Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sitenin işleyişini, görsel bileşenlerin nasıl yerleşeceği ve etkileşim nasıl olacağını gösteren iki boyutlu çizimlere ne ad verilir?
Wireframe |
Menü |
İnfografik |
Taslak |
Arayüz |
Wireframe, sitenin işleyişini, görsel bileşenlerin nasıl yerleşeceği ve etkileşim nasıl olacağını gösteren iki boyutlu çizimlerdir.
2.Soru
I. Memex sistemi
II. Delikli kartlar
III. Mikrofilmler
IV. Xerox Alto
V. Mors alfabesi
Yukarıdakilerden hangilerinin 1940 – 1960 yılları arasında ortaya çıktığı söylenebilir?
II-III |
II-IV |
I-II-III |
IV-V |
III-IV-V |
Grafiksel kullanıcı arayüzü kullanan ilk bilgisayar olan Xerox Alto 1973 yılında, Mors alfabesi 1835 yılında ortaya çıkmıştır. Memex sistemi, delikli kartlar ve mikrofilmler ilk bilgisayarın ortaya çıktığı 1940-1960 arası döneme denk gelmektedir.
3.Soru
I. Kullanıcı deneyimi ifadesi ilk olarak 1976 yılında Donald Norman ve Stephen Draper tarafından kullanılmıştır.
II. İlk olarak 1993 yılında Donald Norman’ın kendisini Apple firmasında “Kullanıcı Deneyimi Mimarı” unvanı ile nitelemeye başlamasıyla birlikte popüler hâle gelmiştir.
III. Kullanıcı deneyimi kavram olarak 1995 yılında “İnsan-Bilgisayar Etkileşimi” konferansında Donald Norman ve arkadaşları tarafından uygulama arayüzleri ile ilgili olarak kullanılmıştır.
IV. 2000’li yıllara kadar etkileşim tasarımının konusu içinde yer alan kullanıcı deneyimi kavramı ürün tasarımında ve ürün geliştirmede sınırlı bir şekilde kullanılmıştır.
V. Kullanıcı deneyimi ifadesi ilk olarak “Kullanıcı Odaklı Sistem Tasarımı: İnsan-Bilgisayar Etkileşiminde Yeni Yaklaşımlar” adlı kitapta kullanılmıştır.
VI. Kullanıcı deneyimi kavramına yönelik en kapsayıcı tanım 2010 yılında ISO tarafından yapılmıştır.
Kullanıcı deneyimi kavramının tarihsel gelişimine ilişkin yukarıda verilen ifadelerden hangileri doğrudur?
I-II-III-IV |
II-III-V-VI |
II-IV-IV |
I-III-V-VI |
III-IV-V-IV |
Kullanıcı deneyimi ifadesi ilk olarak 1986 yılında Donald Norman ve Stephen Draper tarafından “Kullanıcı Odaklı Sistem Tasarımı: İnsan-Bilgisayar Etkileşiminde Yeni Yaklaşımlar” adlı kitapta kullanılmıştır. Ayrıca 2000’li yıllara kadar etkileşim tasarımının konusu içinde yer alan kullanıcı deneyimi kavramı ürün tasarımında ve ürün geliştirmede yaygın bir şekilde kullanılmıştır.
4.Soru
İlk web sayfası kaç yılında yayınlanmıştır?
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
İlk web sayfası 1991’de http://info.cern.ch/hypertext/WWW/eProject.html adresi
üzerinden yayınlanmıştır. Bunu, İnternet medyasının başlangıcı takip etmiş ve yazılı basın
sayfaları İnternet’e aktarılmaya başlamıştır.
