Toplumsal Değişme Kuramları Ara 11. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Weber’in toplum düşüncesinde aşağıdaki niteliklerden hangisini bulmak mümkündür?


Organizma olarak toplum anlayışı

Temel bir toplum doğası kabulü

Evrimci gelişme olarak toplum anlayışı

Genel bir toplum teorisi

Toplumsal eyleme dayanan toplum anlayışı


2.Soru

Weber’in idealist toplumsal değişme anlayışının kanıtı aşağıdakilerden hangisidir?


Nedenler olarak fikirler

Çatışma

Maddi çıkarlar

Tarihsel materyalizm

Evrimci değişme


3.Soru

  • I-Değişimin boyutu
  • II-Değişimin vadesi ve içeriği
  • III-Değişimin hızı
  • IV-Değişmin yönü
  • V-Değişimin faili
Toplumsal değişim kavramını ve konusunu net bir çerçeveye kavuşturmak üzere açığa çıkan bileşenler hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?


I,IV

II,V

II,III,IV

I,II,III,IV

I,II,III,IV,V


4.Soru

Krallar, kraliçeler ve dini erka^nın otoritesi Weber'in hangi otorite tipine örnek olarak gösterilebilir?


Karizmatik otorite 

Rasyonel otorite

Modern otorite

Geleneksel otorite

Hukuki otorite


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi bilimin, aklın ve düşünmenin gelişimi ile toplumsal biçimlerin evrimi arasında doğrudan bir bağ kuran Aydınlanma düşünürleri arasında yer almaktadır?


Condorcet

Althusser

Gintis

Bowles

Bernstein


6.Soru

Bedevilikten hadariliğe geçiş neticesinde göçebeleri bir arada tutan bağın gevşemesi  demografik bir değişim olarak irdeleyen ve şehir yaşamının koşullarının demografik dinamizmi ortadan kaldırdığını ifade eden düşünür kimdir?


İbn Haldun

Montesquieu

Weber

Marx

Comte


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Max Weber’in metodolojik bireycilik anlayışını en doğru biçimde yansıtan seçenektir?


Bireyi toplumsal kurumlar biçimlendirir.

Toplumu makro düzeyde incelenir.

Toplumsal değişiminin temelinde bireyin eylemleri yer alır.

Bireyi yasalar biçimlendirir.

Toplumsal değişimler kurumlar tarafından gerçekleştirilir.


8.Soru

Montesquieu’ye ilişkin aşağıdaki açıklamalardan hangisi doğrudur?


Toplumsal evrimin, dolayısıyla değişmenin merkezî dinamik gücünü “iktisadî sınıflar arasındaki çatışma oluşturur.

Fizik madde benzeri ‘alt-düzey’ olgular, kendi işleyişlerini düzenleyen bilimsel yasalardan sapma göstermezler, ancak zekâ sahibi üst-düzey varlıklar yasalara ters düşebilir veya onları ihlâl edebilirler.

Toplumsal düzenin temelinde görev dağılımı ve çabaların birliği olduğunu varsayar.

Aile birey ve toplum arasında yer alan bir kurum olduğu için, sosyal analizin temel birimi birey değil ailedir.

Toplumlar ve onların toplumsal fikirleri teolojik, metafizik ve pozitif değişme evrelerinden geçer ve bu “sosyal dinamiğin anayasası”dır.


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Weber için dış dinamikle ilişkili faktörlerinden biri değildir?


İdari personel.

Devletin büyüklüğü.

Devletin dış güç uygulamak için kullanılan idarî yapılarının ölçeği.

Temel ekonomik aktörler ve devlet arasındaki ilişki.

Ülke içindeki eşitsizlik düzeyi.


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi bilginin evrimsel gelişimi çerçevesinde tarihte toplumların aldığı şekillerden birini işaret etmektedir?


gelişmiş tarım

bilginin tecrübe ile aktarımı

dil ve yazının kullanımı

mantığın kullanımı

bilginin genlerle geçişi


11.Soru

Montesquieu'nun yasalar kavramı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Yasalar, şeylerin doğasından kaynaklanan zorunlu ilişkilerdir

Tüm varlıkların kendi yasaları vardır

İnsanların kendi davranışlarını düzenlemek için yarattıkları bir emir veya kural olarak yasa tanımı yapmıştır

Fiziksel, biyolojik ve toplumsal görünümleri içinde, evrendeki özellikler arasındaki ilişkilerin bilimsel bir ifadesi olarak yasa tanımı yapmıştır

Yasalar hiyerarşişi söz konusu değildir


12.Soru

Sorokin'e göre kutsal ve tabu olanı olmayandan ayıran sistem aşağıdakilerden hangisidir?


