Marka İletişimi Tasarımı ve Uygulamaları Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangisi DAGMAR Modeli'nde yer alan markaya ilişkin verlerden biridir ?
Haz |
Tatmin |
Mutluluk |
Deneyim |
Marka imajı |
Sorunun cevabı ''tatmin''dir. İlgili sayfayı gözden geçirerek diğer şıklardaki kavramların tanımına ulaşabilirsiniz.
2.Soru
Marka ismi, logosu, ambalajı, stili ve benzeri ögeleri kategori ihtiyacı ile bağdaştırmaya ne ad verilir ?
Marka tercihi |
Marka bağlılığı |
Marka genişlemesi |
Marka kişileştirme |
Marka farkındalığı |
Marka ismi, logosu, ambalajı, stili ve benzeri ögeleri kategori ihtiyacı ile bağdaştırmaya marka farkındalığı denir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi marka yaratım süreçlerinden biridir?
Fark yaratma |
Bir slogan ya da cıngıl geliştirme |
Sembol oluşturma |
Sponsorluk gerçekleştirme |
Segmentasyon |
İlk 4 şık marka yaratım stratejilerindendir. Marka yaratım süreci ise pazar ve rakabet analizi, segmentasyon,konumlandırma, ürün geliştirme, tanıtım, dağıtım, promosyon, işbirlikleri, başarı ölçütleri, genişleme politikaları, arkadaşlık kuralı, jenerik kuralı olarak sıralanmaktadır.
4.Soru
"Pek bayılmasak da bu markalar kesemize uygun çözümlerle maddi manevi ihtiyaçlarımızı karşılar. Her türlü ucuzluk mağazaları, giyim, gıda ve mobilya konusunda uygun fiyatlı ürün sunan mağazalar bu kategorinin temsilcileridir." Verilen marka ,Güventürk Görgülü'nün önerdiği sınıflandırmaya göre hangi kategoridedir?
Ekşi elma tadındaki markalar |
Acı ilaç tadındaki markalar |
Muz tadındaki markalar |
Kayısı tadındaki markalar |
Çikolata tadındaki markalar |
Ekşi elma tadındaki markalar damağımızda ekşi bir tat bırakmakla birlikte sağlığımız için faydalı gördüğümüz markalardır. Pek bayılmasak da bu
markalar kesemize uygun çözümlerle maddi manevi ihtiyaçlarımızı karşılar. Her
türlü ucuzluk mağazaları, giyim, gıda ve mobilya konusunda uygun fiyatlı ürün
sunan mağazalar bu kategorinin temsilcileridir. Doğru cevap A seçeneğidir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi logoda bulunması gereken temel özelliklerden birisidir?
basitlik |
parlaklık |
fotoğraf |
özel efekt |
mükemmellik |
Basitlik en zor ulaşılası özelliktir. Logonuz basit olmalı. Bu nedenle gereksiz olduğunu düşündüğünüz hiçbir unsuru logoda kullanmayın.
6.Soru
İndirimli fiyatlarla satışa sunulan ve birkaç ürünün bir arada satışa sunulduğu ambalaj türüne ne ad verilir?
Ekonomik ambalaj |
Flaş ambalaj |
Aile boyu ambalaj |
Çoklu ambalaj |
Tekli ambalaj |
Ambalaj türleri ile ilgili bazı kavramları kısaca tanımlanmıştır.
• Ekonomik ambalaj: Ürün satış formasyonuyla ilgili olan ve her türlü tüketici gereksinimine her türlü fiyatta karşılık vermek için düşünülmüş olan ve bu nedenle ürün satışlarını artırmak için aynı orandaki ürünlerin farklı bir ambalajla düşük fiyattan satıldığı paket.
• Çoklu ambalaj: İndirimli fiyatlarla satışa sunulan, birkaç ürünün bir arada satışa sunulduğu ambalaj türü.
• Aile boyu ambalaj: Aile ambalajlama kavramı çerçevesinde büyük boy ürünlerin daha uygun fiyata satışa sunulması.
• Flaş ambalaj: Bonus ürün, fiyat indirimi gibi unsurların ya da dikkat çekici bir pazarlama mesajının ürün ambalajı üzerine basıldığı paket biçimi.
Doğru cevap D'dir.
7.Soru
Sıcak duyguların, emsallerinden farklılaşmanın temsilcisi olup
ilişkiyi romantizme, fiziksel çekiciliğe ve heyecana sürükleyen duyguları yansıtan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Sıradışılık |
Bağlılık |
Tutku |
Hayranlık |
Arkadaşlık |
Tutku (Passion): Sıcak duyguların, emsallerinden farklılaşmanın temsilcisi olup
ilişkiyi romantizme, fiziksel çekiciliğe ve heyecana sürükleyen duyguları yansıtır
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi başarılı bir deneysel pazarlamanın gerçekleşmesi için kullanılması gereken unsurların arasında yer almaz?
