XVI. Yüzyıl Türk Edebiyatı Ara 7. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

“Geldi burc-ı evliyâya pâdişâh-ı nâmdâr” sözü ile Fuzuli, aşağıdakilerden hangisinin Bağdat'ı fethini kutlamıştır?


Fatih Sultan Mehmet

Şah İsmail

Kanuni Sultan Süleyman

Hazerşahlı Mustafa

Sarı Selim


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi doğru bir ifade değildir?




Remil: Kum: Sayılarla ve kum taneleriyle fal bakma, bir takım işaretler ve sayılar kullanarak gaipten haber verme oyunu.


Salyâne: Yıllık olarak verilen ücret.

Tevliyet: Vakıf işlerine bakma.

Tevliyet: devlet işlerine bakma.

Hiçbiri


3.Soru

Alağıdakilerden hangisi Baki ile ilgili doğru bir bilgi değildir ?


Baki Osmanlı şiirlerinde kılasik söyleyişin en büyük ustası olarak kabul edilir

Şiirlerinde mana ve aruz uyumunu çok kullanmak yerine daha serbest dizeler kullanmıştır.

Baki hem gazel hem kaside tarzında başarılı örnekler vermiştir.

Çağdaşlarında rastlanan imale ve zihaf gibi söyleyiş kusurlarını Baki asgari seviyeye indirmiştir.

Birçok ünlü kasidesine rağmen o daha çok bir gazel şairidir.


4.Soru

II. Bayezit'in gazellerinde kullandığı mahlas aşağıdakilerden hangisidir?


Adlî

Mustafa

Kâtibî

Muhibbî

Selimî


5.Soru

İbrahim Gülşenî üç dilde, Türkçe, Farsça ve Arapça eserler vermiş üretken bir şairdir. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi Gülşenî’nin Farsça yazdığı bir eserdir?


Pendname

Razname

Kıdemname

Manevi

Çobanname


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Zati'nin eserlerinden birisi değildir?


Edirne Şehrengiz’i

Şem ü Pervane

Letaif

Netayicü’l-Fünün

Divan


7.Soru

Halk içinde mu‘teber bir nesne yok devlet gibi
Olmaya devlet cihânda bir nefes sıhhat gibi
Saltanat didükleri ancak cihân gavgâsıdur
Olmaya baht u sa‘âdet dünyada vahdet gibi

Yukarıda beyitleri verilen gazel hangi padişaha aitttir?


Yavuz Sultan Selim

Kanuni Sultan Süleyman

III. Murat

III. Mehmet

II. Bayezıt


8.Soru

Ol serv-i hoş-hırâmı tenhâ bulup ne çâre
Ol bî-karâr öyle ben şerm-sâr böyle

Yukarıda Nevî tarafından yazılan mısraların diliçi çevirisi aşağıdakilerden hangisidir?


O güzel yürüyüşlü serviyi yalnız bulmak ne mümkün! O kararsız öyle, ben
utangaç böyle.

O güzel yürüyüşlü serviyi unutmak ne mümkün! O kararsız, ben ise utangaç.

O güzel yürüyüşlü nazlı gelini görebilmek ne mümkün! O kararsız öyle, ben
utangaç böyle.

O güzel yürüyüşlü serviyi yalnız bulmak ne mümkün! O inatçı, ben aşık.

O güzel serviyi yalnız bulmak mümkün mü! O çok kararsız, ben çok kararlı.


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi XVI. Yüzyıl Osmanlı kültür ve sanat merkezlerinden biri değildir?


Amasya
Manisa
Edirne
Kütahya
İzmir

10.Soru

Hasret-i la‘lün ile cân virür Emrî sanemâ
Gözleri kan akıdur üstine giryân olmuş

Yukarıda Emrî’nin yazdığı mısraların diliçi çevirisi aşağıdakilerden hangisidir?


Ey güzel, Emrî senin dudağının hasretiyle yanar. Ağlayan gözlerinin üstüne kan akar.

