Marka İletişimi Tasarımı ve Uygulamaları Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Marka açıkça neye sahiptir?
Ürüne |
Sermayeye |
Pazara |
Değere |
Fabrikaya |
Marka açıkça bir değere sahiptir. Bu değer ürün ile müşteri arasındaki ilişkiyi ifade eder. Müşterinin umduğu bir dizi hizmeti ve kaliteyi içerir.
2.Soru
Marka iletilerinin etkililiğini sağlamak konusunda yıllardır sıkça başvurulan bir formül olan AIDA’nın açılımı aşağıdakilerden hangisidir?
Achieve+Intolerance+Devotion+Afford |
Ambition+Insight+Drastic+Afflict |
Analogy+Indulgence+Density+Attitude |
Attention+ Interest+ Desire+ Action |
Alignment+Imaginery+ Denigration+ Auricular |
AIDA’nın açılımı (Attention + Interest + Desire + Action). Türkçesi: Dikkat çekme + ilgi/merak + arzulamak + eylem, yani satın alma’dır. Doğru cevap D’dir.
3.Soru
Markaların sürekli tekrarlanan kurumsal kimlik uygulamaları, aynı renk ve belirli font kullanımları gibi tercihlerinin nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Bütünlük anlayışı |
Çekicilik oluşturma |
Görsel devamlılık |
Planlama |
Tasarım kuralları |
Planlama, çekicilik oluşturma, tasarım kuralları ve bütünlük anlayışı marka iletişiminde grafik tasarım oluşturulurken dikkate alınması gereken öğelerdir. Markaların sürekli tekrarlanan kurumsal kimlik uygulamaları, renk tercihleri, belirli font kullanımları gibi tercihlerinin nedeni görsel devamlılığın sağlanmasıdır. Doğru cevap C’dir.
4.Soru
Bonus ürün, fiyat indirimi gibi unsurların ya da dikkat çekici bir pazarlama mesajının ürün ambalajı üzerine basıldığı paket biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Parlak ambalaj |
Çoklu ambalaj |
Şeffaf ambalaj |
Katı ambalaj |
Flaş ambalaj |
Bonus ürün, fiyat indirimi gibi unsurların ya da dikkat çekici bir pazarlama mesajının ürün ambalajı üzerine basıldığı paket biçimi “Flaş ambalaj”dır. Doğru cevap E’dir.
5.Soru
Hangisi kuruluşları marka iletişimi faaliyetlerine daha fazla önem vermeye yönelten sebeplerden değildir?
küreselleşme |
ürün ve hizmetlerdeki artış |
artan rekabet |
bilgi ve iletişim araçlarının çeşitlenmesi |
üretici merkezli anlayışın egemenliği |
Günümüzde küreselleşme, ürün ve hizmetlerdeki artış, artan rekabet, bilgi ve iletişim araçlarının çeşitlenmesi, medyanın dağınık bir yapı göstermesi, pazarlama anlayışının geleneksel pazarlama anlayışına göre farklılaşması, tüketici merkezli anlayışın egemenliği, tüketicileri anlamayı ve pazarı kavramayı zorlaştırırken kuruluşları marka iletişimi faaliyetlerine daha fazla önem vermeye yöneltmektedir.
6.Soru
İçine konulan ürüne şekil veren, en iyi şekilde koruyan, dayanıklı ve temiz kalmasını sağlayan ve taşınmasını kolaylaştıran, istenilen miktarda paketlenmesi ve saklanmasına olanak veren, tüketicinin dikkatini çekmesi, marka değeri yaratan ve raflarda satışı kolaylaştıran öğeye ne ad verilir?
İçine konulan ürüne şekil veren, en iyi şekilde koruyan, dayanıklı ve temiz kalmasını sağlayan ve taşınmasını kolaylaştıran, istenilen miktarda paketlenmesi ve saklanmasına olanak veren, tüketicinin dikkatini çekmesi, marka değeri yaratan ve raflarda satışı kolaylaştıran öğeye ne ad verilir?