Algılama |
Bağlanma |
Düşünme |
Harekete geçme |
İlişki kurma |
Deneysel pazarlama etkinliklerinde kullanılan unsurlar; algılama, hissetme, düşünme, harekete geçme ve ilişki kurma olmak üzere beş tanedir. Bağlanma bu unsurlardan biri değildir. Doğru cevap B’dir.
9.Soru
Prof. Dr. Douglas Holt, çok satan kitabı “How Brands Become Icons” adlı kitabında, bir markanın gerçek ve bütüncül bir estetiğe sahip olabilmesi için bazı şartlar belirtilmiştir. Hangisi bu şartlara uymaz?
Prof. Dr. Douglas Holt, çok satan kitabı “How Brands Become Icons” adlı kitabında, bir markanın gerçek ve bütüncül bir estetiğe sahip olabilmesi için bazı şartlar belirtilmiştir. Hangisi bu şartlara uymaz?
Marka dikkat çekici olmalıdır. |
Net olmalıdır. |
O estetik, sadece ona ait olmalıdır. |
Onu sevenler ve sevmeyenler olmalıdır. |
Güzel değerleri başka markalardan esinlenmelidir |
-
Marka dikkat çekici olmalıdır. Net olmalıdır. O estetik, sadece ona ait olmalıdır.Onu sevenler ve sevmeyenler olmalıdır. Bu, markanın “tartışmalı ama karakter sahibi” olduğunu gösterir. Bir tüketici “hika^ye ve vaatlerinden” örnekler verirler- se, artık markanın sunduğu “duygusal fayda”, “fonksiyonel ve rasyonel fayda”sının ötesindedir. İkonlaşan marka, “kültürel iletişim değeri olan bir mesaja” durumuna ulaşmıştır.
-
Markalaşmanın ileri evresinde bulunan markalar, arzuların dışavurumu olmalıdır. Buarzuları ifade eden toplumsal efsaneleri ve ustaca kurgulanmış vaatleri yoluyla, bizi çevreleyen hayatın gerçekliğinden kaçış imka^nları sunmaya başlar; hayal dünyamızda “sığınak evrenler” yaratmamıza yardımcı olurlar. Arzu gerçek bir estetik ifadesidir.
-
Süreç içinde markanın kendisi bir efsane halini alır. Bir rüya a^lemidir. O¨zel bir an- lamsallıktır. Herhangi bir kategorinin markası olmaktan çok daha şeyi temsil eden fikir ve değerleri, tek kelimeyle anlatan pratik bir sembol haline gelir.
-
Tüketicinin sahipleneceği, kafasındaki konsepti karşılayacak bir marka estetiğininoluşturulması önemlidir. Bu amaçla artık farkındalık yaratmak ve tüketici beklen- tilerini ürünün fiziksel özellikleri dışında farklı şekilde karşılayabilmek, kendileri- ne sadık bir tüketici kitlesi yaratabilmek için işletmeler ikonlardan yararlanmaya başlamıştır. Bu ikonlar, zamanla marka estetiğinin parçası haline gelir.
10.Soru
1970'li yıılarda ofisleri işgal eden, ataçlar, raptiyeleri ve bantları 1980 yılında piyasaya girişiyle görece olarak tahtindan eden markanın adı hangi seçenekte yer almaktadır?
Post-it |
Apple |
Philipps |
Panasonic |
Kodak |
Post-it yapışkanlı not kağıtları. Kodak bir kamerra, ve kamera filmi markasıdır. Diğer seçeneklerdeyse elektronik ve bilgisayar markaları yer alır.
1970’li yıllarda ofisler iğneler, ataçlar, raptiyeler ve bantlarla doludur. 1980’de üç ürün ile ticari olarak piyasaya sürülen Post-it® notlar ile 3M, insanların hatırlama, hatırlatma, iletişim ve organizasyon şeklini değiştirir ve Post-it® Notlar vazgeçilmez bir organizasyon ereci haline gelir. Post-it® Not, günümüzde Avrupa ve Amerika’da hemen hemen tüm ofislerde kullanılan, en popüler ve en çok satan ofis ürünü haline gelmiştir. Aynı zamanda ikon ve kendisine ait bir estetiğe sahip eşsiz bir markadır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi deneyimsel markalama çerçevesinde yönetilmesi gereken farklı deneyimlerden biri değildir?
