İNTERNET YAYINCILIĞI Dersi SİBER KÜLTÜR soru cevapları:
Toplam 55 Soru & Cevap#1
SORU: Arttırılmış gerçeklikle ilgili olarak hangi oyunlar örnekler verilebilir?
CEVAP: Sky Siege, AR Invaders, Parallel Kingdom, SpecTrek, Fantastic Pets, EyePet, Star Pics, Batman: Arkham City, The Eye of Judgment, Reality Fighters günümüz arttırılmış gerçeklik oyunlarına örnek olarak verilebilir
#2
SORU: Sanal topluluklarda oyun oynama alışkanlıkları nasıl değişmiştir?
CEVAP: Günümüzde bilgisayar oyunları kaset ve cd ortamlarından oyun konsollarında tamamen internet üzerinden çevrimiçi oynanan yapıya dönüşmüştür. Eskiden klavye veya fare gibi bilgisayarın giriş aygıtlarıyla oynadığımız oyunları şimdi parmakla dokunmatik ekranlarda, telefonun yönünü çevirerek ya da vücut duruşumuzla oynuyoruz. Ses ve görüntü sensörleri aracılığıyla görüntümüz ekrana yansıtılıyor, böylece avatarımız kendi bedenimiz oluyor.
#3
SORU: Siber terimi nasıl açıklanabilir?
CEVAP: Siber terimi sibernetik kökeninden gelmektedir ve ilk olarak 1958 yılında, canlılar ile makineler arasındaki iletişim disiplinini inceleyen Sibernetik biliminin babası sayılan Louis Couffignal tarafından kullanılmıştır. İnternet, iletişim yöntemi açısından siber; yarattığı ortam açısından sanal bir dünyadır.
#4
SORU: İnternete dayalı sertifika eğitimleri ile bireyler nasıl bir deneyim elde ederler?
CEVAP: İnternete dayalı sertifika eğitimleri ile bireyler esnek, yani kendilerine sunulan çok sayıda program ve ders içeriğinden ihtiyacına göre planlamayı kendilerinin yapabileceği; etkin, zamanlarını daha verimli kullanarak, çalışma hayatlarına ara vermeden, kendilerine sağlanan çok çeşitli uzaktan öğrenme ortamları içinden kendi ders çalışma alışkanlıklarına uygun olanlara ağırlık verebileceği; ekonomik, sadece özel bir alana yönelik eğitim giderlerini karşılayabileceği öğrenme deneyimleri elde edebilirler.
#5
SORU: Bireylerin sosyal medyadaki rolü nedir?
CEVAP: Sosyal medya, sağladığı olanaklarla birlikte özgürlükçü ve katılımcı bir siber kültürün oluşmasına katkıda bulunmaktadır. Bugün bireyler tanık olduğu bir olayı herhangi bir kuruma ihtiyaç duymadan sosyal ağlar üzerinde haber yapabilmekte, takipçileri sayesinde geniş kitlelere ulaşarak dağıtımını ve yayılımını sağlamaktadır. Yani her birey siber kültür içerisinde bir haber kaynağı olabilir.
#6
SORU: Küreselleşme ve bilgisayar teknolojileri arasında nasıl bir ilişki vardır?
CEVAP: Küreselleşmenin hız kazanması sürecinde bilgisayar teknolojilerinin; ekonomik, siyasal ve kültürel alanların biçimlenmesinde büyük rol oynadığını söyleyebiliriz. İnternet, doğası gereği sahip olduğu özelliklerle birlikte yeni bir kültürel mekân, özgürlük, gerçeklik gibi olanaklar sunmanın yanında alışkanlıkların, kültürel formların ve kimliklerin değişmesini de sağlamıştır. Yeni toplumsal ve bireysel ilişki biçimlerinin doğmasına neden olarak küresel bir kültürün yapılanmasını olanaklı hale getirmiştir.
#7
SORU: Elektronik öğrenme, yaşamboyu öğrenmedeki yerini nasıl almıştır?
CEVAP: İnternetin bireylere sunduğu, bilgiye her yerden, her an, hızlı bir şekilde ulaşabilme olanağı ve beraberinde getirdiği oluşumların yansımalarını eğitim dünyasında da çok net görebiliyoruz. Geçtiğimiz on yıl ile karşılaştırdığımızda günümüzde, belirli bir zaman diliminde kişinin ihtiyaç duyduğu ve kullandığı bilgi miktarında büyük artış olmuştur. Geçmişte günlük yaşantımızı sürdürebilmek için sahip olduğumuz özellikler, bugün siber yaşamla birlikte yetersiz kalmaktadır. Aynı anda farklı kanallardan gelen yoğun verinin işlenmesi zorunlu hale gelmiştir. Öte yandan teknolojinin hızlı sirkülasyonu ile paralel olarak bilginin hızlı tüketilmesi de kurumların ve bireylerin birikimlerini sürekli güncellemeleri ihtiyacını doğurmaktadır. Bu amaçlarla yaşamboyu öğrenme kapsamında elektronik öğrenme (e-öğrenme) yetişkin yaşamında yerini almıştır.
#8
SORU: Sanal topluluklarda gerçekleşen tanıtım ve pazarlama faaliyetlerine nasıl bir örnek verilebilir?
CEVAP: Sosyal medya için ciddi yatırımlar yapan Sturbucks firması, reklamlarının yayılması ve paylaşılması aşamasında topluluklardaki takipçilerinden büyük destek görmüştür. Bu nedenle firma, tanıtım ve pazarlama faaliyetleri için ayrıca bütçe ayırmak zorunda kalmamıştır.
#9
SORU: Oyunlaştırma nedir?
CEVAP: Oyun dışındaki platformlarda çeşitli şekillerde oyun unsurlarının kullanılması anlamına gelen oyunlaştırma (gamification) kavramı günümüzde bankacılıktan, yemek sektörüne kadar pek çok alanda kullanılmaktadır. Oyunlaştırma uygulamaları, rekabet ve eğlence yoluyla kullanıcıların ortama bağlılığını artırmak amacıyla geliştirilmiş bir pazarlama aracı olarak kullanılmaktadır.
