Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Ara 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Abraham Maslow’un “İhtiyaçlar Hiyerarşisi Teorisine” göre güvenlik gereksiniminin bir üst kategorisinde bulunan gereksinim aşağıdakilerden hangisidir?
Kendini gerçekleştirme gereksinimi |
Fizyolojik gereksinim |
Beslenme gereksinimi |
Saygınlık gereksinimi |
Ait olma ve sevgi gereksinimi |
Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi; fizyolojik gereksinimler (nefes, besin, su, cinsellik, uyku, denge, boşaltım), güvenlik gereksinimleri (vücut, iş, kaynak, etik, aile, sağlık, mülkiyet güvenliği), ait olma ve sevgi gereksinimi (arkadaşlık, aile, cinsel yakınlık), saygınlık gereksinimi (kendine saygı, güven, başarı, diğerlerinin saygısı, başkalarına saygı) ve kendini gerçekleştirme gereksinimi (erdem, yaratıcılık, doğallık, problem çözme, önyargısız olma, gerçeklerin kabulü) olarak ardışık beş temel kategori seklindedir.
2.Soru
Etkileşim merkezli görüşte diğer görüşlerden farklı olarak aşağıdakilerden hangisi ifade edilmektedir?
Kullanıcı deneyimleri zamanla değişebilmektedir |
Kullanıcıların davranışları ile ilgili bilgiye ihtiyaç duyulmaktadır |
Kullanıcı duygusal düzeyde etkilenmeye çalışılmaktadır |
Ürünlerin kullanıcılar tarafından nasıl algılandığı ile ilgilenmektedir |
Alışkanlıklara uygun deneyimler tasarımlara yansıtılmaktadır |
Kullanıcı ve ürün merkezli görüşler durağan bir zaman dilimindeki tasarımla ilgilendiklerinden kullanıcının deneyimleme sürecine odaklanmamaktadır. Diğer yaklaşımlardan farklı olarak kullanıcı deneyimlerinin zamanla değişebileceğini ifade etmektedir. Bu sebeple etkileşim merkezli görüş, kullanıcı deneyiminin belirli bir bağlamdaki motive edilmiş eylemlerin sonucu olarak görülmektedir.
3.Soru
Yaptığı araştırma sonucu kullanıcıların açken daha çok alışveriş yaptığı sonucuna ulaşan bir alışveriş sitesi sahibi, yemek saatlerinden hemen önce kullanıcılara reklam mailleri göndermeye başlamıştır. Bu, ne türde bir kullanıcı deneyimi tasarımına örnek gösterilebilir?
Kullanılabilirlik odaklı tasarım |
Ürün merkezli kullanıcı deneyimi tasarımı |
Etkileşim merkezli kullanıcı deneyimi tasarımı |
Sosyal kullanıcı deneyimi tasarımı |
Kullanıcı merkezli kullanıcı deneyimi tasarımı |
Etkileşim merkezli yaklaşım, kullanıcı deneyimini geçmişte olanla gelecekte olması beklenenler arasında zaman ve bağlam faktörlerine göre değerlendirmektedir. Kullanıcıların açken daha çok alışveriş yapmasını beklemek bu yaklaşıma bir örnektir. Doğru cevap C'dir.
4.Soru
Aşağıdaki verilen ve kullanıcı deneyimi tasarımının beslendiği disiplenlerden hangisinin daha önemli olduğu söylenebilir?
Makine Mühendisliği-Elektrik Mühendisliği-Endüstriyel Tasarım |
Bilgi mimarisi-İletişim tasarımı-Etkileşim tasarımı |
Felsefe-Psikoloji-Sosyoloji |
Mimarlık-Pazarlama-Ses tasarımı |
Yazılım geliştirme- Bilgisayar Bilimi-Veri ve bilgi görselleştirme |
Kullanıcı deneyimi tasarımı birçok farklı disiplinden beslenmektedir. Birbiriyle iç içe girmiş olan bu disiplinler ürün, kullanıcı ve etkileşim kesişimleriyle karşımıza çıkmaktadır. “Bilgi Mimarisi (Information Architecture)”, “İletişim Tasarımı (Communication Design)” ve Etkileşim Tasarımı(Interaction Design) çalışma disiplinleri kullanıcı deneyimi tasarımını besleyen önemli disiplinlerdir.
5.Soru
Kullanıcının ürün/hizmet ile olan ilişkisinde ürün veya hizmeti kullanma/etkileşime girme aşaması aşağıdakilerden hangisidir?
İlk kritik an öncesi |
İlk kritik an |
İkinci kritik an öncesi |
İkinci kritik an |
İkinci kritik an sonrası |
Kullanıcının ürün/hizmet ile olan ilişkisinde dört kritik an söz konusudur. “İlk kritik an öncesi” ihtiyaç hissetme aşaması, “ilk kritik an” fark edilme/dikkat çekme aşaması, “ikinci kritik an” kullanma/etkileşime girme aşaması, “ikinci kritik an sonrası” kullanım sonrası hissiyat aşamasıdır.
