Çocuk Ve Drama Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okul dışı drama uygulamalarını planlamada önemli olan noktalardan birisi değildir?
Mekânla katılımcı arasında iletişim sağlamak |
Çalışılacak grubun özellikleri |
Mekâna uygun dramatik yapılandırma |
Mekânın şehir merkezine uzaklığı |
Mekânla yapılandırma arasında bağ kurmak |
Planlamada önemli olan bazı noktaları söyle özetleyebiliriz:
- Çalışılacak grubun özellkleri: Katılımcıların gelişim özellkleri, sosyoekonomik düzeyleri, hazırbulunuşluklarının, deneyimleri, gibi özellikleri herhangi bir drama çalışmasını etkileyeceği gibi, alternatif mekânda yapılacak drama oturumunu da etkileyecektir. Bu nedenle çalışılacak grup özellikle çocuk veya genç grubu ise tanınması ve özelliklerinin bilinmesi gerekir. Çocukların özellikle müze, galeri veya kütüphane gibi mekânlara dair deneyimleri yoksa veya kısıtlıysa, buralarda gerçekleşecek drama oturumlarından önce hazırlık çalışmaları veya mekânlara yapılacak ön ziyaretler gerekebilir.
- Mekânla katılımcı arasında iletişim sağlamak: Farklı bir mekânda çalışıldığı için katılımcının mekânı tanıması ve özelliklerini anlaması için fırsat vermek gerekir. Yaş grubu küçüldükçe mekânı tanımaya dair çalısmaların biraz daha uzun tutulması gerekebilir. Dokunma, koklama, inceleme, tatma gibi algı çalışmalarının yanı sıra, mekânın onlarda bıraktığı ilk izlenimlerin alınabileceği sözsüz oyun, donuk imge teknikleri uygulanabilir.
- Mekânla yapılandırma arasında bağlantı kurmak: Drama oturumu sırasında katılımcının mekânı aktif olarak kullanabilmesi önemlidir. Mekânın özelliklerinin ve mekânın içinde barındırdığı eser, nesne veya canlıların yapılandırmanın içinde kendine fikirsel olarak yer bulmaları gerekir. Katılımcıların “Bunu sınıfta da yapabilirdik, neden buraya geldik?” gibi bir düşünceye düşmemelerini sağlayacak nitelikte bir oturum olmalıdır. Çalışmada mekâna uygun çıktılar elde edilebilmelidir.
- Mekâna uygun dramatik yapılandırma: Doğru bir mekân seçimi drama için çok verimli bir öğrenim ortamı sağlayabilir fakat bunun temeli sağlam bir dramatik yapılandırmadan geçmektedir. Mekânın gücü dramatik anlatım süreci ile etkisini gösterecektir. Bu nedenle, çocukların rol içinde bir olgu veya olayı irdelerken yine problem çözmeler ve çatışma durumlarına dair fikirlerini sunarak çözüme gitmelerini sağlayacak bir drama oturumu planlanmalıdır.
2.Soru
Fen eğitiminin gerçekleştirilmesinde en önemli amaç çocuğun temel bilimsel süreç becerilerinin desteklenmesidir. Aşağıdakilerden hangisi temel bilimsel süreç becerilerinden biridir?
Düşünme |
Anlama |
Sorgulama |
Ayırt Etme |
Tahmin Etme |
Fen eğitiminin gerçekleştirilmesinde en önemli amaç çocuğun temel bilimsel süreç becerilerinin desteklenmesidir. Bilimsel süreç becerilerini, bireyin kavram ve olguları öğrenmesini kolaylaştıran, bireyin aktif olmalarını ve bilgiyi işlemelerini sağlayan ve kendi öğrenmelerinde sorumluluk alma duygularını geliştiren beceriler olarak tanımlamak mümkündür. Aynı zamanda bilimsel süreç becerileri, fen bilimlerinde öğrenmeyi kolaylaştıran, araştırma yol ve yöntemlerini kazandıran ve öğrenmeyi kalıcı hâle getiren temel beceriler olarak da tanımlanmaktadır. Peki bu temel bilimsel süreç becerileri nelerdir? Temel bilimsel süreç becerilerini altı başlık altında genelleyebiliriz (Ward, Roden, Hewlett ve Foreman, 2008; Martin, 2009).
