Eğlence Pazarlaması Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Kovboyculuk” aşağıdaki oyun türlerinden hangisine girmektedir?
Yapısal Oyunlar |
Düşsel-Hayali Oyunlar |
Sosyal Oyunlar |
Motor-Fiziksel Oyunlar |
Kurallı Oyunlar |
Düşsel oyunlar bireylerin soyut düşünceler oluşturmalarını, yeni roller ve durumları denemelerini ve dili kullanmayı öğrenmelerini sağlayan türde oyunlardır. Kovboyculuk, Evcilik, Hırsız-polis, Korsancılık gibi belli rollerin benimsendiği ve her çocuğun kendi rolünü oynadığı türde oyunlar bu kapsam içerisinde değerlendirilebilir.
2.Soru
Müşterilerin oyun oynanan alan içerisindeki ürünü denemesine izin vererek, tam bir etkileşim kurulmasını sağlayan oyun- reklam yaklaşımı aşağıdakilerden hangisidir?
Tanımlayıcı oyun-reklamı |
Bağlantı oyun-reklamı |
Gösterici oyun-reklamı |
Bağlantısız oyun-reklamı |
Tamamlayıcı oyun-reklamı |
Gösterici oyun-reklamı; müşterilerin oyun oynanan alan içerisindeki ürünü denemesine izin vererek, tam bir etkileşim kurulmasını sağlayabilmektedir. Doğru cevap C'dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sporun küresel bir pazar haline geldiğini gösterir?
Televizyonlarda spor kanallarıyla, sadece çok ilgi gören futbol ve basketbol gibi sporların değil, rüzgar sörfü ve squash gibi sporların da tüketicilere getirilmesi. |
ATP Tenis Dünya Sıralamasındaki sporcuların (Roger Federer, Novak Djokovic, Rafael Nadal vb.) kendilerine ait web siteleri bulunmakta ve bu şekilde taraftarlarına her türlü bilgiyi aktarabilmeleri. |
Televizyonun gelişim göstermesi ve spor kanallarının çıkışı ve artış göstermesinin, spor tüketicilerinin eğlence ve bilgi sağlama amaçlı olarak televizyonları kullanmalarına olanak tanıması. |
Türkiye’deki televizyon kanallarının Avrupa ve hatta Güney Amerika’daki önemli ligleri tüketicilere getirmesi. |
Amatörce tenis oynamak isteyen bireylerin önemli bir kısmının tenis dersleri almak üzere spor eğitimi talep etmeleri. |
Spordaki gelişmelerin ülkelerin sınırlarını aşması ve dünyaya yayılması, işletmelerin artık spora küresel anlamda yaklaşmaları gereğini de getirmektedir. İletişim teknolojileri sayesinde spor tüketicileri oldukça kolay bir şekilde tüm dünyadaki spor etkinliklerini takip edebilmektedirler. Türkiye’deki televizyon kanalları Avrupa ve hatta Güney Amerika’daki önemli ligleri tüketicilere getirmektedirler. NBA başkanı David Stern’in ABD dışındaki ülkelerden sporcuların NBA oyuncusu olarak seçilmesine daha fazla ağırlık vermesinin altında yatan temel nedenin, NBA maçlarının sadece ABD’de değil, tüm dünyada izlenmesini sağlamak olduğu ifade edilmektedir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi internet reklamcılığıyla ilgili doğru bir bilgi değildir?
Son yıllarda yoğun kullanılmaktadır. |
Geleneksel reklamcılıkla aynı araca sahiptir. |
Etkileşim söz konudur. |
Kişiye özel reklam yapılabilir. |
Pazarlama ile reklam arasında hiyerarşi bulunur. |
Geleneksel reklamcılıkta pazarlama ile reklam arasında bir hiyerarşi bulunmaktadır. Geleneksel olarak reklam farkındalık yaratma ve olumlu tutum geliştirme işlevlerini yerine getirirken, pazarlama satın alma ve bağlılık yaratmaya yönelik olarak gerçekleştirilmektedir. İnternet reklamlarında ise bu tür bir ayrımı gerçekleştirmek çok zordur. İnternet sayfalarında kullanılan reklamlar farkındalık yaratırken, aynı anda tüketicilerin internet üzerinden satın almalarına yönelik olarak da yönlendirici etki gösterirler. Doğru cevap E' dir.
