Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kullanıcı deneyiminde “ikinci kritik an” denilen zamandan aşağıdakilerden hangisi sağlanır?
İhtiyacını belirleme |
İhtiyaç hissettirmeye çalışma |
Tasarımı fark ettirmeye çalışma |
Kullanarak etkileşime girme |
Kullanımdan sonra hissedilenleri belirleme |
Kullanıcı deneyimi, kullanıcının “ilk kritik an öncesi” ihtiyacını belirleme ya da ona ihtiyaç hissettirmeye odaklanmaktadır. Bu “ilk kritik an”, kullanıcının belli bir bağlam içinde tasarımı fark etmesine yönelik bir hazırlıktır. Kullanıcının “ilk kritik an” içinde tasarımı fark etmesiyle “ikinci kritik an” olan “kullanarak etkileşime girme” sağlanır. Daha sonra “ikinci kritik an sonrası” kullanımdan sonra hissedilenlerle deneyimin niteliği belirlenir.
2.Soru
İlk web sayfası kaç yılında yayınlanmıştır?
1984 |
1975 |
1991 |
1987 |
1972 |
İlk web sayfası 1991’de http://info.cern.ch/hypertext/WWW/ieProject.html adresi üzerinden yayınlanmıştır. Bunu, Internet medyasının başlangıcı takip etmiş ve yazılı basın sayfaları Internet’e aktarılmaya başlamıştır.
3.Soru
Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Teorisi’ne göre aşağıdakilerden hangisi sosyo-psikolojik gereksinimlerden biridir
Uyku |
Denge |
Başarı |
Sağlık |
Mülkiyet Güvenliği |
Uyku ve denge fizyolojik gereksinimlerdendir, sağlık ve mülkiyet güvenliği ise güvenlik gereksinimleri arasındadır. Güvenlik gereksinimleri ve fizyolojik gereksinimler temek gereksinimler arasında yer alır. Başarı saygınlık gereksiniminin bir elemanıdır ve saygınlık gereksinimi de sosyo-psikolojik gereksinimler arasında yer alır.
4.Soru
Etkileşim teknolojilerinin ilk örneği olarak aşağıdakilerden hangisi gösterilebilir?
Radyo yayıncılığı |
Mors alfabesi |
Telefonla iletişim |
İnternet |
Telgraf |
Mors alfabesi etkileşim tasarımının ilk örneği olarak gösterilmektedir.
5.Soru
Kişisel bilgisayarların yükseliş yaşadığı, kullanıcıların evlerinde bir profesyonel yardımı olmadan kendi baslarına bilgisayar kullanmaya başladıkları dönem aşağıdakilerden hangisidir?
1830–1940 dönemi |
1940–1960 dönemi |
1960–1980 dönemi |
1980–1990 dönemi |
1990–2000 dönemi |
1980–1990 dönemi bilgisayarın günlük hayatın parçası hâline gelmeye başlaması dönemidir. Bu dönem, kişisel bilgisayarların yükseliş yaşadığı, kullanıcıların evlerinde bir profesyonel yardımı olmadan kendi başlarına bilgisayar kullanmaya başladıkları dönemdir. Grafik arayüz tasarımları amacına ulaşmış ve bilgisayarlar geniş kitlelere ulaşmıştır. Bu dönemde yaygın kullanılan bilgisayarlar arasında, tasarıma ayrıca özel bir önem veren Apple firmasının Lisa modeli yer almaktadır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bilgisayar kullanıcı arayüzü tasarımında doğru bir etkileşim sağlamak için kullanılan rehber ilkeler arasında yer almaz?
Görünürlük |
Farklı ögeleri kullanma |
Affedici olma |
İpuçları kullanma |
Alternatifler sunma |
Kullanıcının anlamasını kolaylaştırmak için işlevlerin gerçek hayattaki karşılığı simgesel olarak ekran üzerine yerleştirilmelidir. Yani farklı ögeleri kullanmak yerine benzeşik ögeleri kullanımı tercih edilmelidir.