6.Soru
Bir insanı belirli bir amaç için harekete geçiren güce ne denir?
Motivasyon |
Hırs |
Misyon |
Algı |
Ego |
Motivasyon, bir insanı belirli bir amaç için harekete geçiren güç olarak tanımlanır. Psikolojide kavramın özünü “güdü” oluşturmaktadır. Güdü ise organizmayı harekete geçiren, yönlendiren ve organizmanın hareketini devam ettiren güç olarak ifade edilmektedir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcı özelliklerini tanımlamada kullanılan psikolojik değişkenlerden biridir?
Aile |
Sosyal Sınıf |
Finansal Durum |
Öğrenme |
Gelir |
Aile ve sosyal sınıf toplumsal-kültürel değişkenlerden biridir. Finansal durum durumsal değişkenlerden biridir. Gelir demografik değişkenlerden biridir. Öğrenme, güdülenme, algılama, kişilik, tutum v.b. ise psikolojik değişkenlerdir.
8.Soru
Bir kullanıcının kullandığı teknoloji ve o teknoloji üzerine temellenen yazılımdan kolay kolay vazgeçememesi kullanıcı deneyiminin temelde hangi boyutunu ilgilendirmektedir?
Estetik deneyim |
Davranışsal deneyim |
Duygusal deneyim |
Ekonomik deneyim |
Yansıtıcı deneyim |
Duygusal deneyim ile tasarımda hangi uyaranların kullanıcının hangi duygularını öne çıkaracağına odaklanılır. Ürün/hizmet ile girilen etkileşimde kullanıcının yakınlığının ve sadakatinin sağlanması ön plandadır.
9.Soru
I. Yaş
II. Çevre
III. Eğitim Düzeyi
IV. Cinsiyet
Yukarıdaki etmenlerden hangileri kullanıcı deneyimini biçimlendirmektedir?
I ve II |
II ve III |
II ve IV |
I, II ve III |
I, II, III, IV |
Kişinin yaşadığı çevre, eğitim düzeyi, yaşı, cinsiyeti, içinde bulunduğu sosyal sınıf, o andaki duyguları, olaya karşı olan tutumu ve inancı gibi birçok etmen kullanıcıların deneyimlerini biçimlenmektedir.
10.Soru
Bilginin bulunabilirlik seviyesini arttırmak için bilgiyi organize etmek ve etiketlemek olarak tanımlanan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Etkileşim tasarımı |
İletişim tasarımı |
Bilgi mimarisi |
Etkileşimli çevre |
Uygulama Tasarımı |
Bilgi mimarisi, bilginin bulunabilirlik seviyesini arttırmak için bilgiyi organize etmek ve etiketlemektir. Doğru cevap, C'dir.
11.Soru
Etkileşim tasarımının “giderek karmaşıklaşan sayısal teknolojilerle insan etkileşimine” yoğunlaştığı gözlemlenir. Bu bağlamda etkileşim tasarımının tanımında üç ana akımdan bahsedilir. Aşağıdakilerden hangisi bu akımlardan biridir?
Rekabetçi görüş |
Davranışçı görüş |
Faydacı görüş |
Güvenlikçi görüş |
Tekçi görüş |
Etkileşim tasarımının “giderek karmaşıklaşan sayısal teknolojilerle insan etkileşimine” yoğunlaştığı gözlemlenir. Bu bağlamda etkileşim tasarımının tanımında teknoloji merkezli görüş, davranışçı görüş ve sosyal etkileşim tasarımı görüşü olmak üzere üç ana akımdan bahsedilir
12.Soru
Etkileşim kavramına ilişkin aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
İnsanlar arası etkileşim yalnızca sözlü olarak gerçekleşebilir. |
İletişim etkileşimin bir parçasıdır. |
Etkileşim düzeyi karşılık verebilme durumuna göre etkileşimli ve etkileşimsiz olmak üzere ikiye ayrılır. |
Teknolojinin gelişimi insanlar arası etkileşimi etkilememiştir. |
Etkileşimin en temel özelliği karşılıklılıktır. |
İnsanlar arası etkileşim sözlü ve yazılı olarak gerçekleşebilir. Etkileşim iletişimin bir parçasıdır. Etkileşim düzeyi etkileşimli, yarı-etkileşimli ve etkileşimsiz olmak üzere üçe ayrılır. Cep telefonu, tablet gibi teknolojik ürünler insanlar arası etkileşimi önemli oranda etkilemiştir.
13.Soru
Kullanıcılarla yapılan mülakatlar ve anketlerle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
Anketler etkileşime olanak verir mülakatlar etkileşime kapalıdır |
Anketler daha kısa sürede tamamlanır |
Mülakatlarda anketlere kıyasla fazla sayıda soru sorulabilir |
Anketler tek kullanıcıyla yapıldığı için etkileşime olanak tanımaz |
Mülakatlarda kullanıcılara ait bilgiler anketlere göre daha kolay toplanabilir. |
Anket yönteminde mülakattan farklı olarak kullanıcılar başkalarıyla etkileşim halinde olmadığından seçimlerini daha özgürce yapmaları mümkündür.
