XIV-XV. Yüzyıllar Türk Edebiyatı Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Nazire yazılırken örnek alınan şiire ne ad verilir?
Model/Zemin |
Nazire mecmuası |
Nazire |
Nazire-gü |
Nazire Perdaz |
Nazire yazılırken örnek alınan şiire model/Zemin denir.
2.Soru
Nazire olarak yazılan şiirlerin toplandığı kitaplara ne denir?
Mesîl |
Nezâyir |
Nazire mecmuası |
Nazîre-perdâz |
Tazmîn |
Nazire olarak yazılan şiirlerin toplandığı kitaplara “nazire mecmuası (mecmû’atü’n-nezâ’ir, mecma’ü’nnezâ’ir)” denilir.
3.Soru
“XV. yüzyılda Azerî sahasındaki en önemli şairdir. Akkoyunlu hükümdarı Sultan Ya’kub’un himayesinde yetişmiş, sonra Şah İsmail’in himayesine girmiş, Şah İsmail tarafından “melikü’ş-şu’arâ” unvanıyla büyük iltifat görmüştür. Bilinmeyen bir sebeple Safevî ülkesinden ayrılarak II. Bâyezîd zamanında İstanbul’a gelmiş ve I. Selîm zamanında İstanbul’da ölmüştür.”
Yukarıda bahsi geçen Azerî sahası şairi aşağıdakilerden hangisidir?
Celîlî |
Hamîdî |
Cihânşâh |
Hatâ’î |
Habîbî |
Habîbî, XV. yüzyılda Azerî sahasındaki en önemli şairdir. Akkoyunlu hükümdarı Sultan Ya’kub’un himayesinde yetişmiş, sonra Şah İsmail’in himayesine girmiş, Şah İsmail tarafından “melikü’ş-şu’arâ” unvanıyla büyük iltifat görmüştür. Bilinmeyen bir sebeple Safevî ülkesinden ayrılarak II. Bâyezîd zamanında İstanbul’a gelen Habîbî, I. Selîm zamanında İstanbul’da ölmüştür. Evliya Çelebi, mezarının Sütlüce’de Caferâbad tekkesi yakınında olduğunu haber verir. Latîfî, Âşık Çelebi ve Hasan Çelebi tezkirelerinde Habîbî hakkında bilgi vermişlerdir. Latîfî, Habîbî’nin bir gazeline de nazire yazmıştır. Âşık Çelebi, onun şiirlerinde tasavvuf ve aşk çeşnisi bulunduğunu ve Acemane bir üslupla yazdığını söyler. Hasan Çelebi, onun ilim ve marifet sahibi, edası Acemane ve şiiri âşıkane bir şair olduğunu belirtmiştir.
4.Soru
XV.yüzyılda konusu itibariyle orijinal olan bir şehrin özellikle güzelleri başta olmak üzere diğer tabi ve medeni güzelliklerinin anlatılıp tasvir edildiği mesnevi türü aşağıdakilerden hangisidir?
Sergüzeştname |
Şehr-engizler |
Hasb-I hal |
Minber-name |
Şeh-name |
Konusu itibariyle orijinal olan bir
diğer mesnevi türü de, Mesîhî’nin Edirne Şehrengîzi’dir. Bir şehrin özellikle güzelleri başta olmak üzere diğer tabiî ve medenî güzelliklerinin anlatılıp tasvir edildiği şehr-engîzlerdir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir şehrin özellikle güzelleri başta olmak üzere diğer tabiî ve medenî güzelliklerinin anlatılıp tasvir edildiği mesnevi türüdür?