duyusal |
bütünsel |
duygusal |
ilişkisel |
duygusal |
Deneyimsel markalamanın amacı, müşterilerin algılamasını, hissetmesini, düşünmesini, eyleme geçmesini ve şirketinizle ve markalarınızla özdeşleşmesini sağlamaktır. Deneyimsel markalamanın amacı, müşterilerin algılamasını, hissetmesini, düşünmesini, eyleme geçmesini ve şirketinizle ve markalarınızla özdeşleşmesini sağlamaktır. Deneyimsel markalama çerçevesinde yönetilmesi gereken farklı deneyim unsurları vardır: Bunlar; duyusal deneyimler, düşünsel deneyimler, duygusal deneyimler, davranışsal deneyimler ve ilişkisel deneyimlerdir.vardır: Bunlar; duyusal deneyimler, düşünsel deneyimler, duygusal deneyimler, davranışsal deneyimler ve ilişkisel deneyimlerdir.
12.Soru
Markanın sunduğu duygusal faydanın, fonksiyonel ve rasyonel faydanın ötesinde olmasını açıklayan özellik aşağıdakilerden hangisidir?
dikkat çekicilik |
arzuların dışa vurumu |
özel anlamsallık |
marka estetiği |
pratik sembolleşme |
Marka dikkat çekici olmalıdır. Net olmalıdır. O estetik, sadece ona ait olmalıdır. Onu sevenler ve sevmeyenler olmalıdır. Bu, markanın “tartışmalı ama karakter sahibi” olduğunu gösterir. Bir tüketici “hikâye ve vaatlerinden” örnekler verirlerse, artık markanın sunduğu “duygusal fayda”, “fonksiyonel ve rasyonel fayda”sının ötesindedir. İkonlaşan marka, “kültürel iletişim değeri olan bir mesaja” durumuna ulaşmıştır.
13.Soru
Hangi seçenekte hedonizmle ilgili bir kavram yer almaktadır?
Ayakları yere basmak |
Denge |
Ölçüm |
Zevk |
Mantık |
Hedonizm, hayattaki tek iyi şeyin “zevk” olduğunu, tüketiciler açısından da tüketim sadece somut fayda sağlamak için değil, ürün ve hizmetlerin yaratmış olduğu düş ve fantezi güçlerine yoğunlaşıp bir zevki tatmin edebilmek, hazsal fayda sağlamak, rahatlamak ve dikkatlerini dağıtmak için yapmak, gerektiğinde bunları sosyal medyada paylaşmaktır.
14.Soru
“Maruf marka”nın anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
Normal bir markanın belirli bir çevre ve bölge içinde tanınması |
Markanın tanınırlığının yurt düzeyinde olması veya yurt dışına taşması |
Dünyanın en ücra köşelerinde bile tanınması |
Markanın yerel olarak bile çok az tanınması |
Markanın temsil ettiği ilk ürün dışında aynı ürünün diğer markaları için de ilk markanın kullanılması. (Tüm yapıştırıcılara UHU denilmesi gibi.) |
“Maruf marka”nın anlamı Normal bir markanın belirli bir çevre ve bölge içinde tanınmasıdır. Doğru cevap A’dır.
15.Soru
Deneysel tasarımın beş temel ilkesinden hangisi “Bir işletmenin kendine özgü ürünler satışa koyarak, kendi farklılığını ortaya koyması” amacını gerçekleştirmektedir?
Beş duyunun birbirine bütünleştirilmesi |
Deneyimin temasının oluşturulması |
Hatırlanabilirlilik içerisinde özümsenmesi |
İzlenimlerin pozitif işaretlerle uyumunun sağlanması |
Negatif işaretlerin ortadan kaldırılması |
Deneyimin ana temasının oluşturulmasında en önemli etkenlerden biri olan hatırlanabilirlilik ilkesi, deneyimlerin kalıcılığını sağlamaktadır. İşletme kendine özgü ürünler satışa koyarak, kendi farklılığını ortaya koyarak hatırlanabilirliğini sürdürür. İşletme deneyim yaratmada başarı sağlamak için hatırlanabilirliğini korumalıdır. Doğru cevap C’dir.
16.Soru
Markalaşma sürecinde bir marka deneyim yaratma çabası içerisindeyken aşağıdakilerden hangisini temel almaktadır?