5.Soru
İbn Haldun’un yaptığı ihtiyaçlar sınıflamasına ilişkin aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Dört tür ihtiyaç vardır. |
İnsanların düşünce kaygılarını ve estetik beklentilerini karşılayan ihtiyaçlar kemalî ihtiyaçlardır. |
İnsanı rahatlatan unsurlara duyulan ihtiyaçlar zarurî ihtiyaçlardır. |
Yaşamak için gerekli olan beslenme ve güvenlikle ilgili ihtiyaçlar hâcî ihtiyaçlardır. |
Hâcî ihtiyaçlar diğer ihtiyaçlardan önce gelir. |
İbn Haldun, yaptığı ihtiyaçlar sınıflamasında zarurî, hâcî ve kemalî ihtiyaçlar seklinde üç çeşit gereksinimden söz etmektedir. İlk olarak yaşamak için gerekli olan beslenme ve güvenlikle ilgili ihtiyaçları zarurî ihtiyaçlar seklinde tanımlamıştır. Bu temel gereksinimlerin ardından hâcî ihtiyaçlar olarak zarurî olmayan ama mevcudiyetiyle insanı rahatlatan unsurlara duyulan ihtiyaçları belirtmiştir. Son olarak temel ve asli ihtiyaçların ötesinde insanların düşünce kaygılarını ve estetik beklentilerini karşılayan kemalî ihtiyaçlardan söz etmektedir.
6.Soru
Yaş, cinsiyet, ilgi alanları, teknoloji kullanım alışkanlıkları, harcama alışkanlıkları ve benzeri ölçütleri temel alarak kullanıcıları gruplara ayırma işine ne denir?
Kullanıcı bölümleme |
Demografik bilgi |
Psikografik bilgi |
Kullanıcı analizi |
Görsel kimlik oluşturma |
Demografik bilgi, insan gruplarının yapısal özellikleriyle ilgili bilgilerdir. Psikografik bilgi kullanıcıların dünyaya bakış açıları, herhangi bir olay, durum veya olguya dair tutum ve algılarıdır. Kullanıcı analizi ise yaş, cinsiyet, ilgi alanları, teknoloji kullanım alışkanlıkları, harcama alışkanlıkları ve benzeri ölçütleri temel alarak kullanıcıları gruplara ayırma işidir.
7.Soru
“Kullanıcı deneyimi tasarımı; sırasıyla strateji geliştirme, kapsamı belirleme, yapıyı oluşturma, iskeleti oluşturma ve görselleştirme olmak üzere soyuttan somuta doğru ilerleyen beş ardışık aşamadan oluşur.” Kapsamı belirleme aşaması aşağıdaki sorulardan hangisine cevap aramaktadır?
Nerede |
Ne |
Nasıl |
Kim |
Neden |
Kullanıcı deneyimi tasarımı; sırasıyla strateji geliştirme, kapsamı belirleme, yapıyı oluşturma, iskeleti oluşturma ve görselleştirme olmak üzere soyuttan somuta doğru ilerleyen beş ardışık asamadan oluşur. Strateji geliştirme aşaması “Neden” sorusuna, kapsamı belirleme aşaması “Ne” sorusuna, diğer aşamalar ise “Nasıl” sorusuna cevap aramaktadır.
8.Soru
Kullanıcı deneyimi tasarımı yeni bir ürün ya da hizmet oluşturma sürecinde, tüketicinin beklentisini karşılamak için atılacak ilk adım aşağıdakilerden hangi kavram kapsamında değerlendirilebilir?
Kullanılabilirlik |
İnsan bilgisayar etkileşimi |
Duygusal tasarım |
Kullanıcı deneyimi |
Kullanıcı deneyimi tasarımı |
Kullanıcı deneyimi tasarımı yeni bir ürün ya da hizmet oluşturma sürecinde, tüketicinin beklentisini karşılamak için atılacak ilk adımdır. Kullanıcıların gerek ilk tercih/satın alma kararına etkisi, gerekse de uzun süreli kullanıcı memnuniyeti sağlanabilmesi adına bu kavram önemli bir yere sahiptir.
9.Soru
Aşağıdaki kullanıcı deneyimi tasarımı ile ilgili görüşlerden hangisi kullanıcıların deneyimlerini içgüdüsel, davranışsal ve yansıtıcı tasarımlarla duygusal düzeyde şekillendirmeye
çalışmaktadır?