Şehrengîz |
Heves-nâme |
Fürkat-nâme |
Gurbet-nâme |
Gazavât-nâme |
Konusu itibariyle orijinal olan bir mesnevi türü de, Mesîhî’nin Edirne Şehrengîzi’dir. Bir şehrin özellikle güzelleri başta olmak üzere diğer tabiî ve medenî güzelliklerinin anlatılıp tasvir edildiği şehr-engîzler, sonraki asırlarda son derece artacaktır. Türünün en eski örneklerinden olduğu için önemli olan eser, aruzun “mefâîlün mefâîlün feûlün” kalıbıyla yazılmış olup 173 beyitten oluşmaktadır. Eserin başında yer alan “münâcât”ı, gece ve gündüz tasviri izler. Daha sonra Edirne şehri övülmüş ve şehrin 47 güzeli tasvir edilmiştir. Bu tasvirlerden ikisi üçer, sonuncusu dört, diğerleri ise ikişer beyittir. Eserin sonunda beşer beyitlik iki gazel bulunmaktadır. Sultan II. Bâyezîd döneminde kaleme alındığı tahmin edilen eserde, tanıtılan güzellerin ismi, mesleği ya da baba mesleği mizahî ifadelerle verilmiştir. Tanıtılan güzellerin hepsinin Müslüman ismi taşımaları ve orta tabakadan gelmeleri dikkat çekmektedir.
6.Soru
Harîmî mahlasını kullanan şair kimdir?
Mihrî Hatun |
Şehzade Korkud |
II. Bâyezîd |
Karamanlı Aynî |
Cem Sultan |
Şehzade Korkud (1470-1513), şiirlerinde Harîmî mahlasını kullanmıştır.
7.Soru
Hüsrev ü Şîrîn eseri aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
Yûsuf-ı Meddâh |
Elvân Çelebi |
Hoca Mes’ûd |
Fahri |
Hoca Dehhânî |
Fahrî’nin tek eseri, Nizâmî’nin aynı adlı eserinden tercüme edip Işk-nâme adını da verdiği Hüsrev ü Şîrîn mesnevisidir.
8.Soru
XV. yüzyıl mesnevi şairleri içinde yer alan Hamdullah Hamdi’nin insanın fiziki yapısının karakteri ile ilişkisini anlatan ilk manzum eser aşağıdakilerden hangisidir?
Kıyafet-name |
Ahmeddiyye |
Tuhfetü’1-uşşâk’ |
Yusuf u Züleyha |
Leyla vü Mecnun |
İnsanın fizikî yapısının karakteri ile ilişkisini anlatan Kıyâfet-nâme’si bu konuda yazılmış manzum ilk eserdir.
9.Soru
Osmanlı devletinde bir divan toplayarak divan sahibi şairler arasında yerini alan ilk padişah aşağıdakilerden hangisidir?
II. Mehmet |
II. Murâd |
II. Bâyezîd |
Cem Sultan |
Şehzâde Korkut |
Fâtih, Avnî mahlası ile şiirler söyleyen ve Divan’ı olan ilk Osmanlı padişahıdır. İlme, sanata ve şiire karşı büyük ilgisi olan Fâtih, şairlerle tek tek ilgilenmiş ve meclislerinde onlara yer vermiştir.
10.Soru
"İtalyan Giovanni Mario Angiolello, meşhur ressam Gentile Bellini, İstanbul fethinde esir düşen âlim Amirokis ile oğlu da Fâtih’in sarayında himaye edilen kişilerdendir. Ayrıca eski eser tutkunu ve arkeoloji meraklısı olan Angonalı Criacus da İstanbul’a gelmiş, Fâtih’in sarayında kâtiplik yapmıştır."
Yukarıda verilen bilgiler ile Fatih Mehmed hakkında hangi yargıya ulaşabiliriz?
Sanat ve ilime karşı ilgisinin olması |
Kuşatmacı karakterinin ön planda olması |
Din ve bilim adamlarının farklı kimlikte olmasına rağmen himaye altına alınması |
Topraklarını genişletme çabası içinde olması |
Farklı dilde yazılmış eserlerin Türkçeye tercümesine önem vermesi |
Fâtih, babası II. Murâd gibi ilme, sanata ve âlimlere önem vererek İstanbul’u Doğu’nun ve Batı’nın en büyük kültür merkezi yapmak için büyük gayret göstermiştir. Ayrıca o, din ve mezhep farkı gözetmeksizin ilim adamlarını korumuş, onlara büyük değer vermiştir. İtalyan Giovanni Mario Angiolello, meşhur ressam Gentile Bellini, İstanbul fethinde esir düşen âlim Amirokis ile oğlu da Fâtih’in sarayında himaye edilen kişilerdendir. Ayrıca eski eser tutkunu ve arkeoloji meraklısı olan Angonalı Criacus da İstanbul’a gelmiş, Fâtih’in sarayında kâtiplik yapmıştır.