• Gözlem Yapma
• Sınıflandırma
• Ölçme
• İletişim/Verileri Kaydetme
• Tahmin Etme
• Sonuç Çıkarma
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dramanın çocuk gelişimine sağladığı yararlardan biridir?
Aktif öğrenme |
Sosyal öğrenme |
Etkileşim yoluyla öğrenme |
Sosyal- Duygusal gelişme |
Kavram öğrenme |
Drama çocukların gelişimini pek çok yönden destekler.
Özelikle bilişsel, sosyal-duygusal, psikomotor ve fiziksel gelişim,
dil gelişimi alanlarında önemli katkılar sunar.
4.Soru
Bir öğretmenin/liderin dramaya katılan çocukların paylaştığı özel bilgileri koruması ve üçüncü kişilerle paylaşmaması aşağıda yer alan ifadelerden hangisiyle ilgilidir?
Öğretmenin/liderin sorumlulukları |
Öğretmenin/liderin mesleki davranışları |
Öğretmenin/liderin planlama aşamasındaki tutumu |
Öğretmenin/liderin rolü |
Öğretmenin/liderin etik değerleri |
Özel gereksinimli çocuklarla drama planı hazırlayan bir lider/öğretmen sorumlu oldukları etik değerleri benimsemeli, bu etik değerlere aykırı tutum ve davranışlar göstermemelidir. Katılımcıların paylaştığı özel bilgilerin korunması, üçüncü kişilerle paylaşılmaması da öğretmenin/liderin drama uygulamalarında benimsemesi gerekli olan etik değerler içerisinde yer almaktadır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi üstün yetekekli çocuklarla drama uygulamalarında öğretmenin dikkat etmesi gereken unsurlardan biridir?
Onlara farklı seçenekler sunmaya ve bu seçeneklerde onları özgür bırakmaya, |
Daha fazla ve sık tekrar yapılması, |
Hem planlamada hem de uygulamada günlük yaşam deneyimlerinden yararlanılması, |
Basite indirgenerek uygulama yapılması, |
Verilen yönergelerin açık, anlaşılır ve net olmasının sağlanması, |
Üstün yetenekli çocuklar, zorlayıcı oldukları kadar pek çok şeyi tek bir seferde düşünebilme yeteneğine sahip, güç konuları çözmeye heveslidirler. Drama da yapısı gereği gerilim unsurlarını barındırmakta, farklı düşünebilmeyi kapsamaktadır. Bu nedenlerle drama, üstün yetenekli çocukların eğitiminde önemli bir yöntemdir. Bir öğretmen, üstün yetenekli çocuklarla drama çalışması planlarken;
• çocukların ilgi ve ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmaya,
• onlara farklı seçenekler sunmaya ve bu seçeneklerde onları özgür bırakmaya,
• problem durumları, gerilim unsurları geliştirmeye,
• grup içerisinde birbirlerini dinlemelerine dikkat etmelidir. Buna ek olarak, çocukları anlamaya çalışmalı, onlara saygı duyduğunu göstermelidir (McCaslin, 1990).
6.Soru
Pandomim özellikle hangi özel gereksinim grubunda olan çocuklarda, drama uygulaması planlanırken kullanılması önerilmektedir?
Üstün yetenekli çocuklarda |
Ortopedik yetersizliği olanlarda |
Zihinsel yetersizliği olanlarda |
Görme yetersizliği olanlarda |
İşitme yetersizliği olanlarda |
İşitme yetersizliği olan ve dil ve konuşma güçlüğü gösteren çocuklarla bir öğretmenin drama uygulamasını planlarken pandomim kullanması önerilmektedir. Bu tekniği kullanırken basit, rutin etkinliklerle başlamalı devamında daha zor durumların canlandırmasına geçilmelidir. Doğru cevap E'dir.
7.Soru
I- Eseri Tanımak
II-Dönemi Tanımak
III- Olayı İşlemek
IV- Ortamı Keşfetmek
Aşağıdaki hangi seçenekte müzede drama uygulamasının temel amaçları doğru olarak verilmiştir?
I-II ve IV |
II-III ve IV |
I-II ve III |
I ve IV |
III ve IV |
Müzede drama uygulamasında temel amaç bir eseri, bir dönemi, bir eşyayı, bir kişiyi tanıtmak veya bir olayı işlemek olabilir. Doğru cevap C'dir.