Kullanıcı merkezli görüşler |
Etkileşim merkezli görüşler |
Ürün merkezli görüşler |
Estetik merkezli görüşler |
Duygu merkezli görüşler |
Kullanıcı deneyimi tasarımı yeni bir ürün ya da hizmet oluşturma sürecinde, tüketicinin beklentisini karşılamak için atılacak ilk adımdır. Kullanıcıların gerek ilk tercih/satın alma kararına etkisi, gerekse de uzun süreli kullanıcı memnuniyeti sağlanabilmesi adına bu kavram önemli bir yere sahiptir.Kullanıcı deneyimi tasarımı, insanların ilişki içinde bulundukları anlar ile bu anların yarattığı fikirler, duygular ve hatıralar üzerine düşünmeyi ve bu deneyimlerden yola çıkarak
insan odaklı tasarımlar gerçekleştirmeyi hedeemektedir.
10.Soru
“Genellikle kullanılabilirlik (usability), kullanıcı arayüzü (user interface), etkileşim deneyimi (interaction experience), etkileşim tasarımı (interaction design), müsteri deneyimi (customer experience) gibi kavramlarla es anlamlı görülerek, bu kavramların hepsini ya da bir kısmını kapsayan bir şemsiye kavram olarak görülmektedir.” Bu kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Estetik Deneyim |
Kullanıcı Deneyimi |
Davranışsal Deneyim |
Yansıtıcı Deneyim |
Duygusal Deneyim |
Kullanıcı deneyimi; genellikle kullanılabilirlik (usability), kullanıcı arayüzü (user interface), etkileşim deneyimi (interaction experience), etkileşim tasarımı (interaction design), müşteri deneyimi (customer experience) gibi kavramlarla eş anlamlı görülerek, bu kavramların hepsini ya da bir kısmını kapsayan bir şemsiye kavram olarak görülmektedir.
11.Soru
Tasarımın bileşenlerinin kullanılabilirlik bağlamında analiz edilmesine ne denir?
Netnografi |
Sav Analizi |
Kültürel Sonda |
Etnografi |
Persona |
Sav Analizi: Arayüz Tasarımın bileşenlerinin kullanılabilirlik bağlamında analiz edilmesidir. Genellikle tasarımın estetik yönüne bakan farklı kısımlarına ait değerlendirmelerin birer cümle olarak ifade edilmesi sav olarak tanımlanır.
12.Soru
I. Bu ürün veya hizmet ile ne elde edeceğiz?
II. Bu ürün veya hizmetin maliyeti nedir?
III. Kullanıcılarımız bu ürünü veya hizmeti kullandıklarında ne elde edecek?
IV. Kullanıcılarımız bu ürünü veya hizmeti ne kadara satın alacaklar?
Yukarıdakilerden hangileri çoğu kullanıcı deneyimi tasarımı projesinin başarısız olmaması için cevap aranması gereken sorulardır?
I ve II |
II ve III |
I ve III |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
Başarısızlığın en sık görülen nedeni, ilk kodun yazılması ya da ilk pikselin oluşturulmasından önce aşağıdaki iki sorunun yanıtlanmamasıdır:
Bu ürün veya hizmet ile ne elde edeceğiz?
Kullanıcılarımız bu ürünü veya hizmeti kullandıklarında ne elde edecek?
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kapsamı belirleme aşamasında işlevsel özelliklerin yazımında dikkat edilmesi gereken kurallara uygundur?
Sistem, kullanıcının kargo şirketini seçmeden satın alma yapmasına izin vermeyecek. |
En popüler videolar vurgulanacak. |
Web sitesi gösterişli olacak. |
İlgi çeken tasarımlar ana sayfada yayınlanacak. |
Bir önceki hafta en çok izlenen üç video listenin en üstünde yer alacak. |
Kapsamı belirleme aşamasında işlevsel özellikleri yazarken olumlu dil ve kesin ifadeler kullanılmalı; öznel ifadelerden kaçınılmalıdır.