#10
SORU: Yeni teknoloji uygulamalarının siber kültüre ne gibi açılımlar kazandırabilir?
CEVAP: GoogleGlass adıyla geliştirilen arttırılmış gerçeklik gözlüğü, navigasyon, sesli komut, dosya alış- verişi, telefon, e-posta, sosyal paylaşım, ses, video kaydı, fotoğraf çekimi gibi özelliklerin tamamını barındıran gelişmiş bir uygulamadır. Eğer bu proje hayata geçerse takacağınız bir gözlükle, arkadaşlarınızla telefon görüşmesi yapmanız, gideceğiniz yerin görsel yol tariflerini izlemeniz mümkün hale gelecek. Hatta bu gözlükle baktığınız yerin fotoğrafını gözünüzü kırparak çekebilecek, dilerseniz sosyal paylaşım sitelerinde paylaşabileceksiniz. Gökyüzüne baktığınızda havanın durumunu öğrenip bulunduğunuz ortama en yakın konumdaki arkadaşlarınızı listeleyebileceksiniz.
#11
SORU: Sosyal bulunuşluk algısı nedir?
CEVAP: Bir iletişim ortamında kişinin gerçek insan olarak algılanış derecesi, sosyal bulunuşluk algısı olarak tanımlanır.
#12
SORU: Firmalar sanal topluluklarda nasıl bir alışkanlık kazanmışlardır?
CEVAP: Sanal topluluklar bireylerin, kendileriyle ortak ilgi alanlarına sahip diğer bireylerle etkileşime girdiği yapılar olmanın yanı sıra marka iletişimi için de elverişli ortamlar ve uygulamalar içermektedir. Örneğin bir firma yeni logo tasarımıyla tüketiciye ulaşacağı zaman bu logoyu öncelikle sanal topluluklarda paylaşmakta, görüşleri toplamakta, markasının yeni yüzünü müşterileriyle birlikte belirleyebilmektedir. Böylece firma açısından etkili, düşük maliyetli ve geribildirimi hızlı bir pazarlama faaliyeti gerçekleşirken tüketiciler açısından da ücretsiz bilgiye ve hizmete ulaşmak mümkün olmaktadır. Ayrıca sosyal medya ile birlikte, yeni bir kavram olan viral pazarlama kavramı ortaya çıkmıştır. Kısaca tanımlamak gerekirse viral pazarlama; sosyal medya kullanılarak, yayılması planlanan içeriğin, belirli hedef kitleye en etkin, samimi ve hızlı yoldan (ağızdan ağza hızlı dolaşımını sağlayarak) ulaşmasını amaçlayan bir taktiktir. Sosyal medyada viral pazarlama stratejisiyle en az maliyetle tüketiciye ulaşma imkanı bulunmaktadır.
#13
SORU: Bireyler sanal topluluklarda hangi etkinliklerde bulunurlar?
CEVAP: Bireyler sanal topluluklarda; profil oluşturarak topluluk içerisinde kimlik kazanma, arkadaşların dahil olduğu topluluklara erişerek yeni topluluklara katılma, bilgiye ulaşma ve takip etmenin yanı sıra içerik oluşturma, var olan içeriğe yorum yapma, etiketleme ve paylaşma yoluyla bilgiyi kendi ihtiyaçları doğrultusunda inşa etme imkânı bulmuşlardır
#14
SORU: Sanal topluluklarda marka iletişimine ilişkin ipuçları nelerdir?
CEVAP: Sanal topluluklarda marka iletişimine ilişkin ipuçları şöyle sıralanabilir: • Hedef kitleyi belirleme, • Müşteri hizmetlerini internete taşıma, • Sosyal medyayı yakından takip etme, • Sosyal medya kullanıcılarına özel promosyonlar ve kampanyalar yapma, • Sosyal medyayı düzenli besleme, • Sosyal medyanın yeteneklerini keşfetme.
#15
SORU: Sanal topluluklara özgü kavramlar ve alışkanlıklar nelerdir?
CEVAP: Bir kişi uzun zamandır iletişim kurmadığı bir arkadaşını dürtebilir, yani uyarabilir. Bireyler, topluluk içerisindeki kişilerin paylaşımlarını beğenmek yoluyla hayranlıklarını ifade edebilir; bir kişinin yayımladığı içeriği izleyebilmek için takipçisi olabilir ya da kişinin paylaşımlarının topluca yayımlandığı bölüm olan kullanıcı duvarına katkıda bulunabilirler. Sanal topluluklar arkadaş önerme özelliğiyle kişinin ilgi alanlarına ve profil bilgilerine dayanarak ağdaki tanıyor olabileceği diğer kişileri önerir. Bir diğer siber yaşam alışkanlığı da televizyon programlarının, konserlerin, panel ve konferansların etkileşimli olarak izlenmesidir. Ayrıca sosyal ağ sitelerinin sunduğu bir hizmet olan doğum günü hatırlatma servisi, yoğun bir şekilde kullanılmaktadır.
#16
SORU: Sanal topluluklardaki eğlence anlayışında mobil teknolojilerin rolü nedir?
CEVAP: Siber kültür içinde doğan ve bu kültürün içinde yetişen gençler, mobil eğlence anlayışının temsilcileridir. Mobil teknolojilerin kolay erişilebilir olması sayesinde günümüz eğlence anlayışı da mobilize olmuştur diyebiliriz.
#17
SORU: E-öğrenmenin özellikleri nelerdir?