5.Soru
Dünyada ilk düzenli televizyon yayını hangi ülkede yapılmıştır?
İngiltere |
Almanya |
Amerika |
Rusya |
İspanya |
Dünyada ilk düzenli televizyon yayının yapıldığı ülke İngiltere’dir. Doğru cevap A’dır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nicolas Yee’ye göre; bilgisayar oyunlarında tüketiciyi güdüleyen etmenlerden biridir?
İlişki |
Eğlence |
Boş zaman |
Merak |
Korku |
Nicolas Yee (2002)’ye göre bu beş grup güdüleyici etmen, insanların neden oyun oynadıkları hakkında bilgi vermektedir:
- İlişki: Oyundaki diğer kişiler ile anlamlı ilişkiler kurulmasını ortaya koyar. Çoğunlukla bu arkadaşlık olgusunu destekler.
- Tutulma: Oyuncular oyuna odaklanarak oyuna dalar ve bu sayede yeni şeyler keşfeder. Bu unsurda fantezinin geliştirilmesine katkı sağlar.
- Üzüntü: Nesnelleştirme arzusu ve birinin sahip olduğu kazançlar için diğer oyuncuların kullanımı. Bir taraftan savaş alanında veya mücadele sahasında diğerlerine hâkimiyet kurma veya oyundan düşmeden zevk alınırken, diğer taraftan ise onların menfaatleri için diğer oyuncuları manipüle etmeden hoşlanabilir. Her iki durumda da bir tatmin elde edilir.
- Başarı: Bir oyunun yapısı içerisinde güçlü olma arzusunu ortaya koyar. Oyuncular, oyunun kuralları ile belirlenmiş olan hedeflere ulaşmaya çalışır. Oyuncular oyun ile puan veya ödülleri sürekli olarak toplamaya çabalar. Altı çizilen tema en büyük oyuncu olmaktır. Tatmin de bu başarı ile daha fazla elde edilir.
- Liderlik: Oyuncunun iddiacı olmasına ve girginliğine (girişkenliğine) bağlıdır. Oyuncular, yalnız olmaktan daha çok birlikte grup olarak oyun oynamak ister. Liderler çoğunlukla iddialı bireylerdir ve genellikle grup içerisinde iken liderlik pozisyonuna yönelir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir müzenin halkla iletişim kurmaya başlarken dikkat etmesi gereken noktalardan birisidir?
Müzenin imajını oluşturma, devam ettirme ve geliştirme |
Müşterilerle ilgili problemlerle başa çıkma |
Müze için özel önem arz eden kitlelerle ilişkiler kurma |
Yeni koleksiyonların ortaya konması ve gösterimini destekleme, kolaylaştırmak |
Yapılabilecek imkân dâhilindeki şeyler için söz verme |
Halkla ilişkiler ve Tanıtım: Halka ilişkiler müzelerin hedef kitleleriyle aralarında iyi ilişkiler oluşturmak amacıyla yürütülen planlı ve devamlı faaliyetlerdir. Halkla ilişkiler bazı pazarlama görevleriyle alakalıdırlar. Bunlar (Mclean, 2003):
• Müzenin imajını oluşturma, devam ettirme ve geliştirme,
• Diğer iletişim aktivitelerini destekleme,
• Müşterilerle ilgili problemlerle başa çıkma,
• Müze için özel önem arz eden kitlelerle ilişkiler kurma,
• Yeni koleksiyonların ortaya konması ve gösterimini destekleme, kolaylaştırmaktır.
