İslam Ahlak Esasları Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
aşağıda verilen eserlerden hangisi yanlış eşleştirilmiştir?
Yaşar Kandemir - Örneklerle İslam Ahlakı |
M. Abdullah Draz - Kur'an Ahlakı |
Recep Kılıç - Ahlakın Dini Kaynağı |
Nurettin Topçu - İslam Ahlakının Esasları |
Ragıp el İsfehani - İslam'ın Ahlak İlkeleri |
Nurettin Topçu'nun İslam Ahlakının Esasları diye bir eseri yoktur
2.Soru
Nassi ahlâk teorisi bağlamında, nasslarda yanlış ve günah fiiller aşağıdaki terimlerden hangisi ile isimlendirilir?
Seyyiat |
Salihat |
Birr |
Hayır |
Ma'rûf |
Nasslarda “doğru” ve “yanlış” için pek çok terim kullanılır: hayır, birr, kıst, iksat, adl, hakk, ma’rûf ve takva. Doğru fiiller genelde “salihat”; yanlış ve günah fiiller de "seyyiat" olarak isimlendirilir. Seyyiat, günah ve kötülük terimiyle ifade edilir. Salihat, birr, hayır ve ma'rûf; doğruluk, güzellik ve iyilik ifade eden terimler arasındadır. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Akıl sahiplerini hüsn-i ihtiyarları ile bizzat hayırlara sevk eden ilahi vaz' şeklinde tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlak |
Erdem |
Sünnet |
Din |
Fazilet |
Esaret, din kelimesinin karşılığı değildir.
4.Soru
Ahlâki terim ve kavramlar ile ahlâki önermelerin anlamı ve birbiri ile irtibatını, bunların nasıl temellendirildiğini inceleyen bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
Hukuk felsefesi
|
Din felsefesi
|
Tasavvuf
|
Ahlâk felsefesi
|
Edeb
|
5.Soru
Ahlâk ilmi ve felsefesinin konusu aşağıdakilerden hangisidir?
Peygamberlerin söylemleri |
İnsan fiilleri |
Peygamber hayatları |
Sahabe hayatları |
Vacip davranışlar |
Ahlâk, insanın davranış düzenidir; Ahlâk ilmi ve felsefesi ise iyi ve kötü olması cihetinden insan fiillerini kendisine konu edinir. Buna göre insan, fiil (davranış) ve iyi-kötü, tanımı gereği ahlâk ilminin ve ahlâk felsefesinin temel konularını/meselelerini teşkil eder. İnsanın ne olduğu ile ilgili soru, yani insan kavramı, fiilin mahiyeti ve insan ile irtibatı da, ahlâki fiil kavramını tahlil ederek belirlenmektedir. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
Kur’an-ı Kerim’de “birr”, “hasene”, “maruf” gibi tabirler hangi kavramı ifade etmek için kullanılmıştır?
Tek varlık |
Somut |
Soyut |
Kötü |
İyi |
Türkçe’de iyi ve kötü olarak ifade ettiğimiz kavramlar Arapça’da birden çok kelime ile ifade edilmiştir. Kur’an-ı Kerim’de “birr”, “hasene”, “maruf” gibi tabirler iyiyi ifade etmek için “ism”, “seyyie”, “münker” gibi tabirler de kötüyü ifade etmek için kullanılmıştır. Doğru cevap E'dir.
7.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisinin yazarı yanlış verilmiştir?
Kelebazî - Et-Taarruf |
Serrac - El-Luma |
Kuşeyri - Er-riaye Lihukukillah |
Hucviri - Keşfu'l-Mahcub |
Gazali - İhya |
Er-Riaye Lihukukillah Kuşeyri'ye ait değil Haris el-Muhasibi'ye aittir
8.Soru
"el ahlak ve's-siyer fi mudavati'n-nufus" adlı eser kime aittir?
Kinalızade Ali |
Nasiruddin et-Tusi |
İbn Hazm |
Farabi |
İbn Sina |
söz konusu Ahlak kitabı İbn Hazm'a aittir.
9.Soru
İslam ahlakında amel ile aşağıdakilerden hangisi arasında derin bir ilişki vardır?
İrade
|
Hissiyat
|
Niyet
|
Akıl
|
Gönül
|
10.Soru
Müslümanın davranış düzenine esas teşkil eden davranışların tabi olduğu kurallar aşağıdaki kaynakların hangisinde yer almaz?
Kuran |
Hadis Kitapları |
Sahabe Hayatları |
Peygamber hakkındaki rivayetler |
Arap şiirleri |
İslâm ahlâkı denildiğinde, müslümanın davranış düzenine esas teşkil eden veya davranırken tabi olduğu kurallar kastedilmekte; bu kurallar ise öncelikle Kur’an-ı Kerim olmak üzere, Hadis kitaplarında derlenmiş olan Hz. Peygamber’den ve Hz. Peygamber hakkındaki rivayetlerde bulunmaktadır. Bunlara ek olarak daha sonra yaşamış olan sahabe, tabiin, tebeü’t-tabi’in yanında İslâm tarihinde toplum nezdinde kabul görmüş önemli âlim ve zahidlerin hayatları, önemli devlet adamlarının iyi olarak kabul edilen fiilleri de, özellikle çocukların ahlâki eğitimi söz konusu olduğunda, müracaat edilen kaynaklar arasındadır. Bu yönden muhtelif
menakıb kitaplarının da ahlâk literatüründen sayılması gerekmektedir. Doğru cevap E'dir.
