Topluma Hizmet Eğitimi Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Weiget’e (1998) göre topluma hizmet eğitimini uygulama temelli eğitimlerden farklı kılan temel özellikler vardır:
I. Hizmet etkinliği amaç ve gereksinmeleri karşılar.
II. Hizmet etkinliği dersin amaçlarına yöneliktir.
III. Dev ya da projeler değerlendirilir ve notlanır.
Yukarıda sıralanan bu özellikler sırasıyla toplumsal ve eğitimsel yönlerden hangilerine vurgu yapmaktadır?
Toplumsal, toplumsal, eğitsel |
Eğitsel, toplumsal, eğitsel |
Eğitsel, toplumsal, toplumsal |
Toplumsal, eğitsel, eğitsel |
Toplumsal, eğitsel, toplumsal |
Weiget’e (1998) göre topluma hizmet eğitimini uygulama temelli eğitimlerden farklı kılan altı temel özelliği vardır. Bu özelliklerden ilk üçü toplumsal ve diğer üçü ise eğitimsel yöne vurgu yapar. Bu özellikler şu biçimde ifade edilebilir: Topluma hizmet eğitimi toplumsal yarar açısından önem taşır ve anlamlıdır, Hizmet etkinliği amaç ve gereksinmeleri karşılar, Toplumsal gereksinmeler tanımlanır, Hizmet etkinliği dersin amaçlarına yöneliktir, Topluma hizmet eğitimi çerçevesinde dersin amaçlarına yönelik ödev ya da projelerle iç içe geçer, Ödev ya da projeler değerlendirilir ve notlanır.
2.Soru
I. Eğitim
II. Eğlence
III. Sağlık
IV. Çevre
V. Sosyo ekonomik
VI. Siyasal
Yukarıdakilerden hangileri sivil toplum kuruluşlarının topluma hizmet etkinliklerinin alanlarındandır?
I, II, III |
IV, V, VI |
II, III, IV, V |
I, III, IV, V, VI |
Hepsi |
Tartışmalar açık olmakla birlikte alan yazın taramaları ve uygulama pratiği sivil toplum kuruluşlarının etkinliklerinin eğitim, sağlık, çevre, sosyo-ekonomik, siyasal boyutlu etkinlikler biçiminde beş grupta toplanmıştır.
3.Soru
“Sosyal çevre tarafından takdir edilirken, sosyal açıdan takdir edilen bir değere yönelik bir eylem içinde olmaları ve başarıları onları bireysel doyuma ulaştırır.”
Yukarıdaki ifade topluma hizmet eğitiminin bireysel kazanımlara yönelik yararlarından hangisine vurgu yapar?
Topluma hizmet eğitimi öğrencilerin toplumsallaşma süreçlerinde tamamlayıcı ve geliştirici deneyimler sunar. |
Topluma hizmet eğitimi öğrencilerde olumlu benlik algısının geliştirilmesine yönelik fırsatlar sunar. |
Topluma hizmet uygulamaları öğrencilerde sosyal adalet algısının gelişmesine katkı sağlar. |
Topluma hizmet eğitimi öğrencilerin özsaygılarını geliştirmelerine yönelik fırsatlar sunar. |
Topluma hizmet eğitimi öğrencilerin öz yeterlik algılarının geliştirilmesine yönelik fırsatlar sunar. |
Benlik bireylerin kendilerinde var olan özelliklere ilişkin yine bireylerin kendileri tarafından yapılan değerlendirmeler olarak tanımlanabilir (Kuzgun ve diğerleri, 1997). Topluma hizmet eğitimi çerçevesinde öğrenciler herkes tarafından bilinen bir soruna yönelik gerçekleştirdikleri hizmet etkinlikleriyle çözüm sürecinin bir parçası olurlar. Toplumsal açıdan paylaşılan “biz” duygusuna ilişkin sosyal değerlere yönelik eylemlerde bulunurlar. Sosyal çevre tarafından takdir edilirken, sosyal açıdan takdir edilen bir değere yönelik bir eylem içinde olmaları ve başarıları onları bireysel doyuma ulaştırır. Kendilerine yönelik olumlu algıları gelişir. Öte yandan ahlaki açıdan “biz” duygusuna yönelik gerçekleştirilen eylemler toplumda bir erdem olarak kabul edilir. Ahlaki erdemlere sahip olmak ve ahlaki erdemlerin eylemlerle tanınır kılınması sosyal takdiri ve bireysel doyumu beraberinde getirir. Tüm bunlar öğrencilerde olumlu bir benlik algısının geliştirilmesine katkı sağlar.