Bir müzenin halkla iletişim kurmaya başlarken aşağıdaki noktalara dikkat etmesi gereken belli noktalar vardır (Cengiz, 2006):
• Kişisel satışın rolü,
• Elle tutulur ipuçlarının sağlanması,
• Hizmetin anlaşılır yapılması,
• İletişimde süreklilik,
• Yapılabilecek imkân dâhilindeki şeyler için söz verme,
• Kelimelerden faydalanma,
• Çalışanlarla doğrudan iletişim.
8.Soru
Mağaza çevresindeki unsurla ve alışveriş deneyimin kendisi aşağıdaki alışveriş atmoferlerinden hangisine dahil edilebilir?
Fonksiyonel boyutlar |
Duygusal Boyutlar |
Psikolojik Alışveriş İklimi |
Hiçbiri |
Hepsi |
Mağaza çevresi ve deneyimsel alışveriş mağazanın psikolojik alışveriş iklimini oluşturur.
9.Soru
Koşmak, zıplamak ve tırmanmak aşağıdaki oyun türlerinden hangisine örnektir?
Kurallı oyunlar |
Motor - fiziksel oyunlar |
Sayısal oyunlar |
Yapısal oyunlar |
Düşsel oyunlar |
Oyun kendi içerisinde beş oyun türüne ayrılmaktadır. Bunlar (Akın, 2008);
- Motor - fiziksel oyunlar
- Sayısal oyunlar
- Yapısal oyunlar
- Düşsel oyunlar
- Kurallı oyunlardır.
Motor-Fiziksel Oyunlar: Bireylerin bedensel gelişimlerinde büyük öneme sahip olan motor oyunları ile kaslar, sinirler ve beyin fonksiyonlarının bütünleşmesinin geliştirilmesi sağlanmış olunur (Akın, 2008).
- Koşmak
- Zıplamak
- Tırmanmak
- Top oynamak en temel fiziksel oyunlardır.
10.Soru
I-İnternet sadece üst düzey performans sağlayan, daha hızlı ve daha ucuz bir iletişim aracı değil, aynı zamanda yeni iş fırsatları sağlayan bir özelliğe sahiptir.
II-İnternet pazarlamasının, geleneksel pazarlamadaki uygulamaların elektronik versiyonu olduğunu söylemek mümkündür.
III-Geleneksel pazarlama teorileri internet pazarlaması için de geçerlidir.
IV-İnternet pazarlamasında pazarlama faaliyetlerinin uygulanmasında büyük farklılıklar söz konusu olmaktadır.
İnternet ve pazarlamaya ilişkin yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
II ve III |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
I ve IV |
II ve IV |
İnternetin gelişimi, birçok konuyu etkilediği gibi, işletmelerin pazarlama faaliyetlerini de etkilemiştir. İnternet, ister bir dağıtım kanalı olarak olsun, ister tutundurma aracı olarak olsun işletmelerin uygulamaları arasına girmiş, faaliyetlerin değişmez parçası haline gelmiş, yeteneklerini artırmış ve büyümelerine olanak tanımıştır. İnternet hem işletmelere hem de tüketicilere oldukça farklı olanaklar ve deneyimler sağlamaktadır. Bu nedenle internet sadece yeni bir teknoloji olarak değil, farklı düşünce yapılarını ortaya çıkaran etkili bir araç olarak da değerlendirilmelidir. İnternet sadece üst düzey performans sağlayan, daha hızlı ve daha ucuz bir iletişim aracı değil, aynı zamanda yeni iş fırsatları sağlayan bir özelliğe sahiptir.