CEVAP: E-öğrenme, bireylere diğer öğrenenlerle ve öğretim elemanlarıyla coğrafik ayrımlara bakılmaksızın nerede olurlarsa olsunlar birbirlerine erişebilme ve işbirliği içerisinde birlikte çalışma olanağı sunan, öğrenme ortamları ve etkinliklerin internet teknolojileri kullanılarak yapılandırıldığı uygulamalardır. Eş zamansız olarak da ifade edilen zamandan bağımsız iletişim ortamları, kişilere uygun oldukları zaman diliminde öğrenme ortamına katılma olanağı sunar. E-öğrenme etkinlikleri bireylere, materyal üzerinde düşünürken ve yorum yaparken kontrollü olma esnekliği sunmaktadır. E-öğrenme yüz yüze öğrenmede olduğu gibi bireyler arasında yoğun etkileşimin ve sosyalleşmenin gerçekleşmesine olanak tanır. E-öğrenme süreçlerinde öğreticinin ve öğrencinin rolü de değişmiştir. Öğretmen, çevrimiçi ortamlarda bilgiyi aktaran olmaktan, bilgiye ulaşmada yardımcı rolüne bürünmüş, öğrenci de hazır bilgiyi almaktan bilgiye ulaşan, aktif öğrenen konumuna geçmiştir. E-öğrenmenin, kişilerin kimliklerini gizlemesi özelliği sayesinde, tüm öğrenciler din, dil, ırk, yaş, cinsiyet, sosyal statü ayrımı yapılmaksızın eşit bir zeminde ve demokratik bir ortamda öğrenim görme fırsatı yakalayabilmektedir. E-öğrenme süreçlerinde öğrenenler, öğreticiler ve dünyanın herhangi bir yerinde yer alan uzmanlar arasında gerçekleşecek etkileşim olanakları büyük önem taşımaktadır.
#18
SORU: Siber kültürün nitelikleri nelerdir?
CEVAP: Siber kültür hızla bir yenilenme sürecinden geçmektedir. Coğrafi sınırları yoktur, dünyanın her yerinden ortak ilgi alanlarına ve görüşlere sahip kişilerin bir araya geldiği sanal topluluklarda yer alan bireyler bu kültüre katkıda bulunabilir. Siber kültür, bilgi ve iletişim teknolojilerinin aracılık ettiği bir yapıdır. Farklı sosyal grup ve statüye sahip bireyler sanal topluluklarda bir araya gelir. Gerçek yaşamdaki toplum kısıtlamalarından ve yargılarından sıyrılan bireyler, daha özgür bir ortamda bulunma fırsatı yakalayabilir. Anonim olmadan gerçek kimlikleriyle sanal topluluklara katılan kişiler de, fiziksel temasın bulunmaması ve daha az görülebilir olma nedenleriyle kendilerini rahat ifade edebilir, özgüveni yüksek ve paylaşıma açık bir şekilde iletişim kurabilirler. Siber kültür gerçek yaşamdan tümüyle soyutlanmaz; aksine ilişki biçimleri, bireysel ve kurumsal yapılanmalar, gerçek hayattan beslenmektedir.
#19
SORU: Sanal topluluklarda gizlilik ve güvenlik nasıl açıklanabilir?
CEVAP: Bireyler günlük yaşamda paylaşmaktan çekindikleri kişisel bilgilerini sanal topluluklarda rahatlıkla paylaşabilmektedir. Bu ortamlarda paylaşılan kişisel bilgiler, gizlilik ve güvenlik konusunda bazı sorunları da beraberinde getirmektedir. Kişiler, bilgilerini paylaşırken dikkatli olmalı, ortamın sunduğu gizlilik ve erişim politikalarını titizlikle incelemelidir. Aksi takdirde ciddi zararlar görebilecekleri sonuçlarla karşılaşabilirler.
#20
SORU: Sanal topluluklarda ekonomi nasıl oluşmaktadır?
CEVAP: Sanal topluluklar, bireylere kendilerini ifade etme olanağı sağladığı gibi, firmalara da müşteriye birinci elden ulaşmak açısından çeşitli fırsatlar sunmaktadır. Firmalar sanal toplulukları kullanarak müşterilerle devamlı iletişimde kalmayı; elde ettikleri müşteri görüşlerine dayanarak da ürün ve hizmet geliştirmeyi hedeflemektedir. Firmaların reklam getirileri sanal topluluk ortamlarının gelir kaynağını oluşturmaktadır. Sosyal paylaşım sitelerinin daha fazla kullanıcı sayısına ulaşabilmek için ağları genişletmeyi desteklemesinde ekonomik kaygıların belirleyici bir unsur olduğu söylenebilir.
#21
SORU: Tıp alanında yapılan arttırılmış gerçeklik araştırmalarıyla ulaşılmak istenen hedefler nelerdir?
CEVAP: Tıp alanındaki arttırılmış gerçeklik araştırmalarıyla ulaşılmak istenen hedefler şöyle sıralanabilir: • Hastanın durumunu görselleştirmek, • Gözle görülemeyen özellikleri teşhis etmek, • Teşhis ve tedavi süreçlerinde süreyi ve hata oranını en aza indirmek, • Kritik cerrahi müdahaleleri kılavuzlandırmak, • Sağlık personelini eğitmek.
#22
SORU: Sosyal medya siber kültürü nasıl etkilemektedir?
CEVAP: İnternet insanlara sesini özgürce duyurma imkanı vermiştir. Günümüzde özellikle Twitter sosyal paylaşım sitesi bir haber kanalı olarak algılanmakta, güncel bilgilere ve gelişmelere anında ulaşmak amacıyla sıklıkla kullanılmaktadır. Bazı gazeteci ve köşe yazarları geleneksel medya ortamlarında yayımladıkları günlük yayınlarını sosyal medya ortamında paylaşmaktadır. Bu yazarları takip eden kişiler de yayınlara erişebilmekte, yorum yapabilmekte, hatta yayının içeriğine katkıda bulunabilmektedir. Böylece yazar yayınını çok daha fazla kişiye ulaştırabilir, takip edenler de içeriklere hızlı bir şekilde erişerek üretiminde ve yorumlanmasında rol oynar hale gelmiştir. Yeni medya uygulamaları devlet ilişkilerini şeffaflaştırmıştır. Sosyal medya ortamlarında kullanılan uygulamaların geliştirilmesi, yayına sunulması, takibinin yapılması gibi süreçler, yeni iş sektörlerinin doğmasına neden olmuştur.
