk eğitimcidir. Slade dramanın tiyatro ile karıştırılmaması fakat tanınması, saygı duyulması, kendi başına korunması ve çocuğun kişisel gelişimi adına okul programlarında bağımsız bir yer alması gerektiğini belirtmiştir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama sürecinde olması gereken ögelerden olan “bağlam” kavramının tanımıdır?
Bireylerin bir yaşantıyı, bir olayı, bir fikri, kimi zaman bir soyut kavramı ya da bir davranışı, eski bilişsel örüntülerin yeniden düzenlenmesi yoluyla ve gözlem, deneyim, duygu ve yaşantıların gözden geçirildiği “oyunsu” süreçlerde anlamlandırılması, canlandırılmasıdır. |
“Dramada kimler yer alacak?”, “Ne oluyor?”, “Nerede ve hangi zamanda oluyor?” gibi temel soruların planlanmasıdır. |
Drama çalışmasının planlanması sırasında dramada yer alacak karekterlerin bakış açısının ana hatları ile tasarlanmasıdır. |
Katılımcıların çalışmasını planlarken hangi teknikleri, hangi materyalleri seçeceğini ve bunları ne şekilde sıralayacağına rehberlik edilmesidir. |
Süreçte katılımcıların keşfetmesi, gelişmesi, düşüncelerini ve duygularını dramatik etkinlikler yoluyla ifade etmesidir. |
Bağlam “Dramada kimler yer alacak?”, “Ne oluyor?”, “Nerede ve hangi zamanda oluyor?” gibi temel soruların planlanmasıdır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde dramanın yararları hakkında yanlış bilgi verilmektedir?
Drama etkinlikleri sayesinde çocuk kendisi hakkında beceriler elde etme olanağı bulur. |
Oyunlar sırasında çocukları gözlemleyen öğretmen çocuklar hakkında daha çok bilgiye sahip olma fırsatı yakalar ve bu yolla bazı duygusal sorunları daha kolay çözebilir. |
Drama etkinlikleri sırasında arkadaşlarıyla paylaşım içinde çalışan çocuk iş birliğinin gerekli olduğunu öğrenir. |
Drama etkinlikleri sayesinde çocuklar edilgenlik yerine aktif olma, bağımlılık yerine bağımsız olma ve başkalarına karşı hoşgörülü olma gibi nitelikler kazanır. |
Drama etkinliklerinde seyirci olduğu için çocuk kendisini baskı altında hisseder ve böylece sıkılganlık duygusunu yenememiş olur. |
Drama etkinlikleri sayesinde çocuk kendisi hakkında beceriler elde etme olanağı bulur. Duygularını ifade etme ve ayırt etme becerisi kazandırır. Kelimeleri doğru ve yerinde kullanmayı ve kelime dağarcığının zenginleşmesini sağlar. Drama etkinliklerinde seyirci olmadığı için çocuk kendisini baskı altında hissetmez ve böylece sıkılganlık duygusunu yenmiş olur. Drama etkinlikleri sırasında arkadaşlarıyla paylaşım içinde çalışan çocuk iş birliğinin gerekli olduğunu öğrenir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dramanın bileşenlerinden biridir?
Lider |
Bağlam |
Öğrenme Alanı/Tema |
Çatışma/Gerilim |
Bakış açısı/Çevre |
Drama çalışmalarında lider ve katılımcıların olmadığı bir drama çalışması düşünülemez. Lider dramayı planlarken dramanın gerçekleşeceği ortam ve kullanılacak araç ve gereçleri de yazılır. Bu durumda drama sürecinin lider, katılımcılar, ortam, araç ve gereçlerden oluşan ve birbirini tamamlayan çeşitli bileşenlerden oluştuğu söylenebilir.
11.Soru
Dorothy Heathcote bir drama öğretmeninin sahip olması gereken özellikleri belirlemiştir. Aşağıda seçeneklerde verilenlerden hangisi bu özelliklerden biri değildir?