8.Soru
a. Fiziksel Bilim
b. Yaşam Bilimi
c. Dünya ve Uzay Bilimi
d. Bilim ve Teknoloji
e. Kişisel ve Sosyal Perspektifte Bilim
f. Bilimin Doğası ve Tarihi Fiziksel bilim, hangi materyallerle yapılan çalışmaları kapsamaktadır?
Canlı |
Organik |
Bitkisel |
Cansız |
Hayvansal |
Fiziksel bilim, cansız materyallerle yapılan çalışmaları kapsamaktadır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama çalışmaları sonucunda bireylerde olması beklenen kazanımlar arasında yer almaz?
Farklı yaşantıları tanıma |
Farklı olay ve durumlarla ilgili deneyim kazanma |
Yaşamın çok yönlü algılanmasını ve araştırma isteğinin gelişimini sağlama |
Doğal yaşamın parçası olarak insanı algılama |
Öğrenilenlerin kalıcı olması |
Farklı yaşantıları tanıma, farklı rollere girerek farklı olay ve durumlarla ilgili deneyim kazama, yaşamın çok yönlü algılanması ve araştırma isteğinin gelişimini sağlama, yaparak, yaşayarak öğrenme, öğrenilenlerin kalıcı olması, drama çalışmaları sonucunda bireylerde olması beklenen kazanımlar arasında sayılabilir. Doğal yaşamın parçası olarak insanı algılama ise; doğa eğitimlerinin alt amaçlarından biridir.
10.Soru
Esin öğretmen fen bilgisi dersindeki bir konuyu öğrencilerine hayvanat bahçesinde drama yöntemiyle anlatmak istemektedir. Ancak yürütülen bürokratik işlemler sonucunda hayvanat bahçesinin sadece giriş kısmında drama çalışması yapılmasına izin verilmiştir. Esin öğretmen bu doğrultuda uygulamasını mekana göre tekrar kurgulamıştır. Öğrenciler hayvanat bahçesine gitmeden önce, herkese bir hayvan türü konusunda usta olduğunu söylemiş ve hayvanat bahçesinde bu rol çerçevesinde kısa süreli gözlem yapmaları gerektiğini belirtmiştir. Bu uygulama sonrasında öğretmen hayvanat bahçesinin giriş bölümünde drama uygulamasına devam etmiştir. Böylece iki alan arasında ilişki kurulmuş ve drama çalışması sekteye uğramamıştır.
Yukarıda örnek olayda Esin öğretmenin uyguladığı drama yaklaşımı aşağıdakilerden hangisidir?
Süreçsel Drama Yaklaşımı |
Gestalt Yaklaşımı |
Grup Terapisi Yaklaşımı |
Uzman Rolü Yaklaşımı |
Doğaçlama Yaklaşımı |
Dorothy Heathcote, “Uzman Rolü Yaklaşımı” ile dramaya ayrı bir yön kazandırmış ve dramanın öğretim amaçlı kullanımını yeniden yapılandırıp tanımlamıştır. Heathcote, bu yaklaşımında, çocuğun çözmesi için bir problem yaratır ve çocuğa, o problemi çözümleyebilmesi için gerekli olan uzmanlık rolünü verir. Aslında bu yolla, çocuğa “sorumluluk” verilmiş olur. Bu bilgi doğrultusunda sorudaki örnek olayda öğretmenin kullandığı drama yaklaşımı Uzman Rolü Yaklaşımıdır. Doğru cevap D seçeneğidir.
11.Soru
Çocuğun topladığı veriler ile düşünme becerisinin kesiştiği noktada meydana gelen beceri aşağıdakilerden hangisidir?
Tahmin Yapma |
Sınıflandırma |
Sonuç Çıkarma |
Gözlem Yapma |
İletişim/Verileri Kaydetme |
Tahmin yapma; bir olayın sonucunu bireyin bulunduğu verilere ya da geçmişteki deneyimlerine dayanarak önceden kestirmesidir. Sınıflandırma; gözlem yoluyla toplanan verilerin düzenlenmesidir. Gözlem yapma; çocuğun tüm duyu organlarını kullanarak çevresinde gerçekleşen olayları ve kavramları anlamlandırmasıdır. İletişim/Verileri kaydetme; öğrenilmesi hedeflenen şeyi ne kadar öğrendiğinin ortaya çıkarılmasıdır. Sonuç çıkarma ise; çocuğun topladığı veriler ile düşünme becerisinin kesiştiği noktada meydana gelen beceridir.