14.Soru
Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Teorisi’ne göre aşağıdakilerden hangisi temel gereksinimlerden biridir?
Başarı |
Güven |
Erdem |
Doğallık |
İş |
Bu teoriye göre başarı ve güven saygınlık gereksiniminin, erdem ve doğallık ise kendini gerçekleştirme gereksiniminin bir elemanıdır. Saygınlık ve kendini gerçekleştirme gereksinimleri ise temel gereksinimler değil sosyo-psikolojik gereksinimlerden biridir. Güvenlik gereksiniminin bir elemanı olan iş ise temel gereksinimlerdendir.
15.Soru
I. İnsan-sistem etkileşimi
II. İçerik-sistem etkileşimi
III. İnsan-insan etkileşimi
IV. İnsan-içerik etkileşimi
Yukarıdakilerden hangileri etkileşimin tarafları açısından incelendiğinde dışarıda kalır?
Yalnız II |
II-IV |
Yalnız IV |
I-II-IV |
III-IV |
Etkileşim söz konusu olduğunda her zaman bir tarafta insan vardır.
16.Soru
Kullanıcı deneyiminde kullanıcının en etkili şekilde amaca ulaşırken geçen süredeki bireysel ögelerini incelemek için kullanılan GOMS yönteminde aşağıdakilerden hangisi yer almaz?
Amaç |
İşlemci |
Yöntem |
Seçim kuralı |
İşlev |
GOMS (Goal, Operator, Method, Selection Rule) yöntemi amaç, işlemci, yöntem ve seçim kuralın oluşur.
17.Soru
Gezinim tasarımında dört temel yaklaşım bulunmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?
Yerel |
Evrensel |
Tamamlayıcı |
Bağlamsal |
Kalıtsal |
Gezinim tasarımında evrensel, yerel, tamamlayıcı ve bağlamsal olmak üzere dört temel yaklaşım bulunmaktadır.
18.Soru
Kullanıcı deneyimi tasarımı açısından, kullanıcı özelliklerine ve gereksinimlerine göre tasarım amacına yönelik sınıflamaların yapılması ve sorunların gruplandırılmasın önemli rol oynayan yöntem hangisidir?
Boylamsal Araştırmalar |
Saha Çalışması |
İlişkiler Haritası |
Gölge Çalışması |
Katılımcı Gözlemi |
İlişkiler Haritası: Tasarıma yönelik olarak belli konularda çeşitli teknik ve yöntemlerle elde edilen çok sayıda verinin kâğıtlar üzerine yazılarak, birbirleri ile ilişkili görülenlerin bir araya gelecek şekilde yerleştirilmesiyle, aralarındaki ilişkinin ve sorunların tespit edildiği bir yöntemdir. Kullanıcı deneyimi tasarımı açısından, kullanıcı özelliklerine ve gereksinimlerine göre tasarım amacına yönelik sınıflamaların yapılması ve sorunların gruplandırılmasın önemli rol oynar.
19.Soru
Lise öğrencilerinde hızla yayılan anlık video üretim uygulamalarının kullanımını araştıran bir araştırmacının temel çıkış noktası aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
Psikolojik özellikler |
Cinsiyet |
Eğitim durumu |
Yaş |
Sosyal gruplar |
Araştırılmak istenen temel kullanım alışkanlığı lise öğrencileri gibi sosyal gruplaşmaların yoğun olduğu bir hedef kitle üzerinde temellenmiştir. Dolayısıyla sosyal grupların kullanıcı davranışı üzerindeki etkisi bu kapsamda ele alınabilir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal kültürel değişkenlerden biridir?
Sosyal sınıf |
Öğrenme düzeyi |
Tutumu |
Kişilik özelliği |
Algılama biçimi |
Sosyal sınıf toplumsal kültürel değişkenlerden biridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