İLETİŞİM ORTAMLARI TASARIMI Dersi İLETİŞİM ORTAMLARI TASARIMINA YÖNELİK GENEL KAVRAMLAR soru cevapları:
Toplam 97 Soru & Cevap#1
SORU: Yansımanın iletişim sürecindeki yeri nedir?
CEVAP: Karşılıklı tepki ve yanıtlar, alıcı ile kaynağı birbirine bağlayarak iletişim sürecinin doğuşunu sağlar. Bu karşılıklı bağ, yansıma olarak adlandırılır. Yansıma, kaynağa kendi kendisini kontrol etme olanağını verir. Olumlu yansıma; kaynağın amaçlanan etkiye ulaştığını, olumsuz yansıma ise yeni iletilerin bu olumsuz etkiyi ölçüt olarak alarak yeniden düzenlediğinde, iletişim etkinliği ve etkililiğinin artacağını ortaya koyar.
#2
SORU: “Gestalt etkisi” nedir?
CEVAP: Nokta, çizgi ve boşluklar imajın bileşenleridir. Bunlar farklı boyut, şekil, renk, ışık şiddeti ve yapılarda olabilir. Gestalt psikolojisine göre beyin bu duyularla beslenir ve yaşamımızda, düzensiz dünyamızı organize etmeye yardımcı olur. Duyularımızın, özellikle görme duyumuzun şekillendirme eğilimine, parçaları bütünleştirerek algılamasına “Gestalt etkisi” denir. Gestalt psikologlarına göre, algının düzenleme sisteminde parçalardan oluşan görüntüye anlam vermek için, parçalar kümelenerek bütünü oluşturur.
#3
SORU: Tasarımda renk kullanımının işlevleri nelerdir?
CEVAP: Görsel iletişimde iletişimin gücünü artırmada renkler şu işlevlerde kullanılır: • Dikkat çekme: Kağıt üzerindeki renkli bir imaj güçlü bir grafik eleman gibi alıcıyı yakalar ve dikkatini çeker. Bir web sitede zıt renkler aynı işlevdedir. • Atmosfer yaratma: Renk medyada atmosfer yaratmada etkilidir. Renkler sembolik anlamlara sahiptir. • Bilgi verme: Renk farklı konularda bilgi iletir. Hastanelerde sarı enfeksiyon ve hastalık; mavi temiz malzeme; yeşil de steril anlamlarını taşır. • Yapı: Bir dergide renk, bölümlerin ayırt edilmesine yardım eder. Mavi röportaj, sarı magazin, pembe kültür sayfaları olarak bölümlenebilir. • Öğretme: Renk etkin öğretime yardımcıdır. Parlak imajlar, dekoratif tonlar okumayı güçlendirir, renk blokları konuların ayırt edilmesini sağlar.
#4
SORU: Tasarımın uyarı etkisi nasıl gerçekleşir?
CEVAP: Etkili metin ve resim kombinasyonları ilginç olan tasarımlardır. Örneğin zıt şekiller ve renkler, mıknatıs gibi gözü çeker. Alıcılar gazetedeki resmin tasarımıyla neden uyarıldıklarına dair ilişkiyi hissetmelidir. Bu ilişki görsel iletişimde şu formüllerle ifade edilebilir: • Güçlü bir imajla etki yaratmak, ancak mesajın konusu ile alıcının ilgilenmemesi 1x0=0 • Zayıf bir imaj ancak izleyicinin konuya ilgi duyması 0x1=0 • Eğer imaj güçlü ve izleyici de konu ile ilgili ise mesaj alınır. 1x1=1
#5
SORU: Genel olarak iletişimin sahip olduğu özellikler nelerdir?
CEVAP: Genel olarak iletişimin sahip olduğu özellikler şöyle sıralanabilir: • Dinamiktir, • Süreklidir, • Daireseldir, • Tekrarlanamaz, • Tersine çevrilemez (Çünkü öğeler iletişimle değişikliğe uğramıştır), • Karmaşık yapıdadır.
#6
SORU: İletişimi sekteye uğratan gürültüler nasıl sınıflandırılabilir?
CEVAP: İletişim dış faktörlerin etkisi altında kaldığında gürültü ortaya çıkar. Gürültüleri (engelleri) şu şekilde gruplayabiliriz: • Çevresel engeller: Uzaklık, sesli gürültü vs. • Kişisel engeller: Algılama bozukluğu, dikkatin dağılması, ilgi düşüklüğü. • Deneyim ve bilgi eksikliği: Deneyimsizlik, konudan uzaklık.
#7
SORU: İmajın izleyici/alıcı ile buluşması hangi aşamalar sonucunda gerçekleşir?
CEVAP: İmajın izleyici/alıcı ile buluşması şu aşamaları kapsar: • Algı: Göz, optik sinirler yardımıyla gönderilen görsel uyarıları alır. • Deneyim: Etkilenme ve uyarıları değerlendirme süreci bireysel hislere dayanır. • Yorumlama: İmajın izleyene aktardığı anlam.
#8
SORU: Etkileyici imaj nedir?
CEVAP: Etkileyici imajlar anlamı güçlendiren güçlü duygular nakleder. Bireysel bir açıklayıcılığa sahiptir. Biraz şiirsel, deneysel, çağrışımsaldır ancak ifadeci değildir (sunmaz, göstermez). Bu imaj türü mesajı taşımak için kullanılır. Haberi dramatize eder ve iletişim aracıyla pekiştirir böylece mesajın problemini çözer.
#9
SORU: Açıklayıcı imaj nedir?
CEVAP: Açıklayıcı imajlar olayları açıklar ya da gidişatı verir. Kaza ve hastalığın açıklanması için gereken x-ray röntgen ışınlarına benzetilebilir. Bu kategori aynı zamanda hayattaki sürprizlere ve olağanüstü durumların (fotoğraflar gibi) tasvirine izin verir.
#10
SORU: Kodlama nedir?
CEVAP: Kodlama, bir bilginin, düşüncenin duygunun ya da kanının iletime uygun hazır bir ileti (mesaj) biçimine dönüştürülmesidir. Kodlama, iletinin gönderileceği ortamın seçimiyle ilgilidir. O ortama göre değişiklik gösterir.
#11
SORU: İletişimin etkileri nasıl sınıflandırılabilir?
CEVAP: İletişimin etkileri üç ana grupta toplanabilir: • Alıcının ya da alıcıların bilgi düzeyinde değişme • Alıcının tutumunda değişme • Alıcının açık davranışlarında görülen değişme
#12
SORU: Kompozisyonda simetri ve asimetri kullanımı nasıl etkiler yaratır?
CEVAP: Simetri tipografide merkez eksenin başlattığı bir formdur. Fotoğrafçının amaçladığı uyum ve güç tamamıyla bir merkezden yayılır. Simetrik kompozisyonlar monotondur ve hareket gerektirir. Asimetrik kompozisyonlar devingendir. Fotoğrafçı tarafından konu etrafında boş alan bırakılarak, büyük ve küçük zıtlığı kullanılarak vb. ile görsel çekim artırılır.