#23
SORU: Geolocation teknolojisi ne işe yarar?
CEVAP: Siber yaşamla birlikte hayatımıza giren Geolocation teknolojisi, bireylerin bulunduğu yeri ve gittiği mekânları paylaşmasını sağlamaktadır.
#24
SORU: Yeni bir elektronik cihaz alırken kullanım ömrü neden önemlidir?
CEVAP: Günümüz satış stratejileri ve kişisel tercihler, minimum teknoloji ile maksimum ihtiyaç giderme politikası üzerine kuruludur. Bugün sahip olduğumuz telefonla sadece sevdiklerimizi aramıyor aynı zamanda, internete giriyor, müzik dinliyor, çeşitli uygulamalar aracılığıyla günlük iletişim ihtiyaçlarımızı karşılıyoruz. Dolayısıyla yeni bir ürün alırken, işletim sisteminin ne olduğu, bulut teknolojisine uyumluluğu, veri aktarım kapasitesinin uygunluğu gibi sorguladığımız özellikler de değişmiştir.
#25
SORU: Siber kültürün oluştuğu ortamlar nelerdir?
CEVAP: Siber kültürün oluştuğu ortamlar şöyle sıralanabilir: • Bloglar, • Sosyal ağlar, • Oyunlar, • Sohbet ortamları, • Tartışma ortamları, • Sanal dünyalar.
#26
SORU: Yaşamboyu öğrenme uygulamaları siber kültüre nasıl katkı sağlamaktadır?
CEVAP: E-öğrenme uygulamaları ile zaman ve mekân sınırlılıkları ortadan kalkmıştır. Böylece öğretici, öğrenenlerle hem bireysel hem de kitlesel olarak iki yönlü, eş zamanlı ya da gecikmeli iletişim kurabilmektedir. İnternet teknolojilerinin öğrenme süreçlerinde kullanılması da öğrenenlerin bireysel gereksinim ve farklılıklarını gözeterek öğrenme çevreleri tasarlamayı mümkün kılmıştır. Açık ders malzemeleri kapsamında hazırlanan internet portallarında dileyen öğretim elemanları belirlenen yapıya uygun olarak hazırladıkları öğretim materyallerini paylaşmaktadır. Böylece dünyanın herhangi bir yerindeki bir öğrenci diğer üniversitelerdeki öğretim elemanlarının ders kaynaklarına erişebilmektedir. Benzer şekilde öğretim elemanları da aynı dersi yürüten diğer meslektaşlarının hazırladığı kaynaklara erişerek kullanma imkanı yakalamaktadır.
#27
SORU: Siber kültür nasıl açıklanabilir?
CEVAP: Siber kültür iletişim, eğlence, iş gibi çeşitli amaçlarla bilgisayar ağlarının kullanılması sonucu ortaya çıkan kültür şeklinde tanımlanabilir. Siber kültür ile sadece bilgisayar ve internet teknolojilerinin kullanımı sonucu ortaya çıkan kültür değil, bilgisayarların aracılık ettiği bir kültür olduğu vurgulanmaktadır. Siber kültür, internet teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte sunduğu imkânlar artmış, buna paralel olarak sanal topluluklarda gerçekleşen her türlü etkinlik, kendine has kültürel bir yapının oluşmasını sağlamıştır. Başlangıçta bu kültür, internet mimarlarının ve ilk kullanıcılarının oluşturduğu bir kültürken artık bütün kullanıcıların alışkanlıklarının, kullanım türlerinin ve yaklaşımlarının bir ürünü haline gelmiştir.
#28
SORU: Sosyal ağlar fotoğraf severlere nasıl olanaklar sunmaktadır?
CEVAP: Kişiler yüksek çözünürlüklü fotoğraflarını, fotoğraf paylaşım ağlarında paylaşabilmekte, diğer sosyal medya siteleri ile ilişkilendirerek bu fotoğrafları takipçilerine gösterebilmekte, lisanslama kuralları ile koruma altına alabilmekte ya da herkesin kullanımına açabilmektedir. Belirli bir kapasiteye kadar ücretsiz kullanıma izin verilen bu fotoğraf paylaşım sitelerinde kişiler, başarılı fotoğraflar paylaştıkça yeni takipçiler elde etmekte, böylece fotoğraflarını daha geniş kitlelere ulaştırabilmektedir.
#29
SORU: Askeri arttırılmış gerçeklik sistemleri hangi amaçlarla kullanılmaktadır?
CEVAP: Askeri arttırılmış gerçeklik sistemlerinin kullanım amaçları şöyle sıralanabilir: • Görev esnasında askerlerin yön ve hedef bulmalarına yardımcı olmak, • İletişim olanaklarını arttırmak, • Olası teknik aksaklıklarda bakım-onarım süreçlerini kılavuzlandırmak, • Askerleri eğitmek gibi amaçlarla kullanılmaktadır.
#30
SORU: Sanal toplulukların toplumsal açıdan getirisi nedir?
CEVAP: Sanal topluluklar ortak görüşleri, inançları, beğenileri olan bireyleri bir araya getirdiği gibi bu bireylerin aynı amaç doğrultusunda örgütlenmelerine de olanak sağlamaktadır. İnsanlar bir etkinliği, organizasyon çağrısını ya da bir daveti sanal topluluklar içerisinde paylaşarak duyurmayı tercih etmektedir.
#31
SORU: Arttırılmış gerçeklik sisteminin işleyişi nasıl gerçekleşmektedir?
CEVAP: Arttırılmış gerçeklik sistemi, GPS, görüntü, ses, ışık, ağırlık vb. gibi çok çeşitli veriler yardımıyla gerçek dünyada referans alınan ortamları algılar. Amaca uygun olarak bilgisayar ortamında geliştirilen sanal ortamları, algılanan gerçek ortamlar ile harmanlar. Oluşturulan harmanlanmış ortam kullanıcılara iletilir.