4.Soru
Din, grup amaçlarının özel çıkarlar üzerinde ve duyguların organize arzular üzerinde egemen olmasını sağlamak için yaptığı işlemlerden biri değildir?
Din mensubu olduğu dine inanan kişileri bütünleştirse de diğer inançlara ve inananlara karşı olumsuz tavır takınılması gerektiğini belirtir. |
Din, tabiatüstü bir inançlar sistemi ile grup amaçları ve bunların üstünlüğü hususunda bir açıklama getirir. |
Din, ortak ibadetler emrederek ortak duyguların sürekli olarak kuvvetli kalmasını sağlar. |
Din, ortaya koyduğu kutsal şeyler marifetiyle değerler yaratır ve bunları paylaşan bütün insanlar için bir araya getirici unsurları ortaya koyar. |
Din, sınırsız bir ödül ve cezalar kaynağı sağlar. Böylece sosyal bütünleşme yönünden zorunlu bir katkıda bulunur. |
Din, grup amaçlarının özel çıkarlar üzerinde ve duyguların organize arzular üzerinde egemen olmasını sağlamak için dört şey yapar:
- Din, tabiatüstü bir inançlar sistemi ile grup amaçları ve bunların üstünlüğü hususunda bir açıklama getirir.
- Din, ortak ibadetler emrederek ortak duyguların sürekli olarak kuvvetli kalmasını sağlar.
- Din, ortaya koyduğu kutsal şeyler marifetiyle değerler yaratır ve bunları paylaşan bütün insanlar için bir araya getirici unsurları ortaya koyar.
- Din, sınırsız bir ödül ve cezalar kaynağı sağlar. Böylece sosyal bütünleşme yönünden zorunlu bir katkıda bulunur ( Dönmezer, 1990: 263).
5.Soru
I. Yoksulluk ve diğer nedenlerle kamusal hizmetlerden yeterince veya hiç yararlanamayan kesimlere yönelik gerçekleştirilecek projeler sosyal sermayenin niteliğini arttırır. II. Toplumsal yarar güden amaçları gerçekleştirmek için ilişki kurulan sivil toplum örgütleri, parçası olunan sosyal ilişki ağlarıyla öğrencilerin sosyal sermayesinin gelişimine katkı sunar. III. Topluma hizmet eğitimi kapsamında gerçekleştirilen projelerin toplumsal yarar güden amaçları öğrencilerin sosyal farkındalığını geliştirir. IV. Öğrenciler toplumsal yarar güden proje etkinlikleriyle yeni ilişki ağlarına katılırlar. V. Kamusal eğitim hizmeti içinde dezavantajlı grup olarak tanımlanabilecek yoksul ve engelli öğrencilerin gelişime yönelik projeler sosyal sermayenin geliştirilmesine katkı sunar.
Topluma hizmet eğitimi yapısı ve işleyişi açısından değerlendirildiğinde sosyal sermayenin geliştirilmesine yönelik fırsatlar sunar. Yukarıdakilerden hangileri, öğrenciler açısından bu fırsatlara örnek olarak verilebilir?
I, II, III |
II, III, IV |
III, IV, V |
I, II, III, IV |
I, II, III, IV, V |
I. ve V. maddelerde verilen bilgiler, toplum açısından sosyal sermayenin geliştirilmesine örnektir. Doğru cevap B şıkkıdır. Sosyal sermayenin geliştirilmesine öğrenciler açısından sağlanan fırsatlar şunlardır: Topluma hizmet eğitimi çerçevesindeki etkinlikler; toplumsal yarar güden amaçları gerçekleştirmek için ilişki kurulan sivil toplum örgütleri, parçası olunan sosyal ilişki ağlarıyla öğrencilerin sosyal sermayesinin gelişimine katkı sunar. Topluma hizmet eğitimi kapsamında gerçekleştirilen projelerin toplumsal yarar güden amaçları öğrencilerin sosyal farkındalığını geliştirir. Sosyal farkındalık toplumsal sorunlara yönelik amaçlı bireysel eylemlerin gelişmesine yönelik bir ön koşul taşır. Öğrenciler toplumsal yarar güden proje etkinlikleriyle yeni ilişki ağlarına katılırlar. Paylaşılan ortak sosyal ve kültürel değerler, inançlar ve normlar ilişki ağlarıyla etkinlik temelinde gelişir ve yeni anlamlar kazanır. Öğrencilere aktarılan bilgi ve beceri, edinilen bilgi ve beceriyle bütünleşir, proje etkinlikleriyle uygulaya dönüşür ve ilişki ağlarıyla paylaşılır ve değerlendirilir.