11.Soru
Türk edebiyatında İbrahim peygamberin hayatının anlatıldığı bilinen tek eser aşağıdakilerden hangisidir?
Halîl-nâme |
Mevlid |
Vesîletü’n-necât |
Çeng-nâme |
Divan |
Halîl-nâme: Türk edebiyatında İbrahim peygamberin hayatının anlatıldığı bilinen tek eserdir. 3693 beyitten meydana gelen bu mesnevi, aruzun mefâîlün mefâîlün feûlün vezniyle yazılmıştır. Dâsitân-ı İbrâhîm Nebî adıyla da bilinen eserde, İbrahim peygamberin hayat hikâyesi, buna bağlı olarak kurban olayı ve İsmail peygamber anlatılmıştır. Doğru cevap A'dır.
12.Soru
Germiyan beylerinden Süleyman Şah’ın yanında yetişmiş, tercüme ve telif eserler bırakmış nazım ve nesir sahasında üstün sanatkâr aşağıdakilerden hangisidir?
Nesîmî |
Şeyhoğlu Mustafâ |
Hakîm Süleyman Ata |
Yûnus Emre |
Ahmed-i Yesevî |
Ancak Ahmedî, hemen her şairi kendinden öncekiler ve aynı zamanda yaşayanlar da dâhil tenkit eder. Bunların başında Şeyhoğlu Mustafâ gelir. Saraya yakın bir şair olan Şeyhoğlu Mustafâ, Germiyan beylerinden Süleyman Şah’ın yanında yetişmiş, tercüme ve telif eserler bırakmış nazım ve nesir sahasında üstün bir sanatkârdır. Saraya yakınlığı sebebiyle Ahmedî’nin çekememezlik veya bir nevi hasedine uğramıştır. Ancak Hurşid-nâme’sindeki gazel tarzında yazdığı şiirlerde, Ahmedî’ye nazire diyeceğimiz aynı vezin ve kafiyede manzumeleri ile dikkat çeker. Bu durum bir çeşit atışma da sayılabilir.
13.Soru
Fâtih döneminin önde gelen şairlerinden biri olan ve Türk edebiyatında Şeyhî ile Necâtî arasında yer alan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmed Paşa |
Mahmud Paşa |
Cemâlî |
Nişânî |
Aşkî |
Fâtih döneminin önde gelen şairlerinden biri olan ve Türk edebiyatında Şeyhî ile Necâtî arasında yer alan Ahmed Paşa, II. Murâd’ın kazaskerlerinden Veliyüddîn Efendi’nin oğlu olup Edirne’de doğmuş ve Bursa’da ölmüştür. Bursa’daki Murâdiye medresesinde müderrislik yapan Ahmed Paşa, Edirne kadılığı sırasında padişahın dikkatini çekerek padişahın nedimi ve hocası olmuştur. Şair, İstanbul fethine katılmış, daha sonra kazasker ve vezirlik rütbeleri de elde etmiştir.
14.Soru
Bilinen kaynakların verdiği bilgiler doğrultusunda Osmanlı’da ilk şiir söyleyen ve şiirlerinde mahlas kullanan padişah kimdir?
I. Mehmet |
Osman Gazi |
II. Murâd |
I. Bâyezîd |
II. Mehmet |
Kaynakların verdiği bilgilere göre, Osmanlı’da ilk şiir söyleyen ve şiirlerinde Murâdî mahlasını kullanan padişah II. Murâd’dır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XV. yüzyılın ikinci yarısında eser veren şair ve yazarlardan biri değildir?