#13
SORU: Etkileyici haber mesajlarının özellikleri nelerdir?
CEVAP: Etkileyici haber mesajları, haberi olduğu gibi taşır. Sorun ya da çatışma okurları oturtur, not aldırır, ilgilerini çeker ve onları aktif duruma geçirir. Çatışma aynı zamanda insanlar için bir çeşit popüler eğlencedir. Birlik ve düzen basit olarak sıkıcıdır, bu nedenle de pozitif haberlerin sıklıkla diğer haberlerin altına saklandığı görülür. Okurun ya da izleyicinin haber hareket merkezini, yaşadıkları hayattaki heyecan ve korkuları oluşturur. Günümüzün medya dünyası haber kanalları, online haber servisleri, sürekli tekrar eden gerilimleri sunar.
#14
SORU: Görsel iletişimde geçerli Gestalt ilkeleri nelerdir?
CEVAP: Görsel iletişimde geçerli Gestalt ilkeleri şöyle sıralanabilir: • Figür-arka plan ilişkisi ilkesi • Eş biçimli uygunluk ilkesi • Algısal gruplama • Benzeşme-ayrışma ilkesi
#15
SORU: Etkileyici olmayan haber mesajları nasıldır?
CEVAP: Etkileyici olmayan haber mesajları, haberi geçmişten taşır ve analiz eder. Bu tür haber mesajları okurla ılımlı bir bağlantı kurar, açıktır ve içeriği alıcıya hissettirirken geçmişe götürür.
#16
SORU: Reklam mesajı nedir?
CEVAP: Reklam mesajı reklamda bulunan, yazılı metin, fotoğraf ve şekillerin tüketiciye iletmek istediği veri, düşünce ya da haberdir.
#17
SORU: Kompozisyonda zıtlık nasıl sağlanır?
CEVAP: Zıtlık insan gözünü çeker. Karanlık bir imajın en ışıklı kısmı ya da imajın bir büyük ve bir küçük, iki elemanı imajın devingenliğini sağlar. Tipografide en genel zıtlıkları boyut, şekil, ton ve renk zıtlıkları oluşturur. Güçlü ve baskın bir eleman, resmin başlangıç noktasını işaret eder. Zıtlık oluşturan çiftler şöyle sıralanabilir: Büyük-küçük, düz-eğimli, yakın-uzak, siyah-beyaz, açık-koyu, ağır-hafif, içeride-dışarıda, yatay-dikey, pozitif-negatif vs.
#18
SORU: Doğrusal iletişim modeli nedir?
CEVAP: Bir birey mesajını çok fazla sayıda insana iletmek istediğinde durum karmaşık hale gelir. Dolayısıyla bunu yapabilmek için kitle iletişim araçlarını kullanır. Gönderici tek yönlü olarak mesajını iletip, anlaşılıp anlaşılmadığına dair yansıma almadığında tek yönlü iletişim gerçekleşir. Yansıma aldığında ise çift yönlü iletişim gerçekleşir.
#19
SORU: Grafik ve tasarımın tarihi ne zaman başlamıştır?
CEVAP: Grafik ve tasarımın tarihi, MÖ 4 binlerde yapılmış olan mağara resimlerine ve MÖ 4. yüzyılda yazının başlamasına dayandırılabilir.
#20
SORU: Kaynağın alıcıyı iknada yararlandığı imaj desteğinde hangi esaslar söz konusudur?
CEVAP: Kaynağın alıcıyı iknada yararlandığı imaj desteğinde dört esas belirgindir: • İmajın çabuk kavranır olması ya da çabuk hissedilmesi, (Kaynak neyi göstermek, izah etmek isterse o özellikleri imajda ortaya çıkarabilir; bir portre, çevre ya da ürün fotoğrafı gibi. Bu tür imajların orijini bilgi vericiliğidir.) • Kinayeli anlatım yapılabilmesi, • Dar anlamlı sözcükleri geniş bir alana taşıması, • Mecaz ve benzetmeler aracılığı ile karşılaştırma yapılabilmesidir.
#21
SORU: Reklamda tanıklık eden mesajların özellikleri nelerdir?
CEVAP: Tanıklık eden mesajlarda, kaynak, alıcıyı kıvranırken mal ve hizmetlerle destekler. Genellikle alıcıyı ikna etmek için aktör olarak bir spor starı, güvenilir bir profesör ya da gazeteci vb. rol oynar. Ancak her zaman aktörün bir ünlü olması gerekmez.
#22
SORU: Tasarımın işlevleri nelerdir?
CEVAP: Tasarımın işlevleri şunlardır: • Tasarım bilgileri düzenler: Okur ya da izleyici girdiği iletişim ortamında neyin nerede olduğunu bilmelidir. • Bilgileri derecelendirir: İletişim ortamına göre yayımdaki yazıları ya da mesajları önem sırasına göre düzenler. • Yayımı güzelleştirir: Tasarım göz ile yayım arasındaki ilişkiye dayandığından, yayımın çekici hâle gelmesinin yolu, iyi bir tasarımdır. • Yayımın değerini ortaya koyar: Tasarımın çeşitli yöntemleri ile (basılı yayınlarda iri başlıklar, görsel ögeler kullanmak gibi) yayının önemi belirginleşir. • Yayımın özgünlüğünü sağlar: İki gazeteyi ya da iki dergiyi birbirinden ayıran en önemli fark, tasarımlarıdır. Her yayımın hedef alıcıya göre bir üslubu vardır. Yayımın okurları ya da izleyici o yayının tasarımına, üslubuna alışır ve uyum gösterirler.
#23
SORU: Yönlendirici imaj nedir?
CEVAP: Yönlendirici imajlar bir fikri gösterir ve destekler. Alıcı ve mesaj daha belirgindir. İnsanları etkilemek için yönlendirme ve buna göre bir düzenleme içindedir.
#24
SORU: İmaj kompozisyonunda üçte bir kuralı nedir?
CEVAP: Görsel imajlarda devingenliği sağlamak için fotoğrafçı formatı yatayda ve dikeyde iki çizgi ile üçe böler. Bu, dinamik bir ızgara yaratmanın basit bir yoludur. Zıtlık yaratmak için resmin en önemli bölümü dört kesişim noktasından birine yerleştirilir. Üçte bir kuralı aslında bir kural değil rehberdir ve her durumda kullanımı şart değildir. Ancak çoğu zaman etkili sonuçlar verir.
#25
SORU: Tasarımda sıralanma ne anlama gelmektedir?