6.Soru
Sosyo-kültürel alanda hizmet eden vakıf eserlerindendir?
Darüş-şifalar |
İmaretler |
Camiler |
Mescitler |
Medreseler |
Vakıf eserlerine kısaca bakıldığında vakıfların toplumda ne gibi önemli hizmetleri yerine getirdiği daha açık bir biçimde görülür. Örneğin İlim alanında hizmet eden vakıf eserlerinden medreseler, mektep ve okullar, kütüphaneler; din alanında hizmet eden vakıf eserlerden camiler, mescitler; sağlık alanında hastaneler, dârü’ş-şifâlar, dâru’t-tıblar, dâru’l-âfiyeler; sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel alanda hizmet eden vakıf eserleri, imaretler, yollar, su tesisleri, köprüler, hanlar, hamamlar, vs. vakıfların topluma vazgeçilmez hizmetlerde bulunduklarını göstermektedir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyal dayanışma ve bütünleşmenin boyutlarından biri değildir?
Çocuklara sevgi göstermek. |
Yaşlılara saygı duymak. |
Engellilerin sorunlarına duyarlı olmak. |
Zekât vermek. |
Oruç tutmak. |
Soruda ilk dört şıkta belirtilen ifadeler sosyal dayanışma ve bütünleşmenin boyutlarıdır. Oruç tutmak ise bireysel bir eylemdir.
8.Soru
I. Din, tabiatüstü bir inançlar sistemi ile grup amaçları ve bunların üstünlüğü hususunda bir açıklama yapmayarak inanca yönelik motivasyon sağlar. II. Din,ortak ibadetler emrederek ortak duyguların sürekli olarak kuvvetli kalmasını sağlar. III. Din, ortaya koyduğu kutsal şeyler marifetiyle değerler yaratır ve bunları paylaşan bütün insanlar için bir araya getirici unsurları ortaya koyar. IV. Din, sınırsız bir ödül ve cezalar kaynağı sağlayarak sosyal bütünleşme yönünden zorunlu bir katkıda bulunur.
Yukarıdakilerden hangileri; dinin, grup amaçlarının özel çıkarları üzerinde ve duyguların organize arzular üzerinde egemen olmasını sağlamak için yaptıklarındandır?
I, II |
II, III |
III, IV |
II, III, IV |
I, II, III, IV |
I. maddede verilen bilgi doğru değildir. Çünkü din, grup amaçlarının özel çıkarlar üzerinde ve duyguların organize arzular üzerinde egemen olmasını sağlamak için tabiatüstü bir inançlar sistemi ile grup amaçları ve bunların üstünlüğü hususunda bir açıklama getirir. Doğru cevap D şıkkıdır.
9.Soru
Sivil toplum kuruluşlarının genel olarak yerel ve ulusal düzeyde folklorik değerlerin aktarılması-yaşatılması, kültürel entegrasyonun sağlanması, siyasetle ilgili olmakla birlikte demokrasi kültürünün yerleşip yaygınlaşması, kültürel kaynaşma –bütünleşme şeklinde özetlenebilecek hangi işlevleri eğitsel ve demokratikleşme odaklı çalışmalardır?
Ekonomik |
Kültürel |
Siyasal |
Bireysel |
Toplumsal |
Sivil toplum kuruluşlarının kültürel boyutlu işlevleri eğitsel ve demokratikleşme odaklı çalışmalardır. Bu kapsamda işlevler, genel olarak yerel ve ulusal düzeyde folklorik değerlerin aktarılması-yaşatılması, kültürel entegrasyonun sağlanması, siyasetle ilgili olmakla birlikte demokrasi kültürünün yerleşip yaygınlaşması, kültürel kaynaşma –bütünleşme şeklinde özetlenebilir.
10.Soru
Modern ötesi olarak tanımlanan yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Klasik |
Post modern |
Bireyci |
Toplumsal |
Liberal |
Post modern yaklaşım modern yaklaşım sonrası ortaya çıkmış, modern ötesi bir yaklaşımdır.
11.Soru
“Topluma hizmet eğitimi çerçevesinde gerçekleştirilen etkinlikler toplumun ve üniversitelerin amaçlarının kesiştiği yerlerin belirlenmesi ve karşılıklı yararların tanımlanması bağlamında toplumsal ve kurumsal açıdan önemlidir. Üniversitelerin toplumda yer alan paydaşlarla yapacakları ortaklıklar üniversitelerin topluma yabancılaşmasını engellemenin yanı sıra, sahip oldukları kurumsal kapasite, insan ve madde kaynakları ve bilgi birikimiyle sürdürülebilir toplumsal kalkınmaya da katkı sağlayacaktır.”