#32
SORU: Arttırılmış gerçeklik kavramı nasıl açıklanabilir?
CEVAP: İngilizce karşılığı Augmented Reality olan Arttırılmış Gerçeklik kavramı, gerçeklik ile sanallık arasında zengin bir ortam oluşturmak amacıyla kullanılan pek çok tekniği, aracı ve yöntemi kapsamaktadır. Emekleme çağındaki yeni bir teknoloji olarak nitelendirilebilecek arttırılmış gerçeklik, gerçek dünyanın bilgisayar ortamında geliştirilen grafik, ses ve animasyonlarla zenginleştirilebilmesine olanak sağlar. Arttırılmış gerçeklik teknolojileri kullanıcılara, gerçek ve sanal nesnelerin iç içe girdiği canlı ve etkileşimli bir ortam sunmaktadır. Kullanıcılar, birbirleriyle ilişkili olan gerçek ve sanal nesneler ile doğrudan etkileşime girebilir. Arttırılmış gerçeklik teknolojileri, gerçek ile sanal arasındaki ayrımı görünmez kılarak harmanlanmış bir ortam oluşturmayı hedeflemektedir.
#33
SORU: Oyunların arttırılmış gerçeklik açısından özellikleri nasıl açıklanabilir?
CEVAP: Oyunlar, günümüzde arttırılmış gerçeklik teknolojilerinin en yoğun ve en başarılı uygulandığı alandır. Geleneksel oyunlarla kıyaslandığında arttırılmış gerçeklik oyunları çeşitli avantajlara sahiptir. Özellikle oyuncuların oyun oynarken sadece kendi bedenlerini kullanmaları, hem oyunu daha zevkli bir hale getirmekte hem de gerçek yaşamı içine alan bir oyun deneyimi sunmaktadır. Arttırılmış gerçeklik oyunları, kişisel bilgisayarlardan farklı olarak Sony PlayStation 3/Move/Vita, Microsoft Xbox Kinect ve Nintendo Wii/3DS gibi oyun platformlarında da oynanabilmektedir. Bunun yanı sıra oyun konsollarındaki rakipleriyle boy ölçüşebilecek düzeyde olmasa da web tabanlı bazı küçük ama eğlenceli arttırılmış gerçeklik oyunları da bulunmaktadır.
#34
SORU: Siber kültür ile sosyal bulunuşluk arasında nasıl bir ilişki vardır?
CEVAP: Siber kültür içerisinde var olan sanal sohbet ortamları düşünüldüğünde bireylerin bu ortamlardaki sosyal bulunuşluk algıları da dikkate alınmalıdır. Kişilerin etkileşime girme biçimleri bu algının derecesini belirler. Mimikler, göz teması, beden duruşu, sözsüz iletişim gibi yollarla bilgi aktarımı, sosyal bulunuşluk algısının düzeyini etkilemektedir. Bilgisayar aracılı iletişim ortamlarının sözsüz iletişim unsurlarını barındırmaması nedeniyle yüz yüze ortamlarla kıyaslandığında daha az sosyal bulunuşluk algısı içerdiği düşünülmektedir. Oysa ikonlar ve konuşma dışı faaliyetler, çevrimiçi iletişim sürecinde sözsüz iletişimin eksiklerini telafi etmek için kullanılmaktadır. Bu tür ifadelerin kullanımı çevrimiçi ortamlarda sosyal bulunuşluk algısını artırır ve neredeyse geleneksel yüzyüze sohbet ortamında bulunma algısına yaklaşır.
#35
SORU: Sosyal medya günümüzde nasıl kullanılmaktadır?
CEVAP: Günümüzde haber içeriği oluşturma ve dağıtma aşamalarında haber ajansları, gazeteler, dergiler ve muhabirlerin yanı sıra sosyal medyanın kullanımı büyük önem kazanmıştır. Sosyal medya ve sunduğu olanaklarla birlikte bireyler haber, video, fotoğraf gibi çokluortam içeriğine anında ulaşarak katkıda bulunmakta; profesyonel haber ajansları da bu oluşumu destekler nitelikte kendi sosyal medya platformlarını oluşturmaktadır.
#36
SORU:
Siber kültür nedir?
CEVAP:
Siber kültürü iletişim, eğlence, iş gibi çeşitli amaçlarla bilgisayar ağlarının kullanılması sonucu ortaya çıkan kültür şeklinde tanımlayabiliriz. Siber kültürün sınırlarını belirlemek zor olmakla birlikte genel olarak sanal toplulukların internet ortamında gerçekleştirdiği etkinlikler sonucu ortaya çıkan kültürel yapılara işaret edilmektedir. Siber kültür ile sadece bilgisayar ve internet teknolojilerinin kullanımı sonucu ortaya çıkan kültür değil, bilgisayarların aracılık ettiği bir kültür olduğu vurgulanmaktadır. Başka bir deyişle coğrafyadan bağımsız olarak birbiriyle ortak ilgi alanları ve görüşleri olan insanların bir araya gelerek oluşturdukları topluluk kültürüdür.
#37
SORU:
Siber Kültür Nerede Oluşuyor?
CEVAP:
Siber kültür internet teknolojilerinin kullanılması sonucu oluşan normlar bütünüdür. Şimdi siber kültürün oluştuğu ortamlara bir göz atalım. Aşağıda verilen örneklerle sınırlı olmamakla birlikte siber kültürü besleyen öğeler şöyledir;
- bloglar
- sosyal ağlar
- oyunlar
- sohbet ortamları
- tartışma ortamları
- sanal dünyalar
#38
SORU:
Siber Kültürün Nitelikleri nelerdir?