İnternet üzerinden pazarlama faaliyetleri, işletmelerin vazgeçemeyecekleri bir konu olduğu için, etkili bir internet pazarlaması stratejisine sahip olmak yüksek derecede önem taşımaktadır. Bu önem hızlı bir rekabet altında tüketicileri işletmeye çekmek amacıyla gerçekleştirilir. Geleneksel pazarlama uygulamalarında nasıl tüketicilerle satıcıların bir araya gelmesi için iletişim sağlanıyorsa, elektronik pazarlarda da benzer şekilde satıcı ile alıcıların bir araya gelmesi için belirli uygulamaların gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bu açıdan bakıldığında, internet pazarlamasının, geleneksel pazarlamadaki uygulamaların elektronik versiyonu olduğunu söylemek mümkündür. Sadece uygulamaların gerçekleştirilebilmesi için gerekli olan unsurlar ve izlenecek yöntemlerde değişiklik söz konusu olmaktadır.
İnternet pazarlamasında önemli olan temel konu, internet ortamında pazarlamanın ne olduğunun ve geleneksel pazarlama yöntemlerinden farklı olarak ne gerektirdiğinin anlaşılmasıdır. Temel görüş, geleneksel pazarlama teorilerinin internet pazarlaması için de geçerli olacağı yönündedir. Bunun ana nedeni olarak tüketicilerin temel ihtiyaç ve isteklerinin değişmiyor olması gösterilmektedir. Bununla birlikte, her ne kadar mevcut pazarlama teorisi değişmiyor olsa da, pazarlama faaliyetlerinin uygulanmasında büyük farklılıklar söz konusu olmaktadır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi oyunun oyuncuya toplumsal hayata hazırlık açısından kazandırdıklarından biridir?
Hayata bağlılık gücü verir. |
Yaşamın güçlükleri ile mücadele gücü kazandırır. |
Yapılan işten zevk alma ve duygusunu geliştirir. |
Belleğin çalışmasını sağlar. |
İnsanlar arasındaki ilişkileri geliştirir. |
Oyun bireyin fiziksel, zihinsel, dil ve sosyal kapasitesinin gelişmesine fırsat vererek toplum içerisinde sağlıklı birer birey olmasına katkı sağlamaktadır. Oyun içerisinde büyük ve küçük kas gruplarını çalıştırıcı, duyu ve kasların gelişmesini etkileyici, belleği çalıştıran, problem çözme becerisini geliştiren, duyu ve düşünceyi açığa çıkaran oyun materyallerinin kullanılması sağlık açısında oyunun gelişimsel bir takım adımlarını kapsamaktadır.
Oyun, oyuncuya da bir takım özellikler kazandırmaktadır. Bu bakımdan oyunun bireylere toplumsal hayata hazırlık açısından kazandıkları şunlardır (Onay, 2006);
- Hayata bağlılık gücü verir.
- Yaşamın güçlükleri ile mücadele gücü kazandırır.
- Yapılan işten zevk alma ve duygusunu geliştirir.
- Topluluğa canlılık ve çalışma şevki aşılar.
- İnsanlar arasındaki ilişkileri geliştirir.
- Kendi milletine olduğu gibi başka millete de saygı duyar.
- Aktif dinlenmeyi geliştirir.
- İletişimi arttırır.
- Toplumsal yaşamda etkin olur.
- Sosyal yönden eğitime katkı sağlar.
12.Soru
Televizyonun sanal alem ile ilgili kurmuş olduğu birlikteliğe ne ad verilmektedir?
Kablolu TV |
Dijital TV |
İnteraktif Televizyon |
Web TV |
MTV |
Web TV: Televizyon ile ilgili gelişmelerden biri de sanal alem ile kurmuş olduğu birlikteliktir. Diğer bir ifadeyle web televizyonculuğudur. İnternet’te Sisomo gibi yenilikler başta Amerika olmak üzere tüm ülkelerde yepyeni çığırlar açmıştır. Sisomo İngilizce sight (görüntü), sound (ses) ve motion (hareket) sözcüklerinden türetilen bir sözcük olup, üç olgunun da bir arada bulunması gerektiğine vurgu yapar. Elbette bunda interativitenin rolü büyük olacaktır. Burada hız en önemli unsur haline gelmiş ve Nielsen Tahminlerine göre, 2005 yılı sonunda Amerikalı kullanıcıların % 60’ı yüksek hız donanımına sahip olacaktı. Medya şirketlerinin de İnternet’e yaygın bir biçimde giriş yapması sonucu; tüketiciler sisomo’nun mükemmelleştirilmesine, televizyon ile internet’in interaktivitesine, geniş bir seçenek yelpazesine ve her ikisinin getirdiği yeniliklerden yararlanma olanağına kavuşmuştur.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi oyun-reklamın çekicilik unsurlarındandır?