14.Soru
Kullanıcı deneyimi tasarım sürecinde hangi adım etkileşim tasarımı adımından önce gerçekleştirilmelidir?
Görsel tasarım |
Gezinim tasarımı |
Bilgi tasarımı |
Bilgi mimarisinin yapılandırılması |
Arayüz tasarımı |
Kullanıcı deneyimi tasarım sürecinde tasarım adımlarına başlamadan önce sunulacak ürün veya hizmetin nasıl bir bilgi sınıflaması ile çalışacağının belirlenmesi gerekir. Dolayısıyla tasarım öncesinde bilgi mimarisi yapılandırılmalıdır.
15.Soru
Kullanıcıların duyusal algı ve kavrama üzerine temellenen ve kullanıcının dikkatini çekerek etkileşime girmeyi amaçlayan deneyim türü aşağıdakilerden hangisidir?
Estetik deneyim
|
Davranışsal deneyim
|
Yansıtıcı deneyim
|
Duygusal deneyim |
Hiçbiri |
Estetik deneyim kullanıcıların bir ya da daha fazla duyusuna hitap eden duyusal algı ve kavrama üzerine temellenmektedir. Kullanıcıda yaratılan estetik deneyim sayesinde, “ilk kritik an” olan ürün ya da hizmetin fark edilme anı için önemli işlevlerinden biri olan “dikkat çekme” sağlanır. Estetik özellikleriyle kullanıcının dikkatini çeken tasarım “ikinci kiritik an” denilen kullanma aşamasına yani onunla etkileşime girmesine olanak sağlar.
16.Soru
I. Etkileşimli
II. Yarı- Etkileşimli
III. İnsan- İçerik Etkileşimli
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri etkileşim düzeyi ile ilgilidir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
Etkileşim, etkileşim düzeyi ve etkileşimin tarafları açısından incelenebilir. Etkileşim düzeyi, karşılık verebilme durumuna göre etkileşimli, yarı-etkileşimli ve etkileşimsiz olmak üzere üçe ayrılır.
17.Soru
Yaş, cinsiyet, ilgi alanları, teknoloji kullanım alışkanlıkları, harcama alışkanlıkları ve benzeri ölçütleri temel alarak kullanıcıları gruplara ayırma işine ne denir?
Kullanıcı bölümleme |
Demografik bilgi |
Psikografik bilgi |
Kullanıcı analizi |
Görsel kimlik oluşturma |
Demografik bilgi, insan gruplarının yapısal özellikleriyle ilgili bilgilerdir. Psikografik bilgi kullanıcıların dünyaya bakış açıları, herhangi bir olay, durum veya olguya dair tutum ve algılarıdır. Kullanıcı analizi ise yaş, cinsiyet, ilgi alanları, teknoloji kullanım alışkanlıkları, harcama alışkanlıkları ve benzeri ölçütleri temel alarak kullanıcıları gruplara ayırma işidir.
18.Soru
Kullanıcı deneyimi tasarlamanın amacı nedir?
Maliyet düşürmek |
Kullanıcının davranışlarını kontrol etmek |
Uygulama geliştirme hızını artırmak |
Teknik spesifikasyonları optimize etmek |
Kullanıcı deneyimini kısaltmak |
İnsanın doğası gereği çevresi ile girdiği etkileşimler neticesinde çevresel uyarıcılara verdiği cevaplar ve onlardan aldığı tepkiler deneyimlerinin oluşmasını sağlamaktadır. Tasarımcılar, deneyimin odağında yer alan duyguların insanların hareketlerini, beklentilerini ve gelecek değerlendirmelerini etkilediğinin farkına vararak deneyimin muhatabı olan insan üzerine farklı düşünceler geliştiren çalışmalara yönelmişlerdir. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanıcıya ait durumsal bir değişken olarak kabul edilebilir?
Cinsiyet |
Toplumsal statü |
Kültür |
Algılama |
Fiziksel ortam |
Fiziksel ortam sürekli olarak değil durumsal etkide bulunma özelliğine sahip bir değişkendir.
20.Soru
İnsan-bilgisayar etkileşimi kavramı hangi dönemde ortaya çıkmıştır?
Elektrikli sistemlerin ortaya çıkışıyla |
Bilgisayarın ortaya çıkışıyla |
Bilgisayar ağlarının ve kullanıcı arabirimlerinin ortaya çıkışı |
Bilgisayarın günlük hayatın parçası ha^line gelmeye başlamasıyla |
İnternetin yaygınlaşması ve ilk web sayfalarının ortaya çıkışıyla |
Sistemlerin tasarımında sadece arayüz boyutunu düşünmenin yetersiz olduğunu, diğer psikolojik faktörleri de dikkate almak gerektiğini savunan insan-bilgisayar etkileşimi kavramı 1980-1990 döneminde bilgisayarın günlük hayatın parçası ha^line gelmeye başlamasıyla ortaya çıkmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