UYGARLIK TARİHİ II Dersi İslam Tarihi ve Uygarlığı soru cevapları:
Toplam 124 Soru & Cevap#1
SORU: Cahiliyenin tanımı nedir?
CEVAP: İslâm’dan önceki Arap devrinin adı olup, Hz. Muhammed’den önce Arap yarımadasındaki puta tapma devri olarak da değerlendirilmektedir.
#2
SORU: İslamiyet’ten önce, Arap halkı kabilelerine ne ad verilirdi?
CEVAP: İslamiyet’ten önce, Arap halkı kabilelerine, Bedevi kabileleri denirdi.
#3
SORU: İslamiyetten önce Arap halkı geçimlerini nasıl sağlardı?
CEVAP: İslamiyetten önce Arap halkı geçimlerini sürülerinin yanı sıra kervan ticareti ve yağmacılıkla sağlardı.
#4
SORU: Seyyid ya da şeyh kimdir?
CEVAP: Seyyid ya da şeyh, kabilenin siyasi örgütlenmesinde liderliği üstlenen önderdir.
#5
SORU: İslamiyet’ten önce Araplar hangi dinlere inanmıştır?
CEVAP: İslamiyet’ten önce Arapların inandığı dinler; • Samiler’in putperestliği ve • Hanifi dinidir.
#6
SORU: Putlardan önemli olanların isimleri nelerdir?
CEVAP: Putlardan önemli olanların isimleri; • Lat, • Menat, • Uzza ve • Hübel’dir.
#7
SORU: Hanifi dinini inancı nasıldı?
CEVAP: Şirki asla kabul etmeyip, bir Allah’a inanmak ve Allah’ın rızasına uymak, doğruluğa meyletmek, Hacca gitmek, sünnet olmak gibi dini gelenekleri yerine getirenlerdir.
#8
SORU: Hz. Muhammed’in doğum yeri ve günü nedir?
CEVAP: Rebiü’l-evvel ayının on ikinci gecesi Mekke’de doğdu, Miladi takvim, 20 Nisan 571 yılına işaret ediyordu.
#9
SORU: Hz. Muhammed’in anne ve babasının adı nedir?
CEVAP: Babası Abdülmuttalibin oğlu Abdullah, annesi Veheb kızı Amine’dir.
#10
SORU: Muhammed’in anlamı nedir?
CEVAP: Muhammed’in anlamı övülmüş, beğenilmiş, bereketlendirilmiştir.
#11
SORU: Hz. Muhammed neden sütanneye verilmiştir?
CEVAP: Mekke’nin çok sıcak bir yer olması nedeniyle yeni doğan çocukların civardaki yaylalarda oturan sütannelere verilmesinin bir gelenek olması.
#12
SORU: Hz. Muhammed’in Hatice ile evlenmesine vesile ne olmuştur?
CEVAP: Hatice adına yaptığı ticaret seferi, ilerideki evliliğinin temelini de atmıştır.
#13
SORU: Hz. Muhammed’in Hira dağındaki mağaraya çekilmesine neden olan haram aylar hangileridir?
CEVAP: Hz. Muhammed’in Hira dağındaki mağaraya çekilmesine neden olan haram aylar; • Zilkade, • Zilhicce, • Muharrem ve • Recep’tir.
#14
SORU: Hz. Muhammed’e Peygamberlik çağrısı nasıl yapılmıştır?
CEVAP: Kırkıncı yaşına doğru bir gece Hira dağındayken, Cebrail tefekkür halinde olan Hz. Muhammed’e görünmüş ve oku! demiştir. Bu ilk mesajı, diğer vahiyler izlemiş ve Kur’an’da yerini bulmuştur.
#15
SORU: İlk olarak Hz. Muhammed’e kimler inanmıştır?
CEVAP: Eşi Hz. Hatice, ardından azad ettiği kölesi Zeyd ve yeğeni Ali Müslüman olmuşlardır. Hz. Peygamber, önce aile efradı, sonra yakın akrabaları, daha sonra da çevresindeki önemli insanlara yeni dinin emirlerini ulaştırmaya başlamıştır.
#16
SORU: Mekke’lilerin zulmünden sonra nerelere gitmiştir?
CEVAP: Hz. Peygamber, Taif’e göç etmeye dönük sonuç alınamayan bir denemeden sonra Medine ahalisinin şehirlerine yerleşme teklifini kabul etmiştir.
#17
SORU: Hicret nedir?
CEVAP: Hz. Muhammed’in Mekke’den Medine’ye göçü Hicret bir dönüm noktasıdır ve haklı olarak Müslüman takvimine başlangıç teşkil etmiştir. Tarihler (M.S. 622) Rebiü’l-evvel ayının 12. gününü işaret ederken Hz. Muhammed, Medine’ye ulaştı. Mekke’de, Peygamberi olduğu dini tebliğ etmeye çalışırken Medine’de siyasi ve sosyal işlerle de meşgul olan bir önder haline gelmiştir. İlk olarak, Müslümanların ibadetlerini yerine getirecekleri bir câmi inşa ettirmiştir.
#18
SORU: Hz. Muhammed’in İslamiyeti yayamak için hangi savaşları yapmıştır?
CEVAP: Bedie Savaşı, Uhud Savaşı ve hendek Savaşı.
#19
SORU: Hudeybiye Anlaşması nedir?
CEVAP: Hicret’in 6. yılında Hz. Peygamber, binden fazla kişiyle birlikte, Mekke’ye doğru yola çıkmış, bu duruma Mekke ileri gelenleri itiraz etmişlerdir. İki taraf, Mekke yakınlarındaki Hudeybiye’de buluşarak adına Hudeybiye denilen bir anlaşmaya varmışlardır.
#20
SORU: Hudeybiye Anlaşması ile kazanılan haklar nelerdir?
CEVAP: Anlaşma ile Müslümanlar’ın, Mekkelilerle eşitliği sağlanmış ve birçok kabilenin Hz. Peygamberle ittifak yapması sonucu, Medine’nin hâkimiyeti öne çıkmıştır. On yılı kapsayan anlaşmayla Müslümanlar, ertesi yıl Mekke’ye, Hac seferinde bulunmak ve orada üç gün kalma hakkını da elde etmişlerdir.
#21
SORU: Hz. Muhammed’in Yahudilere karşı davranışı nasıl olmuştur?
CEVAP: Yahudiler ile imzalanan anlaşmaya karşın özellikle Kaynuka Yahudileri anlaşma şartlarını ihlâl etmiş ve yapılan savaş Müslümanların galibiyeti ile sonuçlanarak yaklaşık 700 kişilik bir grup oturdukları yerden ayrılmıştır. Nadir Yahudileri ise, taşınabilir mallarıyla birlikte Medine’den ayrılmıştır. Beni Kureyza Yahudilerinin yenilmesinden sonra sıra Hayber Yahudilerine gelmiş ve 628 yılının Mayıs ayında Hayber’in alınmasıyla Yahudi sorunu önemli ölçüde çözüme kavuşturulmuştur.
#22
SORU: Bu dönemde Hz. Muhammed’in hedefi neydi?
CEVAP: Mekke’yi ele geçirmek ve Kabe’yi putlardan temizlemekti.
#23
SORU: Mekke ne zaman ele geçirilmiştir?
CEVAP: 630 senesinin Ocak ayında, Medine’den yola çıkan islam ordusu, kısa süre içerisinde kan dökmeden Mekke’yi ele geçirmiştir.
#24
SORU: Hz. Muhammed’in son askeri seferi hangisidir, neler olmuştur?
CEVAP: Tebük Seferi (630) olmuştur. Burada bir savaş yapılmamış, kuzey sınırlarını emniyet altına almak için bir dizi anlaşma imzalanmıştır.