7.Soru
Kullanıcı deneyimi tasarımı aşağıdakilerden hangisi ile ilgilenmez?
Kullanıcının tasarım ile ilişki içinde bulunduğu anlar |
Kullanıcının etkileşe bileceği somut bir arayüz tasarımı |
Etkileşimin ardından kullanıcının nasıl hissettiği |
Deneyimlerden yola çıkan insan odaklı tasarımlar |
Etkileşim anlarının kullanıcıda yarattığı fikirler |
Etkileşim anlarının kullanıcıda yarattığı fikirler, Kullanıcının tasarım ile ilişki içinde bulunduğu anlar, Deneyimlerden yola çıkan insan odaklı tasarımlar, Etkileşimin ardından kullanıcının nasıl hissettiği,
8.Soru
Tasarımcının, kullanıcının ihtiyaçlarını ve çevresini ne kadar iyi anladığı ve bununla ilgili öğrendiklerini tasarladığı ürüne nasıl yansıttığı ile ilgili değerlendirmeler aşağıdaki ölçütlerden hangisi ile değerlendirilmektedir?
Öğrenilebilir ve kullanılabilir olma |
Estetik deneyim |
Kullanıcıyı anlama |
Uygunluk |
Kontrol edilebilirlik |
Değerlendirme ölçütleri “kullanıcıyı anlama”, “öğrenilebilir ve kullanılabilir olma”, “ihtiyaç duyulma”, “değişebilir olma”, “etkili tasarım süreci”, “uygunluk”, “estetik deneyim” ve “kontrol edilebilirlik” şeklinde 8 başlıkta toplanmıştır. Ürün tasarımın nitelikleri ve bu niteliklerin kullanıcıların deneyimlerini nasıl etkileyeceği bu ölçütler altında yer alan sorularla kolaylıkla tespit edilebilmektedir. Tasarımcının, kullanıcının ihtiyaçlarını ve çevresini ne kadar iyi anladığı ve bununla ilgili öğrendiklerini tasarladığı ürüne nasıl yansıttığı ile ilgili değerlendirmeler kullanıcıyı anlama ölçütünde tanımlanmıştır.
9.Soru
Etnografi ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kullanıcıların günlük yaşamlarının gözlemlenmesi ile davranışlarının ve kültürlerinin anlaşılmaya çalışıldığı araştırmalardır |
Kullanıcıların sanal dünyadaki hayatları incelenerek veri toplanır. |
Kişilik kartları ve görev analizleri veri toplamak için kullanılabilir. |
Kullanıcıların hayatlarına dâhil veya müdahil olarak ya da olmayarak veri toplanabilir. |
Kullanıcı ile girilen yakın ilişki neticesinde derinlemesine veri toplamak amaçlanır. |
Etnografide kullanıcıların gerçek ve doğal yaşam ortamları incelenirken netnografide kullanıcıların sanal dünyadaki hayatları incelenir.
10.Soru
………… ürün, hizmet ya da sistem ile bir noktada etkileşimi ya da etkileşim olasılığını içerirken, deneyim böyle bir şeye ihtiyaç duymamaktadır. Boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Davranışsal deneyim |
Yansıtıcı deneyim |
Duygusal deneyim |
Kullanıcı deneyimi |
Estetik deneyim |
Kullanıcı deneyimi ürün, hizmet ya da sistem ile bir noktada etkileşimi ya da etkileşim olasılığını içerirken, deneyim böyle bir şeye ihtiyaç duymamaktadır.
11.Soru
Kullanıcının kim olduğu, ne yaptığı, ne söylediği ve ne beklediği gibi deneyimi şekillendiren unsurları dikkate alırken, deneyim anının belirleyici olduğuna vurgu yapan görüşler hangi kapsamda değerlendirilir?