CEVAP: Sıralanma, verilmek istenen mesajın, elemanlar yardımı ile işaret edilmesine dayanır. İyi tasarım, okuyucuyu yazının ve görsel elemanların anlamına göre yönlendirir. Bu yönlendirme içerikle ilgilidir. En önemli, daha az önemli sıralaması gibi. Tasarım içindeki elemanları vurgulamak istenen mesaja göre, uzaklık yakınlık ya da beyaz boşlukla ölçülendirerek sıralanmayı (hiyerarşi) gerçekleştirmiş oluruz. Bir elemanın büyük olması onun her zaman önemli olduğunu göstermez. Küçük elemanlar da sayfa içinde, yerleşim, yön ve renk gibi unsurlarda farklılık yaratılarak ilk sıralara oturtulabilir.
#26
SORU: Görsel mesajlar hangi üç temelin etkileşimi ile anlaşılır?
CEVAP: Görsel mesajlar üç temelde ya da bu üç temelin etkileşimi ile anlaşılır: • Gördüğümüzü, çevremiz ve deneyimlerimizle tanırız: İfade. • Temel görsel elemanları, duyularımız ve duygularımızla ayıklarız: Soyutlama. • İnsanoğlu tarafından geliştirilen sembol sistemlerini kullanarak yeniden anlam yükleyerek yaratırız: Sembolizm.
#27
SORU: Reklamda ilişkisel mesajların özellikleri nelerdir?
CEVAP: İlişkisel mesajlar, ürüne mutluluk, deneyim ve pozitiflik katarak mesajın amacını sağlar. Ürün ya da hizmetle müşteri arasında bir ilişki yaratır. Mesajdaki savlar, duygusal ve dramatik olmayan anlatım tekniğindedir. Alıcının bir şeyler arzulamasını sağlar ve geniş bir yorum aralığı açar. Bu mesajlar özetle şunları vaat eder: • Duyusal bir karşılık/ödül • Entelektüel bir uyarım • Çekici bir hayat tarzı • Sosyal beğeni
#28
SORU: İletişim araçlarının etkileri nelerdir?
CEVAP: İletişim araçlarının etkilerini şu şekilde sıralamak mümkündür: • Tavır ile düşünce değişikliklerine neden olur, • Ferdi ve toplu tepkiler ortaya çıkmasında etkilidir, • Gündemi belirler, • Toplumsallaştırır, • Denetim sağlar, • Gerçekleri tanımlar, • Egemen ideolojileri sürdürebilir.
#29
SORU: İletişim araçlarının özellikleri nelerdir?
CEVAP: İletişim araçlarının özelliklerini şu şekilde sıralamak mümkündür: • İletişim araçları sosyal statüye göre herhangi bir farklı yaklaşım oluşturmadan çok sayıda insana aynı iletiyi, aynı anda ulaştırabilir. • Yayınları ile belirli bir süreklilik ve düzenlilik; yayın periyodu gösterir. • İletişim araçlarının sürekli ve düzenli yayını, toplumda kendilerine karşı bir talebin oluşmasına neden olur ve bu talep zamanla alışkanlığa, hatta gereksinime dönüşür. • İletişim araçları ile aktarılan iletiler, belge niteliği ve değeri taşıdığı için inandırıcılık ve alıcıyı ikna etme özelliğini de kazanmaktadır. • Günümüzde bazı iletişim araçları iletiyi aynı anda aktarabilme özelliğine sahiptir. Hatta karşılıklı etkileşim söz konusudur.
#30
SORU: İletişim sürecinin temel öğeleri nelerdir?
CEVAP: İletişim sürecinde yer alan, iletişimin temel ögeleri kaynak, ileti (mesaj), kodlama-kod açma, kanal, alıcı, etkileme ve yansımadır.
#31
SORU: Tasarımın duygu, düşünce ve eylem üzerindeki etkileri nasıldır?
CEVAP: Haber, reklam, website alıcının hislerini uyandırır. İmajın anlamı, karşıtlık, renk, düzenlenen şekiller, görsel elemanların yardımıyla ve kısa bir rota ile beyinde yaratılır. Bir his uyandığında, mesajın anlaşılma seviyesine göre bir fikir oluşur. Artık alıcı bir şeyler bilir. Eylem ise asıl amaçtır. Alıcının dikkati çekilir, ilgilenir, hisseder, düşünür ve pasif durumdan aktif duruma geçer, bir şeyler yapar. Eylem, görsel ve sözlü iletişimin sonucudur.
#32
SORU: Tasarım prensiplerinden olan odak noktası nasıl sağlanır?
CEVAP: Odak noktası bir kompozisyonda kullanılan öğelerden birinin ya da bir grubun diğer öğelere göre ölçü, değer, renk, doku bakımından üstünlük sağlamasıdır. Her türlü egemenlik zıtlıkla sağlanır. Tasarımın esas düşmanı tekdüzeliktir. Alıcının, bir tasarıma ilgi duyabilmesi için hayal gücünü kurcalaması gerekir. Amaç dikkat çekmek ve bakan bireyde haz uyandıran bir düzenleme sağlamaktır. Bu bir kompozisyonda odak noktasının oluşturulmasını sağlamakla gerçekleştirilir. Odak noktası, öğelerin çoğu dikey olduğunda yatay formların bu düzeni kesmesi, öğelerin çoğu yaklaşık aynı ölçüde ve birini oldukça büyük kullanarak yerleştirme yardımıyla, ilginç öğeler kullanarak, ölçü büyüklüğü, renk ya da doku yoğunluğu kullanılarak oluşturulabilir.
#33
SORU: Reklam mesajı türleri nelerdir?
CEVAP: Reklam mesajları için dört esas belirlenebilir: • Aracı olan/araç mesajlar • İlişkisel mesajlar • Açığa vurucu/tanıklık eden mesajlar • Karşılaştırmalı mesajlar
#34
SORU: Reklamda aracı olan mesajların özellikleri nelerdir?
CEVAP: Aracı olan mesajlar, bir sorun üzerine temellenir. Alıcılar neyle karşı karşıya olduğunu tahmin edebilir. Aracın kullanımı ile ürün özellikleri sorunu giderir. Kaynak, metin ve resimlerde negatif motifler kullanarak oyun yaratır ve böylece alıcılar mesajla ve korkutucu bir deneyimle özdeşleşir. Bu mesajlarda tek yolun o ürünün kullanımı olduğu, gerçekçi savlarla ve örtülü anlatım tekniği ile açıklanır. Mesajda kullanılan dramatik anlatım tekniği, kurban, takipçi ve kurtarıcının yer aldığı dramatik üçgenle ilişkilidir. Alıcının hisleri kurban ile özdeşleşir. Mal veya hizmetler kurtarıcı olur. Alıcı bir tehlikeli durumdan kaçınırken güçlü, etkili ve aracı bir mesaj, alıcıyı destekler.
#35
SORU: Kod açma ne demektir?
CEVAP: Kod açma, alıcıya ulaşan ve alınan bir uyaranın ya da iletinin yorumlanarak anlamlı bir biçime sokulmasıdır.
#36
SORU: İleti nedir?