#25
SORU: Hz. Muhammed hangi tarihte ölmüştür?
CEVAP: Kısa bir hastalık sonrası 8 Haziran 632 tarihinde.
#26
SORU: Hz. Muhammed’in ölümünden sonra hangi gruplar vardı?
CEVAP: Hz. Ebubekir, Hz. Ömer, Hz. Osman gibi önemli isimlerin mensup olduğu Muhacirler, Sad b. Ubade’nin lideri olduğu Ensar, Hz. Ali ve Hz. Peygamber’in amcası Hz. Abbas’ın mensup olduğu Al-i Beyt ve nihayet Muaviye’nin başında bulunduğu Emeviler isimli gruplar vardı.
#28
SORU: İlk halife kimdir, nasıl seçilmiştir?
CEVAP: Peygamberin yakın çevresi, İslamı ilk kabul edenlerden Hz. Ebubekiri halife seçmiştir.
#29
SORU: Hz. Ebubekir ilk olarak ne yapmıştır?
CEVAP: Kabileler arasında çıkan Ridde hareketlerini önlemiştir.
#31
SORU: Hz. Ebu Bekir halifeliği sırasında neler yapmıştır?
CEVAP: Yalancı peygamberler ve irtidâd olaylarının kökünden halledilmesi, bir kısım gönüllü Halid B. Velid komutasında asilerin üzerine gönderilmiş ve 633 yılında yalancı peygamber Müseylime’ye karşı kazanılan Arkaba (veya Akraba) zaferinden sonra Yemame bölgesi, Medine’nin hakimiyeti altına girmiştir. Bu zafer, İslam fetih hareketlerinin de başlangıcı anlamına gelir.
#32
SORU: Hz. Ebubekir’in ölümünden sonra kim halife olmuştur?
CEVAP: Hz. Ebubekir’in ölümünden sonra Hz. Ömer halife olmuştur.
#33
SORU: Hz. Ömer dönemindeki fetihlerde en önemli rol kime aittir?
CEVAP: Fetihlerde en önemli rol Hz. Ömer’in başkumandanı Halid b. Velid’e aittir.
#34
SORU: Halid b. Velid neler yapmıştır?
CEVAP: 634 Nisanı’nda Şam’a girmiş, Arap ordularının Şam’ı ele geçirmesinden sonra Hâlid, kuzeye doğru ilerlerken diğer kuvvetler Filistin’e yayıldılar. Heraklios’un, süvari birliğiyle harekete geçmesi sonucunda, Araplar Şam’dan Yermuk nehri sahiline çekildiler. Temmuz 636’da, Yermuk’ta, Bizans’ın yenilmesiyle Suriye ve Filistin hemen hemen fethedildi.
#35
SORU: Fetihler ardından Halid b. Velid başkumandanlıktan alınınca yerine geçen kimdir?
CEVAP: Halid b. Velid başkumandanlıktan alınınca yerine Ebu Ubeyde geçmiştir.
#36
SORU: Suriye’de kazanılan başarıların hazırladığı zemin nedir?
CEVAP: Filistin, Mısır ve Kuzey Afrika’nın fethine zemin hazırlamıştır.
#37
SORU: 637 tarihinde ne olmuştur?
CEVAP: Amr b. As komutasındaki Müslüman orduları, dört ay süren kuşatmanın ardından Kudüs’ü alarak Mısır’ın fethi için uygun ortamı hazırlamışlardır.
#38
SORU: Amr b. As daha sonra neler yapmıştır?
CEVAP: 639 tarihinde Ariş’i almış; Fustat’ı 641 yılında ele geçirmiş ve Müslüman birlikleri 642 yılında İskenderiye’yi fethetmiştir.
#39
SORU: Kadisiye Savaşı’nın önemi nedir?
CEVAP: İranlılar yenilmiş ve Müslümanlara İran’ın kapıları açılmıştır.
#40
SORU: 642 yılında ne olmuştur?
CEVAP: Nihavend Savaşı ile İran ordusu tamamen yenilmiştir.
#41
SORU: Arap tarihleri Nihavend Savaşından ne olarak bahseder?
CEVAP: Zaferlerin zaferi ya da en büyük zafer olarak bahseder.
#42
SORU: Sasani Devleti ne zaman yıkılmıştır?
CEVAP: Nihavend Savaşı başarısından yaklaşık dokuz yıl sonra Sasani hükümdarı Yezdicürd’ün öldürülmesiyle yıkılmıştır.
#43
SORU: Hz. Ömer dönemi sonuna yaklaşıldığında İslam Devleti sınırları nasıldı?
CEVAP: Mısır, Anadolu’nun güney kesimleri, Azerbaycan, Kafkasya ve İran dahil Ceyhun nehrine kadar uzanmıştı.
#44
SORU: Hz. Ömer ne zaman ve nasıl ölmüştür?
CEVAP: Kasım 644 tarihinde İranlı köle Ebu Lülü tarafından hançerlenerek öldürülmüştür.
#45
SORU: Hz. Osman nasıl halife olmuştur?
CEVAP: Hz. Ömer, ölüm döşeğinde, Ashab’dan altı kişilik bir şura atamış ve bunları aralarından birini halife seçmek üzere görevlendirmiştir. Şura, Hz. Osman’ı 644 yılında halife olarak seçmiştir.
#46
SORU: Hz. Osman’ın ilk yıllarında neler yapılmıştır?
CEVAP: Fetih hareketlerine devam edilmiştir. Taberistan alınmış ve Türkistan’a ilk akınlar başlamıştır. Şam valisi Muaviye, Anadolu’nun bazı bölgeleri ile Kıbrıs ve Rodos’u fethetmiş ve Kıbrıs yıllık vergiye bağlanmıştır. Ayrıca, Afrika’nın kuzey kısımları ele geçirilmiştir. Bu dönemde Kur’an’ın değişik biçimde okunmasından ortaya çıkan ihtilafın çözülmesi için Hz. Ebubekir devrinde mushaf haline getirilen nüshadan istinsah (kopya) yapılmıştır.
#47
SORU: Halkı devlet idaresinden soğutup, hoşnutsuzluğa neden olan olay nedir?
CEVAP: Hz. Ebu Bekir ve Hz. Osman döneminde Emevilere rağbet edilmemiş ve Hz. Osman halifeliği süresince kendi akrabalarına yakınlık göstermiş başta Muaviye olmak üzere Emevi soyundan olan valiler büyük arazi sahibi olmuşlardı.
#48
SORU: Hz. Osman nasıl ölmüştür?
CEVAP: 656 yılında memnuniyetsizliği ifade etmek için bir grup Mısır’dan Medine’ye gelerek halifenin evini basmışlar ve onu ağır şekilde yaraladılar. Bu olay ardından da Hz. Osman hayatını kaybetmiştir.
#49
SORU: Hudeybiye Anlaşması nedir?
CEVAP: Hicret’in 6. yılında Hz. Peygamber, binden fazla kişiyle birlikte, Mekke’ye doğru yola çıkmış, bu duruma Mekke ileri gelenleri itiraz etmişlerdir. İki taraf, Mekke yakınlarındaki Hudeybiye’de buluşarak adına Hudeybiye denilen bir anlaşmaya varmışlardır.
#50
SORU: Hz. Osman’dan sonra kim halife seçilmiştir?
CEVAP: Hz. Osman’dan sonra Hz. Ali halife seçilmiştir.
#51
SORU: Hz. Ali’nin halife olduğu zaman siyasi alanda mücadele eden gruplar hangileridir?