Neşe |
Korku |
İlgi |
Gurur |
Güven |
Doğru cevap D'dir. Diğer seçenekler oyun-reklamın coşku kategorisine aittir.
14.Soru
Mutfak tezgâhının üzerinde duran bir Coca-Cola şişesi, ürün yerleştirme stratejilerinden hangisine girmektedir?
Örtülü Ürün Yerleştirme |
Bütünleştirilmiş Açık Ürün Yerleştirme |
Bütünleştirilmemiş Açık Ürün Yerleştirme |
Yaratıcı Olmayan Yerleştirmeler |
Yaratıcı Yerleştirmeler |
Johnstone ve Dodd ürün yerleştirme stratejilerini yerleştirme ustalığı temelinde değerlendirerek; yaratıcı ve yaratıcı olmayan yerleştirmeler olarak sınıflandırmıştır. Yaratıcı Olmayan Yerleştirmeler: Ürünü doğal ortamında kullanılması (örneğin, mutfak tezgâhının üzerinde duran bir Coca-Cola şişesi).
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi halkla ilişkilerin alakalı olduğu pazarlama görevlerinden birisidir?
Kişisel satışın rolü |
Elle tutulur ipuçlarının sağlanması |
İletişimde süreklilik |
Diğer iletişim aktivitelerini destekleme |
Kelimelerden faydalanma |
Halkla ilişkiler ve Tanıtım: Halka ilişkiler müzelerin hedef kitleleriyle aralarında iyi ilişkiler oluşturmak amacıyla yürütülen planlı ve devamlı faaliyetlerdir. Halkla ilişkiler bazı pazarlama görevleriyle alakalıdırlar. Bunlar (Mclean, 2003):
• Müzenin imajını oluşturma, devam ettirme ve geliştirme,
• Diğer iletişim aktivitelerini destekleme,
• Müşterilerle ilgili problemlerle başa çıkma,
• Müze için özel önem arz eden kitlelerle ilişkiler kurma,
• Yeni koleksiyonların ortaya konması ve gösterimini destekleme, kolaylaştırmaktır.
Bir müzenin halkla iletişim kurmaya başlarken aşağıdaki noktalara dikkat etmesi gereken belli noktalar vardır (Cengiz, 2006):
• Kişisel satışın rolü,
• Elle tutulur ipuçlarının sağlanması,
• Hizmetin anlaşılır yapılması,
• İletişimde süreklilik,
• Yapılabilecek imkân dâhilindeki şeyler için söz verme,
• Kelimelerden faydalanma,
• Çalışanlarla doğrudan iletişim.
16.Soru
Diğer kişiler ile yapılan konuşmaların TV izlemek için motivasyon oluşturmasına ne ad verilmektedir?
Alışkanlık ile izleme |
Kafa dağıtmak için izleme |
Bilgi edinme için izleme |
Sosya öğrenme için izleme |
Sosyalleştirmeyi kolaylaştırmak için izleme |
Sosyalleşmeyi kolaylaştırma aracı olarak TV programları hakkında diğer kişiler ile yapılan kısa konuşmalar da, TV izlemek için bir motivasyon oluşturmaktadır. Bu konuşmalar daha çok izleme sonrasında gerçekleşse de, izleme esnasında da bu tür konuşmaların yapılması mümkündür. Doğru cevap E seçeneğidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı ürün yerleştirmeye bir örnek olabilir?