11.Soru
Aşırılığa gitmediği sürece, orta hal/düzeyde olduğu müddetçe iffet meydana gelen hareket ettirici güç aşağıdakilerden hangisidir?
Hareket ettirici arzu gücü |
Hareket ettirici saldırgan güç |
İdrak gücü |
Nazari güç |
Amelî güç |
Hareket ettirici arzu gücü yani şehvet; aşırılığa gitmediği sürece orta hal/düzeyde olduğu müddetçe iffet meydana gelir. Doğru cevap A'dır.
12.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi varlık kaynağı veya varoluş imkânı demektir?
Rahman |
Rahmet |
Rahim |
Olgu |
Değer |
Rahmet, varlık kaynağı veya varoluş imkânı demektir. Cenab-ı Hakk’ın rahman ve rahim olduğunu söylemek, O’nun bütün mevcudatın yaratıcısı ve O’nun yaratmasının bütün varlığın kaynağı olduğunu dile getirmek demektir.
13.Soru
Filozoflara göre hakikatin nihai belirleyicisi kim veya nedir?
Tanrı
|
Kader
|
İyilik
|
Akıl
|
İnsan fiilleri
|
14.Soru
İslâm ahlâkında erdemlerin temel amacı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahireti kazanmak
|
Sevilen bir kişi olmak
|
Cennete girebilmek
|
Saadeti yakalamak
|
Maddi zenginlik
|
15.Soru
Davranış düzeninin toplum tarafından benimsenmiş olması yönüyle fert üzerindeki tesirini ele almaya ne denir?
Ahlak sosyolojisi |
Ahlak psikolojisi |
Ahlak felsefesi |
Ahlak ilmi |
Etik kuralları |
davranış düzeninin toplum tarafından benimsenmiş olması yönüyle fert üzerindeki tesirini ele almaya ahlak sosyolojisi denir.
16.Soru
"İnsanın iyi fiilleri gerçekleştirme ve kötülüklerden de uzak durmayı karakter haline getirmiş olması hali" tanımı aşağıdakilerden hangisi ile doğrudan ilişkilidir?
Ahlaklı olmak |
Çıkar elde etme |
Akıllı olmak |
Fedekar olmak |
Sabırlı olmak |
Ahlaklı olma, insanın iyi fiilleri gerçekleştirme ve kötülüklerden de uzak durmayı karakter haline getirmiş olması hali şeklinde anlaşılmıştır. Eğer insan düşünmeden bile davrandığında hep iyi fiilleri gerçekleştiriyor ve kötü fiillerden de uzak duruyorsa, o zaman “onda ahlaki faziletlerin bulunduğu” söylenir. Doğru cevap A'dır.
17.Soru
Kaşgarlı Mahmûd’un hangi eseri Yusuf Has Hâcib’in Kutadgu Bilig eseriyle mutabıktır?
Hayriyye |
Atabetül hakayık |
Divanü Lugâti’t-Türk |
Divan-ı hikmet |
Muhakemetü'l-Lugateyn |
Mutluluk Bilgisi’nde mutluluk-erdem ve bilgi ilişkisi öne çıkmaktadır. Kaşgarlı Mahmûd’un Divanü Lugâti’t-Türk, isimli eseri de Yusuf Has Hâcib’le mutabıktır. Doğru cevap C'dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber'in birçok Hadis-i Şerifinde kararlarda son merci olarak isimlendirilmektedir?
Nefis |
Keyf |
Gaflet |
Vicdan |
İhtiyaç |
Hz. Peygamber’in birçok Hadis-i
Şerifinde kararlarda son merci olarak isimlendirilen vicdan, insanın kendisi ile baş başa kaldığında, neyin daha başka olabileceği ve kendisi tarafından
nelerin ne gibi beklentiler veya nelerin ihmali neticesinde arzu edilmeyen bir durum ortaya çıktığını bilmesi ile huzursuz olur.
19.Soru
“Utanma” ile “çekinme”, zaman zaman birbirine karıştırılır. Utanma bir fazilet iken, çekingenlik genel olarak makbul görülmeyen psikolojik bir haldir. Aşağıdakilerden hangisi "Utanma" ile ilişkilendirilecek bir durumdur?
Kul hakkı yemek |
Yeni girilen bir ortamda kendini ifade edememek |
Bir öğrencinin derse katılamaması |
Bildiğini Söyleyememek |
Sosyal çevre edinememesi |
“Utanma” ile “çekinme”, zaman zaman birbirine karıştırılır. Utanma bir fazilet iken, çekingenlik genel olarak makbul görülmeyen psikolojik bir haldir. Birisinin “utanmaz” olması, ahlaki kurallar ve faziletler konusunda yeterince hassas olmadığını ifade ederken, “çekingenlik” yapılması ahlaken uygun, hatta arzu edilen şeyleri yapma konusunda ortaya çıkan bir zaafı işaret eder. Doğru cevap A'dır.
20.Soru
Tasavvufi anlayışa göre insanın iradesi aşağıdakilerden hangisine daima bağımlıdır?
Çoğunluğun iradesine
|
Allah'ın iradesine
|
Anne-babanın emirlerine
|
Halkın iradesine
|
Nefsin isteklerine
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