CEVAP: İlgili gruplar şöyle sıralanabilir: • Liderliğini, Suriye ve Filistin valisi Muaviye’nin yaptığı Emeviler, • Talha ve Zübeyr’in içinde bulunduğu ve daha sonra Hz. Ayşe’nin etrafında toplanacak Medine grubu, • Allah’ın emri ve Peygamber’in sünneti üzerine yaşamayı seçen dindar grup, • Hz. Ali ve onu destekleyenler.
#52
SORU: Hz. Ali’yi Küfe’ye yola çıkaran neydi?
CEVAP: Hz. Ali’ye biat etmeyenlerin muhalafete başlaması ve bunun sonucunda Medine’deki desteğinin azaldığına inanması.
#53
SORU: Küfe’ye gidilmesiyle ne olmuştur?
CEVAP: Medine, İslam Devlet’inin merkezi olmaktan çıkmış ve ilk defa İslam ordusu Müslümanlardan oluşan bir başka orduyla karşı karşıya gelmiştir.
#54
SORU: Cemel Vak’ası nedir?
CEVAP: Küfelilerin desteğini kazanan Hz. Ali, Basra üzerine yürümüş, görüşmeler sonuçsuz olunca savaş başlamış ve muhalefetin başı olan Talha ve Zübeyr bu savaşta hayatlarını kaybetmiştir. Hz. Ayşe’nin devesi etrafında olaylar cereyan ettiği için bu isim verilmiştir.
#55
SORU: İslam tarihinde hakem olayı olarak bilinen olay nedir?
CEVAP: Hz. Osman’ın intikamını almak Suriye valisi Muaviye’ye kalmıştı. Hz. Osman’ın ölümünden Hz. Ali’yi itham ederek makamına gölge düşürüyordu. Hz. Ali’nin kendi yerine gönderdiği valiyi kabul etmeyince halife ordusuyla Suriye’ye doğru yola çıktı. İlk çarpışmalarda Hz. Ali başarı elde etse de Muaviye bu durumu Mısır valisi sayesinde değiştirdi. Mağlup durumdaki Suriyeliler mızrakların ucuna Kur’an sayfalarını geçirerek meselenin çözümü için Kur’an hükümlerine başvurulmasını istediler ve sonu da sorunu çözmek için iki taraftan hakemler seçildi.
#56
SORU: Hariciler kimlerdir?
CEVAP: Hz. Ali taraftarlarından küçük bir grubun onun kuvvetlerinden ayrılıp ona karşı dönmesiyle ortaya çıkanlardır.
#57
SORU: Hakemlikten sonraki durum nedir?
CEVAP: Hakemler Ocak 659’da Ezruh’ta karşılaştılar ve verilen karara göre Hz. Ali ve Muaviye’nin halifelikleri azledilerek halkın oylarıyla yeni halife seçilmesine karar verdiler, ancak, Muaviye’nin hakemi kendi adamını halife olarak atayınca Hz. Ali’nin etkisi azalmıştır.
#58
SORU: Hz. Ali nasıl ölmüştür?
CEVAP: Hz. Ali, Suriye üzerine sefer yapılmasına inanıyordu. Hazırlık yaparken, Ocak 661 yılında İbn Mülcem isimli bir harici tarafından Küfe camisinde namaz kılarken öldürülmüştür.
#59
SORU: Hz. Ali’den sonra kim halife olmuştur?
CEVAP: Hz. Ali’nin oğlu ve halefi olan ve mizacı gereği barışsever olan Hz. Hasan hakkını Muaviye’ye devretmek zorunda kalmıştır.
#60
SORU: Muaviye halife olunca ne yapmıştır?
CEVAP: Muaviye, Irak’a girerek halkın biat etmesini sağlamış ve halifeliği bütün İslam Devleti’nde tanınarak Emevi Devletinin temelleri atılmıştır.
#61
SORU: Kureyş kabilesinde, Abdu-Menaf’ın oğulları Haşim ile Abdu’ş-Şems’in kurucusu olduğu iki ailenin adı nedir?
CEVAP: Haşimiler ve Emeviler olan bu iki aile arasında yıllarca sürecek rekabetin de tohumları atılmıştır.
#62
SORU: Muaviye b. Ebu Süfyan ne zaman hangi devletin kurucusu olmuştur?
CEVAP: Muaviye b. Ebu Süfyan, dört halife döneminden sonra Emevi Devletini kurmuştur.
#63
SORU: Üç yönde devam eden fetih hareketleri nelerdir?
CEVAP: Üç yönde devam eden fetih hareketleri şöyle sıralanabilir: • Birincisi Türkistan yönündeki hareketler, • İkincisi Anadolu ve İstanbul yönündeki hareketler ve • Son olarak Kuzey Afrika yönündeki fetih hareketleridir.
#64
SORU: İslam tarihinde ilk olarak veliaht ilan edilen kimdir?
CEVAP: Halife ile Şamda’ki şuranın aldığı kararla Muaviye’nin oğlu Yezid.
#65
SORU: Kerbela Olayı nedir?
CEVAP: Yezid’in halife olması ve Emeviler’in yürüttüğü siyaset, Suriye yönetimine duyulan öfkeyi artırmış, Hz. Ali’nin küçük oğlu Hz. Hüseyin muhaliflerle beraber Şam yönetimine karşı harekete geçtiler. Ancak, Hz. Hüseyin ve ailesinden birçok kişi Kerbala’da katledilmiştir.
#66
SORU: Yezid’den sonra kim halife olmuştur?
CEVAP: Yezid’den sonra oğlu II. Muaviye halife olmuştur
#67
SORU: II. Muaviye’nin halifeliği neden kısa sürmüştür?
CEVAP: II. Muaviye altı ay halifelik yaptıktan sonra ülkede iç karışıklıklar damgasını vurmuş, 684 yılında Emevi’lerin diğer kolundan gelen Mervan b. Hakem halifelik makamına geçmiştir.
#68
SORU: Yeni halifenin geçmesiyle ne olmuştur?
CEVAP: Emeviler’in Süfyaniye kolu son bularak, diğer bir kolu olan Mervaniler iktidar sahibi olmuşlardır.
#69
SORU: Mervan b. Hakem’den sonra kim halife olmuştur?
CEVAP: Dokuz ay sonra oğlu Abdülmelik b. Mervan halife olmuştur.
#70
SORU: Abdülmelik b. Mervan neler yapmıştır?
CEVAP: İlk olarak, Mısır ve Suriye’de işleri yoluna koymuş ve Irak’taki muhalefeti ortadan kaldırmıştır. Irak ele geçirilince 20 bin kişilik orduyu Mekke’ye göndermiş ve Mekke’deki direniş yok edildikten sonra 694 yılında Kabe yeniden inşa edilmiştir.
#71
SORU: Abdülmelik b. Mervan’dan sonra kimler halife olmuştur?
CEVAP: Abdülmelik b. Mervan’dan sonra önce oğlu Velid, daha sonra son kardeşi Süleyman ve Süleymandan sonra da Ömer b. Abdülaziz halife olmuştur.
#72
SORU: Ömer b. Abdülaziz neler yapmıştır?
CEVAP: İslam Devleti’nin topraklarının yeterli olduğunu düşünerek yeni topraklar yerine adil bir idare kurma gereğine inanıyordu. İslamı kabul eden kalabalık sayıdaki Zımmi toprak sahiplerinin daha az vergi ödeme isteği önemli sorunlar arasında yer alıyordu. Mevali’nin ordugah şehirlere yerleşmesine izin verip onları harac ve cizyeden muaf tuttu ve mevaliye aylık ödenmesini kabul etti.
#73
SORU: Hişam döneminin en önemli olaylarından biri nedir?
