Çocuk Ve Drama Final 22. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eğitim ve müze bağlantısının ülkemizde kurulmasında ciddi adımlar atan kişidir?
Emre Caner |
Osman Hamdi Bey |
Ulaş Öğretmen |
Satı Bey |
Friedrich Froebel |
Osman Hamdi Bey, müze yapılanmasında önemli rol oynarken eğitim ve müze bağlantısının bizim ülkemizde kurulmasında ciddi adımlar atan kişi Satı Bey’dir. Doğru cevap D'dir.
2.Soru
Müzede drama uygulama sürecine ilişkin aşağıdakilerden hangisi doğru bir ifade değildir?
Müzeler pedagojik açıdan bakıldığında son derece değerli mekânlardır ve öğrenmeye dair oldukça zengin bir ortam sağlarlar. |
Müzede drama uygulamasında temel amaç bir eseri, bir dönemi, bir eşyayı, bir kişiyi tanıtmak veya bir olayı işlemek olabilir. |
Müzede drama uygulamalarında tek bir odak üzerinden gidilmesi tercih edilmemektedir. |
Müzede drama sürecinin çocuğa; gözlem yapma, hayal gücünü geliştirme ve kendi yaşantısı ile eser arasında bir bağ kurabilme gibi pek çok katkısı bulunmaktadır. |
Yetişkinler de müzelerin hedef kitlesindedir ve drama yöntemi yetişkinler için de aktif ve zevkli bir öğrenme ortamı sağlamaktadır. |
Müzede drama uygulamalarında tek bir odak üzerinden gidilmekte bir bölüm hatta bir eserle sınırlı tutulması tercih edilmektedir. Çalışmanın belli bir amaç dahilinde olmadığı sürece tüm müzeye yayılmasına gerek duyulmamaktadır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir eğitimcinin matematik veya fen ile ilgili çocuğa kazandırmayı hedeflediği kazanımların kazandırılmasına imkân sağlayan öğretim yönteminin özelliklerinin dışında kalan bir ifadedir?
Çocukların bilimsel düşünmelerini desteklemesi |
Oyunlaştırılmış |
Çocukların süreçte bilişsel olarak aktif rol alması |
Çocuğu merkez alan |
Çocukların süreçte fiziksel olarak aktif rol alması |
Eğitimci matematik veya fen ile ilgili çocuğa kazandırmayı hedeflediği kazanımları ancak çocuğu merkez alan, oyunlaştırılmış ve çocukların süreçte hem bilişsel hem de fiziksel olarak aktif rol almasına imkân sağlayan bir öğretim yöntemi ile kazandırılabilir. Çocukların bilimsel düşünmelerini destelemek ise; Eshach ve Fried’in (2005) fen eğitiminin çocukların yaşamları üzerinde önemli rolleri olduğunu savunduğu; 6 rolden biridir.
4.Soru
I. İnsan onuruna saygı duyarak her bireyi ciddiye alma II. Uluslararası düzenlemeleri (Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.) bilme ve onlara uygun hareket etme III. Katılımcıların dünyayı algılayışlarında, estetik değerlerinin gelişiminde onlara yeni ufuklar açma IV. Kültürler arası iletişime değer vererek insancıl bakış açısıyla hareket etme Yukarıdaki etik değerlerden hangileri özel gereksinimli çocuklarla drama planı hazırlayan bir lider/öğretmenin uyması gereken etik değerlerdendir?
I ve II |
II ve III |
I ve III |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
Yukarıda sayılan tüm değerler drama liderlerinin sahip olması gereken etik değerler arasındadır. Doğru cevap E'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çocuğu sokağa iten sebeplerden değildir?
Göç |
Gecekondulaşma |
Yoksulluk |
Genetik faktörler |
Öğrenim durumu |
Çocukları sokağa iten çeşitli sebepler göç, gecekondulaşma, yoksulluk, aile ilişkisi ve öğrenim durumu gibi nedenlerdir. Bir önceki cümlede sayılan bütün sebepler ise çocukların mutsuzluk, yalnızlık ve terk edilmişlik gibi duyguları hissetmesine sebep olabilmekte, bu durum ise onları her türlü suça açık, her türlü art niyetli davranışa maruz kalabilecek duruma getirmektedir. İçinde yasadıkları dünya, gerçek yasam onlar için zordur.
6.Soru
Dorothy Heathcote tarafından yeni başladığı için ne yapacağını şaşıran drama liderleri/öğretmenleri için geliştirilmiş teknik hangisidir?