Tasarım |
Ambalaj |
Cingıl |
Logo |
Marka |
Ambalaj içine konulan ürüne şekil veren, en iyi şekilde koruyan, dayanıklı ve temiz kalmasını sağlayan ve taşınmasını kolaylaştıran, istenilen miktarda paketlenmesi ve saklanmasına olanak veren, tüketicinin dikkatini çekmesi, marka değeri yaratan ve raflarda satışı kolaylaştıran ağaç, cam, metal, ka^ğıt-karton vb. materyallerden yapılan ürün tamamlayıcı olan bir araçtır. Bu malzeme cinsleri arasında, matbaacıyı en çok ilgilendiren ka^ğıt ve özellikle karton ürünlerdir. Gerçekte ambalaj, ürünün kimliğidir, onu uzun yıllar taşır, tüketiciye kendini anlatır, iletişim kurar ve satın almaya özendirir. İşlevi ise, basit anlam- da taşıma ve korumadan başlayıp ürünün tüketimi ya da kullanımında rol almaya kadar geçen süreçtir. Ambalaj dikkat çeker, farklılık yaratır, sessiz bir satış elemanı gibi görev yapar, ürünüün raftaki görünürlüğünü sağlar, yaşam biçimi sunar
7.Soru
Varlıklarını uzun yıllardır sürdüren, tüketici nezdinde artık efsane
statüsüne erişen markalara ne ad verilir?
Kült markalar |
Aşk markaları |
Şeffaf markalar |
Marka sadakati |
Marka farkındalığı |
Kült markalar: Kült markalar,varlıklarını uzun yıllardır sürdüren,
tüketici nezdinde artık efsane statüsüne erişen markalardır. Kült markalar günümüzde tüketim eğilimlerini de değiştirmektedir. Bu markalar aracılığı ile bireylere düşleri satılırken, ikonla girdiği ilişki modeli bireyin diğer
ilişkilerini de etkilemektedir
8.Soru
İyi bir ürün tasarımı aşamasında aşağıdakilerden hangisi yapılmaz?
İhtiyaçlar belirlenir. |
Rakip ürünler incelenir. |
Ürün özellikleri tanımlanır. |
Bir ürün fikri seçilir. |
Sosyal bir analiz yapılır. |
İyi bir ürün tasarımı için iyi bir fikir geliştirme çok önemlidir. Bu aşamada, hedef pazarın ihtiyaçları belirlenir, rakip ürünler incelenir, ürün özellikleri tanımlanır, bir ürün fikri seçilir, ekonomik bir analiz yapılır ve geliştirme projesinin taslağı çıkarılır. Bu süreç, geliştirme çalışmaları için temel oluşturur ve kötü yapılırsa bütün çalışmayı sarsar. Sosyal analiz bu süreçte yoktur. Doğru cevap E'dir.
9.Soru
Lezzet duyusu ve marka arasındaki ilişkilendirmeyi esas alan ve Görgülü tarafından yapılan çalışmada verilmiş olan sınıflandırmaya göre, üst orta segmente hitap eden otomobil markaları hangi tada karşılık gelmektedir?
Muz Tadı |
Acı İlaç Tadı |
Kayısı Tadı |
Çikolata Tadı |
Acı Kırmızı Biber Tadı |
Kayısı Tadındaki Markalar: Bu markalar sizin için gerçekten bir değer teklifi sunan ve bu teklifi çoğunlukla yerine getiren markalardır. Belki maddi olanaklarınız daha fazla olsa, o markanın daha üstünde bir markayı tercih edersiniz, ama hâlihazırda kullandığınız marka da aslında sizin için değerlidir ve hatta havalıdır. Üst orta segmente hitap eden otomobil markaları bu grubun tipik temsilcileridir. Doğru cevap C şıkkıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi deneyimsel pazarlamada deneyim tasarımı ile ilgili doğru bir bilgi değildir?