CEVAP: Zeyd b. Zeynel Abidin’in isyanıdır. Rafizi Hareketinin başlangıcı olan bu isyanda, Zeyd’in öldürülmesi, Abbasi taraftarlarının çalışmalarının hız kazanmasına sebep olmuştur.
#74
SORU: Hişam’ın ölümünden sonra Emevi Devleti’nin durumu nasıldı?
CEVAP: Emevi Devleti’nde süratli bir çöküş ve iç mücadeleler şiddetlenmiştir.
#75
SORU: Son halife kimdir ve dönemindeki Emevi devletinin durumu nasıldı?
CEVAP: Son halife Mervan b. Muhammeddir, Harran’ı hükümet merkezi yapmıştır. Emevi Devleti tam bir çöküş içine girmiş ve İslam ülkesi karışıklıklarla sarsılmıştır. Mervan ülkesini kurtarmak için gereken çabayı gösterse de artık çok geç kalmıştır.
#76
SORU: Endülüs Emevi Devleti ne zaman kim tarafından kurulmuştur?
CEVAP: Emevi hanedanına mensup Abdurrahman b. Muaviye tarafından 756 yılında kurulmuştur.
#77
SORU: II. Abdurrahman dönemi nasıl geçmiştir?
CEVAP: Merkezi ve bürokratik idare yeniden düzenlenmiş, doğudan bilim adamları ve çeşitli kitaplar getirilmiş ve bu yıllar Endülüs’te barış ve huzur dönemi olmuştur.
#78
SORU: Daha sonra kimler halife olmuş ve dönemleri nasıl geçmiştir?
CEVAP: Oğlu Muhammed kararlı siyasi tutumuna rağmen iç karışıklıkları engelleyememiştir. Ardından oğlu Munzir tahta geçtiğinde ortalık babasından miras kalan isyanlarla çalkalanıyordu, yapılan seferler sonucu asayiş sağlanmış ancak eskisi gibi sağlanan huzuru koruyamamıştır. Yeni halife III. Abdurrahman isyanları bastırarak asayişi yeniden sağlamıştır ve Endülüs Emevi Devleti’nin ikinci kurucusu olmuştur.
#79
SORU: Yerine geçen oğlu II. Hakem ne yapmıştır?
CEVAP: Binlerce ciltlik kitaptan oluşan bir kütüphane kurmuştur. Döneminde bilim ve sanata büyük önem verilmiştir.
#80
SORU: Endülüs Emevi Devleti’nin çöküşü nasıl olmuştur?
CEVAP: XI. yüzyıl itibarıyla, Endülüs Emevi Devleti iç karışıklıklar ve iktidar mücadeleleri nedeniyle parçalanmaya başlamıştır. Kurtubalıların Endülüs Emevi tahtında yaptıkları değişiklik, çöküşü hızlandırmış ve küçük beylikler dönemi başlamıştır. Son Emevi hükümdarı III. Hişam, Kurtuba’ya gelerek tahta oturmasına rağmen yaptığı işlerin halk tarafından ilgi görmemesi üzerine tahtını terk etmek zorunda kalmıştır. Kurtubalıların hilafeti bütünüyle ortadan kaldırmaları, Endülüs Emevi Devleti’nin varlığına da son vermiştir.
#81
SORU: İranlı köle Ebu Müslim neler yapmıştır?
CEVAP: 747 yılında Horasan’da bir isyan başlatmış, her yerde Emeviler’in zulüm ve baskılarından bahsederek, Abbasiler’in Hz Peygamberin amcası soyundan gelmeleri nedeniyle hak sahibi olduklarını iddia ederek halkı ayaklanmaya teşvik ediyordu. Bu dönemdeki olaylar Emeviler’in sonunu getirmiş ve İslam tarihinde yeni bir dönemin başlangıcı olmuştur.
#82
SORU: Abbasiler neler yapmıştır?
CEVAP: İlk olarak Ebu Müslim’i ve taraftarlarını ortadan kaldırdılar. Emeviler’in isyan ve başkaldırışlarını kanlı bir şekilde bastırdılar.
#83
SORU: Abbasilerin yeni başkent neresi olmuştur?
CEVAP: Abbasilerin yeni başkenti Bağdat olmuştur.
#84
SORU: Abbasilerin ilk halifesi kim olmuştur?
CEVAP: Abbasilerin ilk halifesi Ebu’l Abbas olmuştur.
#85
SORU: Abbasi Devletinin asıl kurucusu kimdir?
CEVAP: Abbasilerin ilk halifesi Ebu’l Abbas olmakla birlikte devletin asıl kurucusu Mansur olmuştur.
#86
SORU: Mansur kimi veliaht ilan etmiştir?
CEVAP: Mansur oğlu Mehdi’yi veliaht ilan etmiştir.
#87
SORU: Mehdi döneminde neler olmuştur?
CEVAP: Babasından huzuru büyük ölçüde sağlanmış bir ülke devralsa da Mecusiler’in isyanı ile horasan’daki Mani ve Mazdek inançlarına karşı mücadele vermiş, Merv’de kendisinin Tanrıilan eden Mukanna’nın isyanı bastırılmıştır. Abbasiler iç sorunlarla uğraşırken Bizanslılar Maraşa girmiş ve verilen mücadelede Bizans İmparatorluğu yıllık vergi ödemeyi kabul etmiştir.
#88
SORU: Harun Reşid’in 23 yıllık hilafetinde neler yaşanmıştır?
CEVAP: Harun Reşid, Bağdat’taki iktidarını güçlendirmenin yanı sıra ülkenin başka bölgelerinde de bir takım faaliyetlerde bulunmuştur. Kuzey Afrika’nın idaresi babadan oğula geçecek şekilde İbrahim b. Ağleb ailesine bırakılmış ve burası devletten ayrılan ilk toprak parçası olmuştur. Devrinin en önemli olaylarından bir diğeri, Bizans’la yapılan savaşlardır. Bizans’ın anlaşmaları defalarca ihlal etmesi sebebiyle yapılan savaşlar, Bizans İmparatorluğu’nun daha ağır vergiler ödemesiyle sonuçlanmıştır. Harun Reşid, yaklaşık 23 yıl süren hilafetinden sonra, 809 tarihinde vefat etmiştir. Harun Reşid dönemi, Abbasi saltanatının en parlak noktası olarak görülmekle birlikte çöküşün ilk izlerine de bu devirde rastlanır.
#89
SORU: Abbasi Devleti’nin sonu nasıl olmuştur?
CEVAP: Abbasi Devleti’nin en güçlü dönemi, kuruluştan itibaren 120 yıl kadar sürmüş ardından toprak kayıpları başlamıştır. Bir İran hanedanı olan Şii Büveyhiler döneminde, Abbasi halifeleri etkilerini kaybetmiş ve bu durum, hilafetin çöküşünü beraberinde getirmiştir.
#90
SORU: İslamiyet’te Arapçanın ortak dil olmasının nedeni nedir?
CEVAP: Fethedilen topraklarda konuşulan yerel dillerin de katkısıyla ortak iletişim aracına dönüşmüştür ve XI. Yüzyılda Arapça, İran’dan Pireneler’e kadar ortak dil olmuştur.
#91
SORU: Arapçanın diğer hangi dillere etkisi olmuştur?
CEVAP: Arapçanın Farsça, Türkçe ve Urduca dillerine etkisi olmuştur.
#92
SORU: İslamiyet’in o döneminde ortaya çıkan şairler kimlerdir?
CEVAP: O dönemde ortaya çıkan şairler; Beşşar b.Bürd (ö. 783), Muti b. İlyas (ö.787) ve Mütenebbi’dir (905-965).