CEVAP: İleti, kaynaktan alıcıya gönderilen bir uyarı, bir düşünce, duygu, kanı ya da bilginin kaynak tarafından kodlanmış halidir. İleti yapısal olarak karmaşık uyarılar toplamıdır. Kendi içinde başlı başına hiçbir anlam taşımayan kâğıt üzerindeki birtakım şekiller, ses dalgaları, dokunarak ya da diğer görsel-işitsel malzemeler ile elde edilen iletiler, insanlar ve alıcı tarafından kod-açma işlemi sonunda anlam kazanmaktadır.
#37
SORU: İmaj ve imaj devrimi ne anlamlara gelir?
CEVAP: İmaj, imge, görüntü, şekil ve fikir anlamlarına gelir. İmaj devrimi ise, amatör anlamda haber medyasının fotoğrafla beslenmesinde ve kurumların reklam imajlarında üremelerindeki artış olarak değerlendirilebilir.
#38
SORU: İmajlar kaça ayrılır?
CEVAP: İmajlar dört sınıfta toplanabilir: • Bilgi verici imajlar • Açıklayıcı imajlar • Yönlendirici imajlar • Etkileyici imajlar
#39
SORU: Bilgi verici imaj nedir?
CEVAP: Bilgi verici imajlar yargısız olarak konuyla ilgili bilgi verir. Bu sınıfa, basit ve doğrudan mesaj üreten, kataloglar, reklamlar ve e-ticaret siteleri örnek verilebilir.
#40
SORU: Haber nedir?
CEVAP: Haber, güncel ve ilginç bir olayın olduğunca nesnel ve gerçeğe uygun bir biçiminde sunumudur.
#41
SORU: Dinleyicide ilgi yaratmak ve bu ilgiyi sürdürmek için haber mesajında bulunması gereken unsurlar nelerdir?
CEVAP: Dikkati çekilen okur ya da dinleyicide ilgi yaratmak ve bu ilgiyi sürdürmek için haber mesajında bulunması gereken bir takım unsurlar şöyle sıralanabilir: • Haber mesajında zaman öğesi bulunmalıdır (ne zaman) • Yerel, bölgesel, ulusal ya da uluslararası yakınlık bulunmalıdır (nerede) • Haberin büyüklüğünü ve önemini belirleyen sonuç öğesi bulunmalıdır (ne/kim) • Haberin önemi vurgulanmalıdır (nasıl/neden) • İlgi çekmelidir.
#42
SORU: İletişim kurma biçimleri nasıl bir evrimsel süreç izlemiştir?
CEVAP: İletişim kurma biçimleri günümüzün sanatsal anlatımlarına ulaşana dek evrimsel bir çizgi izlemiştir. İnsan iletişiminin gelişiminde en başta gelen koşul şüphesiz dilin ortaya çıkması, konuşmanın başlaması yani sözün kurulması, zamanla yazının bulunması, sözlü ve yazılı ifade biçiminin güçlenmesi olmuştur. İletişim biçimleri zamanla büyük gelişmeler kaydetmiş, yakın çevreyle iletişimin yanında, dünyanın bir diğer ucundaki insanlarla iletişim, hızlı teknolojik gelişimle olanaklı hâle gelmiştir. Teknoloji artık insan hayatının büyük bölümünde yer kaplamakta ve bu durum, teknolojik araçlarla iletişimi kolaylaştırıcı tasarımlar yapılmasına gereksinim duyulmasına neden olmaktadır.
#43
SORU: İletişim araçlarının işlevleri nelerdir?
CEVAP: İletişim araçlarının işlevleri şöyle sıralanabilir: • Haber verme, eğitme, eğlendirme işlevleri vardır. • Dış dünyayı görmeyi sağlar. • Kültürün toplumumuzdan, bizden sonraki toplumlara ve nesilden nesile geçişini sağlar. • Mal ve hizmetlerin tanıtılmasına, satılmasına yardım eder. • Dışımızda oluşan fırsat ve çağrılara karşılık verme ile sosyal hareketlerde genel rızaya ulaşma arasında bağ kurulmasına yardım eder.
#44
SORU: Tasarım prensipleri nelerdir?
CEVAP: Tasarım prensipleri genel olarak şöyle sıralanabilir: • Zıtlık • Odak noktası • Denge • Sıralama • Ritim
#45
SORU: Haber mesajları kaça ayrılır?
CEVAP: Haber mesajları, etkileyici ve etkileyici olmayan haber mesajları olarak iki sınıfta toplanabilir.
#46
SORU: Kolaj nedir?
CEVAP: Tasarımcıların, genelde gazete ve dergi formatında çok aşırı miktarda imajdan, oldukça çekici ve heyecan verici seçimleri bir araya getirmesidir. Burada önemli olan tasarımcının ya da editörün aynı boyuttaki resimleri kullanmamalarıdır. Aynı boyut resimler kullanılması kolajın anlaşılmasını zayıflatır.
#47
SORU: İnsanlar arası iletişim nasıl tanımlanabilir?
CEVAP: İnsanlar arası iletişim, bilgi düşünce, duygu, tutum ve kanılarla, davranış biçimlerinin kaynak ile alıcı arasındaki etkileşim yoluyla bir insandan (insanlardan) diğerine (diğerlerine) bazı kanallar kullanarak ve değişim amacıyla aktarılması sürecidir.
#48
SORU: İletişim sürecinde kaynak ve kanal ne anlama gelir?
CEVAP: Kaynak iletiyi hedefe gönderen kişi, grup, kurum ya da toplum olabilir. Kaynak ya da göndericinin amacı ileti ile etkilemektir. Bu özel amaçlı iletinin kaynaktan alıcıya ulaşmasında bir kanal gereklidir. Gazete, afiş, reklam, website hatta bir ders kitabı gibi bir iletişim aracı kanal olabilir.
#49
SORU: Kadrajlama nedir?
CEVAP: Fotoğrafçı tarafından en genel hareketler yakalanır ancak sonuçta yükseklik ve genişlik için son kararı tasarımcı verir. İmajdaki istenmeyen alanların çıkarılması anlamında kullanılan kadrajlama ile imajın sayfada görüntüleneceği yeni formatı belirlenir.
#50
SORU: Tipografi ve imaj çalışmalarında hangi tür zıtlıklardan yararlanılır?
CEVAP: Tipografi ve imaj çalışmalarında dört zıtlıktan yararlanılır: Boyutta zıtlık, büyük ve küçük imaj birlikte yerleştirilerek zıtlık sağlanır. Tonda zıtlık, kalın başlıklar ve koyu fotoğraflar, ince yazı ve açık renk fotoğraflar birlikte kullanılarak sağlanır. Şekilde zıtlık, dikdörtgen bir fotoğrafa karşılık, kare ya da yuvarlak formlu ya da arka planı çıkarılan imajlarla sağlanır. Renkte zıtlık, sonsuz zıt kullanımlara olanak sağlar. Tasarımcı renkli bir fotoğrafa sahipse siyah ve beyazla, başlıkta ya da zeminde zıtlık oluşturma olanağına sahiptir.