Kullanıcı merkezli görüşler |
Ürün merkezli görüşler |
Kullanım merkezli görüşler |
Etkileşim merkezli görüşler |
Deneyim merkezli görüşler |
Kullanıcı ve ürün merkezli görüşler durağan bir zaman dilimindeki tasarımla ilgilendiklerinden kullanıcının deneyimleme sürecine odaklanmamaktadır. Bu görüş kullanıcının kim olduğu, ne yaptığı, ne söylediği ve ne beklediği gibi deneyimi şekillendiren unsurları dikkate alırken, deneyim anının belirleyici olduğuna vurgu yaparak etkileşime dikkat çekmektedir.
12.Soru
Kullanıcı deneyimi tasarımı ile ilgili görüşler kaç bileşen etrafında şekillenmektedir?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Kullanıcı deneyimi tasarımı ile ilgili görüşler; ürün/hizmet, kullanıcı ve etkileşim olmak üzere üç bileşen etrafında sosyal, kültürel ve ekonomik koşullar gibi bağlamsal faktörlere yönelik olarak şekillenmektedir. Doğru cevap, B'dir.
13.Soru
I. Dil seçeneği
II. Linkler
III. İletişim bilgileri
IV. Menü başlıkları
V. Alt ve üst bilgiler
Yukarıda verilen bileşenlerden hangileri genellikle bir wireframe içinde yer alır?
III-IV-V |
IV-V |
I-IV-V |
I-II |
I-II-III-IV-V |
Siteden siteye değişse de bir wireframe genellikle logo, menü başlıkları, birinci ve ikinci düzey metin başlıkları, gövde metni, görseller, arama alanı, iletişim bilgileri, alt ve üst bilgiler yer alır.
14.Soru
Tasarım amacına yönelik olarak hedeflenen kullanıcıların günlük yaşamlarının gözlemlenmesi ile davranışlarının ve kültürlerinin anlaşılmaya çalışıldığı araştırmalara ne ad verilir?
İlişkiler Haritası |
Bağlamsal Araştırma |
Etnografi |
Netnografi |
Kültürel Sonda |
İlişkiler haritası, tasarıma yönelik olarak belli konularda çeşitli teknik ve yöntemlerle elde edilen çok sayıda verinin kâğıtlar üzerine yazılarak, birbirleri ile ilişkili görülenlerin bir araya gelecek şekilde yerleştirilmesiyle, aralarındaki ilişkinin ve sorunların tespit edildiği bir yöntemdir. Bağlamsal araştırma kullanıcının tasarımla etkileşim anını doğal ortamında gözlemlemeye dayalı bir yöntemdir. Netnografi kullanıcıların bilgi iletişim teknolojilerindeki değişime bağlı olarak, internet üzerinden sosyalleşmeleri doğrultusunda teknoloji tabanlı sanal dünyadaki yaşamlarını araştırmaktadır. Kullanıcıların duyguları, değerleri, ilişkileri ve güveni gibi etkileşimin ve kültürün çok net görülemeyen yönlerini kültürel sonda ile araştırmak mümkündür. Etnografi ise tasarım amacına yönelik olarak hedeflenen kullanıcıların günlük yaşamlarının gözlemlenmesi ile davranışlarının ve kültürlerinin anlaşılmaya çalışıldığı araştırmalardır
15.Soru
Akıllı telefonu yazılım güncellemeye müsait olmayan bir kullanıcı yeni geliştirilmiş bir uygulamayı telefonuna indiremediği için rutin işlerini planlamakta zorlanmaktadır. Bu durum kullanıcının ürün/hizmetle olan ilişkisinin hangi boyutuna girer?
İlk kritik an öncesi |
İlk kritik an |
İkinci kritik an |
İkinci kritik an öncesi |
İkinci kritik an sonrası |
Kullanıcının durumu ihtiyaç hissetmeyle ilişkili olduğu için ilk kritik an öncesi aşamasıyla açıklanabilir.
16.Soru
"Bağlantıların içeriğin içine gömüldüğü durumdur. Sayfadaki metinde geçen bazı kelimelere bağlantı tanımlamak örnek olarak verilebilir. Burada amaç kullanıcıyı daha fazla bilgi almak isteyebileceği içeriğe yönlendirmektir" Bu tanım hangi gezinim türüne aittir?
