İslam Ahlak Esasları Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Allah'a ve a^hiret gününe i^ma^n edip inanan kişi, komşusuna eza^ etmesin ve Allah'a, ahi^ret gününe i^ma^n eden her kişi misa^firlerine ikram etsin ve Allah'a, a^hiret gününe i^ma^n eden her kişi hayır söylesin, ya^hut sussun.” sözünden hangisi çıkartılamaz?
“Allah'a ve a^hiret gününe i^ma^n edip inanan kişi, komşusuna eza^ etmesin ve Allah'a, ahi^ret gününe i^ma^n eden her kişi misa^firlerine ikram etsin ve Allah'a, a^hiret gününe i^ma^n eden her kişi hayır söylesin, ya^hut sussun.” sözünden hangisi çıkartılamaz?
Komşusuna eza etme |
misafirine ikram et |
susmak her durumda iyidir. |
komşuya eza etmek mümine yakışmaz |
konuştuğunda hayır söyle |
bu hadisten susmak her durumda iyidir, sonucu çıkartılamaz.
2.Soru
Son Peygamber kimdir?
Hz. İsa |
Cebrail |
Hz. Muhammed |
Mikail |
Hz. Nuh |
İslâm, Cenab-ı Hakk tarafından gönderilen son Peygamber Hz. Muhammed
(s.av.) tarafından tebliğ ve beyan edilmiş, kıyamete kadar bütün insanlara
hitap ederek, inanma ve yaşamada doğru yolu gösteren dinin adıdır.
3.Soru
"Bir şeyin varlığını aldığı ve varlığını sürdürürken kendisinden beslendiği, kendisine dayandığı nihai ve ilk nesneyi ifade eder" tanımı aşağıdakilerden hangisine aittir?
Felsefe |
Fikir |
Kaynak |
Tutum |
Öngörü |
Türkçe’de kaynak kelimesi, bir şeyin varlığını aldığı ve varlığını sürdürürken kendisinden beslendiği, kendisine dayandığı nihai ve ilk nesneyi (menşeini ve menbaını) ifade eder. Bir suyun veya nehrin kaynağı olduğu gibi, fikirlerin ve sosyal hareketlerin de kaynakları vardır. Doğru cevap C'dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Farabi'ye göre ahlak ve siyaset birlikteliğinin amacıdır?
Erdemli toplum ve ruhun ebedi saadetidir. |
Açık toplum ve ruhun ebedi saadetidir. |
Erdemli toplum ve bedenin ebedi saadetidir. |
Aydın toplum ve ruhun ebedi saadetidir. |
Bilgili toplum ve ebedi saadetidir. |
Ahlâk ve siyaset birlikteliğinin
amacı ise erdemli toplum ve ruhun ebedi saadetidir.
5.Soru
Davranış düzenini fertlerin iç dünyasını dikkate alarak -ve özellikle de insanların biyolojik gelişimini takip ederek ele alan ahlak alanı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlak Felsefesi |
Ahlak Sosyolojisi |
Etik |
Ahlak Psikolojisi |
İslam Ahlakı |
Davranış düzenini fertlerin iç dünyasını dikkate alarak -ve özellikle de insanların biyolojik gelişimini takip ederek ele alan ahlak alanı ahlak psikolojisidir.
6.Soru
Gazali'nin ilim ve amelin ahirete hazırlık ve mutlu olmasının yegane yolunun iman ve salig amel olduğunu söylediği eseri hangisidir?
Mizan el-amel |
Kutadgu bilig |
Divan-ı hikmet |
Mişkatul-envar |
Ahlak-ı alai |
söz konusu eser Mizan el Amel adlı eserdir.
7.Soru
Halifetutullah fi'l-arz kimdir?
Melek |
Cin |
Şeytan |
İnsan |
Hz. Muhammed |
Allah'ın yeryüzündeki halifesi anlamına gelen Halifetullah fi'l-arz kelimesi insana izafe edilir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ahlak alimlerinden Ragıb el-İsfahani'ye göre “insan niçin yaratılmıştır” sorusuna verilen cevaplardan biridir?