Ürün odaklı |
Değer yaratımı odaklı |
İmaj odaklı |
Tüketim odaklı |
Ekonomik odaklı |
Üretim mekanizmalarında uzun süreler metayı ürüne dönüştürmek bir ekonomik gelişim olarak değerlendirilir. Ardından ürünün imaja dönüştürülmesi çabaları, daha fazla ekonomik değer yaratılma süreci, markalamanın salt imajlar etrafında yapılması yerini günümüzde değer yaratımı odaklı bir markalama etkinliğine bıraktı. Birçok marka, değer ötesinde deneyim yaratma çabasında var olurken deneyimlerin hâkim olduğu bir ekonomi, deneyim ekonomisi yükselmektedir. Deneyim ekonomisi inşa edebilmek için kültürü tüketim odaklı ya da süreci tüketim kültürü denilen bir kavramla ele almak gerekir. Bugün bu doğrultuda üretim ile tüketimin yer değiştirdiğini, önemin tüketime doğru kaydığını görüyoruz. Böyle olunca da, tüketim kültürü deneyim ekonomisine giden süreçteki en önemli adım olarak yer almaktadır. Doğru cevap B şıkkıdır.
17.Soru
Ürünün imaja dönüştürülmesi çabaları, daha fazla ekonomik değer yaratılma süreci, markalamanın salt imajlar etrafında yapılması yerini günümüzde ne odaklı bir markalama etkinliğine bırakmıştır?
Maddi yaratım |
Değer yaratımı |
Manevi yaratım |
Para yaratımı |
Madde yaratımı |
Ürünün imaja dönüştürülmesi çabaları, daha fazla ekonomik değer yaratılma süreci, markalamanın salt imajlar etrafında yapılması yerini günümüzde değer yaratımı odaklı bir markalama etkinliğine bırakmıştır? Bu nedenle doğru yanıt B seçeneğidir.
18.Soru
Bir markanın farklı pazarlarda birkaç markayı desteklemesi şeklinde tanımlanan kavram hangisidir?
Kült markalar |
İçgörü |
Marka sadakati |
Şemsiye markalar |
Promosyonlar |
Türkiye’ye bakıldığında şemsiye markaların son hızla yeni ürün çıkarma yarışında olduğu görülüyor. Şemsiye markalar, bir markanın farklı pazarlarda birkaç markayı desteklemesi şeklinde tanımlanabilir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi görsel tasarım öğelerinden biri değildir?
Doluluk |
Doku |
Biçim |
Beyaz alan |
Yön |
Grafik tasarımın öğelerine baktığımızda ton, doku, renk, biçim, ölçü, çizgi, yön, boşluk (beyaz alan) gibi kavramlarla karşılaşırız. Tasarımda tonlar, görsel imgenin yarım ton reprodüksiyon tekniği ile tramlanmasını ifade eder. Doku, bir yüzey üzerinde tekrarlara dayanan biçimsel bir düzendir. Tasarıma bakanlar üzerinde farklı psikolojik etkileri olan renkler, bir tasarımın taşıyıcı unsurudur. Her tasarımın bir ölçüsü vardır. Bir grafik tasarım ürünü, farklı ölçülerdeki görsel ürünlerin belli bir oranla bir araya getirilmesinden oluşmuştur. Doluluk bunların arasında yoktur. Doğru cevap A'dır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi konumlandırma stratejisini açıklamaktadır?
Ürün ya da hizmet kategorisine adını veren markaların tümüdür. |
Bir firmanın iyi bilinen bir markasının ismini başka kategorideki bir üründe kullanması olarak tanımlanan bir pazarlama stratejisidir. |
Bir markanın rakiplerinden farklılaştırabilmesi için pazarlama iletişimi yoluyla hedef tüketicinin zihninde markayla ilgili özel bir alan oluşturulması etkinliğidir. |
Esas ürünün belli segmentlere ulaşılması için farklı varyasyonlarının üretilmesidir. |
Bir firmanın ürettiği ürün ve hizmetlerini, onların özelliklerini, kurumsal kimliğini, üretim biçimini, teknolojisini, ürettiği unsurlara yüklediği duygusal bağlarla birlikte, hedef kitleye, onların bütün bunları sahiplenmesini, benimsemesini, istemesini sağlayacak şekilde aktarmasıdır. |
Konumlandırma: Bir markanın rakiplerinden farklılaştırabilmesi için pazarlama iletişimi yoluyla hedef tüketicinin zihninde markayla ilgili özel bir alan oluşturulması etkinliğidir. Markanın belirlenen faydaları dâhilinde onu rakiplerine karşı üstün konuma
taşıyacak, hedef kitle için anlamlı olan özellik öne çıkarılır, pazarlama iletişimi kanalıyla
markaya artı değerler katılır. Konumlandırma ilkesi, günümüz marka yaratma süreçlerinin altın anahtarıdır (Ries ve Trout, 1981: 23). Günümüzün yoğun, etkin, karmaşık iletişim ve tüketim dünyasında tüketiciler tarafından ayırt edilmenizi, hatırlanmanızı, bilinmenizi ve ayrışmanızı sağlamak üzerine geliştirilmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