#93
SORU: İbn Haldun kimdir?
CEVAP: İbn Haldun, ortaçağların en önemli filozofu, tarihçisi ve sosyoloğudur.
#94
SORU: İslam dünyasındaki bilim ve felsefenin gelişimi nasıl olmuştur?
CEVAP: Bilim ve felsefenin gelişiminde eski Yunan mirasının önemli katkısı olmuş ve matematik, coğrafya, fizik, kimya ve tıp alanlarında açıkça görülmüştür. Yunancadan Arapçaya yapılan çeviriler ve İslamiyetten önceki dönemde kurulan Yunan okullarının devam etmesi, bilim ve felsefedeki gelişmeyi hızlandırmıştır. Emevi Halifesi Ömer b. Abdülaziz Süryani tıp kitaplarından bazılarını Arapça’ya çevirterek Arap tıp alanının temelleri atılmıştır. Süryani ve Hristiyan tercümanların oluşturduğu ilk dönemdeki çevirilerin sayısı azdır. Abbasi Devleti döneminde çeviriler daha sistematik hale getirilmiş ve Bağdatta bir bilimler akademisi kurularak çeviri faaliyeti gelişmiş, pek çok önemli tercüman çıkmıştır.
#95
SORU: Ortaçağ İslam dünyasının önemli bilim adamları kimlerdi?
CEVAP: Ortaçağ İslam dünyasının önemli bilim adamları; • Tıp ve felsefe alanında çalışan İbn Sina, • Astronomi, fizik ve matematik alnında çalışan Biruni ve • Matematik çalışan Harizmi’dir.
#96
SORU: Felsefe alanında kimler çalışma yapmıştır?
CEVAP: Aristo’nun eserlerinin çevrilmesinden sonra zengin bir felsefe geleneğinin oluşması için gereken adımlar atılmış böylece Yalnızca İslam dünyasının değil Hristiyan dünyayı da etkileyen önemli filozoflar ortaya çıkmıştır. Bunlar; Eflatun, Kindi, Farabi, Gazali ve İbn Rüşd ‘dür .
#97
SORU: Ortaçağ İslam dünyasında sanatla ilgili ne gibi çalışmalar yapılmıştır?
CEVAP: Abbasi halifeleri Mehdi, Hadi ve Harun Reşid döneminde, müzik alanında parlak eserler verilmiştir. Bağdat’ın yanı sıra Samarra, Basra ve Kufe’de önemli sanat merkezlerine dönüşmüştür. Bu merkezlerde cam ve seramiğin önemli eserleri çıkmıştır. Kufe kitap ciltleme ve süsleme sanatında öne çıkmıştır ve en önemli sanat dalları arasında yer alan hat sanatında önemli hattatlar yetişmiştir. Bunların en meşhuru İbn Mukla’dır.
#98
SORU: Erken İslam mimarisini hangi yapılar oluşturur?
CEVAP: İki temel yapı cami ve saraylar oluşturur. Özellikle, Emevi ve Abbasi döneminde inşa edilen cami ve saraylar mimari açıdan oldukça önemli eserlerdir.
#99
SORU: Emevi ve Abbasi’lerden kalan camiler hangileridir?
CEVAP: Hz. Peygamberin Medine’de yaptırdığı ilk caminin ardından Amr b. As Fustat’ta bir cami yaptırmıştır. Daha sonra Şam’da Emevi Camii, Kudüs’te Mesciü’l-Aksa ve Kubbetü’s-Sahra, Kayravan Camii ve Şamda Büyük Camii Emevi döneminden kalan önemli eserler arasındadır. Abbasi dönemindeki camiler ise, Samarra Büyük Camii, Ebu Dulef Camii, Kahire Tolunoğlu Camii, ve Damgan Tarı Hane Camii’dir.
#100
SORU: Emevi ve Abbasi’lerden kalan saraylar hangileridir?
CEVAP: Emevi döneminde, ilk saray Amman yakınlarında Kusayr’ı Amman Sarayıdır. Daha sonra Şam’da Kasrü’lHayri’l-Garbi Sarayı, Şam’ın güneyinde Mışatta Sarayı. Gırnata’da (Granada) yer alan El Hamra Sarayı ise Endülüs Emevi Devleti’nden kalmıştır. Abbasi dönemindeki saraylar ise, Kerbela yakınlarındaki Vadi-i Ubeyd’de Ukhaydir ve Cevsaku’l-Hakani Saraylarıdır. Ayrıca cami ve sarayların yanı sıra, Abbasi askeri mimarisi de oldukça gelişmiştir ve Ribat adı verilen korunaklı yapılar bu tarzın en önemli örnekleridir.
#101
SORU:
Arabistan'da İslamiyet'ten önce yaşam koşulları nasıldı? Açıklayınız.
CEVAP:
Arabistan, 4. ve 6. yüzyıllar arasında yoksulluk ve bedevîleşme olarak tabir edilen bir tür karanlık çağa gömülmüştür. Müslümanlar söz konusu dönem Cahiliye olarak isimlendirilir. İslâmiyet’in doğuşundan önceki dönemde, Arap halkı bedevî kabileleri şeklinde örgütlenmişti. Geçimlerini, sürülerinin yanı sıra kervan ticareti ve yağmacılıkla sağlıyorlardı.. Kabilenin siyasî örgütlenmesinde liderliği, adına seyyid veya şeyh denilen önderler üstlenmişti.
#102
SORU:
Arabistan’da İslamiyet’ten önce dini anlayış nasıldı?
CEVAP:
Arabistan, 4. ve 6. yüzyıllar arasında yoksulluk ve Bedevileşme çağı olarak tabir edilen bir tür karanlık çağa gömülmüştür. Müslümanlar, söz konusu dönemi Cahiliye olarak isimlendirirler. İslâmiyet’in doğuşundan önceki dönemde, Arap halkı, bedevi kabileleri şeklinde örgütlenmişti. Göçebelerin dini, eski Sâmîler’in putperestliğiyle yakından ilgili olup, ayrıca en önemlileri Lât, Menât, Uzza ve Hübel olan ilahları da mevcuttu. Göçebeler, ilahlarını bir kutsal emanet gibi taşırlar ve savaşlarda mutlaka yanlarında bulundururlardı. Dini inkâr etmek ihanet anlamına geleceği gibi, dine riayet, aynı zamanda siyasî itaatin de göstergesiydi. Putperestliğin dışında, Arabistan’da Hanîf dini denilen İbrahim milletinin dini de iz bırakmış gibiydi. Bunlar, şirki asla kabul etmeyip, bir Allah’a inanmak ve Allah’ın rızasına uymak, doğruluğa meyletmek, Hacca gitmek, sünnet olmak gibi dinî gelenekleri yerine getirenlerdir.
#103
SORU:
Hz. Muhammed’in peygamber olmadan önceki hayatını açıklayınız.