Avni |
Şeyhi |
Ahmed Paşa |
Adni |
Cemali |
XV. yüzyılın ikinci yarısında eser veren şair ve yazarlar arasında Avni,Ahmed Paşa,Adni ve Cemali’yi söyleyebiliriz ancak Şeyhi bu yüzyılın ilk yarısında eser veren bir edebi şahsiyettir.
16.Soru
Ömer b. Mezîd’in derleyip II. Murâd’a sunduğu eser aşağıdakilerden hangisidir?
Metâli’u’n-Nezâ’ir |
Pervâne Bey Mecmuası |
Câmi’u’n-Nezâ’ir |
Mecmû’atü’n-Nezâ’ir |
Mecmâ’u’n-Nezâ’ir |
Bu yüzyılda, Anadolu’da büyük bir gelişme gösteren Türk edebiyatı, artık kuruluş dönemini tamamlayarak klasik bir duruma gelmiştir. Manzum mensur her türde ve her konuda yazılmış pek çok eserle edebiyat iyice gelişerek bir yükselme devri başlamıştır. Şuara tezkirelerine alınmış o1an ve Ömer İbni Mezîd’in Mecmû’atü’n-Nezâ’ir (yazılışı 1436)’i ile Eğirdirli Hacı Kemâl (öl. 1509)’in Câmi’ü’n-Nezâ’ir’inde şiirleri bulunan yüzlerce şairin, kaside ve gazel sahasında büyük bir gelişme sağladıkları açıkça görülür.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yunus Emre'nin nazire yazdığı şairdir?
Hoca Dehhani |
Ahmet Yesevi |
Ahmet Fakih |
Sultan Veled |
Mevlana |
Yunus Emre, Ahmet Yesevi'nin şiirine nazire yapmıştır. Doğru yanıt: B'dir.
18.Soru
XV. yüzyılda Azerî sahasının Nesîmî ile Fuzûlî arasında yetişen en önemli şair aşağıdakilerden hangisidir?
HabîbÎ |
Hakîkî |
Bursalı Celîlî |
Hamîdî |
Latîfî |
Azerî sahasında, Nesîmî ile Fuzûlî arasında yetişen şairlerin en önemlisi olan Habîbî’dir. Akkoyunlu hükümdarı Sultan Ya’kub’un himayesinde yetişmiş, sonra Şah İsmail’in himayesine girmiş, Şah İsmail tarafından “melikü’ş-şu’arâ” unvanıyla büyük iltifat görmüştür. Bilinmeyen bir sebeple Safevî ülkesinden ayrılarak II. Bâyezîd zamanında İstanbul’a gelen Habîbî, I. Selîm zamanında İstanbul’da ölmüştür. Doğru cevap A'dır.
19.Soru
"Gönül murgına ser-tâ-ser cihân bâgın tolandurdum
Ben anı âkıbet bir serv-i bâlâya tolandurdum"
Kimin gazelinde geçer?
Avnî |
Ahmed Paşa |
Adnî |
Nişânî |
Cemâlî |
Verilen örnek Avnî mahlaslı Fatih Sultan Mehmed'e aittir.
20.Soru
23.Sasanî hükümdarı Hüsrev-i Pervîz ile bir Ermeni prensesi veya Hozistanlı bir kız olan Şîrîn arasındaki aşkı konu alan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Leylâ ü Mecnûn |
Yûsuf u Züleyhâ |
Hüsrev ü Şîrîn” |
Mihr ü Müşterî |
Cemşîd ü Hurşîd |
Sasanîler döneminin sonlarında doğan Hüsrev ü Şîrîn hikâyesi, İslami dönemde son şeklini almıştır. 23. Sasanî hükümdarı Hüsrev-i Pervîz ile bir Ermeni prensesi veya Hozistanlı bir kız olan Şîrîn arasındaki aşkı konu almaktadır. “Hüsrev ü Şîrîn” hikâyesinin de, bu dönem aşk hikâyeleri arasında önemli bir yeri vardır. Eski kitaplarda, parça parça olarak manzum ve birbirine benzer şekillerde anlatılan bu hikâye, ilk defa Türk asıllı Genceli Nizâmî’nin kalemiyle edebî bir hüviyet kazanmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