12.Soru
Aşağıda verilen çalışma gruplarından hangisi drama etkinliklerinde yaratıcılık, bellek ve motivasyon gibi özellikleri sergileyen gruptur?
Sosyal Lider |
Grup Lideri |
Üstün Yetenekli Çocuklar |
Özel Gereksinimli Çocuklar |
Drama Lideri |
U¨stün yeteneklilik, belirli bir zihinsel potansiyele, yaratıcılık, bellek ve motivasyon gibi özelliklere sahip olma olarak tanımlanmaktadır. Drama etkinliklerinde üstün yetenekli çocuklar, etkinliklere katılımda önemli önkoşul özellik niteliği gösteren yaratıcılık, bellek ve motivasyon özelliklerini sergilemektedir.
13.Soru
Türkiye'deki cezaevlerinde kalan çocuklarla drama çalışmaları yapabilmek için hangi bakanlıktan izin alınarak çalışmanın ayrıntıları ile açıklanması gerekmektedir?
Milli Eğitim Bakanlığı |
İçişleri Bakanlığı |
Adalet Bakanlığı |
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı |
Gençlik ve Spor Bakanlığı |
Türkiye’nin de imzaladığı sözleşmeler çerçevesinde, amaç çocuğun cezalandırılması değil, çocuğun tekrar kazanılmasıdır. Buna dayanarak kurulan mahkemelerde çocuğun suçluluğu ispatlanmış ve cezalandırılma şartı getirilmişse bile bu en düşük düzeyde olmaktadır. Cezası kesinleşmiş çocukların ise toplumla bütünleşmesi için gerekli uyarlamalar yapılmalıdır. Bu uyarlamalardan birisi elbette ki, bireyin kendini ifade etme şansı bulduğu, kendinin güçlü ve zayıf yönlerini görmesini sağlayan drama çalışmalarıdır. Böyle bir ortamda gerçekleştirilecek drama çalışmaları için Adalet Bakanlığından resmî izin alınarak çalışmanın ayrıntılarıyla açıklanması gereklidir.
14.Soru
Dramada kullanılan araç gereçlerle ilgili olarak, aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Dramada çocuklara sunulacak araç ve gereçler çocuğun yaratıcılığını geliştirmelidir. |
Drama sürecinde drama lideri tarafından en çok kullanılan araç ve gereçlerin başında müzik çalar gelir. |
Lider farklı kitap türlerini dramada kullanmaya özen göstermelidir. |
Dramada mümkün olduğunca çok araç gereç kullanılmalıdır. |
Drama sürecinde katılımcıların kullanabileceği farklı kostüm ve aksesuarların sağlanması gerekmektedir. |
Gereksiz ve fazla miktarda kullanılan araç ve gereçler ana temanın kaybolmasına ve karakterlerin yok olmasına neden olabilir. Bu nedenle, araç ve gereç kullanımında dikkatli olunması gerekmektedir.
15.Soru
I. Soyut konuları somutlaştırması
II. Çocuğu merkeze alması
III. Zamandan tasarruf sağlaması
IV. Oyunlaştırması
V. Eğitimciyi etkin kılması Yukarıda verilen özelliklerden hangileri matematik ve fen bilimlerinde drama yönteminin kullanılmasının nedenlerinden biridir?
I-II-III |
I-II-IV |
II-III-IV |
II-IV-V |
III-IV-V |
Matematik ve fen bilimlerinin anlaşılmasını zor kılan nedenlerden birisi de içerdiği kavramların çoğunun soyut oluşudur. Drama yöntemi ile matematik ve fen bilimleri ile ilgili kazanımlar; çocuğu merkeze alan, eğitimciyi rehber, çocukları öğrenmede etkin kılan oyunlarla öğrencilere kazandırılır. Böylece soyut konular somutlaştırarak, çocuğun yaparak yasayarak öğrenmesini kolaylaştırır. Doğru cevap B'dir.
16.Soru
Resnick (1987) resmî ve gayriresmî ortamları tanımlarken aşağıdakilerin hangisine vurgu yapmaktadır.