CEVAP:
Tıpkı gerçek yaşamda nasıl tek bir kültürün varlığından söz edemiyorsak aynı şekilde sanal toplulukların oluşturduğu tek bir siber kültürden de söz edemeyiz. Sürekli yenilenen ve zenginleşen iletişim ortamlarının sunduğu olanaklarla birlikte kullanım alışkanlıkları ve yaklaşımları da değişmektedir.
Bu bağlamda siber kültürün hızlı bir yenilenme sürecinden geçtiğini söyleyebiliriz.
Coğrafi sınırları yoktur, dünyanın her yerinden ortak ilgi alanlarına ve görüşlere sahip kişilerin bir araya geldiği sanal topluluklarda yer alan bireyler bu kültüre katkıda bulunabilir.
#39
SORU:
Avatar nedir?
CEVAP:
Avatar, sanal ortamlarda bireylerin kendilerini temsil etmesi için kullandıkları grafiksel görüntüleridir. Aynı zamanda kişilerin sanal kimlik kazanmasını sağlayan en önemli öğelerden biridir.
#40
SORU:
Sanal topluluk ortamlarında gerçekleştirilen temel etkinlikler nelerdir?
CEVAP:
Sanal topluluk ortamlarında gerçekleştirilen temel etkinlikler şöyledir:
- profil oluşturarak topluluk içerisinde kimlik kazanma,
- içerik oluşturma ve yayımlama,
- toplulukta yer alan diğer bireylerin yayımladığı içeriklere ulaşma ve katkıda bulunma,
- arkadaşların dahil olduğu topluluklara erişerek yeni topluluklara katılma.
. Sanal topluluk ortamlarında gerçekleştirilen temel etkinlikler şöyledir:
- profil oluşturarak topluluk içerisinde kimlik kazanma,
- içerik oluşturma ve yayımlama,
- toplulukta yer alan diğer bireylerin yayımladığı içeriklere ulaşma ve katkıda bulunma,
- arkadaşların dahil olduğu topluluklara erişerek yeni topluluklara katılma.
#41
SORU:
Sanal Topluluklara Özgü Kavramlar ve Alışkanlıklar nelerdir?
CEVAP:
Sanal toplulukların tarihsel gelişimiyle birlikte kendine özgü sosyal normları ve günlük yaşamdan farklı bir iletişim dili oluşmuştur. Bireyler sanal topluluklar içerisinde kendilerini ifade edebilmek, var olan içeriğe katkıda bulunmak ve diğer bireylerle iletişim kurmak amacıyla bu özel dili kullanır. Sanal toplulukların bu kendine özgü dili, sözel ve sözsüz iletişim unsurlarını barındırır. Örneğin bir kişi uzun zamandır iletişim kurmadığı bir arkadaşını dürtebilir, yani uyarabilir. Böylece sözsüz bir mesaj göndermiş olur ve ardından bu iki kişi arasında iletişim başlar. Benzer şekilde bireyler, topluluk içerisindeki kişilerin paylaşımlarını beğenmek yoluyla hayranlıklarını ifade edebilir; bir kişinin yayımladığı içeriği izleyebilmek için takipçisi olabilir ya da kişinin paylaşımlarının topluca yayımlandığı bölüm olan kullanıcı duvarına katkıda bulunabilirler.
#42
SORU:
Sanal Topluluklarda Gizlilik ve Güvenlik nasıldır?
CEVAP:
Siber yaşamda değinmemiz gereken bir diğer nokta da sanal topluluklardaki gizlilik ve güvenlik konusudur. Bireyler günlük yaşamda paylaşmaktan çekindikleri kişisel bilgilerini sanal topluluklarda rahatlıkla paylaşabilmektedir. Bu ortamlarda paylaşılan kişisel bilgiler, gizlilik ve güvenlik konusunda bazı sorunları da beraberinde getirmektedir. Kişiler, bilgilerini paylaşırken dikkatli olmalı, ortamın sunduğu gizlilik ve erişim politikalarını titizlikle incelemelidir. Aksi taktirde ciddi zararlar görebilecekleri sonuçlarla karşılaşabilirler.
#43
SORU:
Sanal Toplulukların Ekonomisi nasıl oluşmaktadır?
CEVAP:
Sanal topluluklar, bireylere kendilerini ifade etme olanağı sağladığı gibi, firmalara da müşteriye birinci elden ulaşmak açısından çeşitli fırsatlar sunmaktadır. Firmalar sanal toplulukları kullanarak müşterilerle devamlı iletişimde kalmayı; elde ettikleri müşteri görüşlerine dayanarak da ürün ve hizmet geliştirmeyi hedeflemektedir.
İş çözümleri alanında faaliyet gösteren Regus firmasının yaptığı bir araştırmaya göre; müşterilerini sanal topluluklar içerisinde bulmayı hedefleyen firmalar, sosyal ağlarda yürüttüğü pazarlama faaliyetlerine %25’lik bir bütçe payı ayırmaktadır. Küçük şirketler sanal toplulukları yeni müşterilere ulaşmak amacıyla kullanırken, büyük şirketler bu ortamları daha çok var olan müşterilerini elde tutmak ve eğilimleri hakkında bilgi toplamak amacıyla kullanmaktadır.
Firmaların reklam getirileri sanal topluluk ortamlarının gelir kaynağını oluşturmaktadır. Daha fazla takipçisi olan sosyal ağların daha fazla reklam geliri elde edeceği göz önünde bulundurulursa, sosyal paylaşım sitelerinin daha fazla kullanıcı sayısına ulaşabilmek için ağları genişletmeyi desteklemesinde ekonomik kaygıların belirleyici bir unsur olduğu söylenebilir.
Kısacası sanal topluluklar kendi ekonomisini yaratmıştır diyebiliriz.
#44
SORU:
Sosyal medyanın haber kaynağı olarak önemi nedir?