Ezilenlerin Tiyatrosu |
Mutlu Çocuklar Heykel Müzesi |
Gülücükler Şatosu |
Süreçsel Drama |
Uzman Mantosu |
Ezilenlerin tiyatrosu, Augusto Boal tarafından Paulo Freire'nin Ezilenlerin Pedagojisi isimli eleştirel eğitim akımından yola çıkarak geliştirilen bir yaklaşımdır. Mutlu Çocuklar Heykel Müzesi, ısınma çalışmalarında kullanılabilecek bir oyundur. Gülücükler Şatosu, Aleix Cabrera'nın TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları'ndan çıkan bir kitabıdır. Süreçsel drama, Dorothy Heathcote ve Gavin Bolton tarafından kullanılan ve Cecily O'Neil'in geliştirip farklı bir forma soktuğu bir kavramdır. Doğru cevap E'dir.
7.Soru
Drama uygulaması gerçekleştireceği ortamda, ilgili etkinlik için gerekli olan materyaller dışındaki tüm materyalleri ortamdan uzaklaştıran Deniz Öğretmenin, hangi gruptaki çocuklarla çalıştığı söylenebilir?
Görme yetersizliği olan çocuklar |
İşitme yetersizliği olan çocuklar |
Zihinsel yetersizliği olan çocuklar |
Ortopedik yetersizliği olan çocuklar |
Öğrenme güçlüğü gösteren çocuklar |
Öğrenme güçlüğü gösteren çocuklarla drama çalışması planlanırken; çocuklarda dikkat, algı ve bellek geliştirici etkinliklere yer verilmeli, çalışmanın yapılacağı ortamdaki uyaranlar azaltılmalı, drama planının çocuğun bireysel ve özel gereksinimlerine uygunluğuna dikkat edilmeli ve verilen yönergeler açık ve net olmalıdır. Bu kapsamda, ortamdan ilgisiz materyalleri uzaklaştıran Deniz Öğretmenin, öğrenme güçlüğü gösteren çocuklarla çalıştığı söylenebilir. Doğru yanıt E’dir.
8.Soru
Doğada drama çocuklara hareket özgürlüğü ve ses deneyimi için eşsiz bir ortam sağlamaktadır. Aşağıdakilerden hangisi doğada dramanın amaçlarıyla uyuşmamaktadır?
Çeşitli çiçekleri toplayarak doğayla etkileşimde olma |
Çevreyi tanıma ve koruma |
Çocukların fazla enerjiden kurtulması |
Doğal yaşama karşı duyarlılık sağlama |
Çocukların yüksek ses kullanabilmeleri |
Kentleşmenin çarpık ve hızla devam ettiği 21. yüzyılda, insanın doğa ile dengede bir yaşam sürmesi fikri hızla yok olmuş, doğayı sadece kendi lehine kullanarak doğaya zarar vermesi hâline dönüşmüştür. Bu durum, doğanın bir parçası olduğunu unutan diğer yaşamlara karşı sorumlulukların bilincinde olmayan nesiller oluşması ile sonuçlanmıştır. Bunun farkında olan eğitimci ve çevreciler insan ile doğa arasındaki iletişimin tekrar ve sağlıklı bir şekilde kurulabilmesi için çalışmalar yapmaya başlamışlardır. Bu çalışmalar 1900’lerin başına uzanmakla birlikte, 21. yüzyılda daha yoğun bir sekilde kendini göstererek insanlarla doğa arasında karşılıklı saygıya dayalı, çevreye zarar vermeyen davranışları sergileyecek şekilde bir iletişim kurabilmeyi amaçlamaktadır. Doğa eğitimlerinin, doğal yaşama karşı duyarlılık sağlama, çevreyi tanıma ve koruma, doğal yaşamın parçası olarak insanı algılama, doğanın insan yaşamındaki önemini kavrama, fazla enerjiden kurtulma gibi alt amaçlarının olduğunu söyleyebiliriz.
9.Soru
Ölçme araçları standart ve standart olmayan ölçme araçları olmak üzere iki çeşittir. Özellikle küçük yaş gruplarında sıklıkla standart olmayan ölçme araçları
ile ölçme becerisi kazandırılır. Aşağıdakilerden hangisi standart olmaya ölçme araçlarından birisidir?
Mezura |
Cetvel |
Terazi |
Ölçü Silindiri |
İp |
Ölçme araçları standart ve standart olmayan ölçme araçları olmak üzere iki çeşittir. Özellikle küçük yaş gruplarında sıklıkla standart olmayan ölçme araçları
ile ölçme becerisi kazandırılır. Standart olmayan ölçme araçlarına ise karış, avuç, parmak, ip örnek olarak verilebilir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özellikle mülteci çocuklarla yapılan drama çalışmalarında dikkat edilmesi gereken bir noktadır?