Yukarıda verilen tanım Hutchison’un topluma hizmet eğitiminin yükseköğretim kurumlarında kurumsallaşmasına ilişkin altı temel sistem bileşenlerinden hangisi altında ele alınmaktadır?
Yönetsel Liderlik |
Merkezi Koordinasyon |
Öğretim Elemanı Desteği ve Katılımı |
Öğrenciler Tarafından Sahiplenme |
Toplumsal Ortaklıklar |
Toplumsal Ortaklıklar: Üniversiteler, içinde yer aldıkları toplumla aynı kültürel yapıda etkinlik gösterirler ve ortak sorun ve gelecek algısına sahiptirler. Topluma hizmet eğitimi çerçevesinde gerçekleştirilen etkinlikler toplumun ve üniversitelerin amaçlarının kesiştiği yerlerin belirlenmesi ve karşılıklı yararların tanımlanması bağlamında toplumsal ve kurumsal açıdan önemlidir. Üniversitelerin toplumda yer alan paydaşlarla yapacakları ortaklıklar üniversitelerin topluma yabancılaşmasını engellemenin yanı sıra, sahip oldukları kurumsal kapasite, insan ve madde kaynakları ve bilgi birikimiyle sürdürülebilir toplumsal kalkınmaya da katkı sağlayacaktır. Bu bağlamda topluma hizmet eğitiminin kurumsallaşmasına yönelik toplumsal ortaklıklar başka bir sistem bileşeni olarak tanımlanır.
12.Soru
Seçeneklerden hangisi sosyal yardımların düzenlenmesine temel teşkil eden kanun ve kanun hükmünde kararnamelerden biri değildir?
Devlet Memurları Kanunu. |
Milli Eğitim temel kanunu |
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu. |
Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu. |
Türk Medeni Kanunu. |
Sosyal yardımların düzenlenmesine temel teşkil eden kanun ve kanun hükmünde kararnameler aşağıda belirtilmiştir:
- 3294 Sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanunu.
- 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu.
- 5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu.
- 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu.
- 4721 Sayılı Türk Medeni Kanunu.
- 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu.
- Sosyal Hizmetler Alanında Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
• 5393 sayılı Belediye Kanunu
13.Soru
Sivil topluma ilişkin kuramsal yaklaşımlarının tarihsel gelişim içinde kaç farklı evre geçirmiştir?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Sivil topluma ilişkin kuramsal yaklaşımlarının tarihsel gelişim içinde dört farklı evre geçirdiği görülmektedir.
14.Soru
Kitle iletişim araçları yardımıyla halkın ekonomik gelişme, tutumluluk ve sosyal dayanışma konularında bilinçlendirilmesi sivil toplum kuruluşlarının topluma hizmet etkinliklerinden hangisi kapsamında yapılmaktadır?
Eğitim |
Sağlık |
Çevre |
Sosyo-ekonomik |
Siyasal |
Bahsedilen çalışma, sivil toplum kuruluşlarının sosyo-ekonomik etkinliklere ilişkin topluma hizmet boyutlu çalışmalarındandır.
15.Soru
I. Devamlılık. II. Etkileşim. III. Kavramsal temel. IV. İşevurukluk
Dewey'e göre, deneyimin eğitici olabilmesi için yerine getirilmesi gereken koşullar, yukarıdakilerden hangilerinde doğru verilmiştir?
I, II |
II, III |
III, IV |
II, III, IV |
I, II, III, IV |
Dewey'e göre, deneyimin eğitici olabilmesi, en az iki koşulun yerine getirilmesi ile olanaklıdır. Bu koşullar, devamlılık ve etkileşim ilkesidir. Doğru cevap A şıkkıdır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Pragmatist felsefeye göre eğitimin temel özelliklerinden biri değildir?
Yönetim merkezlidir. |
Bilgi sonradan kazanılır. |
Kuram ve uygulama arasındaki kopukluğa karşıdır. |
Eğitim durumları yaşamın kendisidir. |
Eğitim programının amacı bireyi yaşama hazırlamaktır. |
Pragmatist Felsefeye Göre Eğitim: Akım temelde işe vuruk bireyler yetiştirmeyi temel düşünce olarak kabul ederek, bu doğrultuda bireyleri yaşamda gereksinme duyacakları bilgileri edinmeleri yolunda güçlü ve ehliyetli bireyler olarak yetiştirmeyi amaçlar. Bu bağlamda genel özellikleri şu biçimde özetlenebilir (Bilhan, 1991; Ocak, 2004; Kazu, 2002): Pragmatist felsefeye göre eğitim durumları yaşamın kendisidir.