Çocukları gözleme yeteneği |
Tiyatro sanatı yeteneği |
Temaları seçebilme yeteneği |
Planlama becerisi |
Öykü oluşturma becerisi |
Heatcote, 1968 yılında yaptığı yayında öğretmen eğitimi anlayışını tutumlar, alan bilgisi ve öğretim teknikleri olmak üzere üç ana başlık altında açıklamıştır. Bunu yanında bir drama öğretmeninin de şu özelliklere sahip olması gerektiğini belirtmiştir: çocukları gözleme yeteneği, sosyal psikoloji bilgisi, tiyatro sanatı yeteneği, eğitim, kendinin farkında olma yeteneği, karşılıklı hareket yani rolün karşılığını oynama, planlama becerisi, esneklik ve risk alma yeteneği, temaları seçebilme yeteneği. Bu özellikler arasında öykü oluşturma becerisi yoktur. Çünkü dramada önceden oluşturulan belirli bir öykü bulunmamaktadır.
12.Soru
Eyleme dayalı tiyatro uygulaması olarak tasarlanan, amacı gruplarda ve gruplararası ilişkilerde değişime yol açmayı, dramatik edimde grup ilişkileri açığa çıkarılmasını, grubun ortak problemleri açıkça ortaya koymayı ve birlikte çözüm yolları aramayı amaçlayan metinsiz tiyatro kategorisine ne ad verilir?
Psikodrama |
Yaratıcılık |
Sosyodrama |
Dram |
Psikoanaliz |
Sosyodrama eyleme dayalı tiyatro uygulaması olarak tasarlanmıştır. Metinsiz tiyatro kategorisinde yer almaktadır. Amaç, gruplarda ve gruplararası ilişkilerde değişime yol açmaktır. Yani dramatik edimde grup ilişkileri açığa çıkarılmalı, grubun ortak problemleri açıkça ortaya konmalı ve birlikte çözüm yolları aranmalıdır. Kişi sahnede tek başına değil, grupça yer almalıdır.
13.Soru
Planlanan ve uygulanan drama sürecinin değerlendirilmesi gerekir. Aşağıdakilerden hangisi yapılan değerlendirme sürecinde ortaya çıkan ve lider açısından çocuklarla ilgili bir kazanımdır?
Çocuğun meşhur olması |
Çocuğun rol yapma yeteneği kazanması |
Çocuğun arkadaşlıklar kurması |
Çocuğun disiplinli bir olay içerisinde yer alması |
Çocuğun yakından tanınması |
Yapılan değerlendirmeler sonucunda bir taraftan çocuğun daha yakından tanınması sağlanırken bir taraftan da eğitimci yani drama lideri bir sonraki drama çalışmalarını planlamada ve uygulamada yapmış olduğu değerlendirmelerden yararlanır.
14.Soru
Aşağıdaki drama tekniklerinden hangisi çocukların dikkatlerini vücut hareketlerine yoğunlaştırmaları açısından önemlidir?
Fotoğraf karesi |
Sözsüz oyun |
Geriye dönüş |
Mektup |
Buz dağı |
Sözsüz Oyun: Duygu ve düşünceleri söz kullanmadan ifade etmektir. Katılımcıların sözcükler olmadan hareketlerle bir şeyi anlatması ya da oynaması şeklinde tanımlanabilir. Çocukların dikkatlerini vücut hareketlerine yoğunlaştırmaları açısından önemlidir. Sözsüz oyunda, canlandırılacak durum ya da olayın çocuklar tarafından anlaşılması önemlidir. Sözsüz oyun, çocukların deneyimlerini, algıladıkları şeyleri hatırlamalarını ve zihinsel olarak oluşan imajlara biçim vermek üzere konsantre
olmalarını gerektirir. Doğru cevap B'dir.
15.Soru
Dramanın farklı ülkelerdeki adlandırılmalarına bakıldığı zaman hangi eşleştirme doğrudur?
Almanya-Gelişimsel Drama |
Kanada-Yaratıcı Drama |
İngiltere-Tiyatro Eğitim Bilimi |
Almanya-Eğitsel Drama |
Amerika-Yaratıcı Drama |
Dramanın, farklı ülkelerde farklı şekillerde adlandırıldığı görülmektedir. Amerika Birleşik Devletleri’nde yaratıcı drama, İngiltere’de eğitimde drama, Almanya’da oyun ve tiyatro eğitim bilimi, Kanada’da gelişimsel drama ve/veya eğitsel drama, Fransa’da animasyon şeklinde kullanılmaktadır. Ülkemizde yaratıcı drama, eğitsel drama ya da drama kavramlarının kullanıldığı dikkati çekmektedir. Doğru cevap E şıkkıdır.