Kendilerini ifade etme şansı verilmeli. |
Gelişimsel özellikleri göz önünde bulundurulmalı. |
İlgi ve gereksinimlerini fark etmeli. |
Grup üyelerinin birbirine güvenmesi sağlanmalı. |
Dil birliğinin sağlanmasına dikkat edilmeli. |
A, B, C, D şıklarında yer alan ifadeler de farklı yaşam alanlarında çocuklarla yapılan çalışmalarda dikkat edilmesi gereken noktalar, bununla birlikte mülteci çocuklar söz konusu olduğunda dil birliğini sağlamak karşılaşılabilecek önemli sorunlardan birisidir. Doğru cevap E'dir.
11.Soru
Erken çocukluk döneminde uygulanan fen eğitim programlarında sıklıkla kullanılan ve cansız materyallerle yapılan çalışmaları kapsayan alan aşağıdakilerden hangisidir?
Bilimin Doğası ve Tarihi |
Bilim ve Teknoloji |
Fiziksel Bilim |
Dünya ve Uzay Bilimi |
Yaşam Bilimi |
Fiziksel bilim, erken çocukluk döneminde uygulanan fen eğitim programlarında sıklıkla rastlanan ve çocuklara önemli deneyimler yaşamalarını sağlayan bir alandır. Fiziksel bilim, cansız materyallerle yapılan çalışmaları kapsamaktadır.
12.Soru
Türkiye de dramatik gösteri tanımı ilk defa hangi yıl okullarda ders olarak kendine yer bulmuştur?
1950 |
1945 |
1926 |
1925 |
1932 |
Dramatik gösteri tanımı ilk defa 1926 yılında ilkokul programında şarkılar temsiller ve oyunlar başlığı altında kendine yer bulmuş ve ayrıca hayat bilgisi derslerinde de dramatik gösteriler bu ders için bir ifade yolu olarak kabul edilmiştir.
13.Soru
Aşağıdaki çalışma gruplarından hangisi sinir sisteminin zedelenmesi, hastalıklar, kazalar ve genetik problemler nedeniyle kas, iskelet ve eklemlerin işlevlerini yerine getirememesi sonucunda drama etkinliklerindeki hareketleri sergilemekte sınırlılık göstermektedir?
Görme yetersizliği |
İşitsel yetersizlik |
Zihinsel yetersizlik |
Ortopedik yetersizlik |
Üstün Yeteneklilik |
Ortopedik yetersizlik, sinir sisteminin zedelenmesi, hastalıklar, kazalar ve genetik problemler nedeniyle kas, iskelet ve eklemlerin işlevlerini yerine getirememesi sonucunda meydana gelen hareket ile ilgili yetersizlikler olarak tanımlanmaktadır. Bu gruptaki bireyler hareket ile ilgili yetersizliklerinden dolayı drama etkinliklerini sergilemekte sınırlılık göstermektedir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri, özel gereksinimli çocuklarla gerçekleştirilen drama çalışmalarında dikkat edilmesi gereken faktörlerdendir?
I. Yönergelerin açık olması
II. Sık tekrar yapılması
III. İhtiyaçların göz önünde bulundurulması
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I, II ve III |
Özel gereksinimli çocuklarla gerçekleştirilen drama çalışmalarında yönergelerin açık olmasına, sık tekrar yapılmasına ve ihtiyaçların göz önünde bulundurulmasına ihtiyaç bulunmaktadır. Doğru yanıt E'dir.
15.Soru
I- Oturum Planı II-Kostüm III- Lider IV- Katılımcı Aşağıdakilerden hangi seçenekte dramanın temel bileşenleri doğru olarak verilmiştir?
I ve II |
I, III ve IV |
II,III ve IV |
I,II ve III |
I,II,III ve IV |
İlgi ve merak duygusunun oluşturulmasında sınıf dışındaki alternatif meka^nlar kullanılabilir. Drama için pek çok yer çalışma ortamı olabilir, çünkü dramanın temel bileşenlerini “lider, katılımcı ve oturum planı” olarak belirleyebiliriz. Doğru cevap B'dir.
16.Soru
Yaratıcı drama anlayışını genel olarak “Kişiliğin Yedi Boyutu” olarak adlandırılan çembersel gelişim modelinden yola çıkarak açıklayan Brain Way'a göre çemberin merkezinde aşağıdakilerden hangisi yer almaktadır?