CEVAP:
Doğumundan önce babası Abdullah’ın ölümü, Peygamber’in ağır şartlar altında büyümesine sebep olmuştur. Bundan sonra dedesi Abdülmuttalib ve annesi Âmine’nin himayesinde büyüyen Hz. Muhammed, bir süre sonra Halime isimli bir sütanneye verilmiştir. Hz. Muhammed, sütanne yanında dört yıl kaldıktan sonra annesinin yanına gönderilmiştir. Amine, oğlunu akrabalarıyla tanıştırmak ve özellikle babasının kabrini ziyaret etmek için Medine’ye götürdüğü sırada dönüş yolunda hastalanıp hayatını kaybetmiştir. Beraberinde bulunan Ümmü Eymen, onu dedesi Abdülmuttalib’e teslim etmiş, fakat dedesinin yanında geçen mutlu günler de çok kısa sürmüştü. Ölüm yatağındayken dedesi, torununu, oğlu Ebû Tâlib’in himayesine bırakmıştır. Hz. Hatice ile evleninceye kadar Ebû Tâlib’in yanında süren yaşamı, zaman zaman ailenin koyunlarını gütmekle, oniki yaşını tamamlamasıyla birlikte, amcasının yanında ticaretle uğraşarak geçmiştir. Mekke’nin önde gelen ailesi Kureyş zenginlerinden olan Hatice adına yaptığı ticaret seferi, ilerideki evliliğinin temelini de atmıştır. Bu tarihten sonra Hz. Muhammed’in hayatında bir refah dönemi başlamış ve Hz. Hatice ile olan evliliğinden dördü kız ikisi erkek olmak üzere altı çocuğu olmuş, ancak erkek çocukları kısa süre içinde hayatlarını kaybetmişlerdir. Ayrıca, Mısırlı Mâriye’den de İbrahim isimli bir oğlu daha olmuş o da iki yaşma gelmeden hayatını kaybetmiştir.
#104
SORU:
Hz. Muhammed’e peygamberlik çağrısı nasıl gelmiştir?
CEVAP:
Hz. Muhammed, 40 yaşma yaklaştığı zaman, iç dünyasına dönük bir yaşam biçimini tercih etmiş ve özellikle Haram aylarda (Zilkâde, Zilhicce, Muharrem ve Recep) Hira Dağı’ndaki bir mağaraya çekilmeye başlamıştır. Hz. Muhammed’e Peygamberlik çağrısı kırkıncı yaşma doğru, Ramazan ayında bir gece, Hira dağında gelmiştir. Cebrail, tefekkür halinde olan Hz. Muhammed’e görünmüş ve Oku! demiştir. Bu ilk mesajı, diğer vahiyler izlemiş ve Kur’an’da yerini bulmuştur.
#105
SORU:
Müslümanları, Kureyşlilerin zulmünden kurtarmak isteyen Hz. Muhammed nasıl bir yol izlemiştir?
CEVAP:
Müslümanları, Kureyşlilerin zulmünden kurtarmak isteyen Hz. Muhammed, bir kısım Müslüman’ın, Habeşistan’a göç etmesini gerekli görmüştür. Nihayet, Müslümanlara uygulanan zulüm ve baskılar, yeni dinin Mekke’de tebliğ edilemeyeceğini ortaya koymuş ve Hz. Peygamber, Taif’e göç etmeye dönük sonuç alınamayan bir denemeden sonra Medine ahalisinin şehirlerine yerleşme teklifini kabul etmiştir.
#106
SORU:
Hicret’in İslamiyet açısından önemini açıklayınız.
CEVAP:
Hz. Muhammed’in Mekke’den Medine’ye göçü - Hicret- bir dönüm noktasıdır ve haklı olarak Müslüman takvimine başlangıç teşkil etmiştir. Tarihler (M.S. 622) Re- biü’l-evvel ayının 12. gününü işaret ederken Hz. Muhammed, Medine’ye ulaştı. Mekke’de, Peygamberi olduğu dini tebliğ etmeye çalışırken Medine’de siyasî ve sosyal işlerle de meşgul olan bir önder haline gelmiştir. Medine’de kurulan yeni düzenin kısmen istikrara kavuşturulmasıyla Mekke’ye giden ticaret ve kervan yolları üzerinde bulunan Medine şehri, daha güçlü ve önemli hale gelmiştir. Hz. Muhammed, bu mühim ticaret yolunu kontrol altında tutmak için önemli girişimlerde bulunmuş ve Mekke ticaretine karşı düzenlenen seferlerle Mekke etrafında bir kuşatma çemberi kurulurken Medine’deki Müslümanların servet ve itibarı da artmıştır.
#107
SORU:
Bedir savaşının sonuçları nelerdir?
CEVAP:
Bedir’deki savaş, Müslümanların galibiyetiyle sonuçlandı. Ebu Cehil ve pek çok İslâm düşmanının öldüğü savaşta, Müslümanlar toplam 14 kayıp vermiş ve önemli ganimetler elde etmiştir.
#108
SORU:
Uhud savaşı nasıl başlamıştır?
CEVAP:
Bedir’deki mağlubiyetin ardından Kureyşliler, yaklaşık 3.000 kişilik bir ordu ile Medine’yi hedef aldılar. Hz. Muhammed’in, şehirde kalarak savunma yapılmasını önermesine rağmen ortaya çıkan farklı görüşler sonucunda Mekkelilerin şehrin dışında karşılanmasına karar verildi. Savaş, Medine’ye çok yakın olan Uhud Dağı eteklerinde yapıldı. Başta, Hz. Hamza olmak üzere birçok Müslüman savaşta şehit olmuş ve Kureyş, bu savaştan çok az kayıpla, galip ayrılmıştır.
#109
SORU:
Müslümanlar Hendek savaşını nasıl kazanmışlardır?
CEVAP:
Yaklaşık 10.000 kişilik bir Mekke ordusu Medine’ye gelerek şehri kuşatmıştır. Selman-ı Farisî’nin, Fars ülkesinde saldırıya uğrayan bir şehrin hendek kazılarak savunulacağı görüşü, Müslümanlar tarafından ilgiyle karşılanmıştır. Yirmi gün süren savaşta kazılan hendekler, Kureyş’i büyük şaşkınlığa uğratmış ve tükenen erzak da dağılmalarına sebep olmuştur. Hendek savaşında Müslümanlardan 6 kişi şehit olmuştur.
#110
SORU:
Hudeybiye Anlaşmasının Müslümanlar açısından önemini açıklayınız.
CEVAP:
Hicret’in 6. yılında Hz. Peygamber, binden fazla kişiyle birlikte, Mekke’ye doğru yola çıkmış, bu duruma Mekke ileri gelenleri itiraz etmişlerdir. İki taraf, Mekke yakınlarındaki Hudeybiye’de buluşarak adına Hudeybiye denilen bir anlaşmaya varmışlardır. Anlaşma ile Müslümanların, Mekkelilerle eşitliği sağlanmış ve birçok kabilenin Hz. Peygamberle ittifak yapması sonucu, Medine’nin hâkimiyeti öne çıkmıştır. On yılı kapsayan anlaşmayla Müslümanlar, ertesi yıl Mekke’ye, Hac seferinde bulunmak ve orada üç gün kalma hakkını da elde etmişlerdir. Hudeybiye Anlaşması sonrasında Hz. Peygamber civar kabileleri İslâm’a davet ederek ve komşu ülkelere mektuplar göndererek dış ilişkileri başlatmıştır.
#111
SORU:
İslamiyetin yeni gelişme döneminde Hz. Peygamber’in asıl hedefi neydi?
CEVAP:
Bu dönemde, Peygamber’in asıl hedefi, Mekke’yi ele geçirmek ve Kâbe’yi putlardan temizlemekti. 630 senesinin Ocak ayında, Medine’den yola çıkan İslâm ordusu, kısa süre içerisinde kan dökmeden Mekke’yi ele geçirmiştir.
Hz. Peygamber’in vefatından önce gerçekleştirdiği askerî seferlerin sonuncusu Tebük Seferi (630) olmuştur. Burada bir savaş yapılmamış, kuzey sınırlarını emniyet altına almak için bir dizi anlaşma imzalanmıştır.
#112
SORU:
Hz. Ebubekir’in Halifeliği zamanında halifenin yaptığı hizmetler nelerdir?