#51
SORU: Dairesel iletişim modeli nedir?
CEVAP: Web sitelerin ortaya çıkardığı etkileşim, ikinci bir iletişim modeli ortaya çıkarmıştır. Kaynak, gerçek bir durum (örneğin kitap satmak için bir site oluşturur) ve özel bir içerik oluşturur. Alıcı ve kaynak direkt olarak medya ile görüşürler (kaynak kitapları gösterir, ziyaretçi de seçer). Bu eylem sitede sürer gider (ziyaretçi sorar, kaynak cevaplar; ziyaretçi sipariş verir, kaynak postalar). Online gazetelerde editörler okurları ile konuşur, hit sayısına bakar ve daha çok okuru çekmek için yazılarını buna göre günceller ve geliştirir.
#52
SORU:
İnsanlar arası iletişim nedir?
CEVAP:
İnsanlar arası iletişim, bilgi düşünce, duygu, tutum ve kanılarla, davranış biçimlerinin kaynak ile alıcı arasındaki etkileşim yoluyla bir insandan (insanlardan) diğerine (diğerlerine) bazı kanallar kullanarak ve değişim amacıyla aktarılması sürecidir.
#53
SORU:
Kişiler arası ilişkilerde ve bütün toplumsal alandaki etkileşimde en önemli faktörlerden birisi olan iletişim kurma eylemi, kaynağını nereden almaktadır?
CEVAP:
Kişiler arası ilişkilerde ve bütün toplumsal alandaki etkileşimde en önemli faktörlerden birisi olan iletişim kurma eylemi, kaynağını insanların dil becerisinden, sözlü, görsel ve yazılı ifade yeteneğinden, bunların yanında bedensel sembollerden almaktadır.
#54
SORU:
İletişim sürecinde yer alan, iletişimin temel öğeleri nelerdir?
CEVAP:
İletişim sürecinde yer alan, iletişimin temel öğeleri kaynak, ileti (mesaj), kodlama- kodaçma, kanal, alıcı, etkileme ve yansımadır.
#55
SORU:
Yazı yazarken ya da resim yaparken, bir harekette bulunurken ortaya çıkan el, kol, yüz hareketlerine ne ad verilir?
CEVAP:
Yazı yazarken ya da resim yaparken, bir harekette bulunurken ortaya çıkan el, kol, yüz hareketleri iletidir.
#56
SORU:
Görsel-işitsel malzemeler ile elde edilen iletiler, insanlar ve alıcı tarafından nasıl anlam kazanmaktadır?
CEVAP:
Görsel-işitsel malzemeler ile elde edilen iletiler, insanlar ve alıcı tarafından kod-açma işlemi sonunda anlam kazanmaktadır. İngilizce, Türkçe gibi diller koddur, bunun yanında müzik, resim, dans hareketler, mimikler vb. de kod oluşturur
#57
SORU:
Kodaçma, nedir?
CEVAP:
Kodaçma, alıcıya ulaşan ve alınan bir uyaranın ya da iletinin yorumlanarak anlamlı bir biçime sokulmasıdır.
#58
SORU:
Kitle iletişim araçları ile gerçekleştirilen iletişimin yüzyüze yapılan iletişime göre dezavantajı nedir?
CEVAP:
Kitle iletişim araçları ile gerçekleştirilen iletişimde yüzyüze yapılan iletişime göre aktif katılım olasılığı daha düşüktür.
#59
SORU:
Yansıma nasıl oluşur?
CEVAP:
Karşılıklı tepki ve yanıtlar, alıcı ile kaynağı birbirine bağlayarak iletişim sürecinin doğuşunu sağlar. Bu karşılıklı bağ, yansıma olarak adlandırılır.
#60
SORU:
İletişimin etkileri nelerdir?
CEVAP:
İletişimin etkileri üç ana grupta toplananabilir:
Alıcının ya da alıcıların bilgi düzeyinde değişme
Alıcının tutumunda değişme
Alıcının açık davranışlarında görülen değişme
#61
SORU:
Bilgi akışını sağlayan iletişim araçları nasıl gruplanabilir?
CEVAP: - Bilişsel iletişim araçları: Sanal ortamdaki bilgi teknolojilerini kullanarak gerçekleştirilen e-posta, forumlar, sohbet, web, blog vb. gibi iletişim araçlarıdır.
- Görsel-İşitsel iletişim araçları: Göze ve kulağa hitabeden, multimedya teknolojileri kullanan (sayısal olarak işlenen), televizyon, sinema, radyo, vb. gibi iletişim araçlarıdır.
- Grafik iletişim araçları: Yazı ve çizimle oluşturularak formatlandırılan gazeteler, dergiler, afişler, el ilanları, tabelalar, bilboardlar, mektuplar, kitaplar, vb. gibi basım-yayım araçlarıdır.
- Telekomünikasyon iletişim araçları: Yazı, resim, simge ya da her çeşit bilginin elektromanyetik dizgelelerle iletilmesini sağlayan, optik teknolojileri kullanan telefon, cep telefonu, faks, teleks, vb. gibi iletişim araçlarıdır.
- Organizasyonel iletişim araçları: Belli ekipler tarafından gerçekleştirilen eğlence, eğitim, gezi gibi etkinliklerin, tüketme adına kişi ya da topluma aktarılacak belli mesajlar için düzenlenmesidir; fuar, etkinlik pazarlama konserleri, defileler, konferans, vb.
- Sanatsal iletişim araçları: İster plastik, ister estetik olsun her türlü sanat faaliyeti ya da sanatçı ile sağlanacak iletişimin araçlarıdır. Dans, resim, müzik, şarkı, sergi, konser, tiyatro, defile, heykel, seramik, animasyon vb.
#62
SORU:
İletişim araçlarının işlevleri nelerdir?
CEVAP:
İletişim araçlarının işlevleri:
Haber verme, eğitme, eğlendirme: İletişim araçları çevre gözetimi, haber sağlama ve bilgilendirme işlevini yapar. İnsanların alışık olduğu şeylerden çok, alışık olmadıkları şeyler haber değeri taşıdığından, toplum kurallarının ihlali durumunda olumsuzlukları haber yaparak, kurallara uymaya davet eder. Gündelik yaşamda olan bitenle ilgili, farklılıkları ve aykırılıkları iletme işlevindedir. İnsanları eğlendirerek, dikkatini başka yönlere çekerek sorunlardan kaçmasına ve dengeli hayat sürmesine olanak sağlar. İletişim araçları ile gerçekleştirilen bilgi alışverişinin amacı, anlamak, anlatmak, öğrenmek ve eğitim görmek gibi gereksinimlerin karşılanmasıdır.