Vahşi hayvanları evcilleştirmek
|
İnsanlara duruş oturuş öğretmek
|
Araştırma yapmak
|
Ay'a gitmek
|
Yeryüzünü imar etmek
|
9.Soru
"Cenab-ı Hakk’ın Hz. Peygamber’e bildirdiği ve onun hayatında görünür hale gelen, ondan sahabenin üstlenerek yaşadığı, yaşarken de kendisinden sonraki nesile aktardığı bir davranış düzenidir" tanımı aşağıdakilerden hangisine aittir?
Kelam |
Vacip |
Fıkıh |
Sünnet |
İslâm ahlâkı |
İslâm ahlâkı, daha önceki bölümde görüldüğü gibi, Cenab-ı Hakk’ın Hz. Peygamber’e bildirdiği ve onun hayatında görünür hale gelen, ondan sahabenin üstlenerek yaşadığı, yaşarken de kendisinden sonraki nesile aktardığı bir davranış düzenini ifade etmektedir. Daha sonra gelen nesiller de benzer bir şekilde kendilerinden sonraki nesile bu hayat tarzını ve davranış düzenini yaşayarak aktarmıştır. Bu günümüze kadar böylece gelmiştir. Doğru cevap E'dir.
10.Soru
Tasavvuf alanında ahlâkı mevzu edinen İhyâ eseri kime aittir?
Kuşeyri |
Ebû Talib el-Mekki |
Gazali |
Haris el-Muhasibi |
Kelelebazi |
Temel sufi eserlerinin her birisi aynı zamanda bir ahlâk eseri hüviyetindedir. Bunlar arasında Abdullah b. Mübarek’in Kitâbü’zZühd’ü, Haris el-Muhasibi’nin er-Riaye li-hukukillah’ı, Kelelebazi’nin (Gülabadi), et-Ta’arruf’u, Ebû Talib el-Mekki’nin Kût el-Kulûb’ü, Serrac’ın el-Luma’ı, Kuşeyri’nin er-Risâle’si, Hucvirî’nin Keşfü’l-Mahcub’u, Gazali’nin İhyâ’sı, Sühreverdi’nin Avarifü’l-Mearif’i, İbn Arabi’nin muhtelif ahlâk eserleri yanında el-Fütühat el-Mekkiyye’si, Mevlana’nın Mesnevi’si ve daha sonra yaşayan yüzlerce sufinin eserleri, aynı zamanda az veya çok sistematik ahlâk eserleridir.
11.Soru
İslam felsefesinde "nefiste yerleşik olan melekeler" olarak tarif edilen aşağıdakilerden hangisidir?
ahlak |
terbiye |
istitaat |
birr |
akıl |
islam felsefesinde "nefiste yerleşik olan melekeler" olarak tarif edilen ahlaktır.
12.Soru
Hz. Peygamber’in gerçekleştirdiği fiillerin (=olan, olgu), diğer insanlar için olması gerekeni (=değer) teşkil ettiğini anlaşılır bir şekilde ortaya koymamız neyi ifade eder?
Soy-değer ilişkisini |
Olgu-soy ilişkisini |
Amaç-sonuç ilişkisini |
Olgu-değer ilişkisini |
Neden-sonuç ilişkisini |
Bu çerçevede bizim olgu-değer ilişkisini ele almamız ve nasıl olup ta Hz.
Peygamber’in gerçekleştirdiği fiillerin (=olan, olgu), diğer insanlar için
olması gerekeni (=değer) teşkil ettiğini anlaşılır bir şekilde ortaya koymamız
gerekmektedir.
13.Soru
Bedenin korunması ve geliştirilmesi için gerekli olan şeyleri sağlama, gereksiz olanlara da ilgisiz kalma erdemi hangisidir?
Bedenin korunması ve geliştirilmesi için gerekli olan şeyleri sağlama, gereksiz olanlara da ilgisiz kalma erdemi hangisidir?