Bir ofiste görülen Apple bilgisayar |
Çamaşır makinasının üzerindeki Omo paketi |
Setten geçen bir otobüsün üzerindeki BİM reklamı |
Mutfak lavabosunun yanındaki Pril bulaşık deterjanı |
Oturma odasındaki Vestel marka televizyon |
Yaratıcı ürün yerleştirmede doğal ortam daha az kullanılıp daha yapay ortamlardan yararlanılmaktadır. Setten geçen bir otobüsün üzerindeki BİM reklamı bu stratejiye uygun bir örnektir. Doğru cevap C’ dir.
18.Soru
Hangisi film pazarlama karmasının maddelerinden biri değildir?
Test film gösterimi |
Yıldızlar ve yaratıcı ekip |
Senaryo ve tür |
Yaş |
Vizyon |
Film pazarlama karmasının maddeleri; yıldızlar ve yaratıcı ekip, senaryo ve tür, yaş ve vizyondur. Test film gösterimi ise filmlerin pazarlamasında kullanılan bir araçtır.
19.Soru
I. Biçim olarak orta karmaşıklıktadır.
II. Aktarımı ya da iletimi, ortam ve teknoloji olarak dolaylıdır.
III. Bilinen bir kaynağı ya da yaratıcısı, üreticisi vardır.
IV. Ürün tüketiciye dönüktür.
V. Tüketimi, bilinçli bir tercihe dayanmaktadır.
Yukarıdakilerden hangi/ hangileri popüler kültürün özelliklerindendir?
I, II, III |
I, III, V |
I, II, III, IV, V |
II, III, V |
IV, V |
Doğru cevap C'dir.
- Biçim olarak orta karmaşıklıktadır.
- Aktarımı ya da iletimi, ortam ve teknoloji olarak dolaylıdır.
- Bilinen bir kaynağı ya da yaratıcısı, üreticisi vardır.
- Kültürel değerleri ve gelenekleri, yeni formüller biçiminde yansıtır.
- Ürün tüketiciye dönüktür.
- Herhangi bir sınıfın kültürü değildir. Daha çok alt ve orta tabakalarda karşılık bulmaktaysa da, toplumun üst kesimlerinin alışkanlıklarına da sızabilmektedir.
- Oldukça ucuza fakat parayla elde edilir.
- Devrimci değil ilericidir. Mikro siyaset yapar.
- Kendi var oluş koşullarını üretmez, elindekilerle yetinme sanatıdır.
- Günceldir ve sürekli değişime uğrar.
- Sanayi Devriminin sonrasının kent kültürüdür.
- Tüketimi, bilinçli bir tercihe dayanmaktadır.
- Çatışma kültürüdür ve diğer kültürlerle çatışma içerisindedir.
- Kitle kültürüne çok yakın bir çizgide seyreden ama içeresinde direniş ve eleştiri potansiyeli taşıyan ürünler popüler kültürdür. Bu nitelikleri taşıyan bir kitap, TV dizisi veya bir şarkı popüler kültür ürünü olabilir.
20.Soru
Tüketicilerin işletmeyle direkt olarak temasını ve sürece dahil olmasını sağlayan e-posta reklamındaki etken aşağıdakilerden hangisidir?
Görsel unsurlar |
Konu satırı |
Kişiselleştirme |
İnteraktif unsurlar |
E-Posta uzunluğu |
Tüketicilerin e-posta pazarlamasına karşı olumlu tutuma sahip olmalarının arkasında yatan bir diğer etken interaktif unsurların söz konusu olmasıdır. Bu şekilde tüketiciler işletmeyle direkt olarak temas sağlayabileceklerdir. İnteraktif unsurların kullanılmasındaki temel amaç tüketicilerin ilgilenimlerini artırmak ve fiili olarak sürece dahil olmasını sağlamaktır. Doğru cevap D' dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