Sadece fiziksel ayağı olan bir süreçtir. |
Deneyim ve marka arasındaki ilişkide ihtiyaç sahibi olan taraf markadır. |
Deneyimsel tüketimde mesaj çoğu zaman tüketici tarafından oluşturuyor ve içselleştirilir. |
Teşkil edilen deneyim sonucunun anlamlı bir hikaye olduğu varsayılır. |
Etkileşime önem veren, tüketiciyi de içine alan ve değişiklikler gösteren dinamik bir yapıdadır. |
Deneyim tasarımı, hem dijital hem de fiziksel ayağı olan bir süreçtir. Teşkil edilen
deneyim sonucunun anlamlı bir hikaye olduğu varsayılır. Bu hikaye, etkileşime önem veren, tüketiciyi de içine alan ve değişiklikler gösteren dinamik bir yapıdadır. Doğru cevap A seçeneğidir.
11.Soru
Marka iletilerinin etkililiğini sağlayan aşama aşağıdakilerden hangisinde doğru sırayla verilmiştir?
Dikkat çekme- arzulama- merak- satın alma |
Merak- dikkat çekme- arzulama- satın alma |
Arzulama- dikkat çekme- merak- satın alma |
Merak- arzulama- dikkat çekme- satın alma |
Dikkat çekme -merak- arzulama- satın alma |
Marka iletilerinin etkililiğini sağlamak konusunda yıllardır sıkça başvurulan bir formülden bahsedilir: AIDA (Attention + Interest + Desire + Action). Bu Türkçe olarak şöyle formüle edilebilir: Dikkat çekme + ilgi/merak + arzulamak + eylem, yani satın alma. Marka iletilerinde önce tüketicinin dikkati ürün üzerine yöneltilir. Devamında tüketicinin ilgi ve merakı artırılır. Bir sonraki adımda ürünü satın alma arzusu algıya yerleştirilir. En son süreçte eylem yani satın alma gelir. Marka iletilerinin alıcı kitle üzerinde yeterli etkiyi uyandırmaları ve dikkat çekmeleri, reklamın en önemli şartıdır.
12.Soru
Kült marka kavramı olarak düşünüldüğünde Türkiye pazarında aşağıdakilerden hangisi bu kavrama uygunluk göstermektedir?
Defacto |
Beymen |
LC Waikiki |
İpekyol |
Roman |
Kült markalar, varlıklarını uzun yıllardır sürdüren, tüketici nezdinde artık efsane statüsüne erişen markalardır. Kült markalar günümüzde tüketim eğilimlerini de değiştirmektedir. Bu markalar aracılığı ile bireylere düşleri satılırken, ikonla girdiği ilişki modeli bireyin diğer ilişkilerini de etkilemektedir. Doğru cevap B'dir.
13.Soru
Hangisi duyusallığı temel alarak oluşturulan bir markanın görsel kimliğinin amaçlarından biri olamaz?
Hangisi duyusallığı temel alarak oluşturulan bir markanın görsel kimliğinin amaçlarından biri olamaz?
Konumlandırmaya ve isme bir karakter ve kişilik vererek markaya hayat vermek |
Markanın kabulünü ve anımsanmasını yaygınlaştırmak |
Promosyon duyurumu yapmak |
Markanın rekabet içerisinde farklılaşmasına yardım etmek |
Farklı marka unsurlarını aynı görünüş ve duygu içerisinde birbirine bağlama |
Duyusallığı temel alarak oluşturulan bir markanın görsel kimliğinin 4 amacı vardır: Bunlar; konumlandırmaya ve isme bir karakter ve kişilik vererek markaya hayat vermek, markanın kabulünü ve anımsanmasını yaygınlaştırmak, markanın rekabet içerisinde farklılaşmasına yardım etmek ve farklı marka unsurlarını aynı görünüş ve duygu içerisin- de birbirine bağlama olarak sıralanabilir.
14.Soru
Günümüzde Batı tarzı kapitalist toplumların her biri birer ne olarak adlandırılmaktadır?
Gelişim toplumu |
Tüketim toplumu |
Cemaat toplumu |
Parasal toplum |
Endüstriyel toplum |
Batı tipi toplumlar günümüzde tüketim toplumu olarak adlandırılmaktadır. BU nedenle doğru yanıt B seçeneğidir.
15.Soru
I. Sağlamlık
II. Basitlik
III. Duygusal çekicilik
IV. Çalışırlık
V. Görünebilirlik
VI. Malzeme özelliği
Yukarıdakilerden hangileri ambalajın temel unsurları arasındadır?