Evrensel |
Yerel |
Tamamlayıcı |
Bağlamsal |
Yalıtsal |
"Bağlantıların içeriğin içine gömüldüğü durumdur. Sayfadaki metinde geçen bazı kelimelere bağlantı tanımlamak örnek olarak verilebilir. Burada amaç kullanıcıyı daha fazla bilgi almak isteyebileceği içeriğe yönlendirmektir" Bu tanım bağlamsal gezinime aittir.
17.Soru
Kullanıcı deneyimi tasarımının disiplinleri göz önüne alındığında aşağıdakilerden hangisi bilgi mimarisi disiplininin altında yer alır?
Gezinim Tasarımı |
Hareket Tasarımı |
Senaryo Tasarımı |
Ses Tasarımı |
Yazılım |
Bilgi mimarisi, iletişim tasarımı, etkileşim tasarımı çalışma disiplinleri kullanıcı deneyimi tasarımını besleyen önemli disiplinlerdir. Bilgi mimarisinin altında dijital işaretler, bağlamsal gereksinimler, fonksiyonel gereksinimler, veri ve bilgi görselleştirme, gezinim tasarımı, uygulama tasarımı ve kılavuzluk sistemleri disiplinleri yer alır.
18.Soru
İlk olarak hangi yıllar arasında bilgisayarlar günlük hayatın bir parçası olmaya başlamıştır?
1830–1940 |
1940 – 1960 |
1960–1980 |
1980–1990 |
1990–2000 |
1980-1990 yılları arasında bilgisayarlar günlük hayatın bir parçası olmaya başlamıştır. Bu dönem, kişisel bilgisayarların yükseliş yaşadığı, kullanıcıların evlerinde bir profesyonel yardımı olmadan kendi başlarına bilgisayar kullanmaya başladıkları dönemdir. Grafik arayüz tasarımları amacına ulaşmış ve bilgisayarlar geniş kitlelere ulaşmıştır. Bu dönemde yaygın kullanılan bilgisayarlar arasında, tasarıma ayrıca özel bir önem veren Apple firmasının Lisa modeli yer almaktadır.
19.Soru
Etkileşim merkezli görüşte diğer görüşlerden farklı olarak aşağıdakilerden hangisi ifade edilmektedir?
Kullanıcı deneyimleri zamanla değişebilmektedir |
Kullanıcıların davranışları ile ilgili bilgiye ihtiyaç duyulmaktadır |
Kullanıcı duygusal düzeyde etkilenmeye çalışılmaktadır |
Ürünlerin kullanıcılar tarafından nasıl algılandığı ile ilgilenmektedir |
Alışkanlıklara uygun deneyimler tasarımlara yansıtılmaktadır |
Kullanıcı ve ürün merkezli görüşler durağan bir zaman dilimindeki tasarımla ilgilendiklerinden kullanıcının deneyimleme sürecine odaklanmamaktadır. Diğer yaklaşımlardan farklı olarak kullanıcı deneyimlerinin zamanla değişebileceğini ifade etmektedir. Bu sebeple etkileşim merkezli görüş, kullanıcı deneyiminin belirli bir bağlamdaki motive edilmiş eylemlerin sonucu olarak görülmektedir.
20.Soru
I. Bilgi Mimarisi
II. İletişim Tasarımı
III. Etkileşim Tasarımı
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri kullanıcı deneyimi tasarımını besleyen önemli disiplinlerdir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
Kullanıcı deneyimi tasarımı birçok farklı disiplinden beslenmektedir. Birbiriyle iç içe girmiş olan bu disiplinler ürün, kullanıcı ve etkileşim kesişimleriyle karsımıza çıkmaktadır. “Bilgi Mimarisi (Information Architecture)”, “İletişim Tasarımı (Communication Design)” ve “Etkileşim Tasarımı (Interaction Design)” çalışma disiplinleri kullanıcı deneyimi tasarımını besleyen önemli disiplinlerdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