16.Soru
Dramada çocuklar izleyici olmak yerine gözlem yapma, sınıflama, değerlendirme, analiz, sentez vb. gibi çeşitli bilimsel süreç becerilerini kullanarak kendilerini, başkalarını ve çevrelerindeki nesneleri tanıyarak anlamlandırarak öğrenme fırsatı bulmaya ne ada verilir?
Aktif öğrenme |
Hareket yoluyla öğrenme |
Etkileşim yoluyla öğrenme |
Sosyal öğrenme |
Keşfederek öğrenme |
Aktif öğrenme: Etkili ve kalıcı öğrenme ancak çocuğun aktif katılımcı olduğu yaparak yaşayarak öğrenme olanağı bulduğu yöntemler yoluyla gerçekleşebilir. Drama etkinliklerinde çocuklar etkinliklere doğrudan katılırlar (Kandır, 200). Drama etkinlikleri çocuklara kendilerini ve sosyal çevrelerini araştırma konusunda aktif olma fırsatı sağlayan etkinliklerdir. Drama etkinliklerinde çocuklar oluşturulan durumlar içerisinde yaparak yaşayarak öğrenirler. Dolayısıyla öğrenilenlerin kalıcı olması sağlanır. Dramada çocuklar izleyici olmak yerine gözlem yapma, sınıflama, değerlendirme, analiz, sentez vb. gibi çeşitli bilimsel süreç becerilerini kullanarak kendilerini, başkalarını ve çevrelerindeki nesneleri
tanıyarak anlamlandırırlar.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama tutkusunun sınırlandırılamayacağı ve bazı standartlara göre değerlendirilemeyeceği düşüncesindedir?
Johnson |
Bolton |
Spolin |
Heathcote |
Cook |
Drama tutkusunun sınırlandırılamayacağı ve bazı standartlara göre değerlendirilemeyeceği düşüncesinde olan, Heathcote'dur.
18.Soru
Çocukların katılımcı oldukları drama sürecinde somut malzemelerin kullanılmasının önerilmesinin nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Pratik olması |
Çocukların hayal güçlerinin sınırlı olması |
Doğaçlama sürecini kolaylaştırması |
Role girmeyi kolaylaştırması |
Çocukların etkinliklere katılmalarını daha etkili kılması |
Drama sürecinde somut malzemelerin kullanılması gerekmektedir. Her ne kadar çocukların hayal güçleri geniş olduğu ve role girmeleri kolay olabilse de; somut malzemelerin kullanılması ile yapılan drama çalışmalarında çocukların etkinliklere katılmaları daha etkili olmaktadır. Doğru cevap E'dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dramanın tanımıdır?
Drama düşünsel olanın, eylemsel olana dönüşme sürecidir. |
“Dramada kimler yer alacak?”, “Ne oluyor?”, “Nerede ve hangi zamanda oluyor?” gibi temel soruların planlanmasıdır. |
Öğrenme alanının gerektirdiği kazanımlara çocukların ulaştırılabilmesi için ele alınacak sorunun seçimidir. |
Katılımcıların keşfetmesi, gelişmesi, düşüncelerini ve duygularını dramatik etkinlikler yoluyla ifade etmesi için rehberlik eden kişidir. |
Liderin, grubun bir parçası olarak ve role girerek bu sürece doğrudan katılmasıdır. |
Drama düşünsel olanın, eylemsel olana dönüşme sürecidir.Doğru cevap A şıkkıdır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ısınma çalışmaları ile ilgilidir?
Oyuna katılma isteğini artırır; grubun birbirine, oyunlara, süreçte yapılacak olan doğaçlamalara ısınmasını ve rahatlamasını sağlar. |
Bu aşama, drama ile ilgili farklı kaynaklarda oluşum, oyun, doğaçlama, esas çalışma gibi farklı şekillerde adlandırılmaktadır. |
Bu aşamada amaç çocuğa olayın tamamlandığını hissettirmektir. |
Çalışmaların her birinin ya da birkaçının ardından ya da drama sürecinin sonucunda yapılır. |
Çocukların yaratıcılıklarının ve hayal güçlerinin ön plana çıktığı bir aşamadır. |
Isınma Çalışmaları; çocukların yaratıcılıklarının ve hayal güçlerinin ön plana çıktığı bir aşamadır. Doğru cevap A şıkkıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