- Dış dünyayı görmeyi sağlar: Merak giderilir. Ayrıcalıklar, farklılıklar haber olarak iletilir ve gündelik konuşmaların içeriğini oluşturur. Kanaatler yönlendirilir. Toplumsal rollere kılavuzluk edilir (ahlak kuralları, meslekler vs.).
- Kültürün toplumumuzdan, bizden sonraki toplumlara ve nesilden nesile ge- çisini sağlar:
- Mal ve hizmetlerin tanıtılmasına, satılmasına yardım eder.
Dışımızda oluşan fırsat ve çağrılara karşılık verme ile sosyal hareketlerde genel rızaya ulaşma arasında bağ kurulmasına yardım eder. İnsanları gerçek yaşamdan kopararak, sanal bir alemin içinde sokarak, bireylerin yönetici güçlere karşı tepkisizleşmesine, uyuşmasına ya da işlevsizleşmesine olanak tanır. Çoğu zaman
#63
SORU:
Temel, somut ve fiziksel ihtiyaçlarımızı hiyerarşik bir sınıflandırmaya sokan Abraham Moslow’a göre gereksinimler hiyerarşisinde en üstte hangisi bulunmaktadır?
CEVAP:
Temel, somut ve fiziksel ihtiyaçlarımızı hiyerarşik bir sınıflandırmaya sokan Abraham Moslow’a göre gereksinimler hiyerarşisinde en üstte ''kendini gerçekleştirme ihtiyacı'' bulunmaktadır?
#64
SORU:
Görsel mesajlar nasıl anlaşılır?
CEVAP:
Görsel mesajlar üç temelde ya da bu üç temelin etkileşimi ile anlaşılır:
- Gördüğümüzü, çevremiz ve deneyimlerimizle tanırız: İfade.
- Temel görsel elemanları, duyularımız ve duygularımızla ayıklarız: Soyutlama.
İnsanoğlu tarafından geliştirilen sembol sistemlerini kullanılarak yeniden anlam yükleyerek yaratırız: Sembolizm.
#65
SORU:
Görsel gerçekliğin sunumunda en güvenilir yöntem nedir?
CEVAP:
Fotoğraf, görsel gerçekliğin sunumunda en güvenilir yöntemlerdendir.
#66
SORU:
İnsanlar görsel mesajın yapısı ve anlaşılması için ne yaparlar?
CEVAP:
İnsanlar görsel mesajın yapısı ve anlaşılması için görülenleri, nokta, çizgi, renk, doku, boyut, biçim, yüzey, hareket, yön gibi temel görsel elemanlar bağlamında soyutlar. Bilgi daha görünür olur, daha özel, öz ve genel olur. Özellikle resim ve heykel sanatlarında soyutlama ile ifade yönteminden daha çok yararlanılır.
#67
SORU:
Haber mesajları nelerdir?
CEVAP:
Haber mesajları, etkileyici ve etkileyici olmayan haber mesajları olarak iki sınıfta toplanabilir.
#68
SORU:
Reklâmın yaratıcılık isteyen en zor taraflarından biri nedir?
CEVAP:
Mesaj geliştirme, reklâmın yaratıcılık isteyen en zor taraflarından biridir.
#69
SORU:
Reklam mesajları için hangi esaslar belirlenmiştir?
CEVAP:
Reklam mesajları için dört esas belirlenebilir:
- Aracı olan/araç mesajlar
- İlişkisel mesajlar
- Açığa vurucu/tanıklık eden mesajlar
- Karşılaştırmalı mesajlar
#70
SORU:
İmaj devrimi nasıl değerlendirilebilir?
CEVAP:
İmaj devrimi ise, amatör anlamda haber medyasının fotoğrafla beslenmesinde ve kurumlarm reklam imajlarında üremelerindeki artış olarak değerlendirilebilir.
#71
SORU:
İmaj hangi sınıflarda toplanabilir?
CEVAP:
İmajlar dört sınıfta toplanabilir:
- Bilgi verici imajlar: Bu tür imajlar, yargısız olarak konuyla ilgili bilgi verir. Bu sınıfa, basit ve doğrudan mesaj üreten, kataloglar, reklamlar ve e-ticaret siteleri örnek verilebilir.
- Açıklayıcı imajlar: Olayları açıklar ya da gidişatı verir. Kaza ve hastalığın açıklanması için gereken x-ray röntgen ışınlarına benzetilebilir. Bu kategori aynı zamanda hayattaki sürprizlere ve olağanüstü durumların (fotoğraflar gibi) tasvirine izin verir.
- Yönlendirici imajlar: Bir fikri gösterir ve destekler. Alıcı ve mesaj daha belirgindir. İnsanları etkilemek için yönlendirme ve buna göre bir düzenleme içindedir.
- Etkileyici imajlar: Anlamı güçlendiren güçlü duygular nakleder. Bireysel bir açıklayıcılığa sahiptir. Biraz şiirsel, deneysel, çağrışımsaldır ancak ifade- ci değildir (sunmaz, göstermez). Bu imaj türü mesajı taşımak için kullanılır. Haberi dramatize eder ve iletişim aracıyla pekiştirir böylece mesajın problemini çözer.
#72
SORU:
Kaynağın alıcıyı iknada yararlandığı imaj desteğinde hangi esaslar belirgindir?
CEVAP:
İkna edicilik, imajın işlevidir. Kaynağın alıcıyı iknada yararlandığı imaj desteğinde dört esas belirgindir:
- İmajın çabuk kavranır olması ya da çabuk hissedilmesi. Kaynak neyi göstermek, izah etmek isterse o özellikleri imajda ortaya çıkarabilir; bir portre, çevre ya da ürün fotoğrafı gibi. Bu tür imajların orijini bilgi vericiliğidir.
- Kinayeli anlatım yapılabilmesi.
- Dar anlamlı sözcükleri geniş bir alana taşıması.
- Mecaz ve benzetmeler aracılığı ile karşılaştırma yapılabilmesidir.
İmaj, kaynak ve alıcı açısından iki farklı yaklaşımda değerlendirilebilir
#73
SORU:
İmajın algı izleyici ile buluşması hangi aşamaları kapsar?
CEVAP:
İmajın izleyici/alıcı ile buluşması şu aşamaları kapsar:
- Algı: Göz, optik sinirler yardımıyla gönderilen görsel uyarıları alır.
- Deneyim: Etkilenme ve uyarıları değerlendirme, süreci bireysel hislere dayanır.
- Yorumlama: İmajın izleyene aktardığı anlam.
#74
SORU:
Görsel iletişimde geçerli Gestalt ilkeleri nelerdir?
CEVAP:
Görsel iletişimde geçerli Gestalt ilkeleri şöyle sıralanabilir:
- Figür-Arka plan İlişkisi İlkesi
- Eş Biçimli Uygunluk İlkesi
- Algısal Gruplama
- Benzeşme-Ayrışma İlkesi
#75
SORU:
Tasarımın işlevleri nelerdir?