Konuşma |
Duygular |
Kaynakların keşfi |
Bireysel özgürleşme ve kaynakları kullanmayı öğrenme |
Bireysel çevre ve bireysel çevre dışındaki diğer etkilerin zenginleştirilmesi |
Brian Way bir okul dersinden ibaret olmayan dramanın insan yaşamının her noktasında var olduğunu ifade etmiştir ve dramayı yaşamın uygulaması olarak tanımlamıştır. Dramının insanların bireysel gelişimiyle ilgili olduğunu belirtmiştir. “Yaratıcı drama anlayışı
genel olarak “Kişiliğin Yedi Boyutu” olarak adlandırılan çembersel gelişim modelinden yola çıkarak, bu çember üzerindeki yedi noktanın aşamalı ve uzun süreli yaratıcı drama uygulamalarıyla geliştirilmesi temeline dayanmaktadır”. bu yedi nokta; yoğunlaşma, duyular, düş kurma, öz-bedensellik, konuşma, duygular ve zekadan oluşur. çemberin merkezinden başlayarak dışa doğru hareket eden üç boyut ise, A: Kaynakların keşfi B: Bireysel özgürleşme ve kaynakları kullanmayı öğrenme C: Bireysel çevre ve bireysel çevre dışındaki diğer etkilerin zenginleştirilmesidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde kütüphanede drama çalışması ile ilgili iki temel nokta birlikte verilmiştir?
Kütüphanenin büyüklüğü ve kitap sayısı |
Kütüphaneyi kullanan kişilerin sayısı ve gürültü |
Drama çalışması için gerekli boş alan ve kaynaklara erişim |
Katılımcıların yaşları ve ilgileri |
Gürültü ve drama çalışması için gerekli boş alan |
Kütüphanede drama çalışması ile ilgili iki temel nokta gürültü ve drama için gerekli olan boş bir çalışma alanıdır. Doğru cevap E'dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Resnick'e göre resmi öğrenme boyutları arasında yer almamaktadır?
Paylaşımlı düşünme |
Bireysel düşünme |
Sembolleri kullanma |
Genellenmiş beceri ve bilgi |
Kuramsal düşünce |
Paylaşımlı düşünme gayriresmi öğrenme boyutlarındandır. Doğru cevap A'dır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sağaltıcı süreçle vurgulanmak istenilen özelliklerden biri olabilir?
Güvenli bir ortamın hazırlanması |
Çocukların zevk aldığı, kendilerine duygusal özgürlük ve zihinsel uyarım imkânı vermesi |
Drama yapılacak ortamın düzenlenmesi |
Daha fazla ve sık tekrar yapılması |
Özel gereksinimli çocuğa göre drama planının düzenlenmesi |
Güvenli bir ortamın hazırlanması, drama yapılacak ortamın düzenlenmesi, daha fazla ve sık tekrar yapılması, özel gereksinimli çocuğa göre drama planının düzenlenmesi; öğretmenin özel gereksinimli çocuklarla drama uygulaması yaparken dikkat etmesi gereken ilkeler arasındadır. Çocukların zevk aldığı, kendilerine duygusal özgürlük ve zihinsel uyarım imkânı verilmesi ise; sağaltıcı süreçle vurgulanmak istenilen özellikler arasındadır.
20.Soru
Aşağıdakilerin hangisinde temel bilimsel süreç becerileri doğru olarak verilmiştir?
Sınıflandırma, Ölçme, İletişim/Verileri Kaydetme,Sonuç Çıkarma |
Gözlem Yapma, Sınıflandırma, Ölçme, İletişim/Verileri Kaydetme, Tahmin Etme |
Ölçme, İletişim/Verileri Kaydetme, Tahmin Etme |
Gözlem Yapma, Sınıflandırma, Ölçme, İletişim/Verileri Kaydetme, Sonuç Çıkarma |
Gözlem Yapma, Sınıflandırma, Ölçme, İletişim/Verileri Kaydetme, Tahmin Etme, Sonuç Çıkarma |
Fen eğitiminin gerçekleştirilmesinde en önemli amaç çocuğun temel bilimsel süreç becerilerinin desteklenmesidir. Bilimsel süreç becerilerini, bireyin kavram ve olguları öğrenmesini kolaylaştıran, bireyin aktif olmalarını ve bilgiyi işlemelerini sağlayan ve kendi öğrenmelerinde sorumluluk alma duygularını geliştiren beceriler olarak tanımlamak mümkündür. Aynı zamanda bilimsel süreç becerileri, fen bilimlerinde öğrenmeyi kolaylaştıran, araştırma yol ve yöntemlerini kazandıran ve öğrenmeyi kalıcı hâle getiren temel beceriler olarak da tanımlanmaktadır. Peki bu temel bilimsel süreç becerileri nelerdir? Temel bilimsel süreç becerilerini altı başlık altında genelleyebiliriz (Ward, Roden, Hewlett ve Foreman, 2008; Martin, 2009).
• Gözlem Yapma
• Sınıflandırma
• Ölçme
• İletişim/Verileri Kaydetme
• Tahmin Etme
• Sonuç Çıkarma
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