CEVAP:
Hz. Ebûbekir, ilk olarak, kabileler arasında ortaya çıkan Ridde hareketlerini önlemekle işe başladı. Halifenin en büyük hizmetlerinden biri, yalancı peygamberler ve irtidâd olaylarının kökünden halledilmesi olmuştur. Bir kısım gönüllü Hâlid b. Velid komutasında asilerin üzerine gönderilmiş ve 633 yılında yalancı peygamber Müseylime’ye karşı kazanılan Arkaba (veya Akrabâ) zaferinden sonra Yemame bölgesi, Medine’nin hâkimiyeti altına girmiştir. Bu zafer, İslâm fetih hareketlerinin de başlangıcı anlamına gelir. Nitekim, Irak, Suriye ve Mısır’a komşu bölgelerdeki fetihler de bu döneme rastlar. Hz. Peygamber zamanında, vahiy kâtipleri tarafından kâğıt parçaları, kürek kemikleri, deri üzerine yazılarak ezberlenen Kur’an, Vahiy kâtiplerinden Zeyd b. Sâbit başkanlığındaki bir heyet tarafından Hz. Ebûbekir döneminde kitap (Mushaf) haline getirilmiştir.
#113
SORU:
Hz. Osman ‘ın halifeliği döneminde halifelik makamının itibarının zedelenmesinin nedenleri nelerdir?
CEVAP:
Hz. Ebûbekir ve Hz. Ömer döneminde Emevîlere rağbet edilmemiş, Hz. Osman ise halifeliği süresince kendi akrabalarına yakınlık göstermiş başta Muaviye olmak üzere Emevî soyundan olan valiler büyük arazi sahibi olmuşlardı. Bütün bunlar, halkı devlet idaresinden soğutmuş ve her tarafta genel bir hoşnutsuzluk yaratmıştı. 656 yılında memnuniyetsizliklerini ifade etmek için Mısır’dan Medine’ye gelmiş olan bir grup, halifenin evini basarak onu ağır şekilde yaraladılar. Bu olayın ardından Hz. Osman hayatını kaybetti. Hz. Osman’ın öldürülmesi, İslâm tarihinde bir dönüm noktası olup İslâm’da birliğin ifadesi olan halifelik kurumunun dinî itibarı zedelenmiştir.
#114
SORU:
Hz. Ali’nin Halife seçilmesinden sonra siyasi alanda mücadele eden hangi gruplar ortaya çıkmıştır?
CEVAP:
Hz. Ali hilafete geçtiğinde bir takım gruplar da siyâsî alanda mücadele ediyorlardı. Bu gruplar:
1) Liderliğini, Suriye ve Filistin valisi Muaviye’nin yaptığı Emevîler,
2) Talha ve Zübeyr’in içinde bulunduğu ve daha sonra Hz. Ayşe’nin etrafında toplanacak Medine grubu,
3) Allah’ın emri ve Peygamber’in sünneti üzerine yaşamayı seçen dindar grup,
4) Hz. Ali ve onu destekleyenler.
#115
SORU:
Hz. Alinin ölümünden sonra gelişen önemli olaylar nelerdir?
CEVAP:
Hz. Ali’nin ölümünden sonra oğlu ve halefi durumunda bulunan, mizacı gereği barışsever olan Hz. Hasan, hakkını Muaviye’ye devretmek zorunda kaldı. Bu durum sonrasında Muaviye, Irak’a girerek halkın biat etmesini sağlamış ve halifeliği bütün İslâm Devleti’nde tanınarak Emevi Devleti’nin temelleri de atılmıştır.
#116
SORU:
Kerbela olayı nedir? Açıklayınız.
CEVAP:
Yezid’in halife olması ve Emevilerin yürütmüş olduğu siyaset, Suriye yönetimine duyulan öfkeyi arttırmış ve Hz. Peygamber’in torunu, Hz. Ali’nin küçük oğlu Hz. Hüseyin’in etrafında, Emevî hilafetine muhalif bir hareketin doğmasına sebep olmuştur. 680 yılında Hz. Hüseyin ve taraftarları, Şam yönetimine son vermek amacıyla harekete geçtiler. Ancak, Hz. Hüseyin ve ailesinden birçok kişi Emevîler tarafından Kerbelâ’da katledildi. Kerbelâ Olayı olarak anılan bu hadise, Emevî iktidarına karşı muhalefeti güçlendirmekle kalmayıp muhalefetin Hz. Ali ailesi etrafında toplanmasına sebep olmuştur. Nitekim Hz. Hüseyin’in Kerbelâ’da şehit edilmesinin ardından, İran, Mekke ve Medine’de isyanlar çıkmıştır.
#117
SORU:
Muaviye dönemi fetih hareketleri hangi bölgelerde devam etmiştir?
CEVAP:
Muaviye b. Ebû Süfyan, dört halife döneminden sonra Emevî Devletini kurdu. Bu devirde fetih hareketleri üç yönde devam etmiş olup, birincisini Türkistan yönündeki hareketler oluşturuyordu. Bu bölgeye yapılan seferler sonucunda Emevî orduları, Kâbil, Buhara, Sicistan, Nesef ve Baykent gibi yerlerin yanı sıra büyük ganimetler de elde etmişlerdi. Anadolu ve İstanbul, fetih hareketlerinin yoğunlaştığı ikinci bölgedir. Muaviye, Bizans İmparatorluğu’na karşı yapılan mücadeleyi daha aktif bir içeriğe kavuşturmuş ve İstanbul üzerine bir sefer yapılmış ama sonuç alınamamıştır. Bu arada deniz seferlerine yeniden başlanmış, Kıbrıs, Rodos, Sakız gibi adalar alınmış ve İstanbul’a yapılacak seferlerde önemli bir üs haline gelecek Kapıdağ yarımadası da fethedilmişti. Fetih hareketlerinin son bölgesini Kuzey Afrika oluşturur. Kuzey Afrika’daki mücadele daha çok Berberîlere karşı verilmiş, bir kısmı İslâmiyet’i kabul ederken bazıları da cizye vermeye devam etmişlerdir.
#118
SORU:
Endülüs Emevi Devleti nasıl kurulmuştur?
CEVAP:
Arap fethi öncesinde Hıristiyan olan Ispanya’da halkın, derebeyleri ve rahiplerin baskılarından bıkmış olması, Müslümanların bu topraklara ayak basmasıyla birlik¬te kısa sürede Islâm dinini kabul etmelerini sağlamıştır. Fetihten sonra yapılan göç¬lerle birçok Arap ve Berberi buraya yerleşmiştir. Özellikle, 742 tarihinde ayaklanan Berberîleri bastırmak için gönderilen Suriyelilere buraya yerleşme hakkı verilmiş ve kendilerine Şamî ya da Suriyeli denilmiştir. Ispanya’da, Suriyelilerin güçlü duruma gelmesi, Emevî hanedanına mensup Abdurrahman b. Muaviye (756-788)’ye gerekli ortamı hazırlamış ve 756 tarihinde Kurtuba’yı ele geçiren Abdurrahman Endülüs Emevî Devleti’ni kurmuştur. Ölümünden sonra tahta çıkan oğlu Hişzm b. Abdurrahman (788-796) döneminde Hıristiyanlara karşı mücadele verilmiştir. Hi- şâm’m oğlu Hakem (796-822) döneminde uzun yıllar sürecek isyanlar, Endülüs’e Hıristiyan saldırılarını kolaylaştırmıştır.
#119
SORU:
Endülüs Emevi Devleti’nin yıkılışı nasıl olmuştur?