I,II,III |
I,II,IV,V |
III,IV,V |
II,III,VI |
I,V,VI |
Ambalajın temel unsurları; görünebilirlik, bilgi, duygusal çekicilik ve çalışırlıktır. Buna göre doğru cevap C'dir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günümüzde kuruluşları marka iletişimi faaliyetlerine daha fazla önem vermeye yönelten etkenlerden biri değildir?
Artan rekabet ortamı |
Küreselleşme |
Pazarlama anlayışının geleneksel pazarlama anlayışına göre farklılaşması |
Televizyon yayınlarının yaygınlaşması ve çoğalması |
Ürün ve hizmetlerdeki artış |
Günümüzde küreselleşme, ürün ve hizmetlerdeki artış, artan rekabet, bilgi ve iletişim araçlarının çeşitlenmesi, medyanın dağınık bir yapı göstermesi, pazarlama anlayışının geleneksel pazarlama anlayışına göre farklılaşması, tüketici merkezli anlayışın egemenliği, tüketicileri anlamayı ve pazarı kavramayı zorlaştırırken kuruluşları marka iletişimi faaliyetlerine daha fazla önem vermeye yöneltmektedir. Televizyon yayınlarının yaygınlaşması ve çoğalması marka iletişimi faaliyetlerine daha fazla önem vermeye yönelten etkenlerden biri değildir. Doğru cevap D’dir.
17.Soru
Bugün markalaşmada aşağıdakilerden hangisi çok daha önemli bir hale gelmiştir?
Metayı ürüne dönüştürmek |
Ürün satmak |
Hizmet satmak |
Deneyim yaşatmak |
Marka yaratmak |
Bugün ürün yaratmak ya da marka yaratmaktan daha önemli olan markaları yaşanılan unutulmaz bir deneyim sınıfına sokmaktır. Bu doğrultuda pazarlamanın sadece ürün ya da servis satmak ya da markalaşma için değil, ‘değer yaratmak’ için var olduğunu tekrar ifade etmekte yarar vardır. Bugün markalaşmada, bir markanın ürün veya hizmet satmasından deneyim yaşatması çok daha önemli hale gelmiştir. Doğru cevap D seçeneğidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi pazarlamanın tarihsel süreç içerisindeki gelişimini doğru ifade etmiştir?
Pazarlamanın dördüncü dönemi satış odaklı dönemdir. |
Pazarlamanın ikinci döneminde “ne üretirsem onu satarım” anlayışı benimsenmiştir. |
Pazarlamanın üçüncü döneminde ürünler arasındaki fiziksel farklılıklar giderek belirginleşmiştir. |
Pazarlamanın ilk dönemine tüketiciyle birlikte satış dönemi denmektedir. |
Pazarlamanın üçüncü döneminde “yaşam tarzları” satılmaktadır. |
Pazarlamanın ilk dönemi; ürün odaklı pazarlama anlayışı olarak tanımlanır. 1925’lere kadarki dönemi ifade eden bu ilk anlayışta, henüz bir rekabetten söz edilemez. Dönemde, ilgi tamamen üretim ve ürün üzerine toplanmıştır. İkinci pazarlama dönemi ise özellikleri itibariyle “Ne üretirsem onu satarım.” anlayışını vurgulayan satış odaklı dönemdir. Bu dönem anlayışında yine rekabetten söz edilmesi mümkün olmamaktadır. Üreticiler ürettikleri ürünleri nasıl etkili satabiliriz üzerine yoğunlaşsalar da satış çabaları henüz ikna odaklı değildir. Üçüncü dönemde ise -pazarlama dönemi- ürünler arasındaki fiziksel farklılıklar giderek ortadan kalkmış, pazarlama iletişimi bütün olarak ikna edici bir çaba olarak düşünülmüştür. 1950’lerden 1980’lere kadar olan dönemi ifade eden bu anlayışta tüketici ihtiyaçları, stratejik olarak göz önünde bulundurulmaya başlanmıştır. Son olarak 1980 ve 90’lar ise daha önceki anlayışlardan farklı olarak etkileşimli bir biçimde tüketiciyi de içeren bir dönemi ifade eder. Promosyon çabalarının tümü, tüketicinin aktif katılımıyla gerçekleştirilir. Bu döneme, “tüketiciye, tüketiciyle birlikte satış dönemi” denilmektedir. Bu dönemde, geç kapitalizmin mantığına uygun olarak “yaşam tarzları” satılmaktadır.