Planlama |
Anlama |
Eğitim |
Öğrenme |
Drama |
Greenfield ve Lave (1982) resmî ve gayriresmî ortamları tanımlarken “eğitim”e vurgu yaparken, Resnick (1987) öğrenmeye vurgu yapmaktadır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi işitme yetersizliğinden etkilenmiş çocuklarla drama uygulaması planlayan bir liderin/öğretmenin dikkat etmesi önerilen noktalar arasında olamaz?
Sözel iletişim önemlidir. |
Ortam düzenlemesinde çocuğun gereksinimleri göz önünde bulundurulmalıdır. |
İşitme yetersizliği olan çocuğun, drama liderinin ağız hareketlerini görebileceği bir yerde, karşısında olması gerekir. |
Bütün sözsüz etkinlikler bu çocuklarla uygulanabilir. |
Pandomim tekniği kullanılmamalıdır. |
Sözel iletişim önemlidir. Pandomim, kullanılabilecek önemli bir tiyatro tekniğidir. Bu tekniği basit, rutin etkinliklerle başlatmalı devamında daha zor durumların canlandırmasına geçilmelidir. Müziği hissedemese de ritmi hissedebilen bu çocuklar ritme uygun dans edebilirler. Bütün sözsüz etkinlikler bu çocuklarla uygulanabilir. Doğru cevap E'dir.
18.Soru
Aşağıdaki kazanımlardan hangisi kurallarına uygun olarak ifade edilmiştir?
Bir olayın olası nedenlerini veya etkilerini düşünür. |
Geometrik şekillerin özelliklerini bilir. |
Verilen açıklamaya uygun sembolü anlar. |
Bir bütünün parçalarını söyler. |
Problemin ne olduğunu ve çözümünü tespit eder. |
Kazanım cümlesi yazarken dikkat etmemiz gereken hususlar:
1. Geniş zaman kipinde olmalıdır.
2. Ölçülebilir/gözlenebilir özellikte olmalıdır.
3. Basit ve anlaşılır olmalıdır.
4. “ve” “veya” gibi bağlaçlara yer verilmemelidir.
19.Soru
I- Ekip çalışması içerisinde kendi düşünce ve duygularını rahatlıkla ifade etme
II- Hayal gücünün gelişmesi
III- Analitik zekâ becerisinin gelişmesi
IV- Olaylara geniş bir açıdan bakabilme
V- Stres yönetimi becerilerinin iyileşmesi
Drama liderinin müzede yer alan bir dönem veya eserden yola çıkarak yapacağı drama çalışmasının çocuk açısında pek çok katkısı vardır. Yukarıda numaralandırılmış ifadelerden hangisi ya da hangileri dramanın söz konusu temel çıktıları içerisinde yer almaktadır?
I – II - IV |
II – IV |
Yalnız II |
III- IV - V |
Yalnız IV |
Müzede drama uygulamasında temel amaç; müze konseptini yakından tanımak ve müzedeki eserler hakkında bireyde merak uyandırabilmektir. Bu amaç doğrultusunda müzelerdeki çıktıların belli başlı çıktıları bulunmaktadır. Bu çıktılar şöyle sayılabilir: gözlem yapma, olaylara geniş bir perspektifler bakabilme, hayal gücünü geliştirme ve kendi yaşantısı ile eser arasında bir bağ kurabilme, kültürel, sosyal, tarihi, antropolojik değerleri fark etme, ekip çalışması içinde kendi duygularını ifade etme. Bu bilgi doğrultusunda doğru cevap A seçeneğidir.
20.Soru
I- Asiler II- Sosyal Liderler III- Yaratıcı Entelektüeller IV- Detay Odaklı V- Yüksek Düzeyde Dikkat Aşağıdaki hangi seçenekte üstün yetenekli çocuklardaki karakter özellikleri doğru olarak verilmiştir?
Yalnız IV |
I-II ve IV |
I-III-IV ve V |
I-II-III ve V |
I-II-III-IV ve V |
U¨stün yetenekli çocukların karakter özelliklerinin drama etkinliklerine yansı- ması dört başlık altında incelenebilir. Yüksek düzeyde dikkat, sosyal liderler, yaratıcı entelektüeller ve asiler. Doğru cevap D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