CEVAP:
Tasarımın İşlevleri
- Tasarım bilgileri düzenler: Okur ya da izleyici girdiği iletişim ortamında neyin nerede olduğunu bilmelidir.
- Bilgileri derecelendirir: İletişim ortamına göre yayımdaki yazıları ya da mesajları önem sırasına göre düzenler.
- Yayımı güzelleştirir: Tasarım göz ile yayım arasındaki ilişkiye dayandığından, yayımın çekici hâle gelmesinin yolu, iyi bir tasarımdır.
- Yayımın değerini ortaya koyar: Tasarımın çeşitli yöntemleri ile (basılı yayınlarda iri başlıklar, görsel öğeler kullanmak gibi) yayının önemi belirginleşir.
- Yayımın özgünlüğünü sağlar: İki gazeteyi ya da iki dergiyi birbirinden ayıran en önemli fark, tasarımlarıdır. Her yayımın hedef alıcıya göre bir üslubu vardır. Yayımın okurları ya da izleyici o yayının tasarımına, üslubuna alışır ve uyum gösterirler.
#76
SORU:
Tasarımın prensipleri nelerdir?
CEVAP:
Tasarım prensipleri genel olarak şöyle sıralanabilir:
- Zıtlık
- Odak noktası
- Denge
- Sıralama
- Ritim
#77
SORU:
Mesajın yorumlanmasında neler esastır?
CEVAP:
Algı ve deneyimler/kazanımlar mesajın yorumlanmasında esastır.
#78
SORU:
Bilgi düşünce, duygu, tutum ve kanılarla, davranış biçimlerinin kaynak ile alıcı arasındaki etkileşim yoluyla bir insandan diğerine bazı kanallar kullanarak ve değişim amacıyla aktarılması sürecine ne ad verilir?
CEVAP:
İnsanlar arası iletişim, bilgi düşünce, duygu, tutum ve kanılarla, davranış biçimlerinin kaynak ile alıcı arasındaki etkileşim yoluyla bir insandan (insanlardan) diğerine (diğerlerine) bazI kanallar kullanarak ve değişim amacıyla aktarılması sürecidir.
#79
SORU:
İletişim kurma eylemi kaynağını nelerden almaktadır?
CEVAP:
Kişiler arası ilişkilerde ve bütün toplumsal alandaki etkileşimde en önemli faktörlerden birisi olan iletişim kurma eylemi, kaynağını insanların dil becerisinden, sözlü, görsel ve yazılı ifade yeteneğinden, bunların yanında bedensel sembollerden almaktadır.
#80
SORU:
İletişim kavramı için yapılan tanımlar nelerdir?
CEVAP:
İletişim kavramı;
- İnsanlar arasında duygu ve fikirlerin akışıdır.
- Bir kimsenin düşüncelerini ve duygularını diğerlerine açık seçik belirtmesi sürecidir.
- Bireyler arasında anlamları ortak kılma sürecidir.
- Bir kaynağın bir mesajı bir kanal üzerinden bir alıcıya iletmesi sürecidir.
- Seçilmiş bir haberin, bir haber kaynağından belli bir mesafeye iletilmesi sürecidir.
#81
SORU:
Telekomünikasyon iletişim araçları nelerdir?
CEVAP:
Telekomünikasyon iletişim araçları: Yazı, resim, simge ya da her çeşit bilginin elektromanyetik dizgelelerle iletilmesini sağlayan, optik teknolojileri kullanan telefon, cep telefonu, faks, teleks, vb. gibi iletişim araçlarıdır.
#82
SORU:
İletişim araçlarının özellikleri nelerdir?
CEVAP:
İletişim araçları:
- Sosyal statüye göre herhangi bir farklı yaklaşım oluşturmadan çok sayıda insana aynı iletiyi, aynı anda ulaştırabilir.
- Yayınları ile belirli bir süreklilik ve düzenlilik; yayın periyodu gösterir.
- İletişim araçlarının sürekli ve düzenli yayını, toplumda kendilerine karşı bir talebin oluşmasına neden olur ve bu talep zamanla alışkanlığa, hatta gereksinime dönüşür.
- İletişim araçları ile aktarılan iletiler, belge niteliği ve değeri taşıdığı için inandırıcılık ve alıcıyı ikna etme özelliğini de kazanmaktadır.
#83
SORU:
Haber kavramı nasıl tanımlanmaktadır?
CEVAP:
Haber, güncel ve ilginç bir olay›n olduğunca nesnel ve gerçeğe uygun bir biçiminde sunumudur.
#84
SORU:
Hangi imaj türü anlamı güçlendiren güçlü duygular nakletmektedir?
CEVAP:
Etkileyici imajlar, anlamı güçlendiren güçlü duygular nakleder. Bireysel bir açıklığa sahiptir. Biraz şiirsel, deneysel, çağrışımsaldır ancak ifadeci değildir. Bu imaj türü mesajı taşımak için kullanılır. Haberi dramatize eder ve iletişim aracıyla pekiştirir böylece mesajın problemini çözer.
#85
SORU:
İmajdaki istenmeyen alanların çıkarılması anlamında kullanılan kavram nedir?
CEVAP:
Kadrajlama: Fotoğrafçı tarafından en genel hareketler yakalanır ancak sonuçta yükseklik ve genişlik için son kararı tasarımcı verir. İmajdaki istenmeyen alanların çıkarılması anlamında kullanılan kadrajlama ile, imajın sayfada görüntüleneceği yeni formatı belirlenir.
#86
SORU:
Tasarımın işlevleri nelerdir?
CEVAP:
Tasarımın İşlevleri:
- Tasarım bilgileri düzenler: Okur ya da izleyici girdiği iletişim ortamında neyin nerede olduğunu bilmelidir.
- Bilgileri derecelendirir: İletişim ortamına göre yayımdaki yazıları ya da mesajları önem sırasına göre düzenler.
- Yayımı güzelleştirir: Tasarım göz ile yayım arasındaki ilişkiye dayandığından, yayımın çekici hâle gelmesinin yolu, iyi bir tasarımdır.
- Yayımın değerini ortaya koyar: Tasarımın çeşitli yöntemleri ile (basılı yayınlarda iri başlıklar, görsel ögeler kullanmak gibi) yayının önemi belirginleşir.
- Yayımın özgünlüğünü sağlar: iki gazeteyi ya da iki dergiyi birbirinden ayıran en önemli fark, tasarımlarıdır. Her yayımın hedef alıcıya göre bir üslubu vardır. Yayımın okurları ya da izleyici o yayının tasarımına, üslubuna alışır ve uyum gösterirler.
#87
SORU:
Bir kompozisyonda kullanılan ögelerden birinin ya da bir grubun diğer ögelere göre ölçü, değer, renk, doku bakımından üstünlük sağlaması olarak ifade edilen kavram nedir?