- Öğretim içeriği toplumsal yaşamda kullanılabilecek bilgi, beceri ve sorunların çözümüne yönelik davranışları kapsar.
- Eğitim programının amacı bireyi yaşama hazırlamaktır.
- Eğitim programı toplumda var olan gerçek sorunlar ve sorunların çözümüne yönelik kazanımlarla yapılandırılır.
- Öğretim yöntemi gerçek durumlarda deneyim kazanma, gözlem, sınama-yanılma, deney ve yaparak yaşayarak öğrenme üzerine kuruludur. Bilimsel araştırma süreçlerini hâkim kılmak önemlidir.
- Bilgi sonradan kazanılır.
- Öğrenci merkezlidir.
- Kuram ve uygulama arasındaki kopukluğa karşıdır.
- Eğitim ve öğretim sürecinde bireysel farklara dikkat edilir.
- Eleştirel bir bakış açısının kazanılması esastır. Öğrenciler edindikleri bilgi ve becerileri
Dewey’in deyimiyle “eleştirel yansıtma” yoluyla işe koşarlar. Bu nedenle öğretim içeriğinin kazanılmasında bireyin düşünsel süreçleri ön plana çıkar.Eleştirel düşüncenin içselleştirilmesi ve toplumsal sorunlarla ilişkilendirilmiş gerçek durumlardaki yaşantılar bireyin çevresini anlamasına, bireyin çevresine bağlanmasına ve bireyde demokratik davranışların gelişmesine katkı sağlar.Ölçme değerlendirme açısından öğrencilerin gerçek durumlarda yaparak yaşayarak elde ettikleri kazanımlarını yine gerçek durumlarda eleştirel yansıtma yoluyla kullanabilmesi esas alınır.
17.Soru
I- Anlamlandırma işlevi
II- Bütünleştirme işlevi
III- Zihniyet kazandırma işlevi
IV- Sosyal çevre edinme işlevi
Yukarıdakilerden hangisi dinin işlevleri arasında değildir?
I |
II |
III |
IV |
I ve IV |
Dinin anlamlandırma, bütünleştirme ve zihniyet kazandırma işlevleri olmasına rağmen, sosyal çevre edinme amacı yoktur. Din bahsi geçen işlevlerin bir sonucu olarak sosyal çevreyi sağlayabilir.
18.Soru
Dinin, toplumda ortaya konulan tutum ve fiilleri açıklaması ve bu fiilleri haklılaştırması hangi işleviyle alakalıdır?
Anlamlandırma |
Bütünleştirme |
Meşrulaştırma |
Zihniyet kazandırma |
Değerler çatışmasını önleme |
Ortaya konan bir fiilin topluma uygun olup olmadığını ve bu fiillerin toplum içerisinde de kabul edilip edilmeyeceğini belirlemek o fiili meşrulaştırmaktır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi pragmatist eğitim felsefesi özelliklerinden biri değildir?
Eğitim durumları yaşamın kendisidir |
Eğitim programının amacı bireyi yaşama hazırlamaktır |
Öğrenci merkezlidir |
Bilgi a priori yani önceden insan zihnindedir |
Eğitim programının amacı bireyi yaşama hazırlamaktır |
Pragmatist felsefeye göre bilgi a priori değil a posterioridir. Yani sonradan kazanılır. Bu bağlamda topluma hizmet eğitimi ile ulaşılan bilgiler önemlidir. Doğru yanıt D seçeneğidir.
20.Soru
Yerel yönetimlerin üniversite ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliğiyle büyük kent kenar mahallerinde kurulan belde evlerinin etkinlik türü aşağıdakilerden hangisidir?
Örgün eğitime doğrudan destek vermeye yönelik |
Eğitim kurumlarının gereksinimlerini karşılamaya yönelik |
Öğrencilerin barınma ve beslenme gereksinimlerini karşılamaya yönelik |
Öğrencilerin burs-kredi gibi olanaklarla ekonomik olarak desteklenmesine yönelik |
Koruyucu sağlık hizmetlerin gelişimine katkı sağlanmasına yönelik |
Yerel yönetimlerin üniversite ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliğiyle büyük kent kenar mahallerinde kurulan belde evleri Sivil Toplum Kuruluşlarının eğitime ilişkin etkinliklerinden, örgün eğitime doğrudan destek amaçlı çalışmalardır. Doğru yanıt A seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