CEVAP:
XI. yüzyıl itibarıyla, Endülüs Emevî Devleti iç karışıklıklar ve iktidar mücadelleri nedeniyle parçalanmaya başlamıştır. Kurtubalıların Endülüs Emevî tahtında yaptıkları değişiklik, çöküşü hızlandırmış ve küçük beylikler dönemi başlamıştır. Son Emevî hükümdarı III. Hişâm, Kurtuba’ya gelerek tahta oturmasına rağmen yaptığı işlerin halk tarafından ilgi görmemesi üzerine tahtını terk etmek zorunda kalmıştır. Kurtubalıların hilâfeti bütünüyle ortadan kaldırmaları, Endülüs Emevî Devleti’nin varlığına da son vermiştir.
#120
SORU:
Abbasi Devleti nasıl yıkılmıştır?
CEVAP:
1242 yılında Mustasım son Abbasî ha¬lifesi olarak tahta geçmiştir. Moğol hükümdarı Hülâgû ordularıyla Bağdat üzerine yürümüş ve şehri kuşatarak Abbasî ordularını yenmiştir. Kısa süre sonra halife de Hülâgû ve ordusundan nasibini almış, ailesiyle birlikte hayatını kaybetmiştir. Abbasî Devleti, 1258 yılında Hülâgû tarafından ortadan kaldırıldıktan sonra 1261 tarihinde Mısır’da Kölemenler tarafından halife ilan edilen Mustansır ile birlikte gölge halifeler dönemi de başlamış olur.
#121
SORU:
Arapçanın gelişmesinde İslamiyet’in yayılmasının önemi nedir?
CEVAP:
İslâmiyet’ten önceki dönemde siyasî, toplumsal, kültürel konuların işlendiği geniş bir yelpazede Arapça’nın kullanıldığı zengin bir şiir geleneği vardı. İslâmiyet’in yayılması ile birlikte bu dil, fethedilen topraklarda konuşulan yerel dillerin de katkısı ile ortak bir iletişim aracına dönüşmüştür. Böylece, XI. yüzyıla gelindiğinde Arapça, İran’dan Pireneler’e kadar konuşulan ortak dil olmuştur. Arapça, aynı zamanda, Farsça, Türkçe, Urduca gibi dillerin üzerinde önemli etkiler bırakmıştır.
#122
SORU:
Islâm dünyasındaki önemli bilim insanları ve yaptığı çalışmalar nelerdir?
CEVAP:
Emevî Halifesi Ömer b. Abdülaziz (717-720) döneminde, Basralı bir Yahudi olan Mâsarcaveyh, Süryani tıp kitaplarından bazılarını Arapça’ya çevirerek Arap tıbbının temellerini atmıştır.
Cundişapurlu, Hristiyan bir hekim olan Huneyn b. İshak bunların en önde gelenlerinden biri olup özellikle, Hipokrat’tan yaptığı çeviriler, Arap tıp dünyasının gelişmesinde büyük rol oynamıştır.
Râzî (865-925) ve Avrupalıların Avicenna olarak isimlendirdikleri Ibn Sînâ (980-1037)’dır. Râzî’nin tıptaki öncü çalışmalarının yanında, İbn Sînâ’nın gerek tıp gerek felsefe alanındaki çalışmaları, İslâm dünyasının yanı sıra Avrupa’da da derin etkiler bırakmıştır. Bîrûnî de astronomi, matematik, fizik gibi alanlarda önemli çalışmalara imza atmıştır.
Abbasî halifesi Me’mûn döneminde, bilimlerdeki gelişmelere paralel olarak eski Yunan mirasının etkisi ile felsefe alanında da yeni çalışmalar yapılmıştır. Bu dönemde, Aristo’nun eserlerinin çevrilmesi ile birlikte zengin bir felsefe geleneğinin oluşması için gerekli adımlar atılmaya başlamış ve böylece yalnızca İslâm dünya¬sını değil Hristiyan dünyayı da etkileyecek çok önemli filozoflar ortaya çıkmıştır. Eflatun ile Aristo’nun düşüncelerini bir sentez haline getirmeye çalışan Kindî (ö. 850), en önemli filozoflardan biridir. Benzer şekilde, Aristo’dan sonra felsefenin ikinci babası olarak nitelenen Fârâbî (ö.950) ve Gazâlî (ö. 1111) de İslâm tarihinin en önemli filozofları arasındadır. Bu dönemin diğer iki önemli ismi ise İbn Sînâ ve Ibn Rüşd (ö.1198) olarak sıra¬lanabilir. Özellikle, Avrupalıların, Averroes olarak adlandırdıkları İbn Rüşd, batı felsefesinin gelişmesine çok önemli katkı yapmıştır.
#123
SORU:
Ortaçağ Islâm dünyasında önemli sanat alanları nelerdir?
CEVAP:
Abbasî halifeleri Mehdî, Hâdî ve Hârûn Reşîd döneminde, müzik alanında parlak eserler verilmiştir. Abbasî halifelerinin müzik çalışmalarını yakından izledikleri ve destekledikleri görülür. Abbasî halifeliği döneminde Bağdat’ın yanı sıra Samarra, Basra ve Kûfe şehirleri de önemli sanat merkezlerine dönüşmüştür. Bu merkezlerde cam ve seramik sanatları açısından önemli eserler verilmiştir. Ayrıca Kûfe, kitap ciltleme ve süsleme sanatında da öne çıkmıştır. Nihayet, İslâm dünyasının en önemli sanat dalları arasında yer alan hat sanatında da oldukça önemli hattatlar yetişmiştir. Bunlar arasında hiç şüphe yok ki en meşhur olanı, ibn Mukla (ö. 939) dır.
#124
SORU:
İslam Dünyasında en önemli mimari eserler nelerdir?
CEVAP:
Erken dönem İslâm mimarîsini oluşturan iki temel yapı birimi, câmi ve saraydır. Özellikle, Emevîler ve Abbasîler döneminde inşa edilen câmi ve saraylar, mimarî açıdan oldukça önemli eserlerdir. Hz. Peygamberin Medine’de yaptırdığı ilk câmiinin ardından Amr b. As, 642 yılında Fustat’ta bir câmi yaptırmıştır Emevî halifesi Velid tarafından yaptırıldığı düşünülen Kudüs’teki Mescidü’l-Aksa, Islâm mimarîsinin en önemli eserleri arasında yer alır. Kudüs’teki bir diğer önemli mimarlık eseri ise Ömer Câmii olarak da anılan ve Abdülmelik tarafından Hicret’in 72. yılında yaptırılan Kubbetü’s- Sahra’dır. Yine, Kayravan Câmii (670-726) ve Şam’daki Büyük Camii de Emevî döneminin önemli eserleri arasında yer alır. Emevî döneminde, câmilerin yanı sıra pek çok saray da yaptırılmıştır. Bunun ilk örneği, Amman yakınlarında, Halife I. Velid tarafından inşa ettirildiği sanılan Kusayr-ı Amra Sarayı’dır. Benzer şekilde, Halife Hişâm b. Abdü’l-Melik tarafından 728 yılında Şam yakınlarında yaptırılan Kasrü’l-Hayri’l-Garbî de bir başka önemli Emevî eseridir. Yine, Şam’ın güneyinde inşa edilen Mışatta Sarayı (734-744) da Emevî döneminin görkemli yapıları arasındadır. Emevîlerin, İspanya’daki kolu olan Endülüs Emevî Devleti’nin bıraktığı birçok eser de mimarî açıdan oldukça önemlidir. Kurtuba’da yaptırılan Büyük Câmii (961-966) bunlardan biridir. Gırnata (Granada)’da yaptırılan ve bugün hâlâ ayakta duran, Elhamra Sarayı da Endülüs Emevîleri’nin dünya mimarîsine hediye ettiği en önemli eserlerdendir.