CEVAP:
Odak Noktası: Bir kompozisyonda kullanılan ögelerden birinin ya da bir grubun diğer ögelere göre ölçü, değer, renk, doku bakımından üstünlük sağlamasıdır.
#88
SORU:
Görsel iletişimde geçerli Gestalt ilkeleri nelerdir?
CEVAP:
Görsel iletişimde geçerli Gestalt ilkeleri şöyle sıralanabilir:
- Figür-Arka plan İlişkisi
- Eş Biçimli Uygunluk İlkesi
- Algısal Gruplama
- Benzeşme-Ayrışma İlkesi
#89
SORU:
Dikkati çekilen okur ya da dinleyicide ilgi yaratmak ve bu ilgiyi sürdürmek için reklam mesajında bulunması gereken unsurlar nelerdir?
CEVAP:
Dikkati çekilen okur ya da dinleyicide ilgi yaratmak ve bu ilgiyi sürdürmek için reklâm mesajında bulunması gereken bir takım unsurlar mevcuttur. Bunlar şöyle sıralanabilir:
- Mesaj açık, akıcı, düzgün ve tüketicilerin günlük yaşantılarında kullandıkları dile elverişli olmalı,
- Farklı ve ilginç olmalı,
- Kolay anlaşılmalı ve hatırda kalmalı
- İzleyicilerin tekrarlanmasından hoşnut olacakları söz veya dizelerden oluşmalı,
- Kendi içinde çelişmemeli,
- İşlenen konu ve kullanılan sözler iç açıcı olmalı,
- Vadedici sözler içermemeli,
- Korku yaratmamalı,
- Reklamı yapılan ürün ve hizmetle uyumlu olmalı,
- Reklâm iletişim ortamı ile birlikte uyumlu olmalı,
- Alışkanlıklara, geleneklere, ahlaka ve inançlara ters düşmemeli,
- İnandırıcı olmalıdır.
#90
SORU:
İlişkisel mesajlar neler vadetmektedir?
CEVAP:
İlişkisel mesajlar; ürüne mutluluk, deneyim ve pozitiflik katarak mesajın amacını sağlar. Ürün ya da hizmetle müşteri arasında bir ilişki yaratır. Bu mesajlar özetle şunları vadeder:
- Duyusal bir karşılık/ödül
- Entelektüel bir uyarım
- Çekici bir hayat tarzı
- Sosyal beğeni
#91
SORU:
Aracı olan mesajlar neler vadetmektedir?
CEVAP:
Aracı olan mesajlar bir sorun üzerine temellenir. Bu tür mesajlar özetle şunları vadeder:
- Problem çözümü
- Problemi önleme
- Finansal kâr etme
- Yenilik
#92
SORU:
İletişimin temel öğeleri nelerdir?
CEVAP:
İletişim sürecinde yer alan, iletişimin temel ögeleri kaynak, ileti (mesaj), kodlama-kodaçma, kanal, alıcı, etkileme ve yansımadır.
#93
SORU:
İletişimin sahip olduğu özellikler nelerdir?
CEVAP:
Genel olarak iletişimin sahip olduğu özellikler şöyle sıralanabilir:
İletişim bir süreç yapısında olduğu için;
- Dinamiktir,
- Süreklidir,
- Daireseldir,
- Tekrarlanamaz,
- Tersine çevrilemez (çünkü ögeler iletişimle değişikliğe uğramıştır)
- Karmaşık yapıdadır.
#94
SORU:
Görsel iletişimde iletişimin gücünü artırmada kullanılan renklerin işlevler nelerdir?
CEVAP:
Görsel iletişimde iletişimin gücünü artırmada renkler şu işlevlerde kullanılır:
- Dikkat çekme: Kâğıt üzerindeki renkli bir imaj güçlü bir grafik eleman gibi alıcıyı yakalar ve dikkatini çeker. Bir web sitede zıt renkler aynı işlevdedir.
- Atmosfer yaratma: Renk medyada atmosfer yaratmada etkilidir (Alpler için hazırlanan seyahat broşürlerinde, o atmosferi yaratan mavi gökyüzü ve parıltılı beyaz karların kullanılması gibi). Renkler sembolik anlamlara sahiptir. Çoğu insan kırmızı rengin aşk ve ihtiras çağrıştırdığında birleşir. Mavi saygıdeğerdir, melankoliktir ve özlem içerir. Sarı ise neşe kaynağıdır. Siyah, acı ifade ederken, beyaz masumiyet ve saflığı simgeler. Açık renkler kadınları, koyu renkler de erkekleri simgeler. Ancak kültürlere göre renklerin anlamları farklılaşır. O nedenle mesaja yanlış etki yüklenmemesi için bu konu önem taşır.
- Bilgi verme: Renk farklı konularda bilgi iletir. Hastanelerde sarı enfeksiyon ve hastalık; mavi temiz malzeme; yeşil de steril anlamlarını taşır.
- Yapı: Bir dergide renk, bölümlerin ayırt edilmesine yardım eder (Örneğin mavi röportaj, sarı magazin, pembe kültür sayfaları gibi).
- Öğretme: Renk etkin öğretime yardımcıdır. Parlak imajlar, dekoratif tonlar okumayı güçlendirir, renk blokları konuların ayırt edilmesini sağlar.
#95
SORU:
Görsel mesajların temel unsurları nelerdir?
CEVAP:
Görsel mesajlar üç temelde ya da bu üç temelin etkileşimi ile anlaşılır:
- Gördüğümüzü, çevremiz ve deneyimlerimizle tanırız: İfade.
- Temel görsel elemanları, duyularımız ve duygularımızla ayıklarız: Soyutlama.
- İnsanoğlu tarafından geliştirilen sembol sistemlerini kullanılarak yeniden anlam yükleyerek yaratırız: Sembolizm.
#96
SORU:
Dikkati çekilen okur ya da dinleyicide ilgi yaratmak ve bu ilgiyi sürdürmek için haber mesajında bulunması gereken unsurlar nelerdir?
CEVAP:
Dikkati çekilen okur ya da dinleyicide ilgi yaratmak ve bu ilgiyi sürdürmek için haber mesajında bulunması gereken bir takım unsurlar şöyle sıralanabilir :
- Haber mesajında zaman öğesi bulunmalıdır (ne zaman)
- Yerel, bölgesel, ulusal ya da uluslararası yakınlık bulunmalıdır (nerede)
- Haberin büyüklüğünü ve önemini belirleyen sonuç öğesi bulunmalıdır (ne/kim)
- Haberin önemi vurgulanmalıdır (nasıl/neden)
- İlgi çekmelidir
#97
SORU:
Reklam mesajlarında esas olan unsurlar nelerdir?
CEVAP:
Reklam mesajları için dört esas belirlenebilir:
- Aracı olan/araç mesajlar
- İlişkisel mesajlar
- Açığa vurucu/tanıklık eden mesajlar
- Karşılaştırmalı mesajlar