CEVAP:
Sosyal medya, sağladığı olanaklarla birlikte özgürlükçü ve katılımcı bir siber kültürün oluşmasına katkıda bulunmaktadır. Her Birey Bir Haber Kaynağı olmuştur. Bugün bireyler tanık olduğu bir olayı herhangi bir kuruma ihtiyaç duymadan sosyal ağlar üzerinde haber yapabilmekte, takipçileri sayesinde geniş kitlelere ulaşarak dağıtımını ve yayılımını sağlamaktadır. Yani her birey siber kültür içerisinde bir haber kaynağı olabilir. Günümüzde özellikle Twitter sosyal paylaşım sitesi bir haber kanalı olarak algılanmakta, güncel bilgilere ve gelişmelere anında ulaşmak amacıyla sıklıkla kullanılmaktadır.
#45
SORU:
Sosyal Öğrenme nedir?
CEVAP:
İnternetin bireylere sunduğu, bilgiye her yerden, her an, hızlı bir şekilde ulaşabilme olanağı ve beraberinde getirdiği oluşumların yansımalarını eğitim dünyasında da çok net görebiliyoruz. Geçtiğimiz on yıl ile karşılaştırdığımızda günümüzde, belirli bir zaman diliminde kişinin ihtiyaç duyduğu ve kullandığı bilgi miktarında büyük artış olmuştur. Geçmişte günlük yaşantımızı sürdürebilmek için sahip olduğumuz özellikler, bugün siber yaşamla birlikte yetersiz kalmaktadır. Aynı anda farklı kanallardan gelen yoğun verinin işlenmesi zorunlu hale gelmiştir. Öte yandan teknolojinin hızlı sirkülasyonu ile paralel olarak bilginin hızlı tüketilmesi de kurumların ve bireylerin birikimlerini sürekli güncellemeleri ihtiyacını doğurmaktadır. Bu amaçlarla yaşam boyu öğrenme kapsamında elektronik öğrenme (eöğrenme) yetişkin yaşamında yerini almıştır.
#46
SORU:
Yaşamboyu Öğrenme Uygulamaları açıklayınız?
CEVAP:
Bilim ve teknoloji alanında yaşanan hızlı gelişmeler, bireylerin birikimlerini çok çabuk yenilemesi ve güncellemesi ihtiyacını gündeme gelmiştir. Bazı alanlarda edinilen bilgiler çok kısa bir süre sonra güncelliğini yitirmektedir. Günümüzde başarılı toplumlar bilgiyi üretebilen, ihtiyaç duyduğunda erişebilen, yaşamında kullanabilen ve diğer insanlara ulaştırabilen topluluklardır. Bu da bilgi ve iletişim teknolojilerinin yardımıyla yaşamboyu öğrenme kapsamında gerçekleştirilmektedir. Yaşamboyu öğrenme, kişilerin öğrenme sürecini yalnızca okullarda belirli bir yaş aralığında değil, yaşamın her aşamasında sürdürebileceği bir süreç haline dönüştürür. Yaşamboyu öğrenme ile bireyler geçmişte kaçırdığı fırsatları yakalayabileceği gibi var olan bilgi ve becerilerini geliştirebileceği, yenileyebileceği olanaklar elde eder.
#47
SORU:
Yaşamboyu öğrenme uygulamaları siber kültüre nasıl katkı sağlar?
CEVAP:
İnternete dayalı sertifika eğitimleri ile bireyler;
- esnek, yani kendilerine sunulan çok sayıda program ve ders içeriğinden ihtiyacına göre planlamayı kendilerinin yapabileceği,
- etkin, zamanlarını daha verimli kullanarak, çalışma hayatlarına ara vermeden, kendilerine sağlanan çok çeşitli uzaktan öğrenme ortamları içinden kendi ders çalışma alışkanlıklarına uygun olanlara ağırlık verebileceği,
- ekonomik, sadece özel bir alana yönelik eğitim giderlerini karşılayabileceği öğrenme deneyimleri elde edebilirler.
#48
SORU:
Siber yaşamın eğitim alanında kazandırdığı oluşumlardan açık ders malzemeleri hakkında bilgi veriniz?
CEVAP:
Siber yaşamın eğitim alanında kazandırdığı bir diğer oluşum da açık ders malzemeleri organizasyonudur. 2000’li yılların başlarında Massachusetts Institute of Technology’nin (MlT) öncülüğünde başlatılan açık ders malzemeleri girişimi, yüksek öğrenim kurumlarında verilen derslere ait malzemelerin internet üzerinden açık kullanıma sunulmasını amaçlamaktadır. Zamanla birçok üniversite tarafından benimsenen bu yapı, Açık Ders Malzemeleri adı altında uluslararası bir yapıya dönüşmüştür. Açık ders malzemeleri kapsamında hazırlanan internet portallarında dileyen öğretim elemanları belirlenen yapıya uygun olarak hazırladıkları öğretim materyallerini paylaşmaktadır. Böylece dünyanın herhangi bir yerindeki bir öğrenci diğer üniversitelerdeki öğretim elemanlarının ders kaynaklarına erişebilmektedir. Benzer şekilde öğretim elemanları da aynı dersi yürüten diğer meslektaşlarının hazırladığı kaynaklara erişerek kullanma imkanı yakalamaktadır. Öğrenciler ve öğretim elemanlarının yanı sıra bu kaynaklar ayrıca o konuda ilgi duyan herkes tarafından da erişilebilir durumdadır.
#49
SORU:
Ülkemizde de ders malzemelerinin paylaşıma açılması kaç yılında, nasıl başlamıştır?
CEVAP:
Ülkemizde ders malzemelerinin paylaşıma açılması çalışmaları 2007 yılında Türkiye Bilimler Akademisi’nin (TÜBA) başkanlığında Ulusal Açık Ders Malzemeleri Konsorsiyumu’nun oluşturulması ile başlamıştır. Böylece içeriği sürekli güncellenen ders kaynaklarına ilgi duyan herkesin herhangi bir ücret ödemeden, belirli koruma lisansları altında erişerek kullanmaları sağlanmıştır.
#50
SORU:
E-ticaret alışkanlıkları nasıl değişmiştir?