Hikmet |
Adalet |
Cesaret |
İffet |
Tevazu |
Bedenin korunması ve geliştirilmesi için gerekli olan şeyleri sağlama, gereksiz olanlara da ilgisiz kalma erdemi iffettir. Bu erdem, şehvet güdüsüne bağlıdır. Fazlalığında günahka^rlık, azlığında ise şehvet eksikliği olmaktadır. Doğru cevap D'dir.
14.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi islam ahlakı üzerine eser vermemiştir?
Farabi |
Gazali |
İbn Sina |
Elmalılı Hamdi Yazır |
Nasiruddin Et-Tusi |
İslam ahlakı üzerine Elmalılı Hamdi Yazır eser vermemiştir.
15.Soru
Yusuf Has Hacib'in dört kavramı temsil eden sembolik dört karakteri konuşturarak oluşturduğu eser aşağıdakilerden hangisidir?
Divan-ı Lügati't-Türk |
Divan-ı Hikmet |
Mizan el-amel |
Kutadgu bilig |
Ahlak-ı Alai |
Söz konusu eser Kutadgu Bilig adlı eserdir.
16.Soru
İnsanın halife olmasının en önemli ön şartı nedir?
Ahlaki bir varlık olması |
Aklını kullanabilmesi |
Eşref-i mahlukat olması |
Ahlaki otonomiye sahip olması |
Sahip olduğu irade ve ihtiyar |
İnsanın halife olmasının en önemli ön şartı, insandaki irade ve ihtiyardır. Cenab-ı Hakk mutlak anlamı ile irade sahibidir; O’nun iradesine külli^ veya mutlak irade denir. Buna karşılık insanın iradesi mutlak değildir; insan sürekli verili şartlarda ve alternatifler arasından tercih imkanına sahiptir ki, bu onun iradesinin mutlak olmadığını, sahip olduğu imkanlarla sınırlı olduğunu göstermektedir. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
Her insanın başına gelecek olan ölüm ile insanın bir tür yeni bir boyutu veya boyutta yaşamaya başlayacağı, öteki hayata ne ad verilir?
Hayatü’l-ahire |
Beşer |
İtopya |
Hayatü’l-dünya |
Hayatü’l-fani |
İnsanların bu dünyadaki hayatının çok önemli ve ciddi olmakla birlikte
her şey olmadığını; her insanın başına gelecek olan ölüm ile insanın bir tür
yeni bir boyutu veya boyutta yaşamaya başlayacağı –buna devam edeceği de
denilebilir- ve bu boyuta da “öteki hayat” anlamında “hayatü’l-ahire”
denildiğini biliyoruz. Ölümün bir son olmayıp, bir taraftan bu dünyada
yaşanılan hayatın bir “muhasebesinin” yapılacağı ve mükafat ve cezanın
verileceği yeni bir hayatın başlangıcı olduğunun farkında olmak ta, insanın
bu dünyadaki kararları ve fiillerine anlam katan farklı bir boyuttur. Ölüm ile
birlikte yeni bir hayatın başlayacağının şuurunda olmak, insanın ahlâki
hayatının önemli unsurlarından birisidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakının temel kavramı , insani varoluşun ön şartıdır?
Hayat |
Tesmiye |
Müsemma |
İbadet |
Cihet |
İslâm Ahlâkının temel kavramı, insani varoluşun ön şartı olan, hayattır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi meşru bir davranış değildir?
başkalarının malını izinsiz almak |
nimetlerden istifade etmek |
herkes için yararlı olanı tercih etmek |
nimetlerin tadını çıkarmak |
ahlaki kuralları kayıtsız şartsız uygulamak |
başkalarının malını izinsiz almak meşru bir davranış değildir.
20.Soru
İslâm, kim tarafından tebliğ edilmiştir
Hz. Muhammed |
Hz.İsa |
Cebrail |
Mikail |
Hz.Nuh |
İslâm, Cenab-ı Hakk tarafından gönderilen son Peygamber Hz. Muhammed
(s.av.) tarafından tebliğ ve beyan edilmiş, kıyamete kadar bütün insanlara
hitap ederek, inanma ve yaşamada doğru yolu gösteren dinin adıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