Ey put gibi güzel, Emrî senin hasretinle can verir. Ağlayan gözleri üstüne kan akıtır

Ey güzel, Emrî senin hasretinle ölür. Ağlayan gözlerimi güldür artık

Ey selvi boylu güzel, Emrî senin dudağının hasretine dayanamaz. Ağlayan gözleri
üstüne kan akıtır

Ey put gibi güzel, Emrî senin dudağının hasretiyle can verir. Ağlayan gözleri
üstüne kan akıtır


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Rumelili şairlerin şiirlerinde görülen ortak özelliklerden birisi olamaz?


Yerlilik

Sadelik

Tasavvuf

İçtenlik

Tarih düşürme


12.Soru

Leblerün gonca yanağun gül-i handân olmuş
Hüsnün ey serv-i sehî tâze gülistân olmuş

Yukarıda Emrî tarafından yazılan mısraların diliçi çevirisi aşağıdakilerden hangisidir?


Ey uzun boylu güzel, güzelliğin gülbahçesi; dudakların gonca, yanağın açılmış gül.

Ey düzgün boylu selvi, güzelliğin taze gülbahçesi olmuş; dudakların goncaya,
yanağın açılmış güle dönmüş.

Ey düzgün boylu selvi, güzelliğin gülbahçesi olmuş; dudakların zambak,
yanağın laleye dönmüş.

Ey uzun boylu kız, güzelliğin solmuş; dudakların goncaya, yanağın açılmış güle dönmüş.

Ey düzgün boylu selvi, güzelliğin taze papatya bahçesi; dudakların gonca,
yanağın lale.


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisinde şair padişahlardan olan II.Bayezit'in mahlası doğru olarak verilmiştir?


Adlî

Selimî

Muhibbî

Muhlisî

Şahî


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisinin Anadolu sahasında Hatayî mahlaslı
şiirlerin yaygın olmasının sebepleri arasında yer almaz?


Hatayî’nin etkisi Safevi sınırlarını da aşmıştır.

Hatayî düşüncelerini, ideolojisini yaymak için şiirlerinin
Anadolu’da okunması için çaba harcamıştır.

Hatayî’nin şiirleri geniş kitlelerce sevilmiş ve
okunmuştur.

Osmanlı idarecileri Hatayî’nin şiirlerinin Anadolu’
da yaygınlaşmasını istemişlerdir.

Alevi-Bektaşi şairler Şah İsmail’e duydukları saygıdan
dolayı şiirlerinde onun mahlasını kullandıkları görülmektedir.


15.Soru

Aşağıdaki hangisi hece ölçüsüyle şiirler yazan divan şairleri arasında yer alır?


Zati

Baki

Nevi

Usuli

Hepsi de yer alır


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Türk edebiyatının yetiştirdiği en büyük şair olarak görülmektedir?


Fuzulî

Yunus Emre

Şebusterî

İbrahim Gülşenî

Muhammed Emanî


17.Soru

Hangisi Fuzulî’nin şiirlerinin belirgin özelliklerinden biri değildir ?


Yalın ve içten bir söyleyiş tarzı vardır

Sözün çağrışım gücüne inanır

Gazellerinde sadelik ve halk zevkine yakınlık öne çıkar

Kasidelerinde ise düşünce ve belagat öne geçer

Abartılı ve ağır sanatlı bir dili vardır 


18.Soru

Tanrı aşkını konu edinen, Tanrıyı övmek, ona yalvarmak için yazılan, söylenen ilahilere ne ad verilir?


Erbaîn

Tapuğ

Beyit

Mahlas

Hadis


19.Soru

"Sipâh-ı gussa vü gamdan beni saklar penâhumdur

Yüzünde hâl-i miskînün gibi bir kara dâğum var"

olan ve Diliçi çevirisi : 'Yüzündeki misk kokulu/renkli benin gibi bir kara dâğım var; üzüntü ve sıkıntı askerinden beni sığınağında saklar' olan Hayali'nin bu beyitinde altı çizili yerlerde kullanmış olduğu sanatın adı nedir?


Tecrit

Teşbih

İstiare

İstifham

Tenasüp


20.Soru

Doğduğu şehir olan Balıkesir’de çizmecilik mesleğiyle uğraşan, II. Bayezit döneminde İstanbul’a giderek orada remilcili­ği öğrenen ve hayatın gizli şifrelerini çözmeyi deneyen divan şairi aşağıdakilerden hangisidir?


Zati

Nevi

Emri

Baki

Hayali