CEVAP:
Günümüzde pazarlama alanındaki eğilimler internet reklamcılığına, özellikle de sanal topluluklar aracılığıyla kişilere ulaşma yönüne doğru kaymıştır. Sanal topluluklar, kampanyanın bir parçası hatta çıkış noktası haline gelmiştir. Firmalar yatırımlarını bu topluluklara kaydırarak rakipleri arasından sıyrılıp marka değerini artırmayı başarmış, var olan müşterilerine hitap ederek onları elinde tutmuş, marka sadakati yaratmış, hatta yeni müşteriler kazanmıştır. Sosyal medya için ciddi yatırımlar yapan Starbucks firması, reklamlarının yayılması ve paylaşılması aşamasında topluluklardaki takipçilerinden büyük destek görmüştür. Bu nedenle firma, tanıtım ve pazarlama faaliyetleri için ayrıca bütçe ayırmak zorunda kalmamıştır.
#51
SORU:
viral pazarlama kavramı nedir?
CEVAP:
Sosyal medya ile birlikte, yeni bir kavram olan viral pazarlama kavramı ortaya çıkmıştır. Kısaca tanımlamak gerekirse viral pazarlama; sosyal medya kullanılarak, yayılması planlanan içeriğin, belirli hedef kitleye en etkin, samimi ve hızlı yoldan (ağızdan ağza hızlı dolaşımını sağlayarak) ulaşmasını amaçlayan bir taktiktir. Sosyal medyada viral pazarlama stratejisiyle en az maliyetle tüketiciye ulaşma imkanı bulunmaktadır.
#52
SORU:
Sanal topluluklarda gerçekleşen tanıtım ve pazarlama faaliyetlerine bir örnek veriniz?
CEVAP:
Benzer davranışlar ve ilgi alanlarına sahip tüketicilerin aynı toplulukta yer alacağı varsayımıyla firmalar, sosyal medya aracılığıyla müşterilerine ulaşarak ve etkileşimli uygulamalar kullanarak onların da tanıtım ve pazarlama sürecine katılmalarını sağlamışlardır. Böylece reklamların ölçümlemesini yapabilir, müşterilerin güncel satın alma alışkanlıkları ve tercihleri hakkında bilgiye ulaşabilir; müşterilerini de bu sürece katarak onlara değer verdiğini hissettirir duruma gelmiştir. Bir açık artırma sitesi olan GittiGidiyor.com sitesi müşterileri ile çalışanlarını Blog.GittiGidiyor.com adresindeki blog sitesinde buluşturmuştur. Burada yeni ürünler, şirket etkinlikleri ve kampanyaları hakkında bilgiler sunmanın yanı sıra müşterilerin görüşleri de toplanmaktadır.
#53
SORU:
Müşteri Hizmetlerinizi İnternete Taşıyarak neler kazanılır?
CEVAP:
Firmanızın müşteri ve çağrı hizmetlerini internet ortamına taşıyarak size daha kolay ulaşmalarını ve anında hizmet almalarını sağlayabilirsiniz. Müşterilerinizin sorunlarını ve taleplerini dinlemeli, değerlendirmeli, yine aynı ortamda samimi yanıtlarla geri bildirim sağlamalısınız. Bu ortamlarda ilişkilerin sürekliliği ve yoğunluğu belirleyicidir. Bir defa yeterli ilgiyi bulamayan kişi daha sonra sitenizi ziyaret etmeyebilir ya da iletişim kurmaktan kaçınabilir, dolayısıyla iletişim faaliyetlerinizde istikrarlı olmaya özen göstermelisiniz.
#54
SORU:
Yeni eğlence algısı nasıl değişmiştir?
CEVAP:
İnternet, nasıl düşündüğümüzden nasıl öğrendiğimize hatta nasıl eğlendiğimize kadar pek çok pratiğimizi değiştirmiştir. Sohbet, oyun, sinema, yemek, fotoğraf paylaşımı gibi günlük yaşama ilişkin etkinlikler siber yaşamda farklı bir boyut kazanmıştır. Günümüzde mobil teknolojilerin sunduğu olanaklarla birlikte, bireylerin müzik dinleme alışkanlıkları da değişti. Artık kişiler seyahat ederken, çalışırken, yolda yürürken ya da dinlenirken müzik dinlemeyi tercih etmekte; bir anlamda müziğini yanında taşımak istemektedir. Siber kültür içinde doğan ve bu kültürün içinde yetişen gençler, mobil eğlence anlayışının temsilcileridir. Mobil teknolojilerin kolay erişilebilir olması sayesinde günümüz eğlence anlayışı da mobilize olmuştur diyebiliriz.
#55
SORU:
Arttırılmış gerçeklik sisteminin işleyişi nasıl özetlenebilir?
CEVAP: - Arttırılmış gerçeklik sistemi, GPS, görüntü, ses, ışık, ağırlık vb. gibi çok çeşitli veriler yardımıyla gerçek dünyada referans alınan ortamları algılar.
- Amaca uygun olarak bilgisayar ortamında geliştirilen sanal ortamları, algılanan gerçek ortamlar ile harmanlar.
- Oluşturulan harmanlanmış ortam kullanıcılara iletilir.
Bu süreç kullanıcıların sistemle gireceği etkileşim kapsamında gerçek zamanlı olacak biçimde yapılandırılır. Arttırılmış gerçeklik kapsamında gerçeklik ve sanallığın iç içe girdiği bir ortam oluşturma fikri, pek çok uygulama alanında işe koşulabilecek bir potansiyele sahiptir. Arttırılmış gerçekliliğin sahip olduğu bu potansiyeli bir ürüne dönüştürmek amacıyla yürütülen ilk araştırmalar, genel itibariyle savunma sanayi, tıp, üretim sanayi gibi alanlara yoğunlaşmış olsa da günümüzde arttırılmış gerçeklik, eğitim, oyun ve marka iletişimi gibi çok çeşitli alanlarda kullanılmakta ve araştırılmaktadır.