Sanat sistemleri 

Dini sistemler

Hukuk sistemleri 

Etik sistemler

Bilimsel sistemler


13.Soru

Max Weber’e göre Kalvinizm’de fikirler ve toplumsal eylem/davranış ilişkisi bakımından diğerleri toplumsal eylem/davranış iken aşağıdakilerden hangisi fikirdir?


Kalvinistler gösterişsiz, rasyonel çalışma fikrine yönelmişlerdir.

Erken dönem Kalvinizm’in temel bir inancı, bu dünyada her şeyi oluruna bıraktığımızda geri dönülemeyecek biçimde günah ve ölüm içinde kaybolacağımızdır. Bu yüzden kişi kendi rahatını düşünerek Tanrı’yı yüceltmek için çalışmadığında günâh ve ölüm içinde sonsuza kadar kaybolacaktır.

Bütün dinler gibi Kalvinizm de basitçe ritüellerden ibaret değildir –gündelik hayatta bir temel sosyal kontrol aracı olarak hareket etmeye çalışır. Aşırı bir biçimde rasyonel, üretkenlik-yönelimli çalışma vurgulanır.

Kalvinizm kendi kollektif bilincini bütün topluma yaymaya çalışır. Herkesin tamamen Tanrı’yı yüceltmek amacıyla, büyük ahlâkî sistemlerin inşa edilmesine “katkıda bulunması” gerekir ve işbirliği yapmayanlar (özellikle inançsızlar) şiddetle cezalandırılacaktır.

Sıkı, rasyonel, başarılı çalışmanın ‘Tanrı’nın inayeti’nin kriteri olduğuna inanıldığı için, çalışma “Tanrı tarafından” ödüllendirilirken, tembelliğin kötülüğün işareti olduğu düşünülür ve ağır bir biçimde yaptırım altına alınır.


14.Soru

Spengler'e göre modernite hangi gelişme düzeyine denk düşer?


Metafiziksel kültürler

Dini yüksek kültürler

Erken kültürler

Geç sivil kültürler

Simgeci kültürler


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ilerlemeci anlatıların değişim unsurlarından değildir?


Sivil hakların gelişmesi

Anayasal düzenin gelişmesi

Pozitivist bilim anlayışının yaygınlaşması

Toplumsal modernleşme

Kilise ve aristokrasinin yaygınlaşması


16.Soru

Aşağıda Julian H. Steward ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?


Yeni evrimci geleneğe katkı yapan isimlerdendir.

Benzer ekolojik ortamlarda yaşayan toplumların benzer kültürlere sahip olduğunu düşünür.

İnsanın ve toplumun ekolojik çevre ile girdiği ilişkinin toplumsal değişimin temel dayanaklarından olduğunu düşünür.

İnsanlık tarihinde aileden devlete doğru bir evrim olduğunu öne sürmektedir.

Fikirleri yeni evrimciliğin önemli isimleri tarafından ciddiye alınmamıştır.


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi 19. yüzyıl klasik sosyolojisinin toplumsal değişim incelemelerinin seyri arasında yer almaz?


Toplum tipinin farklılaşması 

Sanayileşme

Din değişime engeldir.

Sınıf temelli

Cinsiyet temelli


18.Soru

Ondokuzuncu yüzyıl tarih düşüncesine yöneltilmiş en yıkıcı eleştiriyi kim yapmıştır?


Spengler

Arnold Toynbee

Bock

Pitirim Alexandrovich Sorokin

Erkilet


19.Soru

Daniel Bell’e göre sanayi sonrası toplumda iktisadi yapının merkezinde aşağıdakilerden hangisi bulunmaktadır?


Sanayi

Tarım

Hizmet

İmalat

Eğitim


20.Soru

1789 yılında Fransız bilim insanı Antonie Lavoisier tarafından dile getirilen ve kimyanın temel kanunları arasında yer alan kanunun adı nedir?


Sabit Oranlar Kanunu

Maddenin Korunumu Kanunu

Katlı Oranlar Kanunu

Kütlenin Korunumu Kanunu

Birleşen Hacim Oranları Kanunu