19.Soru
"Bir şirketin, ürünün veya hizmetin esas bir özü, konumlandırması, marka
adı, logosu, mesajı ve deneyim gibi kontrol edilebilir unsurlardan oluşur."
Yukarıdaki tanım aşağıdakilerden hangisine aittir?
Marka kimliği |
Marka kişiliği |
Marka imajı |
Markalama |
Marka |
Yapılan tanım marka kimliği ile ilgilidir. Marka kimliği, bir markanın ürün, üretim, iletişim, dağıtım vs. tüm süreçlerini içeren tüm çalışmaların bütünleşik yönetimini yansıtan bir yapıdır.
20.Soru
"Satın alma süreci büyük oranda ilişki yönetimidir. Satışın kalbi ve ruhu insanlardır. İnsanlar sevdikleri ve kendilerini seven insanlarla ticaret yapmak isterler. Onları tanıyacağız. Onları anlayacağız. Onlara yardımcı olacağız. Onlara rehberlik edeceğiz. Onların asla yalnız bırakmayacağız. " düsturuyla hareket eden bir işletme “sadakat yaratma” konusunda hangi ilkeyi öne çıkarmaktadır?
Değer ve güvence verin |
Farklılaşmaya bakın |
İnsanlar, insanlarla iş yapar |
Odaklanın |
Etkin iletişim sağlayın |
“Sadakat yaratma” konusunda anahtar kabul edebilecek beş ilke
aşağıda sıralanmıştır. (Lawfer, 2004):
1. İnsanlar, insanlarla iş yapar. Satın alma süreci büyük oranda ilişki yönetimidir. Satışın kalbi ve ruhu insanlardır. İnsanlar sevdikleri ve kendilerini seven insanlarla ticaret yapmak isterler. Onları tanıyacağız. Onları anlayacağız. Onlara yardımcı olacağız. Onlara rehberlik edeceğiz. Onların asla yalnız bırakmayacağız. Sadakat ardından gelecektir.
2. Farklılaşmaya bakın. Farklılaşma ancak müşterileriniz için bir değer farkı yarattığınızda işe yarar. Bu biraz da müşterinizin ne istediği ile ilgilidir. Siz belirgin ve net olansanız, bu özelliğinizi sizi ayrıştırıcı neden olarak bir satış sebebi yaratır.
3. Değer ve güvence verin. Değer, tek başına toplam bir kavramdır. Fiyat avantajı dışında değerden söz edilmeli. Değer sağlamak, müşteriye kendisini iyi hissettirecek en iyi yolu bulmaktır. Değer aynı zamanda, güvence sağlamaktır. Müşterilerinizin sizinle tekrar tekrar iş yapmakla ilgili tek teşvikin, bir sonraki satın almanın en sonuncusu kadar iyi bir değer sağlayacağına dair güvence olmalıdır. Güvence, geri dönüşün çekim noktasıdır. Bunun anlamı, müşterinin beklentilerinin her seferinde karşılanmasıdır. Bu da sadakattir.
4. Odaklanın. Odaklanmak, müşterileriniz hakkında ne kadar derin düşündüğünüzün cevabıdır. Basitçe bir satış yapmak yerine ilişkiye odaklanma yeteneğinizi geliştirmek, müşteri sadakati oluşturmada kritik önem taşır. Daha fazla odaklanmak göze korkutucu görünebilir. Yeni müşteriler edinmek yerine mevcut müşterilere bağımlı kalmak ve odaklanmak konusunda şüphe duyuyor olabilirsiniz. Odaklanırsanız, dikkatiniz satışa yönelir. Sonucu sadakat olacaktır.
5. Etkin iletişim sağlayın. Müşterilerinize verdiğiniz mesaj, müşteri sadakati oluşturma sürecinde merkezi bir önem taşır. Ne söylediğinizle, nasıl söylediğinizle ve bakışınızla iletişim kurarsınız